Ovo je ulomak predavanja
Nauma Ilievskog, metropolita strumičkog, održanog na
Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu 22. svibnja 2006.
Pojam
hezihazam označava način duhovnog života u Istočnoj crkvi koji se odvija u molitvenom spokoju (tihovanju) i ispunjen je molitvom uma u srcu, a preko kojeg se traži i doživljava živo, milosno (blagodatno) i osobno zajedništvo s Bogom. Sama grčka riječ
’hesihija’ znači
tišina,
mir, a u ovom asketskom kontekstu se koristi kako bi se točno izrazilo mirovanje uma u srcu čovjeka koji priziva Isusovo ime. Kada se u asketskoj literaturi upotrebljava termin
hezihija , misli se upravo na to. Dakle, može se reći da je
hezihazam u Istočnoj crkvi osnovna duhovno-asketska i filozofsko-teološka metoda kršćanskog viđenja, doživljavanja i spoznaje Boga, a time i čovjeka i svijeta.
Kada se govori o
hezihazmu, vrlo je važno znati da se sav duhovni život čovjeka odvija u velikoj harmoniji. Znači, duhovni život nije nešto slučajno, nešto kaotično, nešto što se može bilo kako živjeti, nego u duhovnom životu postoji veliki red koji se ne smije nimalo zanemariti, koji se mora poštivati. To osobito mora znati i živjeti duhovni otac, sukladno svome iskustvu, sukladno tome koliko je prosvijetljen od Boga. Isto tako i svi kršćani, a posebno monasi, moraju znati ovaj poredak kako bi se izbavili od obmane, od lažnog stanja uma. Jer u svakodnevnom životu pogrešno misliti o nekim pitanjima i nije tako tragično i katastrofalno, ali u duhovnom životu misliti nešto pogrešno, to posebno monasima može upropastiti čitav život i učiniti njihov dolazak u samostan uzaludnim. Zato je dobro da se učenje i izlaganje o molitvi uklopi i poveže s redom i harmonijom koji vladaju u duhovnom životu.
U tradiciji Istočne crkve, suglasno svetim Ocima, možemo vidjeti da kod svakog asketa postoji podjela duhovnog rasta na stupnjeve. Oci poznaju prvi stupanj kojeg nazivaju
čišćenje (pročišćenje, očišćenje), zatim drugi kojeg nazivaju
prosvjetljenje, i treći stupanj kojeg nazivaju
oboženje. Prvi je pročišćenje srca od strasti, drugi prosvjetljenje uma, a treći oboženje čitavog čovjeka. Za svaki od ova tri stupnja karakteristično je, kada govorimo o harmoniji u duhovnom životu, da ima svoju molitvu, svoj način organiziranog života, svoje kušnje; svaki stupanj ima svoj odnos s duhovnim ocem i duhovno vodstvo, svaki stupanj odgovara stupnjevima svetog reda itd.
Na prvom stupnju koji se zove čišćenje, molitva je samo umna i usmena, odnosno monah ili asket ju može izgovarati ustima i može ju pratiti svojim umom. Riječi molitve su:
Gospodine Isuse Kriste, Sine Božji, smiluj se meni grešniku. Na drugom stupnju, koji se zove prosvjetljenje, um se već nalazi unutar srca i tamo prati molitvu koja se izgovara unutarnjom riječi. Razlika između drugog i trećeg stupnja je u tome što na drugom čovjek svojim zalaganjem, naporom svoje volje drži um sabran u srcu, a na trećem stupnju to čini sama Božja milost (blagodat) koja neprestano zadržava um u srcu. Ovo duhovno stanje opisano je i u poznatoj knjizi
Ispovijesti ruskog hodočasnika. U njoj se može pročitati kako čovjeku i kada spava i kada govori ili bilo što radi ili misli, molitva teče u srcu.
Vidjeli smo da na svakom od ovih stupnjeva postoji odgovarajuća molitva. Na čemu se temelji ova molitva? Oci kažu da je molitva uma u srcu zapravo aktualizacija milosti krštenja. U trenutku svetoga krštenja mi u svome srcu, tom našem duhovnom centru, primamo puninu Božje milosti. Tu puninu milosti čovjek u velikoj većini slučajeva ne osjeti. Razlog tome je što se ljudi obično krste kada su djeca i kada nisu toga svjesni, a u daljnjem tijeku života puno griješe, ili se jednostavno nedovoljno pripreme za krštenje kada su već odrasli. Tu milosti ljudi uzaludno izgube kao kad biser pada u blato, i tada ga samo na trenutak čovjek vidi dok ne propadne još dublje. Ali taj biser postoji dolje, na dnu blata. Dakle, ova punina milosti Božje, postoji u našim srcima, ali ju mi zbog našeg grešnog života ne vidimo. Zato trebamo proći kroz stupnjeve pročišćenja srca kako bi se ta milost tako silno pojavila da privuče um u srce, da čovjekov um spozna gdje je mjesto srca. Kao što kažu Oci, da se srce otvori, i da um privučen tom milošću Božjom prebiva u srcu i tu prati molitvu i da se, prebivajući unutra, još više preobražava i prosvjetljuje. Tada slijedi drugi stupanj – prosvjetljenje.
Znači, osnova hezihastičkog asketskog ili asketsko-hezihastičkog života upravo je krštenje čovjeka i njegovo ukorjenjivanje u život Crkve, zajedno sa svim ostalim sakramentima (Svetim Tajnama), prije svega sakramentom pričesti tijelom i krvlju Kristovim.
Hezihast traži tu milost koja je ucijepljena u njegovo srce svetim krštenjem. Tu je baziran cijeli asketski napor i jedino se na taj način gradi savršeno zajedništvo s Bogom. Naglašavamo taj osobni trenutak, susret čovjeka s Bogom.
(...)
Postoje i različite kušnje na svakom od stupnjeva. Dok je srce zarobljeno od strasti, demon ima direktan prilaz iznutra. Dovoljno je da ubaci neku pomisao, da potakne neku želju, iznutra pobudi neku strast da bi naveo čovjeka na pad. Oci kažu da su sa strastima uvijek povezani i demoni. Svaka strast je jedan demon.
Ali, kako znamo da je srce zarobljeno? Da je srce zarobljeno od neke strasti prepoznaje se po tome što nije otvoreno, ne zna se mjesto srca. Milost krštenja koja nam se daje na krštenju nije izašla iz srca, i pošto um ne zna gdje je srce, ne prebiva u njemu i ne može pratiti molitvu unutar njega. To je znak da nam je srce zarobljeno od neke strasti, najčešće strasti visokoumlja, gordosti, umišljenosti, oholosti, kad čovjek o sebi visoko misli ...
Strasti su u Istočnoj crkvi podijeljene na tri grupe:
slavoljublje (oholost, gordost, umišljenost, želja za vlašću itd.), zatim
srebroljublje (sve što je povezano s novcem i imetkom) i
slastoljublje (sve što je povezano s tijelom; bludne strasti, ugađanje trbuhu, itd.). Od grubih strasti kao što su srebroljublje i slastoljublje, ljudi kad uđu u Crkvu obično se brzo oslobode, ali ne i od visokog mišljenja o samima sebi. Kao što kažu Oci, s time se čovjek bori do kraja svog života. Zato, uvijek ima prostora da se čovjek smiruje, svjesno ponizuje, da teži prema stanju poniznosti, smjernosti tj. smirenosti. Oci kažu da je to Božje stanje. Tko napreduje u tome, spoznaje to stanje. To je stanje na kraju povezano i s ljubavlju prema neprijateljima.
Na prvom stupnju, kada čovjek nije pročišćen od strasti, demon ga napada iznutra. Dovoljna je pomisao, neka fantazija, poticaj strasti da čovjek padne. Na drugom stupnju, kada je dostignuto čišćenje od strasti, koje još nije konačno očišćenje, dovoljno je da se izlije milost krštenja u srcu i da se um privuče u srce, pa demon gubi snagu, jer se čovjek dosta ponizio i zadobio smjernost kao vrlinu, te asketsku ljubav čak i prema neprijateljima. Tada demon nema toliko snage da kod čovjeka izazove pad iznutra preko strasti i on mora napasti izvana. To znači da onaj mali dio nepreobraženih strasti mora biti potaknut velikim izazovom. Na primjer, za onoga koji je na stupnju pročišćenja, da bi pao dovoljna je pomisao o ženi ili o muškarcu – ovisi, ili da vidi nešto na televiziji. Na drugom stupnju demon mora prouzrokovati realni izazov. Umjesto bludne pomisli o muškarcu ili ženi, mora osigurati njihovu realnu prisutnost. Potreban mu je upravo realni izazov da bi pokušao izazvati pad kod asketa. Na trećem stupnju, što možemo vidjeti u životopisima svetih, demon se i osobno pojavljuje s ciljem da asketa na neki način ili dovede u zabludu uma (pa se pojavi u obliku sveca) ili da ga uplaši kako bi ovaj napravio neki korak koji bi ga doveo u pad. Vidjeli smo da na svakom stupnju ovog duhovnog razvoja postoji posebna kušnja kojom nas demon napada.
(...)
Postoje još neke specifičnosti oko molitve: na primjer, što se čisti molitvom na prvom stupnju, što na drugom, a što na trećem. Na prvom stupnju se pročišćuje energija uma, i to je važno znati. Um ima i
bit (suštinu) i energiju: energiju koja prebiva u glavi i koja se preko osjetila razlijeva po svijetu (a može se sabrati u molitvi) i bit uma koja je u srcu. Trebamo znati da se najprije čisti energija uma. Na primjer, na početku duhovnog života, česta je pogreška koja se dogodi ljudima kada prvi put dođu u Crkvu i kada pročitaju nekoliko duhovnih knjiga i kada im se malo otvore duhovne oči te dobiju prvu svjetlost, da odjednom pomisle o sebi kako su postali vrlo duhovni. Dobiju prvo prosvjetljenje, ali ne prosvijetli se njihov um nego energija njihovog uma. Oni tada zamijene prosvijetljenost energije s prosvijetljenošću
biti uma i pomisle o sebi da su nešto veliko ... To je kao nož s dvije oštrice. Bog nam unutar nas daruje prvu svjetlost kako bismo vidjeli svoju grešnost, a ne uočavali grijehe drugih. Obično ljudi to i učine; s prvom prosvijetljenošću, s prvom svjetlošću koju dobiju oni počinju osuđivati druge umjesto da vide sami sebe, i to je ono što zovemo obmana (prelest), lažno stanje uma. Tu prvu svjetlost, kao nož s dvije oštrice, čovjek upotrijebi protiv samoga sebe. Ali tek na drugom stupnju, kada um uđe u srce, počne se čistiti bit uma koja se nalazi u srcu. Na trećem stupnju dogodi se ono što se kod svetih Otaca kaže ’ugrabljenje uma’ i ono što već apostol Pavao kaže:
ne znam jesam li bio u tijelu, ili izvan tijela ili ... (usp. 2 Kor 12,3).