Lova do krova
Sigurno znate onu staru narodnu: „Tko ima para, kupa se u moru, a tko nema, doma u lavoru!“ ... a onu „Para vrti gdje burgija neće“?
Teško je živjeti bez novca, para, kinte, love pa je posve normalno da je jedan tako važan pojam dobio toliko različitih imena. Pojam „besparica“ je čak službeno priznat u rječnicima, dok se njegov sudrug, pridjev „dekintiran“ sigurno nikad neće naći u njima. Riječ „petparački“ (npr roman) je tu negdje na granici, između uvrštavanja i neuvrštavanja u rječnike, označava nešto što posjeduje minimalnu vrijednost, usporedivu sa nekadašnjom kovanicom najmanje vrijednosti, 5 para. Vjerojatno ste čuli za riječ „opernatiti se“, zaraditi puno novca (često i na sumnjiv način). Prisjetimo se i starijih izraza! „Ej, rista, daj dve glave!“, žicali su nekada lokalni žmukleri i alkići na ulicama. Za dvije glave (kovanice od 2 dinara ili sada 2 kune) se nije moglo bogznašto kupiti, no to je bio dobar start da se nakon nekoliko užicanih kovanica zaradi za pivu u dućanu ispred kojeg se najčešće žicalo. Tek su pravi prosjaci od tih par kovanica išli kupovati kruh. Sjećam se, u ranim 70-ima je jedna „glava“ (1 dinar) bila dovoljna taman za frtalj polubijelog kruh u koji je trgovac, ako je bio dobre volje, ubacio i gratis tanku šniticu parizera kako bi nam frtalj kruha bio ukusniji na povratku iz škole. (prije devalvacije dinara, 01.01.1966., ta se „glava“ odnosila na novčanice od 100 dinara koje su, brisanjem dviju nula, postale novčanice od 1 dinara) „Stari, kaj dođe kino?“ „Dva cenera!“ 02.05.1980. išao sam u kino Triglav pogledati Bruce Leeja i njegov „Zmajev bijes“ i karta me je taman koštala dva cenera, 20 dinara. A „cener“, zna se, dolazi od njemačke riječi „zehn“ koja znači deset. A 10 kuna je i dan danas cener! „Čuj, pošto ti je bio bicikl?“ „Malo preko soma!“ Na samome kraju 80-ih, odmah nakon dobivene diplome, od ušteđenog novca sam kupio moj prvi pravi bicikl, Rogov „maraton“, (do tada sam 17 godina vozio ljubičastog Ponyja koji je već bio u poluraspadu) i platio sam ga malo više od soma dinara. Zanimljivo, i sada je moguće kupiti bicikl za „malo preko soma“ tj. za malo više od tisuću kuna. Neki su to zvali „hiljadarka“, neki „milja“, a neki „som“. Jesam li zaboravio koji izraz ili "novčanu" poslovicu? Koga zanima malo više o lovi, evo par linkova: - hrvatska kuna - jugoslavenski dinar - web stranica Radio Sarajeva sa kratkim tekstom o novcu Oznake: novac, soma, milja, cener, Glavaš |
"Cener"
Pretpostavljam da je većina vas čula za radove koji se ovih dana provode na zagrebačkom Glavnom kolodvoru - radikalnim zahvatom se mijenja kompletna pružna signalizacija i zbog toga je od prošlog petka, 01.03., pa do slijedećeg ponedjeljka, 11.03.2013. Glavni kolodvor zatvoren za sav promet. Svi vlakovi, bilo koje vrste, ranga ili odredišta, ne prolaze preko kolodvora, već završavaju na pokrajnjim kolodvorima, Zapadnom, Resniku, Maksimiru ...
... a cijeli taj krkljanac ima i jednu vrlo usputnu manifestaciju koja je razlog za moj današnji post! Naime, tokom ovih deset dana radova se na našim ulicama ponovo pojavila tramvajska "desetka", "cener" moje mladosti!!!!! "Cener" kod okretišta na Savskom mostu, stari model M-24 (onaj sa ručnim otvaranjem vrata), snimljeno negdje krajem 60-tih ili početkom 70-tih. Uočite prastaru reklamu za ožujsko pivo sa crtežom boce u obliku rakete - nekad su bile posvuda i baš me veseli što ju opet vidim nakon x desetljeća! Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Prakticar. "Cener" na Glavnom kolovoru ovih dana. Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Stib Tramvajska linija 10 se po prvi puta pojavila na zagrebačkim ulicama u tridesetim godinama prošlog stoljeća, još u doba kad su brojevi linija dodjeljivani ne smjerovima linija nego njihovim odredištima. U to doba nije bilo mogućnosti za kružno vođenje linija tako da se po imenu odredišta/broju mogla znati cjelokupna trasa neke linije. Sve linije koje su vozile za Ćrnomerec su nosile broj 1, Savski most je nosio broj 3, Trešnjevka 4, Maksimir 8 itd ... a broj 10 je označavao tramvaje koji su vozili za Gupčevu Zvijezdu. Dakle, linija Črnomerec-Maksimir je na vožnji prema Maksimiru nosila broj 8, a na putu za Črnomerec broj 1. Dakle, krajem 30-tih godina je "cener" vodio putnike do Gupčeve Zvijezde. Linija je vozila od spremišta kod današnjeg tehničkog muzeja do Gupčeve Zvijezde, smjer 10, i nazad, smjer 15. Nakon drugog svjetskog rata, kada su otvorene pruge kroz Vodnikovu, Jukićevu i Jagićevu i kada je postalo moguće doći od točke A (npr. Črnomerec) do točke B (npr. Maksimir) na više načina (preko Trga ili preko Glavnog kolodvora), tada je načinjena reorganizacija vođenja linija i "cener" je dobio novu trasu, od Črnomerca preko Jukićeve i Vodnikove za Glavni kolodvor i dalje, uz Džamiju, tadašnjom Ulicom Crvene Armije (danas Zvonimirovom) do okretišta kod Harambašićeve ulice. A 1963. je trasa produžena i do sadašnjeg okretišta na Borongaju. U međuvremenu su se desile i neke druge promjene u tramvajskoj mreži, napravljen je podvožnjak na Držićevoj, pruga kroz Šubićevu .... i "cener" je promijenio trasu. Onaj dio od Črnomerca je pripao novoj liniji broj 15 (opet taj broj 15! ), a desetka je od Borongaja krenula prema Savskome mostu. Taj trasa je potrajala sve do 1980. godine kada je izvršena nova reorganizacija prometa u kojoj je "cener" ispao iz potpuno "administrativnih" razloga. Naime, ponovo je uvedena "jedinica" koja duže vrijeme nije vozila i kod označavanja voznih redova se pojavio problem, preklapanje sa desetkom, i to je riješeno ukidanjem desetke. I od tada je nije bilo, pune 32 godine! Moja sjećanja na "cenera" su maglovita ... pred kraj osnovnoškolskog doba, tamo negdje 1976.-1977., sam tu i tamo posjećivao knjižnicu Medveščak, vozio se do nje tramvajem Zvonimirovom, i ostala su mi u sjećanju stara kola M-24, oni čuveni tramvaji gdje su se vrata otvarala rukom, bilo me je strah da neću sam moći otvoriti vrata. A kad sam krenuo u srednju školu i puno češće bivao u gradu, tada su već došle nove linije i desetke više nije bilo. Stoga, pozivam vas da iskoristite ovih deset dana da se provozate "cenerom", tko zna kad ćete opet imati prilike! (podatke sam crpio iz "ZET"-ove monografije izdane 2001. godine, a zahvaljujem se na pomoći i članovima željezničkog foruma ) A u to ime evo i nekih starih i novih fotki, a na kraju i prilog sa nekima od značajnijih događaja koji imaju direktnu ili indirektnu vezu sa "cenerom"! U 70-tima, Glavni kolodvor, tramvaj modela 101. Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Stib Zapadni kolodvor. Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Seabral Na okretištu kod Zapadnog kolodvora, stari "Đurin" tramvaj. Snimio: Vanja Linija 10, vozni red 1, vrlo "binarno", zar ne? . Snimio: Vanja "Cener" na glavnom kolodvoru u obličju novoga NT2200 tramvaja. Snimio: Vanja Tabla sa smjerom linije. Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Stib Pomalo nezgrapna najava na displeju na Glavnom kolodvoru. Snimio: Vanja Improvizirana obavijest za putnike, Glavni kolodvor. Snimio: Vanja oko 1938.: Linija broj 10 označava tramvaje koji voze za Gupčevu Zvijezdu. 25.10.1945.: Dovršena pruga u Vodnikovoj 08.12.1946.: Dovršena pruga u Mislavovoj 31.08.1947. : Dovršena pruga u Jagićevoj i Jukićevoj, prelazak na novo označavanje linija. 29.01.1961.: Dovršena pruga kroz Šubićevu 21.04.1962.: Dovršen podvožnjak na Držićevoj zajedno sa prugom 04.07.1963.: Dovršen produžetak pruge do Borongaja početak 60-tih (možda 1963.?): Desetka mijenja trasu sa Črnomerca na savski most, vjerojatno sa razlogom kreiranja novih linija za Žitnjak i pojavom 15-ice 15.07.1973.: Otvorena pješačka zona u centru grada (Trg republike, Jurišićeva, dio ilice) 31.01.1977.: Povučena iz prometa posljednja kola tipa M-24 koja su dugo vozila na desetki 1980. : reorganizacija linija, nestahe "cener" 01.03.-11.03.2013.: Kratko ukazanje linije na relaciji Zapadni kolovor-Trg-Glavni kolodvor-Borongaj Oznake: ZET, tramvaj, cener, desetka, 10 |
< | rujan, 2024 | |||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |