nedjelja, 15.11.2009.

izmiješani rodovi

Zapisujem:

Sjeo sam na stolicu

Osoba koja mi se naviruje preko ramena kaže:

- Ne kaže se stolica, nego stolac. Nije ženskog roda nego muškog!

Pomislim "Ne bih rekao 'nije ženskog roda nego muškog' nego 'nije ženskog roda nego muškoga', ali kad bih već rekao 'muškoga', zašto ne bih rekao i 'ženskoga'? Dakle, mogao bih reći 'nije ženskoga roda nego muškoga'. Ali isto tako bih i ja mogao reći 'nije ženskog roda nego muškog'".

Imam povjerenja u osobu koja mi se naviruje preko ramena, ali moje povjerenje se osniva na tome da provjerim ono u što nisam uvjeren, da znam čemu vjerovati, a čemu ne. Zato se okrećem knjigama. U "Rječniku hrvatskoga jezika" piše "stolac, komad pokućstva s naslonom, obično s četiri noge, namijenjen sjedenju za jednu osobu", ali isto tako i "stolica, ž, v. stolac", to jest, ista stvar je i ženskog i muškog roda (ženskoga i muškoga). U "Pravopisnom priručniku hrvatskoga ili srpskog jezika" piše "stolac, stoličica", dakle, nešto muškog roda kad je umanjeno postaje ženskog roda. U "Hrvatskom enciklopedijskom rječniku" Navedeno je - pazi sad! - "stolica, ž, komad pokućstva s naslonom, obično s četiri noge, namijenjen sjedenju za jednu osobu", dakle, ista definicija, ali je predmet uvršten u ženski rod. Sve u svemu, zbunjen sam. Je li stolac ili stolica?

Sve je još zapetljanije kad se prisjetim da je za taj dio pokućstva moja baka govorila "štokrl" (muški rod), ali je istovremeno rabila i riječ "štokrla" (ženski rod), dok je za mali štokrl govorila "štokrlica" (ženski rod). Dakle, reklo bi se da postoje pojmovi/riječi koji mogu biti istovremeno i ženskog i muškog roda.

Naposljetku, ni knjigama se ne može bespogovorno vjerovati. I stolac i stolica opisuju se kao "komad pokućstva s naslonom, obično s četiri noge, namijenjen sjedenju za jednu osobu". To mi se čini pogrešno. Naime, taj opis odgovara stolcu, dok je stolica komad pokućstva s naslonom, obično s četiri noge, namijenjen sjedenju za jednu osobu, ali za razliku od stolca ima i naslon. Nije problem u ženskom ili muškom rodu istog predmeta, nego u tome što je riječ o dva predmeta: stolica ima naslon, a stolac nema. Pa i ono "obično s četiri noge" nije izvjesno, jer se stolac s tri noge zove u jednostavnoj izvedbi "tronožac", iako su nekim dizajnerski ekstravagantnim izvedbama i s stolica i stolac mogu imati po tri noge. Uz to, visoka elegantna barska stolica obično ima samo jednu nogu, ali bi se moglo reći za nju i da je barski stolac.

Kad sam zapisao "Sjeo sam na stolicu" kanio sam nadalje napisati nešto vrlo zgodno, ali sada je sve to izvjetrilo i više me ne zanima toliko da bih gubio vrijeme zapisujući to. Toliko me zaokupilo i iscrpilo ovo "stolica ili stolac" da mi se više ništa drugo ne da.

Sva sreća da nisam u gradu Stolcu (ili Stocu?), jer bih ondje sjeo na pod, na prljavo, i žuljalo bi me pod guzicom.




<< Arhiva >>

eXTReMe Tracker