gospon profesor

utorak, 28.10.2008.

Jedan dan u životu gospona profesora (četvrti dio)

Ma, gledajte, nije mi namjera ništa mistificirati, barem ne previše ;). Zapravo bih rekao da već naslućujete o čemu se radi.

Govoriti učenicima, vlastitoj djeci, bilo kome… tako da te se čuje znači biti istinski prisutan. To nije nekakva „istočnjačka“ kvaziduhovna formula nego nešto vrlo konkretno. Znamo kako govori i kakav dojam na nas ostavlja osoba kojoj zapravo nije stalo do nas, koja samo odrađuje posao. Znamo sve o ironiji i cinizmu, više ne znamo kako se izraziti bez sugeriranja nekakve meta razine. Biti istinski prisutan je stanje svijesti (ili, ako hoćete, duha) u kojem ste i vi i osobe oko vas svjesnije sebe i drugih, svjesnije situacije i onoga što se događa. To ima veze s usredotočenošću, s fokusiranjem pažnje, s bivanjem ovdje i sada. U osnovi, riječ je o nečem toliko jednostavnom i temeljnom da je (upravo zato?) današnjem čovjeku – zarobljenom u vrzinom kolu društva spektakla – kompliciranije od, štojaznam, teorije relativnosti.

Osim toga, kad dođem u razred koji me ignorira, jasno mi je da su sve njih ignorirali tijekom školovanja, a možda ih odrasli u njihovom životu općenito ignoriraju. Sjedim tako ispred njih, katkad ostane nešto vremena na kraju sata, mogli bismo popričati, ali, ako to sam ne iniciram, jednostavno zaborave da sam s njima.

Kako ih, dakle, odgajam? Ne mogu od riječi do riječi reproducirati o čemu govorim i kako, ali, osnovna pretpostavka je da sam prisutan. Osjetim se (inspiracija i to, sjećate se?) dovoljno snažnim da se probijem kroz njihove otpore, dovoljno spremnim da eskiviram sve neizbježne verbalne ispade (nemojte se zavaravati, znaju biti gadni). Sjednem na klupu, ili negdje među njih (efekt jednak onome kad glumac prekorači rampu), i govorim – i to prirodnim, a nikako ne onim, sjećate ga se, povišenim, unjkavim, iritantnim „profesionalnim“ glasom dosadnog profe – govorim zapravo neke elementarne stvari o tome gdje smo, tko sam ja njima, tko su oni meni, što ovdje radimo, zašto smo sada tu, kako se trebamo odnositi jedni prema drugima, i kako bi naši susreti (ne „satovi“) trebali izgledati. Govorim im posve otvoreno, ljudski, ne skrivajući se iza maske neranjivosti, i svjestan sam da me odjednom vide i čuju, da smo tu, zajedno... Često imam dojam kako su zapravo jako zapušteni, razapeti i ostavljeni na vjetrometini između dvaju životnih razdoblja, dojam da se njima godinama nitko nije doista bavio, dojam da su prepušteni sebi tko zna od kad… Hranjeni medijskim otpatcima i fast foodom. I sva ta njihova grubost i odbojnost je jedini patetični štit što ga imaju pred hladnim i nezainteresiranim svijetom koji ih okružuje i koji im šalje poruku da su loši i da od njih nikad neće biti ništa, štit kojim čak uspiju zavarati i zastrašiti površnog promatrača…

I tako, dogodi se neki susret na emotivnoj razini, na nesvjesnoj razini, mogao bih to sad konceptualizirati ovako ili onako… nešto se dogodi, nešto se pojavi u učionici, lica omekšaju, riječi postanu tiše i ljubaznije, i onda počnem naslućivati što se misli pod tim da biti učitelj nije profesija i „posao“ nego poziv.

Uglavnom, takav sat obično predstavlja prekretnicu; nakon njega se radi drugačije, moj boravak u razredu više se ne ignorira, počnu me, štoviše veselo, pozdravljati i na hodniku… Odjednom sam primijećen, osjećam se, ono, živ! :)

Svakog dana nahrupimo u tu zgradu, provedemo pola dana u njoj, navodno zajedno, ali susreta, istinskih susreta – u bezglavoj jurnjavi za… čime?... ispunjavanjem plana i programa? realizacijom HNOS-a? – gotovo da i nema.

A bez toga nema ni smisla.

28.10.2008. u 21:06 • 18 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

  listopad, 2008 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Svibanj 2024 (1)
Travanj 2024 (5)
Ožujak 2024 (2)
Veljača 2024 (17)
Siječanj 2024 (1)
Svibanj 2023 (2)
Travanj 2023 (1)
Travanj 2021 (1)
Ožujak 2021 (1)
Veljača 2020 (1)
Siječanj 2020 (1)
Studeni 2019 (1)
Ožujak 2019 (1)
Veljača 2019 (1)
Prosinac 2018 (1)
Rujan 2018 (1)
Veljača 2018 (1)
Prosinac 2017 (1)
Siječanj 2017 (2)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (1)
Srpanj 2016 (1)
Lipanj 2016 (1)
Svibanj 2016 (3)
Ožujak 2016 (1)
Veljača 2016 (1)
Siječanj 2016 (1)
Studeni 2015 (1)
Rujan 2015 (1)
Srpanj 2015 (1)
Svibanj 2015 (1)
Travanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Veljača 2015 (1)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (1)
Studeni 2014 (1)
Rujan 2014 (1)
Kolovoz 2014 (3)
Srpanj 2014 (2)
Lipanj 2014 (3)
Travanj 2014 (2)
Ožujak 2014 (2)
Veljača 2014 (5)
Siječanj 2014 (3)
Prosinac 2013 (1)
Studeni 2013 (2)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv


Komentari da/ne?

Opis bloga



Eksperimentalna
autobiografska fikcija.

Dobro je imati na umu
moguću razliku
između blogera
gospona profesora
i autora kao privatne osobe.

darko.milosichr@gmail.com

Orijentiri

Škola je zjenica svih društvenih ustanova,
a učitelj je zjenica te zjenice.

Sartre

Prvo podignemo prašinu,
a zatim se tužimo da ne vidimo.

Berkeley

Put van vodi kroz vrata.
Zašto nitko neće upotrijebiti taj izlaz?

Konfucije

Cilj mi je naučiti vas da od prikrivene besmislice
napredujete do nečega što je očito besmisleno.

Wittgenstein

Ma koliko bilo izazovno istraživati nepoznato,
još je izazovnije propitivati poznato.


Kaspar

Neuroza je zamjena za legitimnu patnju.

Jung

Ni budućnost više nije što je nekad bila

Valery

webArhiv@