U ponedjeljak sam u kinu Europa pogledao film Die Welle (Val), njemačkog redatelja Dennisa Gansela. Budući da je film vezan uz rad u školi, likovi su učenici i profesor(i), a sam scenarij temelji se na istinitom (zabrinjavajućem) događaju, poželio sam napisati nešto o tome.
Prepričat ću ukratko sam događaj.
Godine 1967. u Palo Altu, u srcu demokratskog liberalnog Zapada, Kaliforniji, usred summer of love zanosa, moj kolega Ron Jones iz Cubberley High School odlučio je provesti zanimljiv projekt/eksperiment. Naime, učenicima nije bilo jasno kako su Nijemci dopustili uspon nacizma, djelujući suprotno vlastitim duboko usađenim etičkim načelima. Učitelj je predložio da bi mogli pokušati organizirati razred u skladu s društvenim „vrijednostima“ nacističke Njemačke.
Započeo je s time što je od učenika tražio da sjede uspravnih leđa i da mu se, kad ih prozove, u stavu mirno obrate s »Gospodine Jones«. Vidjevši da su se zainteresirali, sljedećeg dana je uveo specifičan pozdrav, predložio im je nošenje simbola i na ploči je napisao tri krilatice: Snaga kroz disciplinu, Snaga kroz zajedništvo, Snaga kroz akciju. Sugerirao je učenicima (sve u svrhu eksperimenta) da su sada pokret, pokret pod imenom Val. Premda su učenici manje ili više rogoborili i zezali se, već tijekom drugog dana (!) eksperimenta uočili su „pozitivne“ strane Vala: svi su postali jednaki, nema odgovornosti jer više ne moraju donositi individualne odluke, imaju zajedničku viziju (krilatice!), imaju vođu (profesor)… Nešto se u grupi dogodilo. Nešto ih je ponijelo. Nakon nastave počeli su se ponašati upravo kao entuzijastični članovi nekog pokreta, već sljedećeg dana počeli su vrbovati ostale učenike u školi da im se pridruže!
Jedna učenica ipak je ostala trijezna, naslutivši da se stvar možda otima kontroli. Njezinim kolegama su se doista počeli pridruživati i učenici iz drugih razreda, čak su se počeli događati i fizički napadi na one koji su odbijali pridružiti se. U školskom listu je napala Val, no zbog toga se sukobila s mladićem s kojim je hodala. Fizički ju je napao jer se odbila priključiti (sve se to zbivalo dva-tri dana od početka eksperimenta).
Profesor je nakon razgovora s nekim učenicima i kolegama shvatio da Val munjevito poprima obrise nečeg prijetećeg i odlučio je prekinuti eksperiment. No, odlučio je to napraviti u stilu. Poslao je poruku da se svi „članovi“ Vala sastanu u jednoj dvorani gdje će zajedno pogledati televizijski prijenos govora vođe međunarodnog pokreta i gdje će organizirati Stranku. Učenici su skup organizirali po uzoru na nacistička okupljanja, došli su sa zastavama i trakama na ramenima s utisnutim simbolom „pokreta“. (Sve to se dogodilo, nije prošlo ni tjedan dana.)
Uslijedio je antiklimaks: obrativši se učenicima, Jones im je rekao da ne postoji nikakav međunarodni pokret Val, da nema vođe, a kad bi ga i bilo, bio bi to netko poput – Adolfa Hitlera. Pogledaju li sebe i oko sebe, shvatit će kako su se nacisti dokopali vlasti. Šokirani i zbunjeni, učenici su jedan za drugim počeli bacati zastave i ambleme i izlaziti iz dvorane.
Inače, film je iznimno upečatljiv jer se radnja događa u sadašnjem vremenu. Imao sam pred očima svoje učenike. U Njemačkim je školama ušao u obavezan školski program, dakle, svi ga učenici moraju vidjeti.
Bi li ga trebalo uvesti i u naš školski program?
listopad, 2008 | > | |||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Eksperimentalna
autobiografska fikcija.
Dobro je imati na umu
moguću razliku
između blogera
gospona profesora
i autora kao privatne osobe.
Škola je zjenica svih društvenih ustanova,
a učitelj je zjenica te zjenice.
Sartre
Prvo podignemo prašinu,
a zatim se tužimo da ne vidimo.
Berkeley
Put van vodi kroz vrata.
Zašto nitko neće upotrijebiti taj izlaz?
Konfucije
Cilj mi je naučiti vas da od prikrivene besmislice
napredujete do nečega što je očito besmisleno.
Wittgenstein
Ma koliko bilo izazovno istraživati nepoznato,
još je izazovnije propitivati poznato.
Kaspar
Neuroza je zamjena za legitimnu patnju.
Jung
Ni budućnost više nije što je nekad bila
Valery