Trilogija zagrebačkog klasika

15.03.2023.

Nedavna kazališna adaptacija splitskog klasika "velo misto" me je sjetila da malo prevrtim film unazad, kad je Split dobio kazališnu adaptaciju popularne tv serije to me je sjetilo na jedan
koju godinu raniji projekt kazališne adaptacije zagrebačkog klasika "tko pjeva zlo ne misli" ovaj post je specijalno za nas koji volimo klasike u svim njihovim verzijama i oblicima. Odnedavno je kompletan film ponovo dostupan online pa evo za one koji bi pogledali linkam
ga ovdje bezvremenska zagrebačka komedija, što me je
sjetilo na komentar na jednom od postova posvećenih filmskom klasiku da "što ima posebno u tom filmu i zašto je izvedena istoimena predstava" na što sam replicirao odgovor da je "tko pjeva zlo ne misli" za Zagreb isto što je i "velo misto" za Split kronika jednog vremena
u 2 različita grada. Imao sam svojevremeno ideju o približavanju scenografije za one koji nisu pogledali kazališnu verziju zagrebačkog filmskog klasika kroz fotke, iako je princip isti nijanse su ključna razlika nije niti bilo izvedivo da kompletna filmska scenografija bude prenesena u predstavu a niti ne bi odgovaralo da je.


Zapravo na relaciji film-predstava su mi najgore reakcije da je predstava "loša" a od premijere 2017. je izvedena preko 100 puta, adaptirati zagrebački klasik u kazalište je bio sklizak teren, a osim glavne priče adaptacije života Šafranekovih sa filma na predstavu ovo
je i svojevrsna nadopuna filmu u određenim kadrovima su dodani raznorazni elementi tog vremena koji nisu adaptirani na filmu. Na postu
o zanimljivostima sam se dotaknuo tih stavki koje su inovacija u predstavi a kad se radi usporedba na relaciji sa filmom
izvrsna nadopuna filmu. Inovativna stvar je radio i vijesti o aktualnoj situaciji u kraljevini Jugi. Dio iz posta o zanimljivostima.


"Kad smo kod kostimografije ne bi bilo loše nešto natipkat i o scenografiji s glumačke strane. Glavne uloge su "fiksne" a sporedne "multipraktik" iako sve imaju imena one ulaze u više mini uloga, kao pojačanje glavnoj postvavi, u jednom su kadru susjedi Šafranekovih u drugom putnici na "samoborčeku" izletnici,radio naratori i protagonisti radio-drame. U principu nadopuna
da se film skroz uvjerljivo prenese u predstavu (na filmu su sve ove uloge bili statisti) ovdje je više njih bilo multipraktik uloga
sve u svemu zanimljiva ideja. Kako sam već negdje naveo u nekom od ranijih postova intencija nije bila konkururanje filmu nego samo film adaptirati u kazalište što je i uspjelo. Da se vratim na uloge evo popisa glevne postave i sporedne".


Kadrovi iz filma...






Kadrovi iz predstave...





Kostimografija u predstavi odskače od one na filmu ali odgovara tridesetim godinama prošlog stoljeća, a multipraktik uloge su virtuozan
potez za nadopunu radnje kroz njih. Bilo je gostovanja u Krapini na Brijunima i u Splitu na Marulićevim danima zagrebački klasik je popularan i izvan Zagreba što je još jedan oblik satisfakcije.






Kao zagrepčanu mi je iznimno drago da je zagrebački filmski klasik dobio kazališnu verziju koja nije samo kazališna adaptacija filma
nego i njegova izvanredna nadopuna pored što adaptira glavnu filmsku radnju otvara i drugi kut inovacije poput radija i vijesti tog vremena koje šibaju u formi ovih današnjih, bit će ponovo na repertoaru 14.19.21.26.i 27.4. ne isključujem da ponovo (uživo) pogledam kad se na film konstantno vraćam što se ne bi i na predstavu kvalitetnim projektima se vrijedi vraćati ako zaokupiraju radnjom fabulom intrigantnošću i glumačkom plejadom, da se vratim na predstavu ove me digresije jebiga konstantno skrenu s teme,na neki način predstava ima crtu problematiziranja reklama na relaciji sadašnjost-prošlost
u triedesetim godinama prošlog stoljeća stavljene su reklame (tog vremena) u invazivnu formu kao ove današnje s kojima se prekida program svakih par sekundi. Ali ima još, predstava je razimirana kao i film na postovima ranije, zagrebački klasik je prije koju godinu dobio i svoju treću adaptaciju u formi tv serije. "dnevnik velikog Perice"


"Serija se nastavlja na kultni film Kreše Golika Tko pjeva zlo ne misli. Radnja je tridesetak godina nakon radnje iz tog filma. U seriji su nekim junacima iz filma produženi životi u novom, drukčijem i po mnogo čemu zanimljivom vremenu. U šestorima epizodama prikazuje se zbivanja u životu Perice Šafraneka i njegove obitelji tijekom 1964. godine. Perica prolazi turbulentno razdoblje svog života, a duh političkog Zapada sa svime što ga čini – od mode do glazbe, od ideja do tehnološkog napretka – postaje sve primjetniji i utjecajniji. Tadašnji Zagreb ubrzano se razvija. Stvara se i razvija bogata pop-kultura koja nezaustavljivo prodire u ondašnje socijalističko društvo. Vrijeme je plesnjaka, početaka televizije, glamuroznih glazbenih festivala. U takvom okružju zbiva se priča puna emocija, realnih" životnih izbora između oportunizma i iskrene ljubavi".






Pratio sam nastajanje tog projekta na oficijalnom instagram accoutu pa su mi informacije bile dostupne prije nego je objavljeno na televiziji o snimanju ovog projekta. Film je u tridesetim godinama prošlog stoljeća serija trideset godina kasnije u šezdesetim, 6 kvalitetnih epizoda kao treći dio filmskog klasika, predstava koja nije imala intencije konkurirat filmu nego ga samo prenijeti na pozornicu a ispala je vrhunska stvar koja se može gledati
kao nadopuna filmu i koju godinu kasnije tv serija "dnevnik velikog Perice" 30 godina nakon, o životu velikog Perice. U tv projektu isto
nisu izostavljene aktualnosti tog vremena i jedna od epizoda dotiče se zagrebačke poplave 64-eps do gledanja serije nisam znao da Fulir ima brata-to je jedna od uloga u seriji neki mutikaša koji se došao "ogrebat" za nasljedstvo. Predstava "tko pjeva zlo ne misli" je bila svojevrsni eksperiment ali nije u ključnim stvarima odskakala od filma onda je u seriju ubaciti ulogu Fulirovog brata bilo izazovno kad ga u orginal-projektu nije niti bilo u scenariju ali zna Brešan to je jedan od boljih redatelja izvući situaciju da priča nema rupu.Scenografija serije je prilagođena tužnoj stvarnosti Relja Bašić i Franjo Majetić su pokojni pa su i njihove uloge nisu uzeli druge glumce za njihove uloge.Perica je profesor a amaterski se bavi pjevanjem koncept s pjevanjem je zadržan u seriji.


Popriličan vremenski raspon film (1970.) predstava (premijera 2017.) ali se napravilo senzaciju,a 4 godine od premijere predstave realiziran je tv projekt nastavak priče baziran na filmskom klasiku. Zagrebačka kronika vremena u 3 forme ovo je jedna od najboljih stvari realiziranih koje se dotiču kronologije zagrebačkog vremena u filmsko/kazališno/televizijskoj formi.

Kad je bilo aktualno pisalo se o impresijama

"Perica i dalje vodi dnevnik, prvi datum koji je zabilježio je 24. travnja, jer je tada doznao da je umro njegov tetak gospodin Fulir, koji je završio u neželjenom braku s maminom sestrom Minom, i stan na Zrinjevcu ostavio svom nećaku. Tom prigodom shvatili smo još nešto važno, Ana Šafranek nije baš puno patila nakon smrti supruga Franje, pa ni za Minom, ali ispada da je Fulir bio jedina osoba koju je voljela. Valjda zato što njihovo stalno koketiranje nikad nije konzumirano ozbiljnijom vezom. U eri nestašice stanova, Perica odjednom ima dva, ali na ostavinskoj raspravi pojavljuje se jedan drugi Fulir, po imenu Ernest (Otokar Levaj), brat pokojnog Eugena, on ne namjerava osporiti bratovu oporuku, ali pokazuje posebno zanimanje za jednu sliku u njemu.

Šarmantan je i elegantan, baš poput Eugena Fulira, i Ana je osvojena na prečac. I mnogi drugi likovi prolaze emocionalne prevrate, Pericu je poput udara groma uzdrmala pojava nove nastavnice u školi Nade Žegar (Iva Babić), ona izgleda kao iz talijanskih revija i pitanje je gdje nabavlja takvu odjeću (u dućanima trikotaže "Varteks" svakako ne), pritom je kći zastavnika JNA (popularni srpski glumac Nikola Kojo), dok je Željka izložena udvaranjima svog novog šefa u policiji (Goran Navojec), koja joj baš nisu mrska".


Donedavno se moglo gledat na youtubu komplet sezonu ali kao što su razjebali kazalište online pa se ne može gledati kazališnu adaptaciju filma,ista je stvar sa serijom baziranom na filmu koji je simbol Zagreba.

život je pozornica,dramska umjetnost je njegova projekcija

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.