subota, 19.12.2009.

šok budućnosti

U mom je sjećanju to bilo 1970 godine, prije gotovo četrdeset godina… U "Vjesniku", novini koja je bila dvostruko veća od današnjih dnevnika, na dijelu stranice koji površinom odgovara papiru formata A4 izišao je članak koji mi se zauvijek utkao u temeljne stavove i način razmišljanja.

Već sam mnogo puta razmišljao da bih trebao zaroniti u novinsku arhivu i potražiti tko ga je napisao. Vrlo koncizno, jasno i pregledno, netko je iznio osnovne ideje knjige Alvina Tofflera "Šok budućnosti". Pročitavši to, zauvijek sam ostao uvjeren da je moguće predvidjeti budućnost i da treba koristiti i futurologiju.

O članku sam diskutirao s prijateljima, a moja tadašnja djevojka uspjela je nabaviti i knjigu. U školi sam učio njemački, pa nisam znao engleski, te je ona pročitala knjigu i podrobno mi je prepričala. Dapače, nekoliko poglavlja koja su nam bila posebno zanimljiva, prevela je rukom ispisavši debeli bunt trgovačkog papira koji još i danas čuvam. Kasnije su se mnogi autori pozivali na tu knjigu, prepričavali i komentirali pojedine ideje iz nje, tako da sam s njom bio dobro upoznat.

Kada je knjiga napokon izašla u prijevodu koji sam mogao pročitati, bila je toliko skupa da je nisam mogao kupiti, a u knjižnicama je bio toliki red zabilježenih koji su je htjeli posuditi da nisam mogao doći na red.

Tako se dogodilo da sam bio upoznat s knjigom koju nisam otvorio kao da sam je pročitao. Nebrojeno puta sam se u razgovorima oslanjao na nju i barem pedesedesetak puta u ovih četrdesetak godina u tekstovima koje sam objavio pozivao sam se na Alvina Tofflera i njegov "Šok budućnosti", a da to - sram me bilo! - zapravo nisam pročitao.

Običaj mi je da subotom ili nedjeljom svrnem na Britanski trg, pregledam knjige koje se nude i kupim jednu za deset kuna. Posljednje nedjelje naletio sam na "Šok budućnosti" po pedeset kuna i morao sam to kupiti.

Sada polako, s velikim užitkom, napokon čitam tu knjigu. Odlična je, sjajno napisana, i vrlo pametna. Sve što sam pročitao do sada vrijeme je samo potvrdilo, a sve što je preostalo da se dogodi vrlo izgledno će se ostvariti. Paradoksalno, knjiga objavljena prije četrdesetak godina aktualnija je od pola sadržaja naših dnevnih novina!

Potražite ne nalazi li se među vašim knjigama ili među knjigama koje su kupili vaši roditelji i "Šok budućnosti". Od sveg srca savjetujem da je izvučete i pročitate je, iznova ili po prvi put.

U druge strane prozora pada gusti snijeg, uokolo moje kuće vlada bijela tišina. Čim postavim ovaj tekst na blog nastaviti ću s knjigom od mjesta gdje sam prekinuo da bih ovo zapisao. Ovaj snijeg i ova knjiga pomažu mi da preskočim četrdesetak godina i iznova sam mlad i suočen s budućnošću, makar i ne bila moja.






<< Arhiva >>

eXTReMe Tracker