U gregorijanskim napjevima je razvidno nekoliko obilježja:
- tekst uvijek proizlazi iz Svetog pisma ili euhologije, a odnosi
se na obredni kontekst (lit. slavlje, lit. vrijeme i sl.), odnosno, iz
njega proizlazi;
- forme, kao što su antifona, himan, psalam, responzorij,
litanije itd. upisuju se u živu liturgijsku praksu i sastavni su dio
liturgijskih čina;
- gregorijanski napjevi su eminentno vokalna glazba; njih
odlikuje vokalnost, melodičnost i jednoglasje.
- napjevi se često dijalogalno strukturiraju, tj. impliciraju
sudjelovanje scholae cantorum, zajednice, psalmista (solista),
predsjedatelja slavlja;
- glazbena struktura uvijek slijedi tekst; ona otvara njegovu
izražajnost i sadržanost; gregorijanski napjevi posreduju mudrost
i snagu riječi u sklopu sakramentalnog čina. Tome osobito
pridonosi izgrađenost napjeva na starocrkvenim ljestvicama, koja
daju napjevima ozbiljnost i dostojanstvenost te patinu “staroga, a
vječnoga”.
Iz tih najjednostavnijih obilježja, koja bi jamačno zahtijevala
širu analizu svakog od njih posebno, razvidne su glavne označnice
u odabiru stare, ali i nove glazbe za liturgiju. Na toj osnovi može
se izdvojiti nekoliko drugih kriterija:
- tekst se redovito uzima iz Svetog pisma ili euhologije, iz
“liturgijske poezije” i tradicije ili je barem njima nadahnut;
- forme održavaju liturgijski čin i doista se s njime isprepleću;
one ga naime nikada ne zastiru, nego s njim tvore cjelinu;
- glazba za liturgiju bi se trebala odlikovati umjetničkom
vrijednošću, bilo u odabiru samih djela, bilo u njihovoj izvedbi
(dobra izoritmija, prozodija te skladan odnos između riječi i
glazbe);
- u složenosti i zahtjevnosti glazbe zasigurno se ne očituje
njezina vrijednost; ono što vrijedi za liturgijsku glazbu, jest
plemenita jednostavnost; s jedne strane, ona treba biti razumljiva,
s druge strane, izvediva, a u cjelini jedinstvena u svojem finalitetu:
unositi zajednicu u otajstveno posredovanje.
Prenašamo u nastavcima (s manjim izmjenama u međunaslovima) izvorni znanstveni rad:
Ivica Žižić - LITURGIJSKA GLAZBA IZMEĐU OČUVANJA GLAZBENE BAŠTINE I LITURGIJSKE PRAKSE
Crkva u svijetu
Post je objavljen 04.06.2008. u 07:00 sati.