Blagdan je Pepelnice, kojim počinje korizma
slika:
http://radio.hrt.hr/radio-sljeme/clanak/blagdan-je-pepelnice-kojim-pocinje-korizma/112113/
''Blagdan je Pepelnice ili Čiste srijede, katolički spomendan kojim počinje razdoblje korizme koje, ne računajući nedjelje, traje 40 dana do Uskrsa. Pepelnica je početak korizmenoga vremena. To je dan pokore, razmišljanja, nemrsa i posta.
Na blagdan Pepelnice svećenik posipa vjernike pepelom uz riječi: Spomeni se čovječe da si prah i da ćeš se u prah pretvoriti ili Obratite se i vjerujte Evanđelju! Pepeo je simbol pokore i poziv je katoličkim vjernicima da razviju duh poniznosti i žrtve, a podsjeća ih i da je Bog velikodušan i milosrdan onima koji mu se obraćaju pokorna srca.
Pepeo se dobiva od grančica palme blagoslovljenih na Cvjetnicu prošle godine. Blagoslivlja se svetom vodom i kadi tamjanom. Pepeo podsjeća ljude na njihovu prolaznost i već je u Starom zavjetu znak pokore, kajanja i poniznosti. Običaj korizme nastao je u IV. stoljeću, a propis pepela za Pepelnicu ili Čistu srijedu potječe iz XII. stoljeća. U Katoličkoj Crkvi post na Pepelnicu i Veliki petak odnosi se na vjernike od navršene 18. do 60. godine života, a nemrs za starije od 14 godina. ''
http://radio.hrt.hr/radio-sljeme/clanak/blagdan-je-pepelnice-kojim-pocinje-korizma/112113/
''Danas je Pepelnica ili Čista srijeda dan kojim započinje korizmeno vrijeme koje traje 6 tjedana ili 40 dana (ne računajući nedjelje). Evanđelje nas uči da bismo korizmeno vrijeme trebali započeti: milostinjom, molitvom i postom. Sve to treba da činimo ponizno, tiho i u skrovitosti. Korizma je vrijeme promjena!
Pepelnica ili Čista srijeda dan je pokore, razmišljanja, i prvog konkretnog djela pokore - posta i nemrsa.
U katoličkoj Crkvi dva su zapovjedna posta i nemrsa; Čista srijeda i Veliki petak. Post obavezuje sve katolike od navršene 18. do započete 60. godine života, a nemrs za starije od 14 godina. Bolesni i nemoćni nisu obavezni na opsluživanje posta i nemrsa.
Post za katolika znači uzeti samo jedan puni obrok u danu. Nemrs znači redovito jesti (uobičajena tri obroka dnevno), ali da to ne bude meso (a može biti masno). Uočiti treba ovo: u dva dana "strogog posta" (Čista srijeda i Veliki petak) nije samo post, nego, zajedno, i post i nemrs! Znači: vjernik toga dana jede samo jedan puni obrok ("do sita"), jer je post i ne jede meso, jer je nemrs!
Obred pepeljenja u današnje vrijeme je simboličan, ali za katolika ozbiljan čin. Posipanje pepelom oduvijek je simboliziralo ljudsku prolaznost, promjenu, kajanje za svoje loše postupke i istovremeno spremnost za nove, bolje korake i za obraćenje. Pepeo u Bibliji označava i stanje žalosti i nesreće.
Pepeo se dobiva od sagorjevanja blagoslovljenih grančica masline korištenih na Cvjetnicu prethodne godine. Opet simbolika, sagorjevanje znači čišćenje. Kao kad se plemeniti materijali oslabađaju od nečistoće. Osim smbolike naglasak je i na kontinuitetu.
Obred pepeljenja obično je "pod misom", poslije Evanđelja i homilije, usred otajstva euharistijske službe. Svećenik će kratkim obredom i svetom vodom blagosloviti pepeo na pladnju. Zatim će, u znak ozbiljne želje za pokorom i obraćenjem, najprije sebi, a zatim svakom prisutnom vjerniku posuti po glavi malo pepela.
Dok posipa vjernike pepelom izgovara riječi: „Spomeni se čovječe da si prah i da ćeš se u prah pretvoriti.“ (lat: Memento homo, quia pulvis es, et in pulverem reverteris) iz knjige Postanka, s asocijacijom i aluzijom na izgon praroditelja iz raja ili „Obratite se i vjerujte Evanđelju!“ Isusov poziv iz njegova Govora na gori.
U nekim župama (ali i staračkim domovima, bolnicama) cijeli obred je upriličen kao služba riječi, izvan mise.
Pepeo je simbol pokore i pomaže nam u razvijanju duha poniznosti i žrtve. Pepeljamo se kako bismo obuzdali oholost svojih srdaca i podsjetili se da je život na zemlji prolazan.
Treba znati kako cilj ovog blagdana i korizme nije u sebičnim namjerama (dijeta, prilika za smršavjeti, dotjerati svoj izgled), već je cilj unaprijediti sebe u odnosu sa svojim bližnjima i u odnosu s Bogom. Post i dijeta nisu iste stvari. Dijeta isključuje duhovnu dimenziju posta. Kršćanski post kao temeljnu nakanu ima držati budnim tijelo i dušu, probuditi ih za pozornost prema Bogu.
Broj 40 je biblijski broj koji označava puninu vremena, savršenstvo, postizanje određenog cilja. Korizma je vrijeme od 40 dana našeg hoda. U tom vremenu nailazimo na kušnje, pitanja, različite izazove i ponude, no to je i vrijeme koje nam nudi rast i sazrijevanje.''
sa bloga Pogled unazad
hvala Ljiljani sa Facebook-a za ovaj tekst:
https://www.facebook.com/ljiljana.ozmec1/posts/1140623359311351