srijeda, 29.08.2012.

bili, pa nestali

Koji Orvati se dijele na Štoje, Vlahe, Dolince, Poljance i Hacije?
- malo tko bi znao odgovoriti makar o tome ovisilo milijun kuna na televizijskom kvizu. Još manje bi nas znalo što označavaju riječi pandrof, uzlop, oslip, trajštof, cindrof, klimpuh, cogrštof, vorištan, štikapron, celindof, vulkapodrštof, otava (Antau), pajngrt, filež, frakanava, kalištrof, bandol, čajta, čemba, veršvar, prisiki, koljnof i, recimo, čunovo i rosvar, a kamoli frelištof (jevišovka).



Ne, odgovore na gornja pitanja nećemo naći u trilologiji „Gospodar prstena“. Milijun kuna zaradili bismo odgovorivši - Gradišćanski Hrvati, a sve one čudne riječi koje slijede, ako se pišu s velikim početnim slovima, nazivi su mjesta u kojima oni žive.



Sve to spominjem jer mi je iznenada palo na pamet - gdje su nestali Gradišćanski Hrvati?

Nisam čuo da su u zemlju propali, o tome bi se ipak čulo, nestali su tako da ih se barem ovdje u Zagrebu prestalo spominjati tako davno da sam zaboravio i kada je to počelo, tim više što nisam ni zamijetio kada je počelo njihovo prešućivanje. Svojevremeno je u novinama svako malo pisalo nešto o njima, a Radio Zagreb je imao i posebnu emisiju „Za Gradišćanske Hrvate“ pa mi je njihovo čudno naglašavanje čak zvučalo prisno, a iz konteksta sam čak razumijevao neke njihove osobene riječi.

Kad mi je palo na pamet pitanje gdje su iščeznuli „Orvati“ iz Austrije, zapitao sam se i otkada to i zašto za njih više ne čujemo. Već im je raspala Jugoslavija zapravo posvećivala premalo pažnje; da se odlučnije postavila mogli smo izravno graničiti sa Čehoslovačkom! A promjene koje su zahvatile ovaj dio svijeta kao da su Gradiščanske Hrvate još temeljitije izbrisale. Ne sjećam se kada sam u javnim medijima naišao na išta o njima (dozvoljavam da je to možda slučajan i samo moj propust), a na interenetu se može pronaći ponešto o njima ako se traži, ali ne nailazim na ništa što bi upućivalo da se široka publika uputi u pretragu. Kako to da se Gradišćanski Hrvati tako malo spominju koliko god se mnogo govori o hrvatskoj dijaspori? Kako to da nijedan novostvoreni tajkun nije Gradišćanski Hrvat, a nema među njima ni heroja ni zločinaca? Potpuno nehrvatski, ništa se ne bune, ništa ne žalopoju i ništa ne traže. Ne pada im na pamet odcijepiti se od Austrije, čak ni osnovati vlastiti entitet. Da oni zapravo nisu Slovenci, pa ima razloga zašto su zapostavljeni?

Ne znam, samo se pitam…






<< Arhiva >>

eXTReMe Tracker