Učimo zajedno upravljati znanjem! https://blog.dnevnik.hr/tim19uz

utorak, 27.05.2014.

Ponešto filmića o upravljanju znanjem

Vrlo simpatičan primjer objašnjenja upravljanja znanjem. Upoznajte Owena i način na koji je on pomogao u upravljanju znanjem u poduzeću u kojem se zaposlio.




Iako je riječ o reklami, Intoto Knowledge vam itekako daju do znanja u 87 sekundi zašto je bitno upravljati znanjem i zašto biste vi u poduzeću trebali upravljati znanjem.



I još jedan simpatičan video u obliku prezentacije o uvođenju upravljanja znanja. Velikim dijelom video govori o tome što studenti uče i na kolegiju Upravljanje znanjem na Ekonomskom fakultetu.

27.05.2014. u 17:36 • 1 KomentaraPrint#^

četvrtak, 08.05.2014.

Uloge i radna mjesta

Upravljanje znanjem pretpostavlja uvođenje određenih promjena u svakodnevnom radu. Svaka promjena u procesu rada, pa makar i mala u početku stvara negativan odnos zaposlenika. Kako bi se izbjegli otpori zaposlenika prema promjenama, potrebno je upoznati ih sa prednostima upravljanja znanjem i ugraditi svijest o potrebi upravljanja znanjem u organizacijsku kulturu poduzeća. Ovo nas dovodi do pitanja koja su to radna mjesta zaposlenika koji se bave upravljanjem znanjem?! U poslovnoj praksi takva su radna mjesta vrlo rijetka i pojavljuju se samo u jako velikim kompanijama i u kompanijama gdje su informacije i znanje najvažniji resursi (primjer su konzultantske kompanije).
Chief Knowledge Officer (CKO)/ Chief Learning Officer (CLO) predstavlja najvišu poziciju u procesu upravljanja znanjem. Često se u praksi poistovjećuje s ulogom menadžera za upravljanje ljudskim resursima iako su opseg i vrsta njihovih aktivnosti različiti.

Najvažniji ciljevi i zadaci menadžera za upravljanje znanjem jesu:
• definirati strategiju upravljanja znanjem,
• upravljati aktivnostima vezanim uz upravljanje znanjem,
• utjecati na kulturološke promjene u organizaciji,
• upravljati zaposlenicima koji se bave upravljanjem znanjem,
• razvijati, implementirati i upravljati sustavom za upravljanje znanjem, odnosno onim segmentom informacijskog sustava koji daje potporu upravljanju znanjem.

Uloga menadžera za upravljanje znanjem je prvenstveno korporativna, a ne funkcijska. U fokusu su mu zaposlenici, kultura, poslovni procesi i informacijska tehnologija. Za njegovo uspješno djelovanje bitan je konzultantski pristup, motivacija, entuzijazam, tolerancija, društvenost, svijest o okruženju unutar kojeg djeluje (zakonski okviri, etika, sigurnost, privatnost) i snažan fokus na poslovne vrijednosti.
Na temelju iskustava iz poslovne prakse identificirana su i sistematizirana poželjna obilježja osobe na poziciji menadžera za upravljanje znanjem:
• visoka stručna sprema, završen poslijediplomski studij (poslovna ekonomija, IT, psihologija,
HR),
• 10 i više godina iskustva u određenoj djelatnosti (konzultantski poslovi, korporativno planiranje, upravljanje promjenama, marketing, CRM, HRM, IT),
• vještine i znanja iz područja IT-a i menadžmenta,
• komunikacijske sposobnosti,
• sklonost timskom radu,
• vodstvo, inicijativa .

Također, moramo spomenuti i ostala radna mjesta vezana za poziciju upravljanja znanjem:
§ Knowledge manager – predstavlja opći pojam za zaposlenika koji radi s CKO na provedbi i korištenju procesa upravljanja znanjem u organizaciji. Npr., provedba strategije, upravljanje promjenama, analiza društvenih mreža…
§ KM Champions / Knowledge Leaders (vođe, šampioni) – olakšavaju promicanje upravljanja znanjem u organizaciji. Npr., re-dizajniranje intraneta pomoću kojeg olakšavaju komunikaciju unutar zaposlenih u organizaciji, izgradnja taksonomije itd.
§ Knowledge Navigators / Knowledge Brokers (navigatori) – predstavljaju osobe koje znaju gdje se znanje nalazi te ga povezuje s ljudima kojima je to potrebno
§ IT uloge – stručnjaci za razvoj web aplikacija, za upravljanje intranetom, za upravljanje sadržajem
§ Human Resources Manager – osobe odgovorne za niz djelatnosti, uključujući zapošljavanje djelatnika, obuku i razvoj, ocjenjivanje i nagrađivanje zaposlenika
§ Mentori
§ Zaposlenici „ help deska“ (Knowledge Support Office).

08.05.2014. u 09:22 • 0 KomentaraPrint#^

Alati za upravljanje znanjem

Temeljna pitanja koja ćemo pojasniti u ovom dijelu su: kako bi sustav upravljanja znanjem trebao izgledati te kakve alate i rješenja bi trebalo primijeniti?!


Dobar model može integrirati različite elemente i pokazati odnose na način koji je mnogo teže napraviti u pisanom obliku.
Ali prvo, što su sastavni dijelovi okvira za upravljanje znanjem?
Na najosnovnijoj razini, KM se sastoji od sljedećih koraka:
• Identifikacija potreba
• Identifikacija izvora znanja
• Stjecanje, stvaranje ili eliminaciju znanja povezanih resursa / procesa
• preuzimanje, aplikacije i razmjenu znanja
• pohrana znanja

Važno je napomenuti da niti jedan od tih procesa nije nezavisan i svi oni su pod utjecajem brojnih čimbenika. To je razlog zašto su okviri za upravljanje znanjem obično vrlo različiti i mogu biti u širokom rasponu.
Na primjer, neki modeli su sekvencijalni te nastoje osigurati bolji pregled na štetu "realizma". Ostali modeli prikazuju procese u pokušaju da simuliraju što se zapravo događa unutar organizacije.

1. Alati za otkrivanje, prikupljanje i pohranjivanje znanja

Otkrivanje znanja je koncept automatskog traženja velikog broja podataka za eventualne rezultate koji bi se mogli smatrati znanjem.
Otkrivanje, odnosno, traženje znanja iz podataka, može se kategorizirati prema:
a) vrsti podataka koje tražimo (npr. otkrivanje znanja u tekstnim podacima ili traženje u bazama podataka)
b) obliku prikaza rezultata pretraživanja.

Metode otkrivanja znanja u skupovima tekstnih podataka imaju cilj u što većoj mjeri osloboditi ljude ponovne obrade velikih količina već pohranjenih i prethodno strojno obrađenih informacija i omogućiti im da se usredotoče na donošenje odluka na temelju rezultata automatskih postupaka otkrivanja znanja.
Usvajanje znanja obuhvaća iznošenje znanja, prikupljanje, analizu, modeliranje i vrednovanje znanja.

Alati za upravljanje sadržajem ili Content Management Systems (CMS) u najširem smislu odnosi se na svako rješenje koje omogućuje klasifikaciju, organizaciju, povezivanje i svaki drugi oblik uređivanja sadržaja.
CMS sustavi se koriste pri sinkronizaciji podataka iz više izvora, za izvršavanje kolaborativnih projekata, za organizaciju rada u korporacijskim okruženjima i slično. Temeljna primjena CMS-a danas je u dinamičkom kreiranju web-stranica nove generacije.
U korporacijskom kontekstu, CMS sustavi mogu se koristiti za integraciju različitih podatkovnih baza kao što su podaci o zaposlenicima, kupcima, proizvodima, radnim zadacima i sl. Koristeći CMS rješenja, svima njima se može upravljati s jednog mjesta. Jednako tako, putem zajedničkog sučelja zaposlenici mogu pristupati različitim dokumentima i podacima koje mogu koristiti za različite svrhe. Primjer CMS sustava su Filenet, Documentum, MS SharePoint, EasyEdit CMS (hrvatski CMS sustav), Accrisoft, Corvus CMS (hrvatski CMS sustav) itd.

Alati za otkrivanje znanja iz baza podataka ( eng. Data Mining/ Knowledge Discovery)
Data mining ili pretraživanje podataka je proces otkrivanja korisnih znanja iz zbirke podataka izdvajanjem šablona (uzoraka) u velikim kompletima (setovima) podataka kombinirajući metode statistike, metode umjetne inteligencije i metode upravljanja bazama podataka. To je tehnika koja uključuje pripremu podataka i izbor , čišćenje podataka, koji uključuje prethodno znanje na podacima i tumačenje točnih rješenja iz promatranih rezultata .
Faze pretraživanja podataka opisuju se u tri faze: pred-procesiranje, pretraga podataka i potvrda rezultata.


Proces otkrivanja znanja iz baza podataka





2. Alati za dijeljenje i širenje znanja

U ovu skupinu alati možemo ubrojiti alate za suradnju i rad u skupini, repozitorij znanja te portal znanja.
Alati za suradnju i rad u skupini (eng. Groupware) osmišljeni su kako bi pomogli ljudima koji rade na zajedničkim projektima da postignu planirane ciljeve bez obzira na njihovu zemljopisnu udaljenost. Ovi alati obuhvaćaju elektroničke komunikacijske alate (govorne pošte, e-mail, web izdavaštvo…), konferencijske alate te sustave za koordinaciju individualnih aktivnosti članova skupine.
Repozitorij je zbirka digitalnog obrazovnog materijala koja omogućuje sustavno upravljanje procesima objavljivanja, pristupa i pohrane nastavnog/obrazovnog sadržaja.
Repozitoriji se razlikuju od uobičajenih web kataloga, portala i tražilica jer korisnicima (učenici, studenti, znanstveno-nastavno osoblje) nude informacijski pristup strukturiran i organiziran na način da podržava ciljano pronalaženje i korištenje nastavne građe, odnosno visokokvalitetnih i pedagoški oblikovanih radova. Primjer repozitorija znanja je e-učenje koje sve češće srećemo u praktičnoj primjeni. Osim osnovne upotrebe multimedije i interneta u sklopu svakodnevnog formalnog obrazovanja, danas se putem sustava e-učenja omogućava i organizacija konferencija, kao i tzv. E-learning akademije, online obrazovanja zaposlenika u nekim tvrtkama te različiti komercijalni tečajevi.


3. Alati za preuzimanje i primjenu znanja

Postoje mnogi alati koji bi se mogli svrstati u ovu skupinu, no mi ćemo nabrojati samo neke koji vam mogu olakšati primjenu već naučenog ili onog što tek želite naučiti. Neki od tih alata su sustavi za potporu odlučivanju, ekspertni sustavi, inteligentni agenti, umjetna inteligencija, alati za učenje na daljinu, igre, simulacije…
Npr. sustav potpore odlučivanju (engl. Decision Support System, DSS) je računalni sustav koji podupire proces odlučivanja tako što pomaže menadžeru u:
• organizaciji informacija
• identifikaciji i dohvatu potrebnih informacija
• analizi i transformaciji tih informacija
• izboru odgovarajućih modela potrebnih za rješavanje problema odlučivanja
• izvođenju tih modela,
• analizi dobivenih rezultata modeliranja za potrebe donositelja odluke.

Takav sustav treba omogućiti rješavanje složenih problema odlučivanja, korištenje različitih stilova i strategija odlučivanja, korištenje velike količine ažurnih informacija, upotrebu većeg broja metoda rješavanja problema te skraćenje vremena potrebnog za donošenje odluke.
Nadamo se da smo Vam uspjeli približiti i pojasniti alate pomoću kojih možete upravljati i dijeliti svoje znanje, a sad je na Vam da sami izaberete koji Vam najviše odgovara

08.05.2014. u 09:19 • 1 KomentaraPrint#^

Mehanizmi za preuzimanje i primjenu znanja

Postoji više mehanizama koji pojedincu pomažu da preuzme i primjeni znanje.
Jedno od mehanizama je pristup „dobrog knjižničara“ gdje su menadžeri trenirani da brzo daju odgovarajuće informacije ili upute korisnika kako će doći do njih.
Nadalje, postoji tzv. Bloomova taksnomija gdje su oblici i ishodi učenja podijeljeni u tri kategorije.
Prvo ćemo spomenuti kognitivno područje gdje se vrednuje znanje, razumijevanje, primjena i analiza istog te sinteza i evaluacija. Zatim dolazimo do područja sučeljavanja ili afektivnog područja gdje se problem prihvaća, nalaze se odgovori za njega te se vrednuje, podaci se organiziraju i internaliziraju se vrijednosti. U zadnjem, psihomotoričkom, području dobivamo percepciju problema i spremnost na djelovanje prema posojećim uputama, djelovanje može biti mehaničko i kompleksno, adaptiramo se problemu te ga rješavamo često na originalan način.
Poslije Bloomove taksonomije spomenut ćemo i modeliranje i analizu problema, a to je zapravo dekompozicija problema koja pozitivno utječe na efikasnost preuzimanja i primjene znanja pojedinca. U praksi postoje brojna programska rješenja, alati i paketi koji služe kao IT potpora modeliranju i analizi.

Sustav za potporu upravljanju znanjem pojedinca usredotočen je na pomaganje pojedincu da radi bolje i efikasnije. Iako je fokus na pojedincu, zapravo je sustav pokušaj da se pojedincu olakša raditi u različitim grupama i organizacijama. Pojedincu se omogućava korištenje baze podataka (rječnici, reference, dokumenti, primjeri) i pomoći (online pomoć, priručnici) koja mu kroz učenje (e-learning, simulacije, demo) trebaju pomoći pri rješavanju različitih zadataka.

Sa aspekta organizacije sustav za upravljanje znanjem često je integralni dio IS-a. Korisničko sučelje gdje se nalaze personalizirani profili korisnika te pogled korisnika vodi do funkcionalnosti sustava za upravljanje znanjem kao što su procesni podaci odnosno sustav pomoći, pronalaženje stručnjaka, bilježenje najbolje prakse, pronalazak poveznica i analiza novih podataka. Nadalje, dolazimo do podatkovnog dijela gdje su metapodaci odnosno izvori podataka, tipovi podataka i format podataka.
Također postoji repozitorij znanja ili električno skladište organizacije u kojemu se može pretraživati znanje pa tako i različite informacije.

08.05.2014. u 09:16 • 1 KomentaraPrint#^

Mehanizmi za dijeljenje i širenje znanja

U današnje vrijeme gotovo je nemoguće dijeliti znanje bez potpore informacijske tehnologije.
Neke od metoda kojima se može dijeliti znanje su:
1. Zajednica poslovne prakse  zajednica ljudi koji imaju slične interese ili rade u sličnoj struci, oni uče međusobno i sposobni su srušiti strukturne, kulturne, stručne pa tako i geografske barijere.
To je promišljanje po kojemu je učenje društveno iskustvo. Kroz IT nalazimo zajednice kao što su internet i intranet.

Jedan od primjera zajednica poslovne prakse nalazimo u ERICSSON CANADA IND. 1999. godine u Ericssonu došlo je do povećanja broja zaposlenika. U samo četiri godine udvostručio se broj zaposlenika. Nakon toga kod zaposlenika se smanjio osjećaj zajedništva i pojavile su se neformalne grupe. U neformalnim grupama postojao je vođa zajednice te se diskutiralo o povezanim temama te zajedničkim problemima pa tako i problemima pojedinaca koji su činili grupu.

2. Analiza socijalnih mreža SNA  to je mapiranje, registriranje i mjerenje veza i tokova između ljudi, grupa, organizacija, računala, URL-a ili ostalih povezanih informacijskih entiteta.
SNA vizualno i matematički analizira veze i odnose na društvenim mrežama. Bitno je naći lokaciju korisnika kroz koju se može pronaći centralitet nodova (ljudi i grupa). Kroz centralitet možemo saznati uloge korisnika u mreži kao što su individue, vođe, veze, „mostovi“, gdje su klasteri te tko se nalazi u njima, tko je u centru itd.




3. Žute stranice  lokacija stručnjaka

08.05.2014. u 09:12 • 0 KomentaraPrint#^

Mehanizmi za otkrivanje, prikupljanje i pohranjivanje znanja

Postoje različite metode i tehnike za otkrivanje znanja. Potrebno je pronaći eksplicitno znanje te otkriti u kojem je ono obliku. Za pomoć pri otkrivanju znanja postoje različite tehnološke potpore kao što je softver za otkrivanje znanja iz baza podataka ili rudarenje podataka.
Također, bitno je prikupiti i skriveno znanje koje posjeduje pojedinac ili grupa, a to se može postići: 1. Intervjuiranjem ŕ strukturirani intervju i priče sa otvorenim pitanjima gdje ispitanik može slobodno odgovoriti na pitanje i zatvorenim pitanjima gdje ispitanik bira jedno od ponuđenih odgovora
2. Temeljem ispričane priče
3. Promatranjem
4. Ostalim medotama ŕ ad-hoc sesije, road maps, pronalazak najbolje poslovne prakse

Nadalje, potrebno je prikupiti i skriveno znanje organizacije. Znanje migrira između organizacija te se uči unutar industrijske organizacije. Jedna od vrlo bitnih stavki znanja u organizaciji je iskustvo koje organizacija posjeduje.

Nakon što se znanje prikupi potrebno ga je negdje i pohraniti. Znanje je uglavnom pohranjeno u „glavama“ zaposlenika, a to isto znanje potrebno je struktuirati.
Postoje različiti načini pohranjivanja eksplicitnog znanja kao što su:
1. Kognitivne mape ŕ pr. Mentalne mape – tvorac Tony Buzan



2. Stabla odlučivanja ŕ prikazuju tijek nekog procesa ili odluke
3. Taksonomije znanja ŕ znanstvena disciplina koja na temelju sličnosti i razlika taksonomske jedinice kategorizira i razvrstava u skupine

08.05.2014. u 09:10 • 0 KomentaraPrint#^

subota, 03.05.2014.

Životni ciklus upravljanja znanjem

Infrastrukturu upravljanja znanjem čine organizacijska kultura, organizacijska struktura, informacijska tehnologija te fizičko okruženje.
Mehanizmi upravljanja znanjem su organizacijska i strukturalna sredstva koja se koriste za razvoj i provedbu koncepta upravljanja znanjem (metode, tehnike,…)
Proces upravljanja znanjem – kontinuirano upravljanje svim vrstama znanja da bi se zadovoljile aktualne i buduće poslovne potrebe, identificiralo, koristilo i razvijalo znanje te stvarale nove mogućnosti.

4 su temeljna procesa upravljanja znanjem:
1. Otkrivanje znanja – stvaranje novog znanja iz već postojećeg. 2 podprocesa: kombinacija i socijalizacija
2. Preuzimanje/pohranjivanje znanja – postojeće znanje preuzima se unutar organizacije ili iz okruženja. 2 podprocesa: eksternalizacija i internalizacija.
3. Dijeljenje/širenje znanja – omogućuje pristup znanju. 2 podprocesa: socijalizacija i razmjena
4. Primjena znanja – stavljanje znanja u kontekst. 2 podprocesa: usmjeravanje i rutine



Oblici transformacije znanja:
• Kombinacija
• Socijalizacija
• Eksternalizacija
• Internalizacija
Integracija IT-a i mehanizama koji daju potporu procesima upravljanja znanjem = sustavi upravljanja znanjem.

Postoje 4 skupine sustava za upravljanje znanjem:
• Sustavi za otkrivanje znanje
• Sustavi za prikupljanje i pohranjivanje znanja
• Sustavi za dijeljenje i širenje znanja
• Sustavi za primjenu znanja

Pregledom KM procesa, sustava i pripadajućih mehanizama i tehnologija ŕ Što možemo zaključiti? U svakom od procesa/podprocesa upravljanja znanjem koriste se raznovrsni mehanizmi i brojna informacijska tehnologija.


Model integriranog životnog ciklusa KM-a

03.05.2014. u 17:23 • 1 KomentaraPrint#^

Malo o organizacijskoj kulturi

U poduzeću je potrebno razviti učeću organizacijsku kulturu. Pri tome je potrebno imati na umu kulturu nasuprot organizacijske kulture i učenje nasuprot organizacijskog učenja.
Učenje jest usvajanje znanja, dok je organizacijsko učenje sposobnost organizacije da uči, akumulira znanje iz vlastitog iskustva te ga primjenjuje.
Što je to kultura? Naučeni obrasci mišljenja, osjećanja i djelovanja neke grupe, zajednice ili društva, kao i izrazi tih obrazaca u materijalnim objektima. Proizlazi iz ljudske sposobnosti da uči i prenosi znanje na buduće generacije. Organizacija je samo jedan element društva u kojeg pojedinac dolazi iz okruženja.
Organizacijska kultura jest postojani sustav vrijednosti, odnosa, shvaćanja, uvjerenja, etike, stilova, osobnosti i karaktera organizacije. Ona utječe na uspjeh uvođenja i razvoja koncepta upravljanja znanjem u organizaciji.

Elementi organizacijske kulture su:
• Artefakti – vidljive organizacijske strukture i procesi, „vrh sante“
• Vrijednosti – strategija, ciljevi, očekivanja
• Stavovi zaposlenika – vjerovanja, percepcije, mišljenja, osjećaji, „ono što je uobičajeno“
• Norme – formalne (propisuju ih menadžeri), neformalne (formiraju ih pojedinci,skupine)
• Očekivani način ponašanja – duljina ručka
• Običaji
• Zajednički jezik – žargon, „shop talk“
• Priče i mitovi o povijesti organizacije
• Individualna inicijativa
• Tolerancija rizika
• Stupanj usmjeravanja zaposlenika
• Identitet – stupanj identificiranja pojedinaca s organizacijom

Tipovi organizacijske kulture s obzirom na društvenost i pouzdanost:
1. Kultura zajednice – osjećaj pripadnosti, jak utjecaj vođe, društvenost
2. Mrežna kultura – prijateljski, obiteljski odnos, pomoć, bez pouzdanosti, nema lojalnosti
3. Plaćenička kultura – fokus na cilj, nema društvenosti, visoka pouzdanost
4. Kultura podijeljenosti – individualizam, nema društvenosti, nema pouzdanosti



Tipovi organizacijske kulture s obzirom na kompetitivnost:
1. Kultura klana – lojalnost, privrženost, timski rad
2. „Ad-hoc“ kultura – adaptivna, poduzetnička klima, inovativna
3. Hijerarhijska kultura – formalizam, struktura bez fleksibilnosti
4. Kultura tržišta – orijentirana eksterno, tržišnim ciljevima, kompetitivnost, usporedba zaposlenih

Organizacijska kultura, etika i moral međusobno su povezani. Etika je znanost o moralu koja istražuje smisao i ciljeve moralnih normi, osnovne kriterije za moralno vrjednovanje, kao i uopće zasnovanost i izvor morala.
Etika prije svega pripada filozofiji koja proučava ljudsko ponašanje koje je prihvaćeno pod određenim moralnim aspektom. Ona je normativna znanost, a norme odlučuju o specifičnom karakteru etike i tako ju razlikuju od drugih znanosti. Poslovna etika na radnom mjestu je primjena etike na poslu, davanje prioriteta moralnim vrijednostima, poduzimanje mjera, aktivnosti za ostvarivanje uvjeta koji će omogućiti sigurne i zdrave radne uvjete te dobre odnose među zaposlenicima i klijentima.

Organizacijska kultura utječe na tijek informacija i znanja, cilj joj je dijeljenje znanja, dok je to nekada išlo fizičkim putem, danas se obavlja putem IT-a.
Transformacija prema kulturi koja potiče dijeljenje znanja odvija se mijenjanjem normi, društvenih vrijednosti, mentalnih modela, ne postiže se mijenjanjem pravila. To se radi sustavom nagrađivanja, potrebno je odrediti budžet te se menadžeri i vođe moraju ponašati u skladu sa željenim društvenim vrijednostima.

Zrelost organizacije i organizacijske kulture raste kroz vrijeme. Postoji niz modela organizacijske zrelosti, ali najznačajniji je CMM (Capability Maturity Model). To je razvojni model izrađen nakon proučavanja prikupljenih podataka od organizacija koje su ugovorile s američkim Ministarstvom obrane financiranje istraživanja o zrelosti poduzeća. Izraz "zrelost" se odnosi na stupanj formalnosti i optimizacije procesa, od ad hoc prakse, do formalnog definiranja koraka, do upravljanja metrikama rezultata, te do aktivne optimizacije procesa.

03.05.2014. u 11:29 • 1 KomentaraPrint#^

Nešto osnovno o upravljanju znanjem

Što je znanje? Neka obilježja znanja su da je ono nematerijalni resurs, upotrebom se ne troši, prijenos znanja ne znači gubitak, znanje postoji u okruženju, ali rijetki ga koriste, veliki dio znanja svake organizacije na kraju radnog dana odlazi kući. Znanje nastaje u umovima ljudi. To je slika stvarnosti iskazana zamislima čovjeka dok promatra svijet koji ga okružuje. Iako je znanje nematerijalni resurs, moguće ga je uskladištiti, dokumentirati i strukturirati.

Od znanja moramo razlikovati podatak i informaciju. Podatak predstavlja simbolički i formaliziran prikaz činjenica, pojmova i instrukcija, pogodan za komuniciranje, interpretaciju i obradu uz pomoć ljudi ili strojeva, npr. slovo, riječ, broj. Informacija je rezultat obrade, manipulacije i organiziranja podataka na način koji dodaje znanje primatelju.





Intelektualni kapital možemo definirati kao razliku knjigovodstvene i tržišne vrijednosti kompanije (Goodwill). Skandia je prva organizacija koja je prikazala vrijednost intelektualnog kapitala u financijskom izvještaju. Intelektualni kapital se sastoji od ljudskog kapitala, strukturalnog kapitala i kapitala klijenata. Intelektualni kapital čini ukupna intelektualna imovina i intelektualni potencijal, a nalazi se u zaposlenicima, metodama, patentima, dizajnima ,internim i eksternim odnosima/vezama.





Ljudski kapital čini znanje, iskustvo, sposobnosti, umijeće, kreativnost, inovativnost pojedinca. Ljudski kapital se nalazi u zaposlenicima poduzeća, a povećava se obrazovanjem.
Strukturalni kapital je ugrađen u procese i sustave. Najčešće se operacionalizira kroz informacijski sustav, softver, vještine, iskustvo koje organizacija ugrađuje u procese i sustave. Za strukturalni kapital možemo reći da je to sposobnost organizacije da koristi inovativni i intelektualni potencijal svojih zaposlenika.
Kapital klijenata uključuje odnose s kupcima i dobavljačima, brendove, robne marke, reputaciju ili sliku koju klijenti imaju o poduzeću. On nastaje sinergijom kompanije.



Što je upravljanje znanjem? To je sustavno prikupljanje, organiziranje, pohranjivanje i dijeljenje znanja u organizaciji i društvu. To je poslovna filozofija i stalni proces u organizacijama koje znanje i inovativnost smatraju svojim strateškim oružjima.
Upravljanje znanjem sastoji se od raznih metoda i postupaka koji osiguravaju da se ciljevi organizacije ostvaruju putem učinkovitog stvaranja znanja, komunikacije i dijeljenja znanja, njegovog prikupljanja i pohranjivanja te ponovnog korištenja. Učinkovito upravljanje znanjem nemoguće je bez odgovarajuće korporativne kulture, a potpomognuto je IT alatima. Upravljanje znanjem nije potpuno novo, ne postoji jedinstvena definicija upravljanje znanjem. Upravljanje znanjem je multidisciplinarno.

Postoje tri perspektive: poslovna perspektiva, perspektiva kognitivnih znanosti i procesno-tehnološka perspektiva.


03.05.2014. u 10:45 • 1 KomentaraPrint#^

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

  svibanj, 2014  
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Svibanj 2014 (9)

Opis bloga

Ovo je blog kreiran s namjerom da vas nauči ponešto o upravljanju znanjem te kako to znanje podijeliti s drugima.
Postovi su kreirani prema programu kolegija Upravljanje znanjem koji se izvodi na Ekonomskom fakultetu Zagreb.
Ukoliko ste upisali ovaj kolegij na Ekonomskom fakultetu, nadamo se da će Vam pomoći u polaganju ispita ili možda ako tražite neke informacije za pisanje seminarskog rada, te naravno biti će nam najviše drago ukoliko Vas jednostavno zanima tema Upravljanja znanjem i želite naučiti nešto o tome. Nadamo se kako ćete uspjeti uz nas naučiti nešto o upravljanju znanjem.

Želimo da nam Vi vašim komentarima, sugestijama i kritikama olakšate i poboljšate blog. Pišite nam što biste željeli znati o upravljanju znanjem i o čemu biste željeli naučiti više. Vjerujemo kako će Vam naš blog pomoći u polaganju ispita iz Upravljanja znanjem ne samo na Ekonomskom fakultetu Zagreb, nego i na drugim fakultetima na kojima se održava ovaj ili sličan kolegij.
U vrijeme velike vrijednosti znanja moramo naučiti njime se služiti i njime upravljati!

Linkovi

https://sites.google.com/site/vesnabosiljvuksic/home/upravljanje-znanjem
http://www.efzg.unizg.hr/vbosilj
http://www.efzg.unizg.hr/
http://limun.hr/


Literatura korištena u blogu:




Predavanja za kolegij Upravljanje znanjem prof. dr. sc. Vesne Bosilj-Vukšić
Dalkir K., Knowledge management in theory and practice, 2005., Elsevier
Bosilj Vukšić, V., Pejić Bach, M. (ur.): “Poslovna informatika”, Element, Zagreb, 2012., 2. izmijenjeno izdanje
target=_blank>http://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_management
http://www.idea.gov.uk/idk/aio/8595069
http://www.kmworld.com/


Loading