ponedjeljak, 14.05.2012.

arhiva iz otpada






PRIČE


PROTIV


PAPIRA





U posljednjih dvadesetak godina svako malo čujem kako u bivšem sistemu nitko nije smio reći da je Hrvat, a ako bi se to nekako saznalo - nešto strašno bi mu se dogodilo. Također se priča da su u ondašnjem društvu svugdje na vlasti bili Srbi. Kad god to čujem strašno mi dođe kako smo mi Hrvati patili pod tim jarmom.

Doduše, pomalo me zbunjuje što sam i ja tada živio, nikada i nigdje nisam nijekao ni tajio da sam i ja Hrvat, i zbog toga mi se nikada ništa loše nije dogodilo. Još više me zbunilo kad sam nedavno pronašao na nekoj hrpi glomaznog otpada jednu staru svesku ispunjenu rukom. Na naslovnoj stranici piše KNJIGA ČLANOVA SSRNJ, a iz sadržaja se vidi da su u njoj popisani svi članovi Socijalističkog saveza radnog naroda Jugoslavije 1959. godine u područnoj organizaciji mjesne zajednice Tuškanac. Kako je Tuškanac već cijelo posljednje stoljeće rezidencijalna četvrt u kojoj stanuju bogatiji, ugledniji i moćniji stanovnici nego drugdje, a u svesci su popisani svaki pojedinačno, neki podaci u njoj su me začudili.



Prvo, tiskane rubrike pokazuju da se u popisu članova tražila i nacionalnost, i svi su se izjasnili, velika većina kao Hrvati. Prema tome, izjasniti se kao Hrvat ne da nije bilo zabranjeno i nepoželjno 1959. godine, nego se izričito zahtijevalo da se svatko izjasni. Drugo, sumarna lista članova SSRNJ na Tuškancu, gdje su živjeli ministri i direktori i slični, pokazuje da je od 655 članova SSRNJ bilo 545 Hrvata, 65 Srba, 21 Slovenac, a ostali pripadaju raznim drugim nacionalnostima, uključujući i 5 Jugoslavena, tj. neopredjeljenih. Drugim riječima, među „vrhuškom“ stanovništva Srba ima čak dvostruko manje nego ih je bilo u sveukupnom stanovništvu Hrvatske.

Čemu sad vjerovati - onome što se priča ili onome što dokumenti kazuju? I jedno i drugo zahtijeva tumačenje, a tumačenje zahtijeva pamet, i možda je upravo to objašnjenje zašto imamo tako različita tumačenja. Koliko još drugih priča koje se šire i kojima se vjeruje ne bi izdržale provjeru?




















<< Arhiva >>

eXTReMe Tracker