70 puta 7 (Komentar na Evanđelje 24. Nedjelje kroz Godinu)

Kako već rekoh prošle nedjelje, svake nedjelje ću donijeti vlastiti komentar o Čitanjima na Misi, posebice Evanđeljima tako da bio donio i tu dimenziju u blogosferu. Pa krenimo.



Evanđelje ove 24. Nedjelje jest:

Mt 18,21-35:

Oproštenje uvreda

Tada pristupi k njemu Petar i reče: "Gospodine, koliko puta da oprostim bratu svomu ako se ogriješi o mene? Do sedam puta?" Kaže mu Isus: "Ne kažem ti do sedam puta, nego do sedamdeset puta sedam."

Prispodoba o okrutnom dužniku

"Stoga je kraljevstvo nebesko kao kad kralj odluči urediti račune sa slugama. Kad započe obračunavati, dovedoše mu jednoga koji mu dugovaše deset tisuća talenata. Kako nije imao odakle vratiti, zapovjedi gospodar da se proda on, žena mu i djeca i sve što ima te se podmiri dug. Nato sluga padne ničice preda nj govoreći: 'Strpljenja imaj sa mnom, i sve ću ti vratiti.' Gospodar se smilova tomu sluzi, otpusti ga i dug mu oprosti."
"A kad taj isti sluga izađe, naiđe na jednoga svoga druga koji mu dugovaše sto denara. Uhvati ga i stane ga daviti govoreći: 'Vrati što si dužan!' Drug padne preda nj i stane ga zaklinjati: 'Strpljenja imaj sa mnom i vratit ću ti.' Ali on ne htjede, nego ode i baci ga u tamnicu dok mu ne vrati duga."
"Kad njegovi drugovi vidješe što se dogodilo, silno ražalošćeni odoše i sve to dojaviše gospodaru. Tada ga gospodar dozva i reče mu: 'Slugo opaki, sav sam ti onaj dug oprostio jer si me zamolio. Nije li trebalo da se i ti smiluješ svome drugu, kao što sam se i ja tebi smilovao?' I gospodar ga, rasrđen, preda mučiteljima dok mu ne vrati svega duga. Tako će i Otac moj nebeski učiniti s vama ako svatko od srca ne oprosti svomu bratu."




Čitajući ovo Evanđelje, na prvi pogled možemo shvatiti što je srž, srž je oprost. Oprostiti bratu svome. Broj 7 u biblijskom kontekstu označava puninu. Do 7 puta bi značilo da je to broj puta koji bi punina oprosta bila dovoljna, iza toga onaj tko se ogriješio od nas je prevršio svaku mjeru. No, Isus to proširuje i odgovara do sedamdeset puta sedam. Našom računicom je to 490 puta i to je zaista velik broj puta kojim moramo oprostiti i za pretpostaviti je da se toliko neka osoba neće o nas ogriješiti. No, taj izraz u hebrejskom jeziku 70x7 znači bezbroj. Potrebno je bezbroj puta oprostiti.



Zapravo, cijelo ovo Evanđelje se može sagledati u kontekstu jedine molitve koju nas Isus naučio: Oče naš. Tu imamo dio gdje molimo "...otpusti nam duge naše, kako i mi otpuštamo dužnicima našim..." Većina nas ovo moli svaki dan i nismo ni svjesni što molimo. Ovo toliko rijetko izvršavamo. Sama prispodoba o okrutnom dužnosniku je sažeta u ovome dijelu molitve Oče naša. Ovaj bogati gospodar je zapravo simbol Boga, a ovaj sluga smo mi. Deseti tisuća talenata je, kako piše u Ekumenskom Novom Zavjetu, 6000 x 10 000 francuskih franaka, a jedan euro je 6.55957 francuskih franaka, pa računajte sami koliko je to. Slugi je gospodar to na njegovu molbu oprostio, bez da je novac tražio nazad. To je veliko milosrđe gospodara, nepojmivo je u našem vremenu da se tako nešto može deseti. Nasuprot tome, sluga od svog druga traži da mu vrati 100 denara, mizeran odnos nasuprot njegovog duga gospodaru.
Slugin postupak prema drugu je zapravo ono što mi često radimo. Biva nam toliko oprošteno od Gospodina, naši grijesi, propusti, uvrede prema drugima, a sami nismo u stanju to oprostiti drugima. U Ispovijedi Bog nam daje toliko milosrđe i grijeha naših nakon toga se ne spominje, otklanja bezakonja naša od nas i ne gleda na naš dug. Od nas kršćana se očekuje da nasljedujemo Krista, Boga u svemu, tako i ovome.
Naime, samo prvo čitanje iz Knjige Sirahove razjašnjava sovu situaciju:

Sir 27,30-28,7:

Osvetljivost

Mržnja i srdžba jednako su gnusne,
i grešan ih čovjek obje u sebi nosi.
Tko se osvećuje, njemu se
Gospod osvećuje i dobro pazi na grijehe njegove.
Oprosti nepravdu svojemu bližnjemu,
pa kad budeš molio, grijesi će se tvoji oprostiti.
Ako čovjek goji mržnju na drugoga,
kako može od Gospoda tražiti ozdravljenje?
Kad s čovjekom sličnim sebi nema milosrđa,
kako može moliti se za svoje grijehe?
On, koji je samo od mesa, goji osvetljivost,
pa tko će mu oprostiti grijehe?
Misli na konac svoj i prestani s mržnjom;
sjeti se raspadanja i smrti, i vrši zapovijedi.
Misli na zapovijedi i ne mrzi na bližnjega
i na Zavjet Svevišnjega, pa oprosti krivicu.




Nasljedovanje Krista ne može bez Njegove pomoći. Teško je od nekoga tražiti da oprosti ubojstvo oca, silovanje, razne grozne situacije, ali kao kršćani moramo računati na Božju milost. Ako nam je On oprostio na Križu, želimo li biti poput Njega, moramo i mi oprostiti nemoguće. To je zahtjevno, to je u našem shvaćanju nemoguće, ali Bog je zahtjevan, no Bogu je sve moguće.
Mnogi će posvjedočiti da oprost liječi i to je doista tako. Tada bivamo slični Bogu koji nam tolike uvrede oprošta i više ne gleda na naše grijehe, ali očekuje od nas da budemo poput njega, kao što je ovaj gospodar tražio od svoga sluge.
Ako budemo činili ono što od nas Krist traži, živjet ćemo Gospodinu kako to sveti Pavao u poslanici Rimljanima govori:

Jer nitko od nas sebi ne živi, nitko sebi ne umire. Doista, ako živimo, Gospodinu živimo, i ako umiremo, Gospodinu umiremo. Živimo li dakle ili umiremo - Gospodinovi smo. Ta Krist zato umrije i oživje da gospodar bude i mrtvima i živima. (Rim 14,7-9).

No, često zaboravimo oprostiti i sebi, grijehe i propust kojima smo druge povrijedili. Ako nam Bog oprošta toliko, ne bi trebali biti oholi i u svojoj oholosti ne oprostiti sebi svoje nesavršenosti, nego u poniznosti prihvatiti sebe kakvi jesmo, u nadi da će se Gospodin kroz nas proslaviti i promijeniti nas.

Još o poruci 24. Nedjelje kroz Godinu.

Što vi mislite o današnjim Čitanjima, o poruci današnjeg Evanđelje, 24. NKG? Vaša iskustva s oprostom? Opraštate li sebi i drugima? Koliko se često ispovijedate? Jeste li svjesni svoje grešnosti i Božjeg milosrđa, ali i Božje pravednosti?




Bog vas blagoslovio.
Defton.

11.09.2011. u 13:41 · Ostavi komentar (17) · Isprintaj · #