(Ovaj je post samo privremeno ovdje. Ostaviti ću ga mjesec dana da se kiseli i sakuplja komentare prije nego ga premjestim na onaj od mojih blogova kojemu je namijenjen, s - nadam se - inkorporiranim doprinosima komentatora.)
DAMU JE
NEMOGUĆE
SRESTI
Skladna krasota rezultat je pomnog inžinjeringa
Zgodno, zar ne? Lijepa slika, lijepa djevojka. Još i više, lijepa djevojka na lijepoj slici, pa nam se i djevojka čini ljepšom i slika zanimljivijom nego kad bismo ih kojim načinom mogli razdvojiti da dobijemo lijepu sliku bez lijepe djevojke ili lijepu djevojku na ružnoj slici.
Pogledajmo je pažljivije. Možda se pitate zašto vam to predlažem? Ta ona je jedna od, to zaista nije pretjerivanje, bezbrojnih golišavih djevojaka koje svakodnevno možemo naći otisnute boljom ili lošijom tehnikom na stranicama novina, magazina, revija, na kompjutorskim monitorima ili televizijskim ekranima... No ova nas može uvesti u svijet svojih kolegica; upoznavši nju, znat ćemo više o ostalima.
Njeno ime je Shay Knuth.
Pojavila se na srednjim stranicama, "duplerici", Playboya, najpoznatijeg svjetskog magazina koji objavljuje papirnate ljepotice toliko davno da je danas vrlo vjerojatno već baka, ako je još živa. Autor fotografije je vrhunski profesionalac - kakvi su svojevremeno bili svi koji su radili za Playboy. Sama fotografija pored blage erotičnosti koju zrači posjeduje prijatan naboj smirenosti. Ova izbija već iz samog sadržaja fotografije: od starinskog albuma koji Shay ležerno prelistava, preko svakodnevnog namještaja u pozadini koji priziva ugođaj mirnog doma u kojem smo zaštićeni od svih nasrtaja svijeta, do čistog tepiha preko kojeg se ljepotica protegnula i okuugodnog zelenila što se nazire kroz prozor. Blage boje pridružuju se tom smirivanju gledaoca, tamni starinski namještaj poručuje da se nikamo ne treba žuriti. Posvetimo se, dakle, smireno gospođici koja se i nama tako smireno, a i pomalo podrugljivo, smješka.
Opojne krivulje
Blagost što izbija iz cijeloga njezina lika, smirenost što je zrači fotografija, plod su vrhunskog "inžinjeringa" u izradi ovakvih fotografija. Ne smijemo zaboraviti da je fotografija napravljena desetljeće prije nego su se počeli prodavati prvi osobni kompjutori i nekoliko desetljeća prije nego je itko mogao i sanjati o PhotoShopu, u vrijeme kada se fotografijama pripisivala daleko veća dokumentarnost nego danas.
Da bismo potkrijepili tvrdnju da učinak koji slika ostavlja na promatrače nije slučajan, pozvat ću se na jedan poznati primjer iz osnova psihologije. Pogledajmo ova dva lika:
Jedan se zove maluma, drugi je takete. I jedan i drugi naziv su bez značenja, niti jedan lik ne ocrtava išta smisleno, veze između likova i imena ne mogu biti ni logičke, ni smislene, ni uobičajene jer se s tim likovima po prvi put susrećemo. Ipak, pokušajte odrediti kojemu liku pripada koji naziv. Što je najbolje, test s istim likovima i istim nazivima imati će isti ishod kod govornika gotovo svih svjetskih jezika (ukoliko slučajno kod njih „takete“ ili „maluma“ nemaju neko značenje, što bi moglo utjecati na odgovore). Po zakonu slučaja 50 posto ljudi bi se trebalo opredijeliti za jednu, a 50 posto za drugu mogućnost. Ali nije potrebno čekati pismene potvrde da bismo znali - velika većina ljudi prvi će lik nazvati takete, a onaj drugi maluma. Slučaj se time isključuje, a pojava traži objašnjenje. Objašnjenje je jednostavno. Takete zvuči oštro, šteketavo, razlomljeno, rogobatno, a prvi lik izgleda upravo tako - oštro, uglato, razlomljeno, nazubljeno, narogušeno. Maluma je blag (blaga), prigušen (prigušena), obao (obla), gladak (glatka); ime tako zvuči, lik tako izgleda, prirodno da ih povezujemo. Ako bismo prikazali te likove u bojama, ishod bi bio još izvjesniji.
Dwight Hooker je fotografirajući Shay Knuth dobro znao kako na ljude djeluju prividno besmisleni impulsi - estetske poruke. Da bi proizveo željeni dojam - blagost, smirenost - naprosto je skalupio Shay u jednu varijantu maluma-lika, u krivulje. Pronađimo ih. Shayino lice je punačko (1), frizura oko njezine glave čini gotovo kuglu (2). Neke djevojke imaju ravnu kosu, nekima se kovrča; ovoj na slici kosa je valovita na krajevima, a krajevi su okrenuti unutra. Ne znamo je li to prirodno ili namješteno za potrebe snimanja, ali sklon sam povjerovati u ovo drugo jer tako okrenute vitice formiraju s licem novi oval (3), a zaokružimo li od najniže točke vitica do tjemena dobivamo još jednu elipsu (4).
Obratimo pažnju na grudi. To ne bi trebalo biti teško, barem ne muškom dijelu publike. Svaka dojka za sebe opisana je jednom polukružnicom (5 i 6), a obje zajedno formiraju polukružnicu označenu na skici brojkom 7. Luk od vrata do struka (8A) spaja se s lijevim krakom polukružnice 6 (desna strana lijeve dojke) i nastavlja u drugom dijelu krivulje 8B koja iza desne ruke nastavlja usporedo s krivuljom ruba plavo-zelenog ogrtača (9B).
Osobito je zanimljiva desna dojka. Dobro stoji, zar ne? Na pravom mjestu u odnosu na ostale elemente slike. Kako se tu našla? Pitanje se čini smiješnim. Naprosto je tu! Ali ne - ona jest tu, ali nije naprosto. Naime, prirodno bi trebala biti malko niže, gdje bi - da jest - unijela pomutnju među uspostavljne krivulje, u prvom redu pokvarila polukružnicu 7, potom 8A, pa sve ostale.
"Tehnologija" s kojom se tako drsko isprčila je teoretski jednostavna; desno rame, zaklonjeno glavom, nenormalno je podignuto dok je lijevo izbačeno naprijed i spušteno gotovo preko granica fizioloških mogućnosti čovječjeg tijela. Djevojka koja na slici izgleda tako skladno u stvarnosti je, u času snimanja, bila čudovišno izvijena, u itekako napornu položaju. Kako je namještanje ostalih elemenata fotografije zacijelo zahtijevalo poduže vrijeme, to njen blaženi smiješak ustvari skriva izuzetan napor.
S košulje koja omata lijevu ruku (10 i 11) pređimo na noge (12, 13, 14, 15, 16, 17). I haljina je u krivuljama (9A i 9B, 19, 20, 21, 22), teški obrub (9B) samo proširuje popis krivulja te krpice kojom se zaodjenula.
Analizirajmo te krivulje. Recimo, ove na ruci (10, 11). Da nema rukava vidio bi se uglati "takete" pregib lakta kakav i jest. Obučena, ta ruka se uklapa u opće "maluma" zakrivljenost. Sjena ruke bačena preko butine (početak krivulje 13) iznenađujuće je uska; ruka koja je baca dvostruko je šira! Uskoća sjene postignuta je s dva reflektora koji osvjetljavaju ruku pod međusobnim kutem. Tako dobivena sjena popunila je i prekrila pregib tijela i butina koji bi inače narušio sklad.
Krivulja koja s donje strane ocrtava desnu nogu (12) zanimljiva je po tome što se vidi samo pod jednim kutom gledanja (snimanja). U svakom drugom slučaju ne samo da nema krivulje, nego i koljeno ispada pomalo ćoškasto, kakva i jesu koljena. Da nijedna pojedinost nije izmakla pozornosti svjedoče i prsti na stopalima (18), a na slici se nalazi i niz drugih skladno uklopljenih krivulja na koje nisam ukazao, ali ih sami možete pronaći.
Što rekosmo za nogu, mogli bismo i za cijelu Shay Knuth: iz svakog drugog kuta, osim onog iz kojeg je napravljena ova fotografija, mora da je - onako iskrivljena - djelovala smiješno ili čak ružno, groteskno.
Još i više: odaberite najljepšu žensku osobu iz vaše okoline i aranžirajte je u pozu koju nam Shay prikazuje i otkrit ćete dva dokaza da ogrtač nije slučajno nabačen. Naime, u tom položaju svakoj ženi na svijetu strši lijeva lopatica, nimalo estetski ugodno, a na struku se koža nabora, što je tkanina lijepo prikrila.
Saberimo sve rečeno: lik koji vidimo jedan je od mogućih likova djevojke koja je izabrana za "Miss September" one daleke 1968. godine. Taj nesumnjivo privlačan lik je i nju samo izuzetno rijetko krasio. Paradoksalno: ako nam se ovaj lik dopada, bilo bi moguće biti sa Shay Knuth u najbližim mogućom odnosima, a da nam željeni lik nikada ne iskrsne pred očima u ovolikoj savršenosti.
Četiri pogleda
Isto bi nam se moglo dogoditi i sa Sharon Johansen. Njezina fotografija pojavila se u Playboyu u listopadu 1972 (tj. prije četrdeset godina). Pri pogledu na nju prosječnog muškarca mora obuzeti blaga vrtoglavica, a potom sjetna zanesenost. Tolikih grudi bi se još i našlo, ali da tako stoje...?!
Neviđeno! A da postoje, upravo tako stršeće, podastire se impozantan dokaz u bojama. No prije no što Sharonu proglasimo boginjom, još jednom razmotrimo fotografiju - i to pozorno.
Ona je u vodi, u pozadini je vodopad - voda prska oko njenih butina. Vrhovima prstiju lagano je oslonjena na neku stijenu. Grudi strše li strše. Mokre vitice kose pale su po koži ramena. Široki smiješak otkriva niz jakih zuba. Zdravo, jedro tijelo uokvireno je djevičanskom idiličnom prirodom. Opći ugođaj je razdragan, bezbrižan...
Pogledajmo fotografiju po treći put. Grudi su i dalje nesumnjivo bujne. No što bi se dogodilo s njima da su ruke opuštene niz tijelo, umjesto da su blago ispružene naprijed? Gnjusna gravitacija povukla bi lijevu sisu nalijevo, desnu nadesno, a njihov opčinjavajući doseg bi splasnuo. Lako je uočljivo da ruke usmjeruju grudi i djelomično ih podržavaju, ali - oduzmemo li i to "djelomično" - grudi i dalje izuzetno stoje. Naša fasciniranost može se iskazati pitanjem: kako tako teške grudi tako frapantno strše?
Prisjetimo se - fotografija je snimljena prije nego su silikonske grudi ušle u opticaj i modu. Te grudi su nesumnjivo prirodne ženske grudi, ali kako tako neprirodno prkose gravitaciji? Pogledajmo Sharonu po četvrti put. Tajna skladnosti Shay Knuth je u estetici, tajna Sharone Johansen je u tehnologiji. Preciznije - tehnologiji fotografije. Još preciznije - u mogućnosti foto-aparata da uslikaju fotografiju u tisućinki sekunde, pa i brže, po nekoliko fotografija u sekundi.
Uzevši u obzir tu sposobnost foto-aparata, rješenje tajne Sharoninih grudi postaje lako razrješivo. Sharon je skočila, a fotografija je usnimljena u onom djeliću trenutka kad joj je tijelo već bilo na silaznom dijelu putanje, ali su grudi još bile na svom uzlaznom putu. Da to nije nimalo slučajno ulovljeni trenutak pokazuje nam njena kosa. Trebalo bi očekivati da je kosa, zajedno s grudima, također u zraku. To što nije kazuje da je ono što se čini šarmantno mokrim viticama zapravo kosa slijepljena za kožu nekim lakom ili ljepilom. Tako gledajući, voda oko butina nije više prskanje vodopada, već voda koja je slijedila izbijanje Sharoninog tijela iz jezerca. Time je objašnjen i mogući položaj vode uz prednju stranu butina, nemoguć pod pretpostavkom da djevojka mirno stoji, ali prirodan ako se upravo ispravila iz čučnja.
Ruke se, pak, ne pokazuju više kao lagano opuštene na stijenu, nego kao grčeviti dodatni oslonac za ravnotežu pri ateriranju, oslonac samo preko vrhova prstiju što odaje atletske sposobnosti i izuzetan napor lijepog modela.
Ovisnost o iluziji
Na slici imamo djevojku koja mirno stoji, srdačno se smješka, prči sise i prepušta se dugotrajnom pogledu; u stvarnosti je to bila djevojka koja je skakala kao žaba dok su joj grudi mlatarale na sve strane. Da je ovo objašnjenje nastanka ove fotografije ispravno, svjedoči i nekoliko manje uspjelih ostvarenja iste serije, objavljenih također u Playboyu kasnijih godina.
Dakle, kao u slučaju sa Shayom, ponovo možemo ustvrditi: bilo bi moguće živjeti sa Sharonom godinama, a da ljepoticu sa ove fotografije nikad ne susretnemo.
Sad možemo formulirati jednu od najznačajnijih karakteristika papirnatih ljepotica: one postoje samo na papiru, samo na ekranu, šireći iluziju da postoje u stvarnosti. Opojnost dvodimenzionalnih sirena proizlazi iz toga što izgledaju stvarne, opasnost iz toga što u stvarnosti ne postoje.
Njihova privlačna snaga je poznata i koristi se svaki dan. Možemo li više i zamisliti reklame i novine bez njih? Istodobno, nezavisno od proizvoda čija se prodaja pospješuje njihovim likovima, one same po sebi propagiraju ideal ljepote i ženstvenosti koji je dvostruko poguban. Prvo, ideal koji ne postoji; nameću ga kao cilj milijunima muškaraca širom svijeta, guraju ih u trku koju ne mogu završiti jer je cilj nemoguće doseći, i time ih čine trajno nesretnima. Drugo, i same predivnice čije nas fotografije izbezumljuju, kad izađu iz studija i susretnu muškarce koji se njima dopadaju, nalaze da ti muškarci teže za nekim fantomima, nečim što one same ne mogu pružiti iako je pomoću njih proizvedeno.
Srećom, međuljudski odnosi ne zavise od samo jednog elementa tih odnosa, ali - nesrećom - iskrivljenje koje smo dijagnosticirali na ovim dvama primjerima nije jedino. Od većine ostalih razlikuje ga to što je izravna posljedica razvoja masovnih komunikacija koje, želeći svemu udovoljiti, produciraju ideale koji više nikog ne zadovoljavaju, ali poput svakog snažnog narkotika - stvaraju ovisnike.
|