(Ne)posredne interakcije

16.02.2024.

Od onih sam koji svu svoju žestinu i gorčinu vole prosipati po plaćenim piskaralima. U tome na neki perverzan način i uživam kad se radi o onima koji zarađuju od riganja po drugima a sami ništa ne rade osim što kritiziraju i prosipaju svoja subjektivna nerealna očekivanja. Da bi se svatilo poantu treba ipak imati više otvorenu percepciju a ona koji put zašteka posebno kad je toga puno. Nedavno sam imao recenziju predstave u 2 djela "nestajanje" u kojoj mi je bio fokus povući konzistenciju u jednom aspektu sa Matanićevim trilerom "ćaća" pošto predstava dijeli tu zajedničku relaciju sa zlostavljanjem djece i ključnim razlikama u situacijama na živoj sceni u predstavi. Drugi dio "idvividualne refleksije osobnih nestajanja" svodio se na rasplet scenarija na relaciji Karlo (profesor zlostavljač) i Marko (odrasla osoba žrtva profesora pedofila 20 godina ranije) i seciranje drugih uloga koje prolaze svoje oblike osobnog "nestajanja" jer je koncept predstave izrežiran tako da
se to nestajanje projicira na više uloga a kod svakog na nekoj drugoj razini. Trebalo je vremena da se sve rekapitulira što je i realizirano. Usporedno sa tipkanjem ta 2 posta negdje u međuvremenu pod klik mi je došao tekst jednog takvog koji je stavio "senzacionalistički" naslov-"Nestajanje-predstava koja nastavlja veliku krizu drame HNK u Zagrebu" povremeno pročitam te nebuloze samo u svrhu da kasnije imam materijala za njihovo pobijanje. Prva stvar koja upada u oči-ovo s "krizom drame" kad je drama zagrebčkog HNK bila u krizi? 2014/2015? 2016/2017? 2018/2019? Sve navedene sezone su zabilježene kao jedne od najboljih a predstava na koju se ovaj linkani tekst lomi je jedna od boljih suvremenih kazališnih ostvarenja koje sam gledao.



"Već kad sam ugledao otvorenu sivu scenografiju s desetak poredanih stolica (potrošeni koncept kojeg smo se nagledali unazad tridesetak puta, a sada ga potpisuje inače maštoviti scenograf Stefano Katunar) shvatio sam da prevelikih očekivanja ne može biti. Poslijepodne prije odlaska u kazalište pročitao sam Zajecov tekst, (koji je nagrađen na natječaju Marin Držić drugom nagradom) i shvatio kako je pisac upao u vlastitu zamku pretencioznosti".



Na scenografiju nemam primijedbi je statična fiksirana na isto ali je scena izbalansirana da se na njoj realiziraju priče o 2 obitelji koje se odigravaju paralelno. Pretencioznost? ovo je upravo čista kontra pretencioznosti realistično adaptirano suvremeno društvo svaka uloga zasebno proživljava kompleksnu situaciju Marko i njegova policajka-zbog situacije sa ostavljanjem sina u autu Marko duplo-zbog te situacije i onog traumatičnog događaja iz djetinjstva koji se reflektirao na sve u njegovom životu.




"Ova premisa obećavala je intrigantnu, uzbudljivu, emotivnu i psihološki razarajuću obiteljsku dramu, u kojoj se i blazirana znanstvenikova supruga Vjera i zgodna kći Tea, ambiciozno ogrezla u političku ambiciju, suočavaju s činjenicom da je glava obitelji sklon zadovoljavanju požude s dječacima, koji dolaze u kampus, koji dotični vodi. To je trebala biti duboka obiteljska drama s četiri lica, skandinavskog tipa, u stilu “Festena”. No, Zajec se upetljao u mrežu nepotrebnih likova i odnosa, koji u 140 minuta trajanja kod većine publike izazivaju dosadu i pomanjkanje koncentracije, i to već na polovini predstave. Utrpavanjem drugih likova u ovu priču izgubio je fokus s temeljne drame, a zauzvrat nije dobio ništa. Likovi Vozača, Dečka s ekrana, Policajca, Bake, Gazdarice i Katice nepotrebni su, dok su role Ane, partnerice Marka i konobarice Alise trebale, ako su već ubačene".


Svaki od gore spomenutih "nepotrebnih" likova je nadopuna scene u svakom trileru postoje uloge koje su nadopuna bazičnim to priču nadopunjava. Posredništvo je ključno u određenim stvarima. Kad sam gledao ekranizaciju filmskog klasika "tko pjeva zlo ne misli" referirao sam se na "multipraktik" uloge-posredne koje su nadopunjavale scenu glavnoj glumačkoj postavi stavljanjem u više situacija (susjedi glavnih protagonista, putnici na Samoborčeku izletnici u Samoboru itd...) po istom principu u nestajanju su dodijeljene sporedne uloge. Sasvim je očekivano i realistično da će lik kakav je
ovaj iz predstave imati konobaricu u kući-ipak je ugledan član društva koji si to može financirat. A prektičan primijer je scena koju sam već-doduše u drugom kontekstu navodio u postu o individualnim refleksijama-kad Karlova kćer prepričava priču iz djetinjstva nekome tko to ne zna.


15. Tea s čašom u kojoj je piće. Pokraj nje stoji Alisa u uniformi konobarice.

"TEA-Jednog ljeta tata me poveo sa sobom. Bila sam jedina djevojčica tamo. Ali sad mi je jasno sad razumijem da sam tada gledala na stvari nesvjesno indoktrinirana filozofijom gender feminizma Judith Butler. Sjećam se da je čitavo vrijeme bilo vruće, da su dečki spavali u šatorima a tata u kamp kućici u kojoj su bila dva kreveta. S drugog je pobacao svoje stvari papire i dokumente i napravio mjesta za mene. Sjećam se pokusnog mjesta tako su ga zvali. Veliki četvrtast komad zemlje ograđen limenom ogradom i bazenom u kojem se prikupljala zemlja isprana erozijom. Točno u sredinu zabili su kišomjer, a bili su tu i drugi instrumenti kojima nisam zapamtila ime. Sjećam se dječjeg smijeha i baterijskih svjetala na tankoj tkanini šatora. Mirisa šalše od domaćeg paradajza koju je kuharica kuhala u velikom kotlu igranja lovica po šumi. Tata je često uzimao djecu koje su imala neki hendikep, njih je bilo najviše. Tata to zove postupkom inkluzije a meni se tog ljeta da živim u koloniji malih gubavaca ljudskih primjeraka koji nisu reprezentativni pa ih treba skloniti u neki rezervat i dati im da se malo igraju života. Sjećam se da sam jednom slučajno naletjela na tatu koji je tješio nekog dečka koji je razbio koljena. Dečko je kroz suze govorio da će do sutra proći. Ali tata mu je rekao da neće jer vrijeme liječi stvari samo ako se u međuvremenu s tim vremenom nešto radi. Tada nisam znala što to znači, ali sada znam da meni tata nikad nije rekao nešto toliko lijepo. Sjećam se da sam plakala zbog toga i to je zapravo sve čega se sjećam."


storage-emulated-0-Pictures-comica-comica1705782160376


INSTAGRAM STORY SCREENSHOT


No oke...preko neih stvari se i može preći pošto dotični i pored promašaja ima riječi hvale za glumačku ekipu-ovo s vozačem što je isto ocijenjeno "nepotrebnim" nas vodi do poante posta. Ali dok dođemo do toga imam potrebu prenijeti dijelić zanimljivog intervjua sa scenaristom.



