29.11.2009., nedjelja

Knjiškozastojni deja vu (okotrept odbjegle psihe)

Divno je kad se forme i sadržaji poklope.
Recimo, vino za pamćenje u prepoznatljivoj boci. Savršenstvo.
Međutim, uglavnom nam nekako fatum i k'smet pružaju čudne špilove karata; nikako sve pohvatati, nikako kad baš treba.
Divna boca obujmila zločinački bućkuriš.
U muzgavoj bukari, vino kojeg ćeš se uvijek sjetiti...

Kao polubalavo ranoodraslom – davno prije katarzične samospoznaje Petra Pana u sebi – moja je formnost bila magnetično privučena Hemingwayem.
Sve, što je tadašnjem meni, netom nadraslom poster Jamesa Deana iznad vrata sobe, trebalo, pronalazio sam u krtim opisima i ritmičnim nizovima riječi nobelovca Ernesta Hemingwaya – cinizam, Mediteran, sagorenost, seks, alkohol, koketiranje sa smrću.
Naravno, godine i godine kasnije, doista ću hodati po sprovodima i medicinskim pregledima, limitirati se na dvije pive i cinizam preventivno zadržavati za sebe, poput svih onih zbilja bitnih stranica i slojeva vlastite sadržajnosti…
To će, dakle, biti kasnije…

Sjedeći sit, još ne posve presječene pupkovine prvog odrastanja, sa mladenačkom hrpom amorfnih ideala, ulistavao sam u sebe životne stavove, tek se povremeno pitajući, je li Hemingwayev suicid više zlatni okvir autorovog djela, ili ipak vlastiti dijagonalni potez limenkom sa sprejem. Nisam dovodio stvari u pitanje; sve je bilo apsolutno.

Knjige, koje čitam nakon dosta godina, ponekad na mene djeluju kao koncentrični krugovi rotirajućih zidova u vremenu i prostoru, svaki sa po jednim otvorom, i tek rijetko se ti otvori poklope i vidimo kroz cijelu dimenziju, unatrag ili unaprijed, i onda prepoznajem sebe, nekad ili sad. Uglavnom vidim tek dio vlastitog životnog sazrijevanja, po jedan, dva sloja vremeprostornog zida – za znatiželju dovoljno, i za kratki bijeg iz sebe i u sebe istovremeno.
Kad sam nedavno stajao pred policom sa knjigama, nisam toliko razmišljao.
Tražio sam tek dovoljno čitljivu, tanušnu knjigu, koju bih držao u autu za prikraćivanje sati tijekom zastoja i čekanja (ne bi se reklo, koliko stigneš pročitati ponekad, stojeći u besprizornoj nedođiji, u zastoju nevidljivog razloga...)
Ne znam, koliko slučajno, ali ruka je zastala na omanjoj, ofucanoj zbirci kratkih priča i romana.

...
Nailazim na kraj kolone na vijugavoj cesti, palim sva četiri žmigavca… Desetak minuta kasnije, kolona je zavijena tišinom; sirena kola hitne pomoći nestala je negdje u nevidljivost, zvuk motora pomaknuo se iza mene.
(Hidrauličke škare, lokve ulja i krvi, rotirajuća svjetla, nečiji ostanak i nečiji odlazak - povodi ovim tihim, naprasnim stajanjima - ostaju potisnuti duboko u podsvijesti. Ovdje oko mene, samo je tiho.)
Otpijam vode, otkopčavam pojas i palim svjetlo za čitanje. Iz pretinca vadim „Fiestu“; više od dvadeset godina nakon prvog čitanja.
Opet taj cinični Jake Barnes. Opet taj iskompleksirani idealist Cohn. I opet ona. Opet Lady Brett Ashley.
I opet o izgubljenoj generaciji, o fatalnosti fizičke ozljede i o emotivnom bolu duševne amputacije. I opet i uvijek ta vrckasta, beskompromisna, nesigurna, surova, topla, vječna Brett Ashley. I dvadeset i koju godinu kasnije - tako ista!

Kolona i dalje stoji, i ne znam, kako i kad mi se točno prikrao i kraj mene sjeo taj klonirani osjećaj iz trenutaka prvog čitanja – bezglava, nemoguća ljubav. Isti kratki trenuci vjerovanja, isto tupilo pri pogledu na krevet, na prazne čaše, na vrata. Isti vječnosmetajući Treći, Četvrti, Nebrojeno Bezimeni. I uvijek iznova oni bockavi trenuci - nas. Nemogućih.
Odjednom, sve je tu, potpuno isto, neprekinuto, izvire iz žućkastih stranica, prožima me, progovara njezinim prisnim, prigušenim glasom, žmirkavo svjetluca ...

Auto ispred mene pokrenuo se nakon kratkog bljeska stop – svjetala.
Osjetnim naporom, provukao sam se kroz preklopljene, sve manje otvore zidova koji su se počeli nepovratno micati u vremeprostoru, i polako sam krenuo sa kolonom, odlažući usput u nevjerici knjigu u (hlađeni!) pretinac i pokušavajući se smjestiti u svoje sad i u svoje ovdje.
Spontan osmjeh zatečenosti kao da je patetično pokušao otjerati ugodnu jezu susreta.

Damn you, Lady Ashley











- 17:47 - Stisni pa pisni (8) - Papirni istisak - #

26.11.2009., četvrtak

Stare oči

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic
- 12:29 - Stisni pa pisni (12) - Papirni istisak - #

24.11.2009., utorak

Skribomanično - egzibicionistički udrobluk (SEU) nenaspavanog sponzorušca

Čitam nedavno, Njemačka izletila na poledicu primijenjene demokracije. Ovaj put ne mislim na polemiku, je li politički korektno (i kako) reći notorne istine o manjinama u kontekstu kulture-vodilje, i koliko su licemjerne sankcije za one, koji javno kažu, što ionako svi vide.
Ne; mislim na Alzheimera.
Jer, čitam dakle, starijim biračima oboljelim od te bolesti nitko ne može načelno osporiti biračko pravo. Tehnički, time se omogućava i rasipanje glasova, ali i manipulacija od strane osobe, koja „pomaže“ oboljeloj osobi na biralištu.
S druge strane, Nijemci žive sve duže. Dapače, slušam kako se osamdesetogodišnjaci počinju organizirati jer smatraju kako ih zdravstveni sustav obespravljuje, umjesto da ih šalje na sve one preglede i terapije, na koje se šalju mlađe osobe.
Moja Frau Mutter recimo, 74, nikako se ne miri da time da ju je ortoped otkantao sa njezinim bolom u šaci. Jer, kako mu je rekla, on ne shvaća da ona sa tim bolom treba živjeti još dvadesetak godina…

I dakle, Alzheimer i izbori.
Ispada dakle, čitam, kako će za dvadesetak godina u Njemačkoj preko pet posto biračkog tijela bolovati od Alzheimera. Čime ta grupacija, teoretski, dolazi u poziciju imati vlastitu stranku u Bundestagu. Ergo može imati ministre i državne tajnike. Sukreirati politiku i javni život.
(„Spriječiti ili liječiti?“ prejaka je figura za zaključak ovog odlomka…)

Kako bi to bilo kod nas, ne znam.
Znam da uglavnom kraće živimo, ponos slavjanski, pa kod nas Alzheimer nije tako polemična tema.
Iako, malo se pitam o istovjetnosti ishoda.
Jer ako imamo sad onu plejadu izpaštetoskakavaca predizbornih, i ako je poanta da se oni natječu u uvjerljivosti kvalitetne kvantitete laganja i maslanja van mandata i ovlasti funkcije predsjednika, onda oni to očito rade, jer se ravnaju prema biračkom tijelu. Prema nama. Daj stoci, što stoka jede.
Dakle, što su fotošopirani paštetoskavaci više van pameti, to je vjerojatnije da ćemo ih mi štrihirati na izborima. A pazi, mi smo zdravi, normalni, istinoljubivi i kužimo se u sve i sva, povijesnom maćehinstvu prema nama unatoč, sve to od stoljeća sedmog, naravno. Pa ćemo kao takvi svoj glas dati najlažljivijem. Da nas predstavlja.
Bojim se dakle da kroz šipražje svojih ispucalih kapilara vidim blisku budućnost…
Dođe mi ju okrenuti leđima, pokriti joj glavu suknjom i… tako...

