< rujan, 2004 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
Učenje pravila igre GO post by post. Pored pravila tu će biti i razne tehnike i druga znanja potrebna za što kvalitetnije igranje ove drevne, ali sve popularnije misaone igre.

Printajte postove ovoga bloga i imati ćete priručnik za igranje goa.
Postove u redu od prvoga na dalje u pdf-u možete preuzeti na ovom linku. Prenio u pdf Martin Dude.

Linkovi
Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr



Možete mi pisati e-mail mladen.smud@gmail.com

Broj pristupa ovom blogu od početka - 15.07.2004.
Free Web Counter

hit Counter

Preporučam linkove u svezi igre GO
Go- misaona igra

Hrvatska igo udruga HIGOU

Go-klub Velika Gorica


Popis naslova (postova) ovoga bloga - iz dubine prema gore:

1. O školi goa u ovom blogu - uvod
2. Sredstva za igru i o stavljanju kamenčića na ploču
3. Slobode kamenčića ili grupa
4. Smanjivanje i povečavanje broja sloboda
5. Zarobljavanje kamenova
6. Spašavanje kamenova i grupa kamenova
7. Zarobljavanje grupa
8. Hvatanje kamena na drugom redu
9. Natkriljena dvojka na drugom redu
10. Zarobljavanje obostranim gubitkom sloboda
11. Višestruko uzastopno međusobno zarobljavanje
12. Ponavljanje pozicije nije dozvoljeno – KO
13. Atari-go
14. Analiza partije atari-goa
15. Odustajanje od poteza
16. Dvostruki napad - istovremeno
17. Stepenice
18. Kamen na putu stepenica
19. Povratni udarac
20. Trojka u bunaru
21. Postoje li neuništive grupe kamenova?
22. Sprečavanje pravljenja 'dva oka'
23. Lažne oči
24. Granica potrebe igranja
25. Život na drugom redu
26. Životna točka
27. Seki
28. Slobode u seki-obliku
29. Seki razdvajanjem
30. Sigurnost skupine kamenova - nadzor prostora
31. Kamenčići i prostor na ploči
32. Značaj prostora u atari-gou
33. Kod nas uobičajena igra – japanska pravila
34. Sučeljavanje kutija i ploče kamenovima – kineska pravila
35. Redoslijed gradnje prostora na ploči
36. Od mogućnosti do ostvarenja
37. Konture prostora - u početku samo naznačujemo interese
38. Napad i obrana prostora
39. Partija počinje širokim naznakama interesa
40. Problem velikih prostora
41. Sigurnost zidova prostora
42. Pokušaj prodora i poeni uz rub
43. Zaustavljanje prodora po prvom redu
44. Neutralizacija po prvom redu dvostranom vezom
45. Oprez! Dvojka u zidu blizu ruba ima slabosti
46. Poeni i inicijativa kao važne vrijednosti igre
47. Majmunski skok u niski prostor protivnika
48. Majmunski skok u visoki i široki prostor protivnika
49. Obrana prostora na drugom redu
50. Vrijednosti igre kroz 'sente', 'gote' i 'tenuki'
51. Uobičajeni prvi potezi u kutu
52. O ploči i početne postave
53. Otvaranje kutova – san-san (prvi dio)
54. Otvaranje kutova – san-san (drugi dio)
55. Ne mora to biti baš tako
56. Hoshi (joseki) život u kutu pod zvijezdom
57. Hoshi (joseki) - upad u kut – prekid razvoja po stranici
58. Hoshi (joseki) život u kutu pod zvijezdom – čvrst kut - tjeranje na udaljeniji kamen
59. Hoshi (joseki) život u kutu pod zvijezdom – čvrst kut – tjeranje na bliži kamen
60. Hoshi (joseki) - prilazi 'zvijezdi' – 'konjičev skok' - uvod
61. Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (1)
62. Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (2) – upad u kut
63. Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (3) – dvostrani prilaz
64. Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (4) – čuvanje kuta
65. Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (5) – dvostano uklještenje
66. Hoshi (joseki) – prilaz kutu po drugom redu
67. Hoshi (joseki) – tsuke pod hoshi
68. Hoshi (joseki) – dvomjesno uklještenje

Skola GO-a
24.09.2004., petak
..... ovo ništa ne razumijem .....

Krećemo igrom od prvih koraka u poznavanju ove igre Čuo sam komentar čitateljice pravila igranja na ovome blogu i bi mi jasniji problem korisnosti ovoga materijala ili bolje reči njegove upotrebljivost. Početnicima u ovoj igri, ovaj materijal, a pogotovo ovo u novijim postovima, potpuno je nejasan, pa čak i zbunjujući.
Da bi razumjeli što se radi potrebno je razumjeti pravila i osnovne zahvate u ovoj igri. To je obrađeno u prvim postovima bloga. Sjednete uz PC i pročitate, pa i odprintate i opet čitate, Krenete dalje i opet slična situacija.
Pa, o ćemu se radi. Nije dovoljno pročitati, pa čak i proučiti. Potrebno je sjesti i igrati. Nađite si protivnika. Najčešće je to netko od prijatelja. Pokažite mu ono osnovno o stavljanju kamenčića i zarobljavanju i krenite. Naići ćete na neke probleme, pa onda pogledajte taj materijal dalje. Ako učite nešto, za što još neznate pravu upotrebu nije lako. Igrom će doči pravi trenutak za usvajanje novoga znanja.
Da, nije ništa čudno da ne razumijete. To je normalno. Možda sam pogriješio ja što vas ne upozorih na to. No, taj materijal ipak nekome služi. Ima onih koji su već savladali prethodna znanja i ovo novo im je zanimljivo. Sve ovo je udžbenik. Zamislite da udžbenik engleskoga koristite počevši od kraja.
I ovi maleni, na slici u postu, vježbaju igrom odmah po naučenim prvim koracima u ovoj igri. Igraju do prvog zarobljenog kamenčića pred čitavim razredom.
Mogući su i još poneki problemi u učenju ove igre. Imate na raspolaganju i moj e-mail za pitanja. mladen.smud@gzaop.hr

Sa štovanjem i ne brinite sve je to u redu Mladen
- 15:24 - Komentari (0) - Isprintaj - #
17.09.2004., petak
Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (5) – dvostano uklještenje (65.)

