5 FILMSKIH PREPORUKA 2/ZBORNICA

21.02.2025.

Pred nekog vremena kolega NF je objavio recenziju filma "Zbornica" na što mi je prvi impuls bio-naš domaći projekt. Ne znam zašto-kao na autopilotu sam s tom premisom ostavio komentar vjerovatno jer mi je u ključnom trenutku navrla inspiracija još sam ga i linkao u komentare a kasnije se ispostavilo da sam bio na krivom tragu. Što ćeš-moja greška, ovo je rijedak slučaj kad sam ostavio komentar prije čitanja samog. J mi je nakon toga replicirao odgovor:



"Teatralni, ovo je domaći film Zbornica, taj je isto dobar, a prijevod naslova ovog filma o kojem piše NF je Zakon Zbornice, mislim da je bio na ZFF-u u studenom,, al tko je onda imao vremena, tako sam propustio i Zone of Interest.... ništa, bit će sigurno sada po kinima..... :))"


Nakon čega je uslijedila i NF-ova replika.


"Da, @j i @TEATRALNI, tako je kako j. kaže iako je i ovo dobrodošla preporuka. Film se u o originalu zove "Das Lehrerzimmer", možda su naši majstori dodali riječ zakon ne bi li se razlikovao od ovog domaćeg. Inače još uvijek na youtube intervju s nositeljicom glavne uloge Leonie Benesch koja je i sama nominirana za oskara, uz intervju ide i dosta scena iz filma."


U svakom slučaju the point is-njemački film nisam gledao najviše zato jer njihova kinamatografija nije nešto dostupna ovdje kod nas bar ne koliko je meni poznato a ovo mi se na prvu asociralo sa našim filmom. Kasnije sam pročitao recenziju od do jedan dio iste mi je upao u oko.


"Vratimo se “Zbornici”, kažu kritičari da su jako dobro oslikani psihološki profili glavnih junaka, iz iskustva mogu reći da ako se čovjek udubi, zbilja se otkriju najraznovrsniji karakteri, mene to više ne zanima, otkako su uvedeni e-dnevnici ja je ne pohodim, osim ako se ne dogodi neko nedjelo kao u filmu, koje treba prodiskutirati na sjednici, al eto mi iskusniji, upravo kucam u drvo, sve rješavamo u učionici ili direktnim kontaktom s roditeljima, ne treba nam simulacija društvene zbilje i na radnom mjestu."


Ključna riječ "psihološki profili i karakteri" ono što u slučaju NF-a nije stavka koja je predmet interesa kod mene sasvim obratno-to je ono što mi je zanimljiva stavka bilokojeg filma ako je ozbiljan. Ima tih projekata u kojem se treba više fokusirati na same uloge nego na radnju. U prvom djelu ovog serijala sam stavio digresiju da su preporuke za filmove koju će isti uključivati iz jednog relevantnog izvora čije mišljenje cijenim. Evo kratak rezime i s te strane:




"Glumica Marina Redžepović je odlična u ovom filmu. Film opisuje borbu pojedinca sa sistemom i sa samim sobom i oduševio me kada sam ga pogledala."


Zbornica vrlo uvjerljiv iako kaotičan film. u biti ne film sam po sebi nego situacije. Ništa više ni manje kaotičan nego društvo. "priroda i društvo"pjesma grupe Elemental koja problematizira toksične mentalne sklopove poput patrijahalnih umova, socijalnih tema osobne borbe koje postaju svačije jer se stavovi pojedinaca projiciraju kolektivno na kopletno društvo.




"Spot za drugi singl s petog albuma "Vertigo" Elemental je snimio s prokušanom ekipom Pilot studija iz Splita (Vojan Koceić i Siniša Jakelić) - genijalcima koji stoje iza sjajnih Elementalovih spotova za pjesme "Nema ga" i "Vertigo". Glavne uloge u spotu koji je sniman u Splitu tumače izvanredni mladi hrvatski glumci - Goran Bogdan i Petra Težak."


Nije slučajnost da su uloge u spotu dobili dvoje glumaca bit dramske umjetnosti i je da i krooz muziku-u obliku video-spota bude nešto što kompromitira realnost i ono što je problem u njoj. Ali da se vratim na film. Kroz ovih skoro 7 godina bloganja imao sam dosta postova na temu filma "the show must go on" koji je bio inspirativan na jako puno razina. The show must go on kad film postane stvrnost koji je tipkan za vrijeme pandemije korone. Inspiracija za ovaj drugi "kad film postane stvarnost" je bila instagram obajva redatelja filma sa srušenim tornjem katedrale. Kolaž fotka u kojoj je s jedne strane srušen toranj prikazan na filmu-kao posljedica bombardiranja u drugom sreušen toranj u stvarnosti kao posljedica potresa. A stvar je u tome-da je film snimljen 2010. smješten u 2020-u pa me to inspiriralo da potegnem to pitanje kroz još jedan dodatan esejistički projekt. Komentatori ispod tog posta su se isto iskazali sa svojim komentarima:


" isabel

nema slučajnosti, ne vjerujem u to frende, zeznuo si me s naslovom posta i iako zaista jedva gledam koliko mi se spava, ipak ,morala sam proviriti o čemu ti to, e sad , zašto kažem da si me zeznuo s naslovom, pa zato jer sam gledala film iz kategorije SF snimljen pred nekih pet godina upravo o korona virusu i gotovo pa sve scene u filmu identične su današnjim svakodnevnim scenama,slikama, kako god, ne mogu se sad sjetiti točnog naziva filma,al mislim da je ; pandemija corona, ne mogu sada tražiti link za ulijepljivanje ovdje pa da i sam vidiš, no, poanta jeste da ,kako rekoh, ničemu se ne čudim, netko je definitivno znao o čemu će pisati bilo priču, bilo scenarij za filmove o kojima je ovdje riječ, dakle ;ovom koji ti navodiš i ovom na koji ti ukazujem,niš nam se ne događa slučajno, niš,
odoh spat
tp."

