S obzirom na to da je akademska sfera zaraženaškvadrom rođenom za zgražanje, pogotovo što se tiče društvenih znanost, njoj uvijek treba još malo vremena kako bi se uhvatila u korak s realnošću. No "neumoljivi marš napretka" je jači čak i od te škvadre, te je stoga ova studija napokon ugledala svjetlo dana:
Kod ljudi koji stalno dijele slike samih sebe online postoji tamna strana, sugerira rastući skup istraživanja. Ljudi koji objavljuju selfieje na društvenim mrežama imaju veću šansu iskazivanja onoga što psiholozi nazivaju "mračnim trojstvom" karakternih osobina, kako su utvrdile dvije studije gotovo 1200 muškaraca i žena koji su ispunili upitnike osobnosti i upitnike o svojem online ponašanju. Mračno trojstvo se sastoji od ovih osobina:
Narcizam (narcisoidnost) i psihopatstvo su predvidjeli stvarni broj selfija objavljenih na stranicama poput Facebooka i Instagrama, kao i to koliko su često ljudi uređivali fotografije koje će biti objavljene na stranicama društvenih mreža.
Ova saznanja su dodatno podržana studijom na uzorku od 400 muškaraca i žena objavljenoj prošle godine u Social Networking, recenziranom kvartalnom akademskom časopisu koji objavljuje studije o društvenim odnosima. Iako su društveni mediji primarno alat za povezivanje, a ne samopromociju, postojala je jedna značajna razlika: što su ljudi češće mijenjali svoju profilnu sliku, to su imali veću vjerojatnost iskazati osobine narcisoidnosti (studija je također uzela u obzir i vrijeme provedeno na Facebooku i riječi kojima su opisivali svoje profilne slike).
Objavljivanje, označavanje i komentiranje na slikama na Facebooku je također bilo povezano s razinom narcisoidnosti kod i muškaraca i žena, zaključilo je istraživanje s nazivom "Je li Facebook vezan za sebičnost?". Česta objava statusa i podjela linkova su posebno bili povezani s narcisoidnim tendencijama kod žena. Sudionici su odgovarali na pitanja i o svojim navikama na društvenim medijima i na upitnik "Indeks narcisoidne osobnosti", standardni psihološki test.
"Smijem li damama preporučiti sladoled umjesto torte - on uvijek donosi više likeova"
Ali dijeljenje slika na društvenim mrežama može imati i pozitivne učinke na sudionike. To izlaže ljude tuđim životima, uključujući i dobra i loša vremena, kaže Tracy Packiam Alloway, profesorica na Sveučilištu sjeverne Floride u Jacksonvilleu i autorica studije. Sposobnost samopromocije slikama hrani narcisoidne tendencije kod onih koji su već vrlo zaokupljeni sobom, a ne pretvara nesebične ljude u ljude opsjednute selfiejima. Također, korelacija ne znači automatski i uzrok: ove studije pokazuju povezanost, ali ne sugeriraju da društvene mreže čine ljude više narcisoidnim ili manipulativnim.
Autori su se pametno ogradili kako svojim iznošenjem istine ne bi dirnuli u osinje gnijezdo. Naravno da isto kao i kod broja partnera ne postoji apsolutan indikator. Žene jesu prirodno ekstrovertiranije i sklonije dijeljenju svojih misli, tako da "ona ima Face" ne znači ništa samo po sebi. Jer kako reče Shakespeare u svojoj komediji "As you like it":
Zar ne znaš da sam ja žena? Kada mislim, moram govoriti.
U konačnici se ovo ipak svodi na iskustvo. Ne postoji točan broj X Facebook objava po tjednu koji znači "da, ova osoba je narcisoidna, a ova osoba nije". Ali imajući na umu temeljni princip i učeći na svojim uspjesima i pogreškama, čovjek može s vremenom razviti dobar radar (sposobnost procjene).
Kako onda u praksi prepoznati narcisoidnu osobu? Kako sve to izgleda?
Evo što nam o tome ima reći čitatelj A:
Evo što sam nedavno doživjeo. Teško mi je detaljno prepričati stvar bez riskiranja svog identiteta, tako da oprosti na općenitosti.
Posljednjih nekoliko tjedana sam se redovito viđao s curom u 20-im. Bilo je prilično ugodno, tipični prvi dani veze.
Recimo samo da mi se ukazala jedna od onih prilika kakve se ukazuju samo jednom u životu, te sam pomislio da bi bilo lijepo podijeliti tu priliku s njom. Pozvao sam tu curu da dođe sa mnom, misleći da će biti dobro društvo i da će sigurno uživati u vrlo luksuznom provodu. Zamislite hotel s pet zvjezdica i limuzinu u Dubaiju ili tako nešto.
Evolucijsko-psihološka teorija nam sugerira da će ona biti sretna što se njen muškarac vezao za nju i želi podijeliti jedan poseban doživljaj. Ali, sada živimo u svijetu feminizma trećeg vala, te ju je moj poziv zapravo uvrijedio.
Vidiš, to se trebalo odvijati otprilike u doba njenog rođendana, što je za nju bilo duboko uvredljivo, kao da sam namjerno tako isplanirao. Prije 20 godina bi to iskustvo predstavljalo vrh svih romantičnih fantazija - luksuzni provod na drugom kraju svijeta sa svojim ljubljenim dečkom, ali sada stvari funkcioniraju drukčije.
Evo što mi je rekla, potvrđujući svaku teoriju o tome što društvene mreže i pametni telefoni čine ženama:
"Ti samo želiš skrenuti pozornost s mene na moj poseban dan."
Izvor slike: Wikipedia
Odlučila je da će te večeri partijati s prijateljicama i poslala mi poruku "da bi ostao s njom da je stvarno volim".
Odgovorio sam joj "Čini se da te ne volim. Uživaj u zabavi." Mobitel mi od tada eksplodira od poruka. Neću se niti truditi čitati ih jer mi je jasno da nismo jedno za drugo.
Iako sam već odavno imao nagovještaj da je kod modernih žena prisutna podivljala narcisoidnost, čuti to tako direktno i besramno me svejedno šokiralo. To je kao da žena odbije potpuno plaćeno ljetovanje na Havajima zato što je tih dana planirala posjetiti Konzum i kupiti toaletni papir.
Iz ove priče možete vidjeti sve tipične osobine narcisoidnosti:
A) Narcisoidna osoba doživljava život poput filma u kojemu je ona u glavnoj ulozi
B) Narcisoidnoj osobi je važnije kakav dojam ostavlja nego kakva je zapravo
C) Narcisoidna osoba sve što umanjuje pozornost usmjerenu na nju (i samo nju) doživljava kao osobni napad
D) Narcisoidna osoba na druge ljude gleda kao na alate za stjecanje pozornosti, a ne ljude s osjećajima i životima
E) Narcisoidna osoba više reagira na osjećaj sramote nego krivnje
Ali Ignisse, pa to nije toliko strašno. Što je najgore što ti se može dogoditi?
Puno toga, zapravo. Možda sada mislite, "ja sam Alfa tip koji nikada ne bi pristao biti s takvom curom". Ali većina muškarca živi u mraku što se tiče ovih spoznaja, te su oni koji bi reagirali poput čitatelja zapravo prilična manjina.
Evo vam jednog malo tipičnijeg scenarija što se dogodi kada se dobroćudni Beta tip spoji s narcisoidnom modernom ženom:
Carlee Rose Bollig je sjedila za volanom kamioneta 21. srpnja 2015-.e godine kada je prošao kroz crveno svjetlo na križanju autoceste 10 i okružne ceste Sherbourne 11.
Charles Mauer i njegova 10-godišnja kćer Cassy vraćali su se kući iz knjižnice kada se Bollig zabila u njihov automobil. Sada križevi uz cestu stoje kao podsjetnici na tužne posljedice vožnje u ometenom stanju.
Policija savezne države Minniesota kaže da ima jasnu sliku što je dovelo do fatalnog sudara. U posjedu su dokaza da se Bollig dopisivala na svom mobitelu tijekom vožnje i projurila kroz crveno svjetlo, ignorirajući čak i dodatno upozorenje na križanju. Optužena je za nenamjerno usmrćivanje motornim vozilom, korištenje mobitela tijekom vožnje, te vožnju bez ispravne vozačke dozvole.
Njeni suputnici su joj 8 ili 9 puta rekli da prestane koristiti mobitel ali je odbila. Prije samog udara su vikali "crveno svjetlo, crveno svjetlo!"
Na početku istrage je bio optužen Bolligin dečko koji je rekao da je on vozio, pokušavajući zaštititi svoju djevojku bez ispravne vozačke dozvole. Suputnici su kasnije pobili njegov iskaz i potvrdili da je Bollig bila na mjestu vozača.
Forenzička analiza njenog mobitela je otkrila da je objavila sliku na Facebooku samo par sekundi prije fatalnog sudara.
Prije nešto više od godine dana, u newsletteru sam preporučio čitateljima korištenje Tindera, smartphone aplikacije koja se pokazala kao vrlo jednostavan i plodonosan online dating alat. Čak i ako je nekoga zanimalo samo trollanje i brz pregled kako stoji sa ženama (u bilo kojem dijelu svijeta), Tinder je opet bio vrlo koristan alat.
Nažalost, kao i uvijek u svijetu online datinga, ono što je jučer bila najbolja opcija može se strmoglaviti u tren oka, te za jedva godinu dana postati jednako bezvrijedna kao i davanje cvijeća i dobrodušnih komplimenata.
Uvođenje Tinder Momentsa, alata za dijeljenje slika na način sličan Instagramu, isprva se činilo zgodnim alatom koji će omogućiti provođenje dodatne igre. U stvarnosti, to je Tinder pretvorilo u beskonačan festival attention whoringa, u kojemu je naglo skrenuta pažnja s aspekta zaključivanja, te ga pretvorila u alat na kojemu se podrazumijeva dugoročno natezanje i stjecanje pozornosti putem beskonačnog dijeljenja slika koje će zatim likeati žedni tipovi.
U takvom okruženju, zaključivanje postaje puno teže, a šansa da se isprva plodonosan kontakt utopi u blatu attention whoringa i nikada ne rezultira stvarnim nalaženjem drastično raste.
2. Zabijanje čavla u lijes: Uvođenje dnevnog ograničenja swipeova
Svatko tko nije celebrity, izuzetno dobrog izgleda ili blagoslovljen pristupom profesionalnom fotografu dobro zna da za uspjeh u igri moraš napraviti puno upada - na primjer, kako bi stekao deset brojeva, moraš ostvariti kontakt s otprilike stotinom cura. U online datingu je to još oštrije, no zato online dating to kompenzira ekstremnom jednostavnošću upada, te mogućnošću masovnog upadanja u vrlo kratkom vremenu.
S uvođenjem ograničenja dnevnih swipeova (ekvivalenta upada ili poruka), Tinder je drastično unazadio ovaj aspekt. Ako možeš swipeati samo deset cura na dan, to predstavlja ogromno ograničenje i automatski narušava tvoj mentalitet obilja.
Ali to nije sve. Najgora posljedica događa se na ženskoj strani online datinga. Cure, koje su prirodi već vrlo probirljive, znajući da sada postoji ograničenje ne žele trošiti svoje ograničene swipeove na tipove koji su im "onako" (tj. na granici privlačnosti), te će ih radije otpisati nego im dati šansu. To znači da je puno teže ostvariti međusobnu privlačnost, te će samo vrh vrhova među muškarcima uspjeti nešto postići.
Ako je prošle dvije promjene još i bilo moguće preživjeti, treća je osigurala Tinderovu potpunu neupotrebljivost. Naime, Tinder je prije mjesec dana (+/- koji mjesec, ovisno o geografskoj regiji) uveo verificirane celebrity profile, što znači da npr. profil "Leonardo DiCaprio" koji je stvarno Leonardo DiCaprio, a ne neki uljez, ima pored sebe plavu kvačicu koja potvrđuje njegovu istinitost. U stvarnosti Leonardo naravno neće koristiti Tinder, jer je već blagoslovljen beskonačnim priljevom uskog mladog mufa, ali za mnoge celebritye nižeg ranga (tzv. B i C list pjevači, sportaši, glumci...), to je učinilo Tinder rudnikom zlata. Jedina igra koja im je sada potrebna je registracija i "Daj mi svoj Whatsapp" kao prva poruka.
A za žene, koje će naravno samo kružiti uokolo dok ne naiđu na plavi znak viđenog koji označuje poznatu osobu, to naravno znači još manje pridavanja pozornosti običnim muškarcima, čak i onima dobrog izgleda i s dobrom igrom.
Dodatni apsurd: reklamiranje ove značajke na primjeru ženskog celebritya, kao da bi neka poznata pjevačica ikada došla na Tinder spavati s nekim vulgaris nepoznatim tipom
Zbog svega ovoga, preporučam muškarcima ne gubiti vrijeme na ovoj attention whoring platformi. Sve dobre stvari imaju svoj početak i kraj, a Tinder je nažalost završio svoj životni ciklus. Popijmo čašicu nečeg žestokog u njegovu čast, i okrenimo se plodnijim poljima.
Što se podrazumijeva pod attention whoringom? Puno stvari, no u ovom slučaju attention whoring podrazumijeva žensko stvaranje, prikupljanje i slanje vlastitih erotskih slika za svrhu crpljenja pozornosti od beta orbitera, ili kao danak Alfa tipovima s kojima žene spavaju zbog iskrene želje.
Gigantske količine golišavih slika i eksplicitne pornografije iz domaće izrade poznatih procurile su u javnost kao rezultat hakiranja Appleovog iClouda od strane (tvrdi se) grupe nekolicine ruskih hakera. Na (nepotvrđenom) popisu su se našla imena kao što su:
Jennifer Lawrence
Kate Upton
Lea Michelle
Ariana Grande
Kirsten Dunst
Victoria Justice
Mckayala Maroney
Elisha Cuthbert
Kaley Cuoco
Alison Brie
Jessica Findlay
Selena Gomez
Slike se stalno pojavljuju i nestaju po raznim portalima za dijeljenje medijskih sadržaja (popis aktivnih i neaktivnih linkova na slike možete pogledati ovdje ovdje), a hakeri upravo prodaju cijelu kolekciju po internetu i skupljaju ogromne iznose putem Bitcoina:
(kliknite za detaljni prikaz)
Ono što ne razumijem je, zašto bi slavne i bogate žene dopustile sebi ili drugima da ih slikaju gole ili tijekom seksualnog čina? Zar ne dobivaju dovoljno pozornosti od svoje slave i milijuna obožavatelja?
Čini se da ne.
Dapače, trenutno se žene same skidaju gole i s hashtagom #leak4jlaw i #leakforjlaw objavljuju slike na Twitteru kao "podršku Jennifer Lawrence". Oho, netko je ljubomoran i želi sudjelovati u pozornosti! Uočite genijalnu logiku na djelu:
Neki tip na ulici ti kaže da si lijepa, ti poludiš jer je to "seksualno objektiviziranje".
Nekoj starleti koju nije briga za tebe i koja nije niti svesna tvog postojanja procure golišave slike, ti se skineš gola i pokazuješ vaginu cijelom svijetu.
Bonus: da ironija bude veća, to si napravila na nagovor "patrijarhalne" i "šovinističke" internet trolling organizacije 4chan
Kao drugo, treba napomenuti da je povreda privatnosti povreda privatnosti. Dok se za Facebook može postaviti argument da se radi o javnim podacima, za hakiranje osobnih fileova u cloudu nema izgovora i to nitko ne podržava, pa tako ni ja. Ali kako postoji prilična vjerojatnost da će se to prije ili poslije dogoditi, bolje je biti oprezan i u cloudu ne držati gole slike. Ovo je lekcija iz koje bi svi koji razmjenjuju gole slike na bilo koji način trebali izvući pouku.
Koje su dosadašnje reakcije?
Neki celebrityi se žeste i potvrđuju da su to njihove slike, a neki negiraju cijelu stvar. Dosadašnje reportaže su neutralne jer je vijest još vrlo svježa.
Kako se feministička propagandna mašinerija zahuktava, samo je pitanje trenutka kada će se svi svjetski mediji priključiti cirkusu i za ovo okriviti "mizoginiju" ili "seksizam", iako dobro znaju da cijeli slučaj, kao što sam naglasio gore, nema veze s ikakvom mržnjom prema ženama, već čisto činjenicom da su intimne fotografije slavnih - bez obzira na spol - u današnjem svijetu vrijedne milijune dolara.
"Zlostavljanje" je teška riječ. Nemojmo se zavaravati: unatoč prvotnom zgražanju, kao i kod Severine, ovaj skandal će samo pomoći karijerama osoba uključenih u njega. Ne bi me začudilo ako na kraju bude otkriveno da je sve bilo namjerno.
Update: evo usporedbe reakcija škvadre rođene za zgražanje na slučaj kada procure eksplicitne slike poznatog muškarca, u usporedbi s ovim slučajem:
Ako si žena, strašno je da netko odbija ukloniti tvoje slike. Ako si muškarac, strašno je ako netko ukloni tvoje slike.
Pretpostavivši da je naziv stranice istinit i da polovica slika na stranici potječe od djevojaka 14 godina i mlađih i stoga pravno zaštićenih od seksa (jer bi to bila pedofilija), te pretpostavljajući da iz toga automatski slijedi da se ne smije ni gledati njihove slike (jer bi to isto bila pedofilija), pretpostavljam da se onda može reći da je stranica "pedofilska". Kada bi na njoj bile erotske slike samo djevojaka između 15 i 18, onda ne znam bi li bila pedofilska ili samo povreda autorskih prava, a kada bi na njoj bile erotske slike samo djevojaka starijih od 18, onda bi se svakako radilo samo o autorskim pravima (ako i to, jer je policija razumno istaknula da djevojčice nitko nije silio da se slikaju i stavljaju slike u javnost). No kako nisam pravnik, to je samo špekulacija. Nemojte se pouzdavati u moju procjenu što je pedofilija, a što nije.
Umjesto toga, evo što je kod ovog slučaja najzanimljivije: zgražanje javnosti je puno više usmjereno na to što se mnogobrojne kćeri Balkana naziva droljama nego na to što se one uistinu droljasto ponašaju. Hm hm, gdje smo već ovo vidjeli? Ah, da.
Moja kćerka je napravila nekoliko slobodnijih fotografija koje je moglo vidjeti samo njezino odabrano društvo na Facebooku. Netko od njih je, međutim, fotografije s imenom i prezimenom poslao administatoru ove grupe koji ih he javno objavio. Sada strahujem za nju. Jučer je cijeli dan plakala u sobi. Bojim se da dijete ne dobije traume, ali i da je netko ne napadne na ulici. Poslali smo i administratorima Facebooka pisma, nas nekoliko roditelja, ali oni ništa ne mogu učiniti da tu stranicu zabrane', rekla je majka djevojčice I.M. iz Beograda.
Attention whoring - pozitivna aktivnost dokle god je u krugu "odabranog društva"! Znači li to da će majka djevojčice I.M. iz Beograda biti jednako sretna ako I.M. upozna nekog poput mene u "odabranom društvu" (ili još bolje, bez ikakvog društva) i spava sa mnom na svoj 15. rođendan? Hej, nije važno što tvoja kćer radi - važno je to da je u "odabranom društvu"!
Tako se još jednom potvrđuje staro pravilo ženske seksualnosti:
Ignissovo pravilo #5: Žena se NIKADA ne želi osjećati kao drolja, čak i ako radi nešto droljasto.
Istina da se djevojke danas naslikavaju od rane dobi u vrlo provokativnim pozama zbog čega se vraćamo na priču o privatnosti na društvenim mrežama i nadzoru nad profilima maloljetnika koji bi u svoje ruke trebali preuzeti roditelji ili bar educirati djecu o tome kakve se stvari ne bi smjele objavljivati.
Ne podržavam ovu stranicu ali jasno je da se u ovom slučaju teška riječ "pedofilija" koristi samo kao oružje za ušutkavanje onih koji su se usudili ukazati na istinu. No droljasto ponašanje i attention whoring mladih djevojaka će i dalje ostati droljasto ponašanje i attention whoring kojim god ih lijepim imenom nazvali.
Unatoč svemu, kao što nam pokazuju ovi brojevi, bila bi ozbiljna greška potpuno poistovjetiti riječi "droljasta" i "ima puno partnera". To su puno širi pojmovi nego što većina ljudi misli, te se bez problema kladim da većina djevojaka čije su se slike našle u ovoj grupi ne provodi svoje vrijeme skaćući s penisa na penis. To naravno ne govori ništa o njihovom dobrom ili lošem karakteru, ali vrijedno je napomene prije nego se prepustimo moralnoj panici kao što to trenutno rade naši mediji.
"Pozdrav Ignisse,
imam jednu zanimljivu pricu za vas i volio bih da mi odgovorite što sam trebao uraditi ili što i kako se ponašati.
Evo ovako: družio sam se s jednom djevojkom prije par godina, izlazili smo često prvo kao prijateljski pa onda je bilo i više toga od poljubaca do sexa. Sve ok je bilo i s vremenom smo se razišli, čisto onako bez svađe. Daljina nas je razdvojila još više i ona je u međuvremenu upoznala nekog drugog dečka (ja njega znam površno iz viđenja).
Prije nekoliko dana sam čuo da je ona slobodna, što stvarno i jest bila, i tako smo se počeli online dopisivati. Ona je meni poslala poruku kojom me poziva na izlazak navečer da se nađemo i ponovimo nešto od prije jer nam je bilo lijepo. Meni je to izgledalo malo čudno ali odlučio sam prihvatiti.
Došao sam na dogovoreno mjesto s malo zakašnjenja po tvojim uputama (op.ur. svaka čast! ) ali tamo još nije bilo nikoga. Ona je trebala doći autom i napokon se auto pojavio. Prišao sam autu i začudio se jer je u autu umjesto nje bio njen dečko.
"Ulazi, hajdemo na piće."
"Stani malo, ja čekam neku djevojku."
"Ja sam došao umjesto nje," rekao je i nasmijao se. "To je naš plan, ja i ona smo tako smislili jer sam te htio upoznati."
U tom trenutku mi je svašta prošlo kroz glavu ali ostao sam smiren i otišao hladnokrvno kao da je sve normalno i da se stvarno trebam naći s njim. Uz piće mi je ispričao kako je to njezina ideja (tko će ga znati, možda i jest)... padalo mi je na pamet da li bih trebao raditi nešto za osvetu ali poslušao sam tvoj savjet od prije da se osveta ne samo poslužuje hladna, već se najbolja osveta uopće ne poslužuje. Bolje bez toga.
Sad me zanima što napraviti i jesam li ispravno postupio. Unaprijed hvala na odgovoru!"
- W.
Moj savjet nesumnjivo dolazi prekasno jer je što se dogodilo već dogodilo, ali i za buduće i za slične slučajeve će dobro doći. Pa da krenemo!
B) Unatoč tome, nisam siguran da je otići na piće s njenim dečkom bio dobar izbor. To što je on ili toliko lud da sam želi upoznavati njene bivše ili toliko Beta da joj dopušta da ga voza po sastancima s njenim bivšima ništa ne mijenja. Kada si (direktno ili indirektno) suočen s osobom željnom drame, postoji samo jedno rješenje: okreni se i otiđi.
