2. Vođenje rezultata - Rubber

26.01.2011.

Kupili ste novi špil karata: 52 karte, dva džokera i ona čudna karta sa nerazumljivim kodom koja kasnije postane treći džoker u remiju. Vrijeme je da naučite čemu ona u stvari služi. To je kratki podsjetnik na pravila vođenja rezultat u bridž igri. Prvo morate voditi računa o vrijednosti štiha u pojedinoj boji, zatim pamtiti bonuse i nagrade, a tu su i padovi, kontra, rekontra itd.





Vrijednost pojedinog štiha je:
Bezadut: Prvi štih 40 svaki dalje 30
Majorske boje: Svaki štih 30
Minorske boje: Svaki štih 20
Sve se u kontri množi sa dva, a urekontri se sve množi sa četiri.

Izlicitirani i napravljeni štihovi se pišu ispod crte, sve ostalo iznad crte. Kad se napravi igra (jedno djeljenje ili više njih zbrojeno daje 100) povuče se crta i nastavlja se dalje voditi rezultat. Par koji je napravio igru postaje 'ranjiv' a višak se ne prenosi ni jednoj ni drugoj strani. Ranjivost je na engleskom 'Vunerable' a kod nas se udomaćio izraz 'u zoni' ili 'crvena'.

Bonusi:
Rubber: Ako protivnici nisu u zoni 700 inače 500. Protivnici uđu u zonu kada naprave svoju igru. Kažemo da su u crvenom.
Nezavršeni Rubber: Za samo jednu igru 300. Za samo jedan parcijalac 100.
Zvanje: 4 honera u adutu 100 (AKQJ); 5 honera u adutu 150(AKQJ10); 4 asa 150

Slemovi:
Mali slem: 500 neranjiv, 750 ranjiv
Veliki slem: 1000 neranjiv, 1500 ranjiv
Za kontrirani slem dodaj još 50, za rekontrirani još 100.

Prekoštihovi:
Bez kontre vrijednost štiha
Kontra: 100 neranjiv, 200 ranjiv
Rekontra: 200 neranjiv, 400 ranjiv

Padovi:
Bez kontre: izvan zone prvi štih 50, svaki sljedeći 50; u zoni prvi štih 100 svaki sljedeći 100.
Kontra: izvan zone prvi štih 100, svaki sljedeći 200; u zoni prvi štih 200 svaki sljedeći 300.
rekontra: izvan zone prvi štih 200, svaki sljedeći 400; u zoni prvi štih 400 svaki sljedeći 600.

Rang lista Butler klupskih turnira - siječanj 2011

25.01.2011.

Odigrani su siječanjski parski turniri utorkom u hotelu Kompas. Ukupno je bilo četiri turnira sa 18 stolova, dakle 4 i po stola po turniru. Najbolji pojedinačni prosjek IMP-ova ostvario je Toni Radić velikom pobjedom na današnjem turniru sa Mihom Jančićem.

Natjecatelj NastupiProsjekPrvi t.Drugi t.Treći t.Četvrti t.
1. Toni Radić 3 +10,7 +28,0 +14,0 -10,0
2.= Boris Lovjer 4 +9,5 +20,0 +19,0 +1,0 -2,0
2.= Marija Jelčić 4 +9,5 +20,0 +19,0 +1,0 -2,0
4. Miše Jančić 4 +5,5 +28,0 +14,0 -10,0 -10,0
5. Frano Mozara 4 +5,2 +21,0 +12,0 +1,0 -13,0
6.=Niko Dubčić 3 +4,7 +20,0 +3,0 -9,0
6.=Jakup Selmanović 3 +4,7 +20,0 +3,0 -9,0
8.=Slavica Novak 4 +2,0 +28,0 +10,0 -11,0 -19,0
8.=Branko Batinić 4 +2,0 +28,0 +10,0 -11,0 -19,0
10. Željko Milić 3 +1,7 +22,0 -5,0 -12,0

Škola bridža - tečaj u Dubrovniku

24.01.2011.

Pred novu godinu počeli smo novi tečaj bridža u hotelu Kompas. Okupilo se šest polaznika koji igraju svaki utorak i subotu navečer u 19 sati u prostoriji 'Luna' na drugom katu hotela. Tečaj vodimo ja i Tićo, pa navratite. Na tečaj dolaze Sonja, Arian, Milan, Nives, Vlaho i Dženi. Ekipa se uigrava a kad završimo za dva tjedna igrat će prvi turnir gdje će svaki tečajac igrati u paru sa partnerom - mentorom.



Kad smo se prvi put skupili naučili smo igrati Whist. To je stara kartaška igra od koje je nastao bridž ali nema licitaciju. Kroz Whist smo naučili atakirati, značenje odigranih karata (markiranje) i igrati na drugoj i trećoj poziciji. Sljedilo je učenje bodovanja u bridžu, pojmovi kao igra i slem, honeri i majorske i minorske boje. Igramo mini bridž da razmjenimo informacije u licitaciji i odaberemo adut i koliko štihova moramo uzeti. Prošlu subotu grupa je bila raspoložena pa smo završili osnove licitacije i napokon odigrali prvi bridž Rubber. Sutrašnja tema je licitacija kad protivnici otvore i kad krene pravo nadmudrivanje.

Kako nastaviti dalje ?

22.01.2011.

Ovaj tekst prati temu Nauči igrati bridž.

Naučili ste pravila bridža i htjeli bi napredovati ? Bridž zajednica nudi mogućnosti za učenje, zabavu i poboljšanje igre. Čitanje bridž knjiga i članaka će vas zabaviti i podučiti o tehnici igre. Napisano je mnoštvo knjiga na engleskom jeziku, a objavljivano je i na hrvatskom. Važno je pri tome da uvijek čitate tekstove prilagođene vašem nivou znanja. Gotovo svi dobri igrači čitaju, ne samo zbog učenja nego i zbog mentalnog treninga. Tekstovi su pisani u obliku kviza i njihovo rješavanje je dobra individualna vježba. Čitanje oponaša igranje.

Grupa igrača koja bi htjela prezentacije i predavanja može naći mentora na internetu ili obližnjem bridž klubu. Bridž klub u Dubrovniku ima prostorije u Širokoj Ulici 4 u Starom gradu i okuplja se utorkom navečer. Web stranica kluba je http://www.crobridge.com/clubs/dubrovnik/ . Klubovi organiziraju napredne tečajeve, a na internetu ima puno web stranica gdje su prezentacije bridž tehnika. Na Bridge Base Online serveru su česta predavanja i prijenosi važnih bridž mečeva sa komentarima.

Čitanje je zabavno i korisno ali nije dovoljno. Kao i u svim sportovima potrebno je igrati da bi napredovali i uživali u igri. Postoje dva tipa ljudi: jedni moraju dobro naučiti gradivo da bi došli igrati dok bi drugi igrali odmah iako znaju samo držati karte. Odaberite pristup koji vam više odgovara, ali igrajte što više možete. Ako pronađete jake protivnike još bolje - tako se brže uči (iako manje zabavno). Nemojte početi igrati nekoliko nivoa previsoko u odnosu na znanje i mogućnosti jer ćete biti previše zbunjeni a ometati ćete druge igrače.

Igrati možete kod kuće, u školi, vanka ili u bridž klubu. Prvo nađite grupu igrača koji su otprilike jednake kvalitete ili malo bolji pa igrajte sa njima da razvijete potrebnu koncentraciju (i kondiciju - nije lako igrati i do četiri sata turnir). Na turnir u klub dođite prvi put kibicirati da se upoznate sa odigravanjem i atmosferom.

Igrajte i na internetu. Spominjao sam već BO Server koji je standard za bridž igranje. Registrirajte se (besplatno) i igrajte (besplatno). Dobra je prilika da bez partnera igrate i vježbate jer ćete uvijek naći tri igrača za igru. Sa svojim partnerom na BBO serveru svakodnevno vježbam licitaciju.

Za kraj slijedi deset savjeta R.Richardsa za učenje bridža:

1. Učite kod dobrog učitelja
2. Igrajte sa boljim igračima
3. Promatrajte kako vrhunski igrači igraju
4. Čitajte, rješavajte probleme u časopisima (i na internetu)
5. Vježbajte kod kuće: podijelite karte i igrajte sa otvorenim kartama za sva četiri igrača
6. Vježbajte pamćenje odigranih karata: prvo za jedan štih, pa za drugi štih i tako sve više
7. Promatrajte ljude i naučite čitati njihovo ponašanje za stolom
8. Ne procjenjujte samo po rezultatu
9. Ne igrajte ni sporo ni prebrzo
10. Izgradite reputaciju pouzdanog partnera

Prethodni: Ponašanje

JICL: Nakon tri kola Metković skupio 30 Victory poena

21.01.2011.

Odigrano je treće kolo Juniorske Inter City lige na Bridge Base Online serveru. Link na web stranicu takmičenja je: http://jicl.splitbridge.hr/. Prijavljeno je četrdeset timova iz cijelog svijeta a podijeljeni su u četiri skupine po deset timova. Prva dva tima iz svake skupine ulaze u četvrtfinale i razigravaju za pobjednika klasičnim kup sistemom. Ekipa Gimnazije Metković, sastavljena od igrača koji su prošli ovu školu bridža pobijedila je protiv Ankare 18:12 a izgubila od Chappel Hilla (USA) 0 : 25 i Splita 12 : 18. Trenutno se nalaze na sedmom mjestu u skupini A.



Prethodni: Predstavljanje tima Metković

1.5. Ponašanje

20.01.2011.

Ovaj tekst prati temu Nauči igrati bridž.

Principi po kojima se igrač ponaša za stolom su sastavni dio igre. Svaki novi igrač treba naučiti i poštovati ove principe kao pravila bridža. Igrači nesvjesno donesu sa sobom stav i ponašanje iz drugih igara. To uzrokuje probleme i razmirice pri susretu sa iskusnim bridžistima ili prilikom igranja na bridž turniru. Prihvatite ove naputke uz učenje bridža i uvijek ćete biti rado viđen gost na bridž turnirima. Sva pravila i procedure u ogranju bridža su popisane u kodeksu: International Code Laws of Duplicate Bridge - 2007 i tu ima poglavlje o ponašanju. Ukratko:

Partneri komuniciraju isključivo licitima i odigranim kartama. Ne smijete napraviti nikakvu gestu ili pokret koji bi partneru mogao nešto reći, ne smijete postaviti usputna pitanja o igri ili komentirati igru i ne smijete koristiti posebne izraze, grimase, brzu ili sporu igru kako bi pokazali partneru što treba napraviti. Također ne smijete uzeti u obzir što vam partner sugerira svojim ponašanjem.

Iskusni igrači će prihvatiti povremenu početnikovu pogrešku i uputiti ga, ali s vremenom će zahtjevati ispravno ponašanje. Stalno krivo ponašanje vodi do isključenja iz društva. Evo primjera koje treba izbjegavati:

NE IZMIŠLJAJTE POSEBNE IZRAZE ZA LEGALNE GOVORE

Prepričat ću vam slučaj sa jednog prvenstva bivše države. Slovenački par je koristio za licit jedan tref dva izraza: 'jedan tref' i 'jedan križ'. Jasno svaki govor je pokazivao različiti tip ruke. Isključeni su sa takmičenja i suspendirani.

NE MJENJAJTE BRZINU IGRE I LICITACIJE

Najčešći primjer je brza i glasna kontra igrača koji vidi da će protivnici pasti uz veliku kaznu. Tako pokušava spriječiti partnera da nastavi dalje licitirati. Obratni slučaj je spora i tiha kontra kada igrač nije siguran u kaznu pa sugerira partneru da nastavi licitirati. Ne smijete imati ovakve dogovore. U bridžu se mora ponekad razmisliti i nesvjesno izaći iz tempa. Zato svaki put razmislite jednu dvije sekunde i kada nemate tešku odluku.

NE RADITE ZAKLJUČKE NA OSNOVU BRZINE PARTNEROVE IGRE ILI LICITACIJE

Kad partner razmišlja dugo i onda pasira jasno je da pokazuje svoje vrijednosti. Vi ne smijete koristiti tu informaciju prilikom svog govora. Dakle nakon pauze u igri ili razmišljanju po d povećalom je partner a ne prekršitelj. Igrače koji koriste partnerova kolebanja (licitiraju bez dovoljno vrijednosti nakon partnerovog sporog pasa i slično) slobodno izbjegavajte jer ne zaslužuju bolje.

NE RADITE GESTE NITI GRIMASE

Ne lupajte kartama po stolu i ne komentirajte partnerovu igru kad ste nezadovoljni. Bolje iskoristite tu energiju da nađete izlaz iz novonastale situacije: spasite što se spasiti dade. Pogotovo nemojte davati mote - pokrete koji sugeriraju neku igru (poput tučem i strišo u treseti).

NE KOMENTIRAJTE IGRU DOK TRAJE DJELJENJE

Ne komentirajte igru. Možete razgovarati sa partnerom i protivnicima o svemu što vam srce poželi dok im ne smetate: ali ne smijete reći ništa što bi moglo asocirati na djeljenje koje se upravo igra.

NE RAZMIŠLJAJTE DUGO DA ZAVARAVATE PROTIVNIKE

Imate singl? Odigrajte ga odmah. Namjerno zatezanje i zastajkivanje u toku igre bez razloga kako bi zavarali protivnike je težak prekršaj te uvijek pokrene svađu za stolom.

Ukratko komunicirajte sa partnerom samo odigranim kartama i dozvoljenim govorima. Nikako drukčije!

Prethodni: Tko je mrtvac? Sljedeći: Kako nastaviti dalje?

Zašto volim bridž ?

19.01.2011.

Često me prijatelji bridžista pitaju: Zašto ljudi toliko vole igrati bridž ? Odmah znam da nisu nikad probali igrati ovu igru. Igra ima nekoliko fascinantnih sastojaka:

UMIJEĆE

Igrač koji bolje savlada osnove igre pobijedit će češće od igrača čija je tehnika loša. Bridž je prvenstveno igra umijeća i znanja i dovoljno je zahtjevna i izazovna svima koji je počnu igrati. Zahtjeva i razvija dobru memoriju, planiranje i zaključivanje. Svatko kad uloži malo vremena u savadavanje bridža može uživati u igri i ako nije veliki znalac.

RISKIRANJE

U bridžu je prisutna sreća: svatko može probati osvojiti 'Jackpot' ili se okoristiti sretnim rasporedom karata kod protivnika. Kad povremeno dobijete jake karte možete ubrati nagradu - ako ih znate najbolje upotrijebiti. Kad protivnici imaju jake karte morate zajedno sa partnerom dobro iskoristiti u obrani sve mogućnosti da poraz pretvorite u pobjedu. Stalno izmjenjivanje umijeća i sreće u borbi za rezultat je u bridžu odlično riješeno.

LJUDSKI FAKTOR

Računalo može igrati odlično šah, ali će pregoriti nastojeći dobro igrati bridž. Tokom igre promatrate igranje protivnika za stolom i pokušavate prepoznati obrasce koje možete iskoristiti protiv njih u daljnjoj igri. Neki igrači potcjenjuju snagu svoga lista pa ih ne treba provocirati u licitaciji dok drugi precjenjuju svoje karte pa ih možete 'gurnuti' u nenapravljivu igru. Tu je i partner, poznavati partnera i stalno mu pomagati u igri donosi dobre rezultate jer igrate zajedno i rezultat ovisi o umijeću obojice. Teške odluke nećete donositi na isti način sa agresivnim partnerom kao sa mirnim igračem. Lucidni potezi se mogu isplatiti sa kreativcem, dok sa drugim igračem to je put u katastrofu. Bridž je podjednako igranje sa ljudima kao i igranje sa kartama.

KOMUNICIRANJE

Bridž je fascinantan izazov u komunikaciji sa partnerom. Svaki igrač ima list sa trinaest karata u ruci i pokušava objasniti partneru kakav list ima prateći jasna ali ograničena pravila igre. Igrači traže put kroz jaka ograničenja da izvuku najviše iz svojih karata.

JEDINSTVENOST

Nema dvije iste igre u bridžu. Ni više ni manje nego 53,644,737,765,488,792,839,237,440,000 moguće situacije (djeljenja), teško da ćete imati iste karte za stolom dvaputa u životu pa da igrate svaki dan. Uvijek imate nešto novo za stolom. Osnove uvijek vrijede i dobar znalac će se uvijek nekako snaći.

Da li je sad jasnije ? Bridž se ne mora igrati u novce zbog svega navedenog kao druga najpopularnija kartaška igra - Poker. Zato kao prvi korak u upoznavanju nove igre krenite sa serijom članaka 'Naučite kako igrati bridž'.

1.3.2.c Kontra i rekontra

18.01.2011.

Ovaj tekst prati temu Nauči igrati bridž.

2. Dozvoljeni govori:
* a. Liciti: od jedan do sedam zajedno sa bojom ili bezadutom. Bezadut je vrjedniji od svih boja.
* b. Pas ili dalje
* c. Kontra
* d. Rekontra



Kontra je govor koji poduplava sve kazne i nagrade. Preporučam da prvo pročitate značenja govora. Možete licitirati kontru samo na protivnički govor. Kontrirati možete i nakon dva pasa, a svaki sljedeći govor osim pasa je poništava.

WNES
-PassPass1
1XPass


West je licitirao jedan herc nakon Southovog otvora. North je kontrirao jedan herc što je na dijagramu prikazano sa oznakom X. Kad bi slijedila tri pasa završni kontrakt ostaje 1 herc u kontri. Po završetku kontrakta ako EW par ne naprave 1 herc, kazna i upis NS para je znatno pojačana. Ako Westnapravi herc kontrakt njegov upis i nagrada je poduplan. Svaki prekoštih koji napravi nosi puno više nego inače. Ako netko od igrača nastavi licitirati njegov govor poništava kontru.

WNES
Pass1Pass1
Pass2PassPass
X3PassPass
Pass


South ne može kontrirati jedan karo jer je East licitirao jedan herc pa bi kontra vrijedila za herc govor. East kontrira dva aro ali tu kontru poništava West govorom tri karo.Slijede tri pasa i konačni kontrakt je tri karo bez kontre. East je mogao kontrirati tri karo da je htio ali se odlučio na pas.

WNES
Pass44Pass
?


South ne može kontrirati jer je zadnji govor napravio njegov partner. Bilo bi zgodno sa jakim kartama kontrirati vlastiti kontrakt ali to tako ne ide.

Možete dati rekontru ako su vas protivnici kontrirali, jedini je uvjet da između kontre i rekontre nije bilo drugih govora osim pasa. Rekontra dodatno povećava nagrade i kazne na djeljenju.

WNES
-PassPass1
1XPassPass
XXPassPassPass


North je kontrirao Westov prelicit jedan herc. Nakon dva pasa West je licitirao rekontru što je na dijagramu označeno oznakom XX.

WNES
1XPass2
2XXX3
PassPass3Pass
PassPass


North je propustio rekontrirati otvor nakon Westove kontre jedan pik ali je iskoristio priliku da rekontrira u drugoj rundi. Kontru i rekontru poništio je East sa govorom tri karo. Konačan kontrakt je tri pik a izvođač je South jer je prvi spomenuo pik.

U bridžu postoji samo jedan nivo kontre i rekontre za razliku od drugih igara poput igre BackGammon. Završni kontrakt može biti kontriran, rekontriran ili bez kontre.

Prethodni: Ciljevi licitacije Sljedeći: Značenje govora

1.4.1. Igra, Slem i Rubber

17.01.2011.

Ovaj tekst prati temu Nauči igrati bridž.

Rubber je naziv za jednu partiju bridža. Kad jedan par ostvari dvije igre i dobije bonus Rubber završava. Bonus za dvije igre je 700 a ako su protivnici isto pisali igru onda je 500. Pobjednici su igrači para sa više osvojenih poena. Bonus najčešće garantira pobjedu jer je veći od običnih rezultata tokom Rubbera. Možete odigrati i više Rubbera tokom susreta, svaki se broji za sebe.

Strategija Rubber igre je što prije napraviti dvije igre kako bi se osvojio bonus. Igra je kada izlicitirate i napravite kontrakte koji zajedno vrijede 100 i više poena. To može biti samo jedno djeljenje ili zbrojeno nekoliko njih. Vrijednost kontrakta je napravljeni izlicitirani broj štihova i to:

Minorski kontrakt: 20 po štihu
Majorski kontrakt: 30 po štihu
Bezadutski kontrakt: 40 za prvi štih, 30 za svaki naknadni štih.

Vaša strana izlicitira jedan bezaduta. U igri uzmete sedam štihova, dakle kontrakt je napravljen. Pišete vrijednost izlicitiranih štihova 40 i do igre vam nedostaje još 60. Da ste licitirali i napravili 2NT zaradili bi 70 (40 + 30) prema igri. Tri bez aduta bi donijelo 100 i igru: (40+30+30). Zato kontrakte poput 3NT,4 pik, 4 herc, 5 tref, 5 karo i više nazivamo igrama. 4 pik i 4 herc su igre koje vrijede 120 (4 puta 30) dok su 5 tref i 5 karo igre vrijedne 100 (5 puta 20).

Ako niste u prvom djeljenju izlicitirali igru ipak ste dobro krenuli. Recimo da ste napravili dva pik i upisali 60. Do igre vam nedostaje 40 i bilo koji kontrakt ( 1 bez aduta, dva karo) koji vrijedi 40 ili više dovoljan je za igru. Neiskorišteni bodovi se ne prenose nakon što jedan par ostvari igru.

SLEMOVI

Slemovi su najuzbudljiviji dio bridž igre jer donose velike nagrade uz veliki rizik. Kad napravite izlicitirani kontrakt sa dvanaest štihova to je mali slem, dok je svih trinaest štihova veliki slem. Svaki slem kontrakt istovremeno je i igra. Rizik koji slem nosi je velik: ako ste licitirali šest bez aduta i napravili 11 štihova vaši protivnici pišu rezultat. Izgubili ste priliku na djeljenju gdje ste mogli osvojiti igru. Mogli ste licitirati skromnih tri bez aduta i sa jedanaest štihova igra bi bila vaša. Licitirati i odigrati slem svakom igraču bridža je poseban užitak.

Prethodni: Igra Sljedeći: Štihovi

Kako bridž izgleda?

15.01.2011.

1.4.1. Igra

14.01.2011.

Ovaj tekst prati temu Nauči igrati bridž.

Nakon završetka licitacije zna se tko izvodi, tko je mrtvac i tko izlazi u prvi štih. Igrač lijevo od izvođača bira bilo koju kartu iz lista i stavlja je na stol licem prema gore. Nakon toga mrtvac polaže karte na stol licem prema gore, posložene po rangu i bojama. Adutsku boju stavlja desno od sebe, a dalje slaže po modelu crno - crveno. Karte okreće prema izvođaču da ih lakše prati. Mrtvac je tada gotov i do kraja igre igra karte po zapovijedi izvođača. Izvođač prostudira djeljenje i odlučuje se za plan igranja te nakon toga poziva kartu iz mrtvačevog lista. Igra slijedi dalje u smjeru kazaljke na satu. Kad su sva četiri igrača igrali u štih, pobjednik izlazi u sljedeći štih. Ako mrtvac uzme štih, izlaz u sljedeći mora biti iz mrtvačevog lista na stolu. Izvođač ne smije po želji prebacivati izlaz između svog i mrtvačevog lista.

Nakon što je završeno svih trinaest štihova određuje se rezultat djeljenja.

Prethodni: Licitacija Sljedeći: Igra, Slem i Rubber

1.2.1. Priprema za igru

13.01.2011.

Ovaj tekst prati temu Nauči igrati bridž.

ODREĐIVANJE PAROVA

Parovi se obično dogovore prije igre. Ako nema posebnih dogovora igrači se biraju izvlačenjem karte iz špila. Špil karata se raširi na stolu licem prema dolje i svaki igrač odabere po jednu kartu. Igrači sa kartama više jačine igraju zajedno kao par. Ako se izvuku dvije karte iste jačine gleda se rang boje u licitaciji.

A 9
B A
C 4
D 7

Igrači A, B, C i D izvlače karte kao u primjeru. Zajedno igraju A i B.

DJELJENJE KARATA

Nakon što je djelitelj izvukao najvišu kartu bira mjesto za stolom. Igrač lijevo od djelitelja promješa karte i daje ih djelitelju. Djeliteljev partner također mješa drugi špil ako ga ima i stavlja ga sebi zdesna. Djelitelj nudi desnom igraču sjeći špil. Karte se dijele po jedna u smjeru kazaljke na satu od lijevog igrača pa na dalje. Zadnja karta završava kod djelitelja. Kad završi igra lijevi igrač uzima pripremljeni špil i dijeli karte dok njegov partner miješa prethodno odigrani špil i tako u krug.

Pristojno je sačekati da se podijele sve karte svim igračima prije nego se skupljaju sa stola i slažu. Držite karte da ih drugi ne mogu vidjeti: karte protivničkih igrača se ne smiju gledati ali se smiju vidjeti.

SLAGANJE RUKE

Kad podignete karte sa stola teško ćete se snaći. Zato posložite karte po bojama, a unutar boje po jačini. Pratite uzorak crveno-crno da ne bi pomješali karone sa herčevima i trefove sa pikovima.

8 5 A Q 7 6 2 10 9 4 K J 2

Prethodni: Špil za igru Sljedeći: Ciljevi licitacije


1.1.1. Špil

12.01.2011.

Ovaj tekst prati temu Nauči igrati bridž.

Bridž se igra standardnim špilom francuskih karata koji ima 52 karte. Koristite dva špila za slobodne partije iako možete igrati samo sa jednim. Dok se jedan špil dijeli među igračima, drugi se miješa za sljedeće dijeljenje što ubrzava igru. Špil je podijeljen u četiri boje koje u bridžu imaju rang:

- Pikovi - najviši rang (Spades eng.)
- Herčevi - druga boja po rangu (Hearts eng.)
- Karoni - treća boja po rangu (Diamonds eng.)
- Trefovi - najniža boja po rangu (Clubs eng.)

Dvije najviše boje (pikovi, herčevi) su majori, a druge dvije boje (karo, tref) su minori. Rang boja se koristi u licitaciji.

Svaka boja ima trinaest karata: od najvišeg asa, kralja, dame, dečka, desetke, devetke, osmice, sedmice, šestice, petice, četvrtice, trice do najniže dvice. Označavamo ih u dijagramima sa:

A, K, Q, J, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2

Najviše karte (A,K,Q,J) zovemo honeri ili slike. Preostale kate u boji u Dubrovniku zovemo lišine. Redoslijed karata u boji primjenjuje se u izigravanju.

Kako bi smanjili potrošnju papira u knjigama o bridžu koristimo dijagrame. Karte prikazujemo simbolom boje i oznakom karte:

A - Pik as
K - Herc kralj
3 - Tref trojka

Kad jedan igrač drži as, kralj, deset i tri u boji tref označavamo sa:

A K 10 3

Igrači za stolom imaju svoja imena po stranama svijeta: North, East, South i West. Članovi para sjede jedan nasuprot drugog. Još trebate olovku i papir da vodite rezultat.

Prethodni: Naučite kako igrati bridž Sljedeći: Priprema za igru

1.4.3. Tko je mrtvac ?

11.01.2011.

Ovaj tekst prati temu Nauči igrati bridž.

Posljedni licit je konačni kontrakt. Zna se koji je par pobijedio, koliko moraju uzeti štihova i koja boja je adut. Jedan igrač u pobjedničkom paru preuzima igranje za obje ruke. Igrač koji je prvi spomenuo konačni adut je izvođač. Protivnik sa lijeve strane izvođača atakira prvu kartu. Nakon njegove atake partner izvođača polaže svoje karte licem prema gore i mrtav je do kraja igre. Njegove karte svi vide za stolom, a izvođač kaže koju kartu treba igrati kad mrtvaca dođe red.

WNES
-PassPass1
13Pass3
Pass3 NTPassPass
Pass


U ovom primjeru konačni kontrakt je tri bezaduta za NS par. North je izvođač jer je on prvi spomenuo bezadut u licitu. Atakira njemu s lijeva East, a South je mrtvac i polaže karte na stol nakon atake. North mora napraviti najmanje devet štihova.

WNES
PassPassPass1
Pass3PassPass
Pass


Kontrakt je tri pik za NS liniju. Izvođač je South jer je prvi spomenuo pik. Mrtvac je North i on polaže karte na stol licem prema gore nakon što West atakira. South mora napraviti devet štihova sa pikom kao adutom da bi napravio kontrakt.

WNES
-122
Pass3Pass3
Pass4PassPass
Pass


Kontrakt je četiri herc za NS stranu. Izvođač je North jer je prvi spomenuo herc i mora uzeti deset štihova sa hercom kao adutom. East je na ataci, nakon što odigra kartu South je mrtvac i polaže karte na stol licem prema gore.

WNES
Pass11 NTPass
2PassPassPass


West je izvođač u dva karo kontraktu jer je njegova strana pobijedila u licitaciji. Mora napraviti osam štihova u karonu. North atakira. East je mrtvac.

Prethodni: Štihovi Sljedeći: Ponašanje

1.3.4. Licitacija

10.01.2011.

Ovaj tekst prati temu Nauči igrati bridž.

Licitacija počinje kad djelitelj licitira govor i nastavlja se u smjeru kazaljke na satu. Recimo da je North djelitelj i pasira jer nema dobre karte. Sljedeći je njemu s lijeva East. On također pasira. South je treći i otvara jedan karo jer ima dobru ruku sa karonima. Sljedeći je West i on pokazuje svoje herčeve sa jedan herc. North licitira tri tref iako je prethodno pasirao. To je dozvoljeno jer prethodni igračev pas ne završava licitaciju. East pasira. Licitacija je došla do trećeg nivoa i pobjednički par treba osvojiti minimalno devet štihova.

WNES
-PassPass1
13Pass3
Pass3 NTPassPass
Pass


South pokazuje pikove: pik je viša boja od trefa pa ne mora dizati nivo licitacije ako ne želi. West ponovo pasira. North licitira tri bez aduta. Bezadut je najvrjednija boja u licitaciji pa ne mora nuditi viši nivo. East pasira. South pasira. West pasira. Time završimo licitaciju jer ako nastavimo unedogled pasirati otići ćete igrati remi.

Jedini izuzetak od pravila tri pasa je početak licitacije. Nakon tri početna pasa još četvrti igrač mora licitirati. Ako on pasira - gotovo je.

Prethodni: Značenje govora Sljedeći: Igra

1.3.3. Značenje govora

08.01.2011.

Ovaj tekst prati temu Nauči igrati bridž.

Svaki licit obećava da ćete napraviti više štihova od protivnika. Visina licita je broj štihova preko 'Book'-a od šest štihova : nivo između sedam i svih trinaest. Kad licitirate 1 tref to obećava sedam štihova (Book + 1) sa adutom trefom, a ne jedan. Licit 4 pik znači deset štihova (Book + 4) sa adutom pikom. 2 bez aduta (2 NT - No Trump eng.) znači osam štihova (Book + 2) bez adutske boje, kao npr u treseti. U svakom slučaju kad napravite obavezani kontrakt nagrađeni ste, a kad ne napravite kažnjeni ste. Sedam je najveći nivo do kojeg se licitira (Book + 7) jer u špilu ima trinaest štihova. Sedam karo je obaveza uzimanja svih trinaest štihova sa karonom kao adutom. To je veliki slem u karonu.

Djelitelj (Dealer) prvi licitira. Može reći bilo koji govor koji se sastoji od broja između jedan i sedam i bojom aduta ili bezadutom ili može samo pasirati npr.: sjedite kao South a East sa vaše desne strane je djelitelj i on pasira. To znači da nema mnogo jakih karata i pokušava obeshrabriti partnera da ne obaveže njihov par na previsoki kontrakt. Sad je vaš red jer se licitira dalje u smjeru kazalje na satu. Recimo da imate dosta visokih karata i puno herčeva i mogli bi napraviti neki kontrakt sa herc adutom pa to kažete partneru licitom 'jedan herc'. Ako nakon toga sva tri igrača zaredom kažu pas pobijedili ste u licitaciji, kontrakt je jedan herc i morate uzeti sedam štihova sa herc adutom.

Sad je red na Westu. Može pasirati. Može ući u licitaciju ako ponudi više od jedan herc, kao na aukciji. Veća ponuda je ili više štihova ili druga vrijednija boja, u ovom slučaju pik ili bezadut. Bezadut je najvrijedniji, dalje slijede pik, herc, karo i najslabiji tref. West može odabrati govor 'jedan pik' jer je pik vrijedniji od herca. Kasnije West može licitirati i 'dva pik', 'tri pik' pa i 'sedam pik'. Bezadut je isto vrijedniji od herca pa može reći 'jedan bez aduta'. No ne može reći 'jedan karo' ili 'jedan tref' nego mora ponuditi 'dva tref' ili 'dva karo'.

Ukupno ima 35 govora: od najnižeg jedan tref do najvišeg sedam bezaduta. Dalje idu sedam pik, sedam herc, sedam karo itd. Dakle ako želite ući u licitaciju morate ponuditi viši licit nego prethodni, makar ga partner licitirao.

West ima trefove pa nakon otvora 'jedan herc' nudi 'dva tref' jer je tref manje vrijedna boja od herca. Ako mu je to previše uvijek može pasirati. North licitira 'dva herc' nakon Westa. To je legalan govor nakon 'dva tref' jer je herc vrijednija boja. North je 'podržao' herc. East je na redu i želi licitirati karo – kaže 'tri karo'. East licitira iako je prvi put pasirao – to je normalno u bridžu. Dijagram licitacije:

WNES
--Pass1
223


Nije dozvoljeno komentirati svoje govore: ne smijete reći 'ja pasiram' ili 'licitiram nešto trefova' i slično. Dozvoljeni su govori: 'Pas', 'Dva tref' i tako dalje.

Prethodni: Dozvoljeni govori, kontra, rekontra Sljedeći: Licitacija

1.3.1. Ciljevi licitacije

07.01.2011.

Ovaj tekst prati temu Nauči igrati bridž.

Samo je jedna boja adut u toku djeljenja. Pravo izbora aduta ili bezaduta ide strani spremnoj obavezati se na osvajanje najvećeg broja štihova. Partneri izmjenjuju informacije dok traje licitacija sa dva cilja:

1. KOLIKO VISOKO LICITIRATI

Rezultat djeljenja ovisi koliko je koji par osvojio štihova. Par osvaja poene ako osvoji traženi broj štihova na koji se obavezao u licitaciji. Kad ne ispuni obavezu protivnički par osvaja poene. Dodatni bonusi se djele za kontrakte sa većim brojem štihova da bi parovi hrabrije licitirali (i izašli iz kornjačinog oklopa ;). Zato je važno u licitaciji pokazati koliko vam ruka može osvojiti štihova pa da partner ne ode previsoko (kada ne ostvari kontrakt protivnici pobjeđuju) ili ostane prenisko pa propustite značajnu nagradu iako imate dovoljno jake karte.

2. KOJU BOJU LICITIRATI

Nakon razmjene licita par mora odabrati adutsku boju ili bezadut koja im daje najviše šanse za osvajanje štihova.

Prethodni: Priprema za igru Sljedeći: Dozvoljeni govori, kontre i rekontre

1.4.2. Štihovi

06.01.2011.

Ovaj tekst prati temu Nauči igrati bridž.

Igranje bridža je osvajanje štihova. Svaki igrač po redu izvlači jednu kartu iz svog lista i stavlja je na sredinu stola okrenutu prema gore. Kad sva četiri igrača (redoslijedom kazalje na satu) odigraju kartu štih je završen. Na početku djeljenja svaki igrač ima 13 karata pa tako ima 13 štihova u jednom djeljenju.

LICITACIJA I IGRA

Svako djeljenje je podijeljeno na licitaciju i igru. U licitaciji na početku se određuje koliko svaki par treba uzeti štihova za pobjedu. Zatim se igra djeljenje gdje obje strane nastoje ostvariti svoj cilj. Treba shvatiti osvajanje štihova kako bi razumijeli licitaciju.

OSVAJANJE ŠTIHOVA

Prva karta odigrana u štih zove se izlaz. Igrač izlaza može odabrati bilo koju kartu iz svog lista. Ostali moraju poštovati boju i odigrati kartu iste boje (pik, herc, karo ili tref). Ako je izlaz u karo boji, svi igrači moraju igrati karo kartu iz svog lista ako je imaju. Igrač može odigrati bilo koju kartu ako nema karona. Odigrana karta druge boje ako nije adut zove se odbac. Najviša karta u boji izlaza osvaja štih. Relativni rang boja licitacije ne znači ništa u odigranom štihu .





North
J

West
3

East
Q

South
4


Pozicije igrača za stolom tradicionalno se označavaju engleskim nazivima strana svijeta: North, South protiv Easta i Westa. U primjeru je štih osvojio East odigravši damu herc. As i kralj su veće karte od dame ali u ovom štihu nisu igrane.





North
J

West
2

East
A

South
10



West je osvojio štih iako su North, East i South igrali veću kartu od njega. Westova karta je izlaz i najveći tref u štihu. Ostala tri igrača više nemaju trefa – inače su ih morali igrati u štih. Svi preostali trefovi u Westovoj ruci su visoki i donose sigurne štihove.

Igrač koji je osvoji štih izlazi u sljedeći štih. U prvom primjeru u sljedeći štih izlazi East, dok u drugom izlazi West. Jedan igrač para koji je osvojio štih skuplja karte štiha u jednu gomilu i stavlja je ispred sebe licem okrenuto prema dolje. Samo jedan igrač u paru skuplja štihove. Na kraju igre broje se osvojeni štihovi za svaku stranu.

ADUTI

Najčešće se jedna boja odabere za adut. Boja aduta je važna u osvajanju štiha jer adut nadjačava svaku kartu druge boje. U primjeru su karoni aduti :





North
3

West
4

East
A

South
10




North osvaja štih igranjem aduta – trice karo. Taj mali adut nadjačava i asa u boji izlaza. North smije adutirati samo ako nema više herčeva da prati boju izlaza. Adutiranje nije obavezno – North je mogao igrati bilo koju kartu iz svog lista.

Aduti su herčevi :






North
J

West
9

East
7

South
10



East i South nemaju pikova pa mogu adutirati u štihu, dok West ima pikova i prati boju. South je osvoji štih jer je odigrao najveći adut. Adutiranje nije obavezno: East i South mogli su igrati bilo koju kartu. To im se ne isplati jer sigurno gube štih za svoju stranu.

Svi žele adute poput novca iz banke jer čak i mala dvojka uzima protivničke aseve i kraljeve. Kad imate puno karona u ruci trudite se u licitaciji proglasiti karone adutima. Veliki broj pikova sugerira veliki broj štihova samo ako su pikovi adut. Kad nemate dugu boju a imate puno figura: aseva, kraljeva, dami tada su aduti nepoželjni – vi hoćete igrati bezadut. Zašto da mala dvojka pika uzima štih vašem kralju ili dami?
Vodite računa i o partneru. Partner ima svojih trinaest karata i možda mu se ne sviđa vaš izbor aduta – nema karata u toj boji ili ima puno figura pa želi igrati bezadut. Protivnici će gurati svoje boje jer žele uzeti štihove u vlastitim adutima. Odabir aduta je najvažniji cilj licitacije o čemu pričam drugi put.

Prethodni: Igra, Slem i Rubber Sljedeći: Tko je mrtvac?

BBO Intercity liga za juniore - tim Metković

05.01.2011.

BBO Junior Intercity liga je natjecanje timova raznih svjetskih gradova za igrače do 26 godina. Igra se na besplatnom BridgeBase Online serveru, popularnom BBO-u. Prepoznatljiv je po uzornom odnosu prema korisnicima i početnicima za razliku od mnogo drugih bridž servera: OK Bridge, MSZone, Yahoo itd. Vlasnik firme koja vodi server je Fred Gitelman, jedan od najpoznatijih igrača današnjice. Danas, više od deset godina otkako je server počeo sa radom, igranje na njemu je još uvijek potpuno besplatno. Fred je zato zaslužan za rast kvalitete igranja bridža jer možete sjesti za monitor igrati sa troje ljudi iz cijelog svijeta.

Timski meč je kad dva tima sastavljena od po dva para igraju međusobno. Parovi sjede za dva stola na suprotnim pozicijama: tim posjedne igrače tako da za prvim stolom par ima EW karte a za drugim stolom par ima NS karte. Igraju ista djeljenja a rezultati se uspoređuju pa se razlike obračunavaju po tablicama u bodove.

U četvrtak 6.1.2011 u 18 sati tim Metković igra prvi meč u timskoj BBO Intercity ligi za juniore. Tim igra u sastavu: Ante (WhiteShad) – Marin (alphaprime) te Jure (Kobila) – Joško (joke_du) a sa njima su u timu Ines, Karla i Josipa. Pratit ću njihovu igru i rezultate na blogu jer su to naši članovi iz Gimnazije Metković sa kojima radimo već dvije godine. Kako smo mi u Dubrovniku, zajednički su nam turniri i druženja preko BBO servera. Bez interneta i BBO-a bi jako teško to uspjeli postići. Oni su mladi tim gdje većina igrača bridž igra povremeno zadnje dvije godine. Igrat će protiv timova gdje su većinom studenti sa pet do deset godina iskustva i koji dolaze iz poznatih bridž sredina. Prvi meč igraju protiv tima Chapel Hill iz Sjeverne Karoline, studenata doma University of North Carolina koji je poznat po svojim košarkašima: tu su igrali Michael Jordan, Vince Carter i James Worthy. Ako su i bridžisti dobri kao i košarkaši...

Sljedeći: Tim Metković skupio 30 Victory poena

1. Nauči kako igrati bridž

04.01.2011.

Idemo igrati. Četiri igrača uzmu špil karata i krenu igrati bridž. Kako ? Pročitajte i igrajte po seriji članaka prevedenih sa stranica Bridge Worlda, najstarijeg časopisa o bridžu koji izlazi od 1929 godine bez prekida.

I. Špil

1. Špil francuskih karata, sadrži 52 karte u četiri boje.
2. Redoslijed boja (vrijedi samo u licitaciji): pik (najviši), herc, karo, tref (najniži).
3. Redoslijed karata (vrijedi u igri): A (najviši), K, Q, J, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 (najniži).

II. Priprema

1. Sjecite za partnera. Igrači koji izvuku dvije više karte su partneri ako parovi nisu dogovoreni prije igre.
2. Najviša karta je djelitelj i bira mjesto za stolom. Djeliteljev lijevi protivnik mješa karte; djeliteljev desni protivnik sječe karte; Djelitelj djeli od lijevog protivnika prema desno po redu po jednu kartu. (Igrači ne kupe karte dok se sve ne podijele.) Ako ima još jedan špil njega mješa djeliteljev partner i stavlja ga sebi sa desne strane.

III. Licitacija

1. Ciljevi:
* a. Koliko visoko (do kojeg nivoa) licitirati ?.
* b. Koju boju odabrati? (gdje, boju ili bezadut)
2. Dozvoljeni govori:
* a. Liciti: od jedan do sedam zajedno sa bojom ili bezadutom. Bezadut je vrjedniji od svih boja.
* b. Pas ili dalje
* c. Kontra ( samo kad je trenutno najveći licit napravio protivnik; vrijedi za taj licit a sljedeći viši licit poništava kontru dok je pas ostavlja).
* d. Rekontra ( sam kad je protivnik kontrirao trenutno najveći licit nakon čega nije bilo drugih viših licita). Nema rekontre na rekontru.
3. Značenje govora : Svaki govor je ugovor za uzimanje šest štihova (Book) i još broj naznačen u govoru.
4. Procedura
* a. Djelitelj govori prvi; Licitacija se nastavlja u smjeru kazaljke na satu.
* b. Igrač mora ponuditi viši licit od prethodnog. (Licit je veći ako zahtjeva više štihova od prethodnog licita ili je u vrjednijoj boji aduta ako je za isti broj štihova.)
* c. Licitacija završava nakon tri pasa. (Izuzetak: Svatko mora imati priliku licitirati.)
5. Licit igre: Licit tri bez aduta, četiri pik, četiri herc, pet karo, pet tref ili veći liciti u tim bojama.
6. Mali slem: Svaki licit sa šest.
7. Veliki slem: Svaki licit sa sedam.
8. Završni kontrakt: Broj i boja zadnjeg licita.

IV. Igra

1. Ciljevi:
* a. Izvođač pokušava osvojiti izlicitiran broj štihova.
* b. Igrači obrane pokušavaju spriječiti izvođača da napravi kontrakt.
2. Štihovi:
* a. Kad svaki igrač odigra po jednu kartu te karte čine štih. Prva odigrana karta u štihu zove se izlaz.
* b. Igrači moraju pratiti boju (igrati kartu boje kao karta izlaza.) ako je moguće; inače mogu igrati bilo koju kartu. Igrač koji radi izlaz može odabrati bilo koju kartu.
* c. Najviša karta u boji izlaza uzima štih osim kad je odigran adut.
* d. Adut (bilo koja karta) jača je od najviše karte u boji izlaza.
* e. Najviši odigrani adut osvaja štih. Nema obaveze igranja aduta ako nemate karte u boji izlaza.
3. Procedura:
* a. Izvođač je igrač para koji je pobijedio u licitaciji. Izvođač je prvi u paru spomenuo boju konačnog kontrakta.
* b. Mrtvac je izvođačev partner.
* c. Otvarač (koji izlazi u prvi štih) je igrač koji sjedi sa lijeve strane izvođača.
* d. Otvarač igra bilo koju kartu. Mrtvac polaže svoje karte na stol da ih svi vide (poredane po bojama, sa kartama u adutskoj boji na svojoj desnoj strani tj. izvođačevoj lijevoj). Igra se nastavlja u smjeru kazaljke na satu. Igrač koji je osvojio štih igra izlaz u sljedeći štih. Jedan igrač u svakom paru skuplja osvojene štihove i čuva ih okrenute licem prema dolje (da se ne vide).

V. Ponašanje


Igrači tokom igre smiju razgovarati isključivo licitima i odigranim kartama. Strogo je zabranjeno komunicirati na sljedeće načine i izvlačiti zaključke iz sljedećih partnerovih akcija:
1. Naglašavanje govora ili odigranih karata.
2. Brže ili sporije licitiranje i odigravanje karata.
3. Primjedbe, pitanja, gestikuliranje, izrazi lica, posebni znakovi.
4. Posebno izražavanje govora kod licitiranja.

Sljedeće: Špil za igru

Dobrodošli!

03.01.2011.

Dobro došli na blog Škole bridža Dubrovnik. Ovo je mjesto za učenje i napredovanje u najzanimljivoj igri sa kartama. Pomoći ću Vam naučiti bridž, vježbati svoje sposobnosti i igrati, igrati, igrati.

Potražite mentore i turnire škole bridža na besplatnom Bridge Base Online serveru za igru. Prvi ovogodišnji BBO turnir je u srijedu 05.01.2010 u 16:15 sati. Prijavite se!


Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.