Lekcije iz Finske
Pasi Sahlberg
Izdavač: Školska knjiga 2012.
Jedan od načina na koji nastavnici napreduju u struci je učenje od drugih nastavnika. Škole postaju bolje kada uče od drugih škola. Izolacija je neprijatelj svakog napretka.
Ako svi razmišljamo na isti način, vjerojatno nitko od nas ne razmišlja baš mnogo.
Opuštena kultura učenja te izostanak stresa i straha zasigurno utječu na postizanje dobrih rezultata u školama.
Kako u Finskoj prije državne mature na kraju više srednje škole nema takvih standardiziranih testova visokog rizika, učitelji se mogu usredotočiti na podučavanje i učenje, bez uznemiravanja zbog čestih testova koje bi trebalo provesti.
Strah od neuspjeha koči kreativnost.
Finska je dostigla izvrsnost u obrazovanju zbog toga što je za reformiranje svojega odgojno-obrazovnog sustava odabrala alternativan put, često u suprotnosti s globalnim pokretom obrazovnih reformi. Finski pristup reformi odražava posebnu pobjedničku strategiju: izvrsnost cjelokupnog odgojno-obrazovnog sustava moguće je postići tako da postupate drugačije od ostalih.
Karakteristično je obilježje finskog obrazovanja poticanje nastavnika i učenika da primjenjuju nove ideje i metode, da crpe nova znanja iz inovacija i da njeguju kreativnost u školama.
Sva djeca u Finskoj formalno obrazovanje počinju u kolovozu one godine u kojoj navrše sedam godina. Osnovna škola obično traje šest godina, nakon čega slijede tri godine niže srednje škole, iako sada peruskoulu predstavlja jedinstvenu devetogodišnju školu.
Sljedeće bi trebalo mijenjati:
1. Razvoj osobnog plana učenja
Svaka mlada osoba mora usvojiti određena osnovna znanja, kao što su čitanje, pisanje i matematika. U budućnosti će biti važno da se učenicima pruže alternativni načini učenja tih osnovnih predmeta. Ono što smo mi učili u školi, djeca će sve više učiti izvan škole, putem medija, interneta i različitih društvenih mreža kojima pripadaju. Zbog toga će sve više učenika smatrati učenje u školi nevažnim jer su ono što je njima značajno već naučili drugdje.
2. Manje podučavanja u učionici
Većinu onoga što se dana podučava u školi ljudi će moći naučiti putem digitalnih medija na različitim mjestima i u različito vrijeme.
3. Razvoj interpersonalnih vještina i sposobnosti rješavanja problema
Sve veća uključenost u društvene medije i mreže stvorit će novi izvor učenja od drugih ljudi sa sličnim interesima.
Ono što će većini ljudi biti potrebno u budućnosti, a što vjerojatno neće naučiti nigdje drugdje, odnosi se na rješavanje problema u suradnji s drugima. To će postati jedna od osnovnih funkcija škole budućnosti: podučavanje suradnje i sposobnosti rješavanja problema u malenim skupinama različitih ljudi.
4. Sudjelovanje i kreativnost kao pokazatelji uspjeha
Važno je procijeniti kako učenici stječu osnovna znanja i vještine u školi te znati na koji način mogu u sklopu školskog obrazovanja razviti komunikacijske vještine, sposobnosti rješavanja problema i kreativnost.
Nedostatak sudjelovanja glavni je uzrok problema s kojima se nastavnici suočavaju u školama i učionicama. Iz istraživanja iz prakse dobro je poznato da zanimanje djece za ono što im škola nudi opada kako odrastaju. Kada stignu do kraja peruskoulu, sve više mladih ljudi učenje u školi smatra nevažnim te traže alternativne putove za ispunjavanje svojih ciljeva. Stoga bi sudjelovanje učenika u produktivnom učenju u školi trebalo postati važan kriterij u procjeni uspjeha ili neuspjeha neke škole.
Sposobnost učenika da u školi stvore nešto vrijedno i novo bit će važnija nego ikada – ne samo za neke učenike, nego za većinu. Ako se kreativnost shvaća kao smišljanje originalnih ideja koje imaju neku vrijednost, onda bi kreativnost trebala biti jednako važna kao pismenost i trebala bi imati jednak status.
Iskustvo učenika, a ne informacije koje prenosi nastavnik, smatra se presudnim putom do razumijevanja.
Oznake: Obrazovanje
11.08.2017. u 13:50 | 0 Komentara | Print | # | ^Odgajam li dobro svoje dijete?