03.04.2020. (01:57)


"samo za vranju

Umjetnici su često puts bili vizionari."


03.04.2020. (08:18)

"Nisam gledala film, ali @vranjina ima pravo, umjetnici su često puta vizionari...lijep pozdrav! :)"


03.04.2020. (09:00)

"I sve se nešto poklopilo.Budi mi zdrav i živ.LP"

"Evo upravo sam htjela zaključiti kakve li slučajnosti, mislim na potres i taj film preije od prije 10 godina. Kao neko jezive pretkazanje na neki način."
LP:)))))))))))


03.04.2020. (18:30)


03.04.2020. (17:02

"ma mislim da je izvbavitelj krste papića bio uvod u dalje, mi šetači pasa sve češće srećemo žive ili mrtve štakore, a jedan tvrdi da ih pouzdano ima više nego što grad ima stanovnika"


03.04.2020. (18:35)



Vizionarstvo kao stvar koja se kroz posvijest filma pokazala kao stavka koja je uključiva i ide jedno s drugim. Inspiracija je bila smeće od reality showa-big brother a (probao sam iskopati na goglu taj Marasovićev intervju o nastanku filma i ćorak sad rondam i nikako da ga nađem) inspiracija za isti-navest ću njegove riječi po sjećanju je kulminirala 2006 kad je reality show bio aktualan a i pandemija ptičje gripe pa je dobio inspiraciju u tome-eksperiment kako će ljudi kanalizirati svoje reakcije u situacijama koje su stresne. Da se sad ponovo ne vraćam na radnju filma mislim da nije potrebno oni koji nisu gledali ni čitali recenzije nek kliknu na vezu gore. Ono što mi je ovdje najzanimljivija stavka upravo su reakcije uloga-u stresnim situacijama.



"Uz to, događaji iz radnje filma su se kroz godine redom ostvarili, a onaj o natjecateljima reality showa koji ne znaju da je vani kataklizma, ostvario se neki dan u Njemačkoj, tako da je film, nažalost, prigodan i aktualan", rekao je redatelj, a prenosi HAVC.

Poručio je sugrađanima "da se čuvaju i ostanu zdravi, te da ne klonu duhom jer ćemo pobijediti ovu pošast"

" Njegov je film radnjom smješten u bliskoj budućnosti i prikazuje život uspješnog televizijskog producenta reality showa u kojem šestero parova 180 dana živi zajedno u kući napravljenoj za potrebe emisije. Za vrijeme snimanja izbija rat koji Europu pretvara u ratnu zonu i kako on odmiče popularnost emisije raste jer je jedini televizijski program koji se emitira, a natjecatelji u showu ne znaju ništa o svemu što se vani događa. Glume Sven Medvešek, Nataša Dorčić, Filip Juričić, Stjepan Perić, Ivana Roščić, Mladen Kovačić, Josip Vujčić, Amar Bukvić, Franka Klarić i mnogi drugi, a producirali su ga Saša Bijelić i Nevio Marasović"


Situacija vani bitno mijenja na stvari i kod producenta reality show-a. Plan ekipe je preseliti kuću ispod zemlje dok su oni u laganoj narkozi bez da znaju da su premješteni. Producent im snimavideo-poruku o istini da je sve rastureno projektilom i da svijet koji su znali prije ulaska u show više ne postoji. Film se odigrava mijenjenjem scena u sadašnjosti i retrospektivno a na kraju se sve spoji u priču. On je njima-zaključuje u poruci "ostavio život" "svi su pobjednici". Količina stresa pod kojom su od samog prvog kadra da se razati nožem-vidimo da smo u sranju ali ne znamo kakvom pizdimo jer ne znamo ništa 180. je dan i vrijeme nam je za izlazak i ne znamo što se događa. Nema vrata?! Nema prozora?! Jel se oni zajebavaju s nama? Upečatljiva mi je ostala jedna od prvih scena u kojoj Amar Bukvić ispuca salvu psovki kompletnoj ekipi što od početka impicira koja je količina stesa kod većine. Spasio ih je od nuklearne bombe-preživjeli su jer je kuća premještena pod zemlju imaju zaliha hrane za 150 godina ali opet-donositi odluke u ime drugih? To je ipak previše. Zbog toga mi iako je na neki način pozitivna stvar jer ipak ih je spasio redatelj ima negativnu konotaciju tim više što je vođen prvim interesom-da i dalje ima dobru gledanost. I opet donošenje odluka na koje nije imao pravo. Da su izašli iz showa bili bi mrtvi kao i svi ali to bi bio njihov izbor ovako su gurnuti u situaciju koja nije bila njihov izbor a doći ću do toga kasnije ocrtavanjem zaključnih scena. Elem, da ne idem predaleko u film koji ovdje nije tema.

image host
VIDEO


image host
VIDEO

Kompletna stvar je u tome kakve ljudi kanaliziraju reakcije na stresne događaje. Oni su ušli u taj show za vrijeme izoliranosti od vanjskog svijeta izbio je rat iako odsjećeni od stvarnosti na određen način znaju da nešto nije po ps-u. Tenzije izražene kako sam naveo od prvog kadra filma. Na ne istom radnjom ali na istom principu se bazira film "zbornica".





