Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/staroinovo

Marketing

SIEMENS-MARTINOV POSTUPAK


Kad netko spomene grad Sisak, moja prva asocijacija je Siemens-Martinov* postupak. Lekcija učena nekoliko puta tijekom obveznog školovanja. Sljedeća asocijacija je Ljubija, rudnik željezne rude, zavičaj moje majke. Iza tog dolaze vlakovi koji su vozili od Zagreba preko Siska i mog rodnog grada unskom prugom ka moru. Zvali su se Kornat, Solaris, Marjan...brzi, express, poslovni...a među njima i jedan „motorac“, tzv. putnički, ili radnički. Tom nizu asocijacija se pridružuje tramvaj br.2 i peti dan u tjednu kojim započinje vikend i moj, do rata svakomjesečni odlazak u zavičaj.
Onda se nižu slike prepunog tramvaja s polazištem iz industrijske zagrebačke zone u koji jedva ulazim na svom stajalištu s djetetom i koferom. S istim društvom iz tramvaja na kolodvoru prelazim u prepun vlak već pristigle radničke klase iz Slovenije; a da li je to bio popodnevni motorac u 16.20(?) ili noćni brzi u 21.50(?), meni je ovisilo od školskog turnusa. Za noćni je postojala rezervacija, što je olakšavalo smještaj, a za dnevni, ne.
I jednim i drugim radnici su odlazili kućama na vikend i vraćali se nedjeljom na posao. I ja sam išla kući, majci, a vraćala se doma, mužu.
U Sisku bi se napunili hodnici kojima više nisi mogao proći do wc-a od ljudi u oblaku dima i njihovih „putevalki“.
Nedjeljom, na povratcima, ući u prepun vlak iz Splita koji je obvezno i kasnio, bilo je pravo umijeće. Hodnici bi se tek u Sisku praznili, a u Zagrebu bi se ponovo punila naša zajednička „dvica“.
Kada su se ugasile Siemens- Martinove peći, tijekom postupka modernizacije, smanjio se i broj od 15 000 zaposlenih radnika i za proteklih 20 godina spustio se na 916. O njima se ovih dana priča.
S gašenjem peći, ugasile su se i lokomotive pomenutih vlakova. Prestala sam i ja putovati u tom pravcu.
Lančanom reakcijom, „kompozicija“ je prekinuta.
Nema ni tračnica.

Jedan od gore navedenih vlakova, tzv. Francuz, restauriran je, i ovih dana posta spomenik tehničke baštine; zadnjih 916 otpuštenih radnika ostaše živi spomen na sisačku željezaru; a meni osta samo... „ stara dvojka“ koja uz „novu“ još ponekad klima i klapa, gore-dole, i...večeras obnovljena lekcija Siemens-Martinova postupka.


P.S.
Kojom numerom uresiti post, pitanje je sad. Ma, udri 2 x paste, nek' se čuje i šareni!








*francuski metalurg, izumio postupak za dobivanje čelika iz sirovog i starog željeza (Siemens-Martinov postupak)



Post je objavljen 20.12.2011. u 20:15 sati.