STAROST


Jeste li primijetili koliko se ljudi danas boji starosti? To je još jedna od bolesti našeg vremena. Na starost se gleda kao na predvorje smrti, a smrt se valjda smatra krajem svega, konačnim i neopozivim užasom s kojim se nemamo snage suočiti sve dok se ne nađe pred nama i stavi nas pred gotov čin. Ove sam se teme sjetila uz pjesmu Bolje biti pijan nego star... koju su servirali mladima na norijadi. Tako se već djeca impregniraju negativnim osjećajem prema starosti i starim ljudima.
Ako malo bolje razmislimo, stvari mogu izgledati sasvim drugačije. Starac kojeg vidimo pred sobom nije gubitnik pred kojim stoji još samo nesretni završetak i kraj svega. On je ponosni primjerak naše vrste koji se othrvao životnim opasnostima i došao do točke na kojoj se nalazi. Pun je znanja i životnog iskustva koje može prenijeti mlađima. On ima svojih sedamdeset, osamdeset ili više godina pod kapom, što mi mlađi ne možemo reći za sebe. Kraj života nije u našim rukama i ne znamo kad će nam doći. Možda mnogo godina prije nego što dosegnemo njegovu starost.
Nemojte misliti da strah progovara iz mene. Naravno, bojim se umiranja, ali strah od same smrti već me dugo ne mori. Sjećam se trenutka u drugom razredu osnovne škole kad sam iznenada shvatila da ću jednom uistinu umrijeti, da se to nikakvim čudom ne može izbjeći. Bio je to užasno klaustrofobičan osjećaj, jer dijete ima ograničeno poimanje smrti i moje se ograničilo na osjećaj prestanka disanja – zgrozim se kad se sjetim. No ta mi je spoznaja postala pravi blagoslov. Kako sam rano počela o tome razmišljati, tako sam došla i do nekih odgovora, a na strah sam se privikla do te mjere da to više i nije strah nego informacija o činjeničnom stanju. Strah se budio kad se kraj približio dragim ljudima i dobrim poznanicima u mom životu. I u trenucima kad sam bila svjesna vlastite životne ugroženosti. Svijest o prestanku tjelesnog funkcioniranja meni poznatih ljudi bila je to jača što sam im za života bila bliža. No i onda je prevladao osjećaj da smrt nije kraj, da ti dragi ljudi nisu otišli nego samo preselili nekamo gdje ih ne vidim, ali do njih dopiru moje molitve.
Nisam željela toliko govoriti o smrti. Ona je bitan element koji uvelike utječe na naš život samim svojim postojanjem (i ovako smo često neozbiljni i neodgovorni, a kako bismo se tek ponašali kad nje ne bi bilo) i o njoj bi se mogle napisati knjige, kao i o rođenju, sklapanju braka, rađanju djece i drugim važnim trenucima u našem životu. Htjela sam se samo zapitati zašto je starost prognana iz naše civilizacije. Kad viđamo starije ljude u promidžbenim emisijama? - Jedino u reklamama za životno osiguranje i sredstva za učvršćivanje zubnih proteza. (Pelene za inkontinenciju brižno su obavijene velom bezličnosti.) I u tim se reklamama pojavljuju uglavnom mlađi i njegovani ljudi starije dobi – osobito kad je riječ o ženama. Dobro, zaboravila sam reklame za bombone i prehrambene proizvode u kojima se pojavljuju dragi djedovi i bake kako bi svojim unucima pomogli odabrati ono najbolje. Oni više igraju ulogu dobrih vila nego stvarnih starih ljudi s reumom, otečenim nogama, drhtavim rukama...
Trebamo shvatiti da starost nije kazna, da je ona prirodni dio našeg postojanja – ukoliko se naš životni put ne prekine i prije nje. Oduvijek sam poštovala starije od sebe – nije to samo formalnost, nego istinski stav oblikovan u obitelji s puno staraca i djece. Moj se stav nije oblikovao sad, u ranim srednjim godinama (imam ih četrdeset i jednu), bio je prisutan u mladosti, za vrijeme studija, možda oduvijek.
Uvijek sam smatrala da u životu treba ići dalje – kamo god me on vodio. Pitala sam i neke bliske starije osobe bi li se željele vratiti u prošlost kad bi to bilo moguće. Dobila sam zanimljive odgovore – većina muškaraca rekla je da bi, dok su žene rekle da ne bi. To me utješilo, jer sam mislila da možda sa mnom nešto nije u redu kad tako razmišljam. Kasnije sam tu istu utješnu misao čula od velike švedske dječje spisateljice Astrid Lindgren. Nju su u jednom intervjuu, kad je već bila starija od 80 godina, pitali bi li se htjela vratiti u dane svog djetinjstva u kojem su nikle prekrasne priče koje je darovala čovječanstvu. Malo je razmislila i polako odgovorila – da je djetinjstvo provela u lijepoj velikoj kući s mnogo soba i puno djece koja su se stalno igrala i smišljala nove pustolovine, ali da se ona u to vrijeme više vratiti ne bi htjela. Što bih ja mogla tome dodati...
Kolike sam samo teme ovdje dotakla - ima ih za pet postova. Treba govoriti i pisati i o onome o čemu se nerado razgovara - na normalan i ljudski način. Život teče dalje i na nama je da iskoristimo njegovo vrijeme najbolje što možemo. yes


30.05.2006. u 23:48 | K | 15 | P | # | ^

<< Arhiva >>


< svibanj, 2006 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Svibanj 2013 (2)
Kolovoz 2010 (1)
Lipanj 2010 (3)
Svibanj 2010 (1)
Kolovoz 2009 (3)
Srpanj 2009 (1)
Lipanj 2009 (1)
Svibanj 2009 (2)
Travanj 2009 (3)
Ožujak 2009 (3)
Veljača 2009 (4)
Siječanj 2009 (4)
Prosinac 2008 (2)
Studeni 2008 (2)
Listopad 2008 (4)
Kolovoz 2008 (4)
Srpanj 2008 (1)
Travanj 2008 (5)
Ožujak 2008 (4)
Veljača 2008 (3)
Siječanj 2008 (3)
Prosinac 2007 (3)
Studeni 2007 (2)
Listopad 2007 (2)
Rujan 2007 (3)
Kolovoz 2007 (3)
Srpanj 2007 (2)
Lipanj 2007 (3)
Svibanj 2007 (3)
Travanj 2007 (9)
Ožujak 2007 (10)
Veljača 2007 (11)
Siječanj 2007 (13)
Prosinac 2006 (13)
Studeni 2006 (12)
Listopad 2006 (9)
Rujan 2006 (10)
Kolovoz 2006 (5)
Srpanj 2006 (11)
Lipanj 2006 (11)
Svibanj 2006 (15)
Travanj 2006 (4)


Opis bloga


Moja razmišljanja o svemu što je u životu bitno. Misli koje su me uzdizale i koje želim podijeliti s drugima.









Prostor Duha

Blog.hr


Mudre izreke


Kahlil Gibran:


Vjera je oaza u srcu do koje nikad
nisu doprle karavane misli.



Oćutiš li želju da pišeš
– a jedino je Duhu znana
tajna tog zova –
valja ti ovladati znanjem,
umijećem i
čarolijom:
znanjem riječi
i njihove melodije,
umijećem da budeš
bez pretvaranja
i čarolijom da voliš one
koji te budu čitali.


Rado navraćam

moja sestra
alkion
@pple

atlantida
betanija
big blue
Borut i Vesna
brlje
brunhilda
bugenvilija
carla_bruni
catcher
chablis
Champs-Elysees
chichckava
čiovka
da Vinci
detalj
dida
dinaja
Dream_Maker
ely
E.P.
Festina lente
finding myself
fra gavun
gajo
gogoo
goldy
gustirna
harisma
indigo
irida
izvornade
ježić bodljica
jimbo
juliere
kaodajevažno
kaplja
katrida
kenguur
Kinky Kolumnistica
kora-kri
ledena
LittleMissG
Luki i Goldie
ljelja
majstorica s mora
majta
MaSanYa
Melody
memoari srca
mentina
metanoja
Mima
mirisdunje
mirjam
mirta
misko
mislimatepozdravljam
MonoperajAnka
more nade
morfin@
morska zvijezda
nihonkichigai
Nova Vizija
oceana
odgoj s osmijehom
okeco
orator,-oris,m.
otkucaj
pametni zub
pantera
pegy
plejadablue
povjesničar2cool
prilagodba...
prorok
rose and butterfly
rozza
Rusalka
Sadako's apprentice
salvetna tehnika
santea
Sanja
sepia
serafina
Siscijanka
sklblz
slatko grko
slave
smotani
spooky
šumarka
teuta
tixi
trill
um
umjetnik
Uranova pikula
vampir Tibor
vierziger
vorja
ZG dnevnik
Zitta
zrno gorušicino
Zvrk

Ima vas još...

Hit counter
posjetitelja od 29. 5. 2006.