Monasi se sele iz svog doma. Pretpostavka da bi netko vodio život kao hodočasnik je da napusti roditelje i zavičaj. Što je čovjek dalje od kuće, to on lakše, tako prije svega misle irski monasi, shvaća bit riječi peregrinatio, tim više mu život postaje potraga za nebeskom domovinom. Govori se o irskim monasima:
Napustivši svoju domovinu započeli su tražiti onu nebesku.
Izlazak iz domovine je uvjet za monahe da bi mogli slijediti Krista. Slijedeći ga, ostavljaju sve kako bi bili siromašni i goli poput njega.
Na jednom mjestu stoji da monasi napuštaju rodno tlo, bogatstvo i roditelje da bi goli slijedili golog Krista (
nudos nudum Christus sequi). Na drugom mjestu piše:
Napustio je oca i mjesto svojega rođenja, prema riječima evanđelja odrekao se svih radosti i zemaljskih dobara, gol prihvatio svoj križ, zanijekao sam sebe i slijedio Krista.
Oci su u svom tumačenju Knjige postanka 12,1 razložili što za monaha znači izlazak. Kasijan, Ambrozije i Jeronim govore pri tome o trostrukom izlasku tako što zasebno tumače pojmove: zemlja, zavičaj i očinski dom:
Idi iz zemlje svoje znači odreci se svakog imanja, zemaljskog bogatstva i mogućnosti koje ti svijet pruža. Ovdje je riječ o tjelesnom napuštanju svoje zemlje. Monah se oslobađa navezanosti na dom, obitelj, i ljude. On odlazi iz svoje zemlje i napušta ljude s kojima je živio i koji su mu prirasli k srcu. Napušta i svoju imovinu i svjesno se odlučuje za život u siromaštvu.
Idi iz zavičaja. Kasijan tumači ovaj izlazak kao napuštanje staroga poročnog života, prijašnjih navika i osjećaja koje je čovjek imao u prošlosti. Tko seli, mora ostaviti svoju prošlost iza sebe, ne smije se više poistovjećivati s osjećajima iz djetinjstva, već ih se mora riješiti da bi bio otvoren za sadašnjost, da bi mogao napredovati na svom putu.
Ambrozije tumači zavičaj kao osjetila od kojih se mora oprostiti. Tko želi duhovno napredovati, mora se osloboditi vanjskih dojmova i poći duhovnim putem, iznutra, putem u vlastito srce u kojemu Bog prebiva. Ambrozije svojim tumačenjem pokazuje da je kod monaha u biti riječ o unutarnjem, duhovnom putu, približavanju Bogu.
Idi iz doma očinskog. Ovaj izlazak Kasijan razumije kao odricanje vidljivog i prolaznog i okretanje vječnom i budućem.
Odvraćamo svoj duh od svih sadašnjih i vidljivih stvari i promatramo još samo budućnost i čeznemo za onim nevidljivim.
Monah se treba iseliti iz misli na ovaj svijet (
ex memoria mundi huius), njegov duh treba misliti samo na Boga. Kasijan u tom kontekstu citira riječi iz Poslanice Filipljanima:
"Ali naša je domovina na nebesima..." (Fil 3,20) Srce se već ovdje treba navezati na Boga, na nebesa i ne brinuti se za zemaljsko.
Ambrozije gleda na izlazak iz kuće očinske kao na izlazak iz kuće riječi. Duh u izgovorenoj riječi pronalazi konačište:
Kuća duha je izgovorena riječ. Duh stanuje u našem govoru i upravlja našim riječima.
Kada govorimo, mi se osjećamo kao kod kuće, povezani smo sa svijetom, sudjelujemo u njemu, u njegovim novostima, poslovima, brigama i borbama. Stoga je šutnja, prema Ambroziju, jedini izlazak iz ovog svijeta. Šutnja oslobađa monaha od navezanosti na ovaj svijet, više se ne miješa u njegove poslove, oprašta se od njega da bi se mogao posvetiti samom Bogu i hoditi prema njemu. Monasi poistovjećuju hodočašćenje sa šutnjom. Jedan je otac rekao: "Hodočašćenje se sastoji od šutnje." Za monahe je kod izlaska, seobe, bitan unutarnji stav, oslobođenje od navezanosti na ovaj svijet kao što to predstavlja govor. Ta se unutarnja sloboda može postići i bez stalnog tumaranja. Tako ideal peregrinatia biva produhovljen. Prema tome, i monasi koji su cijeli svoj život proveli u ćeliji mogli su se nazivati peregrini, hodočasnici budući da su se povukli iz svijeta šutke i u samoći. U šutnji se monah odvaja od ljudske zajednice. Svjesno odlazi u samoću. Monasi se povlače iz domovine da bi vodili samački život. Traže inkognito, žele ići svijetom anonimno, da se nitko na njih ne osvrće.
Za Willibalda stoji da je on tražio
peregrinationis ignotitiam, anonimnost hodočasnika. Hodočasnik je nepoznat, često neshvaćen, živi dragovoljno izvan zajednice i time izvan svake pravne zaštite. Oslobodio se zajednice, svake navezanosti na svoj narod, obitelj kako bi u potpunosti raskinuo sa svijetom i živio samo za Boga, sibisolique deo, kao što stoji u jednom pravilu, za sebe i Boga samog.
Za putujuće monahe srednjeg vijeka, prije svega za irske monahe, prakticiranje trostrukog izlaska kao što ga opisuju Kasijan, Ambrozije i Jeronim vezano je uz stvarno putovanje. Hodajući, oni su se udaljili od svih navezanosti i ovisnosti. I za nas pješačenje može postati živa meditacija našeg izlaska i time naše vjere. Napokon, Abrahamov je izlazak već u Poslanici Hebrejima postao temelj naše vjere:
Vjerom posluša Abraham, kad bi pozvan da izađe na mjesto koje je trebao primiti u baštinu. Izađe ne znajući kamo ide. (Hebr 11,8)
Hodajući, mi ne shvaćamo samo razumom ono što Kasijan tumači kao izlazak naše vjere, nego mi našim tijelom poimamo bit izlaska, prakticiramo ga dušom i tijelom, razumom i osjećajem. Pri tome ne moram stalno misliti na sadržajno značenje izlaska dok hodam, ne moram dakle razmišljati odakle trebam otići.
Kada se prepustim hodu, ja već izlazim. Hodom se oslobađam od svih navezanosti i ovisnosti, od navezanosti na ljude koje volim, koji me štite, kod kojih rado boravim, od navezanosti na ljude čiju pohvalu i priznanje očekujem, na čiju reakciju mislim neprestano bilo što da činim. Izaći znači ostaviti iza sebe ljude koji su mi postali važni, zaboraviti njihovu pohvalu i pokudu, njihovu ljubav i mržnju. Ne smijem ostati kod ljudi, već moram otići od njih da bih stvarno mogao ići putem kojim me Bog poziva. Hodajući, stalno mislim na ljude koje sam zavolio, onda na kraju ostajem doma, ne krećem zaista na put. Izvanjski gledano ja hodam, ali moje srce ostaje stajati.
Kod monaha je riječ o unutarnjem putu. Na taj put polazim samo onda kada želim "odšetati" od svega što me sprječava da budem svoj. Kada hodam, moram ostaviti uloge koje imam, odbaciti maske koje skrivaju i nagrđuju moje biće. Tko sam ja, ta osoba koja hoda tamo, kada se riješim svega toga, kada više ne vrijedi ono što sam postigao, što sam vrijedio u tuđim očima? Šetajući, ulazim u svoje biće, svoju istinu, svoju srž. Nije važno što ljudi misle o meni, to se hodanjem gubi.
Što je moja srž? Tko sam ja uistinu pred Bogom? U hodu napuštam sve ono slučajno i krećem na put k sebi samome, na put k Bogu, mojem Bogu, Bogu mog života.
Hodajući, ne trebam stalno razmišljati što me to veže i o čemu sam ovisan i kako bih se toga mogao riješiti. Hodajući, doduše, čovjeku naviru mnoge misli i mnogo toga mu biva jasnije. Ali pješačenje kao živa meditacija je nešto drugo, ne meditacija o nečemu, već prakticiranje nečega. Pješačenjem prakticiram unutarnji izlazak. Ulazim u unutarnju slobodu. Prepuštajući se hodu, ja napuštam ono što me drži zatočenim, navike koje me sputavaju, navezanosti na ljude bez kojih ne mogu živjeti, zatočenosti u koje su me dovele moje potrebe i želje, ostavljam svoj posjed i udobnost. Odričem se kontakta s ljudima. Jedan dugi period sam im nedostupan. Selim iz svijeta, iz veze s njim i polazim u sve veću slobodu, slobodu vjere koja se ne oslanja na ništa drugo osim na Boga.
Anselm Grün, Na putu