Dvostruko uklještenje Radeči razvoje u kutu na startni kamen na zvijezdi prorađujemo ih na način da vidimo koji su elemanti važni za odluke o njima. Svaki potez ima veliko značenje. Prorađujući partije profesionalnih igrača nailazih često na slijedeće otvaranje kuta.
Crni je krenuo zvijezdom na D4, bijeli igra prilaz trećim redom u odskoku na F3. Na to crni reagira širim pritiskom na taj kamen na J4. Bijeli sada, vođen nekom ne velikom ugroženošću kamena na F3, donosi odluku uklještenjem kamena na zvijezdi i igra na C6. Uklještili se međusobno. Na potezu je crni i odabire nastavak 'tsuke nobi' na 1.F4. To je ujedno i tema slijeda sadašnjih postova ovoga bloga.
Bijeli bira upad u kut uz dvostruku mogućnost izlaza uz podršku svoja dva kamena na F3 i C6. Znači bijeli ide na 2.C3. Crni ima pred sobom izbor puštanja razvoja bijeloga iz kuta. U ovakovim situacijama se tjera protivnika na slabiji kamen. Na taj način će mu slabiti jači kamea, a veza sa slabijim će donijeti slabiju razvojnost nastale postave razvojem od kamena na C3. To vodi crnoga na odluku za 3.C4. Bijelom ne ostaje do osiguranje po trećem redu uz doljnju stranicu s 4.D3. Nastavak s 5.E3 nosi nastojanje stvaranja slabih točaka bijelome na F2, D2 i G3. Veza bijeloga se čuva s 6.E2, a crni ga mora sačuvati i igra na 7.E4. Bijeli sada treba osigurati postavu u odnosu na slabe točke koje su maloprije spomenute. To čini s 8.F2. Na taj način, koliko-toliko, ojačava mogućnosti na desnu stranu.
Crni je stvorio liniju na četvrtom redu koja je jaki utjecaj prema gore i po lijevoj stranici. Bijeli je uhvatio desetak poena u kutu uz lagani izlaz na desno. Prava vrijednost je sada crnome stvaranje daljnjih uvjeta za razvoj po lijevoj strani prema gore, pa se 9. igra nešto više na toj stranici. Bijeli još odigrva sente razvoj pokušajem izlaska na stranicu s 10.B4, crni štopa s 11.B5 i bijekli osigurava s 12.B3. Crnome još ostaje spriječavanje hvatanja svoga kamena na B5 uz igranje na 13.C5. Bijeli je sačuvao inicijativu što je vrlo značajno, ali je crni dobio jaki utjecaj. Tu je i ponešto poena u kutu za bijeloga.
Odabir ovoga razvoja crnome se isplati, ako ima gore na desnoj stranici već nešto, jer tada ovaj utjecaj dobiva na vrijednosti, ali bijeli će tada nastojati ne uči u te kombinacije. Pri odlučivanju o razvoju u kutovima vodi se borba za koju treba znanja i vještine u prepoznavanju vrijednosti. Značajno je da kombinacije imaju poteze koji imaju lokalnu vrijednost, koju možete vidjeti kroz ove komentare, a o široj primjeni se odlučuje odabirom razvoja. Ova igra je prema tome spoj lokalnog i globalnog značaja igre. Ne podsjeća li vas to na nešto?

Ima toga još u svezi tsuke-nobia. O tom po tom.
Raste materijal a Mladen vas opet pozdravlja

- 15:35 - Komentari (0) - Isprintaj - #
15.09.2004., srijeda
Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (4) – čuvanje kuta (64.)

Ovaj puta crni neda kut U dosadašnjim razvojima nakon tsuke-nobi prilaza na F4 i potiska bijeloga u namjeri očuvanja igre po doljnjoj stranici prema desnoj strani s G4, crni je odgovarao s F5. Na taj način je čuvao opredjeljenje igre prema sredini uz veće mogućnosti kontriranja protivniku po doljnjoj stranici, a i stvaranjam visokog nadzora na lijevu stranicu.
Sada ćemo vidjeti mogućnost razvoja čuvanjem kuta. Nakon po dva poteza oba igrača u ovom kutu crni igra 1.E3. To je izravno zaustavljanje razvoja bijeloga po trećem redu prema kutu. Ujedno je to i slabljenje bijela dva kamena na F3 i G4.
Bijeli će sada iskoristiti ostavljenu mogućnost igre na 2.F5. Napadnut je kamen na F4. Uzme li ga bijeli ostavrio bi 'pon-nuki', koji bi ovdje bio vrlo jak zbog utjecaja na desno i gore, a ujedno bi tu bili i slabi crni kamenovi. Crni ne dozvoljava uzimanje svoga kamena, jer bi time bijeli puno dobio i to ne kao zarobljeni kamen, već vrijednosti koje su spomenute malo prije. Dakle crni 3.E4.
Nakon ove, forsirane, izmjene poteza bijeli je pred odlukom. U ovoj postavi slabe su mu točke G3 i G5, gdje crni može razdvajati njegove nepovezane kamenove. Na oba mjesta ne stiže odigrati jednim potezom, pa treba odlučiti što osigurati ili možda ništa. Crni je osigurao kut, pa mu to može pomoći u odlučivanju. Odigravanjem 4.G5 bijeli će čuvati široki utjecaj prema gore uz mogućnost nastavka na lijevu stranicu s D5 i stvaranja jakoga zida prema gore. Kamen na F3 nije veliki gubitak, ako se crni usmjeri na njega, jer tu je kombinacija koja je crnom 'gote', što znači gubitak inicijative. Nakon; crni G3, bijeli H3, crni uzima bijeli kamen s F2, bijeli može igrati 'tenuki' (negdje na drugom dijelu ploče) i ostaviti crnom ravoj po drugom redu uz početak crnoga na H2.
Bijeli se tako stabilizirao uz vrijednosti koje mogu dobro poduprijeti daljnji razvoj igre. Naravno pri odabiru ovoga razvoja vrlo je značajan raspored drugih kamenova u okruženju, jer razultati ovoga razvoja s njima će stvarati daljni razvoj igre po cijeloj ploči.
Crni sada odigra još 5.D6 čime razjasni svoju namjeru na lijevo stranici i suprostavi se bijeloj namjeri stvaranja velikoga zida.
U gou nisu sustavi igre u kutovima neko znanje koje svoju vrijednost nalazi samo u tome dijelu, gdje se igra (kut). Odabir razvoja u svakom dijelu ploču ima vrijednosti koje se uklapaju u okruženje u kojem se nalaze, a preko njega i još dalje po cijeloj ploči. Na taj način kombinacije su dalekosežne i vrlo 'duboke'. Igrajuči tako, go nam se neće događati, već ćemo kreirati igru. Odnos između kreiranja i događanja jest u svijesti našoj o nama kao subjektima života. U životu često automatiziramo dijelove i na taj način predajemo dio svoje kreativnosti u dio života van svijesti naše. Taj dio često biva sve veći, dok nas na kraju potpuno ne udalji od života. U gou imamo kriterije vrijednosti, koji nas vode upotrebljavanju sebe u području koje go, kao igra, predstavlja. Na taj način nas upozorava na nas same prema sebi, a time i životu u sebi i oko sebe. Od tuda i kritičnost prema sebi i nastojanje promjene na bolje, da bi nam rezultat bio bolji. Tako vidimo odnos cjeline i djelova i naš odnos prema tome. Ja vidjeh u tome trag mudrosti življenja.
I ovaj post i opet uz pozdrav onaj što Mladen ga zovu uradi

- 08:53 - Komentari (0) - Isprintaj - #
14.09.2004., utorak
Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (3) – dvostrani prilaz (63.)

