Velegrad (noću) |
Graz: Tramvaj i bicikl kao glavna gradska prijevozna sredstvaGraz, Reininghaussiedlung, UNSECO-Esplanade. Snimio: Vanja Snimio: Vanja Već sam u prethodnome postu spomenuo novo naselje Reininghaus, koje se gradi na prostorima bivše istoimene pivovare ... a danas ćemo krenuti još koji korak dalje u upoznavanju novoga naselja. Pogledajte na fotkama kako izgleda glavna ulica toga naselja koja ga siječe otprilike po pola u smjeru sjever-jug. Dakle, po njoj je dozvoljen promet samo javnome prijevozu (tramvaj, autobus), biciklistima i dežurnim vozilima (Ćistoća, vatrogasci itd) ... a to znači, nema guranja s autima, dugih čekanja na raskršćima .... Za aute su rezervirane garaže koje se nalaze ispod novih stambenih zgrada, dok su za bicikle rezervirani veliki prostori u prizemljima zgrada, a i ma i dovoljno vanjskih parkirnih mjesta ... uostalom, pogledajte sami na fotkama. Što se pak tiče javnog prijevoza, tramvaj radnim danom vozi svakih 7 minuta u smjeru centra grada, prolazeći usput pored glavnog kolodvora, a završavajući svoju rutu kod trgovačkog centra Murpark, dok je tu i dodatna autobusna linija koja vozi svakih 10 minuta u smjeru Puntigama, lokalnog čvorišta do kojeg se dolazi okomito na tramvajsku liniju 4. Treba spomenuti i da je ta tramvajska linija nekad prometovala u smjeru Andritza koji se nalazi na sjeveru Graza, međutim za potrebe ovoga naselja su ju preusmjerili i sagradili dodatnu trasu sa još četiri stanice Više o toj izgradnji pogledajte ovdje u tekstu na web stranici Holdinga Graz. Graz, Reininghaussiedlung, UNSECO-Esplanade. Snimio: Vanja Servisni objekat (javni WC i vjerojatno nekakva trafika ili nešto slično) uz tramvajsku stanicu. Snimio: Vanja Vozni red tramvajske i autobusne linije koje prolaze tom ulicom. Snimio: Vanja Oznake: graz, tramvaj, bicikl, Reininghaus, ulica, javni prijevoz |
Zvijezdini zvjezdani trenuci (3): Zatvorio Bruce dućan ... za sva vremenaKiosk na Gupčevoj zvijezdi. Snimio: Vanja Oznake: Gupčeva zvijezda, tramvaj, kiosk, čekaonica, Bruce Willis |
Zvijezdini zvjezdani trenuci (2): Elegancija gradske komunalne opremeGupčeva zvijezda. Snimio: Vanja Najslavniji "zvjezdani trenutak" Gupčeve zvijezde je definitivno čekaonica na tramvajskoj stanici koja je sagrađena 1935. po projektu arhitekata Ivana Zemljaka i Zvonimira Kavurića te zaštićena kao kulturno dobro. (vidi također OVDJE). U Zagrebu nema puno objekata gradske komunalne opreme iz nekih prošlih vremena - trenutno mi na pamet pada također zaštićena kućica/kiosk na Klaićevoj, sagrađena oko 1920., koja je također nekad bila u službi tramvajskog prijevoza dok je po Klaićevoj vozio tramvaj, ukinut 1924. Isto tako, na okretištu tramvaja na Remizi se nalazi neupadljiva drvena kućica koja je također nekad služila kao čekaonica ... i to je to. No, čekaonica na Gupčevoj zvijezdi je definitivno "zvijezda" u tome društvu, lijepa i elegantna ... sa dva mala (premala?) kioska i telefonskom govornicom (sa zanimljivim natpisom ) u sredini. Snimio: Vanja Snimio: Vanja Oznake: Gupčeva zvijezda, čekaonica, tramvaj |
Bonus i četvrtkom
Stigla je!
