Mnogi ljudi koji idu kontemplativnim putem imaju poteškoća s korskom molitvom. Oni drže da ih ona s mnogo svojih riječi i slika ne vodi u tišinu i kontemplaciju, nego im je naporna i uznemiruje ih. To je u mnogim vjerskim zajednicama dovelo do jakih napetosti. Neki drže i dalje da je molitva u koru najviši domet i središnji oblik monaš-kog moljenja, drugi je promatraju isključivo kao zajedničko okupljanje u kojemu sudjeluju samo iz obzira prema drugima, ali je u osnovi vide više kao zapreku za stvarno kontemplativno moljenje. Stvarno moljenje, tako misle, odvija se u šutnji u kontemplativnoj vježbi izvan korske molitve.
Kršćanska tradicija pokazuje da su upravo kontemplativne zajednice uvijek visoko cijenile korsku molitvu i nisu je držale je suprot-nošću, nego putem do nje. Taj put k mistici išao je u monaskoj tradiciji uvijek preko Svetog pisma i preko liturgije. Za Dionizij Areopagita, npr. vrijedi osnovno pravilo "da je sva kontemplacija vezana uz Sveto pismo". Istodobno je mistika za njega u biti mistika obreda. Riječ mistika izvodi se od grčke riječi mystikos, što znači ono što se tiče misterija. Srodna je i s riječju myo (zatvoriti oči i usta, da bi neka tajna ostala u nama i da se ne bi izbrbljala) i myeo (biti uveden u misterij, iniciran). Od praizvora nadalje mistika je povezana s liturgijom, u kojoj je čovjek bio uveden u misterij Boga. Odo Casel razlikuje dvije različite vrste mistike: helenističku i germansku." Helenistička mistika polazi od gledanja slike Božje. U slici gledamo ono što je nevidljivo i tako dobivamo udio u nevidljivom Bogu. Po misterijima postajemo s Bogom jedno, postajemo i sami pobožanstvenjeni. Cilj je helenističke mistike udio u božanskom životu i jedinstvo s Bogom. Put do toga je gledanje i uživljavanje, upravo upjevavanje u Božje tajne koje se ne izriču riječima. Germanska mistika ide preko asketike i koncentracije i želi u vježbama šutnje doći do sjedinjenja s Bogom. Oba mistična puta zakonita su i ispravna. Ali budući da danas mistiku previše poistovjećujemo s germanskim putom, dobro je malo zaviriti u povijest.
U prvom su stoljeću kršćanstva korsku molitvu i kontemplaciju, liturgiju i kontemplaciju shvaćali kao nešto jedinstveno. Liturgija i korska molitva bile su mjesto gdje se kontempliralo i prostor u kojemu su molitelji Boga spoznavali veoma duboko. To pokazuju propovijedi crkvenih otaca, koji su tumačeći Bibliju govorili o biti kontemplativne molitve. Augustin se u izlaganjima o psalmima uvijek ponovno vraća temama iz mistike. Za njega su psalmi izraz mističnog iskustva i put u kontemplaciju.
U svojoj poznatoj knjizi o Božanskom oficiju (u 17. st., velikom stoljeću francuske mistike) Thomassin sažimlje to razumijevanje liturgije ovako:
Liturgijska je molitva veza usmene i duhovne molitve, uvod u nju i neprestano poticanje na molitvu srca po riječi Božjoj.
Tek početkom dvadesetog stoljeća nastaje lom između objektivne liturgije i subjektivne privatne pobožnosti. Liturgija je postala jako objektiviziranom. Bila je objektivni obred, koji Crkva provodi po nalogu Kristovu da bi dolično častila Boga. No ona više nije nudila nikakav prostor za subjektivno iskustvo Boga. Tko je htio biti pobožan, morao je uz liturgiju razvijati svoje vlastite slike pobožnosti. I tako se mistika odijelila od Biblije i od liturgije i potražila svoje mjesto u privatnim krugovima koji su razvili svoje vlastite oblike molitve i meditacije.
Dakle, veoma je stara poteškoća da se međusobno povezu kontemplacija i korska molitva. Ona prožima najrazličitije pokrete pobožnosti od srednjeg vijeka nadalje, npr. kao devotio modema, kao njemačka mistika 14. st. i francuska mistika 17. st. I naša bi zadaća bila da korsku molitvu i kontemplaciju opet uskladimo, ne samo teoretski nego i tako da praktično izvođenje korske molitve opet postane izraz i mjesto kontemplativnog moljenja.
Priredio: Samostan sv. Margarite - Pag
< | kolovoz, 2008 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Od Boga poticemo, molimo ga za Milost da se njemu vratimo.
Sa Bogom sve mozemo, bez Boga nista.
Boze dotakni sve svojim Duhom da razumiju ove rjeci.
Daniel
16.01.1976
ordulj@gmx.net
Knjige:
Nasljeduj Krista
Kako prepoznati
zamke zloga
Isus spasava!
moj prvi post
Barbarella
zarsipozvaomene
agape ofcica
homeless
spasi nas
betanija
zrno gorusice
more nade
mladen
ani
don Branko
sve-mirac
megastaar
smosteca.publiczg
Vicko
Evanđelje u molitvama
prodotes
Vjeko
Sveci
msn
MNP
DrazeN:)
don blog angelo
borivoj
Polazak iz okolice Splita
od 6-9 osoba u minibusu.
Nasa Draga Majka,
zagovornica, nas poziva
na Molitvu i obracenje,
odazovimo se u sto
vecem broju.
Duh sveti s vama !!!
E-Mail ordulj@gmx.net
Free Web Counter
Evo i nesto o meni:
Ime: Daniel
Rodjen:16.01.1976
Mjesto: Split
odrastao sam sa starijom sestrom i bakom i djedom blizu Splita. Najbolji prijatelj mi je Vlatko znam ga od svoje trece godine on je imao 4. Sada je ovisnik o Heroinu. Jos je u Splitu, ja sam u Frankfurtu u Njemackoj.
Imam zenu Marinu koju jako volim :-) Imamo dvoje djece Kristijana 6 i Nikolinau 5 godina. Marina je odrasla u Chicagu. Kao Teenager sam bio cool, sa 18 godina sam imao Motor Suzuki GSXR1100 za one koji se ne razumiju 150 konja, 300 na sat. Moji roditelji su sa menom prosli kalvariju. Moje drustvo su bili obozavatelji hendrixa, morisona (droga, alkohol) par godina poslje Party ekipa (speed, ecstasy) opet pa godina poslje kriminal, heroin, problemi sa policijom. Moja sreca u svemu tome bila je sto su me otac i mater povukli u njemacku tako da sam ekupu vidjao samo ljeti i vidio kako se razvijaju. U njemacku sam otisao samo iz ljubavi prema svojim roditeljima srce, dusu i osmjeh, sve svoje sam ostavio u Hrvatskoj.
Tek nakon dobrih deset godina i moga braka sam se pomirio sa cinjenicom da zivim u njemackoj. Dolazim iz katolicke obitelji u kojoj se u kuci nije molilo ili citalo Bibliju. Moja baka je svaki dan molila ali nije bilo zajednicke molitve. Ja za Boga nisam imao vremena sve dok me ON nije 04.08.2006 na petu godisnjicu braka nije privukao k sebi! Od tada je Bog na prvom mjestu u mom zivotu, imam otvorene oci i usi, i vidim stvari drugacije.
Zato nemojte zamjeriti za moje Komentare, molim vas. Sve je iz najbolje namjere.
I da vas ne razocaram ne vozim vise Suzuki GSXR1100 sada vozim Hondu Fireblade900RR i molim se Bogu za najboljeg prijatelja i neznam kako da mu pomognem.
Dragi Bog vas sve cuvao i blagoslovio. Trazite njega on jedva ceka da vas doceka otvorenih ruku i da vam otvori oci i usi. Vi samo morate zatraziti pomoc kad nesto ne bude u redu sa vasim zivotom, Dragi nas Gospodin Isus Krist je na krizu umro za nas i uvjek nas zove k sebi. On je nase grijehe ponio na kriz da nas spasi od propasti. On nas ceka zovni mo ga i primimo ga u nase srce, on ce nas mijenjati i obogacivati dok sve ne bude u najboljem redu.
Isus nas sve voli!