5.TEA-A milijuni ljudi bez ikakve kulture ili poštovanja i sa samo jednom agendom su godinama pred samim vrartima Europe. Lik Tee duhovita je, gorka studija mladog okorištenog domoljuba. Lik Tee duhovita je gorka mladog okorištenog domoljuba , za tvoje dramsko pismo neuobičajeno izravno ukotvljena u domaću političku kloaku: poneka Tea u svakom je televizijskom dnevniku ovih dana. Čini li ti se da si sa svakom svojom dramom sve direktniji u opisivanju društvenog konteksta u kojem živiš?



Iz načina na koji me to pitaš imam osjećaj da se tebi tako čini. I to mi je na neki čudan način drago, iako ne mogu reći da je riječ o svejsnoj autorskoj autorskoj strategiji. Činjenica jest da je stvarnost koja nas okružuje, u onom trenutku u kojem joj se pridoda neka vrsta teatralizacije, isotvremeno i apsurdna i tragična pa je u tom kontekstu lik Tee podjednako i apsurdan i tragičan u onome što predstavlja za našu društvenu stvarnost. Ono što pak ona predstavlja meni osobno je neki oblik simboličnog zatvaranja očiju pred samom sobom i istovremenog bijega u nešto što je važnije veće i snažnije od nje same, a takav oblik grandomanije istovremeno je tužan ali bolno je prisutan u našrm širem društvenom okružju.


U postu o refleksijama sam približio koncept o kojem se govori o ženi i kćeri kao žrtvama-u principu ne tolko o tome nego o njihovim oblicima tog nestajanja. Nisam čitao intervju osim sad kad sam ga ovdje prekucavao-nešto blisko mojoj interpretaciji iznesenoj u "refleksiijama" političko/ideološki delirij kao oblik obrambene reakcije na spoznaju da živi sa bolesnim seksualnim predatorom-oblik osobnog nestajanja dok je za Karlovu ženu bio cijeli konstrukt imaginarne stvarnosti kao "normalne idilične" familije u koju s godinama počne vjerovat. Svaka uloga nadopunjava glavnu priču i sve ima svoju poantu. Uloge (glavne) prolaze kroz razne situacije a upoznaju i druge ljude u tim svojim projekcijama nestajanja. Jedni su se suočili sa prošlosti drugi su iskonstruirali imaginarnu sliku "normale" a neki u idološko/političkim akcijama našli izlaz od relanosti (bar privremeno)

3.Glasna glazba Tea pleše kao da ne postoji sutra.



20240131-163658


HRT VIDEO SCREENSHOT

TEA-"Pleši Tea! pleši! Otkad sam ja u stranci tamburice je zamijenio trance. Sander Van Doorn umjesto ne dirajte mi ravnicu svira gold skies. Korijenje je isto, i na ravnici i na nebu. A jedino je korijenjem moguće zaustaviti eroziju. To sam naučila od tate a sve drugo sam naučila od života. Mene ne veže ništa i nitko rano učim da je politika stvar kompromisa, dobrog izbora i žrtvovanja osobnog pred kolektivnim. Pleši Tea!pleši pleši Moja domovina nema budućnost ako ta budućnost nisam ja. Globalizam ima iste ideološke sastavnice kao i svi totalitarizmi kroz povijest promiče ideologiju nacionalsocijalizma i vodi u društvenu regresiju. Zato nam treba društvena i moralna obnova. Pleši Tea! Pleši! jer ja sam budućnost i ti to znaš. I želiš mi se pridružiti. Želiš da ti otkrijem kako sam tako brzo naučila tako puno. Ja sam budućnost i sve što radim samo je zbog tebe. Dođi tu sam. Pleši i reci:dosta je stranih lobija i tuđih interesa! Čuješ ih kako zvone, to su zvona promijene koja dolazi, neka samo zvone! Pleši Tea pleši! Ja sam budućnost, meni zvona zvone! Neka zvone! Neka samo zvone"


2 u 1 onako...istovremeno su isproblematizirane 2 stvari u talonu 1. osobni način da se skrenu misli sa realnosti da jebiga kako god ti je tata "ugledni građanin" na van podsvjesno znaš da je to daleko od istine. Alternativan način traženja izlaza iz situacije koji ne rezultira ničim pozitivnim suma sumarum. I 2.prvotni idealizam koji sve stranke i kandidati + obećanja promijena imaju što se konstantno pokaže kao obećanje ludom radovanje. S tim da nije ovdje fokus na političku poziciju dominantan više na refleksivnost osobnog nestajanja i nje kako i Markovog i Vjerinog samo kroz drugi oblik. Povezanost usputnih uloga koje se paralelno spajaju na sceni je ne zbog distrakcija nego zbog nadopune, a samo to "nestajanje" pošto je stavljeno u općenit kontekst se reflektira i u interakcijama političko-ideoloških pitanja.


Screenshot-2024-01-31-at-18-34-40-Praizvedba-drame-Nestajanje-u-zagreba-kom-HNK
INSTAGRAM VIDEO SCREENSHOT


8.Karlo Vjera i Tea kod kuće.




TEA-Propadamo kao društvo i nestajemo! I to zato jer nas tjeraju graditi bezlično društvo koje računa na samodopadnost i na snagu ega koja će nas na kraju uništiti.

KARLO-Tea smanji doživljaj, molim te.

TEA-Što bi se drugo događalo? , to se događa!



Vjera ulazi očito je u poslu.

VJERA-Onaj samodopadni čupavi lik kojega smo komentirali jučer. Napuhani prirodnjak. Koji se realtivno dobro drži, a isto je od rektora primio medalju, Bože.

TEA-(Vjeri) Pa ti misliš na tatu! (Vjera se nasmije)

KARLO-Ako ništa drugo, moja kći misli da se dobro držim

TEA-Realtivno. I za svoje godine. Dobro hoćeš čuti više tata?


Kad predstava ne bi bila ozbiljna kao što je sve ovo bi se dalo pripisati obiteljskoj zajebanciji u opuštenoj atmosferi, a pošto je život s istinom u podsvjesti s kim žive korijen ova šablona odskače od tog zajebantskog konteksta kakav interakcija na prvu ostavlja. Karlova žena živi s istinom umotanom u imaginarnu sliku normale kćer-u prvom djelu predstave ono što je kod nje kako je u vizualizaciji scenarista i kako sam to percipriao na prvu prije čitanja njegovog pogleda na ulogu izlaz od realnosti koji vremenom prelazi u ozbiljnu ideološku zainteresiranost.

VJERA-Čuti što?

KARLO-Tea misli da smo....kao društvo-

TEA-Kao politički sustav!

KARLO-...Zaboravili na-

TEA-Heidegger to zove Seinsvergessenheit.

VJERA-Tea ti imaš dva iz njemačkog, ali Seinsvergessenheit izgovaraš savršeno.

KARLO-(Uz uzdah) Domicilnost Vjera.

VJERA-Ajde domicilka, oblači se više molim te.

TEA-Evo! svi ste vi kukavice, to sam rekla i na sastanku. Nativizam države je koncept kojeg se kolektivno bojimo, pa ga treba uništiti sarkazmom. A milijuni ljudi bez ikakve kulture ili poštovanja i sa samo jednom agendom su godinama pred vratima europe.

VJERA-Tko se boji?....nemamo danas vremena za ovo...Tea-
(Tea gleda kroz prozor)


U jednu ulogu stavljeni su aktualni primijeri iz stvarnog života što daje još dodatno na realističnoj projekciji stvarnosti. Prva od niza urnebesno glupih paralela je ta da je i uloga vozača "višak" Kad je 20 godina kasnije-Karlova kćer od tek punoljetne tinejđerice do odrasle osobe došla u aktivnu politiku normalno da će imati vozača u kojoj će imati interakcija o važnim stvarima u vezi političkog puta. Ako ti sporedne uloge koje su scenska nadopuna priče naprave distrakciju i odvuku pažnju sa glavnih-onda je to tvoj problem koju ti predstavu uopće gledaš kad ti to uopće uspije napraviti kuršlus i izabciti ti pažnju sa onog glavnog. Nije dovoljno emotivno prenesen trenutak Markovok suoćavanja sa profsorom? (jedna od nabuloznih zamjerki teksta) i još povlači neke nemoguće usporedbe s nekim francuskim filmom kak je slična scena tamo odrađena i nameće se kao šablonu po kojoj bi trebalo izvoditi ovu. Jedina premisa koja stoji je ona u kojoj idu pohvale na konto dramskog ansambla za virtuozne interpretacije uloga. Sve je ovdje i bez distrakcija se može izvući poanta ( u nekim slučajevima i ne na prvu jebiga i meni je trebao koji dan dok se dojmovi rekapituliraju)

1.Markova obitelj-Pod pritiskom traume iz djetinjstva proživljava osobno nestajanje i konfliktne situacije sa ženom do trenutka suočavanja sa profesorom.

2.Karlova obitelj premisa a-žena godinama živi u iskonstriranoj slici idile i normalnosti sa istinom u podsvjesti koju kompromitira postsmrtno 20 godina kasnije premisa b-kćer kao neki izlaz od te iste realnosti politički se aktivira što kasnije prelazi u sve veći interes 20 godina nakon, je uspješna političarka do trenutka namještaljke koja joj je podvaljena nakon čega se reflektiraju 2 razine nestajanja-u političkom smislu i onom osobnom kad do točke pucanja dovede i situacija u kojoj cijeli život živi. Sporedne uloge su u svojstvu drugih ljudi s kojima 2 obitelji vode komunikaciju izvan svoja 4 zida otvaraju se nekome po pitanju svoje prošlosti. Sve u svemu ako zanemarim jednu pohvalnu stvar u tekstu a to je da ne samo da je izostavljeno riganje po glumačkoj ekipi štoviše i pohvaljeno je ali sve drugo-je valjanje totalnih nebuloza. A seznacionalistički naslov za koji klik više postavlja pitanje kad je dotični zadnji put bio u kazalištu? Jednostavno ko vode se napit-ne vjeruj ničijem dojmu osim svom. Ali bilo je i realnih pisanija o predstavi



"Drama HNK se superiorno vratila na scenu. ‘Nestajanje’ je izvrsna nova predstava koju treba gledati"







Prva stvar koja je upala u oči je realističan ili bolje-realan gledateljski odnos na scenu/uloge/scenografiju. Bez kmečanja kako je nešto "pretenciozno" (a bez da je argumentirano zašto usput) a nije a nije iz razloga koje se može argumentirat. Jer je priča životna, aktualna važna a ansambl kolektivno internalizira kompletan dramski tekst napisan da ne bude moralistički nabijen a u drugu ruku da realno prenese važna pitanja i projekciju konkretnih raznih događaja na svakog od uloga individulano. To što je nekima "pretenciozno" realno se zove-kvalitetan ulaz u uloge i uvjerljivo prenesena kreacija. Elem zapetljao sam se u digresiji koja je sad kompletna. Druga zamjerka (na početku linkana) je bila apropo pozornice a ovaj drugi realniji sve demantira.




"Vrijeme se raslojava na prošlost i sadašnjost, pa onda i budućnost, koja se događa 18 godina nakon osnovne priče ove drame. Ti se vremenski tokovi nelinearno prepliću na više razina i zajedno s nekoliko odvojenih fabularnih rukavaca tvore sugestivno tkivo ove predstave, koja zapravo nije jedna predstava, već nekoliko manjih komornih komada koji se polako ulijevaju u zajednički bazen uzročno-posljedične, autorsko-kritičke anamneze moralnog posrnuća jednog društva.

Scenografski (Stefano Katunar) je to riješeno vrlo jednostavno: golema HNK-ova glavna pozornica svedena je na bezličnu sivu kocku koja se konkavno sužava u dubinu, sugerirajući kompresiju. Težina krivnje, težina povijesti, težina istine, a možda i put u ništa, u nestajanje, ali isto tako i put prema razotkrivanju kriv(a)ca?"<






Uočeni potencijali i kod onih koji piskaraju, a svi imaju neku svoju interpretaciju ne događaja nego uloga. One su podložne raznim intepretacijama i to je zaseban ogranak zanimljivosti. Podijela je samo u jednoj stvari-glavni protagnosit počinje kao uloga koja nestaje druge (iz Karlove familije) podsvjesno nestaju na različite načine. Žena sa istinom u podsvjesti i pored iskonstruirane slike svoje "istine" o čemu je njeno izravno svjedočanstvo posmrtno u direktnoj naraciji. Kćer pod pritiskom političkih namještanja sve povezano s tim događajem rezultira i izbijanjem iz podsvjesti prave istine. Druge uloge su ovdje osobe outsajderi koji nisu njihovi članovi obitelji koji su nadopuna i s kojima glavni protagonisti/antagonisti vode interakcije o kojima ne razgovaraju unutar svoja 4 zida. U kompletnoj priči taj dio bi trebao biti najanje konfuzan i odvlačiti pažnju sa glavnih događaja. Ali ima još ovdje iako je glavna jedna premisa druga povlači pitanje problematizacije politike općenito i do kud sve (do) vode političke igre i smicalice. Tamna podloga scene je projekcija crne realnosti refleksija života sa istinom podloga koja odgovara konceptu predstave. Crnjak teme crnjak podloga-sa svim situacijama koje su se (iz)događale unutar 4 zida 2 obitelji su konzistentne s depra scenskom podlogom, u principu ne postoji ni jedan kadar humoreske i pozitivne vibre u interakcijama predstava je sasvim ozbiljna i set je prigodno pogođen. Vidljivo je i na fotki ispod-u većem fontu, ali neću sad litanije o tome da se prebacim na druge stvari koje se posredno događaju pored one glavne na relaciji pedofil-žrtva.



Screenshot-2024-01-27-at-18-25-39-t-tvd2-nestajanje-1901-20240119185443-webp-WEBP-slika-1920-1080-pi ="0">
HRT-VIDEO SCREENSHOT


A to je problematizacija ne samo načina za nekakvo osobno isključivanje od realnosti kao metoda nego i neposredno problematizacija politike općenito-konkretno mislim na ulogu kćeri. Već sam nešto rezimirao u prva 2 posta sa strane odnosa unutar njihova 4 zida, slojevita priča vjerovatno jedna od onih sa najviše preokreta pa još i to treba s te točke rekapitulirat-šteta da jebiga ostane visit u zraku, ipak je važan detalj i kao fragment glavne priče i kao zasebna scena-i tako ima i odvojenu poantu od prvih premisa već navedenih. Čitanje djela prenesenog iz intervjua ovdje mi se otvorila premisa uloge Karlove kćeri i njene političke karijere kao metoda zatvaranja očiju pred stvarnošću možda i stvarna entuzijastična premisa da je od onih koji će donijeti promijenu na bolje iako vidljivo je kroz scenarij-tu je situacija zapletena do hudinijevskih granica da je teško i odrediti konkretnu ideologiju koju zastupa. Problematiziraju se Škoro i "ravnica" (što je pohvalno) ili se (premisa 2) spominju u kontekstu promijena u početku od najtrivijalnijih stvari-ima tu i desne retorike ("domuljublje" "bolja Hrvatska") a i lijeve (kozmopolitizam ideološko pozicioniranje nativizam i slične riječi koje predstavljaju SF desnim mentalnim sklopovima) Elem jedina pretpostavka je problematizacija politike generalno neovisno o ideološkoj poziciji sa više naribavanja ove desne s obzirom na suvremenost drame i da je ta desna strana agresivnija i aktualna. Pored glavne teme odnosa na relaciji zlostavljača i žrtve vrijedno je sagledati i tu situaciju. Početni entuzijazam gore naveden kao obrambena reakcija od brutalne stvarnosti u podsvjesti s kim živi u drugom činu se preokrene u fijasko





TEA-(Vozaču) što ti radiš tu? (vozač zuri u Katicu)

TEA-Katice, dajte malo požurite tatu

KATICA-Hoću, hoću (Katica izlazi)

TEA-...Šta...no? i na kraju ovo je potpuno neprimijereno

VOZAČ-Provaljeni smo jebiga.

TEA-Tko je provaljen o čemu ti pričaš?

VOZAČ-Ozvučili su ti auto.

TEA-Meni? tko?

VOZAČ-A tko

TEA-Idiotarija-

VOZAČ-S vrha je stigla direktiva.

TEA-Ma šta pričaš ti, kakva direktiva s vrha?

VOZAČ-Već su pustili glas

TEA-Moj auto? (trenutak)

VOZAČ-Gle sad sam saznao da kreće istraga i da se spremiš-

TEA-Ma tko je pustio glas, kakav glas?

VOZAČ-...Jer su znali za dozvolu za to da si pritiskala-

TEA-I kakvu jebenu dozvolu, čovječe? Znaš ti koliko dozvola dokumenata doznaka i papira dnevno prođe kroz moje ruke i sad bih ja trebala-

VOZAČ-....Za postrojenje za rasplinjavanje drvenog plina Isuse, Tea. Znaš o čemu pričam. Na mjestu gdje ti stari ima onaj svoj znanstveni kamp. Nema potrebe da se meni pravdaš maco . Pa ja sam ljudima nosio tu lovu. I to su sve čuli preko te bubice. (trenutak)

TEA-Meni?

VOZAČ-Tebi, da.



Forward na rapslet turbulentnog scenarija.


20240122-221833



TEA-(U mobitel) ..jer ja imam arhivirane pozive sve pozive nisam ja od jučer ili računate na to da ću odjuriti do prvog mosta i sve svoje telefone pobacati u Savu? Pa šta je vama ja sam...halo
KARLO-Ti si na svim portalima Tea (Tea ponovo zove)
TEA-E, nećeš ti meni poklapat
VOZAČ-(Tei) Rekao sam ti da će pustiti glas
TEA-(Karlu) Je'l jesam tata na svim portalima a znaš zašto? Zato jer sam slijepo vjerovala u domovinu zato! I zato jer me sad ta moja domovina očito za nagradu odlučila fino pufukati. A ti ništa ne brini i molim te ko Boga ne surfaj, nego se više spremi za tu misu.



Paralelno sa ovom scenom kad dolazi do točke pucanja one političke dolazi i do one na realciji Karla i njegove kćeri.



KARLO-Tea zašto mi ne daš da dođe do mene?

<>TEA-Tata molim te-

KARLO-Vidio sam ga možda dva puta <
/>

Mic po mic i stvar se prebacuje sa razgovora o Karlovom unuku u interakciju o kampu.

KARLO-Tvoja mama-

TEA-Molim te ne spominji mamu, rekla sam ti već. I da trebao bi napokon zatvoriti taj kamp odavno to mislim oduvijek..

KARLO-A tako ti misliš

TEA-I bez obzira na sve ovo sranje ja ti se kunem da ću dovući bagere na tu tvoju zemlju i do temelja prekopat sve ono što si-

KARLO-Dobro što je tebi?

TEA-Meni što je meni?

KARLO-Tvoja mama bila bi žalosna da-

TEA-(Trenutak) prestani s tim! Dosta je bilo pa mama je sve znala, što je tebi? Ona je znala čitavo vrijeme je sve znala a ti...što je što me tako gledaš? ti si dopustio da nas sve to pojede i evo nas sad tu na tvojoj spaljenoj zemlji oglodani do kraja mi smo sad tu i što sad?








Ova premisa odgovara Zajecovoj interpretaciji uloge Tee, politička aktivnost kao ozlaz od realnosti koja se nakuplja godinama i nakon silnih godina grune pod pritiskom političkih namještaljki. Rekonstrukcija Karlovog kampa je iz ove pozicije više nekog osobnog karaktera-vjerovatno osvete života s istinom koja godinama stoji u podsvjesti koja je godinama bila na relaciji s internalizacijom fiktivne slike "normalnosti" koja nakon puno godina pod pritiskom puca samo se treba (sa)gledati ključne reference u scenariju Karlova žena-drago joj je što je nema (sad više ne mora živjet sa iluzornim slikama i pravom istinom) i kćer-cijeli prvi čin, zaokupljenost političkim/ideološkim parolama i aktivnostima u drugom kao realizirana odrasla osoba i mlada perspektivna političarka u ključnom trenutku puca pod navalom istine. A (ne)posredno se problematizira i politika na generalnoj razini ali fokus je stavljen na više oblika osobnih nestajanja.




TEA-"I još bih im rekla da se na kraju vremena na kraju svijeta nalazi moj pravi dom. Koji odmah prepoznajem iako u njemu nisam nikad prije bila. I ispred kojeg me čeka sjeverni bijeli polarni medvjed, moj sin kojem trčim u zagrljaj i grlim ga tako da nikad ne prestanem. Sve bih im to rekla da su me voljeli. Samo da su me voljeli da su me voljeli".

Predstava se u principu svodi na interpretaciju više oblika osobnih nestajanja od kojeg je glavni onaj protagonista drame povezano kroz različite individualne projekcije. Ps ovako sa strane kad mi se po glavi motaju ideje jebena bi bila završnica da je scenarij u interakciji između njega i kćeri pisan po Karlovoj mantri koju je upotrijebio u suočavanju s Markom kad ga je kćer (opravdano) zakinula za viđanje s unukom i njavila prenamijenu njegovog kampa-ovdje bi tek zakucale njegove riječi upućene Marku da je s kćerine strane upućeno njemu-"čovjek se ne smije svesti na ono što mu se događa" Ali ja nisam scenarist to je samo moj promatrački dojam.



Ali to mi vraća film na scenarij i scenu u kojem se izmijenjuju razne stavke što bi ona njima sve rekla-o eroziji o gubitku 1,25 milijardi eura da u proizvodnji nedostaje sveobuhvatni okvir za za zaštitu prirodnih resursa, o urušavanju zelenog europskog plana (ciljano konkretno pretpostavljam-na one iz svijeta politike s obzirom na njenu intenciju prenamijene kampa) i zaključno-o svom sinu samo "da su me voljeli" Dubinski sagledavano iz psihološkog kuta-"da su me voljeli" što je indikacija da je i u tom svijetu politike bila u nekom lovu na ljubav "da su me voljeli" jer isto tako pored situacije u njihova 4 zida sa perverznjakom nije bilo ljubavi-bilo je indikativno i u njihovim obiteljskim interakcijama, a i ono finalno-Tein obračun s Karlom-"mama je sve znala o tebi" "dopustio si da nas to pojede" se i u njenom slučaju prekasno kanalizira na van na točki s koje nema nazad-derastično zakašnjela prava reakcija reklo bi se. U životu sa spoznajama s kim zapravo živiš i na to se konstruira imaginarna slika "normale" u principu u toj obitelji nema ljubavi-očit je njihov antagonizam od samog početka do kraja kad totalno eskalira. "Žrtve okolnosti" po Zajecu su vjerovatno u tom parametru.

život je pozornica,dramska umjetnost je njegova projekcija

GORA (2023)

10.02.2024.

Prije 17 godina kad mi je bilo 16 na PD-u Ivanščica je održana manifestacija "dani hrvatskih planinara" To je bila atrakcija samo takva dolazila su planinarska društva iz cijele Hrvatske (neki od njh su i kampirali u šatorima) zabavljalo se pilo se sve u 16 i sve je to bio dio zabave ali posebno mi je u sjećanju demonstracija spašavanja koju je izveo HGSS. Gledao sam to s posebnim zanimanjem i onda mi je prošlo kroz glavu-gledanjem demonstracije kako bi bila izvanredna ideja da se tako nešto snimi kao film-da to budu motivi za kakav igrani film ili bar dokumentarac. Ovo tipkam ne bezveze jer mi je upravo nova serija lani snimljena "Gora" vratila sjećanje na taj događaj-nešto se relaiziralo na planu igrane serije i sve u svemu (malo sam i bacio pogled kad bi se sjetio ili ulovio vremena) ima zanimljiv koncept. Prva stvar dosta je na setu bilo statista može se pročitati i na linkanoj wikipediji a svaka od 22 epizode ima povezani sadržaj sa prethodnom a paralelno i svoj neki sadržaj.



"Serija prikazuje priču o junaštvu, prijateljstvu, ljubavi i žrtvovanju članova gorske službe za spašavanje u planinama i njihovih obitelji u malome gradu u Gorskom kotaru. Unatoč životu u idiličnom i mirnom okruženju, glavni likovi imaju iznimno uzbudljiv i aktivan život kao spasitelji. Njihovo okruženje je lijepo, ali ne mirno i krije nekoliko intriga koje povezuju ekipu za spašavanje i njihove obitelji".



Što se mene osobno tiče jedan od boljih projekata iz Antitalent produkcije a sve scene spašavanja su prikazane maksimalno realistično uvjeriljivo stvarnima. Gostujuće uloge po epizodama "epizodisti" su uglavnom oni koje spašavaju dok radnja prvi fokus ima na tome ali i posredno i druge stvari, kao što su životi ekipe GSS-a njihove životne situacije problemi uletavanje kolegama u smjene poslovna kompromisnost i humanitet odgovorni u svom poslu. Pogledali smo seriju gora bogme je impresivna







"Već u prvih par sekundi prve epizode nove domaće TV serije 'Gora' jasno je da to nije serija koja je snimana s uobičajenim jadnim budžetom s kakvim se snima velik dio domaćih serija. Čovjek u punoj alpinističkoj opremi visi sa stijene, gleda u nebo pa onda pada u nesvijest i ljulja se na užetu. Kako stvar krene dalje, vidi se da nije bila samo riječ o prvim sekundama.


Helikopteri i dronovi lete na sve strane, glavni (a i sporedni) junaci rastrčali su se po šumama i gorama pitoresknog Gorskog kotara, stanuju u 'kolibicama' koje inače preko turističkih servisa ne mo'š iznajmit za manje od soma novaca na noć i sve je vrtoglavo, zeleno, prekrasno i s Perom Djetlićem koji kljuca u pozadini.

Serija je to koja govori o herojskim pothvatima gorske službe spašavanja i autorski je projekt Maje Pek-Brünjes i Danijela Peka, a počet će se emitirati u ponedjeljak 2. 10. na HTV-u. Prema prve dvije epizode koje su dane na uvid novinarima, sasvim je moguće da će biti hit jer izgleda skupo, fura se akcijski te, iako ne djeluje kao nijedna domaća serija dosad, ipak podsjeća na serije kakve su već poznate domaćem gledateljstvu - one o alpskim gorskim spašavateljima na njemačkom, koje se već godinama prikazuju na nekim komercijalnim televizijama".



Lokacija-prva stvar koja upada u oči. Gorski kotar kao izvrsna lokacija za takkav tip snimanja i pogođena u najbolje vrijeme-većinom u ljetnom periodu kad su aktivnostii po planinama najčešće. Prva epizoda počinje standardno letom GSS-ovog helikoptera iznad planine u potrazi za onima kojima treba pomoć. Kao i u svakoj seriji uglavnom upoznavanje sa serijom likovima i njenim konceptima.


"Slaven se vraća u rodni kraj na očev rođendan i pokaznu vježbu GSS-a. Slaven je u lošim odnosima sa svojim ocem, Goranom, koji je šef GSS-a. Slaven dolazi nepripremljen na vježbu i napravi pogrešku kojom ugrozi tim, što naljuti njegovog oca.

Idućeg dana, Goran odlazi na tradicionalni rođendanski uspon na planinu. Katarina, Goranova supruga priprema veliku proslavu na koju dolazi obitelj i cijeli njegov tim. Goran se ne vraća s planine".


Iz kratkog sadržaja već su dane i natruhe pozicija uloga-za sami uvod stavljena je i protagonistova osobna privatna pozicija u odnosu s ocem već u prvoj epizodi se kuha neki lagani zaplet koji je paralelan sa glavnom premisom serije.


gora
DAILYMOTION SCREENSHOT

Kako se epizode redaju izmijenjuju se i likovi i događaji konstanta su spašavanja radni dani GSS-ovaca a ono što seriji daje poseban koncept zanimljivosti je ta dramatična crta njihovih privatnih života izvan posla situacija koje prolaze i kako vode osobne bitke svaki dan pored posla. Naletio sam na netu sasvim slučajno na recenziju "gore" kao "najgore serije" sa stavljenim upitnikom koji kao ostavlja prostora i krivoj interpretaciji serije kao "najgore" ali kad se sagleda tekst to je malo vjerovatno.


"Kada bi me pitali tko su najveći heroji u današnjoj Hrvatskoj, bez sumnje bi odgovorio da su to članovi HGSS-a – hrabri muškarci i žene koji, bez ikakvih pitanja, riskiraju vlastite živote kako bi spasili tuđe. O svjetskoj razini njihovih sposobnosti govori i činjenica kako je Britanac koji je zapeo u pećini negdje na Bliskom istoku (na čijem su spašavanju sudjelovale ekipe iz cijelog svijeta) zahvaljivao Bogu nakon što su stigli pripadnici Hrvatske gorske službe spašavanja.

Pisac ovih redaka često planinari – s ekipom HGSS-a imao više raznih susreta – mogu napisati kako sam i prijatelj s nekima od njihovih članova. Prije par godina sam s ocem raspravljao zašto Amerikanci mnoge serija o policajcima, vatrogascima, medicinskim radnicima, vojsci itd., a mi u Hrvatskoj nismo snimili išta s fokusom na jedan od naših najvećih simbola.

Stoga, kada je produkcijska kuća Antitalent (koja je, prije ovoga, većinom radila na izvrsnim dokumentarnim projektima kao što su U boj! U boj! i Sjeverozapadni vjetar: između legende i stvarnosti) u koprodukciji s HRT-om, najavila snimanje serije Gora bio sam prilično ushićen – moje je ushićenje raslo kada je mišljenje publike nakon premijere na Sarajevo Film Festivalu bilo izrazito pozitivno – sličnog su mišljenja bili i kritičari nakon što su posjetili premijeru prve dvije epizode. Očekivao sam da će ovo stvarno biti jedna od najboljih produkcija, ne samo u Hrvatskoj već i u regiji.

Onda sam pogledao prvu epizodu te se zapitao “Tko je ove potplatio da napišu tolike pohvale?”. Šalim se, naravno, ali…

Napisati kako je serija podbacila bilo bi uvreda svim uspjelim serijama. Često se mogu pročitati razmišljanja kako su hrvatske serije loše, a one snimane u ostalim državama propale država (barem) dobre (to naravno ne odgovara stanju stvari – svugdje ima kvalitetnih i manje kvalitetnih naslova), ali, nakon odgledane cijele prve sezone, mislim da od svih dramskih hrvatskih produkcija nakon samostalnosti “Gora” jedna od najlošijih"
.



Previše kontradiktornosti i neargumentiranosti za jednu recenziju. Ako su članovi GSS-a heroji (što tu sam suglasan) nije li bio više i red da se napravi serija o njima? A Antitalent produkcija je jedna od uspješnijih i ovo je jedan od boljih njihovih projekata. O standardnom etiketiranju o našim "nacionalnim simbolima" da i ne govorim-svatko ima svoju ideju i realizaciju ovo je nešto novo pravo osvježenje koje je realistično avanturističko a ima i te dramaturške okvire života ljudi. Što da se snima o policiji i vojsci-stanje ionako znamo i masu puta je prikazano onakvo kakvo i je (iako je realnost daleko gora nego što se da interpretirati na filmu) Konkretnih protuargumenata na tezu da je serija "najgora" nema ovo izgledaju kao čiste desničarske konfabullacije. Ali da se vratim epizodama. U svakoj je konstanta ekipa GSS-a i njihove akcije spašavanja kako serija prolazi otvaraju se i nove situacije a redom kako sam što pogledao kronološki je obuhvaćeno:

1.Akcije spašavanja

To je ono prioritetno + nepredviđene situacije koje se događaju u toku istih a i utjecaju posla na njihov privatan život.



2.Obiteljski odnosi

Razdvojenost napetosti osobni problemi nerazriješene obiteljske situacije sve što uključuje reala a dramaturški složeno. Serija je uspjela kao spoj nekog igranog dokumentarizma.


gora1

Već u drugoj epizodi dolazi do te točke kad zbog posla pati privatno-to je ekipa koja konstantno mora biti na raspologanju i te situacije imaju utjecaj na privatan život dileme-trileme između posla i privatnog. Realistično je i to adaptirano kroz seriju.


Inače seriju sam registrirao sasvim slučajno praćenjem samom instagram accounta Antitalent produkcije pogledao par storyja i odluka je pala. Osvježenje na televizijskoj sceni sasvim nov koncept napraviti seriju o gorskoj službi glumačka postava obećavajuća a pored priče o gss-u to je priča o daleko širim kontekstima. Ne gledam hrt jako rijetko nema kod njih ništa što bi mi bilo osobito zanimljivo tako sam epizode uglavnom gledao na internetu. Nisam nigdje doživio pompoznu najavu.



"Nova HRT-ova serija ‘Gora‘, snimana u Gorskom kotaru, bazirana na avanturama članova Hrvatske gorske službe spašavanja, započela je s prikazivanjem u ponedjeljak navečer na Prvom programu i pobrala mahom negativne kritike gledatelja.

Evo što su napisali na Forum.hr-u.

Ne shvaćam što se događa koja je poanta serije, malo se kupaju, malo veslaju, malo neki hotel, neki lik ide u napuštenu kuću i nađe limenku pive.

Ovo je baš loše. Ne znam jesu li gori dijalozi ili glumci.

Koji je ovo mućak od serije. Muke im tako nabiti 22 epizode.

Ok, nisam shvatio ništa.

Ajme koji dijalozi, koji scenarij... Moja nećakinja koja ide u drugi osnovne napisala bi smislenije dijaloge. Ono, riga mi se... Da nema osobe koja bi napisala smislen dijalog??? Evo, ja baš slučajno imam dron pa da potražimo tatu...? Ili one dvije drnde na jezeru... Omg. Sram me..."


A što da ti kažem kume-idi gledaj američke akcije spašavanja to je očito jedino što možeš skopčat. U njima je svakako manje životne realnosti da bi se moglo kategorizirati pod nešto ozbiljno i hvale vrijedno dok ovo obuhvaća sve ključne stavke-priča o spašavanju je priča o životu. Da se vratim na te stavke lagano mi se okreće želudac na nebulozne bljezgarije.



3.Delikventi

U predzadnjoj i zadnjoj epizodi isproblematizirani su i primitivni mentalni sklopovi koji su si umislili da su bogovi koji mogu zajebavat kog hoće. Dva inferiorna bahata krkana na planinarskoj stazi počinju maltretirat 2 starije planinarke i razbijat prozore planinarske kuće a situacija opasno eskalira kad prebiju glavnog protagonista djelatnika GSS-a.



gora2
DAILYMOTION SCREENSHOT


4.Silovatelji i pravosudni sustav.

Svima su iz reale poznati slučajevi seksualnog zlostavljanja na akademiji dramskih umjetnosti a to je samo jedna od institucija u kojem se to događa toga ima na sve strane. U seriji je isproblematizirano i to. Trener koji je seksualni prijestupnik. Epizoda je iz druge polovice sezone pred kraj serije u jednom trenutku kad se poslože sve okolnosti iskorištava situaciju da seksualno napadne jednu od cura koje trenira a to nije prvi takav slučaj-kasnije se otkriva da je već (sa istom žrtvom) bila ista situacija samo drugo vrijeme i drugo mjesto. Standardno kod takvih ima taj na popisu još žrtava koja je kasnije povukla prijavu. Uobičajeni klišeji koji dotičnom "idu u prilog" su da ga svi znaju kako je "pošten" i "dobar" a situaciju u kojoj se izvlači od svojih gadosti prebacuje na žrtvu da ga je "ona zavodila" Elem, nakon kraćeg uvjeravanja od povlačenja prijave odustaje borit će se dalje a njihova odvjetnica im u jednom trenutku i govori o samoj faličnosti sustava pitanjima tipa zašto nisu prijavile ranije. A i pozicije žrtve panika što će biti ako dođu u novine odvjetnica im objašnjava da su dužni zaštititi njihov identitet a ako do toga dođe potipsat će ih inicijalima. Drugi problem je što ta druga (ili prva ovisi o kutu gledanja) žrtva ima malo dijete i to joj dodatno komplicira položaj. Ovdje ju odvjetnica upućuje na ključnu stvar-njena kćer vidi da nešto nije u redu iako to pred njom skriva i da je na njoj hoće li odustati ili se izbriti za sebe. Uvjerljivi argumenti-dio inspiriran u prvom redu dogogodišnjom šutnjom iz stvarnosti a onda i postupnim izlaskom u javnost sa tim pričama.

-Ja ću pokrit njen dio
-Jelena to..
-ne brinite za to
-Ja samo moram biti sigurna da se to neće ponovit (situacija sa povlačenjem prijave)
-neće, reci joj
-A šta ako završimo u novinama?
-Dužni su zaštititi vaš identitet, nitko neće znati da ste to vi,ali recimo da to toga i dođe koristit će se samo vaši inicijali.
-A to što sam povukla prijavu? hoće utjecat sad to na cijelu stvar?
-Ionako uvijek u našem sustavu pitaju žrtvu zašto nije ranije prijavila. Ne mislim da će nam to puno škoditi ali da će oni to staviti u jednom trenutku na stol sigurno hoće.
-imam šestogodišnju kćer samo ne bi htjela da ona to osjeti
-to nema veze s tim hoćete li ga tužit ili ne.
-kako ne?
-vaša kćer sigurno osjeća u kakvom ste stanju bez obzira koliko vi to skrivali. Samo je pitanje što joj želite poručiti ako se ikada nađe u sličnoj situaciji. Hoće li se povući ili će se boriti za sebe. Naravno odluka je na vama.






Atraktivne lokacije, kombinacija avanturizma i dramatike sa realističnim životnim pričama u 22 epizode. U Gorskom Kotaru predstavljena nova hit serija



Iva5
DAILYMOTION SCREENSHOT



"U GORSKOM KOTARU, točnije u Lokvama, pretpremijerno su prikazane dvije epizode nove HRT-ove serije Gora.

Gora je proceduralna dramska serija u 22 nastavka, u čijem je središtu tim gorskih spašavatelja. U svakoj epizodi oni se bave novim slučajem potrage i spašavanja iza kojih nerijetko stoje ilegalne aktivnosti, prirodne nepogode, nemar i nesmotrenost... Snimana je na setovima u Gorskom kotaru i u okolici Zagreba i Samobora te na obroncima Zagrebačke gore, u Parku prirode Medvednica.

"No osim spašavanja života i sprječavanja većih nesreća, junaci serije bave se i osobnim problemima ljudi u teškim životnim situacijama, otuđenima, osamljenima i onima koji teško odlučuju potražiti pomoć. Serija time otvara društveno relevantne teme poput međuvršnjačkog i online nasilja, smjene generacija, otuđenja, odrastanja, spolne ravnopravnosti i mnogih drugih",




5.Ljudi na rubu

Depresije krize bezizlaznih siruacija u kojima dobivaju suicidalne ideje još jedna od stvari o kojima je važno govoriti.


Kombinacija problematizacije svih aktualnih crnih stvari sa jednim novim elementom-pričom o gorskoj službi spašavanja. Nisam gledao sezonu u kompletu ali ovo što jesam ostavilo je najpozitivniji dojam. Pored glavne radnje na sve se mislilo-maloljetnička delikvencija seksualni prijestupnici i pozicija njihovih žrtvi faličnost sustava...sve u svemu u tri riječi priča iz Hrvatske.Refleksija stvarnosti kompromitiranje stanja kakvo je. Ono što mi je imperativna stavka domaće kinematografije je taj realizam-igrana adaptacija reale ugodno s korisnim zabava koja ima poantu potencirati promijenu na bolje. U ovoj seriji ima svega toga zadovoljava svaki od tih principa. Sve u svemu kvalitetna serija ali ima jednu falingu, nije u pitanju niti jedna od ovih koje su naveli kraljevi konfabuliranja i valjanja gluposti-jedina faličnost je što zasad nema u planu druge sezone jer je zadnja epizoda završila sa puno materijala za nastavak priče. Obiteljski odnosi protagonista ostavljaju još puno otvorenih pitanja krkani koji rade sranja jer misle da mogu po pitanju njih nema nekog konkretnog raspleta i kao osobno meni najzanimljivija stavka pravna borba u dokazivanju krivnje silovatelja. Nije prvi slučaj da je serija tako odsjećena da kraj sezone ostavi materijala i otvorenih pitanja koja bi trebala dobiti svoj rasplet 2018. je isti slučaj bio sa krimi serijom "uspjeh"nakon koje se druga sezona nije realizirala to je jedina faličnost i zamjerka na konto kvalitetnih televizijskih projekata. To je ta ista meta isto odstojanje iako su serije uglavnom s kojom iznimkom koncipirane tako da pozitiva pobjeđuje to je uglavnom poruka da bi tako trebalo biti a u realnosti je najčešći dijametralno-suprotan ishod. Kad sam se već dokačio projekta "uspjeh" i njegovog finala-negativac je ubijen ali caka je u tome da je on samo jedan u tom kriminalnom lancu i da iznad njega ima i još većih krimosa. Samim time i pozicije uloga u kojima su se našli, ostavljeno je prostora za drugu sezonu koja bi trebala početi gdje prva završava, nije se realiziralo a ista stvar će biti i sa "gorom". Pravosudni sustav i institucije su materijal koji mi je osobno u finalu sezone bio najintenzivnija točka fokusa tu je ostalo otvorenog prostora za još koju epizodu završnica sezone se može gledati i kao uvod u nešto novo što očito neće biti realizirano. S druge strane ostaju otvorene razne premise/asocijacije konstrukcije kako bi te scene izgledale-u svakom slučaju uvjerljivo a posebno zanimljivo je pitanje s kojim ishodom pozitivnim ili negativnim?

život je pozornica,dramska umjetnost je njegova projekcija

Baci se na pod (2022) seciranje ne-iseciranog

08.02.2024.

Post o filmu televiziji i kazalištu ću raščlanit na 3 djela vežite se polijećemo :)


Nedavno sam imao obračun s kinom cineplex zbog njihove sumanute ideje da dugo očekivani film svjetlosnom brzinom povuku iz distribucije par dana od njegove premijere. To je bio glavni fokus posta, a usput sam spomenuo i najavu filma "baci se na pod"



"ovim putem ću skrenuti pažnju na još jedan novi filmski projekt. U nastajanju je film Nine Violić "Baci se na pod" a početak prikazivanja je 23. lipanj"


Tamo sam ga spomenuo kao usputnu digresiju jer mi je falilo materijala tek je bio pred premijernim prikazivanjem pa se više od službene trailer najave niti nije moglo ponudit ali sam po sebi je izgledao intrigantno. Paralelno negdje u to vrijeme sam imao recenzije dva kratka filma Nine Violić "odvajanje" iz 2014. i "janje" iz 2019. u iznimno malo vremena ispričane su važne priče-malo rekapitulacije unazad. Starry mi je na oba posta ostavila očekivano izvanredne komentare komentar na "odvajanje"






"Fenomenalan izbor, Odvajanje, odgledala s užitkom, od igre pljuckanja do panike, od odvajanja do spajanja na kraju filmića, sugerira da je zapravo odnos majke i djeteta doživotan, nema odvajanja. Djeluje poput baleta na vodi, te scene plivanja u plavilu bazena, tijelo uronjeno u tekućinu gubi na težini itd., Arhimedov zakon. Stvarno, ukazuješ na izvrsne momente domaće scene koje bi bez tvojih postova prošle ispod radara. Izvrsno prikazan osjećaj panike u filmu, nisam ni znala da je Nina i redateljica, a sviđa mi se i njen politički refleks. Bravo!"



I komentar na "janje"



"Film je mučan, jako dobro prikazan autističan odnos tinejdžera prema situaciji, premda bi prema janjetu vjerojatno pokazivali više naklonosti, dakle zarobljenik je još diskriminiraniji. Mislila sam da će mlađa djevojčica nešto učiniti za dobrobit zarobljenog, međutim nema happy enda. Autistične ko klečavci, bravo za metaforu i usporedbu s klečavcima, u tvojoj analizi. Dominacija, dominacija, dominacija. Dominacija kao perverzija. "To je koncept kojega je 1945. godine definirao norveški psiholog i filozof Ingjald Nissen,a koji podrazumijeva načine neizravnog omalovažanja i ponižavanja žrtve."

Jedina zamjerka filmiću je ona maska na crncu na kraju filma, bolje bi sjela maska janjeta, po meni, kad je već naslov filma Janje.

Nina se profilira u jako zanimljivu autoricu. Sve pohvale tebi za izbor filmova i tema i način na koji izvodiš feedback, tj., kritiku negativnih društvenih pojava oko okosnice, izabrang umjetničkog djela. Bravo!"



Nije tajna volim pohvale i aplauze ali drago mi je i kad se prepoznaju potencijali pogledanih filmova a njeni komentari gađaju ravno u poantu, svaka realna interpretacija je dobrodošla. Istovremeno sam pregledavao web u potrazi za cjelovečernjim filmom "baci se na pod" ali od tog bacanja nije bilo ništa, tek sam pred koji dan sasvim slučajno naletio na kompletan film na koji je trebalo iste sekunde kliknut i pogledat. Ima monotonije poprilično što mi inače predstavlja problem ali ima i iznimki već sam navodio nešto o tim iznimkama ovdje ali to su ipak 2 različita žanra jedan je krimi-triler drugi više kao neka obiteljska drama. Drama koja problematizira razvod oke...ovo nisam doživio ovako niti sam nešto previše čitao o filmu prije njegovog gledanja ono pogledano u traileru dalo je samo natruhe radnje koja je spojiva sa daleko više stvari od pitanja samog razvoda.




"Razlaganjem cjeline na tri perspektive, svakoga od člana obitelji kroz čije vizure vidimo stanje i situaciju u obitelji, gledatelj dobiva uvid u kompleksnost cijele situacije"


"RIJEKA – Dugoočekivani dugometražni filmski prvijenac riječke glumice i redateljice Nine Violić, film »Baci se na pod«, imao je svoju riječku premijeru u Art-kinu, kojoj je prisustvovala i sama redateljica koja potpisuje i scenarij, a igra i glavnu ulogu u filmu.

Na filmu su radila istaknuta imena – fotografiju potpisuje Vanja Černjul, svjetski priznati snimatelj i član Američke akademije filmskih umjetnosti i znanosti, pjesmu iz filma potpisuje i izvodi kultni splitski bend The Beat Fleet (TBF), skladatelj glazbe je Filip Šovagović, montažu potpisuje Vladimir Gojun, scenografkinja i kostimografkinja je Ana Savić Gecan, dok scenografiju lutaka i njihovu izradu potpisuje Ana Sekulić.

Film »Baci se na pod« donosi priču o jednoj tročlanoj obitelj, koju čine majka, otac i maloljetni sin, nešto pred razvod braka ili bolje rečeno njihov rastanak. S obzirom na tematiku filma, jasno se daje naslutiti i primarna žanrovska odrednica – drama – uz sekundarne elemente komedije."


Film ima koncept retrospektivnog vraćanja na već prikazane scene iz 2 pozicije prva iz pozicije normalnog obiteljskog odnosa zajedničkog života s malim djetetom druga kompromitira onu drugu stranu toga-bračnih trzavica koje su zakopane kao frustracija koja u jednom trenutku izbija.


Screenshot-2024-02-05-at-13-25-50-Baci-Se-Na-Pod-Ceo-film-Online-You-Tube
VIDEO SCREENSHOT

"Radnja filma u ovoj sedamdesetšestominutnoj drami većinski se odvija u stanu obitelji, a uključuje i manje dijelove, to jest scene ispred stambene zgrade u kojoj žive, kao i u automobilu. Već na samome početku povici malodobnog djeteta »prestanite« koji su repetitivni, jasan su signal narušenih obiteljskih odnosa i čestih razmirica kojima dijete svjedoči i koje očigledno mora svoju igru prekidati upozorenjem koje može biti konotirano i kao glasan vapaj. U stanu čiji su zidovi bijele boje, a uređenje suvremeno s primjesama minimalističkoga, jasno daje do znanja kako scenografija ne vlada i ne preuzima značenjsko jedinstvo, već glasovi svakoga od člana tročlane obitelji."


Ali nije zapravo razvod ono što bi trebalo biti podložno problematizaciji bar ne iz te pozicije iz koje je to problem-samo po sebi. Ako je negdje puklo puklo je najlegitimnija stvar na svijetu. Podložno problematizaciji bi trebala biti interpretacija-način na koji se prekida kad to nije izvedeno na neki pošten pristojan način. A u linkanom tekstu sam pronašao i stavku koja mi je ovdje i posebno zanimljiva štoviše imperativ je.






"U kontekstu problematike razvoda i složenosti odnosa među supružnicima bitno je stoga što je dječja perspektiva ujedno i prva, a nakon nje slijedi perspektiva oca i muža, pa i majke, to jest žene. Razlaganjem cjeline na tri perspektive svakoga od člana obitelji kroz čije vizure vidimo stanje i situaciju u obitelji, gledatelj dobiva uvid u kompleksnost i zamršenost cijele situacije, te afektivnost koju ona uzrokuje. U tom smislu opravdana je nedorečenost u smislu konteksta u kojem likovi djeluju, točnije povijesti njihova odnosa koja je dovela do trenutačne situacije, kao i geneza majčina/ženina psihičkoga stanja.
"<
/>

bsnpp
ZAGREB FILM FESTIVAL SCREENSHOT








Problem je daleko kompleksniji od pitanja samog razvoda. Odnos više što je nekad bio najlegitimnija stvar ga je prekinut samo kako to izvest u slučaju kad imaš malo dijete? To je drugi kut iz kojeg treba analizirati film. Situacija između njih dvoje na prvu izgleda mirno i usklađeno kasnije se stvar zarotira za 360 repeticija već prikazanih scena otkriva pravo stanje stvari s jedne strane ljubav koje više nema bar ne u tom emotivnom smislu i psihički pristisak zbog toga. Prekinuo bi to treba promijenu ali jebiga kako to izvest u toj situaciji kad imaš dijete. Vodi bitke ostajanje u braku u kojem više nema ništa samo zobg djeteta ili prekid? Definitvno ovo drugo. Film izvanredno adaptira ono što je kao neki produkt nakupljenih frustracija-žestoka svađa pred djetetom a te su situacije daleko lošije od samog razvoda. S moje točke ne problematizira se razvod (niti se ne mora) jer to nije nužno loša stvar može biti a i ne mora ovisi sve o okolnostima i kontekstima u ovim interpretiranim u filmu-ostavlja dojam održavanja veze koja nema budućnost. S druge strane-druga strana koja još osjeća isto ima osjećaj povrijeđenosti isto legitimna stvar kao i prekid ako jedna strana više ne osjeća isto. Inzistiranje na nekom odnosu ne vodi u ništa dobro ovaj film to realno secira. Uzeto je tu daleko više materijala od samog razvoda kao razvoda.

život je pozornica,dramska umjetnost je njegova projekcija

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.