Bivši Trg maršala Tita. Snimio: Vanja Oznake: tramvaj, centar, Trg maršala Tita, ljepotica |
Svatko svojim poslom ...Matetićeva ulica, Prečko, Trešnjevka. Snimio: Vanja Oznake: Badi, ljeto, tramvaj, preko, Matetićeva, trešnjevka |
Crveno ili plavo?Plan grada iz 1930. Plan grada iz 1948. Plan grada iz 1958. Plan grada iz 1961. Plan grada iz 1971. Plan grada iz 1985. Plan grada iz 1993. Zemljopisne karte imaju svoja vrlo definirana pravila koja su se oblikovala tokom stoljeća i od kojih se rijetko odstupa: Rijeke su uvijek plave, a uzvišenja, brda, planine su gotovo uvijek označene različitim nijansama smeđe boje. Željezničke pruge se gotovo uvijek označavaju crnim linijama, glavne ceste su gotovo uvijek crvene, one sporednije su najčešće žute (nekad je ta boja označavala makadamske ceste), dok su one "bezbojne" (ili bijele) lokalne ceste. Imena mjesta i svi drugi pojmovi su gotovo isključivo napisani crnom bojom. Planovi gradova nisu toliko standardizirani i tu je više različitih rješenja, iako su neke oznake (poput recimo rijeka koje su uvijek označene nekom nijansom plave boje) isto tako često ujednačene. Ali, evo oznake o kojoj očito ne postoji konsenzus pri izradi (i ne samo zagrebačkih) planova grada - tramvajske linije! Na planovima grada drugih gradova za njihovo se označavanje najčešće koristi crvena boja, a tako je bilo i na starijim zagrebačkim planovima. No, često sam susretao i plave oznake, dapače, čini se da je većina planova nastalih u posljednjih 40 godina baš imala plave oznake. A ja na to kažem - šteta. Jer, crvena boja mi je puno draža, vidljivija ... i gledajući obrise našeg grada sa jasno istaknutom tramvajskom mrežom ona mi se čini kao da njega, grad, gledam na rentgenu, pri čemu su tramvajske linije njegov kostur. A one to zaista i jesu (ili bi trebale biti), nositelji gradskog života, kretanja, akcije, susreta ... puno više i u puno širem smislu riječi nego što je to sadašnji prometni mravinjak u kojem preteže pojedinačni automobilski prijevoz. Dakle, dizajneri planova grada, navalite, neka grad ponovo dobije crvenu boju! (gledam sad i web kartu, Google Maps, sa svojim "čušpajzom" oznaka i oznakica pri čemu tramvajske linije uopće nisu označene ... eh. Open street map i Scribble maps su tu bolji, oni ih imaju označene - ali, neupadljivom sivom bojom.) Oznake: tramvaj, plan grada, karta, boje, crveno, plavo |
Praznični zaostaci (3): Sjetan Božić
Evo još jednog od prazničnih zaostataka: Akcija "Sjetan Božić" čije ste grafike i sjetne tekstove mogli vidjeti na reklamnim mjestima u tramvaju.
Više o akciji možete vidjeti OVDJE! U tramvaju. Snimio: Vanja U tramvaju. Snimio: Vanja Oznake: Sjetan Božić, tramvaj, reklama, plakat |
Tko je izrezao guzu?!Horvaćanska cesta, kod Rudeške. Snimio: Vanja Oznake: tramvaj, stanica, Guza, ljepotica, Horvaćanska cesta, trešnjevka |
Glavopokrivala iz nekog drugog vremena
Šećući posljednjih tjedana gradom naiđoh i na ova dva izloga, po mnogočemu posve različita ... no, ono što ih spaja je da su glavopokrivala i iz jednog i iz drugog poprilično izvan mode, rezervirana uglavnom samo za prave obožavatelje ...
Pored Cvjetnog placa.. Snimio: Vanja Opatovina. Snimio: Vanja A što nosi puk? OVO, OVO i ovo dolje na slici! U dvanajstici. Snimio: Vanja Oznake: kape, šeširi, Opatovina, Cvjetni plac, tramvaj |
ZG izbori: Ljubitelji tramvaja i obrisa gradskih krovova
Kao i uvijek, zanimljivo je pogledati predizborne reklame, uvijek se tu nađe zabavnih detalja koji cijelu izbornu priču učine barem malo i zabavnom!
Ove godine je predizborna kampanja kratka i čini se da nitko nije htio srljati u nepoznate i neprovjerene propagandne rukavce pa se većina najizglednijih kandidata opredijelila za prikazivanje ljubavi njkihovih kandidata prema Zagrebu kroz poznate gradske simbole. A najzanimljivije je da su se oni podijelili u dvije grupe, obožavatelje tramavaja i obožavatelje gradskog "skylinea". Mostov Marko Sladoljev je tramvaje gurnuo u jedva vidljivu pozadinu, dok se Milan pl. Bandić dao obasjati suncem pored dobro vidljivih tramvaja ... a čini se da su obojica čak odabrali isto mjesto (ilički zavoj između Jelačić placa i Gundulićeve) za svoje pozadinske tramvaje. Ljubitelj tramvaja broj 1 - Avenija Dubrava kod Centra za kulturu. Snimio: Vanja Ljubitelj tramvaja broj 2 - Avenija Dubrava kod Centra za kulturu. Snimio: Vanja S druge strane, i Drago Prgomet i Anka the Mrak Taritaš su se oslonili na gotovo isti vizuru grada koja je ipak, u skladu sa filozofijama njihovih stranaka, drugačije prikazana: Kod HDZ-a tradicionalno cifrasto, a kod SDP/HNS & partnera jednostavno stilizirano. S treće strane, ostatak kandidatske ekipe igra na simpatičnost pa se nadaju da će svojim nasmiješenim likom navabiti birače ... eeee, još malo pa nestalo, izbori su pred vratima i nadam se da ćemo uskoro ipak gledati neko novo lice u poznatoj stolici. Ljubiteljica gradskih krovoobrisa broj 1 - Čulinečka cesta kod Avenije Dubrava. Snimio: Vanja Ljubitelj gradskih krovoobrisa broj 2 - Avenija Dubrava kod Centra za kulturu. Snimio: Vanja P.S. Najzabavnije bi mi bilo saznati kako su se osjećali kandidati kad su vidjeli plakate njihovih "parnjaka" (ljubitelja tramvaja i krovoobrisa), što li su si pomislili? Oznake: politika, izbori, Dubrava, reklama, tramvaj, krovovi, Zagreb |
Patuljak u svijetu ogledala |
Jutro visokog koeficijenta neprozirnosti OmegaHorvaćanska cesta, kod Rudeške ceste. Oznake: tramvaj, stanica, čekaonica, omega, Horvaćanska cesta, trešnjevka |
Saga o flekama
Evo jednog zanimljivog primjera kako jedna stvar može biti i simpatična i antipatična, a sve to u dva različita konteksta na samo dva metra udaljenosti!
S jedne strane tramvajske čekaonice stoji novi Franckov plakat koji u retro stilu obavještava o novom proizvodu uz fingirane Photoshop flekice od kave na plakatu koje u tom kontekstu izgledaju posve simpa ... dok na dva metra od njega stoji oglasni ormarić ZET-a sa poredanim voznim redovima tramvaja i planom linija koji su zbrda-zdola nalijepljeni, a podloga ormarića je puna flekica i ostataka ljepljivih traka od prijašnjih lijepljenja i sve izgleda vrlo neuredno i antipatično ... Kod okretišta tramvaja Prečko. Snimio: Vanja Kod okretišta tramvaja Prečko, dva metra od prve fotke. Snimio: Vanja Oznake: fleke, reklama, oglas, tramvaj, ZET, preko, trešnjevka |
20 godina kasnije: Još uvijek u čekanju optimizma koji nikako ne dolazi ...Ulica grada Vukovara, dio trase kojom će danas, 04.08.2015., iza 18h proći svečani vojni defile povodom 20-godišnjice vojno-redarstvene akcije "Oluja" . Snimio: Vanja Oznake: Ulica grada vukovara, defile, Oluja, tramvaj, trnje |
Kišni dan u ZET-ovu zagrljaju
Uobičajeno na posao idem bilo autom, bilo biciklom ... kada je vrijeme dobro (čitaj: bez puno padavina) uspijem 2-3 puta tjedno otići do firme biciklom, dok me preostalih dana čekaju raznorazna razvažanja i transporti ili me pak neke druge okolnosti (nekad i lijenost, skrušeno priznajem ... ) odvedu za volan. No, ovih mi je dana auto bio na servisu, a vrijeme je bilo kišno tako da sam se prepustio udobnom ZET-ovom zagrljaju.