"Nalik na filmove velikog Roberta Altmana, 'Zbornica' nerijetko u kadru ima dvadeset likova koji istodobno govore svako svoje i ponekad je teško razabrati o čemu je riječ, kamo vodi koja priča i zašto u kojem trenutku nastaje koji problem. No sve je skupa vrlo uvjerljivo i realistično.

Zbornica je u istoimenom filmu Sonje Tarokić pravi je mikrosvemir. Iako likove iz filma povremeno viđamo i izvan zbornice, kao da i nije tako. To su uglavnom samo trenuci kada je nekoga (najčešće glavnu junakinju) potrebno izvući iz natrpanog školskog kaosa i svratiti pozornost SAMO na stanje tog lika i nikoga drugog, pa onda glavna junakinja tu i tamo vozi auto, prelazi na drugu stranu ulice da se ne bi susrela s kolegicama ili odlazi van zapalit jer joj je pun kufer. U svim ostalim situacijama, sve likove susrećemo u zbornici i po školskim prostorima (hodnicima, učionicama) jer to doista jest njihov svijet."


Čitam i pitam se pitam jesmo li gledali isti film? Ima puno paralelnih tokova da-ali od kad je to problem? Nakon predstave "nestajanje" koju sam zbog kompleksnosti trebao lomit u 5 zasebnih postova nemam problema s time. Treba se fokusirati na uloge.


"Suočena s restrikcijama školskog sistema te okružena obeshrabrenim učiteljima, nova i entuzijastična pedagogica u osnovnoj školi, Anamarija, ulazi u vlastitu borbu s problematičnim profesorom historije, nesvjesna da upravo tim putem polako postaje sve sličnija kolegama u zbornici …"



Kako je ono-ništa nije kao što na prvu izgleda. Profesor povijesti od prvog kadra odaje dojam da je Anamarije u pravu sa svojim sumnjama u vezi njega a ispostavlja se da je svo vrijeme na krivom tragu. Prva psihološka premisa filma je u tome da lik nije negativan kako izgleda na prvu a sve vodi tome da je. Po reakcijama, situacijama u koje se dovodi po pričama djece. Glavna protagnonistica filma ovdje je u svojstvu kompromitacije stvarnosti kakva i je ali se i to vremenom počen odražavati i na nju privatno. Početak je obećavajuć za nju-dolazi u školu i uviđa disbalans među kolegama neke stvari na kojima treba napraviti korekciju ali vremenom su tenzije sve izraženije dok se ne počne to i privatno reflektirati i na nju. Konstruktivna borba koja se nakon nekog vremena okreće u bitku protiv vjetrenjača u začarani krug. Kad su u intervjuu (gore spomenuti film the "show must go on") pitali producenta zašto "housed" caka je u tome da u isti ulaze ljubavni parovi-kad cura ili dečko ispadne a jedan od njih dvoje ostane i prevari nekoga on je "pao pod utjecaj kuće" Kompletan koncept show-a bazira se na toj premisi od koje se stvar drastično udaljava pod novim okolnostima koje se događaju vani o kojima oni ne znaju ništa ali osjećaju jer stresa i impulzivnih reakcija ima od prve minute filma. Na sličan način protagonistica "zbornice" pada pod utjecaj škole, bori se da promijeni nabolje određene stvari ali kako je i u najavi filma implicirano-sve više postaje slična kolegama.

image host
TPORTAL

Zbornica definitivno jedan od najboljih hrvatskih filmova u posljednje vrijeme. Recenzija sagledava kompletan mehanizam škole i (paralelnu) hijararhiju a koja je (moja premisa) podloga na kojoj se bazira(ju) priče svakog od upletenih do njihovih osobnih točki pucanja. Ništa nije kako na prvu izgleda-glavna protagonistica je bila u krivu apropo profesora koji je od prvog kadra sumnjiv ali uočava i kojekakve druge realne probleme i sve više pada pod utjecaj toga. Nisam bezveze povlačio situacije iz "the show must go on" situacija je različita ali je princip isti. Jebiga Anamarija-glavna protagnonistica filma ima idealističnu motivaciju promijenitit našto na bolje ali je sama u toj priči bez posrednika i saveznika i to je onda pretvara u oblik bitke s vjetrenjačama. Nemaš kritičnu masu nemaš ništa. Da se vratim na riječi relevantnog izvora iz kojeg sam izvukao preporuke. "Borba se sistemom" (premisa1) raznorazne situacije u filmu su kompromitirale onako kako u stvarnosti i je. Sustav je kompletno nakaradan a to se projicira i na školski aspekt. Borba sa sustavom samo ona jedna nema niti može računat na kolektivno na suradnju svojih kolega da se nešto promijeni a to se onda (premisa 2) počinje sve više odražavati i na nju. "I sa samim sobom" kad stvari iz premise 1 dođu do točke kad se počinju projicirati i na njen privatan život. Trenutak kad više o ničemu drugom nema polemike. Kad se i posao donosi u privatan prostor u svoja 4 zida.



image host
MOJ TV

U rijetkim scenama koje se odigravaju izvan zbornice se manifestira osobni lom glavne protagonistice-ne priča o ničem drugom i izvan škole nego isključivo o događajima u školi do točke u kojoj privatno više ne postoji. Ono s posla postaje njena okupacija kroz kompletan film. Film se svodi na začarani krug iz kojeg nema izlaza.


