Seciranje zapleta
1
Gotivno je kad komentari pod postom potenciraju istomišljeničku rezonanciju i u slučajevima kad nije u stotu identična. Tu i je poanta komentara pod postovima rasprava i interakcija koja je sama po sebi u svojstvu nadopune. Prethodni post je polučio baš takvu interakciju. Inspirirano rekacijama i konstruktivnošću i novim epizodama emitiranim ovaj tjedan dajem ovo seciranje kao zaključak priče o zapletu bar u toj jednoj premisi.
2
Oni koji potencijalno ovdje nalete a da nisu pročitali prethodni post nek prvo kliknu na njega, ovaj se u principu na njega nadovezuje. Dosta stvari u njemu je rezimirano a sad su se otvorile neke nove pozicije na 2. fele, interakcijski-potencirano raspravom u komentarima i samim protokom serije kako epizode idu dalje. Početna premisa prethodnog posta su bile 2 izvanredne krimi serije u kojima je koncept bio rani zaplet i uspredba s njima ove "u dobru i zlu" po tom principu ranog zapleta što se pokazalo kao praktična stvar jer prave kompleksnosti tek počinju. Specifičnost ove serije je u tome da su preokreti kao neka glavna premisa sa redateljsko/scenarističke strane. Oke..za mene je to osvježenje pošto u takvim serijama uglavnom preokreti budu dozirani ovdje ih ima u kraćim vremenskim intervalima što nas dovodi do poante.
3
U komentarima na post ispod Luki je izrazila da se nada da se serija neće razvodniti (pošto je najavljeno 170 epizoda) što je realna pretpostavka. Moj princip je da je bolje i manje epizoda nego da je više pa da se razvodne ali s ovom imam osjećaj da to neće biti slučaj. A imao sam u komentarima i osvrt na video-recenziju u kojoj sam našao gro zamjerki uz jedan detalj u kojem se moram složit. Lukin izvod je bio da je po konceptu radnje slična turskim ili konkretno njenim riječima:
Drugih sličnosti ne vidim. "
Nisam od onih koji bi pratili, pa ne znam govorio sam s dozom rezerviranosti ali opći dojam imam na osnovu onog što mi je upalo u oči. APP- je ostavio komenatar kako:
4
U serijama tog profila (dramskog telenovela) je neko kao nepisano pravilo da prve 2-3 epizode budu koncipirane filmski (u smislu trajanja do 1 puni sat) posebno kad je scenarij ovako kompleksan, otrkrivanje dugoo skrivene tajne u prvoj i post period nakon što je ista otkrivena, puno je kompleksnih i intrigantnih stavki potenciralo i prve 3 ako se ne varam su bile u trajanju jednog punog sata, ove nakon su cca 45 minuta. Ali upravo te kraće su one koje su ključne (iako ni jedne ne isključuju druge povezane su i nadopunjuju se) ali po principu raspleta u biti sve naredne se svode na protok zapleta danog na samom počektu što je stavljeno u kraću formu od onie prve 3 koje su bile uvod u priču iako izravan. Imala je Luki u komentarima još jednu zanimljivu (i konstruktivnu) konstataciju-da likovi liltiga uloge nisu napravljene slojevito ili konkretno njenim riječima: "plošno, bez neke dubine" s čim se ne mogu ne složiti ali s dozom rezerviranosti, jer kako sam i naveo-serija je tak na početku sinoć je evo emitirana tek 15-a epizoda od njih 170 i ima vremena za slojevitosti. Ili kako sam se izrazio u odgovoru-"sve će se njihove karakterne osobine otkriti (koje još nisu otkrivene) daljnjim protokom radnje. Jer projekt je sam po sebi poprilično slojevit i ima puno detalja situacija intriga, a najbolje koncipirane uloge su one koje svoju kompleksnost i slojevitost kompromitiraju dozirano tempirano.
5
To nas vodi do prve od 2 stavke, već se ta slojevitost likova koje na prvu nema (s čim sam se principijelno složio ali ne bez doze skepse) kompromitirala protokom radnje kroz ovih 15 epizoda (dominantno u zadnje recimo 3) prva stvar po pitanju antagonizma na relaciji Ivana-Marina. Razlika između konkretno drugih projekata inozemnih i ovog je što je ovdje konkretno u dramskoj seriji naše kinematografije antagonizam koncipiran na jedan specifičan način. Njih dvije su zapravo u istoj situaciji i svaka se bori za svoj položaj što rezultira verbalnim okršajima i drastičnim potezima s obje strane ali njihov antagonizam koji se projicira u obliku verbalne pirotehnike i svađa nije konstantan-kad su u pitanju djeca ili kad je pređena crvena linija obostrano prekidaju antagonizam i slažu se. Bilo je vjerovatno i u stranim produkijama materijala sa sličnom pričom kao i ova serija ali da bi uloge istovremeno bile i rivali i osobe koje imaju mirne periode i prijateljske trenutke je nešto sasvim novo. Pravo osvježenje na televiziji jer ovako nešto sa zapletom u prvoj-i ovako koncipiranim ulogama koje su istovremeno na suprotnoj ali i na istoj strani je nešto što još nije bilo uobičajeno na televizijskoj adaptaciji.
EPIZODA 15
6
Kad sam u postu ispod povlačio relaciju između dvije krimi serije i ove to nije bilo samo po pitanju koncepta sa zapletom nego i po jednoj drugoj stvari koja ih spaja-kriminalu. Ok, ove dvije jesu priče o krominalnom miljeu ("uspjeh" je u prvom redu priča o 4 nepoznatih ljudi koje je spojio tragičan događaj) a "odtel izdirvane" je čista krimi serija na prvu o bugarskom kriminalnom miljeu a zapravo o daleko opasnijim militantnim ekstremno desnim organizacijama. Elem, i ova serija ima kao jednu stavku priču o ulasku glavnog protagonista u poslove tako što je od njega posudio pare. Već je adaptirano kroz ovih 15 epizoda kako se situacija odigra(v)ala a u jučerašnjoj je otvoren novi problem koji je trebao biti rješenje ali ispala je komplikacija-dio firme glavnoog protagonista prodan je njegovom antagonistu. Tu se otvara još jedna slojevitost uloga za koju sam imao radar da će se kompromitirati kasnije protokom radnje-impulzivna Veljkova reakcija u kojoj totalno popizdi što je kontra svih flegma reakcija u prethodnim epizodama.
