UGASI TO ČUDO
Nedavno sam slučajno naletio na novu radio-dramu dostupnu na hrvatskom radiju i to naravno pitanje do kad a dostupna je i na podcast stranici za koju se nadam da nije na istom principu kao kod HRT-a.
"Na svom novom radio prijamniku Irena i Jakov čuju glasove koji dopiru iz drugih stanova u njihovoj zgradi. Irena je užasnuta onim što čuje, no tek kada shvati kako jedna od obiteljskih drama kojoj svjedoči ima veze i s njezinom prijateljicom, počinje shvaćati kako je možda i sama djelićem tog kaledioskopa.
U radiodrami „Ugasi to čudo!“, nastaloj prema motivima priče američkog pisca Johna Cheevera, „The Enormous Radio“, glavne uloge igraju Sara Stanić, Iva Mihalić i Živko Anočić.
Režija i adaptacija: Silva Ćapin, igrali su: Sara Stanić, Iva Mihalić, Živko Anočić. Martina Čvek, Ivan Pašalić, Mia Krajcar, Iva Kraljević i Antonio Agostini, tonmajstorica: Katarina Račić, glazbena urednica: Adriana Kramarić"
Na prvu sam mislio da će me odbit preslušavanje iz jednog razloga-što je priča bazirana na djelovima američkog pisca, nije da sam neki ljubitelj Amerike i svega što dolazi iz nje ali više u prilog drami je išla-glumačka postava zanimljivost teme, i neki osjećaj da će to u našoj verziji biti kvalitetno adaptirano-provjerena glumačka postava, triler tema a asocira i iz samog kratkog sadržaja-puno preokreta i neočekivanih situacija. I naravno nisam se zajebao. O tome malo kasnije, prevrtio sam dramu više puta a imao sam i filmski vikend na Croatian filmu sam pogledao kratak film o 2 obitelji jedna nasuprot drugoj u bolničkoj sobi u posjeti svojim muževima/očevima.
"Dvije obitelji u posjeti su očevima koji dijele bolničku sobu. Jedna obitelj se svađa oko svojih trivijalnih problema, a druga obitelj ima potpuno drugačiju perspektivu. Cvijeće je za slavlje, ali i za groblje".
Vrijedi i to pogledat-posjeta na prvu prođe ok u mirnoj atmosferi situacija je neizvjesna još se čekaju nalazi, dok razgovor ne skrene na neke osobne frustracije pozicije položaje u familiji u neku ruku i pitanje nasljedstva. Istovremeno druga familija dolazi isto u vrebalno nadmetanje ali oko daleko važnijih stvari pa prepucavanje ovih prvih pored toga izgleda kao nadjebavanje oko trivijalnosti. Gledam film i mislim kako bi ovo mogla biti kvalitetna radio-drama. Ali da se vratim na dramu, koju bi bilo izvanredno vidjeti u formi kratkog filma, ambijent-neki gradski caffe bar dvije prijateljice se nalaze na kavi nakon dužeg perioda.
VIDEO SCREENSHOT
VIDEO SCREENSHOT
VIDEO SCREENSHOT
Glavna glumačka postava. Uvod je druženje dvije prijateljice na kavi nakon dužeg vremenskog perioda, jedna je udana ima dijete druga je cura neudana bez djece. Svaka ima svoju interpretaciju, ova udana ne radi ima muža koji zarađuje prijateljica radi intenzivno zabavlja se izlazi i istovremeno-govori o pozitivnim stranama tog života. Druga ima svoju verziju života prolaze u interakcijama kroz događaje iz prošlosti kad su bile studentice i kad se prije obiteljskog života više izlazilo dok kod je kod jedne od njih to i dalje slučaj kod druge nije. Uglavnom klasičan razgovor prijateljica, uvod u prave intrige. Nakon druženja ova prva sa obiteljskim životom dolazi u stan i pali radio, onda počinju problemi. Radio je vjerovatno iz četrdesetih "oldtimer" došlo je do tehničkih problema i nakon što je njen muž popravio radio ili bar misli da je počnu se događati bizarne stvari. Radio postaje veza sa susjednim stanovima preko koje se može čuti sve što se događa unutar susjednih stanova. Prva reakcija-što se događa s radijom? koja vremenom postaje radovit način zabave praćenje što se događa unutar susjednih stanova a tenzije između njih dvoje su sve intenzivnije. "Netko je psovao rekao je jebem ti klavir" "a valjda neka radio-drama" "u mojoj obitelji se nikad nije psovalo" "molimm te nemoj se pravit fina"...lagane trzavice u interakcijama kasnije pređu u žestoku svađu kad se ispostavi da na neki način i ona ima direktne veze sa jednim od događaja s radija. Još jedan slučaj točki pucanja. Na postu o predstavi "nestajanje" dio (ne)posredne interakcije sam se bavio specifičnim djelom trenutaka u kojem su Karlova žena i kćer došle do tih točaka kad je situacija eskalirala nakon godina pritiska situacije u kojoj žive.
"Ova premisa odgovara Zajecovoj interpretaciji uloge Tee, politička aktivnost kao ozlaz od realnosti koja se nakuplja godinama i nakon silnih godina grune pod pritiskom političkih namještaljki. Rekonstrukcija Karlovog kampa je iz ove pozicije više nekog osobnog karaktera-vjerovatno osvete života s istinom koja godinama stoji u podsvjesti koja je godinama bila na relaciji s internalizacijom fiktivne slike "normalnosti" koja nakon puno godina pod pritiskom puca samo se treba (sa)gledati ključne reference u scenariju Karlova žena-drago joj je što je nema (sad više ne mora živjet sa iluzornim slikama i pravom istinom) i kćer-cijeli prvi čin, zaokupljenost političkim/ideološkim parolama i aktivnostima u drugom kao realizirana odrasla osoba i mlada perspektivna političarka u ključnom trenutku puca pod navalom istine. A (ne)posredno se problematizira i politika na generalnoj razini ali fokus je stavljen na više oblika osobnih nestajanja.
Ali to mi vraća film na scenarij i scenu u kojem se izmijenjuju razne stavke što bi ona njima sve rekla-o eroziji o gubitku 1,25 milijardi eura da u proizvodnji nedostaje sveobuhvatni okvir za za zaštitu prirodnih resursa, o urušavanju zelenog europskog plana (ciljano konkretno pretpostavljam-na one iz svijeta politike s obzirom na njenu intenciju prenamijene kampa) i zaključno-o svom sinu samo "da su me voljeli" Dubinski sagledavano iz psihološkog kuta-"da su me voljeli" što je indikacija da je i u tom svijetu politike bila u nekom lovu na ljubav "da su me voljeli" jer isto tako pored situacije u njihova 4 zida sa perverznjakom nije bilo ljubavi-bilo je indikativno i u njihovim obiteljskim interakcijama, a i ono finalno-Tein obračun s Karlom-"mama je sve znala o tebi" "dopustio si da nas to pojede" se i u njenom slučaju prekasno kanalizira na van na točki s koje nema nazad-derastično zakašnjela prava reakcija reklo bi se. U životu sa spoznajama s kim zapravo živiš i na to se konstruira imaginarna slika "normale" u principu u toj obitelji nema ljubavi-očit je njihov antagonizam od samog početka do kraja kad totalno eskalira".
Druga situacija ali princip je isti-dosegle su razinu na kojoj je pređena crvena linija preko koje se više ne može. U drami stvari postaju sve napetije ona se totalno ufura u slušanje toga što se događa iza tuđih zatovrenih vrata a njemu je to već poprilično dopizdilo i sve je nervozniji. Nakon nekog vremena stvari se s radijom vraćaju u normalu-ponovo se može slušati radijski program ali se otvara i nova relacija za verbalni obračun. Poanta je u iluziji "sretnog braka" preokret u radnji je izbijanje frustracija ne površinu s obje strane i otkrivaju se skrivene tajne. Dosta radio-drami imaju potencijala za ekranizaciju, situacije u ovoj su intrigantne i trebao bi im taj vizualni dio. Istovremeno to je i problem, imao sam lani reference na dvija projekta jedan film i jedna predstava adaptirani u radio-drame fine mrtve djevojke i ljudi od voska u oba slučaja falilo je ono iz orginala-u prvom redu glumačka ekipa ona koja je radila na filmu (fine mrtve djevojke) i ona koja je stalna postava predstave (ljudi od voska) sam koncept davanja drami iz drugog kuta u odnosu na film i predstavu nije problem štoviše to je kao neki oblik nadopune problem je bar meni kad se uloge dodijele drugim glumcima od onih koji su u orginalu. "Ugasi to čudo" u verziji filma bi imala potencijala samo da se sa istom ekipom prenese na ekran. Gledam sad malo sa strane na podcastu, kad smo već kod "nestajanja" prenesen je prvi dio u radio-dramskoj verziji kliknuo da vidim podijelu uloga i prekinuo-nakon predstave uživo sa jednom glumačkom postavom teško mi je pratiti iste uloge u drugoj postavi iako su možda sa izvođenjem na razini a poanta radio drame koja se bazira na nekom filmu ili predstavi mi je doživjet ju isto kao film/predstavu u svojoj suštini. Elem ostaje tajna po pitanju tog čuda kako se prebacilo na uređaj koji prati sve što se događa iza tuđih vrata? To su vjerovatno ti izvorni američki scenariji ne znam kako izgleda izvorna ideja ali ova cro verzija mi se sviđa. Suma sumarum tri su primijera radio-drama kratak film i već rezimirana predstava "nestajanje" koje imaju korelaciju u jednoj stvari-situacijama u kojima su protagonsiti/antagonisti pod pritiskom dovedeni do točki pucanja. Drugo vrijeme, drugo mjesto druge situacije koje su potencirale isto. Ali ima u drami još jedan važan detalj treba i to razimirat jer je to i paralelna poanta povezana sa ovom eskalacijom u odnodima. Dvije prijateljice jedna sa obiteljskim životom druga slobodna (u povremenim vezama tu i tamo) a opće je poznata stvar primitivnog mentaliteta palanke koji još u 21.stoljeću nameće zadovoljavanje te forme kao nešto što se mora-pod svaku cijenu ispunit, ako se ne realiziraš na tom planu i (ne do ti Bog da se niti da se ne misliš realizirat onda će tek biti roštanja) onda si out of point ne ispunjavaš "smisao života" jer to je jedini smisao-institucija pa još ne samo državna nego i crkvena i obiteljski život sa 2-3 djece. Nedavno sam na Starrynom postu "Zdenkica" kojem je predložak bio scena iz filma "tko pjeva zlo ne misli" a referanca je bila na Zdenikcu žensku koja je prevalila 5 banki i nikad nije ostvarila tu formu braka i djece. Tridesete godine prošlog stoljeća-vrijeme kad je plitko razmišljanje još bilo dominantno ali usporedno s ovim "modernim" vremenima što se mentaliteta tiče izgleda daliko noralnije. U drami se doduše ne radi o pedesetgodišnjakinjama nego o prijateljicama u svojim tridesetim ona generacija koja je najviše bombardirana s tim trivijalnim-konzervativnim pitanjima kao idealan primijer projekcije primitivizma i bezobraštine. Elem ostavio sam komentar na post sa referencom na taj uvijek aktualni problem malograđanštine.
"A Mina i Fulir Franjo je ipak bio najjači njegove antologijske izjave su zakon! "Kod Šnidaršića" pod starim krovovima su njegovi genijalni citati a preko puta ima i birtija "Abesinija" :) E sad, što se tiče dotičnih pitanja-prezirem ih oduvijek što se to koga tiče? A osim toga po kojem se to zakonu i kriteriju "treba" ostvariti na tom planu? Najiskrenije ja zazirem od okupljanja kao što su svadbe (jedino što mi je gotivno je da se dobro napijem) jer je mentalitet eto tako primitivan pa se tu formu braka "mora zadovoljit" a svi oni koji to nisu napravili (ili-na daj Bog-niti ne misle) gledaju kao "manje vrijedne" zato mi se od svega toga bljuje. "Kad se ženiš"? da sam dobio kunu (ili ojro po novom) svaki put kad sam čuo to iritantno pitanje...tko kaže da se ja u toj glupoj instituciji zvanoj brak uopće ikad i želim ostvarit tko kaže da ja u koncept braka vjerujem i zašto bi uopće i trebao? Taj kategorički primitivan stav većine je i razlog mog još većeg revolta."
06.03.2024. (14:16)
Na što sam dobio (ne)očekivani odgovor, ovako sa zagradom očekivani po pitanju toga da ćemo se složit, neočekivano da će to biti interpretirano kroz crno-humoristički filter.
"To ti je kao u onom vicu o baki i unuku kad veli baka unuku, svi tvoji prijatelji su se poženili, a ka'š ti??, a veli unuk baki, sve tvoje prijateljice su pomrle, a ka'š ti?? :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
TPZNM imam na CD-u, kupila ga u knjižari u Bogovićevoj, najzagrebačkiji film svih vremena :)) , doba nevinosti, rekla bi Edith Wharton, poezija o Zagrebu od prve do zadnje scene, a imam i Majera i Dnevnik malog Perice :))"
06.03.2024. (14:54)
Pitanje problematiziranja društvenog napadnog dodijavanja s pitanjima i zadiranjima u nešto što se nikog ne tiče i treba biti stvar osobnih izbora kompromitira se na kraju-kad stvar pređe crvenu liniju, ono što je sve počelo s radijom. Život u "sretnom braku" se ispostavlja kao imaginarna slika kad stvari pod tenzijama eskaliraju-ali da, važno da je zadovoljena forma da je sve ispotpisivano i ispečatirano, iako je odnos šuplji u samom startu jer da nije ne bi došlo do toga da godinama nakupljane frustracije eskaliraju. Drugi slučaj isti princip kao u "nestajanju" kad se Karlova kćer lomi pod pritiskom života s istinom prijelomni trenutak kad izmišljena slika idile i normale puca. U oba slučaja situacije su produkt nakupljenih frustracija o kojima se godinama šutjelo i u oba slučaja je u pitanju tenzičan odnos koji nakon dugo vremena puca. Kvalitetna drama iako je po američkom predlošku, koncept koji vuče asocijacije na problematizaciju malograđanskog mentaliteta je izvanredan a takvog menatliteta je previše. Ta ista malograđanština se reflektira na određen način i kod te prijateljice koja se ostvarila na tom planu na kojem se "treba ostvarit" već u prvim minutama drame kad lagano provocira ovu drugu, ništa drastično i previše ozbiljno više humoristički ali se ne može izbrisati dojam da je i taj zajebanstski kontekst pod utjecajem tog mentaliteta samo u blažoj varijaciji kroz zajebanciju ali vjerovatno i sa premisom "moraš se i ti tu realizirat onda će ti život imat smisla" ta premisa se čita iz same zajebanstke interakcije 2 prijateljice kao pravo stanje stvari na što ona misli. Ali može se stvar potegnuti i dalje sličan slučaj kao u "nestajanju" Karlova žena i kćer žive fiktivnu sliku normalnosti a u drami me jedan dio (onaj završni) jako asocira na to-nakon žestokog verbalnog šamaranja ona spas traži u radiju kao da ništa nije bilo i dalje će živjet imaginarnu projekciju savršenog bračnog života. Stvarno nisam očekivao da će mi predstava biti tako inspirativna na tako puno fela ali konkretno u slučaju radio-drame su me baš neke stavke asocirale na neke situacije iz nje. Usput, kanal agarophobic wolf je obrisan a sve kao rezultat kmečanja kako se "krše autorska prava" to da nije apsurdno i ludo bilo bi komično-sad samo ostaju podcasti i hrt-arhiva za gotivljenje u dramama koje su dostupne samo unazad 3 mjeseca.
Intrigantan triler
Nedavno sam na stranici Croatian film pogledao kratak film o studentu koji živi u iznajmljenom stanu, a problemi počinju kad ponestane financija za plaćanje stanarine.
Na prvu se ne bi reklo da je film osobito uzanimljiv praktički trivijalna situacija kod nas uobičajena a kao rezultat ne plaćanja stanarine-očekivane pretpostavke su bile 1.izbacianje iz stana i 2 eventualna tužba-ali ovdje je napravljen preokret, sin stanodavke ima specifične metode naplate samo toliko ću reći jer više nije pristojno kog zanima neka pogleda klikom na link. Ovo je onako usput, radi se o jednom drugom filmu. Nakon gledanja ovog pažnju mi je odvukla rubrika sa strane na popis glumaca u filmu koji je poveznica na filmske projekte na kojima su radili a dostupni su na croatian film platformi, i tako kliknem da malo bacim pogled na sve arhivirane filmske projekte na kojima su određeni glumci radili i na listi mi iskoči ovo. "Kosač" gledam i sve mi se vraća sjećanje da je film 2015. bio premijerno izveden, doduše ne sjećam se da je igrao u kinima trebao bi pogledat na googlu. Nevažno sad, na platformi pošto je film dugog metra dostupan je uz naplatu koja je simbolična (oko 2,50 dolara) ali iz principa kategorički odbijam bilokakav oblik "online poslovanja". Iz samog trailera koji je dostupan kao navlakuša na gledanje, vidim da se radi o nečemu što svakako vrijedi pogledat, i imao sam sreće na daliymotionu je dostupan u kompletu. Početna monotonija filma brzo prelazi u napete situacije i lagano kompromitiranje mračnih tajni. Kako na elegantan način prikazati surovu stvarnost Obećavajuće je bilo u filmu u prvom redu (brzinska digresija) što je Ivo Gregurević bio dio tog projekta i pretpostavljeno unaprijed u negativnoj ulozi, u kojoj što je specifično kod ovog filma postoje nijanse.
"Nokturalna atmosfera u prvim kadrovima čini se kao nagovještaj nekog drugog žanra, sa ženom koja stoji sama na cesti, autom praznog rezervoara te misterioznim noćnim žeteocem. Mirjana (Mirjana Karanović) prisiljena je zamoliti pomoć od Ive (Ivo Gregurović) koji ju odvozi na lokalnu benzinsku crpku. Napetost se povećava kada radnik na pumpi Mirjani zabrinuto otkriva kako je Ivo prije 20 godina odležao zatvorsku kaznu zbog silovanja.
Kadar kukca koji se bespomoćno valja na leđima nagoviješta kafkijansku atmosferu, međutim redatelj likove nimalo ne dehumanizira već ih prikazuje u njihovim najranjivijim obličjima zadržavajući osjećaj bespomoćnosti do samoga kraja, vješto izbjegavajući tjeskobu komičnim odmorima, ne gubeći pritom gradaciju filmske napetosti.
Odluke koje Mirjana mora donijeti propitkuju moralna stajališta publike te zahtijevaju od nje da se stavi u njenu kožu te se ona kao lik, osim činjenicom da dolazi iz nekog drugog mjesta, odmiče iz Ivine tipične sredine svojim postupcima bez predrasuda, koje bi mnogi smatrali hrabrima"
Malo me ova uloga asocirala na onu negativnu iz Matanićevog filma ćaća s razlikom da je u pitanju isti tip gadosti s razlikom da je u prvom slučaju (u Matanićevom filmu) riječ o njegovoj kćeri kad je bila dijete-pedofiliji u drugom je u pitanju neka nasumična osoba. Asociralo mi se na prvu-kad je došlo do scene u kojoj prodavač goriva otkriva mračnu tajnu o njemu i njegovom pokušaju (ili i počinjenom? ne znam nije konkretno definirano) silovanja sa likom iz "ćaće" po toj jednoj točki slična uloga samo što se to otrkiva na kraju iako od samog početka pozicije uloga posebno malđe kćeri iniciraju da je nešto grozno iz prošlosti u pitanju, ali to je već rezimiran film da se vratim na ovaj noviji. Napetost od te prijelomne scene se da razati nožem-prva reakcija je šok zbunjenost i prikrivena panika.
Treća osoba koju upoznajemo je policajac Krešo (Nikola Ristanovski) koji potaknut Josipovim pozivom prekida Ivu pri ispijanju čaja s Mirjanom na osnovi pogrešnih insinuacija. Film s jedne strane reprezentira težak život građana, borbu sa svakodnevicom i siromaštvom, zatočenost u krugu kojeg nije lako napustiti, no istovremeno i prezentira sredinu koja ne oprašta ničije pogreške bez obzira koliko vremena je proteklo, a policajac se koristi kao oblik legitimne moći kako bi se spriječila repetitivnost".
DAILYMOTION SCREENSHOT
Od prve scene-kad se njih dvoje nađu na cesti, vožnje u traktoru do prve benzinske interakcije su normalne ali se i u toj sceni osjeća neka napetost koja je indikator da nešto nije u redu-već na prvu a isti dojam ostavljaju i njih dvoje, nema tenzija verbalne pirotehnike nasilja ali je situacija napeta od samog početka. Nakon što joj prodavač na benzinskoj otkrije mračnu tajnu o dotičnom-da je robijao zbog seksualnog napada je točka na kojoj se ne lomi samo ona pod dilemama i strahovima nego i on. Istovremeno druga scena-brat prodavača na benzinskoj slavi prvo dijete na putu, pije se bečari sve uobičajeno, a on dolazi na zabavu vidno pod stresom koji eskalira kasnije pod pritiskom jednog iz ekipe. Tu počinju i fizički obračuni, napokon dinamičnija scena iako je film i bez toga bio naezvjesna napetnica triler mi nije triler ako ne opali pištolj ili ako bar ne izbije neka šora. To je u principu jedina "akcijska" scena ali više nije niti potrebno, sve drugo je kompenzirano naizvjesnim tajnovitostima filma do raspleta.
"Ivo je čovjek otuđen od društva koji je prihvatio svoju nemoć te živi usamljenim životom, dan za danom, naviknut na osude, te koji se u trenutku kada je konačno spreman promijeniti nešto i otvoriti se jedinoj osobi koja ga nije u samom početku odbacila, nalazi pred zidom, očito s predubokim temeljima da ga sruši na bilo koji način osim na sebe i okonča tu perpetuiranu bol.
Scenarij zaslužuje sve pohvale jer ne zamara iscrpnim dijalozima već prebacuje težnju na osjećaje, vješto baratajući radnjom u igri napetosti i duhovitosti. U prilog toj igri ide i vrhunska fotografija vrlo osvještena u potrebi za total planovima u funkciji oslikavanja atmosfere, i krupnim kadrovima koji priskaču u pomoć karikiranju kada se ono ne može izreći riječima i glumom.
Kosac je kao platno oslikano isprepletenim pričama pod zajedničkim okvirom, privlačno zbog igre svjetlijih tonova, rezignacije i moralnih izazova – gotovo katarzična pojava pristupačna za masovnu, ali i zahtjevniju publiku. U ovom slučaju, nagrade uistinu govore same za sebe".
DAILYMOTION SCREENSHOT
Kompletna situacija se svodi na dileme onoga što se govori o dotičnom-malo je mjesto u pitanju svi svakog znaju, a Ivo koji je poznat u mjestu kao bivši robijaš sam joj govori da "se ne mora bojati bilo je davno" situacija se pod dojmom svega toga zakomplicirala goviro-kupljeno auto-zaključan ključevi-izgubljeni (bar je mislila da su izgubljeni) vučna služba-na putu. A scena koja me je posebno zanimala je ona u kojoj ju poziva kod njega na čaj dok čeka vučnu službu. Poziv-prihvaćen, ali svo vrijeme i dalje je napetost u zraku može se rezati nožem. Pretpostavka mi je bila da će se dogoditi neko sranje, pored reputacije dotičnog a i sama njegova neverbalna interakcija to odaje (briljantna gluma vrijedi ponovo izvući Isabelčinu observaciju na to)
Kompletan film se svodi na to što Isabelči ističe u komentaru-mimika neverbalne interakcije sve vodi premisi da je ono što se govori o njemu u mjestu istina, ne samo njegova digresija da je "to bilo davno". Prijelomna scena-policija dolazi na njegova vrata, a pored napetosti situacije dok njih dvoje piju čaj nije se ništa dogodilo, policiju je zvao djelatnik benzinske iz straha za nju, u principu razlog njegovog fizičkog obračuna i svađe na bratovoj zabavi je njegov strah za nju što je u blizini nekog optuženog za silovanje. Kino Europa
"Tri priče koje se događaju u jednoj noći postupno grade sumornu sliku Ivina života, ali i čitavog kraja, koji je, jednako kao i Ivo svojim davnim zločinom, ostao zaustavljen i zarobljen ratom".
Prva stvar koja je bila sumnjiva je to što radi po noći-kombajnira njivu noću.
-Ja sam Mirjana
-Ivo
-(auto dolazi iz suprotnog smjera) evo da sam pričekala još malo sad vas ne bih gnjavila
-možda ti ne bi stao
-a kako to da radite po noći?
-može i po danu ali ovako je lakše zbog vlage a nema ni sunca pa je lakše.
Na prvu uvjerljivi argumenti ali od početka je indikativno da je tu u pitanju nešto puno više od sunca i vlage što se ispostavi kao točna pretpostavka-oni koji su ga poznavali su (to je na kraju filma) su pričali kako je radio cijele noći jer da-nije mogao spavati. Pretpostavka-grižnja savjesti zbog prošlosti. Da ne idem u detalje što se događalo u međuvremenu treba nešto ostavit i neodgovoreno film je dostupan na dailymotionu pa se može pogledat.
Ožujak 2015
"Ovoga je puta Jurić u svome drugom režiranom igranom filmu, prvome samostalnom, snimio još dojmljivije djelo. ‘Kosac‘ je smješten u slavonsku provinciju, radnja se zbiva tijekom jedne noći, a redatelj vješto prepleće tri priče. Tri glavna lika nikako ne mogu naći svoje mjesto u društvu dok duh rata završenog prije dvadeset godina prijeteći lebdi nad mjestom. Jeziva atmosfera u kojoj se može i ne mora nešto tragično dogoditi, sa savršeno pogođenim snimljenim zvukovima prirode umjesto glazbe te rijetko viđenim vještim spojem meditativnog filma i trilera, čini ’Kosca’ jednim od najboljih filmova sezone. Ako se u ’Crncima’ demistificira Domovinski rat, ovdje je to učinjeno s pijankama, bračnim životom u provinciji te samačkim životom. Zvonimir Jurić u ovom je trenutku najbolji hrvatski redatelj, a Ivo Gregurović u minimalističkom izdanju možda je ostvario i ulogu karijere".
Specifična zanimljivost i intrigantnost filma je taj koncept neizvjesnosti, sve vodi tome da će se nešto loše dogoditi (kako se i implicira u citiranom tekstu) a u drugu ruku situacije u filmu ostavljaju otvorenu mogućnost da se i ne mora 2 moguće solucije daju filmu zanimljivost.
Sve je otišlo u Honduras
Mislio sam objavit post o filmu ali došlo je do izvanredne situacije zbog koje ću vrijeme njegove objave pomaknut za koji dan kasnije. Radi se o radio-dramama. Na ovom blogu su objavljene neke koje su ostavile najbolji dojam a i ovaj mjesec mislim objavit referencu na neke. Donedavno ih se moglo vrtjeti samo na podcastu ili direktno na streamingu HRT-a a kod toga je falinga upadanje sadržaja u arhivu koja se "briše" i više nije dostupno nakon nekog vremena. Stvarno koja je poanta tog glupog koncepta? Ali nisam mislio o tome, negdje istovremeno s tim otkrio sam you tube kanal iz Srbije Agarophobic Wolf na kojem su objavljene sve radio-drame balkana a (kako je dotični naveo) ideja kanala je bila popularizacija radio-drami kao forme dramske umjetnosti. I gledam koju ću sljedeću "piknut" za objavu na blogu i onda mi iskoči ovo kao najsvježiji video.
Uglavnom...sve radio-drame iz Hrvatske (presnimljene s HRT-a i objavljene) u roku 7 dana se brišu sa kanala. Navodno HRT protestira (što ne mogu znati mogu samo nagađati po navedenom ali ne bi bilo čudo) stvarno je sve otišlo u Honduras-Đoletova bezvremenska uvijek aktualna. Prva stvar-ako sve postoji arhivirano na njihovim stranicama i ponuđeno je besplatno za preslušavanje u čemu je problem sa objavama na nekom neslužbenom kanalu? Posebno kad se zna njihova (urednička?) politika brisanja/arhiviranja sadržaja nakon nekog vremena kojem kasnije ne možeš pristupit da si Isus? A ako je već nešto stavljeno na izvolte onda bi to trebalo biti dostupno konstantno dok god postoji streming-stranica na koju je stavljeno. Vremensko ograničenje na tako nešto je nebulozno. Kad sam objavljivao neke radio-drame prošle godine draže mi je bilo ako su se našle na dotičnom kanalu zbog pretpostavke da će ako je tamo objavljeno biti dostupno dok god postoji kanal. I onda pogledam aktualni video i vidim ovo.
"Sve HRT radio drame nestaju sa ovog kanala za 7 dana"
Čitam i ne vjerujem-je to neka navlakuša? ne djeluje mi kao kanal podložan humoru i zajebanciji-niti nije a taman sam očekivao da će biti stavljena drama o kojoj spremam post ovaj mjesec iz već navedenih razloga-nema ograničenja a i zvuk je daleko kvalitetniji nego na podcastu (bar kod mene) Oke...zaintrigiralo me, video je kratak ne uzima puno vremena kad sam već kliknuo da pogledam onda sve-po onome kako je video naslovljen očekivao sam nešto dobro prije klikanja u principu i prije iskakanja ove poruke o nestajanju cro radio-drami sa kanala. Ne bi me to previše niti doticalo da postoji neka prihvatljiva alternativa koje u principu nema. Čitam dalje.
"Da, koristio sam HRT-ov materijal u koji su oni uložili puno znanja talenta vremena i da novca tako da je zahtjev za sklanjanje njihovog materijala sa ovog kanala u najmanju ruku RAZUMLJIV"
I što je tu sporno? Na svakom videu naveden je izvor odakle je i samim time u korištenju materijala nema ništa sporno-dok ga ne podvališ pod "svoje" što ovdje nije slučaj-izvor odakle je materijal preuzet je naveden, a popularizacija radio-drami je hvale vrijedna stvar tako da tim više ne bi trebao biti nikakav problem posebno što kanal nije profitabilnog tipa i od njega se ne zarađuje nego je amaterski po kojim je to kriterijima sporno? Preuzmeš nešto javno objaviš potpišeš odakle je skinuto i da, ne zarađuješ na tome. Oni su uložili "puno znanja i vremena"? Ok, neću reći da nisu možda nisam sasvim u pravu ali evo kako ja to vidim-ustupili su prostor, sredili tehničke stvari uredili termin(e) snimanja i to je sve trebalo financirat ali daleko više je na ekipi koja je drame radila-na režiji scenaristima redatelju glumcima-bez njih ne bi bilo drami na njima je daleko više a ovdje se govori iz pozicije kao da je HRT sve sam realizirao. Kao promatrač sa strane reći ću ovako daleko više uloženog truda je na onima koji su napravili priču napisali uloge i onima koji su uloge odigrali scenarij režija gluma...to je ono ključno bez čega nema niti projekta. I sad su "ubili" i taj alternativan način dostupnosti projekata koji i bi i trebali biti popularniji kod obožavatelja filmova.
Trash na domaći način-mišolovka Walta Disneya
Forward nazad u 2003 kad je premijerno samo jednom (i od onda više nije repriziran bar kolko sam pratio) film koji je-naknadno sam sasvim slučajno saznao ekranizacija romana roman nisam čitao a niti nemam namjeru, sudeći po njegovoj ekranizaciji ispada da je i sam roman-totalni šund. Daleko je to od uspješne ekranizacije 8.povjerenika iz 2002. realizirane 2016-2018 kao školski primijer kvalitetnog satiričnog romana prenesenog na ekran. Filmu uvijek dajem prednost nad knjigom pošto sam filmoholičar daleko više ali ovo je rijedak slučaj u kojem mi se i knjiga svidjela. Sa "mišolovkom" to nije slučaj i ne da mi se ne sviđa uopće, nego nisam navikao gledati šund u našoj kinematografiji. Ali caka je u tome da je i film kao trash urnebesno zabavan scene ostavljaju dojam interpretacije halucinacija čisto s tehničke strane koncept filma je urnebesan do te granice da je humorističan iako je tema mračna i nije nešto što bi bilo podložno zajebanciji. Crni humor je ovdje jedina prava interpretacija jedina falinga je taj šund koncept ali ako je ekranizacija romana u pitanju otvaraju se premise po kojima je koncipirana projekcija romana na film. Ne znam, fali mi materijala sa te čitateljske strane a nije niti važno za ovaj slučaj-post se konkretno odnosi samo na film. Ekranizacija knjige
"Potpuno opsjednut Waltom Disneyem i junacima njegovog animiranog svijeta devetogodišnji dječak s uzbuđenjem očekuje posjet svog ujaka iz Amerike. I dječakova je obitelj nestrpljiva da se konačno pojavi čovjek kojeg dugo nisu vidjeli.
S izgledom junaka iz gangsterskih filmova, ujak je prepun zanimljivih priča koje još više raspaljuju dječakovu maštu. Sve izgleda idilično i nestvarno kao da ih je potpuno usisao u svijet mašte, do trenutka kad jedan strašan događaj otkrije pravu istinu o ujakovom životu i postupcima".
Scene filma su mi još dugo nakon prvog gledanja davne 2003 bile u živom sjećanju, ne po nekom posebnom dojmu briljantnosti režije glume i kvalitete nego po tom principu neke irealne intrigantnosti mixa svega i svačega na točkama na kojima se spaja nespojivo. Nešto što počinje kao obična drama, koja se brzo okreće na humor, preko misterioznosti do trilera i nakon toga do živog horora. Ali ono najviše indikativno-mračnih tajni iz prošlosti koje su dovele do točke pucanja (i metofarički i doslovno) Cijela stvar je u tome da su svi zaokupljeni nekim svojim unutarnjim borbama, radnja se fokusira na klinca koji je opsjednut svijetom Walta Disneya i koji ne vidi ništa osim toga (djeca ko djeca) samo su stvari ovdje daleko mračnije. Trebalo mi je poprilično vremena da izguglam film kakav god šund iz njega se izvuklo nešto kvaitetno iako nema neku dubokoumnu poruku zabavnost i crni humor se ne može poreći. Ideja je na toj razini bila kreativna. Elem, nedavno je objavljen film na yt kanalu pa ću ga ovdje ubacit.
Od dramatike preko humora do najcrnijih scenarija da sad ne idem u detalje. Nakon dugo godina lik kojeg u filmu zovu "stric" dolazi iz Amerike, od samog početka njegov brat je distanciran na njegov dolazak-ali ono najviše zajebano u kompletnoj priči je to da ovakav rasplet scenarija na kraju nije bio u primisli kod publike bar ne kod onih koji nisu čitali ono na čemu se ekranizacija bazira. Iako tokom filma postoje te neke natruhe koje otvaraju prostor sumnjama da nešto po pitanju dotičnog nije sve u redu. Kako god bilo realno kad se pogleda film je šund što će se u našoj kinematografiji rijetko dogodit ali ima prolaza za zabavu, humor na razini malo misterija dramatike i krimi-hororskih preokreta. Ispod objavljenog filma "ćaća" iz 2011 izvanrednog mračnog Matanićevog trilera objavljivani su prizemni komentari od kojih je jedan bio da kod nas "nema kvalitetnih filmova" na što je uslijedila replika (ne od mene, ali stilski i temperamnetno odbrušeno kao da je) da "postoji puno gledljivih naših filmova samo traže određenu razinu inteligencije" to se odnosi za kvalitetne projekte, a i iz filmova ala "mišolovka Walta Disneya" se izvuče zabavnih materijala i situacija koji imaju doticaja s realnošću. U principu ovaj film ih i ima-prošlost koja se vraća otkrivanje obiteljskih tajni, nije sve onako kako izlgeda na prvu. Samo što je ta realna slika i projekcija suočavanja sadašnjosti i prošlosti i posredno s tim priča o kriminalu i najtežim seksualno-krvnim deliktima interpretirana kroz trash koncept to je falinga filma ali i pored toga svojevremeno je bio izvanredna zabava.
Nema puno informacija po netu o kompletnom konceptu roman/film i ovo sam iskopao nakon godina i godina rondanja po guglu scene dovedene do takve konfuzne krajnosti su mi se baš urezale, ostale su u živom sjećanju tek sam pred koji dan pogledao ponovo nakon više od 20 godina. Na kanalu ispod filma u opis je stavljeno.
"Nije preporuceno gledati:
Osim ako niste prethodno napuseni ili oleseni!!
Ako niste pedofil!!
Ako imate manje od 6 godina starosti!!"
Na prvu bi se pomislilo da konstatacije ispod i odgovaraju sadržaju...zapravo da, ali samo do neke granice. Koncept filma i scena izgleda kao neka slika stvarnog događaja (scenske interpretacije stvarnog događaja uzmimo za princip da se radi o ozbiljnom filmu jer tema je ozbiljna ali je prikazana na totalno infantilan način) na setu (interijeru) a na kameri izgleda kao da je radnja nestvarna iz nekog paralelnog svemira, ono što je imalo potencijala biti kvalitetna filmska adaptacija do te mjere je zajebano tim konceptom. Da je to "sadržaj za pedofile" prizemne li digresije-ono što je u fokusu kao jedan dio filma je seksualno-krvni delikt nad djetetom, ali kao i u svakom fimu to je stavljeno na metu problematizacije, konstatacija je brutalno glupa i promašuje ceo fudbal. Ta me je digresija asocirala na jedan slučaj na koji sam se jednom prigodom već referirao a tema su bile scene sexa na konkretno televizijskim serijama ali može zauzeti i općenit kontekst u kinematografiji općenito neovisno radi li se o filmu ili serijama. Komentar koji je u tom postu bio meta napada je bio sljedeći
"A zar proizvođači takvih filmova sa golotinjama i sa scenama parenja, nisu svjesni da kad im kresnu takve erotoscene pretvaraju gledatelje u voajere.? Sa time bi se trebala pozabaviti policija."
Znaju li takvi krkani uopće definiciju "voajerizma"? Po ispadima idiotarija koje pišu teško, posebno što se i scene sexa koje su čista scenografija-montaža poistovjećuju sa "pornografijom" pa je isključena i pretpostvka da znaju i definiciju pornografije. Komentatori ispod tog posta su se pokazali kao inteligentni ljudi koji za ovakve nebulozne konstrukcije nisu mogli vjerovat da postoje.
shadow-of-soul
Da, cesto se stvari izvuku iz konteksta pa se plasiraju kao top teme.
07.01.2021. (21:13)
Fotografi svih zemalja, naoružajte se
Internet, a pogotovo društvene mreže, su poligon za ispoljavanje ljudske gluposti... Dovoljno je pogledati malo objave i komentare na Facebooku - od onih koji bez razmišljanja šire gluposti, paniku i neprovjerene informacije stiskanjem tipke "share/podijeli", pa do onih koji zbog svoje paranoje, neupućenosti ili zlonamjernosti rade kolosalne probleme iz ničega. Kao npr. ovo sa nerazlikovanjem pornografije i nekakve erotike u umjetnosti. Ali takvi su naprosto uvjereni da su "najpametniji/najmoralniji ljudi na planeti i šire"...
avatar
07.01.2021. (21:40)
teuta
Ja se uopće ne čudim, zapravo bih se čudila kad bi netko nešto razumno i pametno izjavio. Primitivizam itekako vlada i dalje.
Kod takvih ljudi če i sam poljubac biti pornografija a kamoli neka scena koja je malo slobodnija.
Ponavljam...primitivizam se neće lako iskorijeniti. Strašnooooooooooooo!
07.01.2021. (22:02)
VladKrvoglad
Hehehe, mudri filmadzija koriste doticne gluposti da naprave besplatnu reklamu - na jednu glupu izjavu zgrazavanja ponekad stotine ljudi pohrli to videti, pa makar to bilo da bi i sami posle mogli odvaliti istu mudrost/stav! :)))
07.01.2021. (22:27)
Na isti profil vuče konstatacija ispod ovog filma, koji govori o problemima prošlosti suočavanju prošlosti i sadašnjosti problematizira kriminal ali na totalno infantilan način. S nekim drugim konceptom bi imao potencijal(a) tema je ozbiljna a nisam fan kad se ozbilljna tema stavlja u taj kontekst, s druge strane crni humor je u kompletnom konceptu ono što mi je bilo nešto briljantno. Na wikipediji na engleskom navedeno je da ima i fantasy žanra, i taj koncept je diskreditirajuć zbog kojeg film generalno izgleda infantilno a tema je crnjak-ozbiljna. Oni koji ovaj blog redovito prate sjetit će se vremena kad sam imao referencu na isto jedan ozbiljan film doduše kratkog metra i s radnjom u dvadesetim godinama prošlog stoljeća u kojem je fokus na policijskom inspektoru u lovu na serijskog ubojicu koji ubija prostitutke. Ostaje misterij motivacije i "žutog tulipana" kao potpis. To je zapravo bio 2 u1 post i o filmu i o onda aktualnom kazališnom projektu "Antigona" bilo je i u komentarima reakcija na film ali po običaju Isabelči je bila na dobrom tragu.
u mnogim kulturama žuti tulipan predstavlja ;prijateljstvo, sreću, radost, u osobnom nekom prijevodu pa i ljubav u konačnici, dakle; sve ono što je nedostajalo prostitutkama o čijim ubojstvima se u ovom filmu radi, ironija je što je to isto nedostajalo i ubojici pa mi samim tim jasan i film,
tp.
08.12.2020. (21:31)
A upravo je to ono što me zanimalo pozadina kompletne priče koja je u principu dosta jednostavna-ako se izuzme simboličnu skrivenu poruku. Film je naratativno-igrani bilo je primjedbi od drugih da im je to ono što škripi meni sve u svemu ne-da je "mišolovka walta desneya imala taj koncept a ne ovaj trash fantasy (jer vidiljivo je i na primijeru ovog novog filma kratkog metra a teme su i slične krvni delikti samo je radnja u prvoj polovici prošlog stoljeća) da koncept naracije nije "ubio" realističnu ozbiljnu interpretaciju filma. Skrećem iz jednog ekstrema u drugi-filmovi su nebo i zemlja razlika ali imaju korelacijsku točku po pitanju teških krvnih delikata s jedne strane je primijer filma koji su dobro zajebali s druge kompletno ozbiljan projekt i apsolviran u ekstremno malo vremena.
Trowback 2015-satiricom
Na postu ispod samoborka mi je ostavila komentar:
Što ti je moć uvjeravanja da treba nešto objavit a i motivirajuće i inspirativno je i to da ima potražnje a niti ponude ne manjka. Samo je u pitanju stvar organizacije. Ovih sam dana naletio na arhiviranu stranicu od prije koju godinu neću ju ovdje linkat jer je sama referenca nevažna uglavnom ista mi je bila inspiracija da ponovo bacim pogled na neke epizode news bara iz vremena kad su bili najjači. A to je period 2013-2015 kad se emitiralo u RTL-u u kasnovečernjem terminu. Ne sjećam se redoslijeda epizoda po emitiranju, natruhe satiricom politički nekorektnih humoreski su mi ostale u sjećanju a sad da se sjetim svega i kojim je redom išlo-to bi bio previše. Prvo mi je pod klik došla ova epizoda.
I ta forma mi je osobno bila daleko kreativnija i zabavnija od ove sadašnje u "montiranom procesu" Ovo je objavljeno prije 9 godina političari/stranke više nisu aktualni ali situacije jesu-sve je u identičnom stanju konzistentne su politič(ars)ke manipulacije samo što sad već određeno vrijeme dolaze s desna. A iz satiricom zajebancija i problematizacije nisu isključene niti seljačine koje voze bijesne pile i razvaljuju cajke do daske. Što je ekipa napravila prije par godina teško da može sad ponovit. ovo su bila vremena njihove najjače kreativnosti i parodije hrvatske političke i društvene stvarnosti, ali to me sad asocira na još jedan primijer onda aktualne stranke koja je bila na specifičnoj meti parodiranja.
A o čemu je riječ?- o prijelomnoj vijesti da Zoki ide Sevki u babinje
Prezime je očigledno preuzeto od Ivane Grljak, stvarne glasnogovornice Vlade, koja je poznata po svom "cvrkutanju" s novinarima. S njima je, dakle, uglavnom u izvrsnim odnosima, sve dok svog poslodavca nije više u stanju izgovarati zbog izigravanja dogovora ili izbjegavanja odgovora.
Potonjim se bavi ovaj klip, jer Grljak Tihi drži konferenciju za medije o prosvjedima mljekara, zapravo, o svemu osim toga".
Idealan video kao tragi-komična projekcija stvarnosti. Tema presice-onda aktualni prosvjedi mljekara. Pitanja novinara su o svemu samo ne o temi, na sve irelevantne teme dotični daje odgovore do trenutka postavljanja pravog pitanja-na koje se izbjegava odgovor. Uvijek volim pogledat i vratit film unazad na kvalitetne projekte unazad par i više godina, iako slučajevi stranke političari nisu aktualni aktualan je problem. Problem bavljenja irelevantnim pizdarijama realno sasvim nevažnima a za pitanje stvarnih problema polovica je pasivna a drugi koji postave pravo pitanje slučaj1-zakida se za odgovor ili se skreće u nešto sasvim petstoto slučaj2-manipulcaija i verbalna pirotehnika kao pojačanje skretanju pažnje sa stvarnih problema. Mislili smo da je onda loše-sad je na tom političkom planu još i gore-ali poanta je konkretno u "news baru" satiricom projektu koji tu realnost problematizira kroz satiru/crni humor. A to me sad sjetilo na slučaj nametanja cenzure koja nije prošla pa je svojevremeno bujaner velimirec tužio news bar zbog satire o njemu. A (nevejrovatno) i na samom jutarnjem su ga u dotičnom članku dobro izrigali zbog njegovog kmečanja.
Bujanca je zasmetalo baš sve što je tog dana objavljeno. Od naslova 'Hitna pomoć oživljavala Bujanca nakon vijesti o zapljeni kokaina vrijednog 44 milijuna eura' pa do navoda: “vijest o zapljeni tisuću sto kilograma najfinijeg kolumbijskog bijelog praha bila previše za srce velikog Hrvata sa slabim srcem, Velimira Bujanca (…) koji se nasred šatora u Savskoj počeo gušiti i pao u nesvijest. Srećom, ekipa Hitne pomoći koja dežura kod šatora, smjesta ga je odvezla i u kombiju počela s reanimacijom”".
A o istom nametanju cenzure i sputavanju umjetničke slobode sam govorio i u postu o mentalitetu palanke koja dolazi isključivo s desne političke strane. Predstava/film/satirični projekti kao news bar su kronika vremena i problematizacija aktualnih problema. A najbolje istinitost tih isceniranih parodičnih humorističnih situacija potvrđuju reakcije na njih. S druge strane-sve što na čemu je bazirana parodija su činjenice iz stvarnosti koje cijela šira javnost zna. U tekstu gore linkanom dalje prepričavaju događaje u satiri.
"Bujanca je zasmetalo baš sve što je tog dana objavljeno. Od naslova 'Hitna pomoć oživljavala Bujanca nakon vijesti o zapljeni kokaina vrijednog 44 milijuna eura' pa do navoda: “vijest o zapljeni tisuću sto kilograma najfinijeg kolumbijskog bijelog praha bila previše za srce velikog Hrvata sa slabim srcem, Velimira Bujanca (…) koji se nasred šatora u Savskoj počeo gušiti i pao u nesvijest. Srećom, ekipa Hitne pomoći koja dežura kod šatora, smjesta ga je odvezla i u kombiju počela s reanimacijom”.
Tu satira za Newsbarovce nije stala jer su opisali kako je dalje proteklo navodno spašavanje Bujančeva života i kako je nakon svega jedan od kolega novinara, dok mu je davao 'usta na usta', kasnije imao problema jer se previše približio Bujančevu nosu obzirom da je počeo skakati, divljati...”. Bilo je to aludiranje na Bujančevu našmrkanost jer je isti svojedobno uvjetno osuđen zbog zloporabe opijata".
Čitam, i vizualiziram sliku kako je to izgledalo kao epizoda news bara-ne mogu prežalit što ovo više ne mogu pogledat ne bi čudilo da je nakon tužbe zakon cenzure i ograničavanja slobode napravio svoje. Evo još malo materijala za gledanje:
Branko Đapić-tipski primijer velike rvatine s programom kroalicije za bolju Hrvatsku
(Ne)posredne interakcije
Od onih sam koji svu svoju žestinu i gorčinu vole prosipati po plaćenim piskaralima. U tome na neki perverzan način i uživam kad se radi o onima koji zarađuju od riganja po drugima a sami ništa ne rade osim što kritiziraju i prosipaju svoja subjektivna nerealna očekivanja. Da bi se svatilo poantu treba ipak imati više otvorenu percepciju a ona koji put zašteka posebno kad je toga puno. Nedavno sam imao recenziju predstave u 2 djela "nestajanje" u kojoj mi je bio fokus povući konzistenciju u jednom aspektu sa Matanićevim trilerom "ćaća" pošto predstava dijeli tu zajedničku relaciju sa zlostavljanjem djece i ključnim razlikama u situacijama na živoj sceni u predstavi. Drugi dio "idvividualne refleksije osobnih nestajanja" svodio se na rasplet scenarija na relaciji Karlo (profesor zlostavljač) i Marko (odrasla osoba žrtva profesora pedofila 20 godina ranije) i seciranje drugih uloga koje prolaze svoje oblike osobnog "nestajanja" jer je koncept predstave izrežiran tako da
se to nestajanje projicira na više uloga a kod svakog na nekoj drugoj razini. Trebalo je vremena da se sve rekapitulira što je i realizirano. Usporedno sa tipkanjem ta 2 posta negdje u međuvremenu pod klik mi je došao tekst jednog takvog koji je stavio "senzacionalistički" naslov-"Nestajanje-predstava koja nastavlja veliku krizu drame HNK u Zagrebu" povremeno pročitam te nebuloze samo u svrhu da kasnije imam materijala za njihovo pobijanje. Prva stvar koja upada u oči-ovo s "krizom drame" kad je drama zagrebčkog HNK bila u krizi? 2014/2015? 2016/2017? 2018/2019? Sve navedene sezone su zabilježene kao jedne od najboljih a predstava na koju se ovaj linkani tekst lomi je jedna od boljih suvremenih kazališnih ostvarenja koje sam gledao.
"Već kad sam ugledao otvorenu sivu scenografiju s desetak poredanih stolica (potrošeni koncept kojeg smo se nagledali unazad tridesetak puta, a sada ga potpisuje inače maštoviti scenograf Stefano Katunar) shvatio sam da prevelikih očekivanja ne može biti. Poslijepodne prije odlaska u kazalište pročitao sam Zajecov tekst, (koji je nagrađen na natječaju Marin Držić drugom nagradom) i shvatio kako je pisac upao u vlastitu zamku pretencioznosti".
Na scenografiju nemam primijedbi je statična fiksirana na isto ali je scena izbalansirana da se na njoj realiziraju priče o 2 obitelji koje se odigravaju paralelno. Pretencioznost? ovo je upravo čista kontra pretencioznosti realistično adaptirano suvremeno društvo svaka uloga zasebno proživljava kompleksnu situaciju Marko i njegova policajka-zbog situacije sa ostavljanjem sina u autu Marko duplo-zbog te situacije i onog traumatičnog događaja iz djetinjstva koji se reflektirao na sve u njegovom životu.
"Ova premisa obećavala je intrigantnu, uzbudljivu, emotivnu i psihološki razarajuću obiteljsku dramu, u kojoj se i blazirana znanstvenikova supruga Vjera i zgodna kći Tea, ambiciozno ogrezla u političku ambiciju, suočavaju s činjenicom da je glava obitelji sklon zadovoljavanju požude s dječacima, koji dolaze u kampus, koji dotični vodi. To je trebala biti duboka obiteljska drama s četiri lica, skandinavskog tipa, u stilu “Festena”. No, Zajec se upetljao u mrežu nepotrebnih likova i odnosa, koji u 140 minuta trajanja kod većine publike izazivaju dosadu i pomanjkanje koncentracije, i to već na polovini predstave. Utrpavanjem drugih likova u ovu priču izgubio je fokus s temeljne drame, a zauzvrat nije dobio ništa. Likovi Vozača, Dečka s ekrana, Policajca, Bake, Gazdarice i Katice nepotrebni su, dok su role Ane, partnerice Marka i konobarice Alise trebale, ako su već ubačene".
Svaki od gore spomenutih "nepotrebnih" likova je nadopuna scene u svakom trileru postoje uloge koje su nadopuna bazičnim to priču nadopunjava. Posredništvo je ključno u određenim stvarima. Kad sam gledao ekranizaciju filmskog klasika "tko pjeva zlo ne misli" referirao sam se na "multipraktik" uloge-posredne koje su nadopunjavale scenu glavnoj glumačkoj postavi stavljanjem u više situacija (susjedi glavnih protagonista, putnici na Samoborčeku izletnici u Samoboru itd...) po istom principu u nestajanju su dodijeljene sporedne uloge. Sasvim je očekivano i realistično da će lik kakav je
ovaj iz predstave imati konobaricu u kući-ipak je ugledan član društva koji si to može financirat. A prektičan primijer je scena koju sam već-doduše u drugom kontekstu navodio u postu o individualnim refleksijama-kad Karlova kćer prepričava priču iz djetinjstva nekome tko to ne zna.
15. Tea s čašom u kojoj je piće. Pokraj nje stoji Alisa u uniformi konobarice.
INSTAGRAM STORY SCREENSHOT
No oke...preko neih stvari se i može preći pošto dotični i pored promašaja ima riječi hvale za glumačku ekipu-ovo s vozačem što je isto ocijenjeno "nepotrebnim" nas vodi do poante posta. Ali dok dođemo do toga imam potrebu prenijeti dijelić zanimljivog intervjua sa scenaristom.
5.TEA-A milijuni ljudi bez ikakve kulture ili poštovanja i sa samo jednom agendom su godinama pred samim vrartima Europe. Lik Tee duhovita je, gorka studija mladog okorištenog domoljuba. Lik Tee duhovita je gorka mladog okorištenog domoljuba , za tvoje dramsko pismo neuobičajeno izravno ukotvljena u domaću političku kloaku: poneka Tea u svakom je televizijskom dnevniku ovih dana. Čini li ti se da si sa svakom svojom dramom sve direktniji u opisivanju društvenog konteksta u kojem živiš?
U postu o refleksijama sam približio koncept o kojem se govori o ženi i kćeri kao žrtvama-u principu ne tolko o tome nego o njihovim oblicima tog nestajanja. Nisam čitao intervju osim sad kad sam ga ovdje prekucavao-nešto blisko mojoj interpretaciji iznesenoj u "refleksiijama" političko/ideološki delirij kao oblik obrambene reakcije na spoznaju da živi sa bolesnim seksualnim predatorom-oblik osobnog nestajanja dok je za Karlovu ženu bio cijeli konstrukt imaginarne stvarnosti kao "normalne idilične" familije u koju s godinama počne vjerovat. Svaka uloga nadopunjava glavnu priču i sve ima svoju poantu. Uloge (glavne) prolaze kroz razne situacije a upoznaju i druge ljude u tim svojim projekcijama nestajanja. Jedni su se suočili sa prošlosti drugi su iskonstruirali imaginarnu sliku "normale" a neki u idološko/političkim akcijama našli izlaz od relanosti (bar privremeno)
3.Glasna glazba Tea pleše kao da ne postoji sutra.
HRT VIDEO SCREENSHOT
2 u 1 onako...istovremeno su isproblematizirane 2 stvari u talonu 1. osobni način da se skrenu misli sa realnosti da jebiga kako god ti je tata "ugledni građanin" na van podsvjesno znaš da je to daleko od istine. Alternativan način traženja izlaza iz situacije koji ne rezultira ničim pozitivnim suma sumarum. I 2.prvotni idealizam koji sve stranke i kandidati + obećanja promijena imaju što se konstantno pokaže kao obećanje ludom radovanje. S tim da nije ovdje fokus na političku poziciju dominantan više na refleksivnost osobnog nestajanja i nje kako i Markovog i Vjerinog samo kroz drugi oblik. Povezanost usputnih uloga koje se paralelno spajaju na sceni je ne zbog distrakcija nego zbog nadopune, a samo to "nestajanje" pošto je stavljeno u općenit kontekst se reflektira i u interakcijama političko-ideoloških pitanja.
INSTAGRAM VIDEO SCREENSHOT
8.Karlo Vjera i Tea kod kuće.
TEA-Propadamo kao društvo i nestajemo! I to zato jer nas tjeraju graditi bezlično društvo koje računa na samodopadnost i na snagu ega koja će nas na kraju uništiti.
KARLO-Tea smanji doživljaj, molim te.
TEA-Što bi se drugo događalo? , to se događa!
Vjera ulazi očito je u poslu.
TEA-(Vjeri) Pa ti misliš na tatu! (Vjera se nasmije)
KARLO-Ako ništa drugo, moja kći misli da se dobro držim
TEA-Realtivno. I za svoje godine. Dobro hoćeš čuti više tata?
Kad predstava ne bi bila ozbiljna kao što je sve ovo bi se dalo pripisati obiteljskoj zajebanciji u opuštenoj atmosferi, a pošto je život s istinom u podsvjesti s kim žive korijen ova šablona odskače od tog zajebantskog konteksta kakav interakcija na prvu ostavlja. Karlova žena živi s istinom umotanom u imaginarnu sliku normale kćer-u prvom djelu predstave ono što je kod nje kako je u vizualizaciji scenarista i kako sam to percipriao na prvu prije čitanja njegovog pogleda na ulogu izlaz od realnosti koji vremenom prelazi u ozbiljnu ideološku zainteresiranost.
KARLO-Tea misli da smo....kao društvo-
TEA-Kao politički sustav!
KARLO-...Zaboravili na-
TEA-Heidegger to zove Seinsvergessenheit.
VJERA-Tea ti imaš dva iz njemačkog, ali Seinsvergessenheit izgovaraš savršeno.
KARLO-(Uz uzdah) Domicilnost Vjera.
VJERA-Ajde domicilka, oblači se više molim te.
TEA-Evo! svi ste vi kukavice, to sam rekla i na sastanku. Nativizam države je koncept kojeg se kolektivno bojimo, pa ga treba uništiti sarkazmom. A milijuni ljudi bez ikakve kulture ili poštovanja i sa samo jednom agendom su godinama pred vratima europe.
VJERA-Tko se boji?....nemamo danas vremena za ovo...Tea- (Tea gleda kroz prozor)
U jednu ulogu stavljeni su aktualni primijeri iz stvarnog života što daje još dodatno na realističnoj projekciji stvarnosti. Prva od niza urnebesno glupih paralela je ta da je i uloga vozača "višak" Kad je 20 godina kasnije-Karlova kćer od tek punoljetne tinejđerice do odrasle osobe došla u aktivnu politiku normalno da će imati vozača u kojoj će imati interakcija o važnim stvarima u vezi političkog puta. Ako ti sporedne uloge koje su scenska nadopuna priče naprave distrakciju i odvuku pažnju sa glavnih-onda je to tvoj problem koju ti predstavu uopće gledaš kad ti to uopće uspije napraviti kuršlus i izabciti ti pažnju sa onog glavnog. Nije dovoljno emotivno prenesen trenutak Markovok suoćavanja sa profsorom? (jedna od nabuloznih zamjerki teksta) i još povlači neke nemoguće usporedbe s nekim francuskim filmom kak je slična scena tamo odrađena i nameće se kao šablonu po kojoj bi trebalo izvoditi ovu. Jedina premisa koja stoji je ona u kojoj idu pohvale na konto dramskog ansambla za virtuozne interpretacije uloga. Sve je ovdje i bez distrakcija se može izvući poanta ( u nekim slučajevima i ne na prvu jebiga i meni je trebao koji dan dok se dojmovi rekapituliraju)
1.Markova obitelj-Pod pritiskom traume iz djetinjstva proživljava osobno nestajanje i konfliktne situacije sa ženom do trenutka suočavanja sa profesorom.
2.Karlova obitelj premisa a-žena godinama živi u iskonstriranoj slici idile i normalnosti sa istinom u podsvjesti koju kompromitira postsmrtno 20 godina kasnije premisa b-kćer kao neki izlaz od te iste realnosti politički se aktivira što kasnije prelazi u sve veći interes 20 godina nakon, je uspješna političarka do trenutka namještaljke koja joj je podvaljena nakon čega se reflektiraju 2 razine nestajanja-u političkom smislu i onom osobnom kad do točke pucanja dovede i situacija u kojoj cijeli život živi. Sporedne uloge su u svojstvu drugih ljudi s kojima 2 obitelji vode komunikaciju izvan svoja 4 zida otvaraju se nekome po pitanju svoje prošlosti. Sve u svemu ako zanemarim jednu pohvalnu stvar u tekstu a to je da ne samo da je izostavljeno riganje po glumačkoj ekipi štoviše i pohvaljeno je ali sve drugo-je valjanje totalnih nebuloza. A seznacionalistički naslov za koji klik više postavlja pitanje kad je dotični zadnji put bio u kazalištu? Jednostavno ko vode se napit-ne vjeruj ničijem dojmu osim svom. Ali bilo je i realnih pisanija o predstavi
Prva stvar koja je upala u oči je realističan ili bolje-realan gledateljski odnos na scenu/uloge/scenografiju. Bez kmečanja kako je nešto "pretenciozno" (a bez da je argumentirano zašto usput) a nije a nije iz razloga koje se može argumentirat. Jer je priča životna, aktualna važna a ansambl kolektivno internalizira kompletan dramski tekst napisan da ne bude moralistički nabijen a u drugu ruku da realno prenese važna pitanja i projekciju konkretnih raznih događaja na svakog od uloga individulano. To što je nekima "pretenciozno" realno se zove-kvalitetan ulaz u uloge i uvjerljivo prenesena kreacija. Elem zapetljao sam se u digresiji koja je sad kompletna. Druga zamjerka (na početku linkana) je bila apropo pozornice a ovaj drugi realniji sve demantira.
"Vrijeme se raslojava na prošlost i sadašnjost, pa onda i budućnost, koja se događa 18 godina nakon osnovne priče ove drame. Ti se vremenski tokovi nelinearno prepliću na više razina i zajedno s nekoliko odvojenih fabularnih rukavaca tvore sugestivno tkivo ove predstave, koja zapravo nije jedna predstava, već nekoliko manjih komornih komada koji se polako ulijevaju u zajednički bazen uzročno-posljedične, autorsko-kritičke anamneze moralnog posrnuća jednog društva.
Scenografski (Stefano Katunar) je to riješeno vrlo jednostavno: golema HNK-ova glavna pozornica svedena je na bezličnu sivu kocku koja se konkavno sužava u dubinu, sugerirajući kompresiju. Težina krivnje, težina povijesti, težina istine, a možda i put u ništa, u nestajanje, ali isto tako i put prema razotkrivanju kriv(a)ca?"<
Uočeni potencijali i kod onih koji piskaraju, a svi imaju neku svoju interpretaciju ne događaja nego uloga. One su podložne raznim intepretacijama i to je zaseban ogranak zanimljivosti. Podijela je samo u jednoj stvari-glavni protagnosit počinje kao uloga koja nestaje druge (iz Karlove familije) podsvjesno nestaju na različite načine. Žena sa istinom u podsvjesti i pored iskonstruirane slike svoje "istine" o čemu je njeno izravno svjedočanstvo posmrtno u direktnoj naraciji. Kćer pod pritiskom političkih namještanja sve povezano s tim događajem rezultira i izbijanjem iz podsvjesti prave istine. Druge uloge su ovdje osobe outsajderi koji nisu njihovi članovi obitelji koji su nadopuna i s kojima glavni protagonisti/antagonisti vode interakcije o kojima ne razgovaraju unutar svoja 4 zida. U kompletnoj priči taj dio bi trebao biti najanje konfuzan i odvlačiti pažnju sa glavnih događaja. Ali ima još ovdje iako je glavna jedna premisa druga povlači pitanje problematizacije politike općenito i do kud sve (do) vode političke igre i smicalice. Tamna podloga scene je projekcija crne realnosti refleksija života sa istinom podloga koja odgovara konceptu predstave. Crnjak teme crnjak podloga-sa svim situacijama koje su se (iz)događale unutar 4 zida 2 obitelji su konzistentne s depra scenskom podlogom, u principu ne postoji ni jedan kadar humoreske i pozitivne vibre u interakcijama predstava je sasvim ozbiljna i set je prigodno pogođen. Vidljivo je i na fotki ispod-u većem fontu, ali neću sad litanije o tome da se prebacim na druge stvari koje se posredno događaju pored one glavne na relaciji pedofil-žrtva.
="0">
HRT-VIDEO SCREENSHOT
A to je problematizacija ne samo načina za nekakvo osobno isključivanje od realnosti kao metoda nego i neposredno problematizacija politike općenito-konkretno mislim na ulogu kćeri. Već sam nešto rezimirao u prva 2 posta sa strane odnosa unutar njihova 4 zida, slojevita priča vjerovatno jedna od onih sa najviše preokreta pa još i to treba s te točke rekapitulirat-šteta da jebiga ostane visit u zraku, ipak je važan detalj i kao fragment glavne priče i kao zasebna scena-i tako ima i odvojenu poantu od prvih premisa već navedenih. Čitanje djela prenesenog iz intervjua ovdje mi se otvorila premisa uloge Karlove kćeri i njene političke karijere kao metoda zatvaranja očiju pred stvarnošću možda i stvarna entuzijastična premisa da je od onih koji će donijeti promijenu na bolje iako vidljivo je kroz scenarij-tu je situacija zapletena do hudinijevskih granica da je teško i odrediti konkretnu ideologiju koju zastupa. Problematiziraju se Škoro i "ravnica" (što je pohvalno) ili se (premisa 2) spominju u kontekstu promijena u početku od najtrivijalnijih stvari-ima tu i desne retorike ("domuljublje" "bolja Hrvatska") a i lijeve (kozmopolitizam ideološko pozicioniranje nativizam i slične riječi koje predstavljaju SF desnim mentalnim sklopovima) Elem jedina pretpostavka je problematizacija politike generalno neovisno o ideološkoj poziciji sa više naribavanja ove desne s obzirom na suvremenost drame i da je ta desna strana agresivnija i aktualna. Pored glavne teme odnosa na relaciji zlostavljača i žrtve vrijedno je sagledati i tu situaciju. Početni entuzijazam gore naveden kao obrambena reakcija od brutalne stvarnosti u podsvjesti s kim živi u drugom činu se preokrene u fijasko
TEA-(Vozaču) što ti radiš tu? (vozač zuri u Katicu)
TEA-Katice, dajte malo požurite tatu
KATICA-Hoću, hoću (Katica izlazi)
TEA-...Šta...no? i na kraju ovo je potpuno neprimijereno
VOZAČ-Provaljeni smo jebiga.
TEA-Tko je provaljen o čemu ti pričaš?
VOZAČ-Ozvučili su ti auto.
TEA-Meni? tko?
VOZAČ-A tko
TEA-Idiotarija-
VOZAČ-S vrha je stigla direktiva.
TEA-Ma šta pričaš ti, kakva direktiva s vrha?
VOZAČ-Već su pustili glas
TEA-Moj auto? (trenutak)
VOZAČ-Gle sad sam saznao da kreće istraga i da se spremiš-
TEA-Ma tko je pustio glas, kakav glas?
VOZAČ-...Jer su znali za dozvolu za to da si pritiskala-
TEA-I kakvu jebenu dozvolu, čovječe? Znaš ti koliko dozvola dokumenata doznaka i papira dnevno prođe kroz moje ruke i sad bih ja trebala-
VOZAČ-....Za postrojenje za rasplinjavanje drvenog plina Isuse, Tea. Znaš o čemu pričam. Na mjestu gdje ti stari ima onaj svoj znanstveni kamp. Nema potrebe da se meni pravdaš maco . Pa ja sam ljudima nosio tu lovu. I to su sve čuli preko te bubice. (trenutak)
TEA-Meni?
VOZAČ-Tebi, da.
Forward na rapslet turbulentnog scenarija.
KARLO-Ti si na svim portalima Tea (Tea ponovo zove)
TEA-E, nećeš ti meni poklapat
VOZAČ-(Tei) Rekao sam ti da će pustiti glas
TEA-(Karlu) Je'l jesam tata na svim portalima a znaš zašto? Zato jer sam slijepo vjerovala u domovinu zato! I zato jer me sad ta moja domovina očito za nagradu odlučila fino pufukati. A ti ništa ne brini i molim te ko Boga ne surfaj, nego se više spremi za tu misu.
Paralelno sa ovom scenom kad dolazi do točke pucanja one političke dolazi i do one na realciji Karla i njegove kćeri.
KARLO-Tea zašto mi ne daš da dođe do mene?
<>TEA-Tata molim te-
KARLO-Vidio sam ga možda dva puta </>
Mic po mic i stvar se prebacuje sa razgovora o Karlovom unuku u interakciju o kampu.
KARLO-Tvoja mama-
TEA-Molim te ne spominji mamu, rekla sam ti već. I da trebao bi napokon zatvoriti taj kamp odavno to mislim oduvijek..
KARLO-A tako ti misliš
TEA-I bez obzira na sve ovo sranje ja ti se kunem da ću dovući bagere na tu tvoju zemlju i do temelja prekopat sve ono što si-
KARLO-Dobro što je tebi?
TEA-Meni što je meni?
KARLO-Tvoja mama bila bi žalosna da-
TEA-(Trenutak) prestani s tim! Dosta je bilo pa mama je sve znala, što je tebi? Ona je znala čitavo vrijeme je sve znala a ti...što je što me tako gledaš? ti si dopustio da nas sve to pojede i evo nas sad tu na tvojoj spaljenoj zemlji oglodani do kraja mi smo sad tu i što sad?>
Ova premisa odgovara Zajecovoj interpretaciji uloge Tee, politička aktivnost kao ozlaz od realnosti koja se nakuplja godinama i nakon silnih godina grune pod pritiskom političkih namještaljki. Rekonstrukcija Karlovog kampa je iz ove pozicije više nekog osobnog karaktera-vjerovatno osvete života s istinom koja godinama stoji u podsvjesti koja je godinama bila na relaciji s internalizacijom fiktivne slike "normalnosti" koja nakon puno godina pod pritiskom puca samo se treba (sa)gledati ključne reference u scenariju Karlova žena-drago joj je što je nema (sad više ne mora živjet sa iluzornim slikama i pravom istinom) i kćer-cijeli prvi čin, zaokupljenost političkim/ideološkim parolama i aktivnostima u drugom kao realizirana odrasla osoba i mlada perspektivna političarka u ključnom trenutku puca pod navalom istine. A (ne)posredno se problematizira i politika na generalnoj razini ali fokus je stavljen na više oblika osobnih nestajanja.
TEA-"I još bih im rekla da se na kraju vremena na kraju svijeta nalazi moj pravi dom. Koji odmah prepoznajem iako u njemu nisam nikad prije bila. I ispred kojeg me čeka sjeverni bijeli polarni medvjed, moj sin kojem trčim u zagrljaj i grlim ga tako da nikad ne prestanem. Sve bih im to rekla da su me voljeli. Samo da su me voljeli da su me voljeli".
Predstava se u principu svodi na interpretaciju više oblika osobnih nestajanja od kojeg je glavni onaj protagonista drame povezano kroz različite individualne projekcije. Ps ovako sa strane kad mi se po glavi motaju ideje jebena bi bila završnica da je scenarij u interakciji između njega i kćeri pisan po Karlovoj mantri koju je upotrijebio u suočavanju s Markom kad ga je kćer (opravdano) zakinula za viđanje s unukom i njavila prenamijenu njegovog kampa-ovdje bi tek zakucale njegove riječi upućene Marku da je s kćerine strane upućeno njemu-"čovjek se ne smije svesti na ono što mu se događa" Ali ja nisam scenarist to je samo moj promatrački dojam.
Ali to mi vraća film na scenarij i scenu u kojem se izmijenjuju razne stavke što bi ona njima sve rekla-o eroziji o gubitku 1,25 milijardi eura da u proizvodnji nedostaje sveobuhvatni okvir za za zaštitu prirodnih resursa, o urušavanju zelenog europskog plana (ciljano konkretno pretpostavljam-na one iz svijeta politike s obzirom na njenu intenciju prenamijene kampa) i zaključno-o svom sinu samo "da su me voljeli" Dubinski sagledavano iz psihološkog kuta-"da su me voljeli" što je indikacija da je i u tom svijetu politike bila u nekom lovu na ljubav "da su me voljeli" jer isto tako pored situacije u njihova 4 zida sa perverznjakom nije bilo ljubavi-bilo je indikativno i u njihovim obiteljskim interakcijama, a i ono finalno-Tein obračun s Karlom-"mama je sve znala o tebi" "dopustio si da nas to pojede" se i u njenom slučaju prekasno kanalizira na van na točki s koje nema nazad-derastično zakašnjela prava reakcija reklo bi se. U životu sa spoznajama s kim zapravo živiš i na to se konstruira imaginarna slika "normale" u principu u toj obitelji nema ljubavi-očit je njihov antagonizam od samog početka do kraja kad totalno eskalira. "Žrtve okolnosti" po Zajecu su vjerovatno u tom parametru.