gospon profesor

srijeda, 29.10.2008.

Aporije sustava

Zanimljivo je kako ispada da je nekako lakše (da ne kažem slađe) pisati o mračnim stranama (bilo čega: društvene stvarnosti, školstva, bolničkog sustava, situacije u svijetu… da ne spominjem, u posljednjih dvije tisuće godina, do perverzije realistične detaljne opise paklenih muka, naspram pentanja kad treba opisati nebesko blaženstvo); tu kao da smo kreativniji. A to govori nešto i o ljudskoj prirodi, ljudskom stanju, ta naša orijentacija na negativno… Ah, ništa, samo glasno razmišljam, zaboravite.

Zadnji post završio sam rečenicom: A bez toga nema ni smisla. Možda imam nešto izraženiju potrebu za onim nečim što nazivamo prilično općenito smislom. Možda još nisam otupio na nedostatak istog. Možda se ne želim pomiriti s besmislicama i aporijama sustava usred kojega sam se našao.

Iz iskustva znam sljedeće: ovo što sam napisao u četiri zadnja posta ne bih mogao podijeliti s većinom ljudi na poslu. Odnosno, bih, ali uz cijenu da me odignoriraju, ispreskaču, ismiju, nadglasaju, proglase naivcem, umišljenom veličinom, čovjekom koji živi u iluzijama, i tome slično (vidi post Emo-profesor od 5.10.). Kao što rekoh, znam to iz iskustva jer sam – od početka rada u prosvjeti štiteći i njegujući osjećaj i potrebu za smislom – prvih nekoliko godina (donkihotski) pokušavao objasniti nekim kolegama – nakon što sam, sa zaprepaštenjem, shvatio i čuo njihove stavove – da su to djeca (a ne naši ljuti dušmani, ne neka podla stvorenja koja nam žele zagorčiti život), da su u školi baš zato da ih mi nečemu naučimo (a ne zato da se uvijek iznova iščuđavamo kako su bedasti, kako ništa ne znaju, i kako je svaka nova generacija „sve gora“), da svakog od njih treba promatrati kao dragocjenu individuu s nekom jedinstvenom poviješću i s jedinstvenim talentima (a ne gledati ih kao „razred“, „odjeljenje“, „onaj grozni 3 F“ ili jednostavno kao gomilu bučne dječurlije koja gnjavi – što oni, pubertetlije, jesu, ali to spada u opis radnog mjesta). Da smo mi odrasli i da im trebamo pomoći – naša ljudska i profesionalna zadaća – da i oni odrastu (a ne ponašati se kao neka iznenađena i uvrijeđena gospoda povrijeđene taštine). Izjaviti nešto od spomenutoga značilo je, a znači i dalje, čačkati mečku. Zato doživljaje poput ovog koji sam opisivao dijelim tek s nekolicinom kolega (od kojih ne rade svi u istoj školi).

Jedna od konstanti u zbornicama u kojima sam radio je nesposobnost kolektiva, dakle, skupine od toliko i toliko odraslih, akademski obrazovanih građana, da se drži nečega što bi se trebalo naučiti još u vrtiću. Naime, da dok netko govori, ostali pristojno šute i čekaju svoj red. U situaciji kad želite objasniti nešto od gorespomenutog, nešto iole složenije, istodobno će se oglasiti nekoliko osoba, i u nekoliko trenutaka sve će se pretvoriti u nadvikivanje, prepucavanje i zezanciju. Ne znam, meni se čini da, štojaznam, Amerikanci i ostali nikad ne bi otišli na Mjesec da su tako razgovarali i tako se dogovarali. Čini mi, koliko god na prvi pogled djelovalo pretjerano, da je to jedna od stvari koje ovo društvo osuđuju na stagniranje. Do ničega se ne može doći, ništa proanalizirati, ništa zaključiti, u takvoj atmosferi. Što nekima i odgovara. Dakako, u situaciji kad se treba suprotstaviti ravnateljskom zulumu, od sto glasa, glasa čuti nije. (Uzroci i razlozi? Vidi post Prije i Drugdje od 21.10.). U jednoj školi se godinama (da, godinama) neumorno vodila rasprava, na svim (da, na svim) sjednicama Nastavničkog vijeća, treba li učenicima dopustiti da u školi budu u cipelama ili moraju nositi papuče. NISAM MOGAO VJEROVATI. Škola je imala milijun neusporedivo važnijih problema. U nekim se pak školama ljudi bave svojim međusobnim obračunima i podmetanjima. Da, učenici su tu negdje, ali snažan je dojam da su uistinu u drugom planu.