Poslovno preuzima kontrolu na privatan život u kojem se izvan posla opet sve svodi na događaje unutar škole. U postu iz serijala "neverbalne interakcije" filmski potencijali neverbalih interakcija sam se između ostalog dotakuno i podloge pjesme tbf-a za film the show must go on.


Motivi odgovaraju radnji, u pozadini priče je novi svjetski rat koji rezultira totalnim uništenjem, korištenje TBF-ove pjesme smak svita je bilo prigodno i tematski pogođeno, bilo je još u filmu njihovih beatova ona o nostalgiji u filmu implicirano na nostalgijuprema predratnom vremenu kad su stvari bile normalne a sad je ljudima jedini spas od realnosti reality show u kojem sudionici nemaju blage veze što se događa u stvarnom svijetu.


"Smak svita" ali na dvije razine na doslovnoj i onoj drugoj metaforičkoj- osobnoj njihovoj. Preživjeli su nuklearnu eksploziju ali im se i svijet srušio. Iako su preživjeli film nema sretan kraj. Na njima se vidi samo projekcija šoka zbunjenosti stresa anksioznosti. Jedno ne isključuje drugo ovo doslovno je povezano s metaforičkim smakom njihovog osobnog svijeta. Anamarija iz "zbornice" u nastojanju da promijeni stanje stvari na bolje sve više u borbi sa sustavom pada pod isti taj utjecaj sustava u kojoj preuzima sve osobine onog protiv čega se bori.



"Protagonistica naše priče je Anamarija (Marina Redžepović), školska pedagoginja kojoj je posao u neimenovanoj školi u okolici Zagreba prvi stalni, nakon nekoliko godina provedenih na zamjenama. Ona poslu pristupa s mješavinom ideala, profesionalizma i dobre volje, pa zapravo više djeluje kao netko tko probleme učenika serijski rješava empatičnim pristupom."


Ali u tome i je zamka zbog kojeg upada u dio sustava samog. Što se bori s previše duše do točke na kojoj više nije objektivna. Previše motivirano svojim entuzijazmom do točke kad više nije objektivna i svu svoju koncentraciju i posvećuje toj konkretnoj stvari. Idealan primjer onog kad se borba za nešto pozitivno okreće u negativno baš zbog previše intenzivnog i idealističkog pristupa do točke na kojoj to postaje irealno. Njen je idealizam da ne bi bilo konstruktivan i pozitivan ali vremenom prelazi u negativno kad dođe do točke u kojoj više nema drugih opcija. Sve što je napravila da se stvar promijeni na bolje nije upalilo i dovelo ju je do točke kad više nema novih načina a samim time rastu i frustracije. Tu dolazimo do točke ili premise 2 "borbe pojedinca sa samim sobom" kako je to koncizno apslovirano po riječima izvora čije mišljenje je relevantno. Ali ona je sad u situaciji kad više ne zna nači način niti da se više bori sa samom sobom što i je ono do čega ju je dovela borba sa (premisa 1) sustavom. Kompleksan film u smislu te dvije premise koje se nadopunjuju i koje su poanta kompletnog filma.

_____________________________________________________________________________________________



"Takav je pristup možda suviše nov i na emocionalnom planu zahtjevan u okoštaloj sredini poput škole, ali njen problem nisu učenici, iako se priča o dvanaestogodišnjem Lovri (Pan Jelić), inteligentnom i osjetljivom momčiću koji pod stresom reagira ponekad vragolasto, a ponekad i otvoreno agresivno, provlači kroz cijeli film."



Ovdje se na prvu problematizira njen empatičan pristup. Ali ne doslovno to nego to što u istom nema konkretnog rješenja stvari. Samo se dodatno (za)kompliciraju i vode iz jednog esktrema u drugi.


"Anamarija ima problema s cijelim sustavom, a posebno s nastavnicima. Glavninom filma dominira njen odnos s postarijim profesorom povijesti Sinišom (Stojan Matavulj), čovjekom koji se predstavlja kao erudita, a zapravo je paranoidni luđak kojeg kolege izbjegavaju, te s ravnateljicom (Nives Ivanković) i ona je jedina koja ga može „hendlati“ i držati zauzdanog u okviru školskog sustava. Ravnateljica je izuzetno manipulativna i osvetoljubiva osoba, a pod pritiskom je zbog reizbora, kao i zbog smjene članstva u vijeću roditelja (školski sustav je takav da je svaka škola trokut između učenika, roditelja te nastavnog i stručnog osoblja, s time da se Ministarstvo rijetko miješa i po pravilu oglašava nenadležnim), i ona mora igrati igru, ali joj Anamarijine „poštenjačke“ inicijative nimalo ne odgovaraju."


