Bookeraj - raj za pasionirane čitatelje

ponedjeljak, 10.08.2009.

Elizabeth Gaskell: "Cranford"

Eh, što mi se neki dan dogodilo u knjižnici: sve su naše divne knjižničke tete zamijenili smrdljivim knjižničkim muškarcima koji su se uparavali i znojili među knjigama kao da nema sutra. Dakako, gospođe knjižničarke moraju na godišnji, i ja se nadam da je to samo trenutni šik jer – prvo sam čekala da se gospodin knjižničar dosita napriča s jednim od (također smrdljivih) korisnika knjižnice o ongoing igri «naših», dok me dotični korisnik suptilno izguravao iz reda, a onda, dakako, pola knjiga koje sam tražila uopće nije bilo ili misteriozno nisu bile tamo gdje su trebale biti. U knjižnici je bilo negdje pet – šest muškaraca u dobi od 38 – 60 godina i ja sama, jedina ženska osoba među (k)nji(ga)ma. Jedan je korisnik, isti onaj koji je došao u poluvremenu utakmice, donio je na papiriću naslov knjige s riječima: «E, de mi neš' za čitat'!», na što mu je knjižničar, dakako, odvratio da knjige koju je poželio nemaju (radilo se o novom Zafonovom hitu, «Anđelovoj igri») i da postoji lista rezervacija, s obzirom da se radi o vrlo novoj knjizi koja je sad prilično tražena. Na što je korisnik pobenavio i svoje benavljenje popratio riječima: «Phhhhhiiiiiiiu, a šta ću ja sad čitat'?» Zašto? Zato što očito postoji samo jedna knjiga na planetu Zemlji, a tu je knjigu napisao Zafon.

(Ah, rekla bih ja i štošta više (no ne smijem iz straha da ne zvučim previše zajedljivo), ali radi se o korisniku kojega sam imala prilike profesionalno sresti, pa valja reći – šokantno – da se radi o doktoru znanosti koji, ukoliko je doista želio pročitati baš novog Zafona, ima sredstava kupiti jedan primjerak!)

Brže – bolje sam pokupila dvije knjige koje mi je knjižničar našao, i s police najčitanijih knjiga (koja se zapravo svela na hrpu na pultu, a prije je zauzimala čak tri – četiri police) izabrala još dvije ni ne gledajući, i napustila taj okaljani sveti prostor.

Bilo bi vrlo blago reći da sam bila revoltirana – bila sam revoltirana do te mjere da sam tvrdila da ću prestati dolaziti u knjižnicu ako se ona u doglednom razdoblju pretvori u «svemušku prčiju» (što doista nije obrnuti šovinizam, objasnit ću). Naime, moja knjižnica je uvijek bila svojevrstan ženski hram u kome su ljudi govorili tiho i u koje su dolazile uglađene postarije žene sa šeširima i govorile: «Draga, imate li još nešto od ovog autora, apsolutno je fantastičan!» Muškarci koji su dolazili imali su kožne aktovke i bili su dostojanstveni. Knjižnica je hram kulture, nije birtija i ja apsoštrumpfno ne vidim da je baš knjižnica mjesto na kojem se priča kako Dinamo trenutno stoji u Europi i u koji se dolazi u kratkim gaćama i papučama za plažu. Meni treba barem jedno takvo mjesto u kojemu se mogu uvjeriti kako postoji tračak nade da ne živim među potpunim divljacima.

Nego! Među inim knjigama koje sam pokupila ne gledajući našla se i Elizabeth Gaskell i njezino prozno djelo «Cranford» (objavila izdavačka kuća Nova knjiga Rast početkom ove godine, sjajan izbor!). Gđa Gaskell je inače predstavnica engleskog realističkog romana, a vjerujem da je osim «Cranforda» kod nas objavljen još samo njezin roman «Sjever i Jug». Pisala je o kontrastu između engleskog ruralnog juga i industrijskog sjevera, međutim «Cranford» nije o tome. No najbolje će moje oduševljenje ilustrirati sljedeći odlomak:

«Cranford je provincijski gradić kojim upravljaju etikete, običaji i iznad svega žene. To je mjesto u kojem se strogo poštuju pravila ponašanja, u kojem se ustaje i liježe, prima goste i ide u goste u točno određeno vrijeme, to je mjesto u kojem je moderno ono što kranfordske dame proglase modernim, u kojem biti bogat znači biti priprost, a biti siromašan sramota, to je mjesto u kojem svi znaju sve o svima i mjesto u kojem su muškarci tako suvišni, ali bez kojih se ponekad ipak ne može. Ovo klasično djelo engleske književnosti osvaja i današnjeg čitatelja svojim nježnim humorom i blagom satirom te majstorski iznijansiranim likovima.» Dodajem još da se radi o noveli prema kojoj je BBC snimio seriju koju također možete pogledati ukoliko ste vješti s internetskim pretraživačima snimljenih sadržaja.

Novela je pisana u prvom licu, pripovjedačica je gospođica Smith, gošća dviju sestara, gospođica Jenkyns i njihovih sugrađanki, gospođice Pole, gospođe Jamieson i gospođe Fitz – Adam. U svakom slučaju, ova me knjiga, makar i za neko vrijeme uvjerila da je postojalo jedno uglađenije razdoblje i jedno pristojnije mjesto u koje muškarci nemaju pristupa, ili ako imaju, bolje im je da se ponašaju kako Bog zapovijeda.

10.08.2009. u 15:43 • 4 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Bez prerada.



< kolovoz, 2009 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Rujan 2022 (5)
Travanj 2022 (7)
Veljača 2022 (5)
Siječanj 2022 (6)
Listopad 2021 (2)
Rujan 2021 (2)
Srpanj 2021 (6)
Svibanj 2021 (4)
Travanj 2021 (3)
Ožujak 2021 (4)
Veljača 2021 (4)
Prosinac 2020 (7)
Studeni 2020 (3)
Listopad 2020 (2)
Kolovoz 2020 (3)
Siječanj 2020 (1)
Travanj 2019 (1)
Svibanj 2018 (2)
Ožujak 2018 (1)
Kolovoz 2017 (4)
Srpanj 2017 (7)
Lipanj 2017 (10)
Svibanj 2017 (2)
Ožujak 2017 (6)
Veljača 2017 (6)
Siječanj 2017 (4)
Prosinac 2016 (1)
Studeni 2016 (11)
Listopad 2016 (4)
Rujan 2016 (2)
Kolovoz 2016 (4)
Srpanj 2016 (8)
Travanj 2016 (1)
Ožujak 2016 (10)
Veljača 2016 (2)
Siječanj 2016 (4)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (2)
Srpanj 2015 (6)
Lipanj 2015 (14)
Svibanj 2015 (11)
Travanj 2015 (3)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (6)
Siječanj 2015 (8)
Prosinac 2014 (5)
Studeni 2014 (6)
Listopad 2014 (8)

Komentari da/ne?

Opis bloga

Na ovom blogu čitajte o knjigama - mojim knjigama, Vašim knjigama, najnovijim knjigama, starim knjigama, zanemarenim knjigama, o autorima knjiga i novostima iz književnosti.


Hit Counter by Digits


Za sve informacije, pitanja, primjedbe, komentare, uvrede i drugo kontaktirajte me na bookeraj.blog@gmail.com