Gordana Buljan Flander i Ana Karlović
Izdavač: Marko M. usluge 2004.
Sve što činite ostat će duboko zapisano u dječjem mozgu i ono će po tome uvelike definirati svijet i ljude koji ga okružuju.
Mozak bebe ne pamti sve riječi, ali postoji dio mozga koji neizbrisivo zapisuje emocije doživljene u najranijim danima, što uvelike određuje sliku koju dijete stvara o svijetu koji ga okružuje, sliku koju nosi do u odraslu dob.
Odlazak u krevet i usnivanje za dijete predstavlja odvajanje od roditelja, što kod djeteta može izazvati tjeskobu.
Većina djece mnogo više cijeni vrijeme provedeno s roditeljima nego materijalne stvari.
Dajte djetetu izbor. Izbori olakšavaju djeci suradnju. (Prvo pranje zuba ili prvo pidžama?)
Ako dopustimo djetetu njegove izbore (u razmjerima u kojima je za to zrelo), nailazimo na manje otpora i s vremenom više suradnje i međusobnog poštovanja. Zvuči paradoksalno, ali je istinito.
Ako pustite svoju djecu da dok su mala izraze sebe na načine malih pobuna, izbora, odluka koje nisu opasne po život, nisu nemoralne niti nezrave, kad dođu u treću fazu pobune, tj. adolescenciju, imat ćemo temelj na kojemu će izgraditi svoj identitet te će lakše i bezbolnije proći pobunu u pubertetu.
Ne zaboravite da je stres 'zarazan'. Kad ste umorni i pod stresom, pokušajte biti smireni sa svojim djetetom kako i ono ne bi bilo pod stresom.
Tinejdžer. Nije više dijete, a nije još ni odrasla osoba. Doba zbunjujućih tjelesnih i misaonih promjena. Doba odrastanja, kretanje putem koji nije uvijek jednostavan niti lagan. Kako bi krenuo naprijed, tinejdžer nerijetko prvo kreće nekoliko koraka unatrag. Uzbudljivo doba traženja vlastite samostalnosti, nove ličnosti. Zbunjujuća prilagodba na 'novo tijelo'. Napuštaju sigurnost djetinjstva, preuzimaju odgovornosti odraslih.
Izrazite prihvaćanje djeteta kao osobe – dobra komunikacija je srž pozitivnog odnosa roditelja i tinejdžera. Jedan od najjednostavnijih savjeta je slušati koliko i govoriti. Dopustite im da govore o svojim osjećajima bez da ih odmah osuđujete ili prosuđujete. Prihvatite razlike između vas kao dviju odvojenih osoba.
Radoholizam se polako uvlači i u naše društvo, sve više odraslih, pa i roditelja radi po deset do dvanaest sati dnevno te se ova radna etika sve više prenosi na djecu u obliku organiziranih aktivnosti. Ironija je u tome da je roditeljstvo aktivnost gdje nema puno usmjerenog učenja ili rada. Više je zasnovano na emocionalnoj vezanosti i važniji je dobar odnos, nego bilo što drugo što želimo pružiti djeci. Najviše što roditelji mogu pružiti jest uživanje u društvu djece – to je ključ za poticanje dječjeg samopoštovanja.
Ako vaše dijete odustane od baleta u 7. godini, to ne znači da će lako odustati od svega. Djeci je važno dopustiti da se ponekad zaustave, predomisle i promijene fokus dok istražuju različite aktivnosti tako da pronađu što ih najviše usrećuje. Karakteristike bistre djece su volja da probaju nove stvari i hrabrost da se predomisle.
Obratite pažnju na dječje kvalitete koje odrasli ponekad ne cijene dovoljno, poput humora i duhovitosti, suosjećanja, individualizma i mašte. Ove osobine djetetu mogu zaista pomoći u sretnom i ispunjenom životu.
Iako uvreda može biti nepromišljeno izrečena u ljutnji, moramo znati da se riječi roditelja upućene djetetu duboko ukorijene i mogu zauvijek živjeti u dječjem srcu. Birajte riječi koje pomažu, a ne one koje povređuju. To će vašoj djeci pomoći da se osjećaju sigurnima, voljenima i vrijednima te da u odrasloj dobi postanu sretne, emocionalno stabilne, zrele i odgovorne osobe.
Umjesto da kažnjavate ono što ne želite da dijete radi, nagradite ono što želite.
Oznake: Obrazovanje
11.08.2017. u 13:38 | 0 Komentara | Print | # | ^