|
MORS PORTA VITAE - SMRT, VRATA ŽIVOTA: stara zagrebačka groblja i pogrebi Koncepcijski, izložba je podijeljena u dva velika dijela te nam predstavlja više od 900 izložaka. Prvi dio sastoji se od osam segmenata: prikaz nastanka modela suvremenih grobalja te prikaz kršćanske eshatologije, povijesni prikaz pisanja oporuke, primanje sakramenta bolesničkog pomazanja, trenutak umiranja s popratnim radnjama, objava smrti-osmrtnice, priprema odra, organiziranje sprovoda, ukop te sjećanje na pokojnika/icu. Drugi dio izložbe prostorno i vremenski vidno je ograničen, bez primjesa osobnog senzibiliteta u promišljanju fenomena smrti, vrlo suzdržano tretira prikazivanje starih zagrebačkih grobalja.
PRVI TRAGOVI SAHRANJIVANJA U ZAGREBU
RAZDOBLJE RIMSKE DOMINACIJE
GROBOVI RANOG SREDNJEG VIJEKA
POIMANJE SMRTI I MJESTA UKOPA KROZ POVIJEST
NEKADAŠNJA ZAGREBAČKA GROBLJA
IN MEMORIAM I na kraju ili početku, ovisno iz kog kuta gledamo, tko se od nas smrti ne boji dok promišljamo o besmrtnosti? Duhoviti i pametni, najobrazovaniji, najreligiozniji, najveći skeptici, filozofi i budale, svi na svoj način traže ključeve zakona života i smrti. I svi pred smrću miješamo strah i osjećaj poštovanja. Pjesnici, bezvremenski svjedoci, skrivaju se u stihove pred smrću, ostavljajući nam tek utjehu o usnulom životu. |
|
Grad Zagreb uživa u statusu metropole. Nerijetko se gradski oci pozivaju na zagrebački mittel-europski štih, uspoređujući Zagreb s velikim europskim metropolama kad za to ima i najčešće nema smisla. Ali, nitko od njih ne govori da smo postali prava pravcijata metropola po jednoj bitnoj i neosporivoj činjenici, doduše negativnoj, po broju beskućnika koji lutaju zagrebačkim ulicama.
TKO SU BESKUĆNICI?
DALEKO OD OČIJU, DALEKO OD SRCA Nekadašnje prenoćište za beskućnike u Ulici Grgura Ninskog u neposrednoj blizini Regent Esplanade hotela. Riječ je o barakama koje je ustaška vlast podigla 1942. godine za potrebe njemačkih vojnika koji su kretali na Istočni front. Do nedavno su te barake služile zagrebačkim beskućnicima. Put od ceste do prenoćišta nije nimalo lak. Da apsurd bude veći, da bi netko imao pravo na korištenje prenoćišta mora imati mjesto prebivališta. Logički se nameće pitanje kako netko bez stana ili kuće može imati mjesto stalnog boravka, odnosno prebivališta. Tako dolazimo i do fiktivnih prebivališta. Dakle, svaki korisnik ili korisnica s potvrdom o prebivalištu mogu dobiti naknadu od Crvenog križa u iznosu od 35-40 kuna što im je dostatno za samo jednu noć u prebivalištu. Crvenom križu novac za potrebe beskućnika subvencionira Ministarstvo zdravstva i socijalne skrbi. Međutim, tako je to bilo do prošle godine. Sad to više nije tako otkad su zatovrena dva gradska prenoćišta. Novo prenoćište pokraj Velike Gorice je skuplje, tamo noć stoji 46 kuna za registirane korisnike. A što je sa svima onima koji su neregistrirani i kao takvi nemaju nikakva prava? Naprosto ništa, oni prvo trebaju zaraditi potreban novac da ne bi noćili pod vedrim nebom. Jasno je da nemaju izbora kako zaraditi novac, ostaje im eventualno prikupiti plastične odbačene boce u vrijednosti od pedesetak kuna. Zvuči mnogo lakše nego što je to uistinu moguće napraviti. Na zagrebačkim ulicama vlada gladijatorska borba za plastičnim bocama. I ono što je uvijek bilo problem jest kapacitet smještaja za ljude bez doma. Sva već spomenuta prenoćišta uvijek su bila kapacitirana na tek nekoliko desetaka mjesta osim novog smeštaja u Velikoj Kosnici gdje ima mjesta za 150 korisnika. Treba li uopće spominjati koliko je to puta manje od broja onih kojima je potreban smještaj?
