BK - SEHARA



U ovoj malehnoj sehari moje rahmetli majke nanizao sam tespih od riječi i fotografija negdašnjeg vakta. Seharu (sada moju), često otvaram, a sazdane riječi i slike postavljam na ovu stranicu. Svako otvaranje sehare vraća me našim adetima. Našoj Bosni. Mome zavičaju. Bosanskoj Kostajnici. Mojoj (baš)čaršiji, Uni, Djedu, Balju, Aziziji-džamiji, Meraji, koje više nema, Bubnjarici, Skakavcu.. Zato će tekstovi i slike "govoriti" o mom Gradiću Pejtonu". Mojoj (baš)čaršiji. Događajima. Običajima. Ljudima. Tradiciji...
Oni su mi vječno u riznici srca.


<><><><><><><>
MOJ ZMAJ OD BOSNE


On je moj svijet;
savršeno jednostavan i
prosto komplikovan,
On je moja tanahna duša,
Lice koje zrači svjetlošću,
Zašekereni napitak,
Sva ljepota bosanska,
Moj amanet i svetinja,
Moj đulistan,
Hamajlija i mehlem,
Život koji grije i sniva,
Jednostavno - on je moj
ZMAJ OD BOSNE

<><><><><><><>
Image and video hosting by TinyPic


KRAJU DRAGI MOJ
Image and video hosting by TinyPic

Sluša vrbak sjetan
Vjetra zvižduk svoj...
Kraju preko svijeta,
Kraju dragi moj!...
MUSAFIRANA




-.-.-.-.-



widgeo
-.-.-.-.-

-.-.-.-.-.-

Ne gledaj na sahat - ovdje Ti vijeme nije ograničeno!


................................
MAGLA POKRAJ UNE

Image and video hosting by TinyPic
Što se ono gusta magla
Pokraj Une spustila?
Kostajnicu, milo mjesto
I nas dvoje prekrila.
A na Djedu, u Boriku
Dvoje mladih tuguju
I tužeći, jedno drugom
B'jele ruke pružaju.
Mislio sam da će prije
Ovaj svijet nestati
Neg' ćemo se, mila dušo,
I nas dvoje rastati.
-.-.-.-.-.-.-

BK - SEHARA

17.03.2010., srijeda

UŽICE - POSTOJBINA KOSTAJNIČKIH MUSLIMANA

Image and video hosting by TinyPic

Oj, Užice, mali Carigrade,
Dok bijaše, dobro nam bijaše,
Kroz tebe se proći ne mogaše,
Od sokaka i od ćefenaka,
Od momaka i od djevojaka.

Ovako su pjevale djevojke u kolu ispred Bešlagića-hana, koji se nalazio na samom vrhu Terazija, ispraćajući posljednju grupu iseljenika iz voljenih Užica. Tužna kolona plačući je prolazila kroz mahale i sokake, poslije Beograda, najveće muslimanske varoši u Srbiji, krećući se ka izlazu - prema Bosni.

Odlazak muslimana iz Šeher-Užica, koje se odvijalo u tri skupine i trajalo od 19. do 28. septembra, dakle samo 11 dana, ovako je opisao hroničar Milan Radović: „Nije dugo bilo, dođoše naše rabadžije iz beogradskog, valjevskog i kragujevačkog okruga, njih oko 7-8 stotina, te muslimani potovariše pokretnost, pa uz pratnju naše vojske odoše u nedođin.“

Evo, nekoliko historijografskih podataka:

Muslimani Srbije mogli su ostati na svojim ognjistima, zadrzati sva svija dobra, ali samo pod sledecim uslovima:

-da se vrate veri pradedovskoj, a ako to nece onda mogu

-da budu Srbi islamske vere, a ako i to nece,

-onda moraju da da se pisu u vode kao Cigani, a ako i to nece

-onda moraju da se isle iz Srbije.