Najveća napetost filma koncipirana je u tom djelu sa profesorom koji odaje indikacije psihopata ali na neku foru-očito ima protekciju od same ravnateljice. Upala kao jedina poštena u nepošteni sustav igra u kojoj probaš pošteno i (solucija A) najebeš ili (solucija B) postaneš dio toga ili razviješ totalnu indiferenciju pasivnost počneš se uvjeravati da je to "normalno". Dalje se kucalo u tekstu recenzije:


"Vrhunski posao rade glumci, prije svih Marina Redžepović (kojoj je ovo prva velika filmska rola), Stojan Matavulj (kazališni glumac koji je na filmu do sada uglavnom igrao koloritne i karakterne epizode) i Nives Ivanković (glumica ponajviše aktivna na televiziji). Marina Redžepović fiksira pogled kamere i gledateljstva za sebe te doista kanalizira empatiju lika kojeg tumači, kao i stres koji joj se u tom vremenskom rasponu prikuplja. Nives Ivanković sjajno igra kombinaciju manipulativnosti i lukavosti njenog lika koju skriva iza fasade prostodušnosti i priprostosti. Matavulj, pak, ostvaruje najkoloritniju ulogu u filmu, u njoj uživa i ona mu doista leži. Nije tu riječ samo o širokim potezima kojima je on sklon kada igra grandiozne likove ili likove koji pate od grandioznih iluzija, već tu ima i nešto finoće i ranjivosti."


Kompleksnost psiholoških profila uloga gledano svakog zasebno je ovdje stavka na kojoj se bazira kompletan scenarij. S jedne strane imamo profesora koji ostavlja dojam psiha s druge manipulativnu ravnateljicu i pasivno-agresivne kolege koji ne poduzimaju ništa. Jedino ovdje kao crna ovca i idealist koji nešto tendenciozno misli promijeniti na bolje glavna protagonistica filma. Moglo bi se reći u poluzajebanciji "Anamarija protiv svih" protiv kolega sustava i same sebe kad ta njene borba postaje unaprijed izgubljena bitka i kad pasivno-agresivno počne padati pod taj utjecaj. Isti onih pasivno agresivnih kolega iz škole. Ali koje je rješenje? Indiferencija je pasivna agresija sama po sebi a ona-tako je scenarij napisan postaje sve bliža onima protiv kojih se bori zbog samog viška duše u toj borbi? Problem je daleko jednostvaniji za prepoznavanje:upravo taj "sama protiv svih" slučaj. Nema istomišljenika na svojoj strani niti u školi niti izvan što dovodi do frustracije i točke na kojoj se pod pritiskom puca.

Film je dostupan na youtubu na 1:24:36 dolazi do tenzija na relaciji roditelji-profesori kad su isti pozvani na roditeljski sastanak. Kao i obično-zbog eskalacije konflikta kod djece koje je otišlo korak dalje do fizičkog. Ovo je prava sabor situacija. S jedne strane roditelji dižu tenzije paniku ravnateljica uvjerava da se ništa tako strašnog nije dogodilo što dodatno zakuha ionako tenzičnu atmosferu. Naša glavna protagonistica promatra sa strane u šoku nemoći postavljanja prema situaciji. Koncept uloge stavljene u situaciju kad je okupacija samo situacija na poslu ne mijenja se komplet film nema trenutke njene pauze od bavljenja ili razmišljanja o situaciji u školi.


Spojiva situacija sa događajima iz ranijeg sf "the show must go on" filma je koncept u kojem sustav jači koji sve kontrolira. Sudionici realityja trebali su dobiti izlazak ali nisu protagonistica "zbornice" se od prvog dana dolaska u školu bori sama protiv svih što ne razultira konkretnom promjenom. Jer su svi drugi ili slizani ili pasivni.

život je pozornica,dramska umjetnost je njegova projekcija

REKOSTRUKCIJA 2.0 DODAVANJE I PRIBLIŽAVANJE

01.02.2025.

Krimi serije su mi još uvijek izvanredan tv projekt pod uvjetom da su stvarno nabijene realizmom. I da, da je iz naše ili europske kinematografije a redi se baš o projektu tog tipa. Već sam svojevremeno o tome imao referencu iako ne sasvim kristalno jasnih pozicija i stanja stvari jer epizode s titlom na engleskom su bile u deficitu, a na kanalu na kojem ih se moglo gledat nije bila kompletna sezona. Elem radi se o bugarsko-hrvatskom projektu orginalno "odtel izdirvane" (odjel za istraživanje) za strano tržište prevedeno kao "hunt on slamander". Kompliciralo je stvar manjak epizoda s prijevodom a opće poznata stvar da ja više nego kruha jesti volim sve napraviti kompletno ništa ne volim ostavljati napola tako niti sezonu pa sam onda-vodeći se pogledanim u epizdama s titlovima na engleskom kompletnu sezonu gledao na streamingu bugarske nove što je bilo izazovna situacija. Interpretacija radnje onako na par ključnih okolnosti:

-Pogledane prve epizode sa titlom na engleskom

-Interakcije u priči i fokus na slojevitosti uloga

-Povremene scene na hrvatskom koje se kvantitativno povećavaju kako se zaplet zakuhava.

Interpretacija serije rezimirana je u postu seciranje a sad nakon određenog vremena ista je dostupna sa titlom i na naški na ovoj stranici pa je sad red za rekapitulaciju-ovo je usporedna relacija posta od prije nepune 4 godine kad sam gledao bez titla i snalazio se i ovog sad-pogledano s titlom kad imam kompletnu sliku i uvid u male (ali izuzetno važne) detalje koji izvlače kompletnu priču. Premise iz starijeg posta su na svom mjestu. Iako bio sam skeptik kako će se daljnje gledanje odigrat s obzirom na kroničan manjak prijevoda.






"Trenutno su 4 epizode (od njih 13? ) Doduše zasad još fali još 9 epizoda...vjerovatno će biti uskoro objavljene u svakom slučaju serija je pravo osvježenje nakon "uspjeha" prva krimi serija koju je približno zanimljivo gledat kao i
uspjeh. Sad ste i vi koji gledate hbo platformu i netflix napokon došli na svoje :) malo inozemnog sadržaja ali opet povezano s našim Treba dosta koncentracije u praćenju zbog slojevitosti komplet priče, situacije su povezane iako ne
izgledaju tako. više izgleda kao neki kvalitetan triler u epizodama nego kao krimi serija bar zasad.Po informacijama koje zasad imam radnja će kasnije "odvesti"
u Hrvatsku pretpostavljam kad serija bude na nekoj sredini onda se večinom događaju neke prijelomne stvari. Pratim do zadnje
epizode ako budu objavljene s titlovima. a što bi bio i red jer se sad situacija lagano zakuhava i sve je vrelije navuklo me je da pogledam konačan ishod a koji će po svemu do sad pogledanom imati masu preokreta i novih stvari. "



Ali stvar se odigrala i bolje od očekivanog (sa moje interpretativne strane događaja unutsr serije) iako daleko od kompletnosti uvida u priču dosta je interpretacije olakšala početna premisa iz prvih epizoda s titlom u kojima su upoznati likovi situacije i interpretirani događaji.



"iako (pretpostavljam) Iva u ovoj seriji nema glavnu ulogu može se zaključit da je okosnica radnje. Prva epizoda počinje brutalnim
ubojstvom hrvatske državljanke u parku a koje je bilo naručeno ubojstvo. Agetnica u potrazi za sestrom, tako je bar bila
prvotna priča, rođena u Splitu,odrasla u Zagrebu ona i sestra su kao djeca izgubila roditelje u ratu a ona se spetljala sa opasnom ekipom da može uzdržavat sebe i sestru i sad joj ista ta ekipa ne da van i prijeti ubojstvom njene sestre. U Bugarskoj
traži pomoć glavnog inspektora Petkova iz nekog razloga samo njemu vjeruje. Serija je između ostalog puna preokreta u
radnji što je još jedna dodatna prednost i zanimljivost. 13 kvalitetnih i zanimljivih epizoda. Prijelomna je epizoda 7 u kojoj radnja
odvodi u Split u kojem u principu glavni inspektor dobije pravu verziju događaja. Agentica nema sestru nego brata, a u sve su
upletene ekstremno desne militantne organizacije. S druge strane u Bugarskoj je u međuvremenu inspektoru Petkovu smješteno
ubojstvo pa se sad lome koplja oko dokazivanja njegove nevinosti i ispunjavanja uvjeta da Nera sazna što joj je s bratom.
Što se konkretno toga tiče i tu je jedan neočekivani preokret što otvara nove kompleksne situacije. Jedna situacija iz tog "talona" je da su Nera i njen brat na suprotnim stranama, on je plaćeni ubojica a ona europol. Organizacija imena "salamander" naručuje i Nerino ubojstvo koje treba izvesti njen brat ili će oni ubiti njega. A dramatične situacije i intrige dostižu svoj vrhunac u epizodi 11. Kad svi odgovori isplivaju na površinu. Dvostruke igre su jedna od najzanimljivijih stvari. I pored komplikacija sa jezikom nekako imam dojam da se zbog gore navedenih stvari serija u većini toga može svatit iako određeni dijelovi sigurno izostaju ali to je sad manje važno jer se večinu toga polovilo. Zanimljivi preokreti interakcije povremene
kvalitetno snimljene akcione scene i sama intrigantnost likova serija je vrh."


Specifičnost ovog projekta je u njegovom konceptu-u krimi serijama (posebno američkim) fokus je na događajima ovdje je najviše na ulogama jer uloge su one koje su u principu i okidač radnje. Slojevitost i kompleksnost istih je ovdje stavka-premisa s kojom se treba gledat seriju, više pažnje posvetiti ulogama samim nego situacijama koje prolaze jer se svaka stavka u radnji bazira na tom principu-svaka situacija koja je adaptirana ima dosta kompleksne kontekste i i ovo je jedna od onih priča u kojima su svi sumnjivi, prekoreta je puno kako sam naveo i onda. A sad kad mi sezona stoji pogledana po ps-u s titlom sad imam kompletnu rekonstrukciju serije i događaja u njoj-da se i taj projekt skompletira ovdje na blogu. Elem, pozicije uloga, koje je Isabelči ostavila u jednom od svojih komentara:



" isabel

gledam sad, na brzaka leteći da se osvrnem ;
zanimljiva, zamršena i višeslojna... misteriozno ubojstvo -okosnnica oko koje se plete tragedija s dramatičnim posljedicama u životu inspektora Petkova i njegove bivše supruge Ralitse. čini mi se da ovdje ima više kaznenih slučajeva izvan okvira, a pogođene su bitne teme; bezuvjetne roditeljske ljubavi, okrutnosti, osvete, odmazde, oprosta i pohlepe. slike likova svijetle i dvosmislene, izazivaju različita emocionalna stanja kod onog koji gleda ovu seriju, svaka čast, moja najdraža Iva naprosto diše ovom ulogom, prezadovoljna sam do sad odgledanim, svaka ti čast na izboru , al da titlovi nerviraju , nerviraju, al dobro izdrži se.-)))
tp."


U seciranju sam dao dosta natruha po inerciji sad je red da se da kompletna slika i rekonstrukcija događaja u prvoj (i jedinoj) sezoni. Sve uloge u priči su važne ali 3 su ključne glavni inspektor Kamen Petkov njegova bivša žena (oboje u policiji) i Nera Pavlović. U seciranju sam dao natruhu zapleta prve epizode-ubojstvo hrvatske državljanke u parku koje je bilo naručeno ubojstvo ali izvedeno da izgleda kao nasumično ubosjtvo nekog psihopata a ne naručeno što odjel za nestale odvodi na krivi trag. Postupno se kompromitira da je stvar u nečem puno kompleksnijem od obične bugarske mafije. Serija i neke epizode su retrospektivnog tipa a događaj u sadašnjosti (2020) su povezani da događajima 11 godina ranije. Bivša žena glavnog inspektora opsjednuta je okolnostima pod kojim je umrla njihova kćer i konstantno radi na kopanju po prošlosti-nije umrla u prometnoj nesreći kako je u početku implicirano nego jer je popila otrov u soku koji je bio stavljen na drugu metu-glavnog inspektora. To se otkrije sredinom sezone u 6-oj epizodi. O Neri koja je hrvatska državljanka i traži sestru sam nešto spominjao isto u postu od gore, što se ispostavi kao samo paravan da se približi glavnom inspektoru-u principu ona je europol i njoj je dodijeljeno da istraži upravo njega-ima li on neke vaze sa militantnom balkanskom organizacijom "salamander". Jer su u sve upletena i policija igra u kojoj se ne zna kom se može vjerovati. Digresija: predočit ću to kasnije kroz izreze scena, taj detalj da je Ivina uloga dobila misiju istražiti glavnog inspektora u Bugarskoj mi je promakao kad sam gledao bez titla povezao sam onda nešto ali ti neki ključni detalji su izostali da bi imao kompletnu sliku, evo sad nakon gledanja po ps-u ozbiljnija rekonstrukcija ilitiga seciranje. Ali to nije sve-stvarno su napravili pravu triler seriju i kompleksne likove-o agentici europola je poznato da je rođena u Splitu odrasla u Zagrebu iz mješanog je braka (hrvatica i srbin) i u ratnom periodu ona i brat su kao djeca razdvojeni a na tragu je toga da joj je brat upleten u tu ekstremističku organizaciju. Tu je zaplet unutar zapleta. I opet-stvar koja je bila poznata i u periodu kad sam gledao bez titla ali oko toka događaja sam rekonstruirao na nagađanje sad je opet dobiven važan fragment. Ovo je tipski slučaj serije u kojoj su praktički svi detalji važni.


image host
IMBD


"Haunted by their daughter's death, detectives Karen and Ralica go their separate ways. 11 years later, two seemingly unrelated cases, lead to revelations about their daughter's murder-and blow the lid off a major criminal syndicate in the process. "


Između akcije trilera i priči o organiziranom kriminalu stavljen je fokus i na prviatne odnose koji i na profesionalno imaju utjecaj. Europol je dugo na tragu raskrinkavanja balkanske kriminalne organizacije a istovremeno se vode istrage na dvije fronte-potrage za nestalima i suradnja odjela za nestale s europolom. Koncept postupnog otkrivanja pravog stanja stvari je pun pogodak u ovoj krimi napetnici.




image host
VIDEO

Slučaj trovanja jednog od likova upletenih u kriminalnu organizaciju vraća priču 11 godina unazad na slučaj trovanja kćeri glavnih protagonista Petkova i njegove bivše žene na prvu nepovezane stvari koje izgledaju kao slučajnost sve se više ispostavlja-previše slučajnosti. Bugarske službe su na tragu Ivice Božića-jednog od ubojica iz organizacije. Elem vraćam se na referencu iz posta od prije 3 godine epizoda 7 mjesto radnje Split.