SVE JE VIŠE LJUDI BEZ KROVA NAD GLAVOM
SIROMAŠTVO JE SRAMOTA DRUŠTVA
Sutra je Silvestrovo, Stara godina, svakogodišnje narodno veselje. Lako je pretpostaviti da ćemo ispratiti Staru i dočekati Novu uobičajeno alkoholizirani uz mnogo, mnogo gromoglasne pirotehnike, baš kako i dolikuje onima koji su do jučer svoju sreću mjerili po jačini pucanja iz kubure. I dok budemo slavili, naši sugrađani, ljudi bez krova nad glavom, beskućnici, drhtuljit će u vlažnim podrumima, mračnim zakutcima, hladnim željezničkim vagonima ili u nekim prljavim i napuštenim prostorima, s punim pravom se pitajući čemu sva ta buka i galama i čemu zapravo nazdravljamo. |
|
RAZGOVOR S NOVINAROM - LADISLAV TOMIČIĆ
Što je za tebe novinarstvo: posao, zanat, profesija ili stil života?
Surađivao si s različitim medijima u regiji. Kakva je medijska situacija u susjednoj Bosni i Hercegovini? Možeš li napraviti usporedbu stanja u bosnskohecegovačkim i hrvatskim medijima? U čemu su slični, a po čemu različiti?
U subotnje prijepodne na zagrebačkoj špici Nedavno te posao odveo i do Sjedinjenih američkih država. Što je zapravo bio povod tom putovanju? |
|
VELIKA HRVATSKA NALAZIŠTA MUSTERIJENSKE KULTURE
NEANDERTALCI KROZ MULTIMEDIJU
NEANDERTALCI SU ŽIVJELI U HRVATSKOJ PRIJE 2000 GENERACIJA
HOMO SAPIENS NEANDERTALENSIS
NEANDERTALCI NA PROSTORU HRVATSKE
PUT NEANDERTALACA - DEFINIRANA TURISTIČKA TRASA U RH |
|
Vrtna arhitektura u Hrvatskoj ima svoju povijest. Poznatiji zagrebački parkovi PREKINUTA TRADICIJA PARKOVNE ARHITEKTURE
ZAPUŠTENI VRIJEDNI VRTNI PROSTORI
PARKOVNA ARHITEKTURA KAO DIO ELITNE TURISTIČKE PONUDE
ZAGREB - POTENCIJALNI GRAD PARKOVA
Unatrag nekoliko godina, bilo je ohrabrujuće što se pokrenula inicijativa za obnovu Maksimira, čak uz punu podršku gradonačelnika Milana Bandića. Ali, u obnovu se nije krenulo.
U skladu s preporukom stručnjaka, da bismo Maksimir ponovno s pravom mogli nazivati parkom trebalo bi u obnovi slijediti povijesnu matricu – oblikovanje parka u tzv. engleskom prirodnom stilu, ali i uzeti u obzir realne današnje mogućnosti, jer je situacija u odnosu na 1852. god. potpuno izmijenjena. Tu je i konačno utvrđivanje granica parka uz obvezno nastojanje da se , koliko god je to moguće, smanji inferiornost i degradirana slika neposrednog susjedstva. U svim europskim parkovima sličnim Maksimiru najskuplji su i najvredniji tereni u neposrednom susjedstvu, a u slučaju Maksimira upravo je obrnuto. Obnovljeni budući park Maksimir Zagrebu je kao opće dobro neusporedivo potrebniji od onoga iz vremena Haulikova Zagreba. |
|
KAMPANJA ZA ZABRANU LOVA U RH
SUOSJEĆANJE ZA SVA ŽIVA BIĆA
Općenito govoreći, aktivistička borba za životinjska prava poziv je na suosjećanje za sva živa bića. Prijatelji životinja su glasnogovornici onih koji sami ne mogu govoriti, a koji itekako obogaćuju život na našem planetu. Etičkim i svjesnim promišljanjem ljudi bi trebali sebe mijenjati i oplemeniti kako bi bili u stanju iskreno osjetiti životinjsku plemenitost. Takav pristup prije svega zahtijeva etičko pristupanje prema samome sebi, zatim prema bližnjima, prema svim životinja i prirodi uopće. Sve što živi na našem planetu jedinstveno je i zaslužuje živjeti u svojoj jedinstvenosti. I upravo je to poruka koju Prijatelji životinja odašilju svojim djelovanjem.
