Voćne sočne pričeSnimio: Vanja U Zagrebu imamo pregršt "biljnih" toponima koji su lijepi začin gradskom obilju zvučnih imena: Najpoznatija je TreŠnjevka, a tu su i Šalata i TrNJe, dok je Dubrava (jedan od naziva za šumu) ipak manje upadljiva .... Naravno, po zvučnosti su PeŠČenica i MedveŠČak nedostižni, dok je Črnomerec tek malko iza njih. No, da li ste kada razmišljali o Zagrebu na "voćni" način, koliko je u Zagrebu "voćnih" toponima i kakvi su? Trešnjevka je jedini kvart koji je dobio ime po nekom voću, a uz njega smo dobili i Trešnjevački plac. No, na Trešnjevci se nalazi i ulica Trešnjevac, dok je Aleja trešanja posve na drugoj strani grada, u Retkovcu. Retkovec se može pohvaliti i Alejom višanja, dok je ulica Višnjevac na Trešnjevci. A kao zanimljivost, i Trešnjevac i Višnjevac se križaju sa Voćarskim putem (sva tri su na Ljubljanici). Dok je Voćarska cesta zajedno sa Voćarskim naseljem na Medveščaku. Postoje i Jagodnjak (pored Voćarske) i Jagodišće (u Podsusedu). Te Ulica krušaka u Čulincu i Kruškovac na Svetome Duhu. Osim njih imamo još i Jabukovac kod Tuškanca i Šljivik na Laščini, Orahovac i Dunjevac na Svetom Duhu, ali i Ulicu dunja i Ulicu badema u Čulincu .. i to je to. Nemamo Breskovovca, Marelicovca (?!?), Malinovca (iako imamo Mallinovu ulicu, ali nije dobila ime po voću ...) ili Kupinovca, Borovničevca ... a kamoli Limunovca, Ananasovca, Aleju naranči ili Ulicu banana. Ali, usprkos tome mislim da možemo reći da je Zagreb dobro opskrbljen voćem! Snimio: Vanja Snimio: Vanja Oznake: voće, ulice, trešnjevka, Retkovec, Čulinec, medveščak, centar, podsused |
Već iskorišteno!
Nedavno!
Savska cesta. Snimio: Vanja Oznake: reklama, poruke, Savska cesta, trešnjevka, Međugorje, street art |
2D i 3D bicikli uz Slavonsku aveniju
Bicikli u dvije dimenzije ...
Slavonska avenija, kod Vrbika. Snimio: Vanja ... i tri dimenzije! Slavonska avenija, kod Vrbika. Snimio: Vanja Oznake: bicikl, trnje, Slavonska avenija, Vrbik |
Jarun: Fantastičan uspjeh ili veličanstveni promašaj?Jarun, nova biciklistička staza. Snimio: Vanja Jarun, dosadašnja pješačko-biciklističko-rolerska staza, simbol bicikla je prebrisan. Snimio: Vanja O našem jednom i jedinstvenom trešnjevačkom i zagrebačkom Jarunu svatko ima svoje mišljenje - nekima je on prenakrcan kafićima i svim drugim mogućim sadržajima i nedovoljno prirodan, dok je drugima priroda manje bitna, a glavni im je razlog dolaska roštilj preko dana ili kafić navečer. Prvi na Jarun uglavnom dolaze pješice, biciklom ili na rolama, dok drugi preferiraju dolazak autom, ulazak na područje oko jezera i parkiranje čim bliže svom odredištu. A kako je Jarun takav kakav jest, sadrži od svega pomalo i za svakoga ponešto, onda se povremeno dešava da se interesi i želje jedne grupe posjetilaca sukobljavaju sa interesima i željama drugih. A točno to se dešava i ovih dana. Naime, uprava ŠRC Jarun je odlučila da umjesto dvosmjernog prometa cestom oko jezera uvede jednosmjerni promet, a da se jedna od dviju cestovnih traka prenamjeni u dvosmjernu biciklističku stazu. Motorizirani posjetioci su zgroženi, sada im do nekih odredišta treba višestruko više nego do sada. Pristalice biciklističkog prometa su pak oduševljeni: ovo je prvi put da je grad Zagreb, inače izrazito sklon individualnom motornom prometu koji ostalim sudionicima u prometu (javni prijevoz, biciklisti, pješaci) u pravilu baca samo mrvice, prenamjenjuje tako veliku površinu za korištenje biciklistima. Kad bismo ovu mjeru gledali samo kroz te oči, tada bih i ja bio veliki pristalica te izmjene i dočekao bih ju pljeskom. No, ova priča ima i svoje drugo lice - istovremeno sa tom promjenom promijenjen je i režim korištenja dosadašnje pješačko-biciklističko-rolerske staze koja je sad postala rezervirana samo za pješake i rolere. A to znači slijedeće: biciklisti više nemaju izbora i moraju koristiti samo stazu koja predstavlja dio ceste (dakle, monotonu, izloženu suncu, bučnu i smrdljivu zbog motornog prometa), dok im je dosadašnja staza, ugodna i mirna, u sjeni i zelenilu, sada izvan dohvata. Odnosno, ovom su promjenom profitirali samo niciklisti-trkači, ljudi koji se oko Jaruna voze biciklom isključivo radi nabijanja kondicije i nije ih briga u kakvom ambijentu to rade, dok su oni koji su se biciklom oko Jaruna vozili iz gušta, radi uživanja u miru ili pogledima na jezero ili socijalizacije sa ljudima izgubili glavni razlog zbog kojeg su dolazili na Jarun. Jer, Jarunska biciklistička staza sad nije puno drugačija od one uz npr Zagrebačku aveniju: asfalt, promet, buka ... to je to. Jedino, eto, nema semafora, ali zato ima povećane opasnosti od automobilista koji preko biciklističke staze zaobilaze hupsere. Pretpostavljam da je ova mjera donesena kako bi se smanjila gužva na dosadašnjoj stazu gdje su se u trenucima najveće gužve (vikendi i poneko lijepo predvečerje) gurali pješaci, biciklisti i roleri i siguran sam da je bilo nezgoda za koje su vjerojatno najveći krivci bili neoprezni i prebrzi biciklisti i roleri. Istina je, dijelovi staze su bili prenapučeni. No, sadašnje rješenje sa novom biciklističkom stazom je veliki korak unazad što se tiče ljepote i ugođaja vožnje biciklom oko jezera. Rješenje bi bilo napraviti još jednu stazu, samo biciklističku, koja bi parkom vrludala nekom trećom trasom, no za nju baš i nema puno mjesta .... I što sad? Znam da će mnogi biciklisti kršiti novopropisanu regulaciju, ali nije ideja imati regulaciju koja ne valja pa ju kršiti već imati DOBRU regulaciju koju će svi poštovati jer će imati smisla i svakome dati ono što je moguće (tendencija gradskih projekata je da se biciklistima daju mrvice, po mogućnosti nejestive). Mislim da će me ova nova biciklistička staza zapravo odbiti od Jaruna i da ću njime vjerojatno proći tek tu i tamo i to najvjerojatnije "ilegalno", dosadašnjim putem, jer mi je ova nova staza, iako tehnički u redu, zapravo posve nezanimljiva i odbojna. Što se ambijenta tiče, puno mi je onda ljepše provesti se biciklističkom stazom uz Horvaćansku cestu ili pak jednostavno nasipom koji je još monotoniji, ali se njima barem ne vozim tik do auta. A što vi mislite o ovom pitanju? Imate li kakav prijedlog? Nova signalizacija. Snimio: Vanja Prekrasan relaksirajući ugođaj nove biciklističke staze. : wink: Snimio: Vanja Opustite se uz ljepote ove staze ... Snimio: Vanja Ova livada više nije dostupna biciklom .. Snimio: Vanja .. niti ovaj dio uz šumu, meni najdraži ... Snimio: Vanja ... kao niti jedna plaža uz jezero ... Snimio: Vanja ... a niti dječja igrališta. Snimio: Vanja Oznake: bicikl, Jarun, trešnjevka |
Šezdesete na cestama Jugoslavije: Ligezicevi svima!
Evo još jednog malog dodatka vezanog uz publikaciju iz jučerašnjeg posta!
Šezdesete su bile, bar koliko se ja sjećam, zlatne godine "uradi sam" majstora, a u ovome broju "Moto kurira" postoji članak koji daje savjete kako u samogradnji napraviti spuštajuće siceve, "Liegesitz", što bi rekli Nijemci .... A osim toga što je to sigurno bilo aktualno svima koji su željeli provesti "intimne trenutke" u autu (pobogu, zar je uopće moguće leći u Fići ili Spačeku???) zanimljivo je da je taj članak napisao Mario Saletto, poznati putopisac i dokumentarist, poznat po svojem serijalu "Beskrajem svijeta". Oznake: Mario SAletto, ligezic, fićo, Moto kurir, auto, ljeto |
Šezdesete na cestama Jugoslavije: Mit i stvarnost
Još uvijek nisam stigao pogledati izložbu u Muzeju za umjetnost i obrt "Šezdesete u Hrvatskoj - mit i stvarnost", ali to posve sigurno neću propustiti i već se veselim prisjećanja na te godine koje u meni bude ne samo sjećanja na mladost već i na mnoštvo sad tako neobičnih i arhaičnih dizajnerskih rješenja. A djelić takvoga doživljaja je do mene došao i bez posredovanja muzeja, već zavirivanjem u ladicu ženinog pokojnog ujaka koji je iz tko zna kojeg razloga u njoj sačuvao broj "Moto kurira", publikacije namijenjene članovima Auto moto saveza Jugoslavije (AMSJ) koji je pandan današnjoj HAK reviji. To je izdanje iz ljeta 1969., dakle iz kasnih šezdesetih, i obiluje duhom tih godina, od naslovnice preko tekstova pa do reklama. Da ne dužim, evo skenirane naslovnice i svih reklama iz tog broja!
Naslovnica ... .. impressum ... ... i sad slijedi niz reklama! ... evo i jedna zagrebačka ... Oznake: Moto kurir, AMSJ, auto, šezdesete, novine |
Povećanjem do nestajanja ...Savska cesta, između Vodnikove i Žerjavićeve. Snimio: Vanja Snimio: Vanja Snimio: Vanja Snimio: Vanja Oznake: Savska cesta, grafit, street art, uvećavanje |
Obiteljske priče |
Trnjanski smješkić ...
.. malo zubati ... ali na odličnoj lokaciji, preko puta HRT-ove zgrade!
Usput, znate li da je Paromlinska zapravo nekad bila zamišljena kao nastavak Gajeve ulice u smjeru Trnja? Miramarska je nastavak Preradovićeve, a Petrinjska se nastavlja u Trnjansku cestu (nekad davno zapravo u Kruge)? 1862. došla je u Zagreb željeznica i prerezala sve veze centra tadašnjeg gradića (sjeverno od pruge) sa selima i poljima južno od nje (Trnje). Razmišljalo se o gradnji podvožnjaka ispod Glavnog kolodvora, u to ime je čak i spušten park na Tomislavovu trgu, no taj plan je propao i tek je 1913. napravljen podvožnjak prema MIramsrkoj cesti koji je 1925. asfaltiran i time postao porva asfaltirana ulica na Trnju. Paromlinska cesta. Snimio: Vanja Središte grada i sjever Trnja, 1887. godina, 25 godina nakon dolaska željeznice. Na karti se vidi i planirani smještaj za riječnu luku. Oznake: trnje, Paromlinska cesta, smajli, smješkić |
Zidne novine ...
... već je davno izašao posljednji broj.
Fotka je snimljena preko puta HRT-a na Prisavlju, na uglu Paromlinske i TRnjanskih ledina III. Tamo se nalazi veliko skladište sa puno drvenih baraka sa karakterističnim prozorima ovoga tipa. Sada ih koristi HRT za skladištenje kulisa i koječega (tako barem tvrde susjedi koje sam pitao), no nitko se od njih, kažu, ne sjeća za što su te barake služile prije dolaska HRT-a, one su očito bitno starije od HRT-ove zgrade (dovršene 1983.), po stilu izgradnje bih ih svrstao u 50-te ili rane 60-te. Zna li možda netko od vas nešto više o tim barakama i njihovim prijašnjim namjenama? Trnjanske ledine III, pored HRT-a. Snimio: Vanja Oznake: trnje, HRT, skladište, Trnjanske ledine, baraka |
Vrijeme je za retro-odmor ... |
< | lipanj, 2018 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |