Posljednji srbin u Hrvatskoj 2020 (seciranje)
Na proljeće 2021-e ako se tko sjeća imao sam post sa zanimljivim,humoristično-ozbiljnim video-projektom "hejt sloveni koji je snimljen kao adaptacija i preslika
cyberbullynga u današnjem vremenu, redatelj tog projekta je i redatelj filma "posljednji srbin u Hrvatskoj" iz 2020-e koji je kombinacija horora i crne komedije. Kad je film još bio u najavi "presjekao" sam objavit post sa službenim trailerom filma kao i objaviti kratak sadržaj
koji je svojevremeno bio dostupan.
"Spoj fantastike komedije i horora. Film se odigrava 7 godina nakon bankrota naše zemlje. A čista voda je luksuz samo za bogate. Posebno je zanimljivo da zagađena voda pretvara hrvate u zombije a srbi u Hrvatskoj su iz nekog razloga otporn na virus. Hrvatska je kao izvor zaraze ograđena. Zanimljiva ideja".
Nedavno sam pogledao film iako je ton daleko ispod razine lošeg, na humorističan način se problematiziraju pošasti društva od nacionalizma do radikalnih poteza "velikih igrača" u borbi za svjetsku dominaciju, svojevrsna poveznica u stranoj produkciji s ovim filmom
mogla bi biti "ne gledaj gore" ("don't look up") iako je ovo daleko bolji i kvalitetniji film jer je naš i bavi se pitanjima koja su kod nas na Balkanu i dalje aktualna u kombinaciji sa fiktivnom pričom o virusu koji pretvara hrvate u zombije a samo su srbi otporni na virus. Iza te fikcije su u središtu daleko važnija pitanja od problema(tiziranja) nacionalizma i ekstremnih kriminalnih akcija svjetskih dominantnih sila
za uspostavu kontrole nad svijetom, a u projekt su uključeni predstavnici svih zemalja svjetskih sila. Iz vijesti o projektu dok je bio u fazi nastajanja
Bit će da nije, jer se Ličina sin uglavnom sprda s temom nacionalnih netrpeljivosti. Rođen je 1972. u Zagrebu, upisao je filmsku i TV režiju na Akademiji za kazalište, film i televiziju, pisao filmske kritike u Vjesniku, Studiju i Panorami, obilazio videoklubove, pa i tada pomodni “666” nazovi sotonista Aleksandra Millesa na Lenjinovu trgu (danas Trg kralja Petra Krešimira IV. ili “Krešimirac”), počeo je raditi za televiziju, režirati glazbene, a kasnije i reklamne spotove, da bi upravo za Kinoramu potpisao svoju prvu seriju “Nedjeljom ujutro, subotom navečer”, luckaste dramske strukture u kojoj su se vrlo dobro snašli Igor Kovač, Iva Babić, Dado Ćosić, Filip Riđički i Iva Mihalić, no usprkos tome što je imala korektnu gledanost, druge sezone nije bilo vjerojatno zbog stalnih kadrovskih promjena na HRT-u. Prvi igrani film bio mu je “Teleport Zovko” iz 2013., trajao je samo 17 minuta, ali je prilično zabavio futurističkom pričom o bračnom paru (Krešo Mikić i Linda Begonja) koji odlučuje prihvatiti ponudu opskurne turističke agencije za teleportaciju, sve dok supruga, umjesto u mjestašcu kraj Dubrovnika, ne završi među ovcama u Međugorju. Ohrabren dobrim odjekom ne osobito skupog filmića, Ličina je polako slagao koncept svojeg cjelovečernjeg prvijenca koji će izazvati pravu buru već svojim naslovom".
Ovdje u filmu ima i jedan apsurd, jedan od likova je ustašoid, koji se zarazi virusom i ne mutira skroz, što svate kao indikaciju da je na pola srbin, poveznica sa stvarnošću koju ovdje vidim kao sredstvo parodije su sve one velike rvatine koje mrze srbe slušaju thompsona
a onda režu žile na cecu. "Posljednji srbin u Hrvatskoj" je kao neka vrsta eksperimentalnog filma, ovakve fikcije sa zombijima još nije
bilo u našoj kinematografiji ali ima doticaja sa realnošću. "U Hrvatskoj je jedan dio naroda patološki opsjednut srbima
ako je i bilo dvojbi, sad ih nema: zombiji i SF ostaju vaša trajna fascinacija. U većini "zombi filmova" i "zombi literature" kritičari traže skrivena značenja, da ne kažemo ključ, pokušavajući ih svesti – ili izdignuti – pod simboličko čitanje društvenih odnosa. Mogu li zombiji biti naprosto – zombiji? Bivši ljudi kojima je jedino stalo da ugrizu druge kako bi i ovi postali oni?
Naravno da zombiji mogu biti samo zombiji. Nemam baš vremena i energije da se upuštam u dublje kritičke analize i teoretiziram o tome da zombiji predstavljaju kritiku konzumerizma, kapitalizma i potrošačkog društva, teorija koja je postala izrazito popularna nakon Romerovog filma "Zora živih mrtvaca" iz 1978. godine. Redatelj je radnju smjestio u trgovački centar gdje su se glavni likovi sakrili od horde živih mrtvaca, pa eto, zato je to kritika potrošačkog društva – metafora za ljude koji bezglavo tumaraju trgovačkim centrima, poput zombija. Meni su takve teorije pomalo neozbiljne, kao i na primjer kad bismo nakon pogledanog francuskog zombi filma "Goal of the Dead", u kojem se tokom nogometnog turnira dogodi zombi epidemija, rekli da je on zapravo kritika modernog nogometa. Zombiji su zombiji. Kao što su vampiri vampiri, a Godzilla je Godzilla".
Iz priloženog se vidi da je ovaj projekt imao tematskih poveznica sa nekim ranijim projektima dotičnog redatelja. Iznimno mi je drago da
se povukla poveznica sa televizijskim projektom iz 2012-e "nedjeljom ujutro subotom navečer" meni jednim od najdražih televizijskih
humoreski. Zanimljivost dotične serije je bila u njenom specifičnom konceptu, ekipa iz novozagrebačkog kvarta u raznim životnim situacijama, nedjeljom ujutro u nepovezanim bizarnim situacijama nakon čega se film vraća na večer prije u subotu u kojoj se otkriva slijed događaja koji su prethodili bizarnom nedjeljnom jutru, u svakoj epizodi čiji je raspon manji od pola sata radnja je vrhunski apsolvirana. Još je zanimljiv kontekst povezanosti tv serije iz 2012 i filma iz 2020-e oba projekta na "tapetu" imaju odnos prema nacionalnim manjinama (u nusn-u jedan od likova je rodom srbin a tako ga i zovu) kao i društveni pogled na lezbo parove.
Ovaj projekt je bio humorističan (između ostalog) humorističan obračun s primitivizmom i balkanskim krkanizmom iz intervjua kad je projekt bio aktualan "uvijek sam znao da će Sonja biti lezbijka"
O ideji za seriju:
– Krajem osamdesetih godina sam čuo za vrlo bizarnu priču koja se dogodila u Sopotu na nekom tulumu. Neki se lik najeo tripova i puklo ga je na polarnu zimu, iako je bilo ljeto. Kako bi se izvukao iz bad tripa, lik je u ormaru našao nešto toplije garderobe, a među ostalima i skijašku opremu. Poslije ga je puklo da bi mogao malo i skijati i to je stvarno napravio - stube nebodera poslužile su mu kao skijaška staza. Zaglušujuća buka probudila je neku staricu i kad je ova izašla iz stana, skijaš ju je pokupio tako da je jadnica pala u nesvijest. Ujutro je došla hitna, a poslije i staričin sin sa zlom snahom. Kad im je ova rekla da ju je pogazio skijaš u tri ujutro, oni shvate da nešto nije u redu sa starom, pa pozovu ekipu iz Vrapča koji staricu odvedu u luđačkoj košulji u kola hitne pomoći. I kao starica je već godinama u ludari...
Kasnije sam još puno puta čuo tu priču, dogodila se i u Rijeci i u Splitu i u Moskvi i u Londonu.
Prije par godina odlučio sam napisati scenarij za kratki igrani film, temeljen na ovoj budalaštini. I napisao sam ga... Potom sam shvatio da znam još barem desetak sličnih priča koje su se dogodile meni ili mojim prijateljima i odlučio napisati seriju".
Ono što je posebno zanimljivo projekt "posljednji srbin u Hrvatskoj" je bio u nastajanju paralelno sa "nedjeljom ujutro subotom navečer" ideja je bila da se i to realizira kao serija ali se ipak realiziralo kao film. Kroz 2 različita koncepta jedan realističan (nedjeljom ujutro subotom navečer) o životu mlade ekipe iz kvarta u njihovim životnim situacijama i fiktivnim (posljednji srbin u Hrvatskoj) adaptirane su
aktualne teme s nacionalističkim i konzervativnim backgroundom kroz humorističku formu.
– Više sam se posvetio nacionalnim manjinama, mada će i seksualne manjine biti zastupljene u sljedećem projektu. Trenutno s kolegom Vladom Gojunom radim na scenariju serije "Posljednji Srbin u Hrvatskoj". Radi se o klasičnoj zombie priči, odnosno o epidemiji zombijanja koja je zavladala Hrvatskom. Zaplet priče temelji se na činjenici da su hrvatski Srbi otporni na ugrize zombija. Najmilitantniji lik u seriji je, naravno, gej".
Jedna od najboljih stvari koja su poveznica između ova 2 projekta je izostavljanje političke korektnosti što dodatno daje na realizmu iako u formi humora pa ne ostavlja mjesta zagržavanju kakvo bi bilo da se radi o ozbiljnom žanru kao što je triler ali ispunjava(ju) poantu šalju poruku problematiziraju primitivizam i nacionalizam. Ključna razlika je u projektu "nedjeljom ujutro subotom navečer" su svi prijatelji (srbin i lezba) scenarij je koncipiran tako da se oni podjebavaju na nacionalnoj razini i na razini seksualnosti ali ništa loše ne rezultira iz toga to je samo adaptacija odnosa po tim pitanjima kroz koncept ekipe iz kvarta koji su prijatelji pitanja nacionalnosti potežu samo kao sredstvo kanaliziranja frustracija kad su u nekom obilku (prijateljskog) nadmetanja. U "posljednjem srbinu u Hrvatskoj" stvar je dijametralno-suprotna ovdje su likovi zagriženi nacionalisti (zapravo jedan od njih) što je adaptacija i problematizacija stvarnog ozbiljnog nacionalizma kakav je u stvarnosti. Povodom filma redatelj je dao intervju "radikalni desničari trebali bi slaviti film "posljednji srbin u hrvatskoj" dotiče se politike, iako podloga posta nije politička konotacija nego samo s filmske strane ono što proizvodi realnost film to adaptira.
Nakon što je objavljeno da je Hrvatski audiovizualni centar odobrio 3,2 milijuna kuna redatelju Predragu Ličini za njegov debitantski film “Posljednji Srbin u Hrvatskoj”, na noge su se digli radikalni desničari koji ga napadaju na raznim internetskim portalima. Jedan od glasnijih je Velimir Bujanec koji Ličinu naziva “Geđa Peđa”, spominje mu oca udbaša i tvrdi da je HAVC jugo-srpski filmski lobi. S obzirom na to da je nakon saznanja da mu je odobren novac Ličina na Facebooku objavio vijest HAVC-a i sve prokomentirao napisom “Sprem’te se sprem’te”, Bujanec mu je odgovorio s “Geđa Peđa, kad si takav frajer, što ne obučeš dres Crvene Zvezde koji držiš u svojoj sobi i prošetaš njime, na primjer – splitskom rivom… E, to bi bilo ‘slavlje"’”
Uobičajena situacija, niti jedan domaći filmski projekt ne može proći bez da se na zadnje noge dignu kojekakvi desni ekstremi i paraziti
posebno kad je film ovako "eksplicitnog" sadržaja. Isti je slučaj bio kad je Brešanova komedija apsurda "Koja je ovo država" bila u realizaciji, ako ćemo s nacionalne strane filmovi koji problematiziraju lopovluk, primitivizam, patrijahat nacionalizam i sve negativno što je naša nacionalna sramota su jedna od najdomoljubnijih stvari. S druge strane je problem što se u filmsku umjetnost ne ulaže praktički ništa jer samo kad nas ima da se film snima 2 godine a još minimum godinu treba do njegove premijere. Da se vratim na intervju, pitanje o
provokaciji koja je potrebna da bi se nešto promijenilo na bolje.
Da, ali neće to biti baš tako. Ne mogu vam otkriti detalje, ali nuspojave će biti zastrašujuće. Što biste vi napravili u tom trenutku, biste li ubrizgali serum u venu bez obzira na to što dolazi od srpske krvi? Naravno da biste ubrizgali".
Ovaj kut nisam sagledao, film ima poprilično humora akcije i razno-raznih kompleksnih odnosa iako je važno pitanje a radi se o pitanju licemjerja kod nacionalista. "Što biste vi napravili u tom trenutku,biste li ubrizgali serum u venu bez obzira što dolazi od srpske krvi? Naravno da biste ubrizgali"
Ali kao odgovor na pitanje reakcija desnih redatelj je imao izvanredan odgovor;
Znate li vi što je u novinama pisalo 1992. godine? Domagoj Margetić intervjuirao je Gorana Pavletića i tada je napisao da filmskom akademijom u Zagrebu vladaju Srbi, a da ja na partyjima puštam Partibrejkerse i Riblju čorbu. Poludio sam na ovo s Ribljom Čorbom jer u životu nisam slušao Riblju Čorbu i mrzim je. Pa ne živimo u 1992. Radikalni desničari trebaju biti sretni jer sam u filmu iskorijenio sve Srbe iz Hrvatske, što je jasno iz naslova filma ‘Posljednji Srbin u Hrvatskoj’. Pa zar im ni to nije dovoljno? Zar je naslov trebao biti ‘Posljednji Srbin u Hrvatskoj umire u teškim mukama’? Valjda bi Bujanec i njegovi tada bili zadovoljni".
Reakcije na film u principu najbolje potvrđuju njegove premise, nema bolje potvrde od reakcija onih koji se osjete "piknuti" njegovim sadržajem a da stvar bude još apsurdnija 99,9% nisu niti pogledali film. Ne bi bila loša i adaptacija tog dijela stvarnosti, reakcija desnih
prizemnih redikula na neki film kojem nisu podloga domovinski rat ili baljezganja o ustašama i partizanima. "Problem" su im ovakvi projekti koji adaptiraju stvarnost i razbijaju im iluzije o "savršenoj državi iz snova"
Ps, najbolje da svoje dojmove svatko izvede sam nakon što pogleda kompletan film