LOV NIKAD NIJE BIO SPORT NITI ĆE TO IKAD BITI
PET TISUĆA STRANIH LOVACA UBIJA DIVLJE ŽIVOTINJE NA TERITORIJU HRVATSKE
MISS SPORTA HRVATSKE, KRISTINA VILK, PROTIVI SE LOVU I PORUČUJE: LOVITE REZULTATE, NE ŽIVOTINJE!
A da Kristina Vilk nije usamljena u svom doživljaju lovstva dokazuje i podrška Zagrepčana koji su na Jelačićevu trgu popratili prosvjed i performans. Stizali su sa strane znakovi odobravanja i riječi slaganja i podrške. A kako se potpisnica ovih redaka osjećala na prosvjedu možda ponajbolje mogu ilustrirati riječi jedne malene djevojčice koja je s majkom stajala odmah pokraj nje: |
|
U utorak, 29. studenoga, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti po prvi put je u svojoj stopedesetgodišnjoj povijesti otvorila vrata za široku javnost. Velik je to i hvalevrijedan iskorak najvišeg znanstvenog i obrazovnog tijela u našoj zemlji. Predugo je Akademija u hrvatskom društvu bila prepoznata kao neaktivana, konzervativna, hermetična i izrazito tradicionalna institucija, a poznato je da se za njezin rad iz državnog proračuna izdvaja 70 milijuna kuna.
NOVO VODSTVO HAZU PRED NOVIM IZAZOVIMA
DVODNEVNO DRUŽENJE S AKADEMICIMA
BITNI ZADACI AKADEMIJE
HAZU U TRAVNJU 2011. PROSLAVIO 150. ROĐENDAN AKADEMIJA - ČUVARICA NACIONALNIH INTERESA SVIH GRAĐANA REPUBLIKE HRVATSKE
|
|
OD KIČA DO MEDITACIJE Umjetnost je lijepa je site specific izložba u kontinuitetu specifičnih izložaba u programu Umjetničkog paviljona, a čiji je pokretač ravnatelj Paviljona Radovan Vuković. U produkcijskom smislu, riječ je o složenom i zahtjevnom projektu, koji se sastoji od pet radova:
JE LI UMJETNOST LIJEPA?
37 000 JA-JA
OVALNA SKULPTURA I AMBIJENTALNA SLIKARSKA INTERVENCIJA Slikarska intervencija svjedoči vokaciju Rašića slikara. U ovom je radu izrazito naglašena razigranost s performativnim elementima i kvalitetom prostorne instalacije. Prevrnute bačve i boja koja istječe iz njih naprosto pozivaju na dječju igru i uživanje. Pogled na razlivenu boju otvara pitanje vlastite kreativnosti i spremnosti na igru. Jesam li dovoljno slobodan/na zaigrati se, ako da, kako? Slikanjem, razmazivanjem boje, uranjanjem dlanova u razlivenu boju, pretrčavanjem preko boja? Ludošću da se prepustiš bestidnom valjanju po svim tim bojama? I takvo samopropitkivanje donosi ugodu otkrivanja ljepote i u tom smislu svjedoči da umjetnost jest lijepa.
ANTE RAŠIĆ, SLIKAR, KIPAR I DIZAJNER |
|
GOOD AFRICAN COFFEE
I JA SAM MUZUNGU
PERLICA PO PERLICA – ŠKOLOVANO AFRIČKO DIJETE
AFRIKA, TO JE MOJ ĐIR, AFRIKU VOLI CILI SVIT
|
|
U četvrtak, 10. studenoga, u kino dvorani Tehničkog muzeja u Zagrebu održano je popularno-znanstveno predavanje pod nazivom Svemir koji vidimo pomoću astročestica. Gost predavač bio je dr. sc. Dario Hrupec, znanstveni suradnik na Institutu Ruđer Bošković u Zagrebu na području eksperimentalne fizike i astronomije. Tim je predavanjem na simboličan način obilježen Svjetski dan znanosti koji je ustanovio Unesco prije jednog desetljeća. Ove je godine naglasak stavljen na ulogu znanosti kao pravedne, uključene i sudjelujuće. Predavanje je svakako hvalevrijedan doprinos popularizaciji znanosti u smislu predstavljanja znanstvenih dostignuća široj javnosti na pristupačan, zanimljiv i razumljiv način.
SVEMIR NIJE SVE+MIR
ASTROČESTICE - GLASNICI IZ SVEMIRA
GAMA-ASTRONOMIJA
ŠIRENJE SVEMIRA - JEDNA OD NAJFASCINANTNIJIH POJAVA
Anketa: |
|
U ponedjeljak, 31. listopada, u Knjižnici i čitaonici Bogdana Ogrizovića održana je tribina pod nazivom Treća strana Hladnog rata: Nesvrstani jučer, danas, sutra. Gosti tribine bili su povjesničar i profesor na Filozofskom fakultetu u Zagrebu Tvrtko Jakovina i Tihomir Ponoš, povjesničar i novinar Novog lista, jedan od predvodnika mlađe novinarske generacije.
TREĆA STRANA HLADNOG RATA - KANDIDAT ZA OVOGODIŠNJEG KIKLOPA
Jakovina i Ponoš svojim su izlaganjem pokrili cijelu povijest Nesvrstanih, koliko god je to bilo moguće u sat i pol, koliko je tribina potrajala. Dotakli su se samih početaka kad se počela oblikovati ideja o Nesvrstanima, govorili su o važnosti Josipa Broza Tita i Jugoslavije unutar Pokreta, zatim o Konferenciji Nesvrstanih u Havani 1979. godine, o Titovu suprotstavljanju kubanskom vođi Fidelu Castru da se Pokret svrsta na stranu Sovjetskog Saveza. Prisutni su mogli čuti o pozitivnim i negativnim stranama Pokreta, o završetku Hladnog rata, o tomu kako je Pokret izgledao u 80-ima nakon Titove smrti, ali i o tomu gdje su Nesvrstani danas na globalnoj političkoj sceni i kakva im je uloga.
LAKO, UGODNO I POUČNO
50 GODINA OD OSNIVANJA NESVRSTANIH I 20 GODINA OD ZAVRŠETKA HLADNOG RATA |
|
38. Škola biološke antroplogije Dr. Huber Maver održana je 27. listopada u Velikoj dvorani Hrvatskog liječničkog zbora u Zagrebu. Ovogodišnja Škola okupila je akademike, znanstvenike, eminentne domaće i međunarodne stručnjake, studente antropologije, ali i sve znatiželjnike koje zanimaju najnovija otkrića u istraživanjima paleolitika u južnoj i središnjoj Europi, a što je bila središnja tema ovog bitnog međunarodnog projekta, s naglaskom na kulturno-društveni aspekt.
Škole biološke antropologije održavaju se bez prekida od ranih 70-ih pod visokim pokroviteljstvom Hazu, a organizira ih više značajnih institucija: Hrvatsko antropološko društvo, Institut za antropologiju iz Zagreba, Hrvatsko društvo za medicinsku antropologiju, Akademija medicinskih znanosti Hrvatske, Komisija za medicinsku antropologiju i epidemiologiju, te Međunarodna unija antropoloških i etnoloških znanosti. Riječ je, dakako, o projektu koji iz godine u godinu doprinosi razvoju znanstvene misli na području biološke antropologije, ali i antropologije uopće.
KAD ZNANSTVENICI ZAPJEVAJU
VELIČINA JE BITNA
VELIKI POKOLJI SLONOVA U STARIJEM KAMENOM DOBU NEDALEKO OD RIMA
U završnom dijelu dodijeljena je nagrada-medalja profesoru Jiřiju Svobodi za dugogodišnji rad i doprisnos u struci. Otvorena diskusija potrajala je kraće nego što se itko mogao i nadati, najvjerojatnije zbog toga što su se studenti antropologije pokazali sramežljivima, postavljajući predavačima tek pokoje pitanje. Završnu riječ podijelili su Pavao Rudan, akademik i glavni tajnik Hazu, i Ivor Janković, pomoćnik ravnatelja Instituta za antropologiju. |
|
NAJVEĆA IZLOŽBA O EKSPRESIONIZMU U HRVATA
Konceptualni autor izložbe je Zvonko Maković, povijesni kontekst izložbe ocrtao je Tvrtko Jakovina, Jasna Galjer je obradila područje grafičkog dizajna, Lovorka Magaš grafike, Dragan Damjanović područje arhitekture, Krešimir Nemec je pripremio književnost, Eva Sedak glazbeni dio, Maja Đurinović dio vezan uz ples, dok je Daniel Rafaelić obradio film. Interdisciplinarni pristup u predstavljanju ove izložbe s nevjerojatnom lakoćom korespondira s bogatom slojevitošću ekspresionizma kao umjetničkog pravca. Dizajn je zanimljiv, odmjeren, ali istovremeno uočljiv. Koloritet prostorija u kojima se nižu izlošci je različit: čas je strastveno crven, čas intenzivno plav, zatim žarko žut ili zatvoreno taman, crn, i upravo takva kontrasnost između pažljivo odabranih boja ide pod ruku s ekspresionističkim buntom kojeg možemo iščitati na izložbenim primjercima.
HRVATSKI PROLJETNI SALON I AVANGARDNO KAZALIŠTE
TASHAMIRA – PRVA HRVATSKA PLESAČICA KOJA JE OSVOJILA BROADWAY 1926. GODINE
PIONIRSKI RADOVI DRAGE IBLERA I IGNJATA FISCHERA
Iako je riječ o zanimljivoj i sadržajnoj izložbi, nemoguće je ne primjetiti i poneki nedostatak. Radi gostovanja u Središnjem muzeju u Ulmu na izložbi o hrvatskoj umjetnosti na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, izložba u Klovićevim dvorima okrnjena je za šest bitnih slika od čega su dvije od Vilka Gecana, i po jedna od Zlatka Šulentića, Marina Tartaglie, Marijana Trepšea i Petra Dobrovića. Spomenute slike maknute su 10. listopada, zapravo usred izložbe. Na ulazu, odnosno izlazu iz Galerije nije moguće dobiti nikakav pisani materijal o izložbi u obliku brošure ili slično, a što je prema riječima nasmiješenog i ljubaznog gospodina iz Art shopa Galerije, skandalozno i posljedica je unutarnjih razmirica djelatnika Klovićevih dvora. Svi zainteresirani za pisani materijal jedino mogu kupiti katalog koji košta 100 kuna. Dodatni je problem što i internetska stranica Galerije nije dovoljno informativna o izložbi. Tako svima onima kojima je previsoka cijena kataloga, ne preostaje ništa drugo nego da s rukama u džepovima i glavama prepunim dojmova odšeću iz Klovićevih dvora. |
| < | siječanj, 2012 | |||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | ||||||
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
| 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
| 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
| 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
| 30 | 31 | |||||

U odlučnom, ali pomalo stidljivom pokušaju da oblikujem svoj prvi novinarski blog, ne mogu a da ne razmišljam o pitanju odgovornosti pred javnošću. Svjedoci smo da novinarska stvarnost ima dvije strane: novinarstvo kao industrija u službi profita i novinarstvo kao profesija. Prvo nerijetko banalizira i podupire antiintelektualizam i antiprofesionalnost, drugo se puno rjeđe dešava, kad se uopće dešava. Stoga ovaj blog posvećujem svim novinarskim profesionalcima koji svemu usprkos istrajavaju u svom nastojanju da se bave ozbiljnim novinarstvom, i koji nikad ne gube iz vida da su riječi djela.
Sve fotografije, slike i video isječci su autorski, osim ako nisu drugačije označeni.


