Iz rubrike „Dogodilo se na današnji dan“ u Novom listu:
„1989 – hrvatska rock-grupa Prljavo kazalište održala je koncert u središtu Zagreba pred 200.000 ljudi, što je bio predznak raspada SFRJ.“
Ove godine Kazalište je održalo turneju kojim su obilježili 25 godina od zabranjenog koncerta. Pitao sam se pa ko je to mogao Houri i ekipi zabraniti koncert 1990., danima sam tražio odgovor sve dok negdje nisam pročitao da se radi upravo o koncertu održanom na Trgu Republike 17.10.1989. Ostavimo sad sa strane cjepidlačenje o tome koliko je točno godina prošlo od tog koncerta i da je obilježavanje malo zakasnilo, ali ne mogu a ne postaviti pitanje: pa kakav je to zabranjeni koncert koji je održan?
Objašnjenje sam pronašao na stranicama Večernjeg lista:
„Tadašnja milicija stigla je 20 minuta prije koncerta kako bi isključila struju, ali se nije mogla probiti kroz gužvu. Članovima benda naredili su da s pozornice izvijeste publiku da se koncert otkazuje. – Recite im vi! – odvratio je tada frontmen grupe Jasenko Houra“
No koncert je ipak održan:
„Snaga mase od tada pa sljedećih sat vremena nije se mogla zaustaviti. Mnogi su izvadili i bez straha vijorili hrvatske zastave s povijesnim grbom. Bio je to početak kraja bivšeg sistema – upravo taj zagrebački koncert najavio je raspad SFRJ i Domovinski rat.“
Tako se rodio još jedan nacionalistički mit, mit o zabranjenom koncertu, te o tom istom koncertu kao najavi raspada SFRJ i početka rata, koji je sjajno uklapa sa još jednim mitom, a to je da je rat počeo navijačkim neredima na neodigranoj utakmici Dinamo – Crvena zvezda. Dakle, održani zabranjeni koncert ide ruku pod ruku sa nezabranjenom a zbog nereda neodigranom utakmicom.
Na tom koncertu su svi čekali samo jednu pjesmu – „Mojoj majci“, poznatoj još i kao „Zadnja ruža hrvatska“, za koju se ističe da ju je Houra napisao povodom smrti majke. Već dugo imam problem s tom pjesmom, jer mi je nezamislivo povezivati majku isključivo sa etničkom pripadnošću, jer je da se ne lažemo stih o zadnjoj ruži hrvatskoj (a tu se postavlja i pitanje „pa dobro šta ćemo sa drugim majkama?“) ono zbog čega su mase otkidale na tu pjesmu. Uostalom zamislite tu pjesmu bez tih stihova i zapitajte se koliko bi bila popularna. Nemam nikakve sumnje da je to tek jedan djelić kontinuiteta Hourinog praćenja bila mase i prilagođavanja tome, pa je bilo i logično da zajaše na valu nacionalizma i u pjesmu doda stih koji će navesti publiku da se pali i žari. „Mojoj majci“ se tako desilo da završi u opskurnoj reklami za pivo (jebiga novac je novac, pa je tako moguće u reklamne svrhe dati „svetu“ pjesmu hrvatskog nacionalnog buđenja iz druge polovice osamdesetih), i ako se mene pita toj pjesmi je tamo i mjesto, to joj je i krajnji domet.
Da dobro prati trendove i kako masa diše Houra je pokazao i na albumu „Devedeseta“ i naslovnoj pjesmi u kojoj je spominje i Bleiburg („Odavde do Bleiburga križni put i teški koraci“), nakon što je ta tema došla u žižu medijskog interesa, a prilagodio se i ponovnom otkrivanju religioznosti kod Hrvata („Oprostio mi Bog, mogla bi i ti“, „Ti se mene dušo ispred Crkve svetog Blaža čekala (Na badnje veče)“). A na omotu albuma se nalazi i zahvala Antunu Vrdoljaku na podršci. Ne preostaje nego reći: Houra majstore!
Nakon toga dolazi album „Lupi petama“ (1993.), naslovna pjesma („Lupi petama i reci evo sve za Hrvatsku“) je tipičan primjer sterilne, benigne društvene kritike u okviru zadanih i dozvoljenih koordinata. A praćenje trendova se vidi i u uvođenju tamburica u pjesmi „Uzalud vam trud svirači“. Šteta što se na omotu nisu zahvalili Branku Uvodiću i emisiji „Lijepom našom“. Iz tog vremena dolazi i priča o još jednom zabranjenom koncertu, koji nije dopušten u Zagrebu, pa je održan u prostorima Radija Velika Gorica. Tako smo dobili još jedan zabranjeni a održani koncert, koji je čak izišao i kao službeni live album Kazališta. Tako smo, osim fingiranom sukoba sa bivšim, dobili i još više fingiran sukob sa tadašnjim sistemom.
Nakon toga se dešava pad popularnosti i polagani, ali sigurni odlazak u zaborav i irelevantnost Prljavog kazališta. Pokušaji angažiranih stihova su sve smješniji: „Partizani i ustaše bore se za pristaše/ u sredini stoji sam sjeban mali domobran“, „Crni niti crveni ne brinu se o tebi“ u pjesmi „Radio Dubrava“. Bilo je i naknadnog obračuna sa komunistima („Drugovima više ja ne vjerujem“), te krađe pjesama („Brane srušit ću sve“). A i u međuvremenu su još domoljubniji igrači preuzeli stvar, pa Hourino domobransko light domoljublje sve teže prolazi. Na zadnjih 5,6 albuma sve skupa teško je pronaći 3,4 ne dobre već podnošljive pjesme. Ostaje im jedino pozivanje na staru slavu i „zabranjene“ koncerte, kao i izgradnju mita o tome. Houra majstore!
Ne može im se poreći da su obilježili jedno povijesno razdoblje i da su ostali vječno zapisani u hrvatskoj povijesti.
Nadam seda si i ti uspio nekim djelom iz svog bogatog stvaralačkog opusa obilježiti tu povijest. Pri tome pisanje kritika i osvrta na tuđe radove ne držim nikakvim stvaralačkim radom.
lion queen • 18.10.2015. u 08:07
Oprosti ali što ti ovdje problematiziraš, kvalitetu glazbe Prljavog kazališta , nestanak Jugoslavije , ili nešto treće.
FreshCaYg • 18.10.2015. u 08:49
Prljavo kazalište nestalo je odlaskom Davorina Bogovića, barem što se mene tiče.
Kojotica • 18.10.2015. u 08:51
U to vrijeme sam bila dijete od 14 godina i sjećam se ekskurzije u Sloveniju. Da nije bilo tog albuma i tih stvari, ne bi se tako dobro zabavili. Ponosna sam što sam baš ta generacija neopterećena politikom pa se Prljavaca sjećam kao pozitivne vibre iz svog odrastanja. Da smo puno analizirali, manji bi uživali. Sve što je komercijalno, ima neku pozadinu, konzumiram ono što mi paše, materijalne koristi nemam.
O-da životu! • 18.10.2015. u 10:04
U stvaranju mita o tome tko je začetnik i glavni zaslužnik za stvaranje Neovisne Države Hrvatske ima toliko falsifaka i laži da nije ni čudno do kuda smo dogurali. Iz tzv komunističke diktature u EU diktaturu, od gotovo dva desetljeća vladanja stranke 'opasnih namjera' do Predsjednice 'opasnih namjera'. S velikim izgledima da ta stranka opet dođe na vlast. No što se može, velika većina Hrvata, barem onih koji izlaze na tzv demokratske izbore, očito voli da njima vladaju osobe i stranke 'opsnih' namjera.
semper_contra • 18.10.2015. u 11:03
Pa i domoljub škoro je svoju Ne dirajte mi ravnicu pretvorio u Ne dirajte mi sendvič reklamirjući PIK Vrbovec. Čemu čuđenje ako znamo da je ljubav prema domovini upravo i izmišljena u komercijalne svrhe, samo da bi se zaradilo.
edo • 18.10.2015. u 11:08
Što nesivusliji post to bliže naslovnici. Stara praksa blog.hr ekipe koja mijenja dlaku ali ćud ne. A i kako bi kad ionako uspješno manipuliraju blogerima koji kao ovce vjeruju u vuka i njegove vučiče iz ekipe. Toliko o postu i glupostima koje je novinarčić-pisarčić iz ekipe u njega uvaljao i upakirao. Jednom rječju, potpuna bezvezarija na koju nije potrebno potrošiti ni trenutak vremena više od onoga što je istaknuto u naslovnici.
Međi komentatorima vidim stare "prijatelje", nadasve cijenjene "intelektualce" @sempre i @EP. Tko o čemu i svačemu, jugoslavenski domoljubi, o Prljavcima. Hahaha ....
I dok bi još po godinama za JNA zastavnika I klase, (Č)edu Dragana ( @EP) to moglo i shvatiti jer, on je slušao Prljavce (ne ulazim u to jesu li mu se sviđali obzirom da su mu pri srcu bile i ostale cajke), kod genijalca koji je svoj tečaj pismenosti pohađao (i pohađa) piskarajući na ovom blogu pod nikom @sempre_contra stvar je zapravo više no komična. Pod stare dane dečkiću se se pred smrt naprosto počelo svašta priviđati, od Krleže (za koga je s par citata koje su drugi plasirali na ovom blog portalu postao ekspert - valjda mu je @sempre pomagao u pisanju njegovih radova i ostalih tekstova) pa do Prljavaca (kojim je onosobno bio producent). Hahaha ...
Bocaccio • 18.10.2015. u 12:00
kao i Kojoticu, " Kazalište " sam doživljavala jedino dok je Bogović bil tranu, sve ostalo, iako su moji frendovi voljeli, pa se pjevalo na svim tulumima, nije mi baš sjelo. one neke balade, aj, tipa " Heroj ulice " il tak nekaj, još se i može progutat, no, sve u svemu, Bodalec ne zna pjevat, sam nekaj mumlja i recitira, te, relativno debilne stihove, a kak vrijeme prolazi, sve postaje, ruku na srce, lošije i lošije, baš kao i cjelokupna naša estrada, dakle, ostaje u trendu.
kaj se tiće plagijata, svi kradu, od " Valjka ", Gopca, već spomenutog Škore, čak i Coco posudi nekaj, tu i tamo, mogli bismo reći da je već sve smišljeno, pa se nema ni kaj novog za dodat :).
bila sam na tom, prvom, zabranjenom koncertu s mamom i njenom frendicom, meni prvi, takav veliki koncert u životu, a da nije moj tata sviral, pa mi to sve skupa bil veeeeeliki doživljaj. kao i O-da, sretna sam kaj se nismo, moja obitelj i ja, preveć zamarali svime time, a kasnije su mi prijatelji pokušavali objasniti nekaj, no, već sam bila dovoljno pametna, pa i obrazovana da ne zaglibim previše i preduboko.
jučer je moj muž, rocker, sviral za lovu skupa sa " Madre Badeša ", pa, jebiga, ko sam ja da ikome sudim kaj pokušava živjeti, hranit dijete i platit račune u ovoj, kakti, državici.
durica • 18.10.2015. u 12:02
nesi vusli ...khm, boćko, šta ti to znači? je'l to taj novogovor horwatzke uzorite dijaspore?
prljavo kazalište je samo još jedna od nacionalnih inačica U 2. osim perioda s Bogovićem, tu se nema kaj puno spominjati. ajde, može im proć još i album Heroj ulice (kad je Bogović zakasnio na let za Amsterdam pa je Jajo pjevao)-inače-totalno pokraden River Brucea Springsteena.
zaključak:
prljavo je kazalište mainstream u najgorem značenju te isfuranice. prema tome-rijetko je šta gluplje od Bokača.
blogdogg • 18.10.2015. u 19:46
Ipak su Prljavci svetski fenomen: valjda jedini bend na svetu koji postoji 35 godina, a nekaj je vredil samo prve 3! :)
bromberg • 18.10.2015. u 20:35
Za Prljavce vrijedi isto ono što je NOMAD svojevremeno napisao za Juru Stublića. Nekoć su ga slušali ljudi koji nisu voljeli Azru, a danas ga slušaju ljudi koji ne vole glazbu.
Eto!
MAURICE S • 18.10.2015. u 21:06
Pojava kada @doggi jede svoj izmet se zove koprofagija. Postoji više teorija zbog čega se to događa. Jedna od njih je da @doggiju manjkaju određene tvari (vitamini, minerali) koje ne dobiva putem hrane. Druga teorija je da na taj način @doggi pokušava zadobiti vlasnikovu pažnju, što se naročito odnosi na pse koji puno vremena provode sami, posebno ako je to novonastala situacija (npr. ako do sada @doggi nije gotovo nikada bio sam kod kuće, a uslijed novih okolnosti u posljednje vrijeme je učestalo sam i sl.).
Iz veterinarskog priričnika.
Bocaccio • 19.10.2015. u 00:47
nisam nikad slušao Ptrljavce (uvik su mi bili tragikomični)
jedino što ne znate, Hourina je Pemac, al mu majka... Hercegovka je (po neprovjerenim izvorima)
pa možda tu možemo tražiti motive napada....ha..ha
@fresh je sve reka
a ti @durice, ništa smišnije nisam čuo..da netko krade od Valjka, lik (Hus) mazne ni više ni manje Stonesima i potpiše se, a Prljavci produže jezičinu
idem šrogod "pametno" pisati
ova naslovnica me uvijek "omete" tako da blogosvijet ostaje prikraćen za moje ingenioznosti
tignarius • 19.10.2015. u 10:45
Bila sam na tom koncertu jer je, eto, bio na glavnom gradskom trgu što mi se tad činilo cool i svjetski, a uz to je bilo i besplatno. Inače nisam bila fan Prljavaca, oduvijek su mi bili onako, može proći, a kultna "Mojoj majci" mi je bila i ostala izrazito dosadnjikava pjesma pa me čudilo što se toliki na nju pale. Zar samo zbog stiha "ti si bila zadnja ruža hrvatska" ili "umrla je zadnja ruža hrvatska"; ne sjećam se više najbolje. Uglavnom, taj stih mi je bio prilično nerazumljiv, nikako mi se nije uklapao u jednu intimnu tematiku, a smrt majke je ipak vrlo intimna stvar. Zašto sad zadnja ruža hrvatska? Usput, pridjev zadnji se odnosi na onoga tko stoji zadnji u redu.
Ne sjećam se da je bilo pokušaja zabrane koncerta. Malo mi je bedasto da je murja došla 20 minuta prije početka iskopčati struju. Da su ga htjeli zabraniti, ni pozornica ne bi bila postavljena. Ne možeš organizirati tako veliki koncert, a da gotovo prije samog početka vlasti ne primijete i ništa ne poduzmu ako im nije taj koncert po volji. Tako da mi ta priča objavljena u Večernjem, ne drži baš vodu. A ruku na srce, poznata je stvar da se ne treba vjerovati svemu što se pročita i čuje u medijima.
Sjećam se da je bilo hladno pa sam sa svojom ekipicom pobjegla iz gužve u neku birtiju na kuhano vino. Kad smo izašli iz birca, koncert je bio gotov, trg prazan i prepun plastičnih čaša i drugog smeća.
O svemu običnome i neobičnome • 19.10.2015. u 12:32
meni je to uvijek bila osna simetrija... prvi: "Never Mind the Bollocks"; drugi: "London Calling"; treći: Straitsi... šesti: "Joshua Tree", a posebno "With or Without You", kad već o Toj stvari pričamo... ipak, u odnosu na recimo Valjak ili Dugme to je ipak bilo onako, level up, sa stilom... ali kako je lijepo gore istaknuto, tko sam ja da pričam o plaćanju režija... svih onih koje sam slušao i kleo se u njih već odavna nema... a ako mi se dopusti kazati jednu o onome što je uslijedilo, onda ne mogu kao svijetle točke te cijele priče ne sjetiti se Boine "Zemlje"... :)
j. • 19.10.2015. u 12:47
@FreshCaYg
kaj se guraš ak ne razumiješ samo se sramotiš. nek ti netko objasni napisano ili si slovkaj. možda dokučiš.
@tigi
nije @durica napisala da kradu od "valjka", već "valjak" krade.
@bocaccio-preserator bez pokrića
kaj ti pesek ima zdravstvenih problema? jebate led. sad si postao i veterinar? vidim čitaš priručnike i liječiš ga. hahaha.
baš mi dođe žal psihopate bokačića malog. uopće ne komentira post jer kad vidi @sempera ili @ep pozeleni od muke. siroti.
prljavci su, po meni, malo žešći trešić. oduvijek, a zadnje albume neću ni komentirati. uvijek su podilazili.
mislim da si dobro odgonetnuo razlog zbog kojeg je plasirana laž da je koncert bio zabranjen.
gec • 19.10.2015. u 13:56
I na kraju odoše oni u Be-ograd i održaše koncert. Samo me čudi kako nisu odsvirali "lupi petama". Ne'š ti hrvatine iz Prodanog pozorišta.
zardoz • 19.10.2015. u 19:20
< | listopad, 2015 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Komentiranje svega i svačega.
Kontakt mail :
hocemocenzuru@gmail.com
Hoćemo cenzuru - Kud Idijoti
Dosta je bilo splačina, pornića i drkačina
Dosta je bilo svakakvih lažnih informacija
Kako se živi kad se ne radi
Tko je u minusu, a tko u blokadi
Kao, lova ne vrijedi, ali dobro se kupuje
Ne znaš više kome da vjeruješ.
Dosta je bilo gluposti, šund stripova i ...
Propalih književnika i suludih pjesnika
Želim, želim nešto novo
Želim nešto pametno
Sistemski dotjerano
Moćno, moćno i nevidljivo.
Hoćemo, hoćemo cenzuru
Hoćemo, hoćemo cenzuru.
Fašisti i ljevičari
Treba sve očistiti
Od nemoralnih ljubavi
Što to sve ekran trpi
Našminkane bolnice
Novinarske kritike
Orgazam pred kamerom u vašim domovima
Potrebna je intervencija.
Hoćemo, hoćemo cenzuru
Hoćemo, hoćemo cenzuru.