Masa se odlucila na iseljavanje, a jedan broj je radije prihvatio da budu Cigani, nego da se vrate “veri pradedovskoj”, ili da “budu Srbi islamske vere”, pa smo u pocetku imali, a mozda i danas imamo “ciganske male” ili mahame u:Beogradu, Uzicu, Sapcu, Loznici itd. Neki od ovih samoproglasenih “Cigana” kasnije su isli istim onim putevima kojim su ranije isli njihovi sunarodnjaci, a jedan broj je dosao i Bosnu.Oni su dolazili pojedinacno i u grupama i tako su u manjim varosima nastajala manja nasalja-mahale, ali kako su u Bosnu dolazili sa papirima da su Cigani, bez obzira sto su imali isti ili slican zivot kao starosjedioci, bez obzira sto nisu imali crnu nego bijelu put kao i starosjedioci, ostali su do dan danas obiljezeni kao “bijeli cigani” a njihove mahale, kao ciganska mahala, ciganski zaseok, ciganska kuca.Puno puta sam cuo kako ljudi sami sebi postavljaju pitanje, “zasto su oni bijeli cigani, kad imaju lijepe i uredne kuce, baste, avlije, vole da rade, skoluju svoju djecu itd”.Tada nisam znao odgovor, ali danas znam.

Iseljavanje je u prvo vrijeme bilo usmjereno prema jugu u okolinu Nisa, a kasnije Albaniju, Makedoniju, Rumuniju, Tursku, a posebnou sjeverne dijelove Bosne: Gornja i Donja Azizija, odnosno Bosanski Samac i Orasje, pa sve uz Savu, do Orahove kod Bos. Gradiska.Tako su nikla naselja:Kozluk kod Zvornika,Janja kod Bijeljine, Brezovo Polje kod Brckog, Kostajnica, Orahova kod Bos. Gradiske, itd. Neke porodice iz Beograda odselile su se u okolinu Istambula i tamo osnovali selo istog imena.Veliki broj muslimana iz Srbije Turska je odmah naselila u Anadoliju i pogranicna mjesta prema Kurdima. U prvo vrijeme niko nije imao pravo izbora, svako je morao da prihvati ono sto mu se ponudi.

Muslimansko stanovnistvo iz Uzica i okoline iselio se najvise u Bosnu i dugo od srpske vlasti trazilo naknadu za svoja dobra, ili potrazivanje prihoda sa svoje zemlje, ali naknad nikakve prihode niti naknade nisu ostvarili. Srpski seljaci iz okoline su napustena imanja prisvojili i to bez odobrenja lokalnih starijesina, dok su napustene kuce palil, kako se slucajni povratnici ne bi imali na sta vratiti.Opisujuci selo Bascaluci kod Loznice L. Sopalovic 1903.godine pise, “Ime Bascaluci pricaju da je doslo otuda sto su u staroj varosi Loznica oko reke Sire stanovali Turci (citaj muslimani), cije su baste bile na tom mestu, gdje je sad ovaj zaseok, i tu su bili veliki jabucnjaci, i kestenja je bilo dosta, pa kad su Turci isterani, onda doseljenicima Srbima nije bilo potrebno da krce sume, vec su imali gotovo zemljiste sa bastama”.

Da bi se muslimani cim prije iselili iz Uzica srpske vlasti su organizovale podmetanje pozara u gradu, a sve u zelji da optuze muslimane kao navodne podmetace i podstrekace stalnih sukoba sa Srbima. Pozar je iznenadio i same podmetace, ali je posluzio kao dobar izgovor, da se muslimani cim prije isele iz Uzica, shodno ranije postignutom dogovoru na Medjunarodnoj konferenciji u Kanlidzi-istambulskom predgradju 1862.godine. Prema zapisima Miladina Radovica “najveci dio varosi prekrio je pepeo pozara, zatrpane su i pogazene stare drvene cesme na lule, nestalo je vrtova i vocnjaka, platane i jablanove opalio je pozar. Pusta i otvorena zjapila je velelepna Sehova dzamiija, i niko ne misli na turbeta, nisane i druge svetinje, niti se vise svet kupi u Musali nekad punoj zelenila, najljepsem kraju Uzica”. Kasnije je srusena i nagorjela Sehova dzamija, ali je u narodu ostalo vjerovanje, da ce onaj koji je to srusio ostati proklet. Dzamiju je srusio Ilija Jokanovic trgovac i kafedzija. Iza njega je ostao sin koji se ozenio zenom koja je ubrzo oboljela, pa tako nije imao poroda. Bolesna zena je u teskom psihickom stanju vikala na sav glas, i pozivala , “dodjite i uzmite sto je vase, dodjite i uzmite sto je vase”. Odlazak iz Uzica prema kazivanju istog autora bio je tuzan. Kolona iseljenika bila je tako velika, da joj je cello bilo na Kadinjaci, a zacelje se jos formiralo u samom Uzicu. Slicno je bilo i sa iseljavanjem iz Beograda, Smedereva, Sokola, Sapca, Loznice, Maloga Zvornika, itd.

Kolone iseljenika obezbjedjivala je srpska vojska. Neki od vojnika vrijedjali su iseljenike, drugi su ih zalili, pa je na jednu takvu uvrdu iseljenik Husein beg Kavadarevic rekao “ako vam je biva car dao da nas sa nasih ognjista krecete, nije dao da nas u obraz dirate, a obraz je postenom covjeku preci i od samog zivota”.Jednu takvu kolonu nadgledao je i kapetan Mica, koji je bar prema rijecima zalio iseljavanje muslimana uz komentar “oni su se ovdje izrodili, oni i njihovi djedovi, i njihovi cukundjedovi, nije lasno bolan, ostaviti svoju kucu, svoj zavicaj i svoje ognjiste”.

Sta je sve iza Uzicana ostalo, najbolje pokazuje primjer Ibrahima Hadziahmetovica koji je u samom Uzicu imao konak, dvije kafane, 5 basti, 2 vocnjaka, 2 caira, njivu, vodenicu, jedan vodenicki zakup i 7 placeva. Bastu je imao i u okolini u Bugaru i Zabucju. U Vilovini je imao 2 vocnjaka, zemlju i jos jedan vodenicki zakup, a u okolnim selima jos 7 caira, 6 vocnjaka i 2 vodenicka zakupa, ne racunajuci posjede u Pozegi.

Prema izvorima ruskih diplomata iz Sarajeva 1862.godine u krajeve Zvornickog sandzaka dosle su 533 porodice sa oko 1.234 clanova, u Tuzlu je doslo 12 porodica, Bijeljinu 23, Brezovo Polje 89, Bos. Samac-Gornju Aziziju 235, u Gracanicu 14, Srebrenicu 22, Donju Asiziju-Orasje 132, i u Vlasenicu 3 porodice. Zajedno sa Uzicanima u Bosnu je stiglo i nekoliko desetina Cigana iz ovoga grada, koji su takodje protjerani.

Nesto muslimanskih porodica ostalo je u Malom Zvorniku kao porodice: Alic, Corica, Imsirevic, Demirovic, a bilo je i onih koji su pristigli iz drugih krajeva Srbije kao sto su porodice:Beganovic, Djonlic, Krzevic i drugi, ali su i oni kasnije protjerani u Bosnu. H. Suljkic koji pisao o isaljavanju muslimana iz Uzica navodi neke od porodica koje su dosle iz Srbije u Tuzlu:Berbic, Cugurovic, Mandzic, Mukic, Prcic, Saracic, a S. Hodzic navodi i imena drugih porodica koje su dosle 1881.godine kao: Prgonjic, Djulbegovic, Bojadzija, Hasanovic, Tabak, Culumarevic, Kulenovic, Ramic, Cosic, Dzudzic, Sejdic, Saletovic, Buzadzic, Drinjakovic, Zilic, Tufekcic i drugi. UBijeljinu su dosle porodice: Berberovic, Cosic, Alibegovic, u Brezovo Polje: Tvice, Sataric, Beslagic, Kukic, u Bos. Samac: Fisovic, Topalovic, Skiljic, Begic, u Orajsjer:Kabaklic, Cosic, Drljaca, Isic, Besirevic, u Srebrenicu: Begic, Malagic itd.

Nakon iseljavanja muslimana iz Beograda i Uzica, ovi gradovi su nastaviuli normalan zivot zahvaljuci ubrzanom naseljavnju Srba, dok grad Soko nakon rusenja nije vise naseljavan. Glavni uzrok lezi u tome sto je Soko sa okolnih 11 sela bio nastanjen iskljucivo etnickim Turcima, pa je njihovim iseljavanjem i rusenjem grada koje su izvrsili ruski strucnjaci na zahtjev Srbije, prestao svaki zivot u grada.

Ispraznjeni prostori od muslimana postal su veoma primamljivi za Srbe koji su dolazili sa razlicitih strana:Kosova, Sandzaka, Bosne I Hercegovine. Zakon o dosleljavanju stranaca koji je potpisao knez Mihajlo 1865.godine, davao je velike povlastice za doseljenike, kao besplatno dobijanje zemlje,kuca, stoke, odredjene kolicine hrane, oslobodjenje od poreza, vojne obaveze tokom odredjenog perioda, sto je izazvalo masovno doseljavanje, pa su ubrzo doneseni novi zakoni kojima su uvedena ogranicenja, sa ciljem da se ne proredjuje stanovnistvo u neoslobodjenim krajevima.

Izgonom muslimana iz Beogradskog pasaluka ostalo je, bolje receno oduzeto je 5 miliona hektara obrdive zemlje koja je podijeljena doseljenim Srbima , zatim 100.000 gradjevinskih objekata (kuca znatskih radnji i slicno). Unisteno je, poruseno je 600 vjerskih objekata i opljackano oko 300.000 grla stoke, itd. Mnogi strain izvjestaci pisali su “da je malo koji narod u svijetu imao tako tragicnu sudbinu kao muslimani Srbije. Oni su poput Hazara, nestali sa cjelokupnom bastinom, sa svim onim sto su imali, kao da nikad nisu ni postojali. Nastalo je je frontalno unistavanje svega onoga sto je podsjecalo na islam i Turke”. Sa promjenom stanovnista Srbije, otpoceo je i proces promjene zivota, zivotnih obicaja i ranije stecenih navika. Strani zvjestaci su zapisali “da se turski jezik vise ne cuje nigdje, grck rijetko, a srpski se cisti i ispravlja svaki dan. Kuce, ducani, nosnja-odijela, sve se to udesava prema onome sto se vidi na Zapadu”.




- 11:33 - Komentari (0) - Isprintaj - #

14.03.2010., nedjelja

Iz Manjine đačke sveščice: MAGIČNOST NANINE SEHARE

Image and video hosting by TinyPicPrvi put kada sam otvorila ovu kostajničku Seharu odmah me podsjetila na Seharu moje rahmetli nane. Sadržaj u njima gotovo isti. Nešto staro, nešto novo, nešto iz davnina da se sačuva za buduća pokoljenja, da se ne zaboravi. Spoljašnji izgled nanine Sehare nije bio baš nešto očaravajuće lijep. Meni se čak nije ni dopadao. Ali, unutrašnjost! Magično me privlačila. Čak i onaj ustajali zrak u njoj me na neki način opijao. I sad, kad odlutam u taj vakat, osjećaji su isti. On joj je davao, tako mi se dojmilo, još veću tajnovitost.

Ključ Sehare uvijek je bio uz nanu, zavezan i zadiven za pasom. Mi, djeca smo znali svaku sitnicu šta ima unutra, ali zbog tog ključa uvijek smo mislili da je Sehara nedovoljno istražena. Zato. kad god bi upratili da je nana zaspala, nekako bi se dočepali ključa i išli provjeravati da nismo štogod propustili. U naninoj Sehari bile su dimije, bluza i šamija za mevlud, zamotani u bijeli papir, pečeni šećer za kafu kad ne bi bilo kocke, u jednom fišekčiću svilene bombone koje bi ona nama ionako dala. U jednoj manjoj kutiji fotografije i lični dokumenti, još jedan stari prazni fišek na kojem je ustvari rukom bio ispisan kupo-prodajni ugovor. Bio je tu još jedan zamotuljak i na samom dnu dukat žut, njezine rahmetli matere, koji j čuvala za mene.

Jedanput sam razmotala onaj nepoznati zamotuljak. Kao da i nisam. Ništa mi nije bilo jasnije. Komad robe nepoznata oblika, takav, a ni sličan, nisam vidjela da ikad iko nosi. Kako je to bila moja tajna da provirujem u Seharu nisam nikog ni mogla pitati šta bi to moglo biti. Kad je nana preda mnom otvorila Seharu da provjeri onaj dukat, iskoristim priliku i upitam: "A šta je ovo?" Ona me umiljato pogleda, a potom reče: "To je moj zadnji zar“. Ma, kakav zar mislim se ja, nimalo mi ne liči ni na kakvu zavjesu. Vidjevši da sam zbunjena sama mi poče objašnjavati.: "To su nekad žene nosile preko sve odjeće kad su izlazile u javnost. Bila je tu još i peća koja se nosila preko lica i bila je od tanjeg materijala. Zar je prekrivao odjeću i ženu u cijelosti i nije se mogao niti naslutiti ni trag ženstvenosti. Bilo joj je veli jako teško kad je morala skinuti zar. Sa rukama nije znala šta bi a kamoli izaći u javnost bez tog pokrivala. Pozvali su ih u odbor ili dom vlasti a ja samo mogu pretpostaviti da je to bio tadašnji AFŽ. Održali im nekakvo predavanje od čega je malo koja žena išta razumjela. Izuzev da odatle neće izaći u zaru. Nastala je tišina. Između žena izašla je poznata i priznata hanuma (Mehmedovca - Kazazovka) skinula zar i prebacila preko ruke.Za njom su krenule ostale žene Kostajnice, mnoge sa suzama u očima.

Nana je sa sjetom smotala zar i vratila na dno sehare.Eto, tako je emancipacija ulazila u Kostajnicu.

- 11:28 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

Srpanj 2019 (1)
Rujan 2018 (2)
Travanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Ožujak 2014 (2)
Siječanj 2014 (1)
Studeni 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Kolovoz 2012 (1)
Veljača 2012 (1)
Siječanj 2012 (1)
Studeni 2011 (2)
Listopad 2011 (2)
Travanj 2011 (1)
Veljača 2011 (2)
Prosinac 2010 (2)
Listopad 2010 (1)
Rujan 2010 (1)
Srpanj 2010 (1)
Travanj 2010 (3)
Ožujak 2010 (2)
Veljača 2010 (8)
Siječanj 2010 (3)
Prosinac 2009 (7)
Studeni 2009 (2)
"KOSTAJNIČKA SEHARA"
Monografiju "Kostajnička sehara", poklon voljenom zavičaju zagonetne ljepote, njenim prekrasnim ljudima, divnoj rijeci, našem Kesten-gradu


ŠTA JE ŽIVOT?



Život nije film,
a zna da bude teška drama.

Život nije san,
a često liči na noćnu moru...

Nije ni vrijeme,
ali je često nevrijeme...

Nije život ni basna,
ali razgovaramo sa zvijerima...

Nije ni bajka,
a princ se obavezno pojavi.

Život nije ni dan,
a zna da bude jako vedar.

Nije ni noć,
a obasjan je najsjajnijim zvjezdicama.

Ali, isto tako nije ni oblak,
a prosipa kišu suza.

Život je rijetko htijenje,
a često moranje.

Život je naš,
ali mi nismo njegovi!
TEBI - KRAJU MOJ
Image and video hosting by TinyPic
----------------
PROCVALA VIŠNJA
Procvala višnja rana
Čim maj se oglasi,
Zlato svojih grana
Uvojcima krasi.


Image and video hosting by TinyPic
-----------------
KOSTAJNICA -
DALEKA I BLISKA
Image and video hosting by TinyPic
Za tebe samo vijenac
pletem,
Posipam cvijeće putom
golim,
Kostajnice, najljepši kraju
svijeta,
Tebi dolazim,
tebe volim.
--------------