ovo je potpis

26.02.2009., četvrtak

Servisne informacije (prijevoz)

Potaknuta komentarima iz prošlog posta, malo sam se zamislila i zaključila da i nisam baš dala neke servisne informacije - bar ne onog tipa koje sam ja tražila kad sam saznala da ću ići u Pariz.

Naime, imala sam osjećaj da će me grad progutati čim sletim na aerodrom. Ono, da će podići svoje nevidljive ruke i da će me uhvatiti za vrat i neće me puštati. Tako sam mislila.
Blah.

Grad je veliki, ali je mali. Jako je kompaktan, nekako je "sve na jednom mjestu", i vrlo je pregledan. I dostupan. prijemčiv. Pitom. Ne znam kako se izraziti.

Na samom području grada živi 2 milijuna ljudi, a sa predgrađima ta se cifra penje i na 10 milijuna. Recimo, u području La Defanse (sjećate se onog posta sa Grand Archom i najvećim poslovnim centrom u Europi?) svaki dan dolazi preko 30 000 ljudi na posao. I to iz predgrađa.

Turista ima preko milijun, a rekla bih i više, godišnje.

Mreža gradskog prijevoza je strahovito organizirana, i ja im se beskonačno divim na tom polju.

Metroi:

Postoji 14 linija koje prave naizgled zamršenu, a opet vrlo jednostavnu mrežu ispod grada. Metroi su najčešći, najbrži i najefektniji način da u najkraćem roku dođete sa jednog mjesta na drugi. Izuzetno su efikasni, i međusobno jako dobro povezani.
Karta za metro košta 1,60 eura (ili 11,40 eura za 10 karata) i vrijedi za vožnju, za sva presjedanja, a takve karte vrijede i za neke autobuse. Možete se voziti cijeli dan s tom jednom kartom, ako vam je baš gušt, od vlaka do vlaka, ali onog momenta kad izađete iz podzemne, karta više ne vrijedi. Naravno, postoje i neki izuzeci, kao kada slučajno izađete iz metroa na krivoj stanici, onda se možete vratiti unutra uz pomoć iste karte, ali ne znam koja su vremenska ograničenja za ovakve situacije.

Poništava se na sljedeći način:
Postoji sprava za poništavanje karti prije nego uđete na stanicu. Stavite kartu u jedan utor, i ona vam izađe na drugi utor, poništena. Uzmete je, prođete kroz vrata ispred vas i dođete na stanicu.
Kartu nemojte bacati do kraja vožnje, jer kontrolori su navodno uvijek budni. Istina je da ja nisam vidjela niti jednog, ali nikad se ne zna.
Jako je malo onih koji se "švercaju", to su obično tinejdžeri. Ja sam do sad vidjela dvojicu zubo

Inače, mapa metroa izgleda ovako:
metro mapa

i savršeno je jednostavna za korištenje. Mapa se može (besplatno) dobiti na svakom prodajnom mjestu u metro postajama.
Naime, iako izgleda zamršeno, vjerujte mi da nije. Dakle, nađete svoje odredište (recimo da je to Louvre) -pogledate na kartu i vidite da tamo vodi linija br. 1(na mapi označena žutom bojom) i još par drugih linija (sve su označene različitom bojom da biste se lakše snašli).

Pogledate krajnje ishodište te linije (dakle, ako idete sa zapada grada, onda idete u smjeru Ch. de Vincennes, a ako idete sa istoka grada, idete u smjeru La Defense).
Naime, kad uđete u metro stanicu, tamo vam pišu, između ostalog putokazi tipa:

1 - LA DEFENSE (pa strelica u jednom smjeru) i
1 - CHATEAU DE VINCENNES (i strelica u drugom smjeru).

Vi krenete u smjeru koji vam odgovara, dođete na svoju polazišnu stanicu, pričekate metro i uđete u njega (ne gledajući koji je broj) - a izađete na stanici Musee du Louvre.

I ne, ne morate brojati stanice. Jer, osim što je svaka podzemna obilježena, unutar metroa se nalazi dijagram stanica koje ste prošli i koje slijede. A ako vam i to nije dosta, u novijim vlakovima glasovno vas upozoravaju na kojoj ste stanici.

Metroi u špici (znači, u vrijeme polaska na posao) voze svakih 90 sekundi, a tijekom dana voze svake 3 minute.

Što se tiče karti, osim pojedinačnih može se kupiti i carnet od 10 komada (i bude povoljnije), ili mjesečnu kartu, sa kojom imate beskonačno mnogo vožnji. Također se može kupiti trodnevna karta (turistička) koja ja ujedno i propusnica za 70 muzeja u gradu, ali je dosta skupa a i vrijedi najviše 4 dana. Pa ako ste baš odlučili trčati iz muzeja u muzej, onda je to pravi izbor za vas dead

RER

Osim metroa, tu su i vlakovi RER i autobusi. Vlakovi RER voze, naime, u predgrađa Pariza, a funkcioniraju na isti način kao i metroi. Vagoni su mrvicu širi, i Rer-ovi obično u jednom momentu izlaze iznad zemlje, što je dosta zanimljiv efekt.

Tako da, ako ste smješteni u gradu, možete jednostavno doći na metro stanicu i Rer-om otići do dvorca Versailles ili do Disneylanda. Ili, što je možda važnije, do zračnih luka. Relativno brzo (za nekih 40 min) i prilično jeftino (plaća se metro karta za zonu 2 ili 3).

Karte se kupuju ili na automatima (ukucate broj karti i odedište), ili na šalteru kod živih ljudi. "Deux billetes, s.v.p" ('du bijet, sil-vu-ple') i to je to. Ili "Carnet, s.v.p." ('karne, s.v.p.). Karneti se podrazumijevaju samo za prvu zonu, dakle ne metro, ne za rer.

U slučaju da kupujete kartu za izvan grada, bilo bi dobro da napomenete na koju stanicu idete "Deux billetes pour Versaille s.v.p."

Naime, kad idete RER-om i kad se vožnja završi, morate još jednom provući kartu kroz utore - čisto da on "vidi" jeste li prekoračili zonu i jeste li platili manje. Tako se ne može desiti da kupite kartu za prvu zonu, a idete si prošetati malo do Disneylanda. Mislim, može se desiti da uđete u RER sa kartom za prvu zonu, ali nećete baš izaći iz podzemne. Pa se ti švercaj ako možeš zubo

Autobusi i taksiji

Autobusi su možda najzanimljiviji način da dođete do svog odredišta (radi pogleda), ali isto tako i najsporiji. Česte su prometne gužve i zastoji, pa uzmite si autobus ako se baš ne žurite nigdje. Karte se mogu kupiti od vozača, ili vrijede (neiskorištene) kartice za metro.

Taksiji u Parizu rade punom parom, i ima ih preko 10 000. Svako malo možete vidjeti gdje su taksi stanice i ponekad su pravi spas da dođete na odredište. Taksiji imaju gps sustav u svojim vozilima i nemaju vas namjeru prevariti.
Naime, metroi i busevi voze samo do 1 ujutro (tada nastupaju noćni metroi i busevi, ali hvala, ne hvala - osim toga, voze svakih sat vremena).


Ako ne pričate francuski, preporučujem da mu date adresu napismeno, jer je moguće da vas neće razumjeti ili da će pogrešno upisati. Tako se nama desilo da smo naglasili slovo H (koje ima u našoj adresi), a kako Francuzi ne izgovaraju H trebalo mu je par minuta da se snađe - mi zaboravili da se H ne izgovara, on ne pita i tako.... ali zanimljivo u svakom slučaju zubo


Od ostalih gradskih prijevoznih sredstava postoje i panoramski izleti (brodom Seinom ili određeni busevi koji voze najatraktivnijom rutom), ali to više spada u posebne usluge i košta malo više. Iako je, vjerojatno, fora za doživjeti. Naročito brodom. thumbup

Do sljedećeg posta, na ovom linku imate zanimljive mape Pariza - od metroa do znamenitosti.
Malo pričekajte da se učita, i uživajte thumbup






- 12:03 - Komentari (2) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>


dodaj rss

Komentari On/Off

dan po dan

donazuli@gmail.com

donazuli@gmail.com


page counter