< | listopad, 2011 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Pozdravite Danicu: S njom nas ima sedam milijardi! "O, biti ili ne biti - to je pitanje: Da li je ljudskog duha dostojnije Trpjeti pračke i strijele sudbine nasilne, Ili oružje dići na more muka I otporom ih sve zauvijek okončati? Umrijeti, samo usnuti - i ništa više; I tim snom reći da smo prekinuli Naše duše bol i hiljade onih jada Što ih priroda ljudska nasljeđuje. To bi nestanak bio da ga čovjek Svim srcem svojim samo proželjeti može. Umrijeti, možda usnuti - a usnuti - Sanjati možda? E, tu je prepreka! Jer zbog tih snova - koji bi nam u samrtnom Spavanju mogli dolaziti kad se Iz ove buke i zbrke života smrtnog Izvučemo - mi moramo oklijevati. Zbog toga jadni život naš i jeste Toliko dug, jer ko bi mogao da snosi Sve šibe i sve poruge ovoga svijeta, Nepravde tlačitelja, prezire oholih, Patnje zbog nipodaštavane ljubavi, Bezakonje i drskost vlasti, ćuške Što ih zasluga krotka od bezvrijednih trpi - Kad bi svako sebi mogao mir i spokoj Da obezbijedi golim nožem prostim? Ko bi nosio breme života teškog, Stenjao i znoj lio, kad nam volju Sputav'o ne bi strah od nečeg Poslije smrti - da, te zemlje neotkrivene Iz čijih međa još se ni jedan putnik Vratio nije - strah koji nas tjera Da radije sva ona zla trpimo Što nas već muče, nego da hrlimo drugim O kojima baš ništa ne znamo? Tako svijest stvara kukavice od sviju nas; I, tako, zdrava i prirodna boja Sve odlučnosti naše bolešljivo čili Kad na nju padne taj blijedi prisenak misli; A poduhvati naši, veliki i smjeli, U strahu, zato, skreću struje svoje, I onda gube sam smisao djela." W.Shakespeare, Hamlet "Sve ima svoje doba i svaki posao pod nebom svoje vrijeme. Vrijeme rađanja i vrijeme umiranja; vrijeme sađenja i vrijeme čupanja posađenog. Vrijeme ubijanja i vrijeme liječenja; vrijeme rušenja i vrijeme građenja. Vrijeme plača i vrijeme smijeha; vrijeme tugovanja i vrijeme plesanja. Vrijeme bacanja kamenja i vrijeme sabiranja kamenja; vrijeme grljenja i vrijeme kad se ostavlja grljenje. Vrijeme traženja i vrijeme gubljenja; vrijeme čuvanja i vrijeme odbacivanja. Vrijeme paranja i vrijeme šijenja; vrijeme šutnje i vrijeme govorenja. Vrijeme ljubljenja i vrijeme mržnje; vrijeme rata i vrijeme mira. Koja je čovjeku korist od njegovih napora? Razmišljam o mučnoj zadaći što je Bog zadade sinovima ljudskim. Sve što on čini prikladno je u svoje vrijeme; ali iako je dopustio čovjeku uvid u vjekove, čovjek ne može dokučiti djela koja Boga čini od početka do kraja. Znam da nije druge sreće čovjeku osim da se veseli i čini dobro za svojega života. I kad čovjek jede i pije i uživa u svojem radu, i to je Božji dar. I znam da sve što Bog čini, čini za stalno. Tome se ništa dodati ne može niti mu se može oduzeti; a Bog čini tako da ga se boje. Što biva, već bijaše, i što će biti, već je bilo; a Bog obnavlja što je prohujalo. Još vidim kako pod suncem umjesto pravice vlada nepravda i umjesto pravednika zločinac. Zato rekoh u sebi: Bog će suditi i pravedniku i zločincu, jer ovdje ima vrijeme za svaku namjeru i čin. Još rekoh u sebi: Ljudi se ponašaju tako da Bog može pokazati kakvi su uistinu, da su jedni drugima poput zvijeri. Jer zaista, kob ljudi i zvijeri jedna je te ista. Kako ginu oni, tako ginu i one; i dišu jednakim dahom, i čovjek ničim ne nadmašuje zvijer, jer sve je ispraznost. I jedni i drugi odlaze na isto mjesto; svi su postali od praha i u prah se vraćaju. Tko zna da li dah ljudski uzlazi gore, a dah zvijeri silazi dolje k zemlji? Uviđam da čovjeku druge sreće nema osim radosti u svome djelu, jer to je ljudska sudbina. A tko će ga dovesti do toga da dozna što će biti poslije njega?" Biblija, Mudrosne knjige, Propovjednik (Kohelet) "Ako ne poznajemo život, kako možemo poznavati smrt?" Konfucije Uz ove spomen dane, svim prijateljima koji su doživjeli gubitak, šaljem saučešće i snagu da izdrže taj bolan i trnovit put. Našim pokojnima mir i slava, a novorođenom životu sva dobrodošlica i sreća. Pred njim se put tek prostire. |
Dekan Filozofskog fakulteta u Zagrebu, D.B., na pitanje novinarke zašto je studentici prilikom javne rasprave/prosvjeda oduzeo fotoaparat, pred televizijskim kamerama izjavljuje kako je - studentica učinila nešto što nije smjela i da joj je zato oduzeo fotoaparat (kojeg će joj vratiti ako po njega dođe ili mu uputi pismenu molbu). Što to studentica nije smjela učiniti? Snimati dekana kamerom/fotoaparatom u javnosti, pred čijim medijskim objektivom u istom danu, koji sat kasnije, bez protivljenja i oduzimanja novinarskih kamera, isti dekan izjavljuje javnosti da ga studentica nije smjela snimati kamerom? Kojim ovlaštenjem dekan određuje slobodu činjenja neke javne radnje? Po kojem zakonu studentica ´nije smjela` koristiti aparat? Po kojem zakonu joj dekan taj aparat smije osobno oduzeti? Po kojem zakonu dekan razlučuje „nezakonitost“ jedne, a „legalnost“ druge kamere? Koji zakonodavni, sudski i izvršni organ ove države, dekan Filozofskog fakulteta u Zagrebu utjelovljuje? (napose jer u drugim medijima spominje i neko legitimiranje, odnosno osobnu namjeru legitimiranja studentice) Zar činjenično stanje nije upravo suprotno od onog što tvrdi dekan? Zar nije upravo dekan taj koji je danas eklatantno prekršio zakon, jer je na silu prisvojio tuđu imovinu (fotoaparat)? Puno pitanja, zar ne. A opet sve jasno. O razlozima ovakvih fenomena detaljno možete pratiti i čitati kod kolege: tekst1, tekst2. Preporučujem. |
link: MILIJUNI BARELA NAFTE Dalmacija i Hercegovina spavaju na 'crnom zlatu' Hajmo rekapitulirati: koga su ono i zašto smak(nu)li neki dan? Na stranu transgeneracijske fantazme, dinaridske halucinacije i sklonost ukazanjima no jedno treba reći - samo vi povlačite đavla za rep, ma doći će on i sam. |
Iz sanitarnih sam razloga potpuno izbacila praćenje domaće političke arene iz svoga dnevnog rasporeda, to jest točno do dana izbora i obračuna kod glasačke kutije, kojem se već radujem. Potražih u međuvremenu kakvu čišću arenu koja će me zabavljati na jedan zdraviji način. I sasvim neplanirano, vrteći tv-kanale, naiđoh na jednu takvu, za nevjerovati - usred najdubljeg mogućeg gliba. Na Novom Zelandu se upravo ovih dana odvija završnica Svjetskog prvenstva u ragbiju (ne američkom, već klasičnom) i koliko god do sada o tom sportu nisam imala veze s vezom, ostadoh naprosto fascinirana njegovom... njegovom... pa ne znam kako to drugačije reći, njegovom urnebesnošću! Ne sjećam se kad sam zadnji put prosula toliko suza od smijeha, kao prvih pola sata mojeg upoznavanja sa tim sportom. Oči su mi naprosto bile prikovane za ekran i sve te ragbijaške divote! Blokte, koje su to voline. Kao da gledate sudar ekipe kromanjonaca i ekipe neandertalaca ili onaj ludi crtić Gogsi u kojem prapovijesni deda čuva uvijek usranog prapovijesnog bebaća, prapovijesni tata lovi dinosaure, a prapovijesna mama lovi prapovijesnog tatu. E, a ovi ragbijaški dečki su ti prapovijesni