5/SLIČNOSTI SE SPAJAJU RAZLIČITOSTI SE NADOPUNJAVAJU

30.11.2023.

Neću baljezgat o generalnim općenitim situacijama fiksirano na konkretnu stvar dvije radio-drame. Ovaj serijal sam počeo sa radio dramom taman kad je premijerno objavljena, nakon filmskih postova serijal ću zaključit sa povezivanjem dvije dijametralno suprotne radiodrame koje imaju zajedničkih dodirnih točaka.Mislio sam u serijal uključiti još 2 posta ali situacija nije išla na ruku film o kojem sam mislio tipkati nisam uspio pogledat po planu pa će post o njemu biti vanserijalno elem. Radi se o strahu od plutanja koja ima potencijala za ekranizaciju na tom postu brzinski sam se referirao na radio-dramu prethodno preslušanu prije "straha od plutanja".


"Ali na popisu dotične stranice našla se i drama koju sam vrtio koji dan ranije (jer gle čudo, i od takvih web mjesta ima neke minimalne koristi bar u sferi dobivanja informacija pa vrijeme nije skroz naskroz izgubljeno) konkretno slučaj S koji je spoj realizma i fikcije a podloga je jedan slučaj iz Amerike".



"Priča se bazira na istinitom događaju u Americi poznatom kao "Slender Man stabbing" 2014 godine.


Dvanaestogodišnja djevojčica izbodena je u parku u ranu večer nakon proslave rođendana. Okrutan napad počinio je netko na koga policija ispočetka ne želi ni posumnjati. Kakve veze sa svime imaju računalne igrice, internet i izmišljeni likovi saznajte u ovoj napetici temeljenoj na stvarnim događajima.

Igrali su: Nataša Janjić, Sven Medvešek, Vanja Matujec, Bojana Gregorić, Filip Križan, Toma Medvešek, Franjo Dijak, Ivan Pašalić, Ružica Maurus, Frano Mašković, Amanda Prenkaj".


Poveznice između dvije diametralno suprotne drame su u detaljima.

1. SLUČAJEVI UBOJSTAVA.

Kao u svakoj krimi drami, ova je doduše inspirirana slučajem iz Amerike što i nije loše u projekcijskom smislu-jer se kod nas sve više društvo amerikanizira
a i slučajevi ubojstava su sve češći. Ovdje je slučaj iz Amerike "prešaltan" u Hrvatsku a tragovi vode do internet igrica i njenih kreatora. Zanimljiva ideja prebaciti slučak američkih psihotika i na naše dramske adaptacije kod nas situacija nije do te mjere apsurdna ali sve više postaje. Uglavnom prvotne poante su u tome da su takve igrice toksične za mozak djece i tinejđera ali poante su u principu u tome da se radi o manipulaciji i iskorištavanju onih koji su tako nešto izmislili. Sve u svemu da zaključim sa ovim, druga stavka mi je za ovaj post daleko zanimljivija.


2.SCENARISTIČKO-GLUMAČKE KREACIJE

Brzinski sadržaj drame "strah od plutanja"

"Četvero mladih , dva dečka i dvije djevojke odlaze na kampiranje na zabačeno mjesto uz rijeku. Jedan od lokalnih ribiča pokušava ih otjerati i ulazi u sukob s njima. Ujutro troje mladih je ubijeno, a četvrti mladić ozlijeđen. Što se dogodilo otkrit će mlada inspektorica i njezin partner".<





E,sad ovdje je u suštini drugi slučaj od onog u "sluačju S" ali neću o tome ovo je post o povezanim stvarima između dvije radnjom nepovezane drame. U oba slučaja imamo više osumničenih u priči, oni na prvu najsumnjiviji su ispali nevini a oni koji su izgledali kao žrtve oni su zapravo antagonisti od samog početka samo se to nije znalo. A ono što me specifčno zanima ili bolje formulirano-što mi je zanimljivo je podijela glavnih uloga. U prvom i drugom slučaju
imamo mlade inspektorice koje su na slučajevima sa svojim duplo starijim kolegama. One su zapele za riješenje slučaja lagano impulzivne poštene a njihovi kolege su više oprezni i drastično manje za ulaženje u dubinu slučaja. Sven Medvešek i Nataša Janjić u "slučaju S" u ulogama inspektora i inspektorice.


Screenshot-2023-11-07-at-19-50-14-Sven-Medve-ek-jpg-JPEG-slika-437-656-piksela
WIKIPEDIA SCREENSHOT



Screenshot-2023-11-07-at-13-15-13-Nata-a-Janji-jpg-JPEG-slika-437-656-piksela
WIKIPEDIA SCREENSHOT

3.KREATIVNE SITUACIJE.

"Strah od plutanja" sam se spremao mjesec dana prevrtit premijerno na hrvatakom radiju prethodno premijeri sam prevrtio "slučaj S" kupio me sadržaj drame iako nisam od onih koje bi slučajevi iz Amerike nešto specijalno zanimali, bilo mi je napeto to doživjeti u našoj verziji. Istovremeno se na programu
hrvatskog radija ponudio kratak sadržaj ove nove drame i uloga u njoj:



"Zoran Čubrilo, Goran Grgić, Karmen Sunčana Lovrić, Iva Mihalić, Tena Nemet Brankov, Rakan Rushaidat, Ivan Simon, Sven Šestak"


Ovdje je drug slučaj više nisu u igri psihotici koji ubijaju po igrici nema stvarnih klanja koja su produkt ispiranja mozga virtualnim, ovdje se radi o mladima
i njihovom konfliktu s ribičem koji razultira višestrukim ubojstvom. Ovdje ima sličnosti sa ulogama, mlada inspektorica koja je u istoj mjeri zagrizla za slučaj savjesna odgovorna i u konstantnom propitivanju svih okolnosti, u ovoj drami razvaljuje Iva Mihalić, sa svojim starijim kolegom.

Screenshot-2023-11-08-at-23-19-54-Samo-mu-je-jo-to-trebalo-Vidila-je-fotke-Kumovi-sezona-2-epizoda-1


VIDEO SCREENSHOT


4.NIJANSE U PRINCIPIMA

Pored toga što uloge u dvije drame imaju sličnosti na planu karakterizacije osobnosti, zanimljiva je bila ideja sagledati ih kao dva povezana projekta (iako nisu u smislu scenarista, režije glumačke ekipe) samo kroz uloge koje su po puno toga identične po puno toga različite, u "starhu od plutanja" je slučaj višestrukog ubojstva koje je počinio kako je to izvanredno Starry u prvom postu iz serijala komentirala "guzonjin sin" što je puno bliži i realniji slučaj kod nas nego kojekakve američke pizdarije a istovremeno i poruka da ih lagano dostižemo po stvarima iz krimi-psiho ranga, a specijalno kao projekcija naše realnosti je tretman koji je inspektorica-protagonistica drame imala nakon uspješno riješenog slučaja. Još jedna zanimljivost je da su u obje drame kolege drastično stariji od njih, od onih koji više nisu tako žestoko zagriženi za dubinsko kopanje po slučaju, svaki put kad su slučaj skoro zaključili mlade kolegice su iskopale nešto više što je skrenulo istragu na drugi kolosijek. Pošteno na kraju svake drame ispadne da su u principu one riješile slučaj iako su ga riješile zajedno ekipno sa svojim kolegama. Ineče ne volim na ovom blogu promovirati stranu produkciju osim ako nije europska ali konkretno za još jednu relaciju ovdje ću napravit iznimku jer je idealan primijer. Devedesetih su u Americi bili popularni filmovi o lovu na ljude, naravno scenski su izvedeni nerealno i preseratorski sasvim svojstveno za amere ali imaju plus jer im je podloga nešto što se stvarno događalo u prošlosti. Konkretno radi se o "teškoj meti" iz '93-e i "preživjeti igru" iz '94-e poveznica su im lovci na ljude u prvom slučaju radi se o onima kojima je to organizirani posao u drugom o "lovcima rekreativcima" bogatašima raznih profila i zanimanja koji vikendima ispucavaju svoje psihoze loveći ljude. Filmovi su mi bili prva asocijacija za usporedbu sličnosti koje sam uočio u dvije radio-drame.

5.DRUGA SITUACIJA

Da stvar ne ostane na filmovima B produkcije američke kinematografije- zanimljivo je ispalo i to kako su karakterno identične uloge mladih inspektorica i njihovih starijih kolega stavljene u dvije različite drame i dva različita slučaja-jedan baziran na svijetu video-igri koje su se odrazile na stvarnost i drugi koji je ispao kao produkt kretenizma tatinog sina koji je u afektu pobio kompletnu svoju ekipu i iscenirao da je i njega napao netko drugi sad kad se stvar sagleda na usporednoj relaciji sve u svemu je zanimljivo baciti observaciju na profilno identične uloge u interpretaciji drugih glumaca/glumica u drugačijim slučajevima..

6.PODIJELJENI DOJMOVI

Što se toga tiče stvari su podijeljene, što mi je bilo lagano šokantno (u negativnom kontekstu) su instagram recenzije inače kvalitetnih i argumentiranih dojmova o predstavama i filmu općenito. Ima zamjerki na konto toga se u kratkom vremenu već servira odgovor tko je zapravo ubojica-da sve vodi tome. Možda i da, ali stvar je u tome da je ovo forma radija u i interpretacija u kratkom vremenu u kojem nije bilo prostora da se zaplet i preokreti pojačaju, kad bi se drama realizirala u formi filma onda ne bi bilo loše da se to izvede malo kompleksnije. S druge strane kompletna fabula, priča i rasplet su stali u 38 minuta. Još jedna stvar-prigovori za pozadinske zvukove, jedini koji je bio previše je bio zvuk motorne pile, s njim su prekardašili do mjere da se od naracije nije čulo skoro ništa. Uglavnom....podijeljenih dojmova je bilo i ovdje na blogu što mi se sviđa jer je to potenciralo polemičke prepiske.

7.NEVERBALNA GLUMAČKA INTERAKCIJA.

Imao sam postova sa spotovima u kojma skrećem poantu na njihovu scensku (glumačku) interpretaciju u neverbalnim interakcijama, kog zanima neka ronda po arhivi jer mi linkanje ne šljaka. Na prvom postu iz serijala Mate je primijetio važnu stavku.

"neverbalni govor, ništa manje nije važan dio kompletne
komunikacije"
.


A imala je i samoborka referencu na tu stavku:

"Ja nisam baš od čitanja neverbalne komunikacije, više pratim verbalnu, no zanimljiv pristup i post u kojem laik poput mene može naučiti nešto novo". ;)


na što sam imao repliku:

"Stvar je u tome da neverbalne ne isključuju verbalne (i obrnuto) štoviše nedopunjuju se a neverbalne su i nužne u kombinaciji sa verbalizmom/scenarijem bez toga nema ni uvjerljivosti koja je ključna. Uživljavanje u tekst uključuje detekciju emocija uživljavanje i interpretacije. Sve je zapravo do koncentracije-obraćanje pažnje na detalje"



Važna stavka kod kreacije svake uloge, za što su radio-drame zakinute, još jedna od poveznica ova 2 projekta je i to da se iste te neverbalne interakcije uloga daju vizualizirat kao i kompleta scena po samoj intonaciji uživljenosti u tekst(ove) obje su dovedene do realističnosti i imaju filmskih potencijala. Kad bi se više ulagalo u drugu i sedmu umjetnost stvari bi bile daleko bolje.

8.ZAKLJUČENI SLUČAJEVI.

Rekapituliram vrtim "slučaj S" na ključnim scenama, gledam sve spojive točke i one koje se razdvajaju. U obje drame slučaj je pozitivno riješen-ono što je
ključno (osim uloga,glumaca, mjesta vremena situacije....) je metoda na koje su slučaj iz S-a i straha od plutanja zaključeni. Brzinsko vraćanje na rekapitulaciju od gore-u obje drame 2 mlade inspektorice i njihovi stariji kolege, obje odgovorne savjesne zainteresirane za sve detalje slučajeva. U prvoj drami zanimljiv je profil glavnog antagonista (koji na prvu nije ni najmanje bio sumnjiv) klasični psiho koji je u fazi svojih projekcija stvarnosti praktički sam
otkriva svoju ulogu u ubojstvima policiji što je rezultiralo okončanjem slučaja. U drugoj se izmijenjuju scene sadašnjosti i večeri ranije lagano otkrivaju indicije dokaze koji vode do prvog osumnjičenog. Kolega je htio zaključiti slučaj-sve odgovara ribič se zakačio sa ekipom večer prije a nož kojim je počinjeno ubojstvo je njegov. Ovdje stvari dobivaju preokret kad inspektorica sagleda druge okolnosti sitne detalje da je nož slučajno izgubljen ključno je bilo za preokret priče:


-Nisam mislio da ćemo to tako brzo riješit

-Meni tu svejedno nešto ne štima

-A što? Mladen ima povijest agresivnih ispada, nema alibi priznaje da se sukobio s klincima ubojstvo je počinjeno njegovim nožem a jedino objašnjenje
koje ima je da mu je ispao.

-Da, ali sjećaš se kad smo bili u pilani?

-Da

-Jesi li vidio kako je Mladen baratao pilom?

-Jesam ne znam na šta ciljaš

-On je ljevak, a kutevi uboda na šatoru pokazuju da je to učinio dešnjak.

-Pa šta? možda je promijenio ruku.

-Slabijom rukom ih ne bi uspio toliko puta izbost i tolikom snagom. Trebao je brzo savladat četvoro ljudi.

-Ali ako nije on tko je?

-Ne znam ali odgovor se možda krije u tenisicama

-Pa sve smo pročešljali uzduž i poprijeko i nigdje ih nismo pronašli

-To je zato što niste imali policijskog psa

-A misliš da će ih Tonči pronaći?

-mhhh, ali trebat će mu neki miris. Možeš li mi iz dokaznog materijala izvuč Matkovu majcu?

-Jelena ako netko skuži da sam ju uzeo nadrapali smo i ti i ja

-To je prilika da se iskupiš zato što si uništio dokaze sa onim svojim pajdama vatrogascima.

-Čekaj zove me šef (poziv)

-Da

-Čujem da imaš oružje i osumnjičenog
-Da ali i dalje tu nešto ne štima

-Alibi koji je alibi?

-Nema ga, bio je sam

-Čovjek mrzi kampere ima dosije nema alibi i ubojstvo je počinjeno njegovim nožem. Je li tako teško spojiti dva i dva?

-Ne znam, ipak mi je to čudno

-Fučkar privod ito kraju

-Zašto?

-Zato što postoji interes određenih ljudi da se to što prije završi.

-Kojih ljudi? Stari od maloj jelda?

-Ne jebi po tavanu nego završavaj to.

-Moramo biti brzi prije nego što me povuče sa slučaja

-Ti Jelena puno riskiraš

-Ne misliš da je taj rizik vrijedan toga da obitelji ubijene djece doznaju istinu

-Mislim ali brinem zbog tebe.

-Umjesto da se brineš radije mi odi po tu majcu.


Mic po mic scena u restoranu još par poziva i (raz)otkriveni su novi detalji. Tenisice u kojima leži odgovor straha od plutanja, izvanredno iscenirana priča, kako uloga inspektorice preuzima inicijativu i napravi kompletnu rekonstrukciju događaja te večeri pod premisom da se radilo o ubojstvu s predumišljajem. Kompletna rekonstrukcija dovodi da se izrazim Starrynim izrazom guzonjinog sina dovodi do točke pucanja nakon kojeg dobivaju priznanje. Finalno se rizik o kojem joj govori kolega pokazao kao 120/100 realan. Dvije nepovezane drame u dosta stavki povezane slični profili uloga drugi događaji druge situacije i rasplet istih. Sve u svemu bilo je izazovno i zanimljivo povuću usporednu relaciju sa ova dva radio-dramska projekta.

9.UOČENI POTENCIJALI.

Suma sumarum-rekapituliranjem svake od ovih drami po stavkama u kojima se spajaju kao promatraču sa strane mi je došla ideja-ovo stvarno ima potencijal. Profili glavnih uloga koje su po ključnim stvarima identične po drugoj strani u ključnim stvarima nebo i zemlja-idealna krimi-drama bi bila složiti nešto po istom predlošku-glavne glumce i glumice iz obje drame u istim ulogama staviti u jednu dramu u kompletu. Napraviti svojevrsnu novu priču baziranu na istim glavnim ulogama u istoj postavi u nekom novom kompleksnijem slučaju bar tu materijala ne fali u reali krmiminala na sve strane a izvedbene umjetnosti su najbolja metoda kompromitiranja istih.




10.APSURDNOST REALITETA
Forward na uvod u dramu "strah od plutanja" Inspektorica negdje na ledini igra se sa psom uživa u godišnjem već nakon 29 sekundi trajanja drame dobiva poziv od šefa:



-"-Dobili ste Jelenin mobitel, Jelena se trenutno ne može javiti"

-"Slušaj hitno te trebam na terenu četverostruko ubojstvo"

-"ja sam na godišnjem zovite Sinkovića"

-"hoću ako budem htio da se nešto ne riješi"

-"mh, gdje"?

-"Lokvarsko jezero šaljem ti lokaciju"

-"A što bi bilo da sam otputovala na Havaje"?

-"kupala bi se i bilo bi ti lijepo ja bok"

-"dođi Tonči, izgleda da će nam ovo biti aktivan odmor"


Prekoreti nove situaciije tragovi indicije dokazi...sve je rezimirano kroz dramu-svi koji su prvi post iz serijala komentirali znaju tok događaja pa nema potrebe da se sve navodi. Još jedna ključna premisa u razlici između "straha od plutanja" i "slučaja S" je u tome što se ova prva navedena reflektira i na apsurdne situacije. U filmskim satiricom komedijama "koja je ovo država" apsurdi su kroz satiricom humoresku podignuti na višu razinu kojoj je intencija-problematizacija apsurdnih političkih situacija kroz specifičan oblik ekspresije. U ovoj radio-drami je to samo jedan dio toga mislim, ne politike nego apsurda ali i samim time neposredno politike. U "slučaju s" mlada inspektorica dobije pohvale od starijeg kolege za uspješno raskrinkavanje slučaja a njen fokus se sasvim prešaltava na problem koji je taj slučaj sa slendermenom potencirao-iako je slučaj riješen i portal ne postoji ali post događaji i situacije te aplikacije same i dalje postoje i imaju veliku popularnost. S druge strane u "strahu od plutanja" apsurd je definiran drugom situacijom a realističnom. Nakon uspješno riješenog slučaja mlada inspektorica ponovo prima poziv od šefa.


-"Ej šefe zovete da mi čestitate ne uspješno riješenom slučaju?"

-"Fućak ti još uvijek imaš onaj svoj florescentni prsluk?"

-"Imam zašto?"

-"Vraćaš se u prometnu bok"


Ovo je u drami prijelomna stvar-ono kad se treba vratiti na početak kad seronja zove i prekida joj godišnji-jer ona može riješiti slučaj a da je htio da se slučaj "ne riješi" onda bi zvao onog drugog. Druga prijelomna stvar je kojom je brzinom billo dovoljno šefu da zaključi slučaj iako se ispostavilo da puno stvari teoriji da je kriv prvo osumljičeni ne idu u prilog-od toga da je nož realno mogao izgubiti do činjenice da je forenzika pokazala-da su kutovi uboda kod žrtava napravljene desnom rukom-a prvo osumljičeni je ljevak. Detalji su važni "pa što mogao je promijeniti ruku" "slabijom rukom ne bi mogao toliko puta izbosti i tolikom snagom" inspektorica ističe važan detalj u rekonstrukciji događaja. Dio po dio i stvar se kompromitira sasvim-prijetnje inspektorici od
bogatog utjecajnika koji štiti sina i koji može sve se realiziraju. Apsurdistan je u prvoj stvari što šef policije ima interes da se slučaj riješi-zbog čega uzima s godišnjeg mladu inspektoricu jer zna da će ona sasvim sigurno riješiti slučaj u najkraćem mogućem roku, ali ovo je samo početak uvod u apsurde. Drugi apsurd je u stvari da šefu policije nije potreban ubojica nego netko kome će biti podvaljeno a dali je ubojica stvarno zapravo skroz irelevantno. Važno da je slučaj riješen a ako nevin najebe pa što ne prvi ni zadnji. Treća apsurdna pozicija je šefov finalni poziv kad obavještava inspektoricu o degradaciji kao "nagradi" za uspješno riješeni slučaj jer je i cijeli sustav u mitu i korupciji a ona koja je zapela slučaj riješiti pošteno da odgovoran bude pravi ubojica a ne pehist koji po svojim osobinama vremenom i motivima odgovara profilu ubojice. Dva tipa apsurdnih situacija adaptiraju ove dvije različite a u puno ključnih stavki slične drame. Kad ih se sagleda zasebno zapravo se izvanredno nadopunjavaju.

život je pozornica,dramska umjetnost je njegova projekcija

4/PREMIJERA NA LOKACIJI SNIMANJA

19.11.2023.

Jedna od prvih scena filma "sedmo nebo"
je vožnja na putu prema Daruvaru-konkretno daruvarskim toplicama, glavni lik tamo vodi svoju ljubavnicu dok za ženu ima verziju da je na poslovnom putu.
Ono što je ključno u filmu sve te situacije u koje se ukopava potencirane su ni manje ni više nego njegovim prijateljem-glumcem s kojim vodi iscenirane razgovore kako da kompletnu situaciju (koja traje 3 godine) obznani ženi. Jedni od prvih kadrova filma snimani su u daurvarskim toplicama prvi humoristični
urnebesni kadrovi-situacije. Jučer je film imao premijeru u Daruvaru.


Screenshot-2023-11-19-at-10-39-38-Sedmo-nebo-sve-ana-premijera-u-Daruvaru

Ekipa filma u videu podijelila je svoje dojmove o snimanju filma na toj lokaciji




Ali ima još, nešto što mi kao filmoholičaru predstavlja specifično zadovoljstvo. U tekstu od prije par dana je spomenuto da ekipa HAVC-a radi filmić o samom filmu "sedmo nebo" dokumentarac o igranom filmu. Nakon pogledanog filma nema mi ništa boljeg od gledanja postupka njegovog nastajanja, kadrovi iza kamere neuspjele/pobrisane scene lokacije snimanja i setovska atmosfera. Neki kadrovi sa snimanja su dostupni kao fotke na linkanom portalu i na stranici 15.umjetnost ali vidjeti i postupak kreacije filma i kroz video to je ono što mi je specifično poslastica.

