Tečaj bridža 2012

28.12.2011.

Bridž klub Dubrovnik organizira tečaj učenja bridža za sve građane grada Dubrovnika. Održat će se u hotelu Neptun (Kardinala Stepinca 31) u dvorani Lopud od 6.1.2012 do 8.1.2012.
Raspored susreta je :
u petak 6.1.2012 početak u 20 sati,
u subotu 7.1.2012 početak u 15:30h i
u nedjelju 8.1.2012 početak u 15:30h.
Susrete vode ponajbolji dubrovački igrači bridža, a traju oko dva sata. Sastoje se od puno igre i objašnjavanja, a svaka grupa imat će svog mentora. Svi početnici dobijaju skriptu sa osnovama igre, CD sa bridž programom i pristup besplatnom internet serveru za igru Bridge Base Online.
Svi početnici sudjeluju na klupskom turniru dobrodošlice
9.1.2012 u hotelu Neptun sa početkom u 19 sati. To je prilika da se upoznaju sa ostalim članovima kluba i zabave uz ovu prekrasnu igru.
'Ova igra se može igrati bilo kad u životu. Ako počnete mladi zabavljati će Vas cijeli život. Mnoge igre nisu dovoljno duboke ali ova jest' – Bill Gates, osnivač Microsofta i član američe bridž federacije.


Kult magazin: Što je bridž (2007)

21.12.2011.

Jedna igra izdiže se iznad svih ostalih kartaških igara kao najinteligentnija, najsloženija i najintezivnija ikad izmišljena. Ima bogatu povijest. Vole je i igraju neki od svjetski najpoznatijih i najutjecajnijih ljudi. Ali to nije igra koju gledate na satelitskim programima 24 sata na dan.
Harold Stirling Vanderbilt definirao je pravila bridža 1925 godine čime je svjetsko ludilo započelo. Tridesetih godina bridž je u SAD bio popularniji od bejzbola: igrali su ga braća Marx, Gandhi, Winston Churchill a general Eisenhower ubijao je vrijeme igrajući pred invaziju u Normandiju. Danas među dvadeset pet miliona igrača bridža nalaze se Warren Buffett, Bill Gates, Hugh Hefner i Sting.
Malmo, Švedska. Europsko prvenstvo u bridžu. Hrvatska ženska reprezentacija nakon 9 dana iscrpljujuće borbe osvaja šesto mjesto i kvalificira se prvi put u našoj povijesti na svjetsko prvenstvo. Za mjesec dana osamnaest najboljih svjetskih timova u muškoj i ženskoj konkurenciji natjecat će se u Šangaju i odlučiti tko će nositi titulu svjetskih prvaka.
Najizazovniji mentalni sport, bridž, igra je vještine, komunikacije i nebrojenih mogućnosti. Milijuni ljudi igraju kod kuće ili na internetu. Zbog njegovih društvenih i natjecateljskih odlika mnogi postaju klupski i turnirski igrači u slobodno vrijeme.
Pula, Hotel Histria. 284 para natječu se preko vikenda za nagradni fond od trideset tisuća eura. Najbrojniji su Poljaci ali tu su i Talijani, Madžari, Bugari, Englezi, Norvežani, čak i američki profesionalci. Igraju zajedno sa početnicima i domaćim igračima. Većina nema šanse za pobjedu i nagradu ali to nikome ne žele priznati. Partner i ja pričali smo svima koji su željeli slušati kako smo u tri djeljenja dobili Daniela Vikora (Madžarska bridž zvijezda). Nakon toga je Vikor ispao iz konkurencije za nagrade iako je vodio nakon polovice turnira. Pobijedili su Madžari: Laszlo Harangozo i Gyorgy Szalay odnijeli su prvu nagradu od dvije tisuće eura. Mi smo završili toliko nisko da se ne želim niti prisjećati.
Bridž je igra dva para sa špilom od 52 karte podjeljenih među četvoricom igrača. Igrači licitiraju šifriranim jezikom opisujući karte koje su im podijeljene i nakon toga igraju da naprave izlicitirani kontrakt. Najčešće jedna boja je odabrana kao adut.
Glavni oblik turnirske igre je duplicirani bridž koji daje svakom igraču jednake karte i jednake uvjete igre. Bridž je zabava i igra, ali hrvatski bridž savez računa i na borbenost kao razlog za igru. Igrači ne igraju za novac – fuj to – nego za slavu. Osvajaju se masterpoeni nakon pobjeda na turnirima i obračunavaju se za Hrvatsku rang listu. Igrači pokušavaju osvojiti kategorije, od najmanje Tref kategorije do velemajstora. Od dvadesetak dubrovačkih igrača najviša osvojena kategorija je herc. Za pik treba osvojiti jedno od prva tri mjesta na nekom od državnih prvenstava.
Dubrovnik, hotel Bellevue. Međunarodno parsko prvenstvo Dubrovnika. Splićani Tonći Radelja i Aljoša Čakić sa velikom razlikom osvajaju turnir. Aljoša je igrao i Europsko prvenstvo sa Dubravkom Diklićem koji je Hrvatska legenda. Ian Ross, direktor turnira, inače škot: 'Jak vam je ovaj par'. Škot se zacrveni kao rak svaki put kad ga nazovu englezom: 'Zamislite da vam kažem da ste vi crnogorac'.
Porijeklo bridža je igra Whist iz 16. stoljeća. Ne zna se značenje imena igre ali je moguće da potječe od Galata mosta u Istanbulu, kojeg su za vrijeme krimskog rata u 19. stoljeću prelazili Britanski vojnici na putu do turskih kafana gdje su se igrale karte.
Dubrovnik, Široka Ulica. Četiri tečajca uče osnove igre. Igraju prva djeljenja i jedva prate karte koje odigravaju. Još ne mogu sami licitirati i odigrati ruku iako su četvrti put u klubu. Međutim nešto ih vuče natrag. Jedan je mladi liječnik pred kojim je karijera, drugi vodi posao i samo povremeno dolazi kad uzmogne vremena. Tu je i veteran domovinskog rata koji je prošao sve i svašta. Došao je da ubije vrijeme, sad svakodnevno igra na internetu. 'Bridžisti su veoma kompetitivni. Oni igraju, nisu promatrači – njih zanima borba. Ovo nije gledanje nogometa na TV-u. Danas žele biti bolji od drugih na tečaju, sutra na klupskom turniru.' Voditelj tečaja još tvrdi: 'Želimo raditi sa srednjoškolcima i studentima tečajeve bridža. Želimo stvoriti takmičarski tim koji će igrati državna i juniorska prvenstva i doći do toga da konkurira za juniorsku reprezentaciju. Premalo nas je da se probijemo u seniorskoj konkurenciji i klupska orijentacija su mladi do 25 godine.'
Prvi turnir je kao prvi dan u školi. Uđete u klupske prostorije u Širokoj i tamo se svi međusobno poznaju. Raspitivaju se za novosti sa posla i za zdravlje dok raspravljaju o igri i rezultatima prošlih turnira. To je klub a vi ste postali član.
'Thank You, Partner' kaže Đivo Tikvica, najbolji dubrovački igrač dok partner spušta karte na stol - 'Bridž je zanimljiv koliko i igrači koji ga igraju. Važno je znati se ponašati. Zahvalite partneru svaki put kad spusti karte na stol i čestitajte protivnicima nakon igre. Ne ljutite se zbog lošeg rezultata jer morate odmah igrati sljedećih 13 karata. Uspješni igrači raspravljaju o greškama u igri u četiri oka.'
Prije tri godine klupski tim je igrao polufinale Kupa Hrvatske - do sada najveći uspjeh kluba. Meč u četvrtfinalu bio je triler a pobjeda adrenalinski šok. Takvi uspjesi vas zauvijek zadrže u bridžu. Neki igraju zbog ljepote igre i stalno čitaju knjige i časopise, drugi u klubu igraju zato što kartaju od malih nogu: tresetu, skopu, remi. Svega su se zasitili ali bridž traje. Tako se bridž i počeo igrati prvo u Mlinima a zatim u Dubrovniku. Netko igra zbog društva a netko zbog putovanja na turnire. Upoznao sam grupu Nizozemaca u Puli: njih osam svake godine putuje na jedan veliki turnir: dosad su posjetili Tenerife i Palermo a spremaju se u San Francisco. Razumijem ih, mene je bridž odveo kao trenera na svjetsko juniorsko parsko prvenstvo u Tatu pokraj Budimpešte.
Vis, bridž kamp BK Split. Šesnaest bridžista iz Splita i Dubrovnika. Počelo je turnirom na trajektu. Klinci su nam ukrali jedan špil karata prije nego što je drugi stol trebao igrati pa nismo mogli odigrati sva djeljenja. Domaćin je došao po nas sa džipom i konvojem prastarih Wartburga koji su glavno otočko prijevozno sredstvo. Vidio sam ih jedno petnaest putem. Uvala Rukavac nalazi se na južnoj strani otoka deset km od grada Visa. Nekada davno bilo je to tipično dalmatinsko ribarsko mjesto. Odmah pored je Srebrna, prirodna, šljunkovita plaža. Ispred se nalazi nekoliko manjih otočića poput Ravnika na kojem je Zelena Špilja. Red igre, red kupanja i roštilja. Bilo je i predavanje o suđenju na turnirima – bridž je olimpijski sport sa pravilima koje treba poštovati. Ako se pruži prilika i iskoristiti. Navečer iza ponoći kad završi drugi dio igre prati se prijenos mečeva kvalifikacija za svjetsko prvenstvo na Internetu. Projektor šalje sliku na plahtu obješenu preko odrine sa lozom. Dva sata ujutro, pa tri. Nitko ne spava, samo se natječemo sa zrikavcima u pogađanju što će zvijezde odigrati.
'U zadnjih nekoliko godina, zajedno sa drugim retro relikvijama poput košulja za kuglanje i sandala niskih peta igra se vratila među mlađu populaciju. U Londonu je čak postala i moda, osvojivši ljubitelje poput Stinga i grupe Radiohead pa su bridž klubovi opet in i mjesto gdje se izlazi.' -Washington Post, Feb. 29, 2004
'Ova igra se može igrati bilo kad u životu. Ako počnete mladi zabavljati će Vas cijeli život. Mnoge igre nisu dovoljno duboke ali ova jest' – Bill Gates, osnivač Microsofta i član američe bridž federacije. MSN Zone ima bridž server koji je jedan od popularnijih besplatnih online igara.

Osnovni pojmovi igre bridža

14.12.2011.

Na početku, upoznajmo se s osnovnim pojmovima onim redom kojim se pojavljuju tijekom igre.
Igrači
Bridž se igra u četvero, par protiv para. Jedan par je određen linijom Sjever-Jug (North-South), a drugi linijom Istok-Zapad (East-West).
Karte
Igra se standardnim špilom od 52 karte. Postoje četiri boje: pik, herc, karo i tref. Pik i herc se zovu majorske boje, a karo i tref minorske. Po jačini, karte su rangirane od najjačeg asa (A), zatim kralja (K), dame (Q), dečka (J), 10, 9, …, pa sve do dvojke (najslabija karta).
Djelitelj
Djelitelj je igrač koji miješa i dijeli karte. Karte se dijele jedna po jedna, s lijeva na desno i taj smjer ostaje isti u svim fazama igre.
List
Kad se karte podijele, svaki igrač drži u ruci 13 karata. Tih 13 karata čine list.
Dijeljenje
Sva četiri lista zajedno čine jedno dijeljenje.
Bord
Na bridž turnirima i na klupskim natjecanjima karte se promiješaju i zatim slažu u bordove. Na bordu su igrači označeni po stranama svijeta i svaki igrač ima svoj džepić u kojem se nalaze njegove karte. Kada se bord ispravno postavi na stol, igrači uzimaju iz džepića svoje karte. Tijekom igre karte se NE bacaju na kup, nego igrači slažu odigrane karte ispred sebe, licem prema dolje. Po završenom dijeljenju svaki igrač skupi svoje karte i vraća ih u džepić. Na taj način je sačuvana prvobitna podjela karata. Tako se upotrebom borda igra na više stolova s istom raspodjelom karata i omogućuje kasnija usporedba rezultata.
Licitacija
Licitacija je prvi dio igre, u kojem se parovi međusobno nadmeću za finalni KONTRAKT. Licitaciju započinje djelitelj. Licitira se ukrug, s lijeva na desno, i svaki igrač ima pravo licitirati kada na njega dođe red. Licitaciju čine LICITI ili GOVORI. Ako igrač želi propustiti svoj red za licitiranje, jednostavno kaže: “PAS” (“dalje”). Kada tri igrača za redom kažu Pas, licitacija završava.
Licit (govor)
Igrači licitiraju isključivo putem licita. Licitom se određuje NIVO (od 1 do 7) i BOJA koja će biti adut ili NT (No Trump = igra bez aduta).
Nivo pokazuje koliko će se štihova morati osvojiti kasnije u igri (nivo 1 = 7 štihova, nivo 2 = 8 štihova, nivo 3 = 9 štihova, …, nivo 7 = 13 štihova ). Boje su rangirane kako slijedi:
Pik Herc Karo Tref (pik = najviša, tref = najniža)
NT, igra bez aduta, nalazi se iznad svih boja. Svaki licit, kao u stvarnoj licitaciji, mora biti viši od prethodnog licita. Npr. 3 Karo je viši licit od 3 Tref, ali je niži od 3 Herc ili 3 Pik. Ili, 2NT je viši od 2 Herc ili 2 Pik, a niži od 3 Tref. Prvi mogući licit je 1 Tref; zatim 1 Karo, 1 Herc, 1 Pik, 1NT, 2 Tref, 2 Karo, 2 Herc, …, do 7 NT (pogledajte licitacijsku ljestvicu).
Kontrakt
Kontrakt (ugovor) je konačna licitacija (zadnji licit) kojom je određena jedna boja za adut (ili će se igrati bezadut) i koliki se broj štihova mora napraviti. Tijekom licitacije parovi se bore da dobiju kontrakt u želji da dođu do što povoljnijeg rezultata za svoju stranu.
Honeri
Honerima nazivamo visoke karte označene slikom (A, K, Q, J i 10). Vrijednost honera iskazujemo honerskim poenima (Hp): A = 4 Hp; K = 3 Hp; Q = 2 Hp; J = 1 Hp; 10 = 0 Hp.
Oni isključivo služe za orijentacijsko određivanje snage pojedinog lista, dok kod konačnog obračuna rezultata nemaju utjecaja.
Izvođač
Igrač koji je tijekom licitacije prvi spomenuo boju koja će biti adut ili NT (bezadutska igra), postaje izvođač i u nastavku igre, on sam igra protiv drugog para.
Ataka
Ataka je prva odigrana karta nakon što je završila licitacija. Atakira uvijek igrač s izvođačeve lijeve strane.
“Stol”
“Stol” je partner izvođača. Nakon što protivnički igrač atakira, izvođačev partner spušta karte na stol složene po bojama i po jačini, i od tog trenutka on postaje “stol”. Do kraja dijeljenja on samo dodaje karte koje izvođač želi odigrati.
Štih
Početkom igre svaki igrač naizmjence odigra po jednu kartu i te četiri odigrane karte čine štih. Tijekom igre parovi se bore za štihove i u tome je osnovni smisao igre. U jednom dijeljenju može se najviše osvojiti 13 štihova.
Fit
Fit znači da zajedno s partnerom kontrolirate jednu boju. 8-karatni fit u boji je uvjet da ta boja bude uspješan adut. Osnovna strategija je pronaći 8-karatni fit u majorskoj boji. Dvostruki fit znači s partnerom kontrolirati dvije boje.
Adut i rezanje
Adut je boja koja je po svojim mogućnostima uzimanja štihova iznad ostalih boja. Adutom može postati samo jedna od četiri boje i određen je kontraktom. Vrijednost aduta dolazi do izražaja u trenutku kada nemamo boju koja je prethodno odigrana. Tada i mali adut može odnijeti npr. asa u odigranoj boji. Igranje aduta na boju koju nemamo u listu zove se REZANJE. U bridžu rezanje nije obveza pa možemo, ukoliko nam odgovara, odbaciti bilo koju kartu.
Pravila igre
1. Na odigranu boju mora se odgovarati bilo kojom kartom u istoj boji.
2. Ukoliko odigranu boju više nemamo u listu, MOŽEMO, ali NE MORAMO, igrati aduta.
3. Štih osvaja najjača karta, ukoliko nije došlo do rezanja.
4. Ako je u štihu odigrana jedna ili više karata adutske boje, štih tada osvaja najjači odigrani adut.
5. Igrač koji je osvojio štih prvi igra u sljedećem štihu.

Minibridž

07.12.2011.

Da bismo mogli što prije početi igrati, privremeno ćemo preskočiti prvu fazu igre, licitaciju. Takva, malo pojednostavljena varijanta igre, zove se MINIBRIDŽ.
Pogledajmo sada pravila:

1. Igra se u četvero, par protiv para. Parovi su označeni pomoću strana svijeta, North-South i East-West. Partneri sjede jedan nasuprot drugome.
2. Jačina karata: As (najjači), Kralj, Dama, Dečko, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 (najslabija).
3. Igrač koji dijeli karte zove se DJELITELJ. Djelitelj miješa karte i zatim ih dijeli jednu po jednu, u smjeru kazaljke na satu počevši od igrača s lijeve strane. Taj isti igrač bit će djelitelj u sljedećoj partiji i tim redom svi ostali.
4. Svaki igrač zbraja HONERSKE POENE (Hp) u svom listu, računajući 4 Hp za svakog Asa, 3 Hp za svakog Kralja, 2 Hp za svaku Damu i po 1 Hp za svakog Dečka.
5. Svaki igrač, počevši od djelitelja, s lijeva na desno, glasno kaže koliko ima poena. Ako ukupan zbroj nije 40, pokušajte ponovo.
6. Par s većinom poena, izabrat će i igrati KONTRAKT. Jedan od njih postaje IZVOĐAČ, dok će drugi par u obrani nastojati srušiti kontrakt. Ako obje strane imaju po 20 poena, isti igrač ponovo miješa i dijeli karte.
7. Igrač na liniji izvođača s više poena postaje izvođač. Ako oba igrača imaju isti broj poena, izvođač je onaj koji je prvi bio na redu. Izvođačev partner stavlja karte na stol, a izvođač odabire kontrakt.
8. Primjer: South dijeli i ima 5 Hp, West ima 10 Hp, North ima 13 Hp i East ima 12 Hp. East-West imaju 22 Hp, pa su oni dobili kontrakt. East postaje izvođač. Da su East i West imali svaki po 11 Hp, tada bi West bio izvođač jer je prije Easta bio na redu.
9. Izvođačev partner naziva se STOL. “Stol” slaže po bojama svoje karte na stol, licem prema gore. Do kraja dijeljenja on dodaje karte isključivo po izvođačevom nalogu i nema pravo sugerirati ili pomagati partneru.
10. Izvođač odabire adutski ili bezadutski kontrakt. Ukoliko se ne igra manša, kontrakt je na visini jedan. Izabrana adutska boja premješta se na mrtvačevu desnu (izvođačeva lijeva strana) pored ostalih boja.
11. Obrambeni igrač s izvođačeve lijeve strane prvi izigrava. On ATAKIRA, a odigrana karta se zove ATAKA.
12. Karte, koje čine štih ne bacaju se na kup. Svaki igrač stavlja odigranu kartu ispred sebe i pošto je štih odigran, karte se okreću licem prema dolje. Svaki igrač slaže svoje odigrane karte redom, s lijeva na desno, na sljedeći način: osvojeni štih = OKOMITO (znak plusa), izgubljeni štih = VODORAVNO (znak minusa).
13. Igrač (ili mrtvac), koji je osvojio štih igra prvi u sljedećem štihu i tako sve do 13. štiha.
Način pisanja rezultata
1. Izvođačev cilj ovisi od njegove najave:
a) ako NIJE najavio manšu, njegov cilj je osvojiti 7 ili više štihova
b) ako je najavio manšu u NT-u, cilj mu je osvojiti 9 ili više štihova
c) ako je najavio manšu u hercu ili piku, cilj je 10 ili više štihova
d) ako je najavio manšu u trefu ili karonu, cilj je 11 ili više štihova
e) ako je najavio mali slam, cilj je 12 štihova
f) ako je najavio veliki slam cilj je osvojiti svih 13 štihova
2. Ako izvođač ne napravi svoj kontrakt, obrana upisuje po 50 poena za svaki štih manjka.
3. Ako izvođač ostvari svoj cilj, ne upisuje poene za prvih 6 štihova, već za sedmi, osmi i svaki daljnji dobiveni štih. Takav štih u bezadutskom kontraktu vrijedi 30 poena (osim sedmog štiha, koji vrijedi 40 poena), u herc ili pik kontraktu 30 poena, a u tref ili karo kontraktu 20 poena. Za napravljeni parcijalni kontrakt izvođač upisuje dodatnih 50 poena, za “dobru igru”.
4. Za napravljenu i izlicitiranu manšu izvođačeva strana upisuje dodatnu nagradu od 300 poena. Dodatne nagrade za napravljene i izlicitirane slamove su 500 za mali i 1000 za veliki slam.
5. Svako dijeljenje se računa zasebno. Igrači odlučuju koliko će trajati cjelokupna igra - određeni broj dijeljenja ili neko određeno vrijeme.

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.