Prilaz i odozgo po lijevoj stranici Često igranje prednosnih partija, koje se uobičajeno igraju u klubovima i grupama različitih snaga igrača, neminovno ima veliki broj otvaranja kuta s kamenom na zvijezdi (hoshi – 4-4). Kod nas je to čest slučaj, pa je i poznavanje dobrih razvoja i oblika s takovim kamenom, potreba za igrače.
Vidjeli smo upad u kut, pa prilaz uz tsuke-nobi odgovor branitelja s daljnjim razvojem prilazom i osiguranjem stranice, te upadom u kut. Ovaj puta ćemo kratko pogledati i mogućnost dvostranog prilaza kutu.
Nakon tsuke–nobi odgovora crnoga s 1.F4, bijeli reagira s 2.G4. Za slučajeve koje sada obrađujem, crni čuva stabilnost s 3.F5. Na taj način čuva interes prema sredini, a i visoki utjecaj na lijevu stranicu u blizini ovoga kuta.
Pogledajmo kako je moguće reagirati, ako napadač (bijeli) pokuša poništiti utjecaj na lijevu stranu i instalira se upravo na njoj. Pogledajmo nastavak bijeloga s 4.C6. Bijeli se osim namjere daljnjeg ulaza u kut ili širenja prema gore po toj stranici, nastoji koristiti i velikim brojem kombinacija razdvajanja crnih kamenova uz alternative ulaza u kut po doljnjoj stranici. Tako bi bijeli imao solidan potez na E3 uz namjeru kasnije igra i na E4.
Crni ima solidan nastavak na 5.D5. Time je stvorio 'bambo-vezu'. Sada su crne dvojke u vezi i potez bijeloga na E3 nije više prijetnja razdvajanja, pa se na njega može odgovoriti aktivnije. Ujedno, odigrani bijeli na C6 više nema jakih kombinatornih uporišta, pa je moguće u daljnjem razvoju i njegovo uklještenje s recimo D8 ili C8. Također bijeli kamenovi na F3 i G4 više nisu jaki.
Nastavaka ima raznih, a važno je razumjeti vrijednosti ove postave. Nitko još nema konkretnih poena, ali postoji velik broj mogućnosti daljnjih razvoja igre.
Blogao i spreman za daljnja bloganja tzv. bloger Mladen

- 12:02 - Komentari (0) - Isprintaj - #
13.09.2004., ponedjeljak
Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (2) – upad u kut (62.)

Tsuke-nobi i upad u kut Još smo kod odgovora na prilaz kutu po trećem redu 'tsuke-nobi'-jem. U prošlom postu smo vidjeli standardni pristup raspodjelom interesa po stranicama.
Ovaj puta ćemo pogledati kako ide razvoj ako se napadač odluči, nakon početnog razvoja, uskočiti u kut. Umjesto produženju prema kutu, nakon izmjene poteza G4, F5, bijeli će ovaj puta pokušati direktno zahvatiti i lijevu stranicu igrom na 1.C4. Upad na C3 dao bi crnom mogućnost igre na C4, čime bi si jako učvrstio utjecaj po lijevoj stranici prema gore, a bijeli bi morao braniti valjanost upada u kut. To bi rezultiralo gubitkom inicijative u razvoju bijelome. Stoga je aktivnije ovako s C4. Sada su mogučnosti razvoja na dvije strane i to prema gore ili dolje od toga kamena.
Crni zaustavlja razvoj prema gore, jer je tamo veće područje širenja i veći izgledi dobre igre za bijeloga. Igra 2.C5. Tu je sada raznih kombinacija i većina bijelom ne odgovaraju. Najčvršće i sigurnmo je igrati na 3.C3. Tim potezom se pokušava čvrsto uhvatiti kut i spojiti se s F3, ili pokušati izaći prema gore.
Onemogući li crni spoj po doljnjoj stranici igrom na 4.D3, bijelom ostaje problem stvaranja žive grupe u kutu i nekoliko poena prostora kuta. Prvo treba iskoristiti preostalu mogućnost spoja s F3 igrom na 5.D2. To bijeli radi kako bi aktivnom igrom osigurao prostor koji mu garantira život grupe u kutu. Slijedi razmjena poteza koji traže jedan drugoga.
S 6.E2 crni nastoji zaustaviti spoj po doljnjoj stranici, a ujedno priejti narednim C2 staviti D2 pred pad.
Bijeli to brani s 7.C2. sada ostaje mogućnost bijelome da igra na E3 natkriljenjem crnoga na E2 i njegovim stavljanjem u svoj posjed. Crni to spriječava igrajući na 8.E3. Time je završena sekvenca na doljnjoj stranici u pokušavanju spajanja s F3 i izlaza na doljnju stranicu. Inicijativa ostaje bijelome, što je bio jedan od najvažnijih elemenata odluke za ovaj dio razvoja.
Slijedi finalizacija upada u kut na ovaj način. Bijeli sada razvija igru prema gore od kuta s 9.B5. Crni mora sigurno razvijati utjecaj prema sredini s 10.C6, a bijeli još produži na 11.B6, a crnom ostaje još jedan stabilan odgovor na 12.C7. Odigra li umjesto toga na B7, bijeli bi mogao početi igrom na C7 slabiti crni zid i razvijati se po lijevoj stranici prijetnjama na slab kamen na B7 i grupu koja od njega nastaje. Razvoj je završio i na potezu je bijeli i to je 'sente'.
Interesantna je odluka kretanja na spoj po doljnjem redu s D2 prije nego razvoj prema gore s B5. Da se krenulo s B5 prije, crni bi imao mugućnost odmah nakon B5 igrati na B6 i u nekim situacijama izvesti za njega povljnu kombinaciju koju smo ranije već radili. (B5, B6, C6, D5, B7, B4, A6, B3 i zarobljavanje bijelih na C-vertikali bilo bi neobranjivo. U situaciji koju smo radili to nije moguće, jer nakon C3, bijeli bi imao C2.
Ako ćete se odlučiti za go, kao igru koju ćete igrati, ovaj materijal će vam dobro doći. Ako ne, znam da vam ovo neće biti jasno niti potrebno. Za usporedbu s životom, možda bljak. Ljepota muhi je odvratna većini drugih živih bića. Sve je, nekako, relativno u životu. Tražiti ljepotu življenja moguće je i tamo gdje većina ništa ne vidi, pa čak i zazire od toga. Ipak, ovo što nam go nudi posebna je ljepota, kroz koju se sposobnost čovjekova uma razvija u smjeru dobra. Što je to što većinu odvraća od toga. Treba se potruditi i shvatiti da puno toga što mislimo nije dobro. Ono što je na prvi pogled ugoda, ima cijenu u našem razvoju ili njegovom usporavanju.

Blogao i dalje bloger Mladen

- 12:56 - Komentari (0) - Isprintaj - #
09.09.2004., četvrtak
Hoshi (joseki) – 'tsuke-nobi' (1) (61.)

Tsuke-nobi Prvi 'joseki' koji sam, igrajući go, naučio, bio je 'tsuke-nobi'. Među nama koji go igramo to je uobičajen naziv i zbog čestog igranja s igračima i iz drugih zemalja praktično nam je tako ga nazivati, jer svi tako imamo isti naziv. Na japanskom, koji se u gou koristi u terminologiji goa, to znači,uz protivnički kamen s preskokom jednog sjecišta od svoga kamena. U našem primjeru prilazi se kamenu na F3, a odskok je od zvijezde D4. Dakle 'tsuke-nobi' je 1.F4.
Koja je vidljiva namjera crnoga u ovakovom odgovoru na prilaz bijeloga s F3. Prišao je s gornje strane, što znači da želi razviti interes prema sredini ploče. Ujedno pritišće bijeloga na razvoj uz doljnju stranicu.
Početnici često ovdje osjete ugroženost bijelog kamena i stoga smatraju da to treba popraviti, te se počnu hvatati doljnje stranice, nebi li osigurali život nastajućoj bijeloj grupi. Oni slobodniji gledaju šire i traže načina da kontriraju crnome i da mu se suprostave u njegovoj nakani, pa čak da pokušaju izvući i više od toga. To se postiže s 2.G4. Sada se bijeli može odcjepiti od novog bijelog kamena na G4, ali prethodni crni na F4 je još više ugrožen i može ga se odmah napadati uz namjeru zarobljavanja. Bijeli bi u takovom razvoju bolje prošao.
Tražeći čvrst i siguran razvoj, uz mogućnost stvaranja nadzora na širem prostoru, crni ima lijep nastavak s 3.F5. Kut je zasada crni, a počinje se stvarati dominacija crnih po lijevoj stranici. Ujedno je i točka G3, kao mjesto mogućeg razdvajanja bijelih kamenova, postalo aktuelno. Osiguranje od toga razdvajanja može se postići slijedećim 4.E3. Pokuša li crni razdvojiti s G3, bijeli bi igrao H3, pa bi slijedilo G2, H2, F2, E2 i crni bi kameni razdvajanja pali u naredna dva stavljanja bijelih kamenova i tako se razdvajanje nebi moglo ostvariti.
Bijeli je namjeravao nastaviti razvoj u kut, hvatanjem prostora kuta, pa to crni spriječava s 5.D3. Nakon toga poteza kreće naglašavanje slabosti bijelih kamenova. Prijetnja je daljnje igranje crnoga na H3 uz namjeru rezanja na G3, ćime bi bijeli bio razbijen, Ako se pak spoji nakon te prijetnje na G3, crni je na potezu i može prijetnjama na bijelu četvorku graditi veći interes u prostoru na desnu stranu od ovoga kuta u doljnjem dijelu ploče. To znači da je ta prijetnja crnoga jaka i da je treba poštivati. Stoga bijeli igra 6.H3. Hakon toga naglašen je bijeli interes za razvoj po doljnjoj stranici širenjem na desno (stavljanjem novih kamenova). Bijeli je sada stabiliziran i spreman na 'tenuki' (prelaz na igru na drugom dijelu ploče).
No, nije to sve jer bijeli ima još i prijetnju razdvajanja crnih, ako krene s E4. pa ako crni brani s E5, bijeli ima zanimljivo rezanje na D5. Slijedi li Crni sa D6, pa bijeli s C5, crni C6...... slijedi zanimljiv razvoj u kutu. Pogledajte sami. Da se to izbjegne, a i da se osnaži mogućnost razvoja crnoga po lijevoj stranici prema gore igra se 7.C6.
Kako vidite, svaki potez ima višestruko značenje i jake razloge njihovog odigravanja. Nisu jedini, ali u smislu namjera, oni nose razvoj igre. Na taj način to ispada načinom govora kamenčićima, pa čak i promjena. Jakim igračima ova igra je kao komunikacija. Cijelo vrijeme se iskazuju obostrane namjere. Na neke se reagira, a na neke ne. Nešto se ostvaruje, a nešto ne. Nešto se i ne vidi niti ne razumije. Sve je to slično životu općenito. Vrhunski majstori na taj način kao da stvaraju umjetničko dijelo.
Nastaviti ćemo s još nekim od razvoja po 'tsuke-nobi' potezu.
Zasada većini ovo nije interesantno štivo, ali onima, koji krenu putem goa biti će. Jednom kasnije biti će onih kojima će ovo biti dobrodošlo štivo.

Uživajte uz go bloger Mladen


- 15:43 - Komentari (0) - Isprintaj - #
08.09.2004., srijeda
Hoshi (joseki) - prilazi 'zvijezdi' – 'konjičev skok' - uvod (60.)

Prilaz zvijezdi konjičevim skokom Vidjeli smo ponešto od upada pod zvijezdu. Sada ćemo obrađivati prilaze tom kutnom kamenu. Početi ćemo s 'malim konjićevim skokom' (F3).
Kako se i dalje radi o početnom kamenu na zvijezdi, a na njoj su i prednosni kamenovi, ova otvaranja primjenjuju se ili se mogu primvjenjivati u prednosnim partijama. Veliki broj mogućih odgovora na prilaz sa 1.F3. Sjecišta najčešćih odgovora odgovora označena su u našoj slici sa 'x'.
Odabir odgovora ovisi o:
- rasporedu kamenova u okruženju,
- poznavanju otvaranja,
- poenskoj vrijednosti prostora na kraju razvoja,
- o mogućnostima koje ona nudi,
- o protivniku.