Na osobnom planu, napredujem iz kruga u krug.

Štokholmski sindrom u ortodonciji je čudna stvar. Tako sam zavolio svoju špangicu, da nemrem zamislit naš rastanak. Mislim da ću ju oko vrata nosit.
Godinu dana se, kao firciger, suživljavaš sa nužnim nošenjem špangica. (Još te doktor pita, jel želiš gumice u bojama… Da takav vani po dijete u vrtić dođeš, murija bi te zatukla ko pedofila…)
Pa ti dobri doktor počne obećavat da ćeš se hanibalolektorovske sprave riješiti do ljeta. Pa koncem ljeta. Pa početkom jeseni, jer da, vilica se ispravila, i dvojke i trojke su se poravnale. Ali sad su jedinice pobjegle. Pa jesen nikako da prođe. Pa su jedinice sad sjele, čak imaš i onaj razmak među njima, za kojeg umni starci tvrde da sreću donosi. Al onda skužiš da sad opet dvojke žive nekim svojim anarhističnim životom i da se opet pretvaraš u Drakulu iz prvog čina. Dobri ortodont veli, sredit će se to.
Predmnijevam da ću špangice skinut, kad odem u starački dom. Ili na pripasavanje gebisa. Vič evr kamz frst.

Barem sa slanjem zamolbi za posao stvari su zanimljive. Lovim sad po bjelosvjetskim web-stranicama.
Inače nisam paranoik (iako to struka povezuje sa ominoznom nesanicom, koja me kvalitetno plete), ali nakon što sam stekao dojam da postoji shema kojom firme ignoriraju moje aplikacije, počeo sam koristiti famozni Outlookov „Read receipt“ – potvrdu da je mail prispio i pročitan.
Kad ono, ništa. Nikakve potvrde. Šaljem onda sebi test – mail; sve super. Pa opet firmi iksipsilon, sa read-receiptom. Opet ništa.
Jučer, najnovija fora. Šaljem si-vi na ponuđenu kontaktnu adresu za aplikacije. Seksi firma, kozmopolitska prezentacija, ovoono.
Ma niti dvije minute kasnije, plingplong – „Your mail has been deleted without being red.“
Inače nisam paranoik.
Ali od dva do četiri sam i noćas gledao u maglu vani, dok je Prvozakonita hrkala hrkom pravednice.

I da zaokružim sa Njemačkom, kako sam i počeo...
Moja Frau Mutter mog je vlajskog ćaću napustila prije dvadeset i šest godina, uz pripadno brdo brakoraspadnog smeća. Prije dvadeset i jedne godine, morao sam ju moliti da mu dođe na sprovod.
I zove tako jučer moja Frau Mutter. Veli, fali joj Mirko. Ćaća moj. Sve više.
Pa je razmišljala, bi li nekoga smetalo da jednom, kad ona umre, bude sahranjena uz njega.
Te da odluku naravno prepušta meni.
Tako smo noćas moj ćaća i ja gledali maglu vani…

- 12:09 - Stisni pa pisni (15) - Papirni istisak - #

21.11.2009., subota

Insomnia, ili zašto mi kraće živimo od njih

21:05:17
A dana… Rutinski; sunčan; endorfinski poticaji na mjestu, ali meni se spava; beskrajno mi se spava, a nije ni pola deset... Di to ima...
(Moja bi sestrična rekla "Ura od jebanja, ne od spavanja".) Odlučujem se ne natezati između pluralizma medijske lobotomije i vječno poluprazne butelje Vranca i kidnuti nalijevo. Sestrična je ionako idealist.
Tuš bez specijalnih autoerotskih ambicija; kontrolni pogled na fini, siti oblik polukružnih podočnjaka. Padnu mi na pamet sjene na jetri sa sistematskog; ma, neću se zamarati pred spavanje...
Preventivno, Persen. Gutljaj vode; čaša sa ostatkom kraj uzglavlja.
Samo leći, čovječe…

21:13:22
Prvozakonita dolazi izvana, klepet štikli, svjetlo. Da ima li što za jesti.
Linijom manjeg otpora, da ne otvorim Pandorinu kutiju mantre o količini ljubavi te je-li-mi-teško, ustajem i serviram večeru.
A haaajde Ti budi tuuu dok ja jeeedeeem…“
Simonica moja...
Linijom manjeg otpora… - vidi gore, Pandorina kutija et al, … - sjedam.
K'o za vraga, u sportskoglazbenom dnevnom biltenu spomenem joj policu životnog osiguranja i da tu meni nekaj ne štima.
„De donesi papire, da vidim!“
„Gledao sam ja; sad Ti pričam. Hajde, ujutro ćemo, može?“ (afirmativnim, sugestivno – umirujućim glasom, vedrog izraza lica, ne namješteno ironičnog)
„Pa jel' Ti teško sad??“
Strogo kontroliranog izraza lica, kao da gledam vaučer za nagradno putovanje u Argentinu, donosim fascikl, iz kojeg se prosipaju police osiguranja, testamenti, ugovori, spermiogrami, novinski isječci.
Vidim ja da je Tebi teško“, konstatira Prvozakonita mljackajući, „hajde, hajde Ti u krevet, Ti si umoran. Ja ću sama!“
Zahvaljujući dalekovidnosti ideje poklopca Pandorine kutije, u maniri Rudolfa Valentina, bez teksta, ja bez pogovora liježem, uslast gutajući kap žuči ljubljenog mi stvora.
Gasim svjetlo.
Od kafića ispod, zid vibrira nešto poput „Neka sam isti kaaaoooooon, daaani miiiduuu uuuluuudoooo….
Pokrivam glavu jastukom Prvozakonite, tonem u san.

23:17:39
Od kafića ispod, zid vibrira nešto poput „Neka sami istiii kaaaaoooooon…“ Deja vu?
I nek' sam se probudio; kakav je to imbecilni san, sanjati simpatičnu asistenticu sa faksa kako iz našeg auta – pazi, našeg! – pušta rojeve komaraca. Pazi, rojeve komaraca; našeg; iz!
Ničim izazvano, pada mi na pamet rečenica Hape Kerkelinga; Bog je film. Crkva je kino.
Tek sad, ničim izazvano, padne mi na pamet emisija od nekidan, na teveu; gosti – Kissinger, Eagelburger, Rumsfeld i… i... ma, kako se zvao onaj, koji je dan nakon snimanja umro; francuski je pričao, a Amerikanac… Lawrence? Vincent? … Dovraga. (Vincent...?)

Ležim budan.
Premišljam popodnevnu kavu sa bivšim kolegama.
Otpijam vode.
Zid sad trešti „Maaajkoooo, maaajkooo staaarraaaa, slušaj pjesmuuu siiinaaa svooog…"
Okrećem se.
Prvozakonita – sad primjećujem prekid aromatičnopuhkavog hrkanja dalekog svakoj filmskoj nježnobliskosti – odjednom, niotkud, ničim izazvana pita, i - jesam - li danas tražio posao. Okreće se na drugu stranu i hrče dalje.
U mojim prsima, kao da teška lokomotiva tromo, u fazama ubrzava pod punim gasom (škvadra sa juga Sigeta tog se zvuka sjeća iz pravca Klare). Srce lupa sa svih dvadesetak teških cilindaroklipova.
Razmišljam, imam li čiste gaće za umrijeti i je li nešto ostalo blamabilno neobavljeno.
Dis kips ripiting.

02:04:21
Od kafića ispod, zid vibrira "Što bi biiloooo čudadasedeseeeeee paaaa Miljackaaaaa mostooovee odneseeee…“
Kao u Zagrebu, prošli petak, u isto vrijeme.
(Susret razreda. Da Zagreb... ako nije Halid, jest turbofolk. Mentalno, uzvraćam zidu iznad kafića nešto o mome i Balkanu...)
Očiju širom otvorenih, pada mi na pamet Kubrick.
Ima li neka oraška videoteka njegove filmove i je li zbilja on inscenirao snimke spuštanja na Mjesec. „Paklena naranča“; hm; to bih rado posudio.
Mogu mislit' pogled svog glavoizbrijanog, nabildanog tehno & sevdah - videotegdžije, dok mu ruka sa ponudom nečeg poput "Mamatrix Rerereloaded" nepovratno potpada erektilnoj disfunkciji.

Film…
Dovraga… Za dubinsku oštrinu, manja blenda ili veća; što sam ono danas pokušavao zapamtiti…? Manja... Ne..., veća.
Kvragu.
Prvozakonita se trzne – "ha!?" – i spava dalje. Čudo intuicije.
Zid od kafića ispod vibrira nešto tipa „Vooleooo biiih maaajkooo nooćaaas da se ovoo saaamooo snneeeevaaaaa…. Jooojjjjooooj…..“
No sikiriki, sad će jutro, mislim si, i prepuštam se difuznoj, mliječnoj svjetlosti maglovite posavske noći, koja se kapljavo cijedi sa okolnih krovova.
„Maajkoooo, maaajkooo staaaraaaa…“, vibrira zid. U meni, svi cilindri lokomotive ravnomjerno tuku uzbrdo. Pada mi na pamet ugođaj predratnog „Marijan – ekspresa“, sjeverno od Perkovića… Samo miris željeza i dima cigareta fali.
Ne fali, ali uklapa se.
Sad će jutro, mislim si, daj zaspi više… manja blenda ili veća?
Eagleburger… Rumsfeld… kvragu…

02:51:12
Budim se - od tišine.
Napokon, spavao sam, pomislim.
Vani je još mrak. Prvozakonita hrkoprede na leru. Moja se srcolokomotiva primirila. Gledam na sat… Niti tri?!?!?!
Nakon pet minuta ležanja, odlazim u kuhinju po vodu. Koji me vrag tjerao, jesti navečer…
U kuhinji, zdjela sa octem od salate i tanjur od lazanja uredno čekaju da ih spremim. Sitni znaci ljubavi moje Prvozakonite. Nazirem pod oko stola pun papira iz fascikla, dok pokušavam što tiše umanevrirati posuđe u perilicu. Mrzim miris večere uz jutarnju kavu… Ne mrzim ja. Al' mrzi Švabo insajd mi.
Plonjk, tonjk.

Na vrhovima prstiju se ušuljavam u spavaću sobu. U trenu dok shvaćam da sam čašu sa vodom ostavio u kuhinji – „Pa dobro, što je sad?? Što ne spavaš??“ Dok panično odlučujem, otvaram li mogućim odgovorom dijalog, koji bi razbudio moju usnulu princezicu, čujem njezino ritmično puhkanje.
Liježem.
Gledam na sat… Tri ujutro.
Zaspem. Probudim se. Gledam na sat. Tri i pet.
Ustajem, na vrhovima prstiju se šuljam iz spavaće sobe. Zatvaram blendu u radnoj sobi, u mraku navlačim čarape i bademantil. Erotičan k'o Čkalja, palim svjetiljku i kompjutor.
Što delatj“, pitao se već Lenjin. Negdje vremenom, u prijevodu je nestalo ono signifikantno „kad ne možeš spavati“.
Povijest zbilja pišu naspavani pobjednici.

Dva banalna mailčića; tipk, klepet, i što sad. A i ovo dvoje, što će misliti kad vide, kad se javljam.
Ajmo do kojekakvih vijestoportala… Bez veze.
Gugl. Hm. Fejs. Ma daj. A ovo...klik... Hmmm...
„Moj, opet smo se svađali. Puknut ću. Zamišljam Tvoj dodir po unutrašnjoj strani bedara. Što li će biti sa nama? Tvoja.“
O, đavle da đavle. Di ćeš na me, ničim izazvana. Koji javl'ji MI?!
Ipak, zamislim ju kako spava. Ma daj, mislim si… Idiote…! (Dijelom si potonje mislim, nakon što iskrsava slika njezinog spavajućeg muža uz nju.)
Iako, muškokrmić u meni smješka se onim kosim, pomalo zlobnim tuđmanovskim kesom… Hommage pravno zastarjeloj slavi iz nestalih topničkih dnevnika mladog Casanove, ili tek gadna njuška Doriana Graya?
Zaku'''ac, ja budan u oba slučaja.

03:10:49
Budan sanjam. Difuzna, mliječna svjetlost vanilijasto maglovite posavske noći kapljavo se cijedi sa okolnih krovova. Do jutra, zamišljam snen, sve će se otopiti. Orašje, Grad od čokolade...
Natruhe fermentacije duhana u zraku predmnijevam; ne da mi se otvarati prozor zbog upitne a ionako suvišne stilske figurice u postu.
Zbilja; valjda žene duže žive jer muški kraće spavaju.
Poput pasa.
Insomnia.

- 03:48 - Stisni pa pisni (11) - Papirni istisak - #

17.11.2009., utorak

Nerd food. Fairey Gannet A.S. 4

Kad je blogokuma Shelly Kelly, a ime cijele ove bložanske uglobirtije „Auzmish kod…“, e onda nakon kojekakvih slika Baltika i Trabanta i pričica o bagerima i glutealnim fiksacijama predklimakteričnog blogera opet slijedi potpuno nerdovski, općepraktičarskim komentarima teško obdariv, ali ne manje srcokrvan postić o limu i benzinu…

Napominjem kako me dobri duh pokojne Shelly pratio i tog prehladnog podneva prije mjesec dana, kad sam krenuo posjetiti muzej
vojnog zrakoplovstva kraj Berlina. Iako mi je pribaltički sjeverac ledio kosti, pun mjehur, prste, ruke i aparat, poluoblačno plavetnilo dalo je gotovo idealnu pozadinu desecima starih zrakoplova na statičnoj postavci muzeja.
Anegdote radi – ulaz u muzej je besplatan; po objašnjenju koje sam dobio, njemačko Ministarstvo obrane ne smije se baviti komercijalnom djelatnošću.