7
Kad bi trebao izdviojiti epizode koje su posebno kvalitetne u kojima su interpretirane neke prijelomne stvari to bi svakako bile epizode 14 i 15 u kojima se lagano počinje realizirati dubinska karakterizacija uloga otvaraju se neke nove stavke u promilima što isto izgleda kao neki podzaplet ima toga na više razina.
"Ivanu peče savjest što je promijenila ulaznu bravu i tako ostavila Marinu i Leu na cesti, no njih dvije su pronašle utočište kod Divne i ne sluteći tako izazvale novi požar. Jakov iz revoltiran njihovim dolaskom, pijan odlazi u Draginu radionu.
Petra se konačno uspjela riješiti auta koji je može povezati s Uninom nesrećom. Njezini se problemi brzo nastavljaju kad je kod kuće dočeka žena Crnoga, Gabrijela.
Veljko saznaje da su u kući promijenjene brave i shvaća da brzo mora riješiti situaciju s Marinom. Odluči provaliti u ured Crnog kako bi uzeo novac koji mu je prethodno dao."
8
Prepiska sa službene stranice koja je u principu najava epizode 14. Iz priloženog se vidi pozadina priče, da se radi o intimnim borbama i introspekcijama. Prva reakcija koja je bila produkt pritiska i afekta nakon određenog vremena postaje objekt samokritičnosti i uzurpacije savjesti što je isto iz talona samog principa na koji su uloge pisane-stvar se kompromitira postupno i na tom planu. Što se tiče ostalog iz sadržaja epizode-zajebalo se sve što se zajebati dalo što otvara nove kompleksne situacije koje će sasvim sigurno-polučiti kojekakve reakcije svih upletenih što će biti postupna kompromitacija slojevitosti uloga-ok ne svih sasvim sigurno ali da ovih koje su glavna rola. Imao sam u postu o filmu adio referancu na psiho-seansu jednog od prijatelja glavnog protagoista koji je ozbiljno bolestan kao oblik preventive da totalno ne ispali usporedno za situacijom u predstavi "nestajanje" kad Karlova kćer se lomi pod pritiskom života s istinom. Nisu situacije niti priča u ovome ista ali slična-po pitanju principa da se događa nešto derastično što svima mijenja živote a u toj situaciji će biti još svakakvih reakcija.
EPIZODA 15
9
Iz epizode 15
"Veljko se budi u firmi. Shvaća da je na samom dnu kada ga Slaven šokira vijestima da je on svoj dio firme već prodao Crnom ne bi li mu tako pomogao.
Veljko se nalazi s Marinom i laže kako će sve biti riješeno ne bi li na taj način kupio malo vremena s Leom. Veljko odlazi s Leom i dogovori susret s Nikom i Vilijem u lunaparku gdje provode dan iz snova.
Ivana i Marina nalaze se u kafiću i nakon obostranih isprika povezuju se u nadi da će Marina uskoro dobiti od Veljka ono što joj pripada i da si njih dvije neće stajati na putu."
To je slučaj kad dolazi do žestoke svađe između prijatelja i kad glavni protagonist po prvi put u toku serije pokazuje impulzivnu stranu-što do sad nije bio slučaj temperament je puknuo u ključnoj situaciji kad se nakupilo svega sa privatne i poslovne strane a jedino rješenje koje je imao više nema zbog druge strane koja je svoj dio prodala i to krimosu kojem je on dužan-ali kao rješenje njegovih problema što on iz prve ne zna pa ima imulzivnu reakciju. Ivana i jogging-još jedna stavka u kkarakterizaciji uloga koja do epizode 14 nije bila poznata-a scenaristički složeno kao metoda opuštanja i to ni manje ni više nego nakon one situacije zbog koje kasnije (po)žali. I meni je prvi dojam bio da su uloge napravljene bez neke posebne dubinske razrade ali sam od početka razerviran s tom premisom jer se kao što sam i pretpostavio to sve otvara postupno. Biti će još puno situacija u kojima će iste strane u priči biti i rivali i u ok odnosima. A to je specifičnost u odnosu na većinu dok je u drugim serijama antagonizam konstantan ovdje je podijeljen u nekim ključnim trenucima ga nema.
10
Poanta izvedbenih umjetnosti je da realno prenese stvaran život situacije, bilo riječ o klasicima ili nečem suvremenom. Iznimka su projekti koji su humoristični ili parodija dok je u ozbiljnim to glavna premisa. Gledao sam nedavno u sklopu filmskog trezora u HNK pustolov pred vratima stari filmski klasik koji je adpatiran na kazališne daske. Sa ozbiljnim dramskim serijama je sličan princip kao i sa ozbiljnim fillmom i predstavom-adaptirati stvarnost potencirati introspekciju prepoznati se u nekoj od situacija. Posebno kad je inspiracija za igrani tv-projekt istinit događaj.
11
Starry je isto u komentarima imala primjedbu (koja bi apsolutno bila na mjestu) kako glavni lik izgleda prezdravo za nekoga tko će umrijeti za 2 mjeseca. Na što sam imao repliku da je vjerovatno tako koncipirano iz praktičnih razloga-jer je njegova dijagnoza tajna za druge uloge (zapravo za većinu njih) pa bi već adaptacija njega sa izraženim simptomima bila povod da ostale uloge u priči vide da nešto nije u redu a scenaristički to je nešto što je zasad tajna za sve njih. Ali došlo je u 14-oj epizodi do preokreta kad se boleština počela manifestirati kroz val fizičkih epizoda što nitko od njegovih obitelji nije vidio. To mi je realnija pretpostavka od one da je ubrzani tempo snimanja glavni razlog iako se snima po 12 sati vjerovatnije je kao razlog ovo prvo-sam koncept serije po kojem je njegova dijagnoza tajna za njegove obitelji. To na neki način s medicinske strane ubija realističnost ali može se preći preko toga više je stvar tehničkog pitanja.
12
Sklizak teren je sve čemu je inspiracija neki stvran događaj. Ovo me sad sjetilo na jednu hit-predstavu premijerno izvedenu 2016 ljudi od voska fikcija u kojoj su korištene neke natruhe iz redateljevog stvarnog života. Sad što je fikcija što stvarnost teško je razlučiti ali nije niti poanta u tome-nego da je dramska umjetnost projekcija stvarnosti.
____________________________________________________________________________________________
Još ću dodat što sam već secirao u postu o ljudima od voska u serijalu zanimljivosti-bljezgarije o tračeraju to sam onda već apsolvirao pa držim da sad nema potrebe, ključna je riječ bila i na neki način je postala moja osobna mantra "jebeš dramu u kojoj se nitko ne prepozna" ista stvar sa serijom koja je inspirirana istinitim događajima. Ima onih koji će se prepoznati što po jednoj strani je žalosno ali kao činjenica da je tako po drugoj je dobro, jer preneseno na scensku adaptaciju se kompromitira kao problem i izvlači na van kao nešto važno o čemu treba govoriti. Dosta je u interakcijama između likova tih psiholoških aspekata reakcija na hektične i stresne događaje i situacije i različiti oblici projiciranja. Uloga je puno sve (one glavne) prolaze kroz isto na negativan način reflektiraju to i kanaliziraju na van ali različitim metodama i intenzitetom. To je stavka ovog projekta koja mi je osobno jedna od najzanimljivijih ako ne i najzanimljivija uopće-kompleksnosti osobnostih individualno gledano ne kolektivno. Plus u pravoj triler formi se isprepliću poslovne situacije i preokreti a stavka koja će tek biti na dnevnom redu-imovinsko pravni odnosi što će- po sadržaju epizoda u narednom tjednu potencirati nove antagonizme i raspaljivanje verbalne pirotehnike.
Zaplet u prvoj
Tipkao sam u sklopu sami protiv nas detaljno-detaljnije nego i u jednom postu ranije o projektu seriji "uspjeh" sa iznošenjem i kompromitirnjem detalja radnje serije. Bilo je tu svega a već prva epizoda sadržava drastičan zaplet, nakon upoznavanja glavnih protagonista upoznajemo antagoniste od onih manjih preko uhodanih krimosa do onih na samom vrhu. Zaplet početka serije (njene prve epizode) sadržana je u ubojstvu sina moćnog narko dilera a sumnja glavne inspektorice ide na pogrešan trag-da se radi o naručenom ubojstvu po nalogu jednog od glavnih negativaca-građevinskog poduzetnika koji je 5 godina ranije naručio ubojstvo njene sestre
ali za to nema dokaza. To je uobičajena stvar za sezonu od 6 epizoda zaplet napravit u prvoj pozicija likova i situacija je puno i samim time potrebno na početku otvoriti sve karte situacije u koje će se kroz naredne epizode odigravati. U 6 epizoda je zaključen jedan slučaj ali isto otvara i neka nova pitanja i ostalo je materijala za novu sezonu. Frustrirajuće što se nije realizirala iako je imala i gledanost i potencijala ali to je druga stvar s kojom ovaj post nema izravne veze.
Radi se o kriminalističkoj-triler seriji koncipiranoj tako da se svaka epizoda nadovezuje na onu prethodnu ne u rangu onih američkih u kojima je svaka slučaj za sebe i pored toga trebale su biti tako koncipirane da se sve pozicije i zaplet na samom početku otvore. Najlegitimnija i sasvim relevantna stvar tako koncipirati takav tip serije. Ali što sa dramskim serijama? Sa njima je u večini situacija drugi slučaj-jedna sezona od 140-150 epizoda uglanom ne ostavlja prostora totalnom zapletu u samom startu postoji princip laganog njegovog otvaranja postupno bez da se na prvu sve pozicije posebno one ključne otvore.
Više epizoda-više prostora za ostavljanje prostora neizvjesnosti i laganog postupnog kompromitiranja glavne stavke radnje, poante onoga što je glavna premisa nekog televizijskog projekta. Uzeo sam primjer "uspjeha" kao nečeg dijametralno-suprotnog što je odskok u kategoriji televizijskih projekata primjer tv serije u kojoj je taj zaplet dan već na samoj prvoj uvodnoj epizodi i kao primjer jedinog projekta koji je imao taj specifičan koncept. Radi se o dvije stvari koje su u principu iste-televizijske serije ista forma ali bitno izmijenjeni sadržaj. Dramske serije su sadržajno druga priča više je likova u njima intrigantnih situacija pozicija uvođenja novih likova u priču i novih zapleta dok je kod "uspjeha" uglavnom sve bilo fiksno. Ali to me sad sjetilo i na jedan bugarsko-hrvatski projekt sniman 2020. a objavljen premijerno godinu nakon "odtel izdirvane" isto snimljena jedna sezona sa otvorenim novim pozicijama i materijalom za drugu što je isto zapelo sa daljnjom realizacijom. Snimljeno je 13 epizoda-u prvoj se po sličnom principu kao i u "uspjehu" zaplet daje na početku. Već u prvim kadrovima se adaptiraju premise
zapleta-ubijena hrvatska državljanka u parku. Ekipa odjela za pretraživanje (odtel izdirvane) u narednim scenama počinje istragu i to je upoznavanje sa glavnom ekipom, glumačkom postavom i ulogama koje su okosnica serije i na kojima se slučaj dalje lomi. Istovremeno serija se bavi i privatnim problemima koji su iza njihova 4 zida kombinacija privatnog i poslovnog i kako se privatno na oodređen način odražava i na njihov život profesionalno. Od prve do trinaeste epizode izmijenjuju se razno-razni preokreti intrige i neočekivane stvari i tu je u više epizoda više situacija i više zapleta, u principu moglo bi se i postaviti ovako: svaka od epizoda koja se nadovezuje sljedeća na prethodnu ima neki daljnji tok zapleta. Ovdje se radi po tim svim konceptima o sličnom principu ubacivanja zapleta na početku kao i u "uspjehu" jer kad su triler-serije u pitanju onda je i manje epizoda sezona/e su relativno kratke i treba sve što je za apsolvirati i apsolvirati u manje vremena. Nema previše manevarskog prostora kad znaš da nećeš imat sezonu od 100+epizoda zato se i radnja zakuha na samom početku. I Tanovićeva ideja je bila da se druga sezona realizira ako prva ostvari gledanost što i je ali je kao i sa u principu svime što vrijedi i zapelo. Osim hrvatske realnosti visoke politike korupcije kriminala obiteljskih situacija iza zatvorenih vrata, kriminalne tajne organizacije (otdel izdirvane) poveznica je i taj kreativni princip koncipiranja postavljanjem i davanjem zapleta već na njihovim prvim epizodama. U ovom bugarskom projektu se na neki određeni način stvari kompromitiraju postupno, svi ti preokreti novi slučajevi situacije ali poanta je već na prvu nemistificirana pozicija da se radi o nečem daleko kompleksnijem nego što je ulični kriminalni bugarski milje da tu ima daleko više u što se uključuje i Europol. Reprizirat ću ovdje prigodno dio iz posta "seciranje" za lagani podsjetnik na moj dojam o seriji.
" tu se moraju percipirat činjenice da je ovo ipak bugarski projekt iako je povezan sa Hrvatskom. Ono što je gledanje olakšalo kao i povezivanje svih ključnih
stavki osim Ivinih scena na hrvatskom koje su kako sam naveo kasnije sve češće su i prve 4 epizode koje su se dale gledati s prijevodom što je bilo sasvim dovoljno da se
dobije uvid u kompletnu situaciju i radnju. Interakcija je puno i kako se serija odigrava se povezuju a s obzirom na dosta sličnih
riječi hrvatskom (određene imaju i isto značenje) može se pretpostaviti o čemu se konverzacije vode iako je se to u principu svodi na nagađanje, ali što je tu je kako sam već naveo alternative nema bar zasad pa je ovo jedini način. A stvarno vrijedi
pogledat jer su scenarij i fabula malo reći realistični uvjerljivi i kvalitetni. A još jedna važna stvar je i nešto po čemu odskače. U kompletnoj sezoni monotonije praktički da uopće i nema, nađe se koji kadar koji vodi u istu ali to je u pitanju uglavnom jedan mali djelić. Da pređem na stvar apropo seciranja priče
iako (pretpostavljam) Iva u ovoj seriji nema glavnu ulogu može se zaključit da je okosnica radnje. Prva epizoda počinje brutalnim
ubojstvom hrvatske državljanke u parku a koje je bilo naručeno ubojstvo. Agetnica u potrazi za sestrom, tako je bar bila
prvotna priča, rođena u Splitu,odrasla u Zagrebu ona i sestra su kao djeca izgubila roditelje u ratu a ona se spetljala sa opasnom ekipom da može uzdržavat sebe i sestru i sad joj ista ta ekipa ne da van i prijeti ubojstvom njene sestre. U Bugarskoj
traži pomoć glavnog inspektora Petkova iz nekog razloga samo njemu vjeruje. Serija je između ostalog puna preokreta u
radnji što je još jedna dodatna prednost i zanimljivost. 13 kvalitetnih i zanimljivih epizoda. Prijelomna je epizoda 7 u kojoj radnja
odvodi u Split u kojem u principu glavni inspektor dobije pravu verziju događaja. Agentica nema sestru nego brata, a u sve su
upletene ekstremno desne militantne organizacije. S druge strane u Bugarskoj je u međuvremenu inspektoru Petkovu smješteno
ubojstvo pa se sad lome koplja oko dokazivanja njegove nevinosti i ispunjavanja uvjeta da Nera sazna što joj je s bratom."
A to su bila vremena kad je Isabelči bila dio ove blogosfere na moje zadovoljstvo i ovog bloga kao komentatorica. Imala je i ona svoj dojam o seriji.
zanimljiva, zamršena i višeslojna... misteriozno ubojstvo -okosnnica oko koje se plete tragedija s dramatičnim posljedicama u životu inspektora Petkova i njegove bivše supruge Ralitse. čini mi se da ovdje ima više kaznenih slučajeva izvan okvira, a pogođene su bitne teme; bezuvjetne roditeljske ljubavi, okrutnosti, osvete, odmazde, oprosta i pohlepe. slike likova svijetle i dvosmislene, izazivaju različita emocionalna stanja kod onog koji gleda ovu seriju, svaka čast, moja najdraža Iva naprosto diše ovom ulogom, prezadovoljna sam do sad odgledanim, svaka ti čast na izboru , al da titlovi nerviraju , nerviraju, al dobro izdrži se".-)))
tp.
To samo u kratkim crtama koga zanima kompletno neka klikne na linkani post i pročita kompletno. Ovo je sasvim dovoljno da ovdje bude podloga za taj princip o kojem zapravo i je ovaj post. Kako preokreti u radnji svakom epizodom sve više postaju invazivni i redoviti tako se iz početnog zapleta adaptiranog na samom početku sezone otvaraju novi. Ali sa dramskim serijama je drugi slučaj iako ista forma sadržajno je nebo i zemlja razlika. Ako je sezona sa 100+epizoda i zaplet će biti razvučen na duži rok. Ako će se snimati nešto što je određeno u formi sa 100 i više epizoda u većini slučajeva će
i zaplet biti nakon prvih par epizoda koje su uglavnom kao neki oblik upoznavanja sa likovima pozicijama ambijentima. Dosta dramskih serija je uglavnom
tako koncipirano što je bio slučaj i sa onom o kojoj sam govorio u greški kontinuiteta mistifikacija daljenjeg toka radnje se provlačila dosta dugo dok nije došlo do točke kad neka nova situacija/preokret otvara neku drugu poziciju i daje drugi oblik zapleta i/li nadopunu. Sad dolazimo do točke na kojoj se taj koncept ranog zapleta tipa ovog u "uspjehu" i "odtel izdirvane" primijenjuje i u seriji koja nije kratke forme jedne sezone nego je sapunica od njih 100+.
Sigurno ste gledali novu seriju na novoj "u dobru i zlu" koja definitivno odskače od onoga što dramske serije obično jesu svojim konceptom. Još jedna stvar-na nekim bugarskim stranicama (ne sjećam se sad kojim zaboravih) jer bi inače linkao čitao sam da je serija inspirirana nekim istinitim događajem po kojem je napravljena igrana krimi serij. Korištene su neke priče iz stvarnog života iako se ne zna ništa konkretno. Osim za usporednu relaciju da se istakne taj princip u tehničkim/scenarističkim razlikama uzeo sam "odtel izdirvane" i za usporedbu s ovom novom našom serijom jer je i njena radnja inspirirana istinitim događajem o liku koji vodi dvostruki život-jednu familiju ima u Zagrebu drugu u Sarajevu, kad slučajno na rutinskom pregledu saznaje da umire presječe da tu tajnu sa obje te familije podijeli. U dobru i zlu
"Veljko Srića vodi naizgled savršen život kao uspješan poduzetnik, voljeni suprug i otac troje djece. Međutim, skriva šokantnu tajnu staru 25 godina – paralelni život i drugu obitelj u Sarajevu. Nakon što sazna da mu je ostalo samo dva mjeseca života, odlučuje se suočiti s istinom i okupiti obje obitelji. Njegovo priznanje izaziva lavinu emocija, sukoba i nepredvidivih događaja."
VIDEO
VIDEO
Već u samoj najavi su iskrsnule intrigantne scene koje su odavale dojam napetosti neizvjesnosti i kompleksnosti. Ipak nije jednostavna tema-priča o dvostrukom životu koji je za obje familije dugogodišnja tajna. Pa još inspirirana instinitm događajem. Sve je vodilo tome-još i prije premijere prve epizode da će biti koncipirana standardno u formi dramske serije kad se ono što je suštinski njena premisa kompromitira postupno. Ova je izvedena na sasvim drugi princip od većine i po tome je specifična. Zaplet sa otkrivanjem te godinama skrivene tajne je napravljen u prvoj epizodi konkretno na kraju nje. Inspiriralo me već to premijerno gledanje na ovaj post ali nisam na prvu ostavio sam si vremena da vidim daljnji razvoj situacije kroz prvi tjedan emitiranja. I jesam. Likova je puno tema je kompleksna situacija koja iz korijena svima mijenja živote a na to se sad svodi-na uzročno-posljedične reakcije na akcije glavnog protagonista koji balansira u svom dvostrukom životu koji otkriva i jednoj i drugoj strani kad saznaje da umire od raka. Ta je situacija otvorila protagonističke/antagonističke pozicije. Da protagonističko antagonističke baš u kombinaciji iz 2 kuta po principu uloga kao takvih i po principu da su njegove 2 zakonite žene u napetim odnosima a u istoj situaciji života u farsi savršenog braka. Ali antagonizma je daleko više na relaciji glavni protagonist i svi u njegovoj blizini u prvom redu tu njegove 2 obitelji spadaju u tu kategoriju.
NOVA
Oni koji su pogledali premijerni tjedan emitiranja vidjeli su sve situacije unutar serije i do kojih se sve razina zakompliciralo. Jebiga kad tako dugo skrivena tajna izbije na površinu onda su i reakcije negativne turbulentne žestoke. Ali da se tu povući još jedna relacija sa recimo "uspjehom" i bugarskim projektom "odtel izdirvane" po pitanju kriminala. Svaka serija na svoj način interpretira kriminalni milje i realnost ima toga i u ovoj seriji-kojekakvih sumnjivih unosnih poslova a zapravo priča o ulasku u poslove sa uhodanim legaliziranim krimosima što se isto odražava na već ionako kompleksnu i nezavidnu situaciju glavnog lika sa svoje 2 obitelji. "Sklopio je dogovor sa crnim vragom okani mi se familije!"
"Veljko donosi Crnom dio novaca da pokrije dug. Crni je ipak vrlo strog i ne želi prihvatiti samo polovicu - ili sve ili ništa.
Veljko mu obećaje da uskoro donosi ostatak. "
Ovaj dio poslovanja sa krimosima dodatno daje na kompleksnosti pored svih privatnih problema koje ima. A sasvim sigurno-neće ostati na tome ako mu ovaj vrati pare-on je jedan od onih s kojima se dogovori ne raskidaju. Situacija je kakva je-on umire a jednio za što se sad bori je da skine s vrata krimosa od kojeg će njegove obitelji preuzeti sve što je on dužan ako umre. Prva premisa sa ova tri projekta je sam koncept serija (zaplet(i) u prvoj) druga poveznica između one bugarske i ove aktualne da su obje inspirirane istinitim događajima treća da sve 3 uključuju i priču o realnosti kriminala i zajebanih igrača koji su praktički nedodirljivi. Iako prve dvije su sa fokusom na samo to to im je glavna premisa ostalo su nadopune i nijanse detalji. "U dobru i zlu" je priča o dvostrukom životu plus još druge intrige u poslovanju uspješnog poduzetnika koji se (dodatno) uvalio u problem ulaskom u poslove sa kriminalcem (što je trebao biti legaliziran posao ali samo službeno) lik s kojim se našao pored svih privatnih problema u ovoj situaciji je jedan zajebaniji igrač
Iako 3 navedene serije nisu iste niti radim usporednu relaciju u samom njihovom konceptu "u dobru i zlu" ima i tu crtu. To me sjetilo na finale "uspjeha" i ubojstvo glavnog antagonista na kraju ali caka je u tome da nije ni glavni ni jedini u tom lancu kriminalnih radnji ima ih još na višim pozicijama i to je materijal koji je ostavljen kao rasplet prve sezone i zaplet za drugu. Opće poznato da su pretpostavke majke svih zajeba i nisam nešto od njih sad ću ipak malo pretpostavljat ne jer mi se pretpostavlja nego zbog vizualne percepcije volim kad pratim nešto razmišljati kamo će radnja dalje odvesti do kojih novih situacija riješenja problema ili dodatnih komplikacija. U tom kriminalnom krugu ovaj antagonist nije koji je jedini i za pretpostaviti je da će ih biti još-kod tih stvari je nepisano pravilo da se dodatno zakompliciraju. U prva 2 slučaja-zaplet je bio potreban na prvu zbog 1.kraće forme od 6 epizoda (u slučaju "uspjeha") i 13 (u slučaju "odtel izdirvane") jer je trebalo tempirat da se sve adaptira u relativno kratkoj formi a s obzirom na kompleksnost teme previše bi prostora uzelo da se glavni zaplet razvlačio do ibera. Suma sumarum to su i kriminalističke serije ne dramske. Ali i kod dramskih je ovo-potvrđeno na primjeru "u dobru i zlu" isto dobra stvar. Iako se radi o seriji od preko 100 plus epizoda situacija o kojoj se radi je kompleksna prva stvar reakcije njegove 2 obitelji na njegov dvostruki život i pored svega toga situacija u kojoj je sa kriminalcem s kojim je ulazio u poslove. 2.A i jedna i druga stavka su nešto na što se treba uložiti poprilično vremena scenaristički/glumački situacija je daleko od jednostavne i neće se rasplesti sigurno do kraja serije tako da je dati zaplet na samom početku bio pun pogodak-ovo nije serija o njegovom živootu prije aktualnih događaja odigrava se u sadašnjosti. Ulazi u poslovnu kombinaciju za koju se ispostavi da nije čista i paralelno s tim saznaje svoju dijagnozu nakon čega se bori na dvije fronte-pomirba sa dvije obitelji i odjebavanje kriminalaca s kojima je bio u poslovnim kombinacijama. Definitivno nešto što je i trebalo imati zaplet na samom početku. I pretpostavio sam još i pred premijeru da će izgledati tako-ovo nije serija o njegovom tajnom dvostrukom životu nego o (samo)kompromitaciji istog i posljedicama za njega i njegove obitelji. A to je materijal koji je trebao zaplet na prvoj sve što dalje bude je poanta-nastojanje vraćanja života svih upletenih strana u normalu.
Ali ima i još jedna stvar. Tehnički bi i stalo u formu od 160-70 epizoda da se zaplet malo odužio samo bi u tom slučaju (ne nužno ali ne bi bilo niti čudo u svijetu) rasplet bio zbrzan zbrda-zdola koncipiran zbog odugovlačenja na početku pa ubrzanja na kraju kad sve bude u zadnjim fazama snimanja. Ovo me sa zapletom na početku asociralo na dvije spomenute krimi serije i iako ova to nije zbog svoje kompleksnosti je i trebala imati tako rani zaplet-da tajna godinama skrivana bude obznanjena u prvim kadrovima serije. Jer poanta je raspetljavanje te trakavice koja je nastala nakon otkrivanja karti. A to me sjetilo i na još jedan slučaj doduše filmski čiji je kategorički slogan bio neke obitejske tajne je bolje ne otkrivati već sam i onda u samoj recenziji filma-ili u postovima koji su ga nadopunjavali iznio svoj stav o nebuloznosti takvog kategoričkog postavljanja stvari. Naravno da otkrivanje nekih prljavih tajni može biti loše ali i ne mora. Konkretno u situaciji adaptiranoj u filmu iz mog kuta-bolje da su se otkrile jedna od ćaćinih kćeri je na neki način suočila se s prošlosti i olakšala dušu iako je sam njihov dolazak u Liku rezultirao još tragičnijim situacijama, ali sad nije stvar u tome samo u tom jednom principu po kojem je to dobro. Isti slučaj i u aktualnoj seriji, prva obitelj glavnog lika (ova u Zagrebu) je uspješna i ima sređen život dok druga u Bosni nema. Njegovo otkrivanje ozbiljne dijagnoze raka vjerovatno u terminalnoj fazi potencira da svoju skrivanu tajnu otkrije i jednoj i drugoj obitelji što rezultira sveopćim fijaskom. A kad smo kod tajni da se još malo vratim na "ćaću" imao sam u postu antagonizam približavanje tog istog antagonizma ali istovremeno post se može interpretirat usputno i kao zaplet na samom početku. Nije formom praktično da sad povlačim relaciju između serije/a i filma ali situacija iz njega ide u prilog premisi o kojoj je ovdje riječ.
" od prvog kadra u kojem je distanciran je i skoro indiferenatn na dolazak svojih kćeri što je indikacija već onda da je nešto stvarno mračno iz prošlosti u pitanju. To se kasnije i potvrdi ali jedna druga situacija je ovdje zanimljiva na relaciji pozitive i negative protagonizma i atagonizma. Dečko je u vezi sa starijom kćeri, Iva ima ulogu mlađe koja je i povezana sa mračnom tajnom iz prošlosti i ta uloga je kompleksna na više razina. Kroz cijeli film od prve scene ima otpor u vezi dolaska u Liku i negativan odnos prema ćaći (sasvim opravdano a to se otkriva tek na kraju pravi razlog)"
Isti taj antagonizam na relaciji ćaća i jedna od kćeri istovremeno daje natruhe zapleta na prvu. Koji se onda postupno kompromitira kako film sve više nabija minute prolaska. Situacije koje će se odigravati dalje koje su produkt skrivanja istine plus to da još ni jedna od njegovih familija ne zna kompletnu istinu (da ima tešku dijagnozu i da umire) a ni da ima za vratom kriminalca biti će podloga za raznorazne preokrete intrige komplikacije. Emitirano je tek 5 epizoda a zaplet u prvoj je indikator da će naredne donijeti onaj pravi zaplet koji je u principu i tema serije-ne njegov dvostruki život nego akcije i reakcije posljedice tog istog života za njega i njegove obitelji. Posljedice reakcije njegove obitelji na događaj paralelno sa sranjem u koje se uvalio sa mafijašem će biti daljnja premisa i tokovi na kojima će biti interpretirani naredni događaji. Otkrivanje godinama skrivene tajne na samom početku je kvalitetan potez jer postoji nešto puno kompleksnije od same te tajne-razbijanje života u iluziji idile i bitka sa otkrivenom istinom i samih uloga u nekim svojim intimnim borbama koje je potencirala šokantna novonastala situacija. To je tek točka u kojoj se reflektira prava kompleksnost što je stvar koja treba biti iskristalizirana na kraju ova metoda otkrivanja tajne na početku izgleda obećavajuće da će situacija kroz kompletnu seriju biti iskristalizirana. Ali ima još nešto iako je u premijernom tjednu ostvarila izuzetnu gledanost neke od reakcija publike su pretpostavke da će se s vremenom razvodnit.
''Obožavam Filipovu glumu, spontan je i zabavan, Ksenija Pajić, divno Divna. Glumačka ekipa općenito dobra. Samo da je ne razvodne kao svaku našu seriju'',
Ali nije u tome stvar. Već po nekom nepisanom pravilu idu pretpostavke da će se serija brzo razvodnit jednim djelom i s ralogom-događa se povremeno ali nije pravilo kod svih-posebno kad je sam zaplet od prvih kadrova ravno pa u glavu. Ovdje se otkrivanjem tajne na samom početku otvara prostor daljnjim intrigama i daleko kompleksnijim situacijama koje je otkrivanje te tajne polučilo kompromitiralo ne samo tu tajnu nego i reakcije i emocionalne borbe svih upletenih u to što nisu jednostavne teme koje bi se mogle razvodnit. Kad se još doda i priča o kriminalnom krugu s kojima glavni protagonist nastoji prekinuti suradnju to dodatno otvara nove kompleksnije odnose akcije i reakcije. Do razvodnjavanja bi eventualno moglo doći ako bi se desetak epizoda pred kraj situacija razrješila i kad bi se sve svelo na post-pomirbenu životnu adaptaciju a bez neke konkretne ideje kako to koncipirati da bude zanimljivo. Sve u svemu pod intenzivnim sam dojmom da će ovo biti napetnica do samog finala.
NOVA
UPDATE: 19.9. Prvi postpremijerni tejdan je lagano u finalu a otkrivaju se razno-razne nove intrige. Atmosfera je sve hektičnija i neizvjesnija a dugo skrivena tajna otkrivena je još jednoj strani u cijelom priči.
VIDEO
Druga pozicija antagonizma zapravo antagonizam sam će biti onaj početni između njegove 2 obitelji u sferi imovinsko-pravnih odnosa. Konkretno pitanje polovice kuće u Zagrebu.
VIDEO
Premijerni tjedan je prošao ovo je prvi post-premijerni snimanje je u punom jeku. Ne znam kolko vas gleda sezonu pa evo brzinska rekapitulacija događaja
u emitiranih prvih 9. Nakon što je glavnom protagonistu nakon njegovog obračuna s krimosem s kojim je poslovao skraćen rok za vraćanje duga i poduplana kamata prodaje kuću u Sarajevu da namiri jedan dio (da bi obje obitelji bile sigurne) ali tu su 2 cake 1. to je sve što može prodati i 2. ne može prodati kuću u Zagrebu jer je onda njegova obitelj na cesti a da i proda-riječ je o vrtoglavoj cifri koju ni prodajom kuće još neće namiriti. To je nova pozicija na kojoj se otvaraju antagonizmi na relaciji on-njegove obitelji-i njegove 2 žene. Pretpostavio sam da će se radit o seriji iznimno kompleksnih pozicija uloga i situacija i sad se (dodatno) potvrđuje da je koncept po kojem je otvaranje serije prvom epizodom ujedno i zaplet bio praktična i potrebna metoda. Daljnje stvari koje će se događati će odvesti do daleko kompleksnijih stanja pravi zaplet tek počinje.
Greška kontinuiteta
Glavna premisa američkog filma "lovci na ubojice" orginalno "mindhunters" iz 2004 je grupa FBI studenata specijaliziranih za profilere. Jedna od prvih scena su kadrovi na faksu i opuštena atmosfera u restpranu nakon toga ali isto svi su
u nekom obliku profesionalne deformacije konstantnog profiliranja. Elem imaju dan nakon završni test-odvedeni su na pusti otok da dovrše simulaciju treninga a ne znaju da je jedan u njihovim redovima postavio raznorazne zamke po psiho principu-da ih sve pobiju njihove slabosti. Intrigantna stavka je princip na kojem je kreiran scenarij i uloge-svi su svima sumnjivi nitko nije nevin imamo indicije-nemamo dokaza optužujemo i sumnjamo svi jedni na druge odgovor nam je svo vrijeme pred nosom-mi ga ne vidimo što se potvrđuje na kraju. Kvalitetan akcijsko-psihološki triler rijetkost za amere ali nisam htio o tome niti je ovo post o dotičnom filmu on je samo rekvizit za jedan drugi fenomen u svijetu filma.
U filmskom smislu kontinuitet je iluzija da se radi o snimljenoj sceni u jednom potezu a zapravo se često radi o nizu kratkih isprekidanih scena montiranih u jednu kompletnu. Scene se sijeku na više mjesta pa se montiraju u jednu, a neiscrpan izvor konkretnih grešaka tog istog kontinuiteta ima dotični film.
VIDEO
Slika je jedan od izrezanih kadrova scene kad se stvar u filmu već poprilično zakuha, u prvom kadru u pitanju je pištolj Beretta a od početka je kod dotičnog
lika bio glock 17. (fiksirajte pogled na fotke par sekundi)
VIDEO
Tokom te scene iz više kuteva model pištolja se izmijeni svakih par sekundi
upload and share image
VIDEO
VIDEO
U pitanju su doslovno sekunde transformacije Glocka u Berettu, to je nazvano greškom kontinuiteta-jedina stvar koja je realan zaključak je da je jedna scena koja funkcionira kao kompletna snimljena nizanjem isprekidanim kratkih scena spojenih u jednu kompletnu a tokom pauza od snimanja je došlo do zamjene rekvizita. Ali idemo u bli(sku)žu prošlost i na naše projekte ovo je ipak blog isključivo o njima. Konkretno 10 godina unazad na set serije "Vatre ivanjske" na našim domaćim filmskim projektima se ne uočava previše takve greške osim onih koje su preočite i upadaju baš u oči, iako su "Vatre ivanjske" jedan od boljih novijih TV projekata događale su se te neke stvari koje upadaju u oči. Fabularno, scenski glumački interijerno eksterijerno izvanredan televizijski projekt ali s tehničke strane našlo se uočljivih greški koje su cjelom konceptu bile šaka u oko nešto što baš ubije čari gledanja inače stvarno kvalitetnog televizijskog projekta.
where can i upload pictures to share for free
VIDEO
VIDEO
U vrijeme aktualnosti serije na forumu se isto povela polemika oko
tih detalja koji su odskakali od stvarnog stanja stvari a može ih se prepisati pod grešku kontinuiteta. Snimalo se od ljeta 2014 do zime 2015, epizode koje su snimane na zimu su zajebali sa prikazom okolice snimljene u ljetnim mjesecima nisu više snimali nove (zimske) kadrove kao materijal za prikaz eksterijera prije same scene nego su koristili već postojeće snimljene ranije što je s tehničke stranu ubilo koncept gledanja i uvjerljivosti onih epizoda snimljenih na zimu. Po forumu uglavnom infantile i prizemne reakcije jer se na konto kikseva i zajeba s čisto i isključivo tehničke strane pljuje po projektu u generalnom smislu konkretno po režiserskoj osnovi koja kao da je bila "loša" a bila je jedna od zanimljivijih. Općenito dramske serije slabo pratim ali ova je bila nešto novo i specifično i o istoj sam dosta postova posvetio na početku svog bloganja. S Isabelči sam isto svojevremeno imao prepisku u kojoj sam se kao na falingu serije referirao na očite greške kontinuiteta u njoj ali to ne potvrđuje faličnost kompletnog projekta kao takvog, fokus posta je na tom konkretnom jednom aspektu. Evo prvo njenog komentara pa moj odgovor.
"e sad ovako, godinama u principu ne gledam serije iz jednostavnog razloga što se u pravilu otegnu u trakavicu, kao i ova, ok, odgledala sam isključivo zbog tvojih naputaka 8 ili 9 i bilo mi previše, ne znam uopće u koliko je epizoda snimana, nebitno,ali ono što sam odgledala prvo lokacija radnje fantastično odabrana, glazbeni broj koji prati valjda ključne scene savršeno ukomponiran za moj ukus tek u sceni u vinogradu kada pred oluju vezuju lozje, al ono što me se u cijeloj priči najviše dojmilo jesu tri lika; Marija, Tamara i Andrija, okosnica su i balans po meni cijele priče i ostalih junaka, iako mislim da niti jedno od spomenutih nisu glavne uloge, meni su najjače , Tamara koja gestom , pogledom, skretanjem glave kaže više nego svi skup u nekoliko epizoda, Marija i Andrija balans svima onako raskupušenim u osobnim i zajedničkim ,dubokim problemima.
humora svako malo; šarmantan ko kramp....-)))
Jel netko umro?
Možda nada, ali ona umire zadnja....
fenimenalno mi ovo , u svakom slučaju zanimljivo , samo brate mili
neke scene i dijalozi otegnuti u beskonačnost,
Ne kažem da sve skupa nije vrlo kvalitetno i vrijedno pogledati, eto mene zamorilo pa ne odgledah do kraja.
Draži su mi filmovi i ne da sada neš kritiziram ,ali osobno bi mi bilo
puno draže pogledati kao cjelinu, a tema, tema svagdašnja; sve za novac, stanje , imanje i tako to
hvala ti puno za nevjerojatno kišno poslijepodne koje je eto brže došlo svome kraju uz gledanje ove vrlo dobre serije koja si je uzela vjerojatno najteži zadatak ,ili temu za obraditi; potragu za isitnskom ljubavljui obiteljskom srećom.....
tp.
p.s. portale uopće ne pratim, niti jedan, osim ovog blog.hr-a ako se on ubraja u portale tako da nemam pojma o čemu ti drugi pričaju,ili pišu, ali lako mi je zaključiti prateći tebe, kaži mi molim te u koliko je epizoda snimljena čisto da si udovoljim
duši da bih znala da li sam pogledala barem trećinu?"
"Ono što po meni fali u samim kadrovima su neke očite scene koje bi trebale biti emitirane prije recimo neke koja se trenutno odigrava. ( dolazak nekog od likova u sobu pansiona recimo) a oni kadrovi koji toj sceni prethodne (prolazak pored šanka penjenje uz stepenice, ovo je samo jedan od primjera) kao da su odsječeni a jebački fale da bi bilo uvjerljivije izvedeno. Vidiš ti sitni detalji koji su u samoj scenografiji dosta važni, jer mora izgledati realno na određenim mjestima fale uz neke monotone scene (koje sam i ja premotavao jer su mi išle na jetra) su u principu jedina zamjerka sa moje strane. Drugih uglavnom nemam. Tamara je jedan od najzanimljivijih likova svakako u kompletnoj priči ujedno i Ivina prva uloga u dramskoj seriji Filip Juričić isto rastura u ulozi Andrije zanimljiv lik buntovan a situacije u koje se upleću svi glumci zapravo likovi koje si navela... iskreno da ti kažem teško mi se svega sad sjetit, ipak je tu bilo puno događaja unutar serije a govorim i sa vremenskim odmakom. I ja sam u prvom redu za film i kazalište to je ono prioritetno što se televizije (pojedinih serija tiče) iznimka su one poput uspjeha i ove. "
Tih grešaka je bilo i po pitanju kostimografije-kao što je došlo u slučaju filma do zamjene rekvizita (pištolja) u gore spomenutom filmu, na forumu se i na to skrenulo pažnju.
tako je jednom Petar usao u prostoriju u jednoj boji kosulje, a izasao u drugoj.
Tamara je isto imala lakirane crvene balerinke a par scena poslije ima platnene, skroz drugacije ali isto crvene a na istu kombinaciju.
desava im se."
Radi se o tipskom slučaju zamjene rekvizita u konkretnom slučaju kostima što se događa kad se snima po više od 12 sati a to da se na te detalje pazi ipak je na scenaristima/kostimografima/rekviziterima. Apsurdno na tragu farsičnog i nebuloznog kompletan projekt svesti na nešto loše zbog grešaka koje se manje-više povremeno događaju je vrhunski promašaj. Dosta te greške upadaju u oči kad ih se vidi i na neki način se odražavaju na vjerodostojnost realistične interpretacije ali ništa što bi imalo neki drastičan utjecaj na projekt u nekom generalnom smislu. Bilo ih je i na najcool zagreačkom filmu svih vremena pa to nije imalo izražen utjecaj praktički uopće na njegovu kvalitetu.
Referenca s moje strane u prepisci s Isabelči i u ovom postu na te neke sitne detalje a koji se pokažu kao važna stavka za kompletan scenski kvalitetan dojam. Lokacije snimanja, eksterijer interijer scenarij uloge glumačka ekipa sve 10/10 ali projekt sa tehničke strane puno previše zbrzanih stavki kao u gore spomenutom filmu kad se Glock u par sekundi tokom scene transformira u berettu. Ovaj post je u principu eto tako kao oko za detalje a sam fenomen mi je isto zanimljiv. Te stvari u većini situacija mogu biti minus otegotna okolnost inače kvalitetnim i zanimljivim filmskim/televizijskim projektima ali falinga preko koje se može preći ipak su "vatre ivanjske" pričom fabulom glumačkom ekipom i lokacijama snimanja kvalitetan projekt.