Na raspored kamenova u okruženju pri odabiru otvaranja ne možemo djelovati, jer oni
su već u okruženju. Mogli bi možda odložiti početak prilaza njihovom promjenom novim odigranim kamenova, ali tada dajemo mogućnost protivniku, da osujeti naše namjere prilaza. U različitim postavama kamenova u okruženju vrijede različiti dobri razvoji u kutovima.
Poznavanje otvaranja je promjenjiva vrijednost, koju učenjem mijenjamo u našu korist. Ovdje želim istaći da nije velika vrijednost čisto pamćenje razvoja, već njihovo razumjevanje i upotrebljivost.
Neki razvoji nude veću poensku vrijednost u kutu ili uz njega, a neki manju. To je sigurno jedan od faktora odluke, ali nije jedini. Velika, a često i veća vrijednost je slijedeće faktor odlučivanja.
Mogućnosti, koje nam nudi razvoj u djelovanju i podržavanju razvoja u širem prostoru ploče, veliki su razlok za odluku o odabiru razvoja u kutu. Za to nam je potrebna velika vještina i znanje. Pod vještinom posebno je značajna sposobnost gledanja razvoja u mislima. Tui nam često pomaže iskustvo i naučeno znanje, jer tako korigiramo naše zamisli u pravcu realnije i vrijednije slike u mislima i odluke o nastojanju njene provedbe. Tome će nam se suprostaviti protivnik, ako prozre naše namjere i ako su one valjane.
Protivnik je značajan faktor. Često i najvažniji. Cijelo vrijeme partije procjenjujemo njegove namjere, kojima se suprostavljamo svojim namjerama. U odnosu na protivnika one mogu biti u smislu spriječavanja njegovih. Poznavanjem protivnikovog stila igre, te načina igre koji mu odgovara ili ne, često vodimo partiju. Protiv igrača koji voli mirnu igru nastojati ćemo stvarati bure i oluje, a kod ovih drugih nadvladati ih mirnom igrom. Moguće je i burom na buru. Tada partija postaje 'ludilo', ali u pozitivnom smislu, ako igrači vješto to rade. Što su protivnbici vještiji igra je interesantnija, ali i za gledanje potrebno je znanje.
Kada već spomenuh gledatelje, potrebno je znanje i za to. Možemo gledati kamenčiće u njihovom 'kolopletu' i uživati u harmonijama koje iz njihovih oblika proizlaze, ali kada razumijemo što se tu zbiva i što stvaraoci traže i provode, ljepota je puno veća. Go je šport, ali i umjetnost.
I tako ja govorim o ljepoti, ali za ovu je potrebno nešto i naučiti. Puno ljudi učiti ne vole, ali kada biste gledali te kamenčiće i njihove oblike u sukobu suprotnih boja, možda bi vas nešto potaknulo. Od onih koji igraju go, dobar dio nije mogao odoljeti nekom izazovu nekih mogućnosti. Gledate i vidite male mogućnosti, pa kako gledate dalje vidite ih sve više i osjetite da tu nečega ima. Ušavši u to more mogućnosti ja sam tako otišao u vode u kojima je otkriven svijet ljepote crnih i bijelih kamenčića na ploči s linijama. Oni kao da govore.

I tako bi mogao pisati i pisati, ali ovaj puta za uvod u prilaz zvijezdanom kamenu u kutu to bi bilo dovoljno, već još samo pozdrav od blogera Mladena.
P.S. Znam da iako me skoro nitko ne čita, da je i ovo dio svijeta Gospodnjeg i kada to prođe mislima mojim ..... Hvala ti Gospode

- 15:46 - Komentari (0) - Isprintaj - #
07.09.2004., utorak
Hoshi (joseki) život u kutu pod zvijezdom – čvrst kut – tjeranje na bliži kamen (59.)

Tjeranje na bliži kamen U prošlom smo postu gledali razvoj od iste početne postave, u kojoj je jedan kamen udaljen od hoshi-kamena za 'mali konjičev skok' (C6), a drugi za 'veliki konjičev skok' (G3). U prošlom postu je crni, koji ima prednsot u kutu, puštao razvoj bijelome po doljnjoj stranici prema udaljenijem kamenu na G3, a ovaj ćemo puta vidjeti što nastaje kada se razvoj bijelome pušta prema bližem kamenu C6.
Na upad bijeloga pod 'zvijezdu' 1.C3 crni spriječava razvijanje po doljnjoj stranici i igra 2.D3. Bijeli kreće hvatanjem manevarskog prostora po lijevoj sranici, što mu je crni i ostavio, s 3.C4.
Već uobičajeno je, da se taj razvoj zaustavi. To crni čini s 4.C5. Na to bijeli pokušava nastaviti po drugom redu. S 5.B5 nastoji dalje hvatati mogućnost pravljenja 'dva oka', ali nakon toga ga crni direkt zaustavlja s 6.B6. Nastaje prijetnja hvatanja kamena na B5 s slijedećim crnim na B4. Reagira li na to bijeli obranom toga kamena s B4, ostati će bez uvjeta za život. Sličan razvoj smo vidjeli u prošlom postu.
Bijeli sdada širi područje djelovanja u ovom kutu i pokušava izaći po drugom doljnjem redu i igra na 7.D2. Crni zaustavlja i to s 8.E2. Kao i u prošlom postu, ovo je ključan trenutak. Bijeli igra 9.B2. Na taj način uspijeva objediniti dvije mogućnosti na istom zadatku. Razvoj ide na ko, a ostaje i mogućnost igranja na B4. Svaka od tih se može spriječiti, ali jedna od njih ima mogućnost. Crnome ne ostaje drugo nego krenuti u ko igrom na 10.D1. Na to bijeli mora prihvatiti taj ko, jer bi inače crni igrao i na B1 i nebi bilo više mogućnosti za dva oka. S bijelim na 11.C1 ko je stvoren i crni ga odmah uzima s 12.C2.
Nastao je ko za život bijele grupe. Crni je prvi uzeo i bijeli kora negdje na ploči nači valjanu ko-prijetnju da vrati ko.
Koja je razlika između pozicije koja je nastala u prošlom postu i ove sada. U prošlom smo tjerali bijeloga prema udaljenijem kamenu, a sada prema bližem. U ovom slučaju bijeli nema direktnu ko prijetnju, a prošli puta je bila (ona na E4). Međutim ko se sada razlikuje od onoga prošli puta. Dobije li bijeli ko, slijedio bi potez na 'a' (E1) uzimanjem crnog kamena i slijedom F1, D1, F2 bijelom bi ostala inicijativa (sente). U prošlom postu za prekid koa od strane bijeloga išlo bi A5-A6-A4 i gotovo. Tada bi na potezu bio crni i to bi bilo gubitak inicijative za bijeloga (gote). U ovom slučaju veći je interes bijelome prekinuti ko uzimanjem na E1.
Osim navedenoga oblik zida se razlikuje, pa na odluku o izboru može utjecati i postava kamenova u okruženju.
Ovdje opisani mategrijal nije popularan. To je velikim dijelom stoga što je ta igra kod nas još nepoznata. Za one koji nešto znaju o gou i žele doznati više, može im ovaj blog pružiti podosta ineresantnog načina gledanja. Postoji i mogućnost da neko krene putem goa, koji o njemu još ništa nezna. To bi bio zanimljiv materijal onima koji traže složenije probleme. Ima nas svakakvih. Osim toga ovaj blog sadrži materijal od trajnije vrijednosti.

Puno je zanimljivih pristupa. Zasada obrađujem razvoje u kutovima. Oni trebaju biti u suglasju sa pozicijom na cijeloj ploči, ali o tome zasada nema riječi u ovom blogu. Treba bar donekle ostati razumljiv. Puno je stvari koje su u nama i o kojima nije jednostavno pisati.

Bloga i dalje bloger Mladen

- 10:19 - Komentari (0) - Isprintaj - #
06.09.2004., ponedjeljak
Hoshi (joseki) život u kutu pod zvijezdom – čvrst kut - tjeranje na udaljeniji kamen (58.)

Na kraju se igra ko Gledali smo upad u kut kada postoji samo kamen na 'hoshi'. Nije bilo nikakvih problema zaživjeti pod njim. Ovaj puta pogledati ćemo što se može upadom pod 'hoshi'-kamen kada je pokrenut razvoj po lijevoj i doljnjoj stranici. Ta dva kamen na C6 i G3 predstavljaju bolje mogućnosti u obrani kuta. Pogledajmo taj slučaj.
Slika posta počinje s tri crna kamena koji u sebi nemau broj. Bijeli pokreće akciju s 1.C3 uz namjeru da se razvija prema gore ili po doljnjoj stranici. O crnome ovisi koju će mu stranicu ostaviti za razvoj. Razmišljajući uviđa da mu kamen na C6 može poslužiti u kombinaciji, pa igra na 2. C4. Vidjeti ćemo ulogu C6 kamena malo kasnije.
Bijeli sada kreće razvijati po trećem redu staanice koju mu je crni ostavio. To čini potezom 3.D3, jer drugo nema. Ova dva bijela kamena već počinju nadzor nad ovim kutom, ali je pitanje da li se može uraditi oblik koji je opstojan (živ). Crni mora zaustaviti daljnji razvo bijeloga po trećem redu, jer bi u kutu bilo previše imato tri na trećem redu od 2. do 4. vertikale. Dakle crni igra 4.E3 i zaustavlja bijeli razvoj, na što bijeli kreće dalje i na drugi red igrajući 5.E2.
Crni slijedi namjeru zaustavljanja i igra na 6.F2. Crni kamen na G3 tu pomaže sprijećavanju kombinacije koju smo vidjeli u prošlom postu sa potezom bijeloga na F3 uz hvatanje kamena na F2.
Zanimljiva situacija. Bijeli je zaustavljen po doljnjoj stranici i ima ugrožen kamen na E2. Njega crni može staviti pred pad, ako odigra na D2. Igru međutim vodi bijeli. Zanemaruje taj kamen na E2, jer da ga brani palo bi mu sve u kutu uz nastavak (D2, B4, B3, B2 ....) ili (D2, B4, B2, C1, A2, B1...) ili (D2, B4, B2, C1, B1, A2, A3, B3..)
Bijeli zbog toga pušta taj kamen mogućem zarobljavanju i nastoji stvoriti sličnu situacija i na lijevoj stranici. Na taj način će postati ono kao u priči o mišu sa sirom i špekom. Lijevo sir, a desno špek, a on bi malo sira, a možda špeka, a možda sira, a možda..... Igra 7.B4. Sada ga crni zaustavlja s 8.B5. Dobro vidi funkcija onoga C6 iz početne postave.
Ovo je ključna pozicija. Ako bijeli odigra na B3, crni bi na D2 i nema života bijelome. Odigra li bijeli na D2 crni bi ga brzo sveo na razrušenu postavu igrom na B2. Pazite ne na B3, jer bi tako bijeli brzo zaživio izjenom poteza (B2, A4, A2!!!). Pravi potez je na 9.B2. Sada je sve našpanato kao kišobran. Crni mora na 10.A4. Ovo za bijeloga, na prvi pogled nije izgledno, ali ima puta. Slijedi 11.A3, što je početak ko-borbe. Crnom je tu sada zamka. Odigra li D2, bijeli bi na C2 i bijeli bi živio uzimanjem na D1 ili na A5. To upućuje na to da crni mora uzeti ko s 12.B3. Bijeli ima jednu direktnu (na ovoj kombinaciji) ko-prijetnju na 13.E4, pa kada crni obrani s 14.F3, slijedi vraćanje koa s 15.B4. Sada crni treba tražiti ko-prijetnju po ostalim dijelovima ploče. Pazite, ko prijetnja na D2 (x) je zamka, jer tada bijeli zaživi, jer bi slijedilo (D2, C2, E1, A4) ili (D2, B3, D1, A2, B1). Znači igra se ko za kut!
Kako vidite svega tu ima, a go je ustvari nauka. Ovo su samo sitnice. Skoro tijekom cijele partije postoje razni složeni razvoji, koji se često i ne igraju, jer je poznat njihov ishod, već se prijetnjama vodi igra. Oba igrača kreću se između prijetnji, tražeći put do pobjede. Nije bit u udarcu, već u pripremi njegovoj. Partije se dobivaju kroz pripreme razvoja. Oni koji ne vide dobro, ubrzo se nađu, zbog toga, pred nerješivim problemima. Go nas tako uči da se stvara kroz dobre pripreme. Aj da ne duljim s mudrostima, jer nama igračima goa to je jasno, pa i nije neka mudrost, već je pitanje koliko smo vješti i kakovo nam je znanje i viđenje puta.
I još nekaj. Ovaj materijal sam šibal iz glave, pa je možda tu ponešto i za polemiku, mada ja to za sada ne vidim. Učio sam uglavnom kroz praksu igrom, a go je igra koju volim. Ako možete nešto od navedenoga pobiti, dajte. Zajedno ćemo više naučiti.

Slijedio mogućnosti zaživljavanja pod hoshi bloger Mladen

- 14:03 - Komentari (0) - Isprintaj - #
03.09.2004., petak
Hoshi (joseki) - upad u kut – prekid razvoja po stranici (57.)

Prekid razvoja i izvrtanje interesa Prošli puta smo vidjeli kako se upada na san-san pod hoshi. Razvoj upadom išao je prijetnjama razvoja po stranicama, koje protivnik brani. Posredno je tako igrač koji je upao ostvario prostor i život u kutu. Spomenuo sam da onaaj kojem je otet kut za protuvrijednost ima utjecaj (zid) prema širem prostoru u okruženju.
Kada spominjem okruženje, može se desiti da u nekim situacijama razvoj koji smo gledali nije najbolje rješenje. Pogledajte razvoj s dijagrama u ovom postu.
U postu 56. je nakon E2 išao potez na F3. To se radilo zbog opsnosti da bijeli probije na stranicu osvajanjem jednog njegovog kamena, ako zaustavi direktno igrom na F2. No, nije to uvijek neka velika opasnost, a može biti i dobro.
Pretpostavite da crni od ranije ima kamen na K3. Pozicija je je nakon spomenutog E2 iz prethodnog posta. Crni direkt zaustavlja bijeloga igrom 1.F2. Time je ponudio bijelome da mu zarobi taj kamen izmjenom poteza, koji su i prikazani ovdje. Bijeli 2.F3 napada kamen na E3, prijetnjim uzimanja na E4. Crni se, naravno brani od toga s 3.E4, ali sada bijeli stavlja pred neobranjiv pad crni kamen na F2 igrom na 4.G2. Crni ovdje ima pripremljen nastavak s 5.D2 čime on stavlja pod napad bijeli kamen na E2. Na taj anpad prisiljava bijeloga da mu ukloni njegov kamen zarobljavanjem s 6.F1. Ne učini li to bijeli crni bi njemu zarobio kamen igrom na E1. Bilo je, ili crni, ili bijeli. Ovim iznuđivanjem zarobljavanja crni je dobio mogućnost nastavka sa 7.C2, čime napada dva bijela kamena na trećem redu. Bijeli nema mogućnost spasiti te kamenove i crni je tako obranio kut.
Treba još pripaziti da nakon bijeloga 8.B3, ne odgovori s B4, jerr bi mu bijeli igrom na B2 stavio pred pad kamenove na drugom redu. Umjesto B4 crni mora igrati na 9.B2. Ova zadnja dva poteza se ne igraju, već se to upotrebljava kao ko-prijetnja, jer crni ima sigurnu obranu. U završnoj slici na prikazu na potezu je bio bijeli, a on je bio na tempu tijekom razvoja u kutu. Uspio je stvoriti cvijet 'pon-nuki' zarobljavanjem kamena na F2 i pitanje je kakove su razvojne mogućnosti njegovom podrškom. Ujedno bijeli, koji je na potezu, ima mogućnost igre na lijevoj stranici. Ako bijeli stavi na B5 ili B6, crni mora ići na zarobljavanje bijelih na trećem redu, jer bi ih bijeli spasio i stavio tako crne na drugom redu pred pad. Time bi se dobila mogućnost za jošp jedan kamen na toj stranici. Na taj način bijeli može odigrati dva zaredna poteza na toj strani i tako početi neki bolji razvoj na njoj. Uvjet da jedan od ta dva poteza bude na B4 ili B5.
Vidimo da nije to baš tako kako bi se možda isprva misilo.
Prorađujući razne mogućnost vidimo da tu ima svega. Mi smo ti koji odabiremo razvoje ili ih čak i izmišljamo. Veliko je pitanje što nam je namjera na širem planu igre, u koji je uključena cijela ploča. Ujedno pratimo mogućnosti protivnika i nastojimo onemogućiti one koje nama ne odgovaraju, a neke mu možda i nudimo, ako,vidimo da nam malo više odgovaraju. Možda pristane, pa bar nešto dobijemo, jer na kraju za pobjedu nam je dovoljna i razlika od 0,5 poena.


Post po post blog raste. To već i na knjigu liči, a ja Vas pomalo zadovoljno pozdravljam bloger Mladen

- 14:20 - Komentari (0) - Isprintaj - #
02.09.2004., četvrtak
Hoshi (joseki) život u kutu pod zvijezdom (56.)

Upad pod 'hoshi' Idemo dalje u promatranju raznih mogućnosti igranja u kutu. Vidjeli smo neke mogućnosti na kamen koji se nalazi na san-san. Sada ćemo se neko vrijeme zabavljati igrom na kamen koji se nalazi na 'hoshi' (zviezda ili 4-4).
Hoshi je mjesto na koji se daju prednosni kamenovi u handicap-partijama, pa je primjena ove igre česta u skupinama različite jakosti igrača, a tako je i kod nas, jer nas nema mnogo. Govoriti ćemo zbog toga malo više o ovim mogućnostima, kao i o primjenama nekih igara, koje nisu dobre i zašto.
Kao prvo pogledati ćemo kako se živi pod 'zvijezdom'. Početnici se često neugodno iznenade kada im to urade jači protivnici, te im tako pduzmu kut, za koji su mislili da je njihov. Jači igrači im obično odrade igru u okruženju i na kraju upadaju u kut. Zašto im to čine tako? Pogledajte kako se živi u kutu pod 'zvijezdom' i što je to što dobiva branitelj (crni u našem slučaju). Tada će nam biti jasno zbog čega jači igrač uskaće u kasnijoj fazi igre.
Prvi kamen u kutu na 'zvijezdi' označen je u slici s trokutom, a bijeli upada ispod s 1.C3. Ova postava podsjeća na 'joseki' koji se igra na san-san, a imali smo ga u postu 54. Razlika je u tome, što je sada na potezu onaj čiji je kamen iznad, a to je ovdje crni.
Crni igra 2.C4 i pritišče bijeloga. Ujedno mu prijeti onemogućiti pravljenje oblika, koji bi bio neuništiv (živ). Tome se bijeli treba suprostaviti i stvoriti sigurnost pravljenja 'dva oka', jer takov oblik protivnik ne može zarobiti. Kreće s 3.D3. Stvara se nadzor nad prostorom kuta, a to bi trebala biti garancija mogućnosti stvaranja spomenutog neuništivog oblika, a i bili bi to i neki poeni prostora kuta.
Crni sada nastoji zaustaviti napredovanje bjelom po doljnjoj stranici, a time mu zaustavlja i osvajanje poena prostora. To čini igrom na 4.E3. Na taj način još više gura bijeloga prema rubu ploče, čime mu se smanjuje manevarski prostor, a time i broj mogućnosti pravljenja dva oka. Tako su i poeni u prostoru bijelome manji.
Slijedi guranje pritiskom s obje strane, kao u pelivana. Bijeli igra 5.E2. Namjera je izlaz razvojem igre po doljnjoj stranici na desno. Kamen na E3 je napadljiv, pa crni otkanja tu slabost uz sprečavanje širenja bijeloga dalje prema desnoj strani igrom na 6.F3. Tu su bile i neke kombinacije za razmjenu mogućnosti, ali o tome ću u slijedećem postu. Pogledajte što stvara crni. Crna linija C4-D4-E3-F3 je zid prema sredini i lijevoj stranici prema gore, a i lijepi izgledi na doljnjoj stranici. Vidite li sada zašto je u opisu igre na početku posta prvo jači igrač igrao okolo, pa tek onda uskočio u kut. Kada protivnik ima stabilne postave okolo, ovaj zid nema bitnog značenja, pa mu je upad u kut čisti dobitak. Sve ima svoje vrijeme i izbor pravog trenutka i redoslijeda radnji je važan za uspjeh kombinacije.
Bijeli nastavlja po drugom redu uz namjeru izlaska na stranicu s 7.F2, a crni ga sada već zaustavlja s 8.G2. Ostaje pomalo zanimljiva točka mogućeg rezanja crne postave kamenova na G3. Na redu je opet bijeli. Kako se vidi on cijelo vrijeme igra aktivno uz namjere većeg zamaha po stranicama, a crni ga prati i sprijećava. Bijeli vodi igru.
Iscrpljene su mogućnosti po doljnjoj stranici, pa se bijeli okreće na rad po lijevoj. Igra na 9.B4. Namjerava izaći na lijevu stranicu prema gore. Crni to zaustavlja s 10.B5 uz prijetnju odigravanja i na B3, ćime bi uhvatio kamen na B4. To bijeli brani s 11.B3. Sada je bijela grupa stabilna (živa). Postoje čak i mogućnosti razbijanja crnoga zida slijedom 13.C5, 14.B6,15.E4, 16.D5, 17.G3, 18.F4, 19.H2 i evo bijeloga na doljnjoj stranici vani nakon pada crnoga na G2. Da se navedeno ne desi crni se osigurava s 12.C6. Da se osiguran npr. s G3, bijeli bi imao izlaz prema gore igrom na B6. Pogledajte moguće razvoje sami.
Zadržati ćemo se još neko vrijeme na razvojima igrom u kut pod 'hoshi'-kamen. Ima toga još zanimljivoga i dobro je to znati, jer se primjenjuje u handicap-partijama. Tako ćete dobro zaprašiti onima 'jakima', koji misle da su od Vas neuhvatljivi. Učite, biti ćete jači.
Jeste li primjetili da svaki potez ima još barem jednu ili više prijetnji, a kao rezultat posredno ostaje prostor u kutu. Igrajte poteze koji imaju više značenja. Tada ste u prilici birati, a protivnik nije u mogućnosti sve spriječiti.

Koristite linkove na desnoj strani za odabir naslova ovoga bloga, koji Vam je potreban u učenju igre po ovom blogu.
Nadam se da ima onih kojima je ovo sve jasnije.
Do novog posta bloger Mladen

- 14:54 - Komentari (0) - Isprintaj - #
01.09.2004., srijeda
Ne mora to biti baš tako (55.)

Što se to tu zbiva ??? Sjećam se svojih školskih dana. Bilo je to vrijeme autoriteta po imenu u mom životu. Vrijeme kada se trebalo učiti, kada je sve bilo, tako, kako drugi kažu. Tada sam imao često svoja skrovita mišljenja i pomalo se plašio da ne ispadnem glup pred onima koji 'znanje' imaju. Podosta sam i ja pokupio. Uobičajeno sam šutio i promatrao.
Prošlo je podosta vremena od tada i vidio sam raznih stvari, pa i one gdje su autoriteti radili gluposti i stvarali katastrofe. Vidio sam kako neuk narod slijedi i takove do u propast. Već 41 godinu igram go i naučio sam nešto igrajući ga. Ne mora to biti baš tako!
Vrijednosti su u Vama. Otvorite oči, jer svijet je i Vama podaren u svojim vrijednostima. Kroz njih Vi možete potvrditi sebe sebi. I nije bit u tome, da se to pripisuje Vama i imenu Vašem, već da stvarate i proživite ljepotu života.
Ako pogledate razne igre, posebice one uvažene, a šah kod nas prednjači u tome, one imaju razrađeni sustav teorije igre. Tu su razne pisane varijante. Sljedbenici vrijedno uče i stiču znanje i kvalitetu igre. Naletite tako na turniru na nekoga nakljukanog teorijom, on Vas rasturi. Problem je njemu kada neznate teoriju, a imate svoj pristup, pa mu izletite iz varijante. Go je u tom smislu malo drugačiji. Varijanti u otvaranju je nebrojeno više i teorija se svodi na upute o vođenju igre, o dobrim razvojima u kutu (joseki), o strateškim pristupima, o završnim potezima partije.... Što se toga tiče često se neke varijante izboljšavaju, pa ranije budu kazivane kao slabija rješenja.
Što želim ovdje reči? Važno je imati svoj način igre, svoje zamisli, svoje namjere.... Ako učite josekije napamet, uz skromno znanje njegovih primjena u cjelovitoj poziciji, nema pravog napretka. Tada igrate po preporuci drugih i u toj igri nema pravoga zadovoljstva, a niti otkrivanja ljepote ove igre. Takovu igru ne igrate Vi.
I u ovoj 'Školi go-a' na blogu ja Vam iznosim ono što sam naučio, a prije svega Vas želim naučiti da mislite svojom glavom. Pogledajte što sam napisao, stavite to na ploču i ne vjerujte mi 100%, već promislite jeli to to, jer ne mora to biti baš tako. Postoje i drugi putevi, ali ovaj preporučeni nije loš i tako se obično igra. Ako imate svoj pristup, možete ga mjenjati, a time i izboljšavati. Ako ga nemate, što mijenjati? Igrajte svoju igru.
Često u razvojima imate više mogućnosti, a njihova upotrebljivost ovisi o postavi kamenova u okruženju. Nema formule za kut, ali preporuka za igru uz razne uvjete iz ostatka pozicije, ima. To znači da Vi procjenjujete i odlučujete. Go je igra koja traži od igrača da se okrenu sebi i svojim mogućnostima. Pisana teorija je samo na pomoć u tome. Ako neznate što igrati, a na potezu bolje je ništa, dok nešto ne smislite, a ako nemate vremena trebali bi ipak nešto pomisliti. Stavljanje kamenova bez veze je baš bez veze. Ovo je igra u kojoj čovjek igra svojim mislima. Bez toga to je osakaćena igra.
Igrajući tako svojim razmišljanjima i odlukama, pomalo ćete se mijenjati. Mijenjanjem sebe mijenjati će se vaš odnos prema igri. Sve više ćete nalaziti one skrivene ljepote, kroz koje se vide i ljepote dometa misli. Go je tisućama godina bio vrhunska misaona igra na prostorima gdje se igrao. Pokušajte i Vi i vidjeti ćete.

Doblogao i ovo razmišljanje i kazivanje bloger Mladen

- 13:39 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>