petak, 21.11.2008.

La Strada

Radnički dom, Radnički trg 2 (kod tržnice), petak 21.11.2008. u 21.00 h

Ulica (La Strada)(1954.)

Photobucket

Režija: Federico Fellini
Scenarij: Federico Fellini, Tullio Pinelli
Uloge: Giulietta Masina, Anthony Quinn, Richard Basehart, Aldo Silvani

Jednostavnu seljanku Gelsominu obitelj zbog siromaštva mora prodati u službu putujućem snagatoru Zampanou, koji ju toliko maltretira da mu čak pokuša pobjeći. Cirkusant Matto sprijatelji se s Gelsominom, no Zampano ga, nakon burnih svađa, ubija, što potpuno šokira osjetljivu Gelsominu. Bjegunac Zampano je stoga ostavlja, ne shvaćajući isprva što gubi.

Photobucket

Ovaj se film odlikuje stilom pripovijedanja i scenografijom koji se nastavljaju na talijanski neorealizam, no unatoč prikazu bijede u zaostaloj talijanskoj provinciji, puno je veća pozornost posvećena raspoloženjima i željama likova, njihovim intimnim potrebama i uskraćenostima, pa kritičari i povjesničari filma, nakon pojave Ulice, govore o neorealizmu duše (katkada i o "rekonstruiranom neorealizmu").

Photobucket

Priča (s više dramaturških prekretnica) i odnos među likovima razrađeniji su i važniji za ustroj cjeline nego što je to tipično u kasnijim Fellinijevim djelima, pa se film logično uklapa u razvoj autorova postupka, reprezentativna za gibanja u europskom filmu.

Photobucket

Znatan dio onodobne kritike hvalio je humanu i kršćansku dimenziju filma (patnja, milosrđe, ljubav, iskupljenje, kajanje), dok je ljevičarska kritika iskazivala nezadovoljstvo potiskivanjem socijalnih problema i naglašavanjem psiholoških, tvrdeći čak kako Fellini filmom opravdava potlačenost nižih slojeva.

Photobucket

Dirljiv i potresan prikaz podređenosti i stradanja mentalno inferiorne Gelsomine često je, međutim, istican kao kritika patrijarhalne dominacije, pa čak i kao manifest opravdanosti ženskoga oslobođenja. Film je dovođen i u vezu s Tolstojevim idejama o pasivnosti u susretu sa zlom, a tumačen je i kao polemika spram egzistencijalnih ideja.

Photobucket
Fellini i Giuletta Masina na setu

Hvaljene su i gluma G. Masine, koja je postala velikom zvijezdom talijanskog filma, te gluma A. Quinna. Godine 1956. film je nagrađen Oscarom za najbolji film izvan engleskog govornog područja, a nominiran je i scenarij. (izvor: N. Gilić, HFL, 2003.)

- 00:14 -

Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Opis bloga

kino klub slavonski brod