Učimo zajedno upravljati znanjem! https://blog.dnevnik.hr/tim19uz

četvrtak, 08.05.2014.

Alati za upravljanje znanjem

Temeljna pitanja koja ćemo pojasniti u ovom dijelu su: kako bi sustav upravljanja znanjem trebao izgledati te kakve alate i rješenja bi trebalo primijeniti?!


Dobar model može integrirati različite elemente i pokazati odnose na način koji je mnogo teže napraviti u pisanom obliku.
Ali prvo, što su sastavni dijelovi okvira za upravljanje znanjem?
Na najosnovnijoj razini, KM se sastoji od sljedećih koraka:
• Identifikacija potreba
• Identifikacija izvora znanja
• Stjecanje, stvaranje ili eliminaciju znanja povezanih resursa / procesa
• preuzimanje, aplikacije i razmjenu znanja
• pohrana znanja

Važno je napomenuti da niti jedan od tih procesa nije nezavisan i svi oni su pod utjecajem brojnih čimbenika. To je razlog zašto su okviri za upravljanje znanjem obično vrlo različiti i mogu biti u širokom rasponu.
Na primjer, neki modeli su sekvencijalni te nastoje osigurati bolji pregled na štetu "realizma". Ostali modeli prikazuju procese u pokušaju da simuliraju što se zapravo događa unutar organizacije.

1. Alati za otkrivanje, prikupljanje i pohranjivanje znanja

Otkrivanje znanja je koncept automatskog traženja velikog broja podataka za eventualne rezultate koji bi se mogli smatrati znanjem.
Otkrivanje, odnosno, traženje znanja iz podataka, može se kategorizirati prema:
a) vrsti podataka koje tražimo (npr. otkrivanje znanja u tekstnim podacima ili traženje u bazama podataka)
b) obliku prikaza rezultata pretraživanja.

Metode otkrivanja znanja u skupovima tekstnih podataka imaju cilj u što većoj mjeri osloboditi ljude ponovne obrade velikih količina već pohranjenih i prethodno strojno obrađenih informacija i omogućiti im da se usredotoče na donošenje odluka na temelju rezultata automatskih postupaka otkrivanja znanja.
Usvajanje znanja obuhvaća iznošenje znanja, prikupljanje, analizu, modeliranje i vrednovanje znanja.

Alati za upravljanje sadržajem ili Content Management Systems (CMS) u najširem smislu odnosi se na svako rješenje koje omogućuje klasifikaciju, organizaciju, povezivanje i svaki drugi oblik uređivanja sadržaja.
CMS sustavi se koriste pri sinkronizaciji podataka iz više izvora, za izvršavanje kolaborativnih projekata, za organizaciju rada u korporacijskim okruženjima i slično. Temeljna primjena CMS-a danas je u dinamičkom kreiranju web-stranica nove generacije.
U korporacijskom kontekstu, CMS sustavi mogu se koristiti za integraciju različitih podatkovnih baza kao što su podaci o zaposlenicima, kupcima, proizvodima, radnim zadacima i sl. Koristeći CMS rješenja, svima njima se može upravljati s jednog mjesta. Jednako tako, putem zajedničkog sučelja zaposlenici mogu pristupati različitim dokumentima i podacima koje mogu koristiti za različite svrhe. Primjer CMS sustava su Filenet, Documentum, MS SharePoint, EasyEdit CMS (hrvatski CMS sustav), Accrisoft, Corvus CMS (hrvatski CMS sustav) itd.

Alati za otkrivanje znanja iz baza podataka ( eng. Data Mining/ Knowledge Discovery)
Data mining ili pretraživanje podataka je proces otkrivanja korisnih znanja iz zbirke podataka izdvajanjem šablona (uzoraka) u velikim kompletima (setovima) podataka kombinirajući metode statistike, metode umjetne inteligencije i metode upravljanja bazama podataka. To je tehnika koja uključuje pripremu podataka i izbor , čišćenje podataka, koji uključuje prethodno znanje na podacima i tumačenje točnih rješenja iz promatranih rezultata .
Faze pretraživanja podataka opisuju se u tri faze: pred-procesiranje, pretraga podataka i potvrda rezultata.


Proces otkrivanja znanja iz baza podataka





2. Alati za dijeljenje i širenje znanja

U ovu skupinu alati možemo ubrojiti alate za suradnju i rad u skupini, repozitorij znanja te portal znanja.
Alati za suradnju i rad u skupini (eng. Groupware) osmišljeni su kako bi pomogli ljudima koji rade na zajedničkim projektima da postignu planirane ciljeve bez obzira na njihovu zemljopisnu udaljenost. Ovi alati obuhvaćaju elektroničke komunikacijske alate (govorne pošte, e-mail, web izdavaštvo…), konferencijske alate te sustave za koordinaciju individualnih aktivnosti članova skupine.
Repozitorij je zbirka digitalnog obrazovnog materijala koja omogućuje sustavno upravljanje procesima objavljivanja, pristupa i pohrane nastavnog/obrazovnog sadržaja.
Repozitoriji se razlikuju od uobičajenih web kataloga, portala i tražilica jer korisnicima (učenici, studenti, znanstveno-nastavno osoblje) nude informacijski pristup strukturiran i organiziran na način da podržava ciljano pronalaženje i korištenje nastavne građe, odnosno visokokvalitetnih i pedagoški oblikovanih radova. Primjer repozitorija znanja je e-učenje koje sve češće srećemo u praktičnoj primjeni. Osim osnovne upotrebe multimedije i interneta u sklopu svakodnevnog formalnog obrazovanja, danas se putem sustava e-učenja omogućava i organizacija konferencija, kao i tzv. E-learning akademije, online obrazovanja zaposlenika u nekim tvrtkama te različiti komercijalni tečajevi.


3. Alati za preuzimanje i primjenu znanja

Postoje mnogi alati koji bi se mogli svrstati u ovu skupinu, no mi ćemo nabrojati samo neke koji vam mogu olakšati primjenu već naučenog ili onog što tek želite naučiti. Neki od tih alata su sustavi za potporu odlučivanju, ekspertni sustavi, inteligentni agenti, umjetna inteligencija, alati za učenje na daljinu, igre, simulacije…
Npr. sustav potpore odlučivanju (engl. Decision Support System, DSS) je računalni sustav koji podupire proces odlučivanja tako što pomaže menadžeru u:
• organizaciji informacija
• identifikaciji i dohvatu potrebnih informacija
• analizi i transformaciji tih informacija
• izboru odgovarajućih modela potrebnih za rješavanje problema odlučivanja
• izvođenju tih modela,
• analizi dobivenih rezultata modeliranja za potrebe donositelja odluke.

Takav sustav treba omogućiti rješavanje složenih problema odlučivanja, korištenje različitih stilova i strategija odlučivanja, korištenje velike količine ažurnih informacija, upotrebu većeg broja metoda rješavanja problema te skraćenje vremena potrebnog za donošenje odluke.
Nadamo se da smo Vam uspjeli približiti i pojasniti alate pomoću kojih možete upravljati i dijeliti svoje znanje, a sad je na Vam da sami izaberete koji Vam najviše odgovara

08.05.2014. u 09:19 • 1 KomentaraPrint#^

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

  svibanj, 2014  
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Svibanj 2014 (9)

Opis bloga

Ovo je blog kreiran s namjerom da vas nauči ponešto o upravljanju znanjem te kako to znanje podijeliti s drugima.
Postovi su kreirani prema programu kolegija Upravljanje znanjem koji se izvodi na Ekonomskom fakultetu Zagreb.
Ukoliko ste upisali ovaj kolegij na Ekonomskom fakultetu, nadamo se da će Vam pomoći u polaganju ispita ili možda ako tražite neke informacije za pisanje seminarskog rada, te naravno biti će nam najviše drago ukoliko Vas jednostavno zanima tema Upravljanja znanjem i želite naučiti nešto o tome. Nadamo se kako ćete uspjeti uz nas naučiti nešto o upravljanju znanjem.

Želimo da nam Vi vašim komentarima, sugestijama i kritikama olakšate i poboljšate blog. Pišite nam što biste željeli znati o upravljanju znanjem i o čemu biste željeli naučiti više. Vjerujemo kako će Vam naš blog pomoći u polaganju ispita iz Upravljanja znanjem ne samo na Ekonomskom fakultetu Zagreb, nego i na drugim fakultetima na kojima se održava ovaj ili sličan kolegij.
U vrijeme velike vrijednosti znanja moramo naučiti njime se služiti i njime upravljati!

Linkovi

https://sites.google.com/site/vesnabosiljvuksic/home/upravljanje-znanjem
http://www.efzg.unizg.hr/vbosilj
http://www.efzg.unizg.hr/
http://limun.hr/


Literatura korištena u blogu:




Predavanja za kolegij Upravljanje znanjem prof. dr. sc. Vesne Bosilj-Vukšić
Dalkir K., Knowledge management in theory and practice, 2005., Elsevier
Bosilj Vukšić, V., Pejić Bach, M. (ur.): “Poslovna informatika”, Element, Zagreb, 2012., 2. izmijenjeno izdanje
target=_blank>http://en.wikipedia.org/wiki/Knowledge_management
http://www.idea.gov.uk/idk/aio/8595069
http://www.kmworld.com/


Loading