Ivan Cerovac, dirigent, Dugo Selo

02.06.2008., ponedjeljak

U liturgijskoj praksi

U liturgijskoj praksi, koja je „vrelo i vrhunac ka kojemu teži
djelatnost Crkve i ujedno izvor iz kojega proistječe njezina snaga“
(SC, 10), Crkva se i glazbom, kao jednim od temeljnih simboličkoobrednih
govora, povjerava komunikaciji Otajstva, te, upisujući
je u bogoljudski dijalog, glazbeno posreduje njegovu veličinu.
Liturgijska je glazba tako ad intra usredotočena na ozbiljenje
veza zajedništva vjernika u Kristu i slavlje njegova Otajstva,
ali i ad extra na promicanje svojega sakramentalnog sjedišta i
duhovnog izraza u odnosu prema kulturi i ljudima svih vremena.
Održavajući ljudsko iskustvo ‘otvorenim’ za Otajstvo, ona u liturgiji
ispunjava svoju ministerijalnu ulogu spram bogoljudskog dijaloga.
Ali i izvan liturgije, glazba stavlja u pokret duhovni dinamizam
transcendiranja, uzdižući ljudski duh u prebivanje coram Deo.
To “taborsko iskustvo” (usp. Mt 17, 4), koje sakramentalno
bogoslužje otjelovljuje u cjelini umjetničkih djela u liturgiji, zrcalo
je u kojem se ogleda otajstveno ukorjenjenje vjere dovedene na
vrhunac svojega izraza. Ono je istom slavlje otajstvene simbolike,
univerzalni govor koji gratuitno promiče dijalogalnost lijepoga
i dobrobitnost svetoga unutar sveza zajedništva koje ozbiljuje.
Zato liturgijska glazba svoje izvorno mjesto pronalazi u liturgiji,
ali njome nije ograničena. Ona jest i ostaje eminentno kulturalna
datost otvorena transverzalnoj hermeneutici.

Ne upadajući u regresivni ‘kult glazbe’, kojemu je podložna
suvremena kultura u traženju socijalnog prestiža ili emotivne
gratifikacije, glazbena kultura Crkve treba biti svjesna svojega
temeljnog obilježja: liturgijska glazba posebno, a i ‘duhovna glazba’
u širem smislu, počiva na glazbenom posredovanju otajstvenoga.

Spram sekularizirane kulture, glazbena kultura Crkve nalazi se
pred izazovom novog načina komunikacije teologalne vrijednosti
svete umjetnosti. Posred kulture koja je odavno udaljila sveto iz
svijesti i iz svojih racionalnih govora, a pohađa ga s ciljem puke
emotivne gratifikacije, glazbena kultura Crkve može pronaći
nov način govora o istinski svetome i duhovnome, a udaljiti od
sebe standardnu komercijalizaciju afekata, koju joj zavodljivo
predlaže postmoderna kultura.23 Naime, progresivna sekularizacija
glazbe postoji čvrsta veza. Zahvaljujući njoj može se reći da je glazba simboličko
objektiviranje afekta. Usp. S. Langer, Sentimento e forma, Feltrinelli, Milano,
1975., str. 145 i 406. Više o istome: G. Bonaccorso, La musica liturgica. Emozione
o ragione? u: Il rito e l’altro. La liturgia come tempo, linguaggio e azione, Libreria
Editrice Vaticana, Cittŕ del Vaticano, 2001., str. 187-210.

U tom smislu, između afektivnog svijeta i svijeta
estetskog emigracijom duhovnoga sada iščekuje revitaliziranje
na istinskim osnovama. Crkva međutim ima potrebu zadobiti
kritičku svijest spram vlastitog odnosa prema baštini nastaloj
u krilu sakramentalnog bogoslužja. To pak znači da kršćanska
kultura, koja odavno ne misli ozbiljenje vjere u estetskoj, nego
samo u izoliranoj racionalnoj ili moralnoj perspektivi, izgubivši
tako bitan dio svojega integriteta, u otkriću svete umjetnosti može
pronaći onu strukturalnu poveznicu koja joj jamči evidenciju i
razumljivost, komunikativnost u okvirima suvremene postmoderne,
globalne komunikacije. Liturgijsko posredovanje glazbe i glazbeno
posredovanje liturgije ne bi se smjelo razasuti u medijskom
posredovanju i konzumaciji „površnoga“. Oni se u konačnici
trebaju sabrati u dubini iskustva vjere, u ozbiljenju vjerničke
svijesti, koja se od „estetskog iskustva“ do “obredne ekstaze”,
oblikuje kao affectus fidei.24

Prenašamo u nastavcima (s manjim izmjenama u međunaslovima) izvorni znanstveni rad:
Ivica Žižić - LITURGIJSKA GLAZBA IZMEĐU OČUVANJA GLAZBENE BAŠTINE I LITURGIJSKE PRAKSE

Crkva u svijetu

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< lipanj, 2008 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Ožujak 2018 (1)
Srpanj 2016 (1)
Kolovoz 2015 (1)
Lipanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Prosinac 2014 (1)
Rujan 2014 (3)
Svibanj 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Srpanj 2013 (5)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (8)
Ožujak 2013 (1)
Veljača 2013 (2)
Rujan 2012 (1)
Kolovoz 2012 (4)
Srpanj 2012 (3)
Svibanj 2012 (1)
Travanj 2012 (2)
Siječanj 2012 (2)
Prosinac 2011 (4)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (1)
Kolovoz 2011 (2)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (6)
Travanj 2011 (10)
Ožujak 2011 (4)
Siječanj 2011 (2)
Prosinac 2010 (8)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (5)
Rujan 2010 (5)
Kolovoz 2010 (6)
Srpanj 2010 (4)
Lipanj 2010 (13)
Svibanj 2010 (5)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (7)
Veljača 2010 (2)
Siječanj 2010 (5)
Prosinac 2009 (10)
Studeni 2009 (7)
Rujan 2009 (1)
Kolovoz 2009 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
glazbeno-scenska registrirana udruga koja u Dugom Selu i okolici nudi radionice, seminare i tečajeve s područja glazbe (instrumenata) i s područja glume (dramski studio)


Impressum
Glazbeni studio Cerovac
A.Starčevića 86
10370 Dugo Selo
Tel. 01/622 77 66
Mob. 091/ 572 56 70
Pošaljite nam mail



OIB 7
9780813359


MB 2173921
Registar udruga br. 01001802
Privredna banka Zagreb rn. 2340009-1110256981


Statut udruge

Ravnatelj glazbenog studia Cerovac


Osobni blog ravnatelja