Image and video hosting by TinyPic
(u prvom planu - Canadair Sabre)

Naravno, Internet je prepun informacija o mojoj Ptici dana –
Fairey Gannet (A.S. 4).
Viđao sam slike i ranije; čak sam za neku maketu nosača aviona lijepio minijaturice, ali emotivni čip nije proradio sve dok čudnu beštiju nisam ugledao uživo, bačvastu, tuljanastu, ogromnu i zapravo... specifično lijepu. Čak mislim da mi je u jednom trenu namigucnula…

Image and video hosting by TinyPic

Faktografi znaju, gdje piše sva sila brojki i slova o ovom britanskom protupodmorničkom zrakoplovu, koji je letio polovicom prošlog stoljeća. (Pada mi na pamet jedna od najvećih mudrosti, koje sam pokupio tokom dvije decenije studija – nije bitno znati; dovoljno je znati, gdje piše. smokin)
Svakako, vojni trosjed najprepoznatljiviji je po koaksijalnom rasporedu dva kontra-okretna propelera i po specifičnom duplom preklapanju krila (radi uštede prostora na nosaču aviona).

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Pogonska jedinica, Armstrong Siddeley Double Mamba – majketimile, već ime zvuči gadno; što misliš, punicu nazvat Dvozmija ... cool – sklop je dviju relativno malih aksijalnih turbina sa zajedničkim reduktorom i koaksijalnim pogonom propelera. Nakon paljenja startnom kapsulom, pilot bi tokom leta turbine naizmjence gasio svakih sat vremena, kako bi uz ujednačen broj sati rada svake turbine smanjio potrošnju goriva i povećao dolet tijekom izviđanja. Dodatno i relativno unikatno, motor je kao gorivo podnosio brodski „dizel“, čime je dodatno umanjena masa nosača aviona jer su bili nepotrebni posebni spremnici zrakoplovnog goriva.

Image and video hosting by TinyPic

A suivre, oliti uskoro … - par rariteta: prvi vojni mlažnjak, Me 262 „Turbo“; raketni Me 163, tragikomično izgledajući spektakl krilatog bačvoida, ali i najinovativniji zrakoplov tridesetih godina prošlog stoljeća.
A ugledah, trepnuh i škljocnuh i dva rana mlazna bombardera – izviđača - Electric Canberra i njezin estetični sovjetski pandan, Iljušin Il 28.
I još ponešto sličica iz muzeja… Naravno, u doziranom auzmishu sa natruhama erotike, politike, prirode i društva i crvenotepišnog žutila - da ne rastjeram bložanske dobronamjernike opće prakse …

- 13:11 - Stisni pa pisni (15) - Papirni istisak - #

10.11.2009., utorak

Nikakve muške emocije. Samo zrele obline :-)

Dovraga i Zid i komunjare i krvna zrnca i Unija i staljinizam.
Bljak.
Iako, i vina sam prije bolje podnosio.

Nego dakle, ničim izazvan, ne nostalgičan, ne OST-algičan, hitajući prije par tjedana na dogovoreno večernje druženje uz tople obline vinske čaše i svjetlucavi after-taste jednog divnog pogleda, slučajno uz cestu spazih uograđen dio svog odrastanja...

Lišen ikakvog resentimenta, bez trunke želje da se ikud vraćam (jer sam se davno izgubio ionako) - redom, par prometala iz doba bivšeg DDR-a...

Image and video hosting by TinyPic
(nisam uspio odrediti model... ni Škoda, ni IFA, ni DKW... al' - bez da bi štel vređat zrele dame - ima nekaj. cougarovsko. rofl )

Image and video hosting by TinyPic
(Simson "Star" - oliti "kos". Em je dakle DDR imao duhovitu inačicu i, gotovo, suvremenicu "Vespi", em, otkako me Katharina inzistirala vozit' iz škole par puta, ja ne znam; direktna asocijacija mi je obla, čvrsta, poveća žeMska ritica... no hay remedio, rekao bi Hemingway... )

Image and video hosting by TinyPic
("Robur" i preteča "Trabanta", P 50. Potonji isto ima veze sa mojim štovanjem žemskijeh ritica, i to sam čak nekad upostio. Ma, te obline, te linije... Ma... I kao i sa kasnijim Trabantom, vremenom su modeli postali uglatiji, nekak' štrkljoidni... cerek )

Image and video hosting by TinyPic
(P 50, još jednom. Muuucica mooja... Ehh, Cordelia, da znaš... to sa kožnim hlačicama, tada, Ti osam godina, ja četiri... a P 50 ogroman... ehhh... šta'š, ost'o fetiš. đabe sve. zujo )

I dakle, uplatila je meni mama "Trabanta", tamo neke 1986. Rekli su da ćemo ga dobiti za deset godina, u boji "koja bude na redu".
Ja još čekam... end ajm fiiling bluuu....
Drrrn, drn, drn, drn-drn! Drrrrrrnnn....

Image and video hosting by TinyPic




- 15:05 - Stisni pa pisni (19) - Papirni istisak - #

08.11.2009., nedjelja

Cranach, S. i strategija sa pivama

Image and video hosting by TinyPic
(Lutherstadt Wittenberg, Cranachhof, u vrijeme DDR-a)

Tehnički gledano, S. je bila moja prva cura.
Nije mi se sviđala u školi; visoka, s visoka, britka. Uskog lica, duge plave kose, plavooka, pjegastog nosića - … hm, ostalo mi je to „nosić“, iako … baš…
I dakle, tehnički mi je bila prva cura, jer nikad ni zbog koga nisam prije niti kasnije usred noći kilometrima trčao pustim gradom na kolodvor, da stignem na dogovoreni vlak.
Mogu u prilog uvodnoj tvrdnji-pod-zastarom navesti i njezinog oca, koji me uvijek mjerkao, ali simpatično, i vozio nas okolo tada, i koji je do danas sačuvao (doduše rijedak) ritual naše ugodne konverzacije uz popodnevnu kavu i kolače.
Mogu dalje navesti kako mi je S. bila prva cura, jer sam s njom išao u kino i počeo prihvaćati njezine interese i puštao da mi ruka iza njezinog ramena utrne do potpune beskorisnosti.
Prvi poljubac bio je, sa smješkom smo se kasnije prisjećali prije očito naglih promjena teme, zapravo sudar zubima, ali da mi je S. tehnički cura, znao sam najviše po količini zraka, koju bih svaki put tokom priče s njom progutao bez ikakve civilizirane mogućnosti, da ga se riješim.
I sve mi je to palo na pamet, dok sam neku večer na mokroj kaldrmi pustog trga u Wittenbergu čekao S. i njezinog muža na dogovoreno piće u nekom obližnjem bircu.

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic
(obje slike - Lutherstadt Wittenberg, Schlosskirche)

Nisam zapravo sa S. nikad imao plan; tada, sa šesnaestak godina, niti kasnije (posebno ne kasnije, iako je to tada već bila trivijalna kopija neponovljive neopterećenosti). Tek, jesam, priznajem… Kasnije sam vodenjaštvu i slučajnosti prepuštao tijek stvari, decenijskom strpljivošću vrebajući tren, u čije sam postojanje i sad uvjeren…
Utoliko, u univerzalni neplan se gotovo predvidivo uklopilo da me njezin muž prihvatio, da smo se sprijateljili kao odrasli bračni parovi, da smo skupa ljetovali. Malo preko neplana bilo je, kad je on odlučio samnom zapiti preko svake pristojnosti i izjavio mi vječno prijateljstvo i uporno me grlio i još mi poklonio sat sa ruke (lijep sat zapravo). Velim, najkasnije tada je sve opet postalo malo polemično, barem mi tako prigovara onaj muškosvinjski vražićak, čijem postojanju van moje glave nema vjerodostojnih svjedoka.
I dakle, sve mi je to polazilo kroz pothlađeno međuušje te srednjekasne večeri nekidan, na bezljudom trgiću u gradu, koji je zadržao jedino isti miris mojih sjećanja i utoliko ostao neopozivo moj i nakon toliko godina…
Ali o svemu tome ovo nije post.

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic
(Wittenberg, Stadtkirche, glavni trg - Marktplatz)

U lokalu, S. se udobno zavalila između svog sadašnjeg supruga i svog prvog dečka, i raspar je bio očit unatoč širenju njezinog ugodnog, prisnog mirisa na obje strane podjednako. Raspar… Taj oštrobridi ključ muškosvinjskog predatorstva…

Uz srdačan pozdrav, pridružio nam se krupni, zadihani gazda. Pa oni se poznaju, shvatih i decentno promislih položaj svojih ruku, nogu pod stolom, boju glasa i trajanje pogleda i sve ostale stranice iz Priručnika za hitne situacije sa bodilengviđem.
Negdje oko rečenice, u kojoj je gazda sažeo kako je te-i-te godine ostao bez posla i odlučio otvoriti lokal, S.-in muž je dotakao dno prve krigle i zamakao za ugao, do toaleta. Strateški se radujući svojoj polupunoj krigli, prihvatio sam gazdinu ispriku da mora nakratko izići, i … u tom trenu otvorila su se vrata – u drugoj prostoriji, glumac šekspirijanske pojave završio je prvi dio recitala i prostorija se napunila žamorom, parfemom, aromom vina, čaja, kave i viskija.
Iako potpuno nepoznati mom pratitelju Alshajmeru i meni, svi su osjećali potrebu, pozdraviti nas.
S.-in muž se vratio za stol i zapitao, što je propustio.
Isto pitanje odzvanjalo je iza mog valjda ne-rezonantnog čela, dok smo se S. i ja uglas nasmijali bez očitog razloga, ostavljajući borice oko očiju da se još malo neverbalno druže, kad su okolnosti već takve, kakve jesu.
S. je počela pričati o filmovima; i dalje obožava kino; počeo sam tonuti u brzi, blago šuškavi, energični žubor o Almodovarovim slomljenim zagrljajima…

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic
"Hofwirtschaft"

Gazda je zatvorio vrata ka maloj sceni; unutra je otpočeo nastavak grlenog monologa dugokosog doktora germanistike - kako nam je rečeno - koji je godinama i bla, ne sjećam se, sa Engleskom i Šekspirom, nešto.
Početkom treće krigle, S.-in muž je ponovno ustao i zamakao za ugao.
Otpijajući prvi gutljaj iz moje druge krigle, slušao sam kako je gazda dakle prvi snobovski kafić zagušen ekstrovertiranim puhalima odlučio zatvoriti; taman sam to još čuo u trenu smješkoboricama uokvirenog, prisnotoplog gurkanja koljenom pod stolom.
Slučaj, ponovio sam u sebi, uzdižući kažiprst morala i ćudoređa. U sebi.
S-in muž ponovno je sjeo za stol; S je uz umiljati smješak i zvučnu pusu (za koju je napola ustala i pogledala me svojom divnom, ovećom guzom) majčinski pojasnila, kako ništa nije propustio. Njezino se koljeno bez pogleda i komentara vratilo uz nogu, i gazda je dakle u nastavku svog monologa imao sreće i zamijenio mramornomesinganostakleni kafić za pravo najma u nadsvođenom polupodrumu.
Uz razne vrste kava i čajeva, počeo je služiti odabrana njemačka vina i viskije, o kojima bi noću čitao i redovito pohađao seminare za degustatore.
Namještaj, slike, knjige i ukrasi u prisnom, nostalgičnom prostoru lišenom ikakve patetike i pretenzije, donacije su gostiju i poznanika, pojasnio je, i nastavio, kako je ideja male pozornice bila logičan nastavak ponude domaćih kolača, koje njegova supruga noću peče, kad se vrati iz smjene u bolnici.

Shvatio sam kako kod nas ovakav prostor ne bi imao šanse; na Balkanu je opušteno koketiranje sa prošlim vremenom, pa bilo i svedeno samo na namještaj i ambijent, ipak bliže bolu u nerazgibanoj kičmi crno – bijele nacionalne samospoznaje…
Radovala me blizina S.; muškosvinjski vražićak bez svjedoka u meni rezignirano je, gotovo prezrivo iziritirano, odmahnuo.
Meni je bilo lijepo; radovalo me ovo druženje, prisnost, ton i tok priče.
Gazda je u međuvremenu u anegdotama ispričao, kako je dobio prve zvjezdice kao degustator, kako mu je ove godine amputirana noga i kako je do proljeća mislio da mora zatvoriti lokal, jer posao nije krenuo kako je trebao…

S. je ustala; ja sam ostao sjediti u tragu njezinog mirisa.
Vražićak u meni demonstrativno je, bez pranja zubi, zatvorio vrata svoje male kabine u mojoj glavi i povukao se na spavanje.
Gazda je pričao kako su stvari onda krenule same od sebe, kako je pozornica isplanirana do iduće godine, kako ne stižu napeći dovoljno kolača, koje sad naručuju i obližnji hoteli. Kćer mu se udala, veli, ali ne sjeća se imena zeta; tako je to danas; moderna vremena; sin valjda opet nešto studira, veli, a ja shvaćam kako nisam primijetio da se S. vratila, niti da je moja ruka u međuvremenu blago u deja vuu trnula iza njezinih ramena, taman kad je njezin muž došao iz pravca toaleta i zapitao… hoćemo li još jednu rundu (a ne, je li nešto propustio)...

Doktor germanistike izišao je zadovoljan iz prostorije sa pozornicom, udomaćeno dobacio hrpu tekstova na naš stol i pridružio nam se sa čašom viskija. Publika se vrzmala po omanjaloj prostoriji; sjevernjačke, primorske fizionomije, nekako nizozemske. Visoki lik u dramatično crnom, sa riđom šamanskom bradom upletenom u dugu pletenicu, dobacuje mi čudan pogled.
S.-in muž odjednom djeluje umorno; vozili su četiri sata po nevremenu sa Baltika, kako bismo se vidjeli. Pojašnjava, kako me njihova četverogodišnja kćer pozdravila i poručila kako joj je žao da me neće vidjeti jer mora ići spavati.
S. ga je pogledala majčinski cvjetićastim pogledom i podarila mu ponoćni zvučnopus, kako bi spriječila cendranje valjda. Onda je otvorenim dlanom dotakla moje duševno izmaltretirano bedro, pogledala me nasmiješenih borica i prisno u poluglasu rekla „Hajde! Vrijeme je!“

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic
(isto dvorište, dvadesetak godina kasnije)

Dok sam polako vozio kaldrmom prema glavnoj cesti uz Elbu, pitao sam se, zašto sam otvorio prozor. Noć je bila britko hladna.
Možda sam htio doći do daha od onog trčanja prema kolodvoru prije dvadeset i dosta godina. A možda sam samo htio čuti da zbilja odlazim.
Muškosvinjski vražićak u meni promeškoljio se u snu.
Misia je pjevala o pjesničkim slobodama.
Zatvorio sam prozor i ubrzao.

P.S., 9.11.

Baltik. Lady Agnes. Ferropolis. I svašta još...
20 godina...
E pa u to ime... (We could be) Heroes... :





- 15:24 - Stisni pa pisni (9) - Papirni istisak - #

05.11.2009., četvrtak

Raspela u školama. U bliskodalekoj E-u-niji.

Raspelima u državnim školama krši se europsko pravo, utvrdio je Sud za ljudska prava u Strassburgu i naložio Italiji isplatu odštete majci dvoje učenika, čitam u jučerašnjem internetskom izdanju njemačkog Spiegela.

