MALI SUNCOKRET

20.12.2011., utorak

SIEMENS-MARTINOV POSTUPAK


Kad netko spomene grad Sisak, moja prva asocijacija je Siemens-Martinov* postupak. Lekcija učena nekoliko puta tijekom obveznog školovanja. Sljedeća asocijacija je Ljubija, rudnik željezne rude, zavičaj moje majke. Iza tog dolaze vlakovi koji su vozili od Zagreba preko Siska i mog rodnog grada unskom prugom ka moru. Zvali su se Kornat, Solaris, Marjan...brzi, express, poslovni...a među njima i jedan „motorac“, tzv. putnički, ili radnički. Tom nizu asocijacija se pridružuje tramvaj br.2 i peti dan u tjednu kojim započinje vikend i moj, do rata svakomjesečni odlazak u zavičaj.
Onda se nižu slike prepunog tramvaja s polazištem iz industrijske zagrebačke zone u koji jedva ulazim na svom stajalištu s djetetom i koferom. S istim društvom iz tramvaja na kolodvoru prelazim u prepun vlak već pristigle radničke klase iz Slovenije; a da li je to bio popodnevni motorac u 16.20(?) ili noćni brzi u 21.50(?), meni je ovisilo od školskog turnusa. Za noćni je postojala rezervacija, što je olakšavalo smještaj, a za dnevni, ne.
I jednim i drugim radnici su odlazili kućama na vikend i vraćali se nedjeljom na posao. I ja sam išla kući, majci, a vraćala se doma, mužu.
U Sisku bi se napunili hodnici kojima više nisi mogao proći do wc-a od ljudi u oblaku dima i njihovih „putevalki“.
Nedjeljom, na povratcima, ući u prepun vlak iz Splita koji je obvezno i kasnio, bilo je pravo umijeće. Hodnici bi se tek u Sisku praznili, a u Zagrebu bi se ponovo punila naša zajednička „dvica“.
Kada su se ugasile Siemens- Martinove peći, tijekom postupka modernizacije, smanjio se i broj od 15 000 zaposlenih radnika i za proteklih 20 godina spustio se na 916. O njima se ovih dana priča.
S gašenjem peći, ugasile su se i lokomotive pomenutih vlakova. Prestala sam i ja putovati u tom pravcu.
Lančanom reakcijom, „kompozicija“ je prekinuta.
Nema ni tračnica.

Jedan od gore navedenih vlakova, tzv. Francuz, restauriran je, i ovih dana posta spomenik tehničke baštine; zadnjih 916 otpuštenih radnika ostaše živi spomen na sisačku željezaru; a meni osta samo... „ stara dvojka“ koja uz „novu“ još ponekad klima i klapa, gore-dole, i...večeras obnovljena lekcija Siemens-Martinova postupka.


P.S.
Kojom numerom uresiti post, pitanje je sad. Ma, udri 2 x paste, nek' se čuje i šareni!








*francuski metalurg, izumio postupak za dobivanje čelika iz sirovog i starog željeza (Siemens-Martinov postupak)


- 20:15 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

< prosinac, 2011 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Kolovoz 2024 (1)
Srpanj 2023 (1)
Ožujak 2023 (1)
Prosinac 2021 (1)
Travanj 2021 (1)
Prosinac 2020 (1)
Studeni 2020 (1)
Rujan 2020 (1)
Kolovoz 2020 (2)
Svibanj 2020 (1)
Travanj 2020 (4)
Ožujak 2020 (5)
Siječanj 2020 (2)
Prosinac 2019 (4)
Studeni 2019 (2)
Listopad 2019 (1)
Rujan 2019 (3)
Kolovoz 2019 (2)
Srpanj 2019 (2)
Lipanj 2019 (2)
Travanj 2019 (1)
Ožujak 2019 (1)
Veljača 2019 (2)
Siječanj 2019 (1)
Prosinac 2018 (2)
Listopad 2018 (8)
Rujan 2018 (1)
Kolovoz 2018 (1)
Srpanj 2018 (1)
Lipanj 2018 (3)
Travanj 2018 (3)
Ožujak 2018 (1)
Siječanj 2018 (2)
Prosinac 2017 (2)
Studeni 2017 (1)
Listopad 2017 (3)
Rujan 2017 (3)
Kolovoz 2017 (3)
Srpanj 2017 (2)
Lipanj 2017 (1)
Svibanj 2017 (1)
Travanj 2017 (3)
Ožujak 2017 (4)
Veljača 2017 (5)
Siječanj 2017 (5)
Prosinac 2016 (6)
Studeni 2016 (6)
Listopad 2016 (5)