Da ne bude zabune, volim se voziti javnim prijevozom ... ugodno je ne razmišljati o prometu već se prepustiti drugim mislima ili jednostavno uživati u pogledu an okolinu ili pak ljude oko sebe. A ovih dana je i prijevoz funkcionirao posve dobro tako da se ni na što nisam imao potužiti. Stoga, slijedeće slikice shvatite tek kao malu foto razglednicu jednog običnog kišnog dana u Zagrebu. Pet tramvaja na okretištu u Prečkom (dva iza kućice, dva iza njih i još jedan stiže) ... taman ih je bilo za partiju bele plus jedan kibicer . Snimio: Vanja U pokretu, kišni dan kroz prozor 17-ice. Snimio: Vanja > Bu! Autobusna stanica na Selskoj cesti kod Horvaćanske, smjer sjever ... vozač je bio pažljiv i nije nas pošpricao. Snimio: Vanja Oznake: ZET, tramvaj, preko, Selska cesta |
U našu čast
Jutros je u našu čast sunce iluminiralo sve čekaonice na tramvajskim stajalištima. U našu je čast, povodom početka novog radnog tjedna i drugog školskog polugodišta, sunce učinilo nebo pastelno plavim, a grad prekrilo slojem najfinije pozlate.
Iskoristimo na najbolji način ovaj dan koji je tako lijepo počeo! Tramvajska stanica kod tržnice Prečko, jutros. Snimio: Vanja Oznake: Sunce, preko, tramvaj, foto |
"Cener"
Pretpostavljam da je većina vas čula za radove koji se ovih dana provode na zagrebačkom Glavnom kolodvoru - radikalnim zahvatom se mijenja kompletna pružna signalizacija i zbog toga je od prošlog petka, 01.03., pa do slijedećeg ponedjeljka, 11.03.2013. Glavni kolodvor zatvoren za sav promet. Svi vlakovi, bilo koje vrste, ranga ili odredišta, ne prolaze preko kolodvora, već završavaju na pokrajnjim kolodvorima, Zapadnom, Resniku, Maksimiru ...
... a cijeli taj krkljanac ima i jednu vrlo usputnu manifestaciju koja je razlog za moj današnji post! Naime, tokom ovih deset dana radova se na našim ulicama ponovo pojavila tramvajska "desetka", "cener" moje mladosti!!!!! "Cener" kod okretišta na Savskom mostu, stari model M-24 (onaj sa ručnim otvaranjem vrata), snimljeno negdje krajem 60-tih ili početkom 70-tih. Uočite prastaru reklamu za ožujsko pivo sa crtežom boce u obliku rakete - nekad su bile posvuda i baš me veseli što ju opet vidim nakon x desetljeća! Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Prakticar. "Cener" na Glavnom kolovoru ovih dana. Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Stib Tramvajska linija 10 se po prvi puta pojavila na zagrebačkim ulicama u tridesetim godinama prošlog stoljeća, još u doba kad su brojevi linija dodjeljivani ne smjerovima linija nego njihovim odredištima. U to doba nije bilo mogućnosti za kružno vođenje linija tako da se po imenu odredišta/broju mogla znati cjelokupna trasa neke linije. Sve linije koje su vozile za Ćrnomerec su nosile broj 1, Savski most je nosio broj 3, Trešnjevka 4, Maksimir 8 itd ... a broj 10 je označavao tramvaje koji su vozili za Gupčevu Zvijezdu. Dakle, linija Črnomerec-Maksimir je na vožnji prema Maksimiru nosila broj 8, a na putu za Črnomerec broj 1. Dakle, krajem 30-tih godina je "cener" vodio putnike do Gupčeve Zvijezde. Linija je vozila od spremišta kod današnjeg tehničkog muzeja do Gupčeve Zvijezde, smjer 10, i nazad, smjer 15. Nakon drugog svjetskog rata, kada su otvorene pruge kroz Vodnikovu, Jukićevu i Jagićevu i kada je postalo moguće doći od točke A (npr. Črnomerec) do točke B (npr. Maksimir) na više načina (preko Trga ili preko Glavnog kolodvora), tada je načinjena reorganizacija vođenja linija i "cener" je dobio novu trasu, od Črnomerca preko Jukićeve i Vodnikove za Glavni kolodvor i dalje, uz Džamiju, tadašnjom Ulicom Crvene Armije (danas Zvonimirovom) do okretišta kod Harambašićeve ulice. A 1963. je trasa produžena i do sadašnjeg okretišta na Borongaju. U međuvremenu su se desile i neke druge promjene u tramvajskoj mreži, napravljen je podvožnjak na Držićevoj, pruga kroz Šubićevu .... i "cener" je promijenio trasu. Onaj dio od Črnomerca je pripao novoj liniji broj 15 (opet taj broj 15! ), a desetka je od Borongaja krenula prema Savskome mostu. Taj trasa je potrajala sve do 1980. godine kada je izvršena nova reorganizacija prometa u kojoj je "cener" ispao iz potpuno "administrativnih" razloga. Naime, ponovo je uvedena "jedinica" koja duže vrijeme nije vozila i kod označavanja voznih redova se pojavio problem, preklapanje sa desetkom, i to je riješeno ukidanjem desetke. I od tada je nije bilo, pune 32 godine! Moja sjećanja na "cenera" su maglovita ... pred kraj osnovnoškolskog doba, tamo negdje 1976.-1977., sam tu i tamo posjećivao knjižnicu Medveščak, vozio se do nje tramvajem Zvonimirovom, i ostala su mi u sjećanju stara kola M-24, oni čuveni tramvaji gdje su se vrata otvarala rukom, bilo me je strah da neću sam moći otvoriti vrata. A kad sam krenuo u srednju školu i puno češće bivao u gradu, tada su već došle nove linije i desetke više nije bilo. Stoga, pozivam vas da iskoristite ovih deset dana da se provozate "cenerom", tko zna kad ćete opet imati prilike! (podatke sam crpio iz "ZET"-ove monografije izdane 2001. godine, a zahvaljujem se na pomoći i članovima željezničkog foruma ) A u to ime evo i nekih starih i novih fotki, a na kraju i prilog sa nekima od značajnijih događaja koji imaju direktnu ili indirektnu vezu sa "cenerom"! U 70-tima, Glavni kolodvor, tramvaj modela 101. Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Stib Zapadni kolodvor. Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Seabral Na okretištu kod Zapadnog kolodvora, stari "Đurin" tramvaj. Snimio: Vanja Linija 10, vozni red 1, vrlo "binarno", zar ne? . Snimio: Vanja "Cener" na glavnom kolodvoru u obličju novoga NT2200 tramvaja. Snimio: Vanja Tabla sa smjerom linije. Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Stib Pomalo nezgrapna najava na displeju na Glavnom kolodvoru. Snimio: Vanja Improvizirana obavijest za putnike, Glavni kolodvor. Snimio: Vanja oko 1938.: Linija broj 10 označava tramvaje koji voze za Gupčevu Zvijezdu. 25.10.1945.: Dovršena pruga u Vodnikovoj 08.12.1946.: Dovršena pruga u Mislavovoj 31.08.1947. : Dovršena pruga u Jagićevoj i Jukićevoj, prelazak na novo označavanje linija. 29.01.1961.: Dovršena pruga kroz Šubićevu 21.04.1962.: Dovršen podvožnjak na Držićevoj zajedno sa prugom 04.07.1963.: Dovršen produžetak pruge do Borongaja početak 60-tih (možda 1963.?): Desetka mijenja trasu sa Črnomerca na savski most, vjerojatno sa razlogom kreiranja novih linija za Žitnjak i pojavom 15-ice 15.07.1973.: Otvorena pješačka zona u centru grada (Trg republike, Jurišićeva, dio ilice) 31.01.1977.: Povučena iz prometa posljednja kola tipa M-24 koja su dugo vozila na desetki 1980. : reorganizacija linija, nestahe "cener" 01.03.-11.03.2013.: Kratko ukazanje linije na relaciji Zapadni kolovor-Trg-Glavni kolodvor-Borongaj Oznake: ZET, tramvaj, cener, desetka, 10 |
Kako se vozilo po gradu 1949. godine
Ove sam godine na Interliberu pronašao zgodnu knjižicu, plan grada sa vodičem iz 1949. godine!
Vrijednost te knjižice nije samo u planu grada (koji je jako dobar!) već pogotovo u popratnim informacijama koje ću vam tokom slijedećih dana servirati na žličicu. Za početak - javni promet. Pogledajte na slijedećim skeniranim stranicama kako je to onda izgledalo - samo 4 autobusne linije (Vrapče, Prekrižje, Trnje, Folnegovićevo, Kozjak), vanredne linije tramvaja do "Sajmišta" (koje je tad još uvijek bilo na mjestu sadašnjeg SC-a). Cijena karte Uspinjače je 1 dinar, autobusne karte i karte za pionirsku željeznicu 2 dinara, a autobusa za Sljeme 25 dinara. (primjetite da je na Langovu trgu bilo stajalište međugradskih autobusa!) ... uživajte u proučavanju! Linije javnog prijevoza. Tramvaji - linije 1,2 i 5. Tramvaji - linije 9, 10, 11, 12 i 14 Tramvajska linija broj 18, autobusne linije A, B, C, D i E i ostala prometala. |
< | rujan, 2024 | |||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |