MATE VLAČIĆ: FAMEJOLOGIJA

08 siječanj 2014

1. Problem istraživanja

Krajem godine aktualizirala se moja tema-fameja. Ta ipak sam samoprozvani famejolog, začetnik i/ili poticatelj mnogih famejoloških projekata unutar flacijanističkog pokreta.

Počinjem sa hipotezom ovog rada.

Razlikujem dvije vrste fameji:

a) Stečenu ili naslijeđenu
Sve je počelo u, kako je pensatori (umnici) nazivaju, nuklearnoj ili jezgrastoj fameji.

Stečena/naslijeđena od mojega oca Mote/Mate/Matija, u našoj fameji zvanog Mate Drugi, i matere Tonke. Otac je dočekao 110, mater je umrla mlaja-105!

Zajedno su stvorili, mater je rodila, šestero djece: tri plus tri, tri sina, tri kćeri.

Naša fameja je bila tipična višegeneracijska zajednica roditelja i nas djece. Rođeni smo početkom dvadesetog stoljeća, priznajmo u vrijeme faktičnog feudalizma. Naša fameja Vlačić ostvarila se kao zajednica zasnovana na ekonomskim temeljima i vezama, na podjeli rada uz žlicu ljubavi.

Prije par stotina godina moji preci su bili uvaženi, imućni i plemeniti građani Labina.

Mate Balota, pretelo i mentor, istražio je i dokazao naše porijeklo. Došao je do Andreasa Franković-Vlačić i Jakobine Luciani, oca i materi velega prognanika i heretika Moteta Vlacića Ilirika. On je prvi u našoj fameji, koliko se zna, imao dvije zakonite žene, kćeri pastora nota bene, a sveukupno četrnaestero žive djece.

Moj imenjak i prezimenjak, moj predak Mote/Matija, u fameji ga nazivamo Mate Prvi je bi najmlaji od sedan dece.

Majka, plemenita Jacobea od Bartolomea Luciania, iz plemićke obitelji koja je Svetoj Materi Crkvi u prošlosti dala zemljište za samostan i župnika, a u grbu (znakovito, znakovito!) imade –ribu (ihtis, grčki. 0ǸÍÂ: ikhthys , riba; kršćanski simbol, koristio se kao akronim za izraz: »Isus Krist, Božji Sin, Spasitelj.«), umire pri porodu budućega protestantskog teologa. Andreas joj se pridružuje dvanaest godina kasnije.


b) Stvorenu ili ostavljenu u nasljedstvo
Za svoga dugoga života stvorio sam ili sudjelovao u stvaranju tri fameja.

Navest ću neke:

b1) sa suprugom numero uno Đovaninom dobio sam dva sina i kćer.
b2) sa suprugom numero due Dominom rođenom Turini, svojom prvom ljubavlju, oženio sam se u četvrtoj životnoj dobi. Zbog objektivno-subjektivnih okolnosti nemamo biološke djece. Fameju čine njena mama, sestra, kao i naše dvorkinje Đulija, Milka i njen suprug, naš domar i vozač Josip (Bepo).
b3) FLACIJANISTI svih zemalja koji su se ujedinili na moj poziv moja su, kako bi pensatori rekli, fameja ''zasnovana na emotivnim vezama, jedinica zajedničke potrošnje'', dok njezini članovi privređuju izvan fameji.



2. Metode istraživanja
Promatranje okruženja, anketiranje i razgovori.

Opserviram svoju marginalnost, uže i šire okruženje, već deset desetljeća. Akumulirala se, dakle, zavidna kvantiteta i kakvoća životnog iskustva.

Članovima svih svojih fameja poslao sam anketno pismo, sa samo dva zatvorena pitanja, sljedećeg sadržaja:
'' ANKETNO PISMO
1. Slažete li se sa tezom velike ruske duše Lava Nikolajevića Tolstoja , napisanoj u kultnoj Ani Karenjini: ‘’Sve sretne obitelji nalik su jedna na drugu, svaka nesretna obitelj nesretna je na svoj način.’’?
a) da
b) ne

2. Smatrate li se članom naše stečene ili stvorene fameji?
a) da
b) ne''

Uz anketni listić bilo je priloženo popratno pismo sa osnovnim tezama (navedenih u odjeljku ''Problem istraživanja'').

3. Rezultati istraživanja
a) Kod članova PRVE FAMEJI ostvaren je stopostotni odaziv. Sa suprugom numero uno razgovarao sam u četiri oka, u našoj kući, koju sam joj ostavio na doživotno korištenje. Rado je sudjelovala u istraživanju.

Ispili smo dvije bire, pojeli cijeli oval domaćeg pršuta i sira, zasladili se tortom, voćnom, laganom, prste da poližeš. Zamolio sam je tri komada za doma, za suprugu numero due i tašćicu.

Zamolio sam DM da najstarijoj kćeri Ani pošalje anketni listić poštom. Stigla je moja Anica odgovoriti iako ima posla sa svojim svekrvom.

U anketiranju su sudjelovali i moji sinovi i njihove obitelji. Iako je zauzet, na pitanja je odgovorio moj sin, u fameji poznat kao Mate/Mote/Matija Četvrti, i njegova trenutna supruga Čedna, kao i unuke Martina i Celija. Cijela fameja tradicionalno je ostala u dobrim odnosima sa Natalijom, prvom suprugom Mate/Mote/Matije Četvrtog, i nju smatramo članom obitelji, tako da je i ona sudjelovala u istraživanju, kao i njeni sinovi Matija, u fameji znani kao Mate/Mote Peti i njegov brat Frane.

Prvu fameju čini i moj najmlađi sin Đani (Ivan), ihtiolog i pastor, japanska nevjesta Yasuyo, i njihova djeca Akihito i Aiko Vlačić.

b) Anketiranje većine članova DRUGE FAMEJI (Žena numero due Domina, njena sestra Petrica, njihova majka Betina, i prateće osoblje) obavljeno je za vrijeme popodnevnog tea at five o'clock.

c) Flacijanista svih zemalja ima (uvijek i zauvijek) sto četrdeset i četiri (brojkom: 144), ni više ni manje. Nove članove primamo kada se stari članovi biološkim ili drugim sredstvima ispišu. Svim flacijanistima, ma gdje bili, su na kućne adrese odaslana pisma sa anketnim listićem. U roku od petnaest dana pisma su vraćena, već su i obrađena.

Dakle, čujte i počujte, urbi et orb, habemus resultsi: u famejološkom istraživanju je sudjelovalo 164 ispitanika.

Na prvo pitanje je sto posto ispitanika zaokružilo odgovor a) da.
Na drugo pitanje su svi anketirani također zaokružili odgovor a) da.

4. Zaključna razmatranja
U istraživanju se polazi od teze da postoje dva tipa fameji:stečena i stvorena.

Svi ispitanici slažu se sa tezom Lava Tolstoja i sa tezom o sretnim i nesretnim obiteljima, i sa autorovom tezom o stvorenim ili nasljeđenim i stečenim ili ostavljenima u nasljedstvo obiteljima.

Osim u diktatorskim režimima, gdje za velike vođe, omiljene očeve i sinove, glasa preko devedeset posto zajednice, rijetka je pojava ovakvog jednoumlja u istraživanjima društvenih fenomena.


Bibliografija
Bešker, Inoslav: Obitelj, riječ dana, jutarnji list, 21.11.2013.
Bogišić, Vlaho: Matija Vlačić Ilirk reformator, NEDOVRŠENI EUROPLJANI
Milevoj, Marijan: MATIJA VLAČIĆ ILIRIK Kratak uvod, Mat
hias Flacius, Labin MMXII
Mirković, Mijo: Flacius, Zagreb, 1938.

Prilozi
- Primjerak anketnog listića
- Primjerak popratnog pisma



<< Arhiva >>