Gogsi i dinosauri Nešto genijalno,vjerujte mi, gledati te pećinske dečke kako se naganjaju po terenu nešto je hipnotizirajuće i začuđujuće ljekovito. Tko bi rekao da gledati ragbi može liječiti živce. A možda je samo dovoljan odmak od arene dnevne politike? Nakon prvog urnebesa i razdoblja hihotajućeg prilagođavanja, pomalo stadoh hvatati i pravila, pa mi je kretanje tih stokilaških bičina i čudnovato šlatanje protivnika po terenu postalo smislenije. U početku me bunilo što dok trče naprijed u napad, loptu smiju dodavati samo unazad, što je sasvim logično nelogično (osim kad ga ispucavaju nogom). Također me zbunjivalo zašto se dvije protivničke gorile uporno međusobno hvataju za prepone, love po terenu i skidaju jedan drugome gaćice i zašto tako strastveno naskaču jedan na drugoga? A onda skužih da je to taktika i da su masovke na ragbi-terenu normala. Prvi puta pronađoh pravi kontekst za onu užasnu narodnu poslovicu - tko se tuče taj se voli. Svi ti grubi, krupni, nabijeni kostolomci klempavih ušiju, koji jedan drugom krkaju organe, zapravo su nježni divovi koji traže ljubav Oni se lijepo svi skupa zagrle i skaču na zajedničku hrpu temeljito ispipavajući jedan drugoga, dok ispod njihovih nagomilanih tjelesina/gnijezda ne izroni loptasto Jaje. To snešeno jaje-lopta simbolički je plod njihova bolnog truda. Za to se Jaje svi oni bore. Svi žele to veliko Jaje. Za njega se otimaju. A kada Jaje treba hvatati onda se čak međusobno dižu, uvis, naravno, u činu čiste muške solidarnosti na djelu. Pa kad jedan nabaci, drugi skoči, a treći ga odozdo uzdiže. Cilj je naime brižno čuvati i nježno dodati Jaje svom suigraču. Jer vidite, tko penetrira protivničku liniju i zabije Jaje u pozadinu, bodovi njemu. Nikako se ne smije biti sebičan, na terenu samo timska igra pali da bi se osvojilo Jaje. Ali zašto, sad se vi pitate? Pa da bi ga na koncu neki žgoljo napucao i progurao to njihovo osvojeno Jaje kroz raskrečene suprotne vratnice. Jer žgoljo je taktičar, mozak, za razliku od nabildanih šljakera koji se po terenu (i jedni po drugima) znoje i stenju. On bez znojenja direktno puca na vratnice gola. Vratnice su nagrada. A ako je prekratak, mislim njegov šut, onda se ovi krupniji fizikalci opet igraju lovice i natežu po terenu, tamo-vamo. Rovovski osvajaju metre, jer snaga klade valja. A snažni napad i obrana, snažna obrana i napad, smisao su ove besmislene, ali ludo zabavne igrice. Zašto? Jer osiguravaju žgolji, koji inače nikad svojom fizičkom silom ne bi mogao doći do Jaja, da do njega ipak dođe i da ga napuca kroz protivnička vrata. Kužite? Snaga klade valja, ali um caruje Fascinantna igra taj ragbi velim vam! Vrlo... fascinantna! Kao tango... ali u blatu... dečko na dečka... s povećim Jajem. Ali najfascinatnije od svega je to, ma vidite vi što je kultura i civiliziranost, što se u gledalištu ove ragbi arene nalazi sve neki fin i miroljubiv svijet. Dok se ovi jajani na terenu mlate, ratuju, lome rebra, vade oči, razbijaju arkade, mrve ključne kosti, puštaju si krv, ubijaju bloga jedan u drugome i miluju zajedničko Jaje, na tribinama sve neki krasni, pristojni ljudi, koji lijepo sjede, mašu zastavicama, pjevaju melodične pjesmice i fino navijaju za svoje gorile. Sve neka djeca cvijeća. Kod nas to nekako balkanski sve naopačke – u areni mimoze, a u publici krvožedni neandertalci koji se međusobno kolju. I svi sebično čuvaju samo svoja jaja. Zato je domaći publikum uskraćen za ljepotu brutalne igre. Bez jaja i uma ona je samo - brutalna. Ogoliti sve to treba, velim vam, ogoliti! |
POZOR UZNEMIRUJUĆE FOTKE ! sadam, osama, gadafi... tko je sljedeći? tko je zacrtan? ahmadidžedo ili neki od alija (assad / zardari)? |
Odnosno kompleks manje vrijednosti je ono od čega boluju Hrvatski kraljevi (serijal) to jest njihov autor/i. Jer kako drugačije protumačiti potrebu da se, već u prvoj epizodi, jednog nebitnog provincijskog franačkog šerifa, kao što je recimo bio hrvatski dux Borna (titulu koju hrvatski povjesničari prevode kao knez, da joj napumpaju bitnost), po važnosti maltene izjednačuje sa franačkim carem Ludovikom Pobožnim, kojemu se ovaj hrvatski slugan/podanik kao vrhovnom zemaljskom gospodaru išao pokloniti. To je kao da nekog pukovničića koji salutira maršalu, rangovno izjednačujete sa maršalom, samo zato jer mu je salutirao. Riječ je naravno o čistoj pseudopovijesti, iskrivljenom tumačenju, od čijeg poturanja doduše nisu imuni ni europski, ni svjetski kvazi-povjesničari, a pogotovo oni koji su se dočepali političkih funkcija, pa vlastitu struku koriste za skupljanje političkih poena i promicanje osobnih agendi. Falsificiranjem i prostituiranjem povijesti zbog vlastitih interesa, bavili su se mnogi likovi od kada je svijeta i vijeka, još tamo od egipatskih faraona koji su na obeliske uklesavali pobjede koji su zapravo bili porazi, preko Rimljana i njihovih proskripcija, razbijanja lica na kipovima tj. političkih čistki, srpskih kosovskih mitova u kojima je poraz zloćudno transformiran u pobjedu, staljinističkih čistki i fotomontažnih brisanja svakog spomena nepoćudnih osoba, mitomanskih potraga pokojnog hrvatskog predsjednika za genetskim dokazom najstarijeg europskog naroda, američkog oružja za masovno uništenje u Iraku, bosanskih piramida, sve do recimo današnjeg ministra unutrašnjih poslova RH koji se jednokratno pred izbore opet igra kostima. Tako da pod ovom kapom nebeskom zapravo ništa nije novo, osim tehnološkog napretka koji je modernizirao i proširio paletu medijskih sredstava, oruđa i mogućnosti kojima se to povijesno falsificiranje čini (na Balkanu posebice potpireno nacionalizmom). To može biti vrlo slikovito i zanimljivo izvedeno, djelomice i poučno-popularno, kao u ovakvim pseudopovijesnim dokumentarcima, ali vrlo je bitno razlučivati povijesne činjenice - od nečijih želja da nešto budu povijesne činjenice. Pa kao što Hrvati sigurno nisu naj-naj-najstariji europski narod (kajgod), niti genetski europski nadljudi (sačuvaj nas bože srpskog junaštva i hrvatske neoarijevštine), tako i prvi hrvatski knezovi nisu bili ništa više do lokalni upravitelji udaljenih istočnih franačkih pokrajina, mrvicu imućniji war lordovi, šerifi/poglavice/četovođe/vojvode koji su se istakli silom, i svojim većim posjedima i/ili pljačkom bili u mogućnosti financirati vlastitu četicu opremljenih ratnika/konjanika, odnosno privatnu vojsku koja im je osiguravala primat na određenom teritoriju. Hrvatski knezovi, kao i ostali europski knezovi ranog srednjeg vijeka, bili su europska potčinjena sitnež, stiješnjena između dvaju carstava, Franačke na zapadu i jakog Bizanta na istoku, primorana izabrati stranu kojoj će služiti. Nema tu ni r od ravnopravnosti sa carevima, niti p od plemstva, koje je tek u nastanku. Riječ je o klasičnom podaništvu. Da se razumijemo, ni sam Karlo Veliki, prvi franački car, iako car - nije bio ništa rafiniraniji (ne treba gajiti iluzije). Bez obzira što je ujedinio rascjepkanu srednjovjekovnu Europu i pokrenuo europsku karolinšku renesansu - čovjek se jedva znao potpisati (ako i to). Sam je bio divljak, ali je bio svjestan bitnosti pismenosti, pa je to prepustio drugome (nepismen, ali dovoljno pametan da zna kako je nepismen). Ali on je bio najveći europski moćnik, najveća figura, dok su kulturu za njega zato odrađivali benediktinci. Benediktinci kao što je recimo bio Cadfael. Od svih serija (igranih i dokumentarnih) koje su se bavile srednjim vijekom, serija Cadfael (po glavnom liku koji je benediktinac i travar) po meni je nekako najbliže dočarala duh (ako ne i izgled) tog zanimljivog i dalekog vremena. Šaka monaha, lokalni šerif sa nešto vojnika, siromašni seljani, kokoše, svinje, par komada krupnije stoke, nešto gospodarskih drvenih i slamom pokrivenih zgrada/koliba i kovačnica, zbijenih oko eventualno kamene spavaonice/bogomolje, sve skupa čine samostan/selo. Blatno mjestašce izgubljeno u nepreglednim europskim šumskim prostranstvima, krhko spojeno uskim izlokanim putevima (na kojima harače razbojnici) sa dalekim nepoznatim svijetom kojeg su smatrali ravnom pločom. Svijetom u kojemu se moćni gospodari i njima nepoznati vladari stalno izmjenjuju i međusobno ratuju, a sirotinja uvijek živi u strahu i drhti. Ratne skupine i samoprozvani knezovi/poglavice redovito naiđu tim šumskim putem, kada dođu obnoviti/popljačkati zalihe za novi ratni pohod. A povremeno vrag donese i kakvog dolutalog stranca iz egzotičnih krajeva sa onu stranu velike vode, koji nosi čudnovate vijesti o čudnovatom voću i čudnovatim zvijerima ili samo kakvu novu boleštinu koja će desetkovati selo. U međuvremenu se ljudi rađaju i umiru, ljube i mrze, raduju i tuguju, žive i preživljavaju. To je naprosto srednji vijek. Nepismen, šaren, praznovjeran, brutalan, divalj, prljav, blatan i zarazan, okovan ledom i neznanjem. Bez ikakvih holivudskih iluzija o svili i kadifi, o djevama, vitezovima i njihovim atima, o plemenitim svijetlim carevima i uzornim kulturnim prinčevima i kneževima. Moš` mislit kako su bili plemeniti. Sve isti selje-belje koji su se vucarali naokolo pljačkajući i opijajući, sa malo kvalitetnijim obojanim komadom platna prebačenim preko plećke i naravno mačem obješenim oko pasa. A Conanov mač, to /svijetlo oružje u junaka/ (tj.vojna sila), je taj koji je činio razliku. Srednji vijek (kao i sve vijekove prije i poslije njega ) karakterizira - sila jačega. I ništa više. I zašto se onda toga sramiti i nepostojećim pompozno dičiti? Kad nam je povijest svima ista? Zašto takozvani mali narodi uvijek moraju patiti od povijesne inačice kompleksa manje vrijednosti? Zašto se svraka ima potrebu kititi paunovim perjem? Zašto svaki poglavica baš nasilu želi biti car, svaki pukovnik general, a svaki general maršal? Zašto moćnici pate i groteskno/pretjerano upiru za tom lažnom veličinom, kao ona žaba koja je vidjela konja da se potkiva pa i sama digla nogu? Sakrivanje grešaka i mana. Iskompleksirane, a slaveželjne osobnosti, koje se osjećaju manje vrijedno, pogotovo su nesigurne i osjetljive na ono što smatraju svojim greškama i manama, pa stalnim hvalisanjem pokušavaju impresionirati druge, kvalitetama, podrijetlom, ordenjem, titulama, koje mogu biti prave ili lažne. Pedigre kao kamuflaža umišljenim veličinama, kužite već. Kompleksaši i nacionalisti redom ne shvaćaju, niti su sposobni shvatiti, da malih i velikih naroda nema, baš kao ni malih i velikih kultura, jer je svaki narod i svaka kultura potencijalno i velik/a i mali/a, baš po svojoj jedinstvenosti, baš po načinu na koji obogaćuje sliku svijeta. Malen možeš biti samo u svojim nepreboljenim kompleksima. Stvarno si malen ako si iskompleksiran da si malen, pa se stalno želiš dokazivati većim nego što jesi. Pretjerivanje/preuveličavanje, kao i potcjenjivanje/umanjivanje, iskrivljuju stvarnu povijesnu sliku, a stvarna slika povijesti je onakva kakva povijest je – nepregledan niz ubijanja i rađanja, rađanja i ubijanja. Nikakva slava, čast i holivudski filmovi. Čast kao osobnu kategoriju iznose samo izuzetni pojedinci. Što se produkcijskog dometa serije Hrvatski kraljevi tiče, riječ je opet o kaskanju za svjetskim trendovima i kopiranju svjetskih formi poluigranog-poludokumentarističkog stila većih televizijskih kuća (što smo recimo imali priliku vidjeti u onim fantastičnim serijalima o Bizantu, pa križarima isl.). To je ajmo reći populistički i zabavan način prepričavanja povijesti, osmišljen da živopisnim prizorima privuče/zabavi daleko širi krug publike, nego na kakvim dosadnim školskim predavanjima. I u tome doista uspijeva. Počevši od recimo iznenađujuće nadahnute i duhovite uvodne špice sa okamenjenim hrvatskim kraljevima koji se bude, i u stilu braće Dalton rame uz rame krenu uvoditi red (oživljeni kipovi-odlična ideja, nisam sigurna kuže li autori njenu komičnu subverzivnost) preko ozbiljnog naratorskog glasa koji imputira autentičnost izrečenog, zatim 3D animacije (jedna slika govori tisuću riječi), do ´probranih` sveučilišnih profesora & stručnjaka koji u par rečenica kao potkrepljuju povijesnu sliku. I to je sve ok, ništa ili nešto lošije od sličnih stranih produkcija - red priče red filma. Velim bravo za trud. Sve dok je zabavno i poučno - pozdravljam, odnosno pozdravljam točno do onog trenutka u kojem taj produkcijski i stilski falsifikat (kojem mogu zažmiriti da je produkcijski i stilski falsifikat) ne krene u falsificiranje povijesti i prestane biti poučan, a postane indoktrinacija. Jer to je ono opasno balkansko mitomanstvo na koje ne mogu zažmiriti. Iako će se, sudeći po prvoj epizodi, većina ovog serijala svesti na usporen galop konja i poetično vijorenje rusih kosa na srednjovjekovnom povjetarcu. Za frizuru nema brige, na djelu je doslovce Svevremenski Taft, a što da vam velim |
Okreće na orkansku buru. Odlično. Ništa jadnije od prezrenog muškarca. A kada su labilni, pa osvetnički uzmu ubojito oružje u ruke - i ništa opasnije. Zanimljivo je da za nas žene narodna izreka odmah prelazi na opasnost, u nekom polu-ozbiljnom, polu-podrugljivom stilu, ništa opasnije od prezrene žene, odnosno čuvaj se prezrene žene skoro kao sinjske ruke, jer su žene u tom stanju, predajom i navodno, sklonije osveti i stvaranju nevolja. No hajmo sagledati sliku iza lakonskih izreka. Osveta žena doista ponekad može opravdati podrugljiv ton te narodne poštapalice (primjer: prevarena supruga Tigera Woodsa golf-palicom filmski naganja i mlati njega i njegov automobil po ulicama Floride evala!), ali u stvarnosti sigurno ne umanjuje vidljivo izrečno-prešućenu opasnost osvetoljubivosti snažnijeg spola. Slučajevi opasno osvetoljubivih muškaraca koji posežu za oružjem statistički ipak jesu kudikamo češći (jedan u nizu primjera: solinsko ubojstvo i samoubojstvo odbačenog ljubavnika), nego slučajevi žena koje u osveti posežu za oružjem. Labilni, gnjevni i naoružani muškarci u svojoj su osveti ubojiti. !No pozor, bez obzira na statistiku, ne umanjujem potencijalnu smrtonosnu opasnost samog osjećaja osvetoljubivosti ni kod jednog spola. Bez obzira o kojem se spolu radilo, opasnost je opasnost. Napose kada pređe u nasilje, prvo verbalno, a na koncu i fizičko. Razlika se dakle većinom pojavljuje u intenzitetu, njegovoj manifestaciji i putu do realizacije. Smrtni ishod je tragičan bez obzira na spolnu pripadnost osobe koja je povukla obarač! Prije krajnje faze ispoljavanja osvete (kada dođe do oružja), postoje prethodni stupnjevi manifestacije osvetničkog iživljavanja, a prvi korak u tom krivom smjeru je: 1. verbalno i psihičko zlostavljanje (ponižavanje/blaćenje osobe koja osvetnika nadmašuje/odbacuje, i ponižavanje/blaćenje svake sljedeće osobe koja osvetnika nadrasta i nadmašuje - koja ga ugrožava), 2. sljedeći korak je eskalacija u fizičko nasilje (maltretiranje, zlostavljanje), 3. a zadnji korak tog zloćudnog mehanizma je smrtna presuda (žrtvi i eventualno sebi). U patološkijim slučajevima redovito dolazi do pogoršanja tog korijenski zloćudnog stanja, odnosno do razvoja u pravcu fizičkog nasilja. Ovaj ću se put osvrnuti na prvi korak zloćudnosti kod snažnijeg spola, odnosno na muškarce koji "samo" mrze i vrijeđaju žene, jer su ih one negdje, nekada, nekako – prozrele, prezrele, odbacile, zamijenile, nadmašile (ugrozile). Vrlo je zanimljivo da se takvi muškarci često mimikrično skrivaju/utapaju upravo u okružje žena, čije društvo i pažnju planski traže i koriste, kako bi izgradnjom alibija ženoljupca prikrili svoju pravu narav ženomrsca. Da bi prikrili onu pravu zatomljenu narav koja se ipak ispoljuje u određenim situacijama, najčešće kada naiđe osoba/žena koja je prozrela njihovu krinku. Ženomrsci su (kao) vuk koji se u janjećoj koži ugnijezdi usred stada ovčica. A ovčice mu, nesvjesne njegove prave naravi, osiguravaju sigurnost, toplinu i redovit obrok to jest porciju hvale i obožavanja, koje njegov narcizam halapljivo traži (zanemarujući povremene i redovite znakove upozorenja, tj. njegova vučjeg ponašanja, u zamjenu za redovite mrvice njegova ispleganog osmijeha/laske). Muškarci koji mrze (žene, a usput i još štošta drugo) počesto primjenjuju spin taktiku iščuđavanja, odnosno u javnosti se histrionski čude ´Ta što sam ja njoj ikada napravio?!`, namjerno se praveći blesavi i slijepi na svoje zakulisne postupke. Iz tog je razloga, sredina u kojoj ženomrsci obitavaju vrlo često zavedena i naizgled nesvjesna njihova pravog lica, jer ga ženomrsci pažljivo prikrivaju utapanjem u trenutnu društvenu prihvatljivost. Primjer prvi. Odbačeni mladić počne raditi divljačke scene nakon što djevojka prekida njihovu dugogodišnju vezu i počne hodati sa njegovim (do tada) najboljim prijateljem. Oboje su naravno jednako sudjelovali u odabiru jedno drugog, što dotadašnji mladić nikako ne može prihvatiti, niti se sa tim pomiriti. Prekid veze, ali čak i više supstitucija najboljim prijateljem, prevelik je udarac za ego odbačenog mladića koji njegova očito nezrela psiha ne može normalno procesuirati. U njemu kao da je okinuo neki prekidač koji ga iz do tada naizgled normalnog dečka (iz dobrostojeće obitelji, koja mu osigurava društveni alibi) transformira u monstruma. Odmah im počinje praviti probleme, ali se uglavnom okomljuje na nju, na koju preusmjerava svu svoju ogorčenost, mržnju i bijes. Pa je recimo danonoćno zove na telefon i prijeti, kako njoj tako i njenoj obitelji, dolazi pred stan njenih roditelja i po ulazu baca stolice i pitare, pred zgradom urliče da im je kćer kurva, blati pred prijateljima na sve moguće načine, povlači veze, čini psine, ocu joj dolazi prijetiti na radno mjesto, pred njenim stanom zvoni noću na parlafon i prijeti da će ubiti nju i sebe, nasred ulice zaustavlja zajedničku prijateljicu koju urotnički poziva na piće i razgovor, na što mu ova otvoreno odgovara: O čemu nas dvoje imamo razgovarati? O tome kako bivšu nazivaš kurvom? Ili o tome kako ćeš sutra i mene nazvati kurvom, jer s tobom nisam htjela na piće? Takvo nekontrolirano ponašanje psihički labilne osobe, očito izbačene iz ravnoteže, traje par mjeseci, dok se napokon taj naizgled uzoran mladić iz dobrostojeće obitelji nije naizgled ponovo uravnotežio. Iako bivšu i dalje naziva kurvom. Primjer drugi. Obudovjela žena iz manjeg mjesta, dolaskom u veću sredinu, upušta se u vezu sa naizgled iznimno mirnim, pa čak i mlakim muškarcem (iz još jedne obitelji za koju inače vrijedi glas da su ugledni). Obitelj je vezu pozdravila, kao i sredina koja je mahom podcrtavala kako je on dobar čovjek iz dobre obitelji koji zaslužuje dobru ženu. No žena je s vremenom primijetila da si ona i njen odabranik ipak ne odgovaraju karakterom i da on pokazuje neke pritajene naznake posesivnosti koje ona nije spremna previdjeti (ma što on, obitelj i sredina mislili o tome). Vezu je prekinula i nastavila samostalno živjeti i raditi. No tada nastupaju problemi. Muškarac se sa prekidom nikako ne miri i pritajena posesivnost u njemu se rasplamsava punom snagom. Počinje je opsjedati, zvati noću, nju, njenu već odraslu djecu i rijetke prijatelje kojima se povjerila, šalje anonimne poruke, čas ljubavne čas prijeteće, zna banuti na vrata, slijediti po gradu, naizmjence potajice prijetiti i moliti, širiti priče kako je ona sigurno drolja jer je on velikodušan i dobar iz dobre obitelji i problem sigurno nije do njega, a potom je presretati na ulici da bi joj se unosio u lice ili čekati u zasjedi da bi ju plačući uvjeravao kako je voli isl. Kako je za tu sredinu on inače dobar čovjek koji dolazi iz dobre obitelji, žena se našla u nezavidnoj situaciji da mora opravdavati sebe i razloge zbog kojih je sa njim prekinula, odnosno da je u očima sredine, u kojoj živi i radi, ona ta koja je nesumnjivo - kriva. Jer on je, kao što je svima već poznato, dobar čovjek iz dobre obitelji i po razmišljanju te sredine - što ona obična samica ima odbiti tako krasnog čovjeka iz tako krasne obitelji, kad on niti pije niti se drogira?! Stoga očito mora da sa njom nešto nije u redu. Iako se intenzitet njegovih opsjedanja s vremenom prorijedio, čak i danas, nakon par godina od prekida, tu i tamo zna ju zaskočiti kakvom porukom, pa je evidentno kako u psihi tog muškarca nema nikakve promjene. Sredina koja ne zna (i/ili ne želi znati) za njegovu zataškanu i (prividnom mlakoćom) prikrivenu narav i dalje problem vidi u toj ženi. I u prvom i u drugom primjeru s razlogom upotrebljavam riječ naizgled, naizgled mirni muškarci i naizgled ponovo uravnoteženi muškarci. Riječ naizgled zato, jer je jasno kako takve osobe uopće nisu mirne niti uravnotežene, jer da jesu, ne bi se tako nezrelo ponašale. Ta za njih su žene drolje i kurve. Mirnoća i ravnoteža samo su njihova fasada, privid, mimikrija, u jednakoj mjeri kao što je privid i izraz ´dobar muškarac iz dobre obitelji`. Upravo su civiliziranost, mirnoća i ravnoteža u takvih osoba naizgledne, a njihovo pravo lice je sakriveno i ispoljava se u trenucima gubitka kontrole nad sobom, gubitka kontrole nad svojom društvenom maskom ´dobrih muškaraca iz dobrih obitelji` (prisjetimo se slučaja naizgled uglađenog diplomate Ljubomira(!) Čučića, koji ´voli` svoju ženu i djecu, a u stvari je klasični narcisoidni obiteljski nasilnik koji ženu mlati, a djecu otima; civilizirani diplomat=fasada, nasilnik=njegovo pravo lice). Okidač već prisutnog nasilja Poznate su nam svima pojave muškaraca koji nakon prekida veza postanu takozvane plačipizde (digresivni detalj za promišljanje: zašto ne i plačikurci?). Muškarci koji se zavuku u neku opskurnu birtiju i pred prikladno neobaviještenom ili šljam publikom, koja im je potrebna kao kisik, pijano cmizdreći i slineći u pivo, nemoćno ližu vlastite rane - blaćenjem, proklinjanjem i vrijeđanjem žena/e koja im je za sve kriva, dok istovremeno se(be) hvale i u nebo uzdižu svoje umišljene vrline, po principu hvalite me usta moja (ne/svjesno se oglušujući o logičko pitanje - ako su tako savršeni zašto su onda prezreni?). Zašto to čine? Zato jer je mrziteljska podsvijest tih osoba spremna učiniti sve, apsolutno sve, samo da se njihova svijest ne suoči sa vlastitom krivnjom i manama, sa vlastitom nemoći i porazom - pa su spremni zavarati i sama sebe, odnosno vlastiti um. To su emocionalno i mentalno nedozrele, nemoćne (impotentne) - ali narcisoidne osobe. Muškarci koji emocionalno i mentalno nisu sazreli, koji nikada nisu odrasli, koji su ostali samoživa deriščad-djeca navikla dobivati sve, ukoliko se bace na pod i počnu urlati. A ako ne dobiju što žele, njihova frustracija raste. Pa se zato, djetinjasti kakvi jesu, nisu u stanju razumno i odraslo nositi sa navalom intenzivnih emocija u prelomnim situacijama u životu - jer to nikada nisu naučili. Oni uopće nisu u stanju prepoznati, razumjeti, kontrolirati, zrelo nadrasti i savladati vlastite nagone i emocije, za to nisu mentalno sposobni, već ih u takvim trenucima pod vodstvom one neizliječene djetinje samožive sebičnosti: a) preplavljuje nemoć (osjećaj ugroženosti), b) potom nekontrolirana frustracija, c) koja zatim prelazi u nekontrolirani gnjev (kojeg preusmjeravaju na žrtvu). Takve nezrele i korijenski sebične (narcisoidne) osobe dakle psihički pucaju te se bez razmišljanja kao balavci prepuštaju nagonima koji ih preplavljuju – gnjevu, mržnji, prebacivanju krivnje, osveti. Njihov mentalni sklop tada se upravo osvetničkim napadom i prebacivanjem/projiciranjem krivnje & kivnje na ženu - brani od spoznaje vlastitog poraza. Odnosno, brani se napadom na najlakšu i najranjiviju žrtvu koja se ne može obraniti (za razliku od muškarca /bivšeg najboljeg prijatelja/ koji bi se fizički mogao obraniti i razbiti mu njušku, pa zato muškarac koji mrzi žene ne napada svog suparnika - već slabiju ženu). Što je naravno kukavički i bijedno, i mrziteljev konačni poraz kao muškarca, čovjeka i ljudskog bića. Kukavice biraju vrijeđanje žene, taj prvi korak nasilja, jer u svome kukavičluku znaju da će verbalnim seksizmom i vrijeđanjem (fizički slabijeg protivnika) proći nekažnjeno. Vrijeđanje je najbliže koliko se takvi muškarci mogu približiti pucanju iz pištolja (dakle dokrajčivanju protivnika bez oružja, njegovom ušutkivanju i anuliranju), a da za to ne budu sankcionirani. Kukavice zato rezoniraju da im pljuvanje po ženama može proći, pa to i čine. Pomišljaju li takvi u tom trenu na vlastitu majku? Ne! „Strah je put do tamne strane. Strah vodi do gnjeva. Gnjev do mržnje. Mržnja do patnje.“ Yoda To su dakle muškarci koji mrze žene. Pođimo stoga Yodinim poučkom unatrag, slijedimo tok majstorovih misli. To su osobe koje - uživaju u izazivanju patnje jer mrze, osobe koje mrze jer su gnjevne, osobe koje su pune gnjeva jer su pune tame, osobe koje su pune tame jer su kukavice. Točnije rečeno - kukavice koje mrze žene jer ih ne mogu nadmašiti, jer ih ne mogu imati. A to očajnički i divljački žele. Njihov um stoga funkcionira na sljedeći način - budući da ih je u svakom pogledu žena nadrasla, ugrozila, oni je pljuvanjem i povlačenjem po blatu žele poniziti, degradirati, baciti i spustiti na svoj nivo. A jedino svođenjem na svoj nivo, nagonski nivo primitivizma, ženomrsci se mogu u svom ograničenom umu sa tim ženama nositi (tko želi znati više: minuciozno). I zato je Šeks nabacio štangu i zato je ministar Milinović pribjegao seksističkom vrijeđanju zastupnice Pusić, jer svoju nemoć (intelektualnu impotenciju) i frustraciju pred ženom, koja ga intelektualno i u svakom drugom pogledu nadmašuje, nije mogao nikako drugačije riješiti, već spuštanjem na onaj nivo koji njegov um jedino dokučuje, na onaj primitivan nivo na kojem mu je nagon/um. To jest na nagonski nivo njegova ugroženog impotentnog uma, to jest da prostite - kurca. Budući da ženu nikako ne može doseći i domašiti, on je vrijeđalačkim riječnikom doslovce spušta ispod pojasa na svoj niski nivo (svog kurca) i doseg svoje stvarne pameti. On ju vrijeđa, jer je ne može nadmašiti, pa je svojim spuštanjem na svoj nivo pokušava nadkurčiti. Ali naravno to vrijedi samo u njegovu nedozrelom umu, koji to nije u stanju doku(r)čiti. Slikovito rečeno, to je kao kad recimo kvartovski pijanac hvatanjem za onu stvar vrijeđa jednu (ili sve) od ovogodišnjih dobitnica Nobelove nagrade za mir, tvrdeći da su dobitnice glupe ženturače, a on je pametan - jer je muškarčina. Naravno, takav muškarac svojim divljaštvom i ogoljavanjem one stvari ne ponizuje žrtve svoga napada, već kao divljaka ogoljava jedino svoj um (to jest miška) i ponizuje samo sebe. O tom divljačkom psihološkom mehanizmu već sam detaljno pisala u Obdukciji divljaštva. Pokojni Stieg Larsson ovu je pojavu genijalno prokužio i opisao u svojoj trilogiji Millenium, donoseći cijeli niz raznoraznih ženomrziteljskih profila. No najčišće uobličuje psihofizički prikaz muškarca koji mrzi žene u liku odvjetnika Bjurmana. Muškarca koji je opet naizgled kulturan pripadnik civiliziranog društva (pa ga čak i prve susjede hvale kako je on divan gospon koji nikad ne bi ni muhu zgazio, jer ih svako jutro počasti osmijehom i dobrim-jutrom), ali koji potajice iza svojih čvrsto zatvorenih vrata, iza besprijekornog odvjetničkog odijela i tog širokog ljubaznog osmijeha, iz samog dna svoje iskompleksirane i isfrustrirane duše mrzi (ženu/e), i verbalnim te fizičkim i seksualnim zlostavljanjem žene/a, ugodi i potvrđuje sebi i svome impotentnom umu (tj. kurcu) - svoju lažnu nadmoć. A u esenciji, takvim postupkom samo prokazuje svoju ljudsku, psihološku, umnu i moralnu - impotenciju/nemoć. Trilogije Millenium i StarWars preporučujem I s njima zaključujem svoju. |
Okreće na buru. Odlično. Ništa jadnije od prezrenog muškarca. A kad su labilni, pa osvetnički uzmu ubojito oružje u ruke - i ništa opasnije. Zanimljivo je da za nas žene narodna izreka odmah prelazi na opasnost, u nekom polu-ozbiljnom, polu-podrugljivom stilu, ništa opasnije od prezrene žene, odnosno čuvaj se prezrene žene skoro kao sinjske ruke, jer su žene u tom stanju, predajom, navodno, sklonije osveti i stvaranju nevolja. No, hajmo sagledati sliku iza lakonskih izreka. Osveta žena doista ponekad može opravdati podrugljiv ton te narodne poštapalice (primjer: prevarena supruga Tigera Woodsa filmski naganja i mlati njega i njegov automobil golf-palicom po ulicama Floride evala!), ali u stvarnosti sigurno ne umanjuje vidljivo izrečno-prešućenu opasnost osvetoljubivosti snažnijeg spola. Slučajevi opasno osvetoljubivih muškaraca koji posežu za oružjem statistički ipak jesu kudikamo češći (jedan u nizu primjera: solinsko ubojstvo i samoubojstvo odbačenog ljubavnika), nego slučajevi žena koje u osveti posežu za oružjem. Labilni, gnjevni i naoružani muškarci u svojoj su osveti ubojiti. !No pozor, bez obzira na statistiku, ne umanjujem potencijalnu smrtonosnu opasnost samog osjećaja osvetoljubivosti ni kod jednog spola. Bez obzira o kojem se spolu radilo, opasnost je opasnost. Napose kada pređe u nasilje, prvo verbalno, a na koncu i fizičko. Razlika se dakle većinom pojavljuje u intenzitetu, njegovoj manifestaciji i realizaciji. A smrtni ishod je tragičan, bez obzira na spolnu pripadnost osobe koja je povukla obarač! Prije krajnje faze ispoljavanja osvete (kad dođe do oružja), postoje prethodni stupnjevi manifestacije osvetničkog iživljavanja, a prvi korak u tom krivom smjeru je : 1. verbalno i psihičko zlostavljanje (ponižavanje/blaćenje osobe koja osvetnika nadmašuje/odbacuje, i ponižavanje/blaćenje svake sljedeće osobe koja osvetnika nadrasta i nadmašuje - koja ga ugrožava), 2. sljedeći korak je eskalacija u fizičko nasilje (maltretiranje, zlostavljanje), 3. a zadnji korak tog zloćudnog mehanizma je smrtna presuda (žrtvi i eventualno sebi). U patološkijim slučajevima redovito dolazi do pogoršanja tog korijenski zloćudnog stanja, odnosno do razvoja u pravcu fizičkog nasilja. Ovaj ću se put osvrnuti na prvi korak zloćudnosti kod snažnijeg spola, odnosno na muškarce koji "samo" mrze i vrijeđaju žene, jer su ih one negdje, nekada, nekako – prozrele, prezrele, odbacile, zamijenile, nadmašile (ugrozile). Vrlo je zanimljivo da se takvi muškarci često mimikrično skrivaju/utapaju upravo u okružje žena, čije društvo i pažnju planski traže i koriste, kako bi izgradnjom alibija ženoljupca prikrili svoju pravu narav ženomrsca. Dakle čine to da bi prikrili onu pravu zatomljenu narav, koja se ipak ispoljuje u određenim situacijama, najčešće kada naiđe osoba/žena koja je prozrela njihovu krinku. Ženomrsci su (kao) vuk koji se u janjećoj koži ugnijezdi usred stada ovčica, a ovčice mu, nesvjesne njegove prave naravi, osiguravaju sigurnost, toplinu i redovit obrok (zanemarujući povremene i redovite znakove upozorenja, tj. njegova vučjeg ponašanja, u zamjenu za redovite porcije njegova osmijeha/laske). Muškarci koji mrze žene (a i još štošta drugo) počesto primjenjuju spin taktiku iščuđavanja, odnosno, u javnosti se čude ´ta što sam ja njoj ikada napravio?!`, namjerno se praveći blesavi i slijepi na svoje zakulisne postupke. Iz tog je razloga, sredina u kojoj ženomrsci obitavaju, vrlo često zavedena i naizgled nesvjesna njihova pravog lica, jer ga ženomrsci pažljivo prikrivaju utapanjem u trenutnu društvenu prihvatljivost. Primjer prvi. Odbačeni mladić počne raditi divljačke scene nakon što djevojka prekida njihovu dugogodišnju vezu i počne hodati sa njegovim (do tada) najboljim prijateljem. Oboje su, naravno, jednako sudjelovali u odabiru jedno drugog, što dotadašnji mladić nikako ne može prihvatiti, niti se sa tim pomiriti. Prekid veze, ali čak i više supstitucija najboljim prijateljem, prevelik je udarac za ego odbačenog mladića, koji njegova očito nezrela psiha ne može normalno procesuirati. U njemu kao da je okinuo neki prekidač koji ga, iz do tada naizgled normalnog dečka (iz dobrostojeće obitelji, koja mu osigurava društveni alibi), transformira u monstruma. Odmah im počinje praviti probleme, ali se uglavnom okomljuje na nju, na koju preusmjerava svu svoju ogorčenost, mržnju i bijes. Danonoćno je zove na telefon i prijeti, kako njoj tako i njenoj obitelji, često svraća pred stan njenih roditelja i po ulazu baca stolice i pitare, pred zgradom urliče da im je kćer kurva, blati svoju bivšu pred prijateljima na sve moguće načine, povlači veze, čini psine, ocu joj dolazi prijetiti na radno mjesto, pred njenim stanom zvoni noću na parlafon i prijeti da će ubiti nju i sebe, nasred ulice zaustavlja zajedničku prijateljicu koju urotnički poziva na piće i razgovor, na što mu ova otvoreno odgovara: O čemu nas dvoje imamo razgovarati? O tome kako bivšu nazivaš kurvom? Ili o tome kako ćeš sutra i mene nazvati kurvom, jer s tobom nisam htjela na piće? Takvo nekontrolirano ponašanje psihički labilne osobe, očito izbačene iz ravnoteže, traje par mjeseci, dok se napokon taj naizgled uzoran mladić iz dobrostojeće obitelji nije naizgled ponovo uravnotežio. Iako bivšu i dalje naziva kurvom. Primjer drugi. Obudovjela žena iz manjeg mjesta, dolaskom u veću sredinu, upustila se u vezu sa naizgled iznimno mirnim, pa čak i mlakim muškarcem (iz još jedne obitelji za koju inače vrijedi glas da su ugledni). Obitelj je vezu pozdravila, kao i sredina koja je mahom podcrtavala kako je on dobar čovjek iz dobre obitelji koji zaslužuje dobru ženu. No žena je s vremenom primijetila da si ona i njen odabranik ipak ne odgovaraju karakterom i da on pokazuje neke pritajene naznake posesivnosti koje ona nije spremna previdjeti (ma što on, obitelj i sredina mislili o tome). Vezu je prekinula i nastavila samostalno živjeti i raditi. No tada nastupaju problemi. Muškarac se sa prekidom nikako ne miri i pritajena posesivnost u njemu se rasplamsava punom snagom. Počinje je opsjedati, zvati noću, kao i njenu već odraslu djecu i rijetke prijatelje kojima se povjerila, šalje joj anonimne poruke, čas ljubavne čas prijeteće, tu i tamo zna joj banuti na vrata, slijediti po gradu, naizmjence potajice prijetiti i moliti, širiti priče kako je ona sigurno drolja, jer je on velikodušan i dobar iz dobre obitelji i problem sigurno nije do njega, a potom ju presretati na ulici da bi joj se unosio u lice, čekao u zasjedi da bi je plačući uvjeravao kako je i dalje voli isl. Kako je za tu sredinu on inače dobar čovjek koji dolazi iz dobre obitelji, žena se našla u nezavidnoj situaciji da mora opravdavati sebe i razloge zbog kojih je sa njim prekinula, odnosno da je u očima sredine u kojoj živi i radi, ona ta koja je nesumnjivo - kriva. Jer on je, kao što je svima već poznato, dobar čovjek iz dobre obitelji i po razmišljanju te sredine - što ona obična samica ima odbiti tako krasnog čovjeka iz tako krasne obitelji, kad on niti pije niti se drogira?! Stoga, po mišljenju te sredine, očito je da sa njom nešto nije u redu. Iako se intenzitet njegovih opsjedanja s vremenom prorijedio, čak i danas, nakon par godina od prekida, tu i tamo zna ju zaskočiti kakvom porukom, pa je evidentno kako u psihi tog muškarca nema nikakve promjene. Sredina koja ne zna (ili ne želi znati) za njegovu zataškanu i (prividnom mlakoćom) prikrivenu narav i dalje problem vidi u toj ženi. I u prvom i u drugom primjeru s razlogom upotrebljavam riječ naizgled, naizgled mirni muškarci i naizgled ponovo uravnoteženi muškarci. Naizgled zato, jer je jasno kako takve osobe uopće nisu mirne niti uravnotežene, jer da jesu, ne bi se tako nezrelo ponašale. Ta za njih su žene drolje i kurve. A mirnoća i ravnoteža su samo njihova fasada, privid, mimikrija, u jednakoj mjeri kao što je i izraz ´dobar muškarac iz dobre obitelji` - privid. Upravo su civiliziranost, mirnoća i ravnoteža u takvih osoba naizgledne, a njihovo pravo lice je sakriveno i ispoljava se u trenucima gubitka kontrole nad sobom, gubitka kontrole nad svojom društvenom maskom ´dobrih muškaraca iz dobrih obitelji` (prisjetimo se slučaja naizgled uglađenog diplomate Ljubomira(!) Čučića, koji ´voli` svoju ženu i djecu, a u stvari je klasični narcisoidni obiteljski nasilnik koji ženu mlati, a djecu otima; civilizirani diplomat=fasada, nasilnik=njegovo pravo lice). Okidač već prisutnog nasilja Poznate su nam svima pojave muškaraca koji nakon prekida veze postanu takozvane plačipizde. Muškarci koji se zavuku u neku opskurnu birtiju i pred prikladno neobaviještenom ili šljam publikom, koja im je potrebna kao kisik, pijano cmizdre i sline u pivo, nemoćno ližu vlastite rane - blaćenjem, proklinjanjem i vrijeđanjem žena/e koja im je za sve kriva, dok istovremeno hvale se(be) i uzdižu u nebo svoje umišljene vrline, po principu hvalite me usta moja (ne/svjesno se oglušujući o logičko pitanje - ako su tako savršeni zašto su onda prezreni?). Zašto to čine? Jer je mrziteljska podsvijest tih muškaraca spremna učiniti sve samo da se njihova svijest ne suoči sa vlastitom krivnjom i manama, sa vlastitom nemoći i porazom - pa su zato spremni zavarati i same sebe, odnosno vlastiti um. Riječ je o emocionalno i mentalno nedozrelim, nemoćnim (impotentnim) - ali narcisoidnim osobama. Muškarcima koji emocionalno i mentalno nisu sazreli, koji nikada nisu odrasli, koji su ostali samoživa deriščad-djeca navikla dobivati sve, ukoliko se bace na pod i počnu urlati. A ako ne dobiju što žele, njihova frustracija raste. Pa se zato, djetinjasti kakvi jesu, nisu u stanju razumno i odraslo nositi sa navalom intenzivnih emocija u prelomnim situacijama u životu - jer to nikada nisu naučili. Takvi muškarci uopće nisu u stanju prepoznati, razumjeti, kontrolirati, zrelo nadrasti i savladati vlastite nagone i emocije, za to nisu mentalno sposobni, već ih u takvim trenucima pod vodstvom one neizliječene djetinje samožive sebičnosti: a) preplavljuje nemoć (osjećaj ugroženosti), b) potom nekontrolirana frustracija, c) koja zatim prelazi u nekontrolirani gnjev (kojeg preusmjeravaju na žrtvu). Takve nezrele i korijenski sebične (narcisoidne) osobe tada psihički pucaju te se bez razmišljanja kao balavci prepuštaju nagonima koji ih preplavljuju – gnjevu, mržnji, prebacivanju krivnje, osveti. Njihov mentalni sklop se tada upravo osvetničkim napadom i prebacivanjem/projiciranjem krivnje i kivnje na ženu - brani od spoznaje vlastitog poraza. Odnosno, brani se napadom na najlakšu i najranjiviju žrtvu koja se ne može obraniti (za razliku od muškarca/bivšeg najboljeg prijatelja/ koji bi se fizički mogao obraniti i razbiti mu njušku, pa zato muškarac koji mrzi žene ne napada svog suparnika već slabiju ženu). Što je, naravno, kukavički i bijedno i mrziteljev konačni poraz kao muškarca, čovjeka i ljudskog bića. Kukavice biraju vrijeđanje žene, prvi korak gaženja, jer u svome kukavičluku znaju da će verbalnim seksizmom i vrijeđanjem (fizički slabijeg protivnika), proći nekažnjeno. Vrijeđanje je najbliže koliko se takvi muškarci mogu približiti pucanju iz pištolja (dakle dokrajčivanju protivnika bez oružja, njegovom ušutkivanju i anuliranju), a da za to ne budu sankcionirani. Kukavice zato rezoniraju da im pljuvanje po ženama može proći, pa to i čine. Pomišljaju li takvi na vlastitu majku? Ne! „Strah je put do tamne strane. Strah vodi do gnjeva. Gnjev do mržnje. Mržnja do patnje.“ Yoda To su dakle muškarci koji mrze žene. Pođimo stoga Yodinim poučkom unatrag, slijedimo tok majstorovih misli, to su osobe koje - uživaju u izazivanju patnje jer mrze, osobe koje mrze jer su gnjevne, osobe koje su pune gnjeva jer su pune tame, osobe koje su pune tame jer su kukavice. Točnije rečeno - kukavice koje mrze i gaze žene, jer ih ne mogu nadmašiti, jer ih ne mogu imati. A to očajnički i divljački žele. Njihov um stoga funkcionira na sljedeći način - budući da ih je u svakom pogledu žena nadrasla, ugrozila, oni je pljuvanjem i povlačenjem po blatu žele poniziti, degradirati, baciti i spustiti na svoj nivo. A jedino svođenjem na svoj nivo, nagonski nivo primitivizma, ženomrsci se mogu u svom ograničenom umu sa tim ženama nositi (tko želi znati više: minuciozno). I zato je Šeks nabacio štangu i zato je ministar Milinović pribjegao seksističkom vrijeđanju zastupnice Pusić, jer svoju nemoć (intelektualnu impotenciju) i frustraciju pred ženom, koja ga intelektualno i u svakom drugom pogledu nadmašuje, nije mogao nikako drugačije riješiti, već spuštanjem na onaj nivo koji njegov um jedino dokučuje, na onaj primitivan nivo na kojem mu je nagon/um. To jest na nagonski nivo njegova ugroženog impotentnog uma, to jest da prostite - kurca. Budući da ženu nikako ne može doseći i domašiti, on je vrijeđalačkim riječnikom spušta doslovce ispod pojasa na svoj vlastiti niski nivo (nivo svog kurca) i doseg svoje stvarne pameti. On ju vrijeđa, jer je ne može nadmašiti, pa je svojim spuštanjem na svoj nivo pokušava nadkurčiti. Ali to naravno vrijedi samo u njegovu nedozrelom umu, koji to nije u stanju doku(r)čiti. Slikovito rečeno, to je kao kad recimo kvartovski pijanac hvatanjem za onu stvar, vrijeđa jednu (ili sve) od ovogodišnjih dobitnica Nobelove nagrade za mir, tvrdeći da su dobitnice glupe ženturače, a on je pametan - jer je muškarčina. Naravno, takav muškarac svojim divljaštvom i ogoljavanjem one stvari ne ponizuje žrtve svoga napada, već kao divljaka ogoljava svoj um (to jest miška) i ponizuje samo sebe. O tom sam divljačkom psihološkom mehanizmu već detaljno pisala i u Obdukciji divljaštva. Pokojni Stieg Larsson ovu je pojavu genijalno prokužio i opisao u svojoj trilogiji Millenium, donoseći cijeli niz raznoraznih ženomrziteljskih profila. No najčišće uobličuje psihofizički prikaz muškarca koji mrzi žene u liku odvjetnika Bjurmana. Muškarca koji je opet naizgled kulturan pripadnik civiliziranog društva (pa ga čak i prve susjede hvale kako je on divan gospon koji nikad ne bi ni muhu zgazio, jer ih svako jutro počasti osmijehom i dobrim-jutrom), ali koji potajice iza svojih čvrsto zatvorenih vrata, iza besprijekornog odvjetničkog odijela i tog širokog ljubaznog osmijeha, iz samog dna svoje iskompleksirane i isfrustrirane duše mrzi ženu/e, i verbalnim te fizičkim i seksualnim zlostavljanjem žene/a, ugodi i potvrđuje sebi i svome impotentnom umu (tj. kurcu) - svoju lažnu nadmoć. A u esenciji, takvim postupkom samo prokazuje svoju ljudsku, psihološku, umnu i moralnu - impotenciju/nemoć. Trilogije Millenium i StarWars preporučujem I s njima zaključujem svoju. |
In memoriam Ljubo Stipišić – Delmata I hvala Vam barba, za svaku rič i kadenu. |
Puše orkansko jugo, grad se opet crni od ugljena. A jučer je bio međunarodni dječji dan. Što je sve majka spremna učiniti da bi spasila svoje dijete i što je sve majka spremna učiniti da bi očuvala život vlastitog djeteta. Platiti cijenu života, učiniti neučinivo, ponoviti Sofijin izbor, podnijeti užasnu žrtvu, čak ga i napustiti, odreći ga se? Svaka majka će bez oklijevanja reći da je za svoje dijete spremna dati i vlastiti život. I dala bi ga. Sjećam se jednog davnog razgovora u šarolikom društvancu, ne sjećam se više ni koji je povod bio, no nekako se nadošlo i na ovu temu gdje je jedna od djevojaka izrekla, više spontanom emocijom nego promišljanjem, da bi majka ako joj dijete umire od gladi prodala i sebe da ga nahrani, na što se jedan mladić gotovo zgađeno trznuo i rekao joj da šuti jer su to gluposti koje nitko normalan ne bi izgovorio, a kamoli učinio. Slušajući ga pomislih – ne znaš ti što je majka hrabrost, čemu gnušanje, zašto podcjenjuješ ljudski očaj i majčinsku sebežrtvu, još si mlad, pričekaj, odrast ćeš, jednom biti ćeš otac, vidjet ćeš. Danas kad jest otac, sjetim ga se i pitam se - je li ublažio svoje stavove, što bi on danas bio spreman učiniti za vlastitu djecu, što bi on danas smatrao učinljivim. Ili mu je to jednako nezamislivo, jednako neprihvatljivo, jednako gadljivo kao nekada? Čovjek s vremenom uvidi da život u svojoj nepredvidivoj okrutnosti i nevjerojatnim obratima često lomi kičmu i najprincipijelnijima. A roditelj se tada zbog spasa vlastita potomstva nađe u situaciji zgaziti sve svoje moralne zakone. Dati svoj život nekada je, koliko god to okrutno zvučalo, najveća, ali i naj-posljednja žrtva. Jer poslije smrti više nema promišljanja. Promišljaju samo oni koji preostaju, oni koji s počinjenim izborom moraju živjeti. Prije koji dan dirnula me priča o mladom čovjeku i njegovoj sestri koji su nakon 32 godine života u Americi uspjeli pronaći svoju biološku majku u Vijetnamu. Tih je dana u Saigonu vladao kaos, pred sam pad grada Amerikanci su panično bježali pred Vietkongom i u zadnje avione ukrcavali djecu iz miješanih veza (američkih vojnika i lokalnih djevojaka), jer su se bojali osvete. Očajne mlade majke ponesene strahom, brigom i sveopćom histerijom ukrcavale su svoju djecu na američke avione da ih spase, bez znanja gdje ti avioni uopće idu i kako će se i kada s njima opet vidjeti. Jedan od tih aviona se srušio, a ova je majka mislila da su njena djeca poginula. Sva su djeca odvedena u razne udomiteljske obitelji širom svijeta i posvojena. Tada sedmogodišnji dječak i njegova sestra su, iako odrasli i odgojeni u Americi, cijeli život tražili svoju biološku majku i naposlijetku je nakon 32 godine pronašli. Ovaj sada odrasli čovjek veli da se u susretu sa svojom majkom ponovo osjećao kao izgubljeni sedmogodišnji dječačić, dječačić koji je napokon našao poznato lice svoje majke. Tražili su majku, otac se ne spominje. Ta koliko je samo bolno krhka ta (ne)raskidiva veza između roditelja i djeteta. U jednom kratkom i potresnom video-isječku koji kruži portalima (toliko uznemirujućem da ga zapadnjački um odbacuje, jer grozotom nalikuje na kakav loš snuff-film), snimatelji i humanitarci ulaze u pusto afričko selo gdje dvoje potpuno izgladnjele i napuštene djece doslovce umire pred očima kamere. Punašnu bjelkinju koja potreseno jeca pridržavaju sa obje strane da ne padne, dok snimatelj na tlu zumira žive dječje kosture nad kojima reporter (ili humanitarac) objašnjava situaciju. Sve u toj snimci je toliko krivo, toliko pogrešno, toliko neizrecivo užasno, toliko izopačeno, da um zapadnjačkog čovjeka naviknutog na komoditet odbija vjerovati u to što očima vidi, da odbija vjerovati u postojanje takvog neizrecivog užasa osim na filmu - ´to su gluposti koje nitko normalan ne bi izgovorio/svjedočio, a kamoli učinio/povjerovao.` Zašto bi to bilo toliko nezamislivo? U jednakoj su mjeri mnogi za vrijeme II.svjetskog rata i poslije njega, zbog nesposobnosti nošenja sa spoznajom takvog (do tada) sa ničim mjerljivog užasa, odbijali vjerovati u nacistički plan ´konačnog rješenja` i postojanje peći u kojima su masovno spaljivani ljudi. Odbijali su vjerovati čak i poslije otkrića koncentracijskih logora, pa čak i poslije predočenih fotografija, filmova i žurnala. Suočen sa nemjerljivim užasom, um se u samozaštiti, u bijegu od boli, često zatvara. Nije dobro kad takav i ostane. Zatvaranje očiju pred užasom neće učiniti da užas nestane. Prekjučer je na apel UNICEFa održan humanitarni koncert u Splitu za napaćenu djecu Roga Afrike, jer nakon višegodišnjih suša, građanskih ratova i svih mogućih užasa, djeca opet umiru od gladi. Opet preko ekrana gledamo iste slike kosturolikih beba ogromnih očiju i slušamo iste apele kao i prije 30ak godina za djecu Biafre. Opet isto licemjerje zapadnog svijeta koje se tovi na račun te sirotinje i preko otvorenih rana lijepi flastere. A majke su nemoćne, potpuno nemoćne dok im djeca prekrivena oblakom muha umiru u naručju. Tko uopće sumnja da bi te majke učinile sve da spase svoju djecu, ali one nemaju načina da ih spase. Tisuće židovskih obitelji iz Poljske, Češke, Slovačke, Austrije i Njemačke svoju su djecu pred sam početak II.svjetskog rata ukrcale na vlak i Kindertransportom poslale na put preko cijele Europe u Englesku da ih sklone od nacista. Većina te siročadi više nikada nije vidjela svoje pobijene roditelje. Kada su rakete V-1 svakodnevno padale na London i pretvarale ga u pepeo, londonske su majke svoju djecu vlakovima slale na selo, nepoznatim obiteljima na skrb, daleko od sebe, ne znajući hoće li i same preživjeti, da barem spase djecu ako ne i sebe. Sa perona su im mahale bijelim rupčićima i skrivale suze. U potresnom izraelsko-francuskom filmu "Idi, živi i postani" kojeg je nedavno emitirala i domaća televizija, vrlo je dirljivo kroz prizmu napuštenog djeteta opisana izraelska „Operacija Mojsije“ (´80te) i sudbina etiopskih Židova, koji su u bijegu od gladi preseljeni u Izrael, te kao pripadnici crne rase bili izloženi strašnom šikaniranju domaćeg stanovništva. U ovom filmu jedna afrička majka kršćanka svoje jedino preživjelo dijete podvaljuje u transport kao židovsko i šalje ga u Izrael u nepoznato, ona ne plače, suze su joj usahnule, nema ni rupčića da bi njim mahala, ostao je samo očaj, odriče ga se da mu spasi život - idi, živi i postani. I što je sve majka/roditelj spremna učiniti da bi spasila svoje dijete. Velim vam, u očaju bezizlazne situacije, spremna je učiniti sve. Ali nekada ni to sve nažalost nije dovoljno. |