Neki dan sam slušao pjesme Ernesta Cardenala na 3. programu. Duboko su me se dojmile. Evo kratke bilješke o njemu, a potom i pjesma Molitva za Marilyn Monroe.
ERNESTO CARDENAL (Granada, Nikaragva, 1925.) pjesnik-svećenik i učenik Thomasa Mertona, jedna je od vodećih osoba u poeziji i praksi socijalnog aktivizma u Amerikama. 1965., zaređen je za svećenika i kao jedan od ranih zagovaratelja teologije oslobođenja bori se za političke slobode kroz svoj crkveni rad, tako da biva ubrzo proglašen odmetnikom. Nikaragvanski revolucionar i pjesnik čija djela spadaju u sam vrh poezije dvadesetog stoljeća, prošle je godine nominiran za Nobelovu nagradu. Prvu je od mnogih pjesničkih zbirki Hora cero, Nulti sat, objavio 1956. Njegovo najopsežnije djelo, Cántico Cósmico, Svemirski spjev iz 2002., epska je sinteza teologije i znanosti, kao i politike. Pjesma Oración por Marilyn Monroe / Molitva za Marylin Monroe, komadić je iz njegove poeme Quetzal, rođen iz pepela.

Molitva za Marilyn Monroe
Gospode
primi ovo dijete cijelom svijetu znano po imenu
Marilyn Monroe
iako to uistinu nije njeno pravo ime
(ali Ti poznaješ njeno pravo ime, ime siročeta silovanog u
devetoj godini
i trgovkinje koja se pokušala ubiti u šesnaestoj)
i koja sada dolazi pred tebe bez ikakvog make-upa
bez svojeg agenta za odnose s javnošću
bez fotografa i bez potpisanih autograma
poput usamljenog astronauta suočenog s galaktičkom noći.
Još kao mlada sanjala je sebe golu u crkvi
(kako piše u TIME magazinu)
pred prostrtim mnoštvom pognutih glava
i morala je hodati na prstima kako ne bi uznemirila glave.
Poznaješ naše snove bolje od psihijatara.
Crkva, kuća pećina, sve je to sigurnost majčinih njedara
ali ima tu još nešto više od toga …
Te glave predstavljaju njene obožavatelje, to je jasno
(gomila glava u tami i zraka probijajuće svjetlosti).
Ali hram nisu studiji 20th Century Foxa.
Hram – od mramora i zlata -hram je njenog tijela
gdje Sin čovječji sa bičem u ruci
istjeruje mjenjače novca 20th Century Foxa
koji su Tvoju kuću molitve pretvorili u lopovsku izbu.
Gospodine
u ovom svijetu kontaminiranom grijehom i radioaktivnošću
sigurno nećeš biti strog prema njoj koja je samo jedna mala prodavačica.
Ona je poput svih djevojčica sanjala kako će postati filmska zvijezda.
I njen san je postao stvarnost (ali ona koja živi u Technicoloru).
Ona je samo glumila po scenariju koji smo joj dali.
- Scenariju naših osobnih života – a to je bio jedan apsurdni scenarij.
Oprosti joj Gospode i oprosti nama ostalima
zbog našeg 20th Centuryja
zbog te Super-kolosalne produkcije na kojoj smo svi radili.
Gladovala je za ljubavi a mi smo joj ponudili sredstva za smirenje.
Za njenu tugu, zato što nismo sveci
predložili smo psihoanalizu.
Sjeti se Gospode njenog rastućeg straha od kamere
i njenog zaziranja od šminke – inzistiralo se na šminkanju po
svakoj sceni -
i kako je njen užas rastao sve veći i
kako je sve više kasnila u studije.
Poput svake prodavačice u dućanu
ona je sanjala postati zvijezdom kinematografa.
I njen je život bio nestvaran isto kao i jedan san interpretiran i arhiviran od psihijatra.
Njene su romanse bile poljubac sa zatvorenim očima
a kada bi otvorila oči našla bi se pod reflektorima
i onda bi ugasili reflektore!
Skinuli bi zatim oba zida sobe (bila je to filmska scenografija)
u međuvremenu bi režiser odšetao sa notesom u ruci
jer scena je već bila snimljena.
Ili poput plovidbe na jahti, poljupca u Singapuru, plesa u Riju
primanja u zdanju vojvode i vojvotkinje od Windsora
viđena u uskoj sobi njenog bijednog apartmana.
Film je završio bez posljednjeg poljupca.
Našli su je mrtvu s rukom na telefonu.
A detektivi nisu mogli otkriti koga je to htjela nazvati.
Bila je
poput nekog tko je izabrao jedini prijateljski glas
i čuje samo onaj snimljen na kazeti koji kaže: WRONG NUMBER.
Ili poput nekog ranjenog od gangstera
koji posiže u grču za isključenim telefonom.
Gospode:
Tko god je bio taj koga je željela nazvati
i nije ga zvala (možda je to bio nitko
ili Netko čiji broj nije zapisan u telefonskom imeniku Los Angelesa)
odgovori joj na poziv Ti!

| < | prosinac, 2010 | > | ||||
| P | U | S | Č | P | S | N |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
| 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
| 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
| 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | ||
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Eksperimentalna
autobiografska fikcija.
Dobro je imati na umu
moguću razliku
između blogera
gospona profesora
i autora kao privatne osobe.
Škola je zjenica svih društvenih ustanova,
a učitelj je zjenica te zjenice.
Sartre
Prvo podignemo prašinu,
a zatim se tužimo da ne vidimo.
Berkeley
Put van vodi kroz vrata.
Zašto nitko neće upotrijebiti taj izlaz?
Konfucije
Cilj mi je naučiti vas da od prikrivene besmislice
napredujete do nečega što je očito besmisleno.
Wittgenstein
Ma koliko bilo izazovno istraživati nepoznato,
još je izazovnije propitivati poznato.
Kaspar
Neuroza je zamjena za legitimnu patnju.
Jung
Ni budućnost više nije što je nekad bila
Valery