Plakati za Poljoprivrednu emisiju?
Tko kaže da se kod nas ne vodi briga o stočarstvu?
Zagrebačka avenija. Snimio: Vanja |
Promet u Zagrebu 1953.!
Ovih dana sam pretrpan poslom i zatrpan ovim *** snijegom tako da vam ne stignem servirati ikakve "složenije" postove, no vjerujem da će vam biti zanimljiv i ovaj pregled prometne povezanosti Zagreba iznutra i izvana 1953. godine preuzet iz knjižice "Gdje je što u zagrebu?" koju sam vam već predstavio jednom prilikom!
(nemojte recimo propustiti uočiti otkud kreću gradske i prigradske autobusne linije i koliko košta karta, koliko ima letova prema i od Zagreba itd!) Tramvaj i taksi. Autobus. Zračni promet. |
San jedne zimske proljetne noćiZrinjevac. Snimio: Vanja Sanjam povjetarac među nožnim prstima, dodir vrućeg asfalta i lagane sandale. Sanjam sunčane zrake kako me škakljaju od tjemena do pete, napajaju me toplinom, miluju mi čelo, klize niz leđa ... ... a ja zatvaram oči i smiješim im se, dočekujem ih zatvorenih očiju, ali otvorena srca ... .... dok s druge strane prozorskog stakla klize snježne pahulje niz, kažu, proljetnu noć. --- Tekst: Vanja (uz nadu da je ovo posljednja snježna fotka na blogu prije zime 2013/2014! ) |
Prozor s pogledomNedaleko Trešnjevačkog placa. Snimio: Vanja Oznake: trešnjevka, foto |
Potrošačkom društvu je voda došla do grlaPotok Črnomerec, kod Ulice braće Domany. Snimio: Vanja |
Gor pa dol po zagrebačkim bregima
Da li ste kada uzeli topografsku kartu Zagreba i okolice pa usporedili visine nekih prigradskih bregova i naselja na njima?
Ako niste, ja sam ovaj put to učinio umjesto vas. Top lista bregova poredanih po visini bi izgledal ovako: 1. 350 m - Bolfani kdo Zelene magistrale 2. 344 m - Remete 3. 334 m - Vila Weiss 4. 318 m - Vincekov breg 5. 310 m - Bizek 6. 291 m - Šestine 7. 290 m - Mikulići 8. 279 m - Meglenjak 9. 271 m - Gračani 10. 269 m - Lukšići, Krvarići Odnosno, gledavši sa istoka prema zapadu (Markuševec - Podsused) - 318 m: Vincekov breg (između Markuševca i Markuševečke Trnave) - 312 m: Dotrščina (između Markuševca i doline potoka Blizneca) - 344 m: Remete - 271 m: Gračani - 291 m: Šestine - 334 m: Vila Weiss - 269 m: Lukšići - 290 m: Mikulići - 269 m: Krvarić iznad Kustošije - 350 m: Bolfani kod Zelene magistrale - 310 m: Bizek (iznad kamenoloma) - 233 m: Goljak iznad Podsuseda - 279 m: Meglenjak iznad Susedgrada Za usporedbu, evo i visina nekih prigradskih naselja na istočnim padinama Medvednice: - cca 300 m: Vidovec kod Markuševca - cca 350 m: Medveđi breg/Trstenik (između Markuševečke Trnave i Čučerja) - cca 350 m: Sveta Barbara (iznad Čučerja) - cca 300 m: Goranec (između Čučerja i Vugrovca) - cca 300 m: Gornja Planina kod Kašine - cca 340 m: Donja Planina kod Kašine - cca 420 m: Laz na cesti za Mariju Bistricu |
Udobno je, od Gavrilovića jePrečko, park između Lhotkine i Dobronićeve ulice. Snimio: Vanja Oznake: preko |
Najšpičastiji špic grada
Vi koji prolazite Zagrebačkom cestom kroz Rudeš sigurno ste već zapazili ovo čudo suvremene arhitekture u blizini mosta preko potoka Vrapčaka ... S jedne strane je vrlo upitna estetika ove zgrade, no obzirom da se o ukusima ne raspravlja onda neću niti ja puno tupiti o toj strani medalje ... no, ne mogu si ne zamisliti kako je biti u nekom od stanova koji gledaju na uličnu stranu tokom dana, kada je promet po Zagrebačkoj ubitačan, kolone u oba smjera gmize korakom, ispušni plinovi se dižu u zrak ... a onaj tko se nagne sa prozora stana može maltene dodirnuti kamione koji prolaze cestom.