image host


image host
VIDEO

image host
VIDEO

image host
VIDEO

image host
VIDEO

image host
VIDEO

image host
VIDEO

image host

image host


image host

image host

<
Kadrovi iz epizode 7 u kojoj glavni inspektor dobiva uvid u kompletnu situaciju-istinitu verziju događaja. Europol je istraživao njega pod pretpostavkom da je veza u policiji kriminalnoj balkanskoj organizaciji. Priča o Nerinoj sestri je bila samo paravan za približavanje ali ima ona i osobni interes u ovome jer ima brata od kojeg je razdvojena kao dijete i od onda se nisu vidjeli a dotičnom prijeti kriminalna organizacija. Ovdje je došlo brzo do novog preokreta doći ćemo i do toga. Za sad je ključan trag da je vođa organizacije neka siva eminancija-lik poznat samo kao "Portier" isti onaj koji je inspektoru Petkovu smjestio ubojstvo u Bugarskoj o čemu sam isto imao digresiju u ranijem postu. Elem trowback na epizodu 6 dotični tužitelj je bio obiteljski prijatelj glavng inspektora i njegove bivše a-oni to još nisu znali povezan sa organizacijom po čijem je nalogu dotičnim "portierom" trebao ubiti inspektora Petkova a greškom je otrov u soku popila njegova kćer. Kad je inspektorova bivša bila na milimetar od proznananja tužitelja on je ubijen od strane njenog sadašnjeg muža u samoobrani tako je bar na prvu izgledalo-ali čari krimižanra su u tome da ništa nije onako kako na prvu izgleda. Istovremeno Kamenu je u Bugarskoj smješteno ubosjtvo dok je on u Splitu i dobiva pravu verziju priče po povratku u Sofiju ekipa odjela za nestale smišlja plan akcije kako da ga sakriju i razotkriju zavjeru. Istovremeno ubojica Ivica Božić od Nere traži suradnju-ona da njega izvede iz Bugarske u zamjenu za informacije.

AGC?5= 3@04 "slomljeni grad" u prijevodu-spot snimljen za seriju u kojem se koriste kadrovi iz prvih epizoda kao podloga. U postu ranije je bio stavljen samo u svojstvu vizualne nadopune sad je u igri druga stvar-u konkretnoj stvari same projekcijske povezanosti osim u kadrovima epizoda koje se u spotu koriste. Hip-hop ljubavna priča na prvu nepovezana sa "odtel izdirvane" osim u spot-kadrovima ali samo na prvu-priča koja nema izravnu vezu sa događajima u seriji ima principijelnu i neizravnu-kompromitira slomljenost i osobne bitke svih uloga upletenih u slučaj u kontekstu te općenitosti i ova stvar odgovara predlošku serije. A ima toga poprilično. Profesionalnost ekipe je ovdje paralelna sa osobnim. Tu dolazimo do Nerinih dilema-trilema postupiti u skaldu sa zakonom i predati Ivicu Božića službama ili ga spasiti u zamjenu za informacije o njenom bratu. Epizoda 9 napetost se da rezat nožem. Kompleksnost događaja najviše potencira osobni interes svih vezano za njihove obitelji. Idemo na epizodu 9 brzinsko seciranje jednog od ključnih prijelomnih kadrova.

image host

image host


-I, predomislila si se?

-Nisam

-šta je ovo? smaknuće? Šta je s onima iznad tebe?

-Ti si ubio Miru Nikolova?

-Da

-I priznaješ to?

-A zašto misliš da sam još uvijek živ? Ili ja ili Miro Nikolov i naravno ja

-Portier je smjestio Kamenu Petkovu

-Boli me kurac, meni je svejedno ja samo izvršavam naredbe. A ti nisi održala svoju riječ

-Bit ćeš predan na odjel za nestale

-Pa dobro, ako je to tvoj izbor ali ako me predaš nikad nećeš saznati di ti je brat

-Lažeš

-Ima ožiljak na koljenu pao je na ogradu dok ste krali trešnje tri šava još se vide

-odakle ti poznaješ mog brata?

-postoji samo jedan način da to saznaš.



Oke...ovdje situacija postaje izuzetno napeta do prijelomnog trenutka u kom se ispostavi da je Ivica Božić-Marko Nerin brat. Ubija po nalogu da on sam ne bi bio ubijen a zadnje ubojstvo koje je napravio portier je smjestio Petkovu. Ovdje se otvara nova kompleksnost-tri suprotstavljene strane Petkov misli uhititi Nerinog brata zbog ubojstava, a ona mora naći neki balans-nastoji zaštititi brata ali i raditi u interesu istrage. Dosta zajebana situacija, naći se "na pola puta" s druge strane Ralitsin sadašnji je sve nervozniji i agresivniji iako izravno nije inicirano zbog čega događa se paralelno sa kompromitacijom situacije i aktera u njoj-prvo glavni tužitelj ubijen u samooobrani ali to se kasnije pokaže kao sumnjiva okolnost prije njega naručena ubojstva svih upletenih koji su znali previše. Jedino rješenje kako da Nera spasi brata od likvidacije je program zaštićenih svjedoka. Preokret na kraju je materijal za drugu sezonu jer su u prvoj ostavljene otvorene pozicije u priči za sezonu 2.


_______________________________________________________________________________________________

Ironično je u kompletnoj priči da je glavni i odgovorni u kompletnom lancu od praktički početka pred nosom. Zadnja stvar koju bi se očekivalo. Da sad ne idem u detalje i ne otkrivam tko je dotični poznat samo kao "portier" kompletna sezona s titlom dostupna je na ovoj ljigavela stranici (zbog skočnih prozora i štekanja ali jebiga jedina je dostupna opcija bar zasad) pa svakako preporuka da se pogleda-vrijedi doživjeti turbulentnu napetu atmosferu punu neizvjesnosti i preokreta. Sad napokon imam rekonstruiranu komplentu sliku koja mi je-iako sam bio na dobrom tragu u recenzijama od prije 3 godine falila za neku kompletnost. Samo očito je zajedničko ovom projektu (osim naše glumice i povezanosti teme s Hrvatskom) i koncept snimanja serija-naprave nešto što ima potencijala za drugu sezonu i idu iz te premise završavat prvu-ali onda zapne a to je tema za neke postove u budućnosti.

život je pozornica,dramska umjetnost je njegova projekcija

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.