Snimalo se u Zagrebu i radnja je u Zagrebu u Daruvaru su snimljene scene u toplicama što je početak u neku ruku i uvod u film situacije koje su prethodile tim scenama lagano se kompromitiraju kako film prolazi kao i one koje su u sadašnjosti zanimljiv koncept-priču koja traje 3 godine u prvoj sceni ostaviti kao
nepoznatu stavku koja kasnije ispadne stvar koja će u radnji potencirati preokret. Sve u svemu na mojem popisu pogledanih filmova domaće kinematografije
ima toga poprilično, lakše ću nabrojati ono što još nema-ali pogledanih kadrova filmova iza kamere nema previše praktički uopće jer nam u ponudi takvog
materijala produkcija jako šteka. Ako se izuzme pogledano samo kroz fotke nema takvog materijala puno to je još jedan od razloga zašto je ovo izvanredna vijest-da će se raditi fim o filmu dokumentarno o igranom.


Kad smo kod toga upravo je i na kanalu HAVC-a objavljen video pa da se i to doda naknadno.

život je pozornica,dramska umjetnost je njegova projekcija

3/SEDMO NEBO

11.11.2023.

Ne da bi post sveo na politiziranje nego samo u sferi konkretnog događaja na filmskom planu rekao sam ja da je Tomašević nešto najbolje što se moglo dogodit Zagrebu. Na otvaranju Zagreb film festivala najavljene su neke akcije koje su pozitivna vijest za sve filmoholičare i filmaše.


"Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević rekao je kako je ZFF postao nezaobilazna točka na kulturnoj mapi Zagreba, Hrvatske i šire, mjesto gdje se uvijek gleda izvrsne filmove, upoznaje filmske stvaratelje iz cijeloga svijeta, otkriva i promiče nezavisni film".


"Otvorivši festival najavio je da će se sljedeće godine u proračunu osigurati značajno povećanje za kulturu, izdvojivši kao kapitalnu investiciju Paromlin, ali i kino Europa za koji, napomenuo je, novac nije bio problem već je zgrada proglašena statički nesigurnom, a i pravni odnosi u vezi prostora uz samu zgradu su složeni".


Da stvar bude bolja sve je najavljeno ni manje ni više nego na samoj premijeri filma koji je najavljen kao komedija apsurda drugi iz talona-nakon Brešanovog
filma iz 2019-e "koja je ovo država" s razlikom da je ovaj imao političku/satiričnu bazu a ovaj se svodi na ljubavne trokute i urnebesne situacije. Film sniman 2021. negdje na jesen
a premijerno je izveden tek prije koji dan-ovo je kod nas klasika ali je i neko nepisano pravilo da film uvijek rasturi i pored tog stanja u kinematografiji sa financijama, u principu je jedini razlog zašto se referiram na Tomaševića-ovo je obećavajuće za domaću filmsku umjetnost. Elem, oko premijere je bilo komplikacija pa sam filmsku projekciju morao gledati postpremijerno a dojomvi svih onih koji su pogledali su bili isključivo pozitivni. Već je izbor glumačke postave, trailer i one situacije prikazane u njemu bilo nešto što obećava izvanredne apsurdistanske situacije što samo po sebi ne isključuje potencijalno ispadanje šunda ali to ovdje nije slučaj. Forward malo unazad ne previše 4 mjeseca unazad na ovogodišnji Pula film festival Ovacije su frcale na sve strane evidentno je bilo da to nije onako proforme radi, a ono što mi je promaklo je i to da je film nagrađen arenom
Službeni sadržaj filma daje samo promil informacija o njemu.

"Nino Radman je čovjek s previše žena i premalo vremena, hodajući recept za katastrofu. Pokušavajući priznati ženi da se zaljubio u drugu, traži pomoć „stručnjaka“ čiji ga savjeti vode u još veći kaos. U strahu od žene, Ninova paranoja sve više raste, a on se pretvara u tempiranu bombu. Hoće li trijumfirati ili krahirati, otkriva ova komedija neočekivanih obrata, u kojoj je samo jedna stvar veća od Ninovih problema – njegov tlak"


U službenom traileru se vidi daleko više od toga:



Od prvog kadra je očito da se stvarno radi o jednostavnoj situaciji na relaciji žena-ljubavnica koja se zakomplicirala do ibera vidi se i sa Marsa-nije fokus filma samo na ljubavni trio u priču su (in)direktno upleteni svi posrednici u priči, obećavajuće zanimljivo ima potencijala još od samog snimanja me zanimalo kako će to izgledati kao kompletno. Usput, to ću ostaviti za zaključak, prije poentiranja ima još stvari koje mislim da je vrijedno dodati osim filmskog festivala u Puli, vrijedi dodati i premijernu projekciju u Osijeku




"Ovo je film koji nije pretenciozan koji pokušava i zabaviti i nasmijati ljude i ja vjerujem da će se to ljudima svidjeti"


Na osječkoj premijeri kao i na zagrebačkoj i rekacije publike su bile isključivo pozitivne-nakon svega navedenog motivacija za gledanje je još više dobila na intenzitetu. Usput skrenuo bih pažnju na yt kanal info HAVC na kojem se objavljuju kratki isječci nadolazećih filmova premijere i ostale stvari iz tog talona. Jedan od takvih sadržaja je i video-upoznavanje filma i likova kroz izjave glumačke ekipe.



Oke...kratak sadržaj filma je minimalni oblik informacija o filmu samom u principu praktički ništa-poznato mi je to od ovogodišnjeg filmskog festivala u Puli
To je prva stavka koja ne otkriva previše, trailer u svakom slučaju otkriva više, sve što je navedeno u sadržaju se konkretizira daje kristalniju sliku uloga protagonista antagonista situacija scenografije to je druga stavka treća stavka kao nadopuna drugoj izjave same glumačke ekipe o njihovim ulogama i situacijama u kojim su je 50% informacija. Iako nisam od onih koji vole spojlanje ovdje to nije slučaj to su sve natruhe informacija koje o samoj radnji poanti i raspletu ne govore ništa. Idealan primijer onoga kad je ponuđeno dosta informacija a koje istovremeno ne govore ništa o samom filmu u kompletu štoviše dodatni je poticaj da se pogleda. Nakon premijere na zff-u film je turbulentno najavljivan to me sjetilo na nedavan HBO-Europe projekt seriju uspjeh dijametralno-suprotni mediji i žanrovi ali u istom rangu kvalitetni, elem dolazim u cinestar u Branimircu brat bratu nakon deset godina u međuvremenu nije bilo filmova domaće kinematografije kod njih za pogledat a ono što je bilo bilo je na repertoaru po drugim kinima. Vratio mi se flash više od deset godina unazad u vremena kad se išlo u kino ponedjeljkom za kupone iz večernjaka u tom periodu sam bio u povratku domaćoj kinematografiji a i u tim vremenima se lagano počela i popularizirati više. Jedni od prvih filmova su bili "the show must go on" i Matanićev triler "ćaća" Sjećam se da sam u tim vremenima bio od rijetkih iznimki koji su u kino ciljano dolazili zbog filmova domaće produkcije na manje-više svakoj projekciji dvorane poluprazne što je poražavajuće. Večeras ne ista ali niti stvar koja nije daleko na projekciji svega cca 15 ljudi-nakon ovakvog uspjeha na zff-u i Osijeku očekivano bi bilo da su pune dvorane a imaju razlog biti. Od prve scene apsurdni događaji se samo nižu glavni protagonist je u nezavidnoj situaciji kak da objasni ženi da ju vara s kolegicom, do te mjere da je tražio prijatelja glumca da naprave simulaciju te situacije u kojoj otkriva karte. A kompletnu situaciju riješava zadnja osoba od koje bi se to očekivalo, dalje od ovog neću da ne bi sad otkrivao film pa da neate razlog gledat. Meni osobno-najzanimljivija stavka filma su koncepti po kojima je došlo do raspleta slučaja nepredviđene situacije koje su bile sredstvo za kamufliranje istine su ispale kompromitantne. Ima potencijala. Koncepcijski dosta jednostavan film neke premise se relativno brzo daju postavit za opuštanje i humoresku bez političkih konotacija izvanredna stvar. Ostaje tajna raspleta slučaja-kad se ljubavni trio sreo na kavi, to je scena nakon koje zastor pada.


Sedmo nebo


"Hrvatska publika nemilosrdna je prema domaćem filmu, vjerojatno se oslanjajući na „staro znanje” stečeno gorkim iskustvom konzumacije državno oktroirane kinematografije devedesetih, najčešće s ratnom tematikom, propagandnom matricom preuzetom iz loših partizanskih filmova, ali s promijenjenim ideološkim znakom. Za druga gorka iskustva pobrinula se nova, novomilenijska kulturna politika oličena u HAVC-u koja je favorizirala nimalo loše festivalske drame, ali čija je teška tematika loše „sjedala” publici željnoj razbibrige. Ako će već publika svoj novac izdvojiti za kartu za domaći film, onda bi da to bude nešto lagano, nešto za djecu (i cijelu obitelj) ili da je barem komedija. Ali, pozor! Ni s komedijom nismo na sigurnom jer je ona „mentalitetska”, „regionalna”, začinjena dijalektom svakako sigurnija oklada nego li ona urbana".


Propisnim djelom i zbog ovih sranja iz linkanog teksta koji u svemu traži neki kiks slabu kariku od umova koji se nisu makli dalje od rata devedesetih pa samo to u našoj kinematografiji i očekuju. Kad je u pitanju ozbiljan film-ne odgovara glumačka ekipa, lokacija, scenarij "razlozi" se samo redaju. Kad su u pitanju komedije onda "nije smiješno" Prije 4 godine kad je premijerno izvedena Brešanova komedija apsurda osim rigoleto reakcija "velikih domoljuba" prigovor je bio kako "nema humora" a humora ima u mjeri koja odgovara formi satirikoma-crnohumorne situacije s fokusom i na scenske interakcije ne samo na tekst.

„"Sedmo nebo“, prvijenac do sada etablirane autorice kratkih filmova Jasne Nanut pripada toj drugoj, daleko rizičnijoj sorti i pritom je, vidi vraga, još i začinjena elementima romantične drame jer u njenom središtu leži preljub i nošenje nespretnog muškarca s prtljagom istog. Ako pritom uzmemo u obzir da romantične komedije u sadašnjoj kino-distribuciji igraju samo o praznicima (svakako za Valentinovo, možda u iznimnim situacijama i oko Božića ili, pak, za vrijeme ljeta za što već moraju imati i jednu bezobrazniju, provokativniju notu), dok su iz redovne ponude skoro izbrisane, pitanje je koliko će domaći proizvod te vrste uvjeriti skeptičnu publiku. Ni prve vijesti iz Pule, gdje je film premijerno prikazan, nisu baš blistave, budući da je film kod poslovično blagonaklone publike prošao tek solidno, dok je kritika bila podijeljena s tendencijom mlakog prijema."


Izvlačim sad citate-kad općenito volim pobijati neargumentirane bljezgarije a sad je i prigodno jer sam film gledao pa se ne može reći da nemam materijala. "Romantična" komedija nije žanr u koji bi trpao ovaj film iako ima ljubavnih odnosa sexa ali nije fokus na tome nego na nečem drugom. Na situaciji u koju se je dotični upleo i kak se iz nje izvlači a istovremeno se u nju samo još više ukopava. "Komedija apsurda" kako je bilo najavljeno je prava kategorija u koju film spada samo drugog tipa od onog Brešanovog političkog. U Puli je film (može svatko prošetati googlom pa vidjeti) izvanredno prošao a i nagrađen je arenom, u kino-distribuciju ide i po nekim zemljama Europe. A i iz videa u postu je očito-pozitivnih dojmova je daleko više. Sve u svemu ne uočavanje humorističnih situacija su iz kategorije problema s percepcijom nije satirikom humor za svakog.

život je pozornica,dramska umjetnost je njegova projekcija

2/RAVNO DO DNA-24 SATA SIGURNA KUĆA

09.11.2023.

"-Dobar dan svima

-Bok Žiga

-Daj mi šteku marlbora i lozu, neću dogo ova moja me jebe u zdrav mozak od ranog jutra

-I onda, kak je u policiji?

-A čuj znaš kak je

-Kaj još hapsiš klince po kvartu zbog jointa dok ti se dileri pred nosom šeću?

-E znaš šta samo mi se ti nemoj javljati ti nisi baš čista znaš kom se ti smiješ? Hoćeš da te sad privedem pa će ti bit smiješno

-Znaš kaj tak se doma sa ženom razgovaraj nemoj meni te fore prodavat ok

-E slušaj ti nemoj da te

-E daj Žiga ak se misliš svađat daj odi van nemoj nas tu terorizirat

-Jel tebe ko šta pitao ha?

-Ti mala ak misliš da si pametna onda si se malo zajebala

-Daj seljačino začepi više

-Šta si reko?

-Jura pusti ga

-Uvijek si bio idiot

-Sad ću ti pičku razbit pa ćeš vidjet ko je idiot

-Kaj ćeš sad? Kaj ćeš sad pička ti materina pun mi je kurac tebe i takvih idiota

-Nemoj se zajebavat Jura zbog ovog ćeš mi odgovarat

-Tišina majmune trebao sam ti ovo stavit pod nos prije 15 godina pa bi možda onda svatio da nemreš maltertirat ljude samo zato kaj si veći i jači od njih pička ti materina blesava!

-Za koji će ti to kurac?

-Šuti pičko

-Vidiš da je nutra k'o u Sheratonu

-A di su drugi?

-Koji drugi jebem ti mater?

-Što me samo vas trojica čuvate?

-Aj ne seri više i sjedi tu

-I ovdje nas kao nitko neće nać?

-Malo ljudi zna za ovo, nisam ni ja znao do danas

-Dragi moj ako su mene probali konut u Đorđićevoj onda će to napravit i ovdje

-Ne seri to se istražuje

-Daj mi skini ova sranja, neću ti nikud pobjeć"







24 sata-ravno do dna-sigurna kuća

život je pozornica,dramska umjetnost je njegova projekcija