Ne znam gdje se još u gradu može stanovati tako blizu tako prometnoj cesti kao ovdje - prava gradska idila! Snimio: Vanja Snimio: Vanja Snimio: Vanja Snimio: Vanja Oznake: zagrebačka cesta, arhitektura |
Kumrovečka ulica - uvijek neočekivano skromna
U prethodnom postu sam spomenuo Klanječku ulicu na Trešnjevci, jednu od onih "dvodijelnih" ulica koju je raspolovio potok Črnomerec. A od Klanječke ulice se na njenom istočnom dijelu, posve logično, odvaja Kumrovečka ulica (za one lošije u zemljopisu, Klanjec i Kumrovec su odvojeni s tek nekoliko kilometara toka rijeke Sutle i klisurom Zelenjak u kojoj se nalazi spomenik hrvatskoj himni!)
Vjerojatno se barem vi stariji sjećate kako je Kumrovec nekad imao poseban status (znamo zašto, zar ne? ), od nekad vrlo moderne pristupne ceste pa do jedne iz niza robnih kuća "Nama" ... no, zanimljivo, po Kumrovcu nikad nije nazvana neka od glavnih zagrebačkih cesta, već je svo vrijeme, i za Kraljevine Jugoslavije, i za DFJ, FNRJ, SFRJ, pa i Republike Hrvatske, ime Kumrovca nosila čak i za standarde radničke Trešnjevke poprilično nezamljetljiva ulica u blizini trase "Samoborčeka". Zavirimo malo u nju! Snimio: Vanja Snimio: Vanja Oznake: trešnjevka |
Nađite tajni ključ!
Poigrajmo se malo, pronađite koja osobina spaja slijedeće zagrebačke ulice!
IV trnjanski zavoj (Trnje) Dubravica (Gajnice) Klanječka (Trešnjevka) Koturaška (Trnje) Lazinska (Rudeš) Livadarski put (Peščenica) Nova cesta (Trešnjevka) Odranska (Trnje) Paromlinska (Trnje) Postojnska (Drvinje) Prečko (Prečko) Svilkovići (Špansko/Prečko) Tavankutska (Prečko) Trnjanska (Trnje) A kad pronađete koje je to njihovo svojstvo koje ih spaja, javite mi ako znate još koju ulicu tog tipa u gradu! A kao odmor za oči u ovaj snježni i hladni dan stavljam vam ovdje tri fotke iz Ozaljske ulice uhvaćene za ovog sunčanog ponedjeljka - to se traži, proljeće, sunce!!! Snimio: Vanja Snimio: Vanja Snimio: Vanja |
Špansko: Priča o nepoznatom potoku koji nestaje pored Magdina kuta
U zadnje vrijeme sam vas "zatrpao" sa pričama o potocima, evo još jedne ...
... i to ponajviše zahvaljujući Mladenu koji je iz bespuća topografskih karata iskopao ovu zanimljivu pričicu! Mladene, hvala ti! Urbanizacija prigradskih naselja neumitno istiskuje potoke iz njihove slike, bilo da ih šalje direktno u podzemlje, u kanalizaciju, bilo da ih "ravna", pretvara u kanale bez posebnog identiteta ... i pred nama je baš jedan takav slučaj, slučaj nestalog potoka. Dakle .... sudeći po karti koju možete vidjeti ovdje, a datira iz 70-tih godina, kroz Malešnicu i Špansko je do tada krivudao neki potočić koji je nestajao na mjestu gdje se sad nalazi salon automobila preko puta hotela Antunović. Do sada ni Mladen ni ja nismo uspjeli naći nekoga tko je uživo vidio taj potok, no ja bih, poznavajući krajolik, rekao da je to više bio neki malo veći kanal koji je najvjerojatnije živio samo za većih kiša kada je skupljao vodu iz okolnih dvorišta i livada. (ako se netko od vas sjeća tog potoka, molim vas, obavezno se javite komentarom!!!) Izvadak iz topografske karte. Pogled na sadašnje stanje. Dakle, potok je do Malešnice dolazio vrlo blizu sadašnje željezničke stanice, prolazio je vjerojatno točno područjem na kojem se nalazi Kukuljevićev trg i zatim je skretao istočno, prema sadašnjem novom reciklažnom dvorištu da bi poniknuo (vjerojatno u kanalizaciju) kod Zagrebačke avenije i sadašnjeg shopping centar Prečko. A uz sam izgled tog potočića zanimljivo je i proćitati toponime tog kvarta koji su vrlo vjerojatno zauvijek nestali - Kotarnica još postoji kroz ime ulice, