Bookeraj - raj za pasionirane čitatelje

subota, 11.06.2011.

Patrick Süskind: «Kontrabas»

Ova kratka knjižica, ova novela, privukla me imenom autora o čijem «Parfemu» sam vjerojatno na nebrojenim portalima, pa i na ovom mom blogu pisala bezuvjetne hvalospjeve. Još jedno narativno, introspektivno i nadasve zanimljivo djelce koje se brzo čita i nevjerojatno podsjeća na neke od meni dražih autora i autorica, na Amelie Nothomb, recimo, iako je spisateljski potpis nešto drugačiji.
Na početku priče nalazimo se u dnevnoj sobi jednog kontrabasista u simfonijskom orkestru. Što reći o ulozi kontrabasa u simfoniji?

«Dvanaest kontrabasa, ako to žele – doduše samo teorijski – nećete ih moći sprijačiti ni s cijelim orkestrom. Čak ni fizikalnim zakonima. Oni mogu progutati druge. Ali bez nas nema ničega. Pitajte koga hoćete. Svaki će vam glazbenik potvrditi da se orkestar u svako doba može odreći dirigenta, ali ne i kontrabasa. Stoljećima su orkestri izlazili na kraj bez dirigenata. Dirigent je u povijesti razvoja glazbe otkriće najnovijeg datuma. Devetnaestog stoljeća. I ja vam mogu potvrditi da čak i mi u državnom orkestru ponekad sviramo kao da dirigenta uopće nema. Ili ga zanemarujemo. Pokatkad ga zanemarujemo tako da to i ne primjećuje.»


Međutim, radi se o instrumentu čija je virtuoznost zapostavljena, pa se naš pripovjedač ponekad osjeća kao rudar u državnom orkestru, kao rutinirani udarnik, a ne glazbenik. Njegov je instrument njegov križ:

«Tim je instrumentom teško rukovati. Kontrabas je, kako da se izrazim, nekako više prepreka nego instrument. Ne možete ga nositi, morate ga vući, a ako padne, uništit će se. Možete ga ugurati u auto samo ako izvadite sjedalo s desne strane. A u tom slučaju auto je već pun. U stanu ga uvijek morate zaobilaziti. On stoji tako... tako nekako glupo, znate, nije poput klavira. Klavir je dio pokućstva. Klavir možete poklopiti i ostaviti. Kontrabas ne. On je uvijek tu... Imao sam nekoć ujaka, stalno je bio bolestan i stalno se žalio da se nitko za njega ne brine. Tako čini i kontrabas. Ako imate goste, uvijek se gura u prvi plan. Svi govore samo o njemu. Ako želite biti sami s nekom ženom, on je nazočan i sve nadgleda. Ako postanete intimni – on promatra. Uvijek imate osjećaj da se zabavlja i da ismijava sam spolni čin. Taj se osjećaj naravno prenosi i na vašu partnericu i tada – pa i sami znate, tjelesna ljubav i ismijavanje, to je toliko blizu, a tako loše ide jedno s drugim!»


Ako ste se pitali kako čovjek uopće postane glazbenik na tako zahtjevnom i neatraktivnom instrumentu, čini se da se morate roditi u određenim okolnostima:

«Usuđujem se reći da među osam kontrabasista u našem orkestru nema niti jednom kojeg život nije dobrano lupio po glavi, a sve što je propatio i danas se još vidi na njegovu licu. Moja je sudbina, primjerice, tipična za kontrabasista: dominantan otac, državni službenik, nenadaren za glazbu; slaba majka, flauta, predana glazbi; kao dijete obožavao sam majku; majka je voljela oca; otac je volio moju malu sestru; mene nije volio nitko – naravno, to je subjektivno. Iz mržnje prema ocu odlučio sam ne postati državni službenik nego umjetnik; iz osvete prema majci odabrao sam najveći, najnezgrapniji instrument, koji je najmanje pogodan za solističku karijeru; i da bih je quasi smrtno povrijedio te da bih ocu koji je već bio u grobu zadao još jedan udarac, postao sam ipak državni službenik: kontrabasist u državnom orkestru, treći pult.»


I tako, on sjedi u svom stanu i razmišlja o budućnosti (jer, dragi moji, ovako više ne ide):

««Razmišljanje» - kaže jedan moj prijatelj koji već dvadeset i dvije godine proučava filozofiju i koji će sad doktorirati – «razmišljanje je preteška stvar da bi se čovjek prema tome smio ponašati diletantski». On – moj prijatelj – ne bi sjeo i odsvirao klavirsku sonatu. Jer on to ne zna. Ali onaj tko vjeruje da može razmišljati i koji stalno razmišlja, taj čini veliku grešku, kaže moj prijatelj. Stoga se i događaju tolike katastrofe koje će nas sve jednog dana odvući u propast.»

(ima nešto u tome, mislim da sam vam već pričala o svom poimanju struke i stručnosti. Mada, ja se često upuštam u razmišljanje, jer to, kao i mnoge druge stvari, nastojim raditi iz hobija – kao entuzijast – hobist, kao amater, ali ne kao diletant).

Iz nekog razloga imam dojam da je ova priča bila potrebna i da ju je valjalo napisati, iz perspektive svih onih koji imaju predispozicije, a ipak žive običan i prosječan život. Pokušajmo ovo bolje razjasniti: neki u životu moraju biti i kontrabasisti, i prodavačice u pekari i smetlari (a da pritom ne nastojim umanjiti važnost i značenje svih tih zaposlenja za funkcioniranje družtva). Mora biti i rudara i bagerista i poljoprivrednika, i žena na šalteru i poštara. Stvar je samo u tome da neki ljudi svojom ulogom u društvu mogu biti sasvim zadovoljni i spokojni glede posla koji obavljaju da bi društvo tiktakalo kako treba, dok drugi pritom misle da su ih život i okolina iznevjerili (kao da bilo kome život i okolina nešto duguju, svašta!). Naš je kontrabasist od potonjih: njegov izbor kontrabasa navodno ga je uskratio za mnoga zadovoljstva u životu, od kojih je jedno od najvećih to da se zgodni mezzosoprani ne okreću za njim, bar ne dok radi u simfonijskom orkestru. E sad, kad bi bio u kakvom komornom orkestru, u kvartetu ili kvintetu, to bi bila druga stvar. Zaključak knjige jest: napraviti jednu glupu, blesavu, nepromišljenu gestu, ultimativni rizik zbog kojeg možeš ili potonuti do samog dna ili se izdići do samog vrha, ili polako, ustrajno i marljivo raditi i napredovati do vrha stepenicu po stepenicu. Upravo u toj situaciji zatječemo našeg kontrabasista i pitamo se što će sljedeće učiniti zajedno s njim u samoći njegovog zvučno izoliranog stana.

Za kraj, evo citata o glazbi:

«Jer glazba je nešto ljudsko. S onu stranu politike i povijesti. Rekao bih da je glazba općeljudska kategorija, urođen konstitutivni element ljudske duše i ljudskog duha.»

11.06.2011. u 18:40 • 6 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Bez prerada.



< lipanj, 2011 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Rujan 2022 (5)
Travanj 2022 (7)
Veljača 2022 (5)
Siječanj 2022 (6)
Listopad 2021 (2)
Rujan 2021 (2)
Srpanj 2021 (6)
Svibanj 2021 (4)
Travanj 2021 (3)
Ožujak 2021 (4)
Veljača 2021 (4)
Prosinac 2020 (7)
Studeni 2020 (3)
Listopad 2020 (2)
Kolovoz 2020 (3)
Siječanj 2020 (1)
Travanj 2019 (1)
Svibanj 2018 (2)
Ožujak 2018 (1)
Kolovoz 2017 (4)
Srpanj 2017 (7)
Lipanj 2017 (10)
Svibanj 2017 (2)
Ožujak 2017 (6)
Veljača 2017 (6)
Siječanj 2017 (4)
Prosinac 2016 (1)
Studeni 2016 (11)
Listopad 2016 (4)
Rujan 2016 (2)
Kolovoz 2016 (4)
Srpanj 2016 (8)
Travanj 2016 (1)
Ožujak 2016 (10)
Veljača 2016 (2)
Siječanj 2016 (4)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (2)
Srpanj 2015 (6)
Lipanj 2015 (14)
Svibanj 2015 (11)
Travanj 2015 (3)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (6)
Siječanj 2015 (8)
Prosinac 2014 (5)
Studeni 2014 (6)
Listopad 2014 (8)

Komentari da/ne?

Opis bloga

Na ovom blogu čitajte o knjigama - mojim knjigama, Vašim knjigama, najnovijim knjigama, starim knjigama, zanemarenim knjigama, o autorima knjiga i novostima iz književnosti.


Hit Counter by Digits


Za sve informacije, pitanja, primjedbe, komentare, uvrede i drugo kontaktirajte me na bookeraj.blog@gmail.com