Kad je blogokuma Shelly Kelly, a ime cijele ove bložanske uglobirtije „Auzmish kod…“, e onda nakon kojekakvih slika Baltika i Trabanta i pričica o bagerima i glutealnim fiksacijama predklimakteričnog blogera opet slijedi potpuno nerdovski, općepraktičarskim komentarima teško obdariv, ali ne manje srcokrvan postić o limu i benzinu…
Napominjem kako me dobri duh pokojne Shelly pratio i tog prehladnog podneva prije mjesec dana, kad sam krenuo posjetiti muzej
vojnog zrakoplovstva kraj Berlina. Iako mi je pribaltički sjeverac ledio kosti, pun mjehur, prste, ruke i aparat, poluoblačno plavetnilo dalo je gotovo idealnu pozadinu desecima starih zrakoplova na statičnoj postavci muzeja.
Anegdote radi – ulaz u muzej je besplatan; po objašnjenju koje sam dobio, njemačko Ministarstvo obrane ne smije se baviti komercijalnom djelatnošću.
(u prvom planu - Canadair Sabre)
Naravno, Internet je prepun informacija o mojoj Ptici dana –
Fairey Gannet (A.S. 4).
Viđao sam slike i ranije; čak sam za neku maketu nosača aviona lijepio minijaturice, ali emotivni čip nije proradio sve dok čudnu beštiju nisam ugledao uživo, bačvastu, tuljanastu, ogromnu i zapravo... specifično lijepu. Čak mislim da mi je u jednom trenu namigucnula…
Faktografi znaju, gdje piše sva sila brojki i slova o ovom britanskom protupodmorničkom zrakoplovu, koji je letio polovicom prošlog stoljeća. (Pada mi na pamet jedna od najvećih mudrosti, koje sam pokupio tokom dvije decenije studija – nije bitno znati; dovoljno je znati, gdje piše. )
Svakako, vojni trosjed najprepoznatljiviji je po koaksijalnom rasporedu dva kontra-okretna propelera i po specifičnom duplom preklapanju krila (radi uštede prostora na nosaču aviona).
Pogonska jedinica, Armstrong Siddeley Double Mamba – majketimile, već ime zvuči gadno; što misliš, punicu nazvat Dvozmija ... – sklop je dviju relativno malih aksijalnih turbina sa zajedničkim reduktorom i koaksijalnim pogonom propelera. Nakon paljenja startnom kapsulom, pilot bi tokom leta turbine naizmjence gasio svakih sat vremena, kako bi uz ujednačen broj sati rada svake turbine smanjio potrošnju goriva i povećao dolet tijekom izviđanja. Dodatno i relativno unikatno, motor je kao gorivo podnosio brodski „dizel“, čime je dodatno umanjena masa nosača aviona jer su bili nepotrebni posebni spremnici zrakoplovnog goriva.
A suivre, oliti uskoro … - par rariteta: prvi vojni mlažnjak, Me 262 „Turbo“; raketni Me 163, tragikomično izgledajući spektakl krilatog bačvoida, ali i najinovativniji zrakoplov tridesetih godina prošlog stoljeća.
A ugledah, trepnuh i škljocnuh i dva rana mlazna bombardera – izviđača - Electric Canberra i njezin estetični sovjetski pandan, Iljušin Il 28.
I još ponešto sličica iz muzeja… Naravno, u doziranom auzmishu sa natruhama erotike, politike, prirode i društva i crvenotepišnog žutila - da ne rastjeram bložanske dobronamjernike opće prakse …
Post je objavljen 17.11.2009. u 13:11 sati.