Škola je višeslojna, složena ustanova. Odrasli (barem kronološki gledano) ljudi rade i, često blaženo nesvjesni GOLEME odgovornosti, formiraju novu generaciju građana ove zemlje. Nije sve crno-bijelo. S djecom je katkad, pa i često, doista naporno raditi. Možda ste pročitali, u komentaru što ga je ostavila Klasika, neke od razloga zašto se dio ljudi prepustio malodušju i cinizmu: Pitala sam kolege zašto održavaju satove u kaos, a odgovori su bili: »Njih (djecu) ionako ništa ne zanima, pedagoginja će pregledavati jesmo li popunili formulare, a ne koliko su učenici naučili (za malu plaću ne vrijedi raditi oba posla), nemam energije za drugo, sustav me je iscrpio i obezvoljio, tak je svejedno trudio se ja ili ne trudio i sl, da su pametniji (sic!) bolje bi se ponašali pa bih se onda ja više potrudio«.

Jasno vam je da ne mogu odjednom napisati sve ;). Svaki post je tek djelić velikog mozaika. Premda načelno zagovaram učenike, to ne znači da neke od njih ne bih isključio iz škole. Premda se može činiti da sam vrlo kritičan prema nekim kolegama (hm, i jesam;), to ne znači da zapravo većina u najmanju ruku korektno ne odradi svoj posao, i to ne znači da ne pokušavam razabrati razloge zbog kojih je stanje u prosvjeti takvo kakvo je.

29.10.2008. u 21:29 • 11 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

  listopad, 2008 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Svibanj 2024 (1)
Travanj 2024 (5)
Ožujak 2024 (2)
Veljača 2024 (17)
Siječanj 2024 (1)
Svibanj 2023 (2)
Travanj 2023 (1)
Travanj 2021 (1)
Ožujak 2021 (1)
Veljača 2020 (1)
Siječanj 2020 (1)
Studeni 2019 (1)
Ožujak 2019 (1)
Veljača 2019 (1)
Prosinac 2018 (1)
Rujan 2018 (1)
Veljača 2018 (1)
Prosinac 2017 (1)
Siječanj 2017 (2)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (1)
Srpanj 2016 (1)
Lipanj 2016 (1)
Svibanj 2016 (3)
Ožujak 2016 (1)
Veljača 2016 (1)
Siječanj 2016 (1)
Studeni 2015 (1)
Rujan 2015 (1)
Srpanj 2015 (1)
Svibanj 2015 (1)
Travanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Veljača 2015 (1)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (1)
Studeni 2014 (1)
Rujan 2014 (1)
Kolovoz 2014 (3)
Srpanj 2014 (2)
Lipanj 2014 (3)
Travanj 2014 (2)
Ožujak 2014 (2)
Veljača 2014 (5)
Siječanj 2014 (3)
Prosinac 2013 (1)
Studeni 2013 (2)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv


Komentari da/ne?

Opis bloga



Eksperimentalna
autobiografska fikcija.

Dobro je imati na umu
moguću razliku
između blogera
gospona profesora
i autora kao privatne osobe.

darko.milosichr@gmail.com

Orijentiri

Škola je zjenica svih društvenih ustanova,
a učitelj je zjenica te zjenice.

Sartre

Prvo podignemo prašinu,
a zatim se tužimo da ne vidimo.

Berkeley

Put van vodi kroz vrata.
Zašto nitko neće upotrijebiti taj izlaz?

Konfucije

Cilj mi je naučiti vas da od prikrivene besmislice
napredujete do nečega što je očito besmisleno.

Wittgenstein

Ma koliko bilo izazovno istraživati nepoznato,
još je izazovnije propitivati poznato.


Kaspar

Neuroza je zamjena za legitimnu patnju.

Jung

Ni budućnost više nije što je nekad bila

Valery

webArhiv@