Talijansko ministarstvo prosvjete se navodno pjeni - Sud je zauzeo stav kako unatoč katoličkoj tradiciji Italije raspelo povrjeđuje religijske slobode učenika i istovremeno roditeljima uskraćuje mogućnost odgajanja djece sukladno svojim osobnim načelima – to je, odlučio je Sud jednoglasno 3. ovog mjeseca, nespojivo sa Europskom konvencijom o ljudskim pravima.
Majka je godinama vodila postupke i uvijek bila odbijana.
2005., upravni sud je odlučio kako je raspelo u školi “simbol talijanske povijesti i kulture pa time i talijanskog identiteta”. Vrhovni sud potvrdio je ovaj stav, smatrajući kako raspela u ustavnom kontekstu sekularne države predstavljaju izdvojenu vrijednost. Ipak, suci u Strassburgu procijenili su kako učenici raspela svakako mogu tumačiti kao religijsko obilježje, te da upravo sloboda nepripadanja nekoj religiji zahtijeva posebnu zaštitu. Sud nadalje smatra kako nije očito, čime “simbol, koji se razumom povezuje sa katoličanstvom” doprinosi temeljnom prosvjetnom pluralizmu demokratskog društva te je, u konačnici, povrijeđeno pravo roditelja na odgoj djece kao i njihova religijska sloboda.
Naravno, talijanske novinske agencije prenose i reakciju ministarstva prosvjete, koje smatra kako raspelo ne predstavlja prihvaćanje katoličanstva, već simbol tradicije. “Nikome, a ponajmanje ideološkom europskom sudu, neće uspjeti zatiranje našeg identiteta”, zaključuju u ministarstvu.

Kako dalje navodi “Spiegel”, slične su polemike vođene u većinski katoličkoj Bavarskoj. Savezni ustavni sud Njemačke 1995. je odlučio protiv državnog propisa o obvezi postavljanja raspela ili križa u razredima, obzirom da takav propis krši vjersku slobodu. Kako bi zaobišao ovakvu odluku, bavarski je parlament izglasao novi zakon, po kojem se križ mora ukloniti jedino ukoliko se kosi sa vjerom ili svjetonazorom odgajatelja. Nakon što su učitelji i profesori pokušali temeljem ovog zakona ishoditi skidanje raspela, upravni sud je 2008. potvrdio pravo slobode savjesti učitelja, ali odredio i da križevi ostaju, jer je nastavno osoblje za razliku od učenika već oformljeno u svojoj osobnosti, te time nije ugroženo u svojoj slobodi.

Toliko dakle o Italiji i Europskoj Uniji.
Svaka sličnost sa Hrvatskom je, naravno, slučajna, iako me ne bi čudilo da nakon svepresudne strateške top teme o arbitraži uskoro dobijemo na pušenje neku sličnu velebitost, koju će sa suzom ganutosti u oku prepričavati naši praunuci. Od Kanade do Urugvaja, preko Wellingtona naravno.
No, ajmo pozitivno...
Ma mi smo jučer iskomplimentirani od slovenskog premijera; Podravke, Varteksi, SMSi, Badeli i potpuni slom gospodarstva tek su sitni kamenčići na našem neupitno(m) svijetlom putu u bolje europsko sutra...
(O bliskom susjedstvu, gdje će se uskoro uz kavu vjerojatno u miru i dobru grlit' Plavšićka i Glavaš, neki drugi put...)


- 12:11 - Stisni pa pisni (16) - Papirni istisak - #

01.11.2009., nedjelja

Ferropolis

Iako dojmovi s putovanja u police i ladice, kojima se hvatamo za privid kontrole, ulaze bitno duže i jogunastije od veša, prospekata i CDa koje smo lako i rutinski spremili, pomalo se nakon dva tjedna Njemačke ponovno aranžiram sa gotovo prpošnom statikom Posavine.
Sve je nečemu dobro, mantram, i sve nečemu vodi, ponavljam si, ali ponekad mi se čini kao da iz ormara i iz kofera dopiru zvuci komešanja; kao da sam nešto zaboravio; raspakiravanje, pakiranje…(?)

Još razmišljam o o dojmu Njemačke na dvadesetu obljetnicu pada Zida, i pokušavam otresti sentimente, romansirana sjećanja i potisnute kalvarije tadašnjeg pubertetlije, koji se preko noći iz azrovske, vučkovske i zagijevske Juge obreo u „prvoj socijalističkoj državi na njemačkom tlu“, oduzete putovnice, u košulji „Slobodne njemačke omladine“, na satu nekog - tamo - ruskog...
… Profesor povijesti ironizirao bi sinonim „sloboda“ u kontekstu Zapada dodajući „Sloboda – od čega?“. Jednom sam se usudio propitati smisao uniformne košulje i amblema te iste „Slobodne njemačke omladine“, zapitavši upravo – od čega… Skandal. Al' totalni.
Drugo vrijeme...

Uglavnom, volio bih odlaziti u tu svoju drugu domovinu onako, turistički; ne kopkajući po genetici, mentalnom sklopu, po osjećaju pripadnosti; ne hvatajući se u paučinu odbojnog i privlačnog u aktualnoj definiciji još jedne moje godine "između". Volio bih ići samo turistički, smijuljiti se „Švabama“, diviti se Autobahnu i lamentirati o vrstama piva i srazu pruskog duha sa protestantizmom; volio bih bahatošću poluzapadom obdarenog Jugoslavena omalovažavati mentalitet DDRa i blazirano prokajkavati nazalne patriotizme upitne dioptrije.
Ali ne ide mi baš, i ne znam, koliko bi mi pomogla promjena termina odlaska; svake godine, poklopi se, baš je rana jesen, prvi mrazevi, rujno lišće i par osobno bitnih datuma, koji mi ne daju napustiti okvir vlastitog fada.
(Sisvete, blizu datuma očeve smrti, blizu datuma mog bijega iz DDRa i datuma posljednje bilješke u akti STASI -ja dođu tek kao sporednost epiloga, poput nemirne sjene svijeće ...)

Da ne odem dalje u, vele, tipično njemačko promišljanje...
Danas neću o estetici aeroprofila, o djetinjem ushitu zakovičastim spojevima nekog avio – veterana neispričane priče niti o Moninim bedrima u moskovskoj kadi i što je dalje bilo, a što se tek snilo).
Ovaj put, ostao sam pod dojmom – rugla. Ali rugla, koje me fasciniralo smjelošću, veličinom, kontrastom većini oblika i proporcija, s kojima se susrećemo. Rugla, koje je izvrnuto u estetiku poruke, možda.
Ferropolis.

Nakon četrdesetak godina eksploatacije ugljena u površinskom kopu Golpa – Nord, iskop 340.000.000 kubika zemlje i 70.000.000 tona ugljena bio je tek jedan u nizu stravičnih ožiljaka u krajoliku DDRa. Termin zatvaranja kopa koincidirao je sa ujedinjenjem Njemačke i prelaskom na druge izvore energije. Plan je predviđao sanaciju terena u areal sa umjetnim jezerom, a tisuće tona čelične krame, bagera, ekskavatora, konvejera bilo je predviđeno za staro željezo.
Kako bi postavili spomenik znakovitoj tehničkoj kulturi jedne ere, ekipa Bauhausa iz obližnjeg Dessaua /Bauhaus kao kolijevka moderne arhitekture; ne kao nužnozli dućan sa čavlima i gipsom/ odlučila je područje pretvoriti u scensko – izložbeni prostor…

Visokim drvoredom omeđena brza cesta zamijenila je kaldrmu, kojom smo kao stariji školarci na motorićima išli na kupanje na jezero blizu sadašnjeg Ferropolisa. Ušminkana, pomalo bezlična mjestašca dijelom napuštenih poslovnih prostora; tek tu i tamo pokoji penzioner na uglu. Šuma prožeta bukvom, brezama, crnogoricom.
I onda, kao niotkud, plavetnilo neba sijeku konzole, grede, užad, koloture. Prizor poput scene napada hodajućih mega-robota u "Ratovima zvijezda". Mosquito, 790 tona; sagrađen 1941. Medusa. Mad Max sa svojih 1250 tona mase i 1900 kubika otkopa – na sat. Gemini; pretovarivač otkopa; masa 1980 tona.
Naravno, ovako zvučna imena su ovi crvenkastom korozijom prošarani monstrumi dobili tek ujedinjenjem prve socijalističke države na njemačkom tlu sa … Njemačkom (hm…)
Meni je tek ostalo, u nepunih sat vremena pred suton potpuno sam šetati između Geminija, Meduse, Mad Maxa i Mosquita, osjećati njihovu moć ogromnih relikata nekog drugog vremena (a tu sam, par kilometara dalje, živio!) i u njihovoj potpunoj, nepokretoj tišini slutiti tajnovite pokrete, koje ove svemirske sprave zasigurno rade noću, sebi za užitak, poput razgibavanja za starce, dok u okolici jedino svjetlucanje televizora i pokoja sirena hitne pomoći sugerira postojanje života i svrhu pločnika, ulica i gradića istočnonjemačke provincije…
Ferropolis.

Image and video hosting by TinyPic
(Mosquito)

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic
(Mad Max)

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic
(Medusa)

Image and video hosting by TinyPic
(... Je li na radioničkom stolu ikad neka plava drugarica Ingeborg spuštenog plavog kombinezona, čvrsto stišćući isto tako plavi plavi paketić čarobno zapadne "Vegete", uzdisala pod nekim "Jugomontažinim" zemljakom u oblačku "Pino Silvestrea" i Schliwowitz-a... Vrlo vjerojatno... zubo )

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

- 21:37 - Stisni pa pisni (15) - Papirni istisak - #

To sa minaretima...

Nakon švicarskog referenduma o gradnji minareta, Europa se tematski još dublje dijeli na tabore o različitosti, integraciji i identitetu religija i nacija.
S jedne strane, sloboda – tako i religijska – uvijek bi trebala biti sloboda slabijeg ili drukčije mislećeg.
S druge, tko je arbitar; gdje je i zašto naša vlastita granica inzistiranja na svome?
Pristajemo li na manipulaciju u vlastito licemjerje, u ime političke korektnosti od manjinskog tražitelja prava ne očekivati pružanje analognog prava u njegovom izvornom, većinskom okruženju?

Vjerojatno neplanirano odražavajući bitno širi „Zeitgeist“, referendum su potakle dvije relativno marginalne, desničarske strančice. Međutim, iznenađujuće, protiv dopuštenja gradnje minareta u Švicarskoj glasalo preko 57 % onih, koji su mu se odazvali. Polemično je dakle, što je zapravo artikulirana politička desnica, a u kojem omjeru služi kao dobrodošao scenarijski „negativac“ samim time što često jasnije – i sa manje skrupula za političku korektnost – izgovara, što bitno veći dio stanovnika neke sredine često ionako misli.

Svakako - poput tematike raspela u školama, feredža u javnim ustanovama i na slikama u osobnim dokumentima, poput referenduma o minaretima u većinski kršćanskim sredinama - dijalog i rasprava su nužni i korisni. Ne ulazeći u polunerdovsku teoriju entropije i reda u sistemu na uštrb kaosa u okruženju, migracije, miješanja i nepovratna promjena nacionalne i religijske strukture postali su nepovratna europska zbilja. Želim čak vjerovati, zbilja, koja može pružiti dovoljno nužne sinergije u nekom dolazećem (time ništa manje zahtjevnom ili polarizirajućem) vremenu.

Međutim, kopka me drugi aspekt priče…
U temi integracije muslimana u kršćansku Europu osjećam se slično manipuliran, kao i slušajući feministice, koje pilu ravnopravnosti spolova okreću naopako, same etiketiranjem stigmatizirajući žene, a time implicitno satanizirajući i marginalizirajući muškarce (kao obespravljene očeve, kao – isto tako – žrtve psihičkog pa i fizičkog zlostavljanja u obitelji). Ne vidim nikakvu ravnopravnost u pukom izvrtanju uloga; ne vidim ju niti elementarno u apostrofiranju jednog spola ili ikakve druge razlike, protiv koje se, ili u ime koje, deklarativno nastupa. U slučaju agresivnog feminizma, to je izokrenuti seksizam pod krinkom glasa za ravnopravnost, kao što je potenciranje kosih očiju ili tamne kože tek rasizam kontra rasizma.
I dakle…
Naravno ne postoji argument, kojim u sekularnoj državi (hm… crkveni porez - oksimoron sekularnosti?) možemo drugim, "manjinskim" religijskim skupinama zabraniti manifestiranje religije i njezinih obilježja – u suprotnoj situaciji, kad smo sami predstavnici manjine, i sami nastojimo držati do svojih obilježja kulture, religije, porijekla.
Ali smatram kako se ubavim površinskim feministicama – uz svo poštovanje – dešava isto, kao i eksponiranim predstavnicima Islama u Europi: gube dio kredibiliteta, jer jednostrano potenciraju svoju „agendu“ i upiru prstom na svoje trenutno ili tematsko okruženje, istovremeno mudro šuteći o istovjetnosti problema u vlastitoj grupi porijekla, spola ili pripadnosti. Bilo da se radi o maltretiranim muževima, o seksističkoj manipulaciji pravosuđa pri dodjeli djece u razvodu, ili pak - tema posta i njezina zrcalna slika - o dopuštanju gradnje kršćanskih, židovskih ili budističkih objekata u islamski dominiranim državama, fenomen ostaje zastrašujuće isti.
Dakle, mogu li šiki-miki pluralizam, furka obespravljenosti i bahatost kvazi – žrtve zaista vrijediti samo van vlastitog dvorišta…? Hm..!
Tu se meni osobno krug zatvara; upravo na onoj misli Rose Luxemburg, koju sam na početku naveo – sloboda je uvijek sloboda drukčijeg mišljenja. Tražiti, što sami ne nudimo, tematizirati, što u drukčijoj situaciji tabuiziramo – licemjerno je, i izaziva otpor, kojem se onda još licemjernije čuditi.

I ma koliko primjeri uvijek bili šepavi a iznimke potvrđivale pravilo, ne mogu, nakon preko deset godina u Bosni ne propitivati vlastiti stav o tim minaretima…
Paušalno: Ja zazirem od preprodavača.
Trguju li autima, ideologijama, računalima ili religijskim nacional-populizmom – isto mi je. Volim izvore...
Utoliko mi je isto, vidjeti sinagogu, pravoslavnu crkvu ili katoličku, džamiju, budistički hram. Osobno, vjerujem u iste, zajedničke principe i na tome se zadržavam. I parafrazirano ponavljam lijepu misao jednog njemačkog kabaretista o čestoj nakaradnosti križo- i Kur'anomahatelja - ako je Bog film, bogomolja je tek kino; loš projektor ne umanjuje film.
Početnički pkušavam, tako gledati na stvari.
Ali...

Islam među kršćanima naravno izaziva pažnju upravo, jer sami prakticirajući muslimani i njihovi pomodni aktualnopolitikantski podrepci apostrofiraju različitost. Tradiciji sklonije muslimanke oblače se prepoznatljivo, drukčije. Vokalni islamski vjernici ovdje, u Bosni vrlo mnogo i često – i u mješovitim društvima – spominju religiju, obrede i vjerske priče, čistoću, moral, i u razgovoru koriste naučene fraze i sentence na Arapskom. Tek takvo, sugestivnim samonastupom postavljeno očekivanje, postaje mjerilo, pred kojim upravo dio muslimana u svakodnevici često ispada, blago rečeno, simpatično neprincipijelan, ako ne i neuvjerljiv i groteskan u svojoj ponekad kočopernoj različitosti.

Kad tome dodam iritantno preglasan (i duhu religije suprotan) ezan sa ponekih minareta u mjestima koja dobro poznajem; džamijske odbore u kojima sjede persone lokalnih polusvjetova; efendije (vjerske vođe), koji se odazivaju na poziv na ritualnu večeru u dom mješovite veze, sa vrata komentiraju kako je mješovita veza „u svakoj vjeri smrtni grijeh“ pa ipak sjednu u tom domu spokojno, izdašno i mljackavo jesti… dolazim do općeg dojma; onog ispod suživota temeljem ignoriranja ili minimalizma interakcija među grupama.
S druge strane, kad si iz znatiželje i obzira dam truda, odgledati predbajramski program sa dokumentarcima o Mekki, Muhamedu, islamskoj arhitekturi i znanosti, ali dio naziva rituala ili opisa osjećaja jednostavno ne razumijem, jer se koriste izvorno, na arapskom, a bez smislenog pojašnjenja ili prijevoda na jezik, koji prati emisiju – naravno se osjećam isključeno; naravno inače vrijednu emisiju doživljavam kao mantričnu medijsku slatkorječivost za isključivo internu upotrebu jedne grupe, koja sama "podgrijava" nerazumijevanju različitosti. Klišee, ukoliko to i jesu, tek tako nalazim potvrđene i, dapače, njegovane. Samim time, svoje nastojanje razumijevanja i približavanja osjećam izruganim i bezvrijednim.

I što ostaje?
Kako sa raspelima, tako i sa minaretima, meni ostaje zbunjenost, i after – taste zavale, jer svima nama, kršćanskim starosjediocima na Euro – otoku, valja dobro odvagnuti argumente ljubljenja vlastitih korijena naspram prava drukčijih da čine isto.
Valja nam, baš u ime slobode i ravnopravnosti, skinuti maske farizejstva i za sebe drugdje bez skrupula i u istom dahu tražiti prava, kakva na našem starosjedilačkom Euro - otoku škrgutavo i na refule diskutiramo sa „došljacima“ (tamošnjim domaćinima) drukčije religijske pripadnosti…
Valja nam, možda, svima zaroniti glavu u hladnu vodu i početi razlikovati maliciozne agitatore na zvonicima i minaretima od istinskih, samozatajnih ali autoritetom djela prisutnih vjernika, sa kojima smo u istom čamcu, na istom brdu, pod istim krovom – sa istim vjerovanjem…
Ma koliko nesagledivo dug bio, ovaj put, jedini mogući, počinje sa famoznim prvim korakom…

- 08:32 - Stisni pa pisni (0) - Papirni istisak - #

< studeni, 2009 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Travanj 2018 (1)
Ožujak 2018 (1)
Studeni 2017 (1)
Listopad 2017 (1)
Srpanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (2)
Veljača 2017 (1)
Siječanj 2017 (3)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (4)
Kolovoz 2016 (2)
Srpanj 2016 (1)
Lipanj 2016 (4)
Svibanj 2016 (2)
Travanj 2016 (4)
Ožujak 2016 (5)
Veljača 2016 (2)
Siječanj 2016 (4)
Prosinac 2015 (1)
Studeni 2015 (2)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (5)
Kolovoz 2015 (1)
Srpanj 2015 (3)
Lipanj 2015 (2)
Svibanj 2015 (5)
Travanj 2015 (2)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (4)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (5)
Studeni 2014 (4)
Listopad 2014 (6)
Srpanj 2014 (1)
Lipanj 2014 (1)
Svibanj 2014 (5)
Travanj 2014 (4)
Ožujak 2014 (7)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (4)
Studeni 2013 (2)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (3)
Kolovoz 2013 (3)
Srpanj 2013 (4)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (5)
Travanj 2013 (7)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Potaknut monotonijom provincije u kojoj privremeno živim deset godina, znatiželjan na oca Dalmatinca, introvertiran na majku Njemicu, ponekad u čudu na suprugu Tuzlanku, u životu svugdje pomalo, ovog pljuštećeg popodneva udovoljavam Vodenjaku u sebi i nekim dobronamjernicima koji me gurkahu na blogojavljanje, i ... kreće općeobrazovni blog introspektivnog snatrenja...

... a zašto baš Shelly Kelly?
Isključivo hommage imenu.
Interes za zrakoplovstvom odveo me u vrlo slojevitu priču o mogućoj kolateralnoj žrtvi interesa politike, o raznim licima istine i slučaju trenutka, o nafaki i sićušnosti svih nas na nekoj apstraktnoj, univerzalnoj šahovskoj ploči - privilegija je, moći pričati ...
(Šlagvort za zainteresirane - let IFOR-21, Ćilipi 1996. ...)


O bloženju načelno i konkretno:
"Da većina ljudi ne zna pisati, kompenzira činjenica što ionako nemaju što reći."
(Harald Schmidt)

"Nikad ne treba očajavati, kad se nešto izgubi, osoba ili radost ili sreća; sve se još divnije vraća. Što otpasti mora, otpada, što nama pripada, uz nas ostaje, jer sve se po zakonima odvija, koji su veći od naše spoznaje i s kojima smo samo naočigled u suprotnosti. Treba u sebi živjeti i na cijeli život misliti, na sve svoje milijune mogućnosti, širine i budućnosti, naspram kojih ne postoji ni prošlo niti izgubljeno.-"
(Rainer Maria Rilke, Rim, 29.4. 1904.)

"Inženjeri su deve, koje jašu ekonomi."

"Pametan čovjek nema vremena za demokratske većine."
(prof. Branko Katalinić)

"Malo ljudi vlada umjetnošću, plašiti se pravih stvari."
(Juli Zeh)

"Niemand lasse den Glauben daran fahren, dass Gott mit ihm eine grosse Tat will!"
(Dr. Martin Luther)

"Što manje ljudi znaju o tome, kako se prave kobasice i zakoni, to bolje spavaju."
(Otto von Bismarck)


Dnevnik.hr
Blog.hr

Napomena:
Za sadržaj linkova objavljenih ili preuzetih na svom blogu ne odgovaram.

... a ako netko želi mene linknut', u diskreciji, vlastitom prostoru, bez obaveza, ne svojom krivnjom, djeca ne smetaju itd ...:

grapskovrilo@gmail.com




Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic



...Godišnjem dobu sukladno...

Image and video hosting by TinyPic





... Uvijek ću se nakloniti imenima ...

Ernest Hemingway, Jacques Prevert, Peter Ustinov, Willy Brandt, Hans Dietrich Genscher, Brunolf Baade, Hugo Junkers, Ferry Porsche, Ruth Westheimer, Leni Riefenstahl, Dean Reed, Astor Piazzolla, Amalia Rodriguez, Ana Rukavina, Dieter Hildebrandt, Ivica Račan, Nela Sršen, Boris Dežulović, Ayrton Senna, Niki Lauda, Al Pacino, pater Stjepan Kušan ... i ima ih još mnogo, Bogu hvala ...

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic