Nije istina da velike međunarodne korporacije, konglomeracije, firme, banke i ostale organizacije samo eksploatiraju sirotu malu Hrvatsku. Ma koliko to čudno zvučalo, ma koliko to neke iznenadilo, a mnogima izgledalo i nevjerojatno, ima takvih međunarodnih divova koji su prisutni u Hrvatskoj i pri tome i na tome samo gube. Naime, ideja profita nije ni nužna ni jedina vodilja, a kadikad upravo profitna logika nalaže da je isplativo gubiti u tako maloj zemlji. Prisjetimo se upravo osnovnog odnosa: oni su veliki, moćni i bogati, a Hrvatska je mala. Moguće je da takvoj velikoj organizaciji na karti svijeta koja pokazuje koliko se raširila, gdje je sve prisutna, više smeta ako je Hrvatska bijela mrlja koja neugodno strči, nego bilo koji gubitak koji se može dogoditi na tako malom području. Za njih mali gubitak u maloj zemlji može biti višestruko kompenziran dobicima na velikim i bogatim tržištima poput S.A.D., Njemačke, Japana, Francuske ili Velike Britanije, a prisutnost u njoj biti tretirana kao marketinški argument za zadobivanje većeg povjerenja ondje gdje im je doista stalo. Ako kompanija posluje dobro na svjetskom nivoa, mali lokalni gubici mogu biti potpuno zanemarivi. Pored toga, nekog od vrhunskih menadžera takvih firmi može biti više strah da ga onaj iznad njega ne upita "A ovo?" i pokaže bijelu mrlju na globusu, nego da li je profit u njegovu sektoru manji ili veći za pola promila. Utoliko uopće nije nužno plaziti oko velikih, uvlačiti im se u dupe i namještati se da nas zguze. Takva politika i takvo ponašanje su više odraz karaktera onih koji nas zastupaju nego stvarnih potreba. Istina je da nam oni trebaju, ali oni nas hoće čak i ako im ne trebamo. Dokle god mi slinimo oko njih, mogu postavljati uvjete kakvi im padnu na pamet. Kada bi mi imali petlje jedinstveno reći da nas ne zanimaju, koliko košta da košta, preostalo bi im samo da nas nagovaraju i glade po jajima, i dobili bi sve što trebamo jeftinije nego što sada plaćamo. Ako proizvođač kupaćih kostima iz Španjolske otvori dućan u Ilici, naravno da mu je stalo da uspješno posluje. Ako netko želi dobiti zastupstvo strane firme, ništa čudno da mora zadovoljiti niz zahtjeva. Ali ako su u pitanju firme s fondovima koji odgovaraju godišnjim prihodima cijelih kontinenata ili ako drugi upravljaju neiscrpivim izvorima za koje je osnovni problem kako ih utrošiti, ne može se s njima razgovarati kao da se želi dobiti vagon robe za prodaju na sajmu. Imamo primjer iz nedavne prošlosti. Tile je bio majstor za uvjeriti velike da veselo kreditiraju, doniraju, sponzoriraju i na razne načine pomažu zemlju nekoliko puta veću od Hrvatske. Već samo zato mu svi prcknedli nakon njega nisu ni do koljena. |
Rujan 2021 (1)
Kolovoz 2021 (1)
Travanj 2021 (1)
Ožujak 2021 (1)
Veljača 2021 (1)
Siječanj 2021 (1)
Prosinac 2020 (1)
Studeni 2020 (1)
Listopad 2020 (5)
Rujan 2020 (6)
Kolovoz 2020 (9)
Srpanj 2020 (7)
Lipanj 2020 (4)
Svibanj 2020 (3)
Travanj 2020 (2)
Ožujak 2020 (2)
Siječanj 2020 (4)
Prosinac 2019 (3)
Studeni 2019 (7)
Listopad 2019 (4)
Rujan 2019 (6)
Kolovoz 2019 (7)
Srpanj 2019 (9)
Lipanj 2019 (5)
Svibanj 2019 (2)
Lipanj 2018 (2)
Svibanj 2018 (4)
Travanj 2018 (4)
Ožujak 2018 (5)
Veljača 2018 (3)
Siječanj 2018 (2)
Studeni 2017 (2)
Listopad 2017 (2)
Rujan 2017 (1)
Kolovoz 2017 (1)
Srpanj 2017 (1)
Svibanj 2017 (2)
Travanj 2017 (4)
Ožujak 2017 (1)
Veljača 2017 (1)
Siječanj 2017 (2)
Prosinac 2016 (3)
Studeni 2016 (3)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (2)
Kolovoz 2016 (8)
Srpanj 2016 (7)
Lipanj 2016 (8)