Pridavajući im pažnju samo ispunjavaš njihovu patološku narcisoidnost. Hoće li to što ćeš biti na rundi pića s njenim tipom povećati tvoju šansu da je opet prasneš ili joj uopće poslati nekakvu poruku? Neće. Hoće li ti pružiti neku utjehu? Neće. Hoće li poniziti njega? Neće, vidiš i sam da je blesav. Hoćeš li ti od toga biti uspješniji, zadovoljniji ili bolja osoba? Nećeš.
Istina, postoje neke tehnike kojima možeš degradirati druge muškarce ("AMOG"), no one u ovoj situaciji nisu primjenjive. Ukratko, ništa ne dobivaš traćenjem vremena na njihov attention whoring.
Tvoja reakcija je bila ispravna, no zapamti da je uvijek moguće još bolje 4/5.
Prosječna djevojka u prošlosti nije upoznavala puno muškaraca. Stala je kod kuće i pomagala obitelji zatomiti nepresušno vrelo kućanskih poslova koji su obitelji omogućavali život. U onim prilikama kada bi išla vani s članom obitelji ili drugim pratiteljem, nije se očekivalo da joj netko upada ili proširuje svoj krug opcija preko nje, jer bi to bilo neprilično. Muškarci zainteresirani za nju većinom bi se najavili njenoj obitelji preko oca, majke, djeda ili bake (ovisno o kulturi) prije nego bi mogli svratiti u njen dom, a kamoli popričati s njom. Budući da je ona sama osjećala da joj je u interesu odabrati solidnog muškarca koji će se brinuti za nju, neovisno o njegovom Alfa ili Beta karakteru, muškarcima je bilo puno lakše ispuniti njene kriterije, tako da je rijetko bilo potrebno da ih ona izmjeni velik broj prije nego se odluči za jednog (ili se netko drugi odluči u njeno ime, naravno).
Za svrhu jednostavnosti, pretpostavit ćemo da je u skladu s relativnim odnosom bioloških vrijednosti svaki muškarac koji je imao kontakta s navedenom djevojkom barem jednom iskazao svoju zainteresiranost za nju. Pod "zainteresiranost" ne mislim da joj je kupio piće, dar ili je zaprosio; mislim da je barem jednom stupio u bilo kakav verbalni kontakt s njom, makar to bilo i obično "zdravo", otvoren za daljnju eskalaciju ako mu ona pokaže da joj nije odbojan. Većina iskazivanja interesa se nije makla dalje od tog početnog stadija (na kraju krajeva, ona je žena i kao takva je relativno probirljiva).
Ukupno gledano, prije udaje (te zanemarivo kasnije tijekom života) je ta djevojka upoznala 30-ak, ako je bila izbirljiva 60-ak, maksimalno 200-injak muškaraca. Ako je djevojka bila relativno imućna i odsustvo kućnih poslova i resursi njene obitelji su joj dopuštali stalne šetnje, jahanja i vozikanje kočijom, te ju činili popularnijom, njen broj upoznatih muškaraca bio je nešto veći: možda 500-injak. No svi ti brojevi imali su jednu zajedničku stvar: novi muškarci su u ženinom životu bili ekstremno rijetki, a jednom kada se udala gotovo nepostojeći. Prosječna žena u prošlosti jednostavno nije imala prilike primati puno interesa od muškaraca.
Gore navedeno ne spominjem ni kao dobru ni lošu stvar. Staro doba je također imalo i mnoge nedostatke. Ovaj podatak naveden je samo kako biste mogli pojmiti usporedbu s modernim dobom.
Negdje početkom 20. stoljeća, kada se polako počeo očekivati veći angažman žena na radnim mjestima koja nisu bila isključivo ženska (npr. tajništvo i administracija u poduzećima, druge intelektualne djelatnosti, uslužne djelatnosti), te kada su uvedene škole i zatim fakulteti sa predavanjima ne-segregiranim po spolu, ovaj broj je porastao. Na spomenuti broj upoznatih muškaraca kroz većinu povijesti (cca 100) bilo je potrebno dodati sve kolege iz osnovne škole, srednje škole, fakulteta i posla, kao i po nekoliko članova obitelji i prijatelja za svakoga ("društveni krug"). Također, zbog opuštenije društvene klime, ženine potencijalne udvarače sada moramo pobrojati kroz cijelo njeno razdoblje upotrebljive plodnosti (npr. do 35-40 godina), ne samo do vjenčanja. Sada je prosječna djevojka do udaje i poslije udaje došla u kontakt s, proračunajmo ugrubo... dodatnih 1500 muškaraca. Takvo je bilo doba naših (pra)baka i (pra)djedova. Iako je broj muškaraca s kojima je prosječna žena došla u dodir znatno porastao, on i dalje nije bio velik. Žena bi par puta godišnje dobila kompliment od poštara, mljekara ili kolege, i to je bilo to. 1500 upoznatih muškaraca zvuči kao puno prilika, ali raspodijeljeno kroz 15-20 godina zapravo i nije toliko puno.
Skočimo sada na početak 21. stoljeća. Što se promijenilo? Začudo, broj kontakata ostvarenih preko škole, posla i obitelji/prijatelja nije toliko puno porastao, čak ni kada se uzme u obzir puno dulje vrijeme boravka na seksualnom tržištu (do 50-ak godina). Ako je broj kontakata preko društvenog kruga prije jednog stoljeća bio 1500, sada je možda 2500, što nije ni izbliza toliko velik skok kao prije sa 100 na 1500. To je zato što su društveni krugovi trajno ograničeni manjkom vremena i prostora i mogu se samo širiti linearno. Što još ima novoga?
1) Mogućnost upada na hladno. Žena se može lijepo srediti, otići u disko i tamo u jednoj večeri iskusiti pozornost desetak muškaraca. Pod pretpostavkom da žena izlazi svakog tjedna, svake godine će iskusiti udvaranje otprilike 500 novih muškaraca, što nam daje ukupno 7 500 novih udvaranja doživljenih kroz njeno glavno razdoblje poželjnosti (zbog jednostavnosti sam uzeo da godina ima 50 tjedana, te pretpostavio da počevši od 16. rođendana izlazi tijekom sljedećih 15 godina, na početku više, a kasnije manje). Kada to dodamo na već izračunat broj od prije (2500), dobivamo ukupno 10 000 udvaranja. To jest puno, ali moramo imati na umu nekoliko faktora:
1A) Skok sa 1500 na 10 000 i dalje nije toliko šokantno povećanje. Iako se radi o skoku od 6 puta nakon prethodnog skoka od 15 puta, ni kod jednog ni kod drugog skoka nije još prijeđena granica u kojoj bi primljena količina udvaranja sama po sebi trajno naštetila ženinoj sposobnosti vezivanja i osjećanja leptirića. Počele su se javljati neke negativne posljedice, no nisu se toliko razmahale.
1B) Ne izlaze sve žene toliko. Mnoge žene izlaze rjeđe, ili izlaze uvijek s istim društvom i vise na zidiću (opet društveni krug) umjesto u disku. Postoje znatne razlike. Većina djece rođena od II svj. rata do 70-ih, dakle roditelja manje više svih onih koji se danas natječu na seksualnom tržištu, spada u ovu kategoriju. Ta generacija roditelja je već imala maksimalan društveni krug, povremeno su išli na plesnjake, ali oni su bili tek u povojima i partijanje je u to doba još bilo prilično pitomo. Danas u ovu kategoriju spada samo malen (ali ne beznačajan) dio njihove djece.
1C) Kako bi žena iskusila navedenu količinu upada na hladno, mora se barem malo potruditi. Mora se lijepo srediti, izaći iz ugodnosti svoga doma, dogovoriti se s prijateljima, doći do lokacije (ponekad po lošim atmosferskim prilikama) i ne držati se potpuno zatvoreno.Muškim čitateljima je možda smiješan opis ovoga kao "značajnog napora", no značajan napor to ipak jest.
Dakle, sada imamo 10 000 udvaranja, i to samo ako je žena party tip koji voli izlaziti. Ako je sramežljiva i većinom stoji doma, njen broj muškaraca koji će joj se pokušati nabacivati tijekom cijelog života će biti daleko manji, opet ne više od nekoliko tisuća. To jest strašno i ima popriličan efekt na seksualni život bilo kojeg pojedinca, ali opet i nije tako strašno. No, pričekajte trenutak - nešto smo zaboravili...
Broj poruka primljenih na dating stranici OkCupid tijekom 7 dana.
Broj poruka primljenih na dating stranici OkCupid tijekom 120 dana.
Biti ćemo konzervativni i reći da prosječna žena skromnog (!!!) izgleda online dobiva 25 poruka tjedno (3,5 poruka na dan), što je cca 1250 tijekom jedne godine. Iz samo jednog online izvora.
Sve druge dating stranice - Iskrica, MeetMe, Požuda, Twoo, Badoo, Tinder, Instagram i sl. - sve one slijede sličnu dinamiku u brojnosti poruka i odnosu poruka po spolu (u prosjeku - Iskrica je najaktivnija, znatno veća (kod nas) i od OkCupida i od Tindera, dok je Požuda mala i slabo aktivna stranica, a Facebook donosi manje poruka od nepoznatih muškaraca, no zato osigurava kontinuiran pritok izraza interesa od poznatih, što je vrlo slično). Žena registrirana na više od jedne takve stranice dobiva toliko višestruko više pozornosti. No zbog jednostavnosti, pretpostavit ćemo da žena boravi na samo jednoj stranici i doživljava spomenutih 1250 novih udvaranja godišnje. Tijekom istog vremenskog razdoblja kao i za izlaske, zaokružujemo to na ukupno 20 000 udvaranja.
No priča još nije gotova. Problem s tom gigantskom količinom pažnje koju žena dobiva nije samo u njenom obujmu. Drugi problem je to što pametni telefoni omogućavaju ženi primanje navedene količine pozornosti 24 sata na dan, non-stop. Dobiva je dok leži u krevetu i gricka čips. Dobiva je dok razgleda odjeću u trgovini. Dobiva je čak i u trenutku dok istodobno prima pozornost od drugog muškarca (npr. poruka od novog udvarača joj stigne dok je na spoju), što u slučaju diska nije moguće; rijetko je da se ženi više muškaraca udvara u istom trenutku.
Nadalje, priljev pozornosti se ne gasi time što je ona ugasila telefon ili joj se istrošila baterija. Dok kod muškarca prestanak napora uloženog u online igru znači trenutačan prestanak priljeva prilika iz online igre, kod žene se poruke i prilike samo nastavljaju gomilati. Ako zbog oštrog ispitnog roka ona deaktivira sve svoje uređaje na tjedan dana, svejedno će je kada se opet pojavi dočekati deseci i deseci poruka. Što se već ostvarenih kontakata tiče, muškarcu će vrlo rijetko neka žena poslati poruku i pitati zašto se ne javlja, no obrnuto ne vrijedi. Jednom kada je postavljen, priljev novih i novih udvaranja muškaraca za ženu nikada se ne zaustavlja.
Online dating + smartphone = DROGA ZA ŽENE
Znam što sada moji ženski čitatelji misle: "Muškarci isto imaju smartphoneove! I oni su jednako opijeni pozornošću kao i ja!" Ta misao je, nažalost ili nasreću, potpuno pogrešna. Evo zašto:
- prosječan muškarac od samog početka dobiva oko 50 puta manje pozornosti od prosječne žene
- prosječan muškarac vrlo brzo prestaje dobivati pozornost ako prestane ulagati trud
- prosječan muškarac pozornost dobiva samo u obliku potencijalnih prilika koje mogu i ne moraju prerasti u išta više. Psihološki efekt "možda, ako se sve posloži" nije ni izbliza isti kao psihološki efekt koji nosi "garantirana stvar, trebam samo izabrati i reći da".
Ukratko, ženski priljev pozornosti iz online datinga je potpuno pasivan, dok je muški rulet koji traži ogroman napor za moguće pretvaranje u nešto konkretno. Zaviri u mobitel prosječne žene koja trenutno ne poduzima baš ništa i vidjet ćeš pomahnitali jukebox s blještećim svjetlima i indikatorima na sve strane; zaviri u mobitel prosječnog muškarca koji trenutno ne poduzima baš ništa i vidjet ćeš poruku od njegovog mobilnog operatera s ponudom za povoljniju tarifu.
Žena koja je vlasnica smartphonea polako gubi sposobnost osjećanja ljubavi.
Uskoro će svaka žena na svijetu imati smartphone (ili njegove još naprednije varijante poput Google Glass-a) i sama ideja vezanosti i ljubavi će izblijediti sve dok ne postane relikvija koju viđamo samo u starinskim filmovima. Do tada, svaki put kada upoznam curu koja nema Facebook ili barem nikada ne posta na njemu i nema smartphone, moje lice se ozari. Znam da će biti toplija, jednostavnija, pouzdanija, i da ću doživjeti iskustvo koje će me više dotaknuti nego ono s prosječnom ženom.
Voljeli biste da obradim neku temu ili trebate pomoć s ljubavnim problemom (za oba spola)? Komentirajte/ pošaljite na: ignissblog(na)yahoo.com
Ako ne napišete drugačije, prihvaćate mogućnost njegove prezentacije na blogu. Vašu adresu, sliku, ime i detalje NIKADA NEĆU OBJAVITI.
Na isti mail zatražite dozvolu za prenošenje članaka.
Klikom na gumb ispod otvarate PayPal prozor za donaciju Ignissu.
Molim donirajte jedino ako osjećate da vam je moje pisanje znatno promijenilo život na bolje i želite se zahvaliti i ovim putem. Nemojte donirati kao političku poruku, naknadu ili motivaciju za privatni savjet, ili kupnju knjige alternativnim putem.
Na lijevoj strani prozora možete unijeti iznos (u USD), a na desnoj poruku uz donaciju.
Unaprijed hvala!
Podržite Igniss blog i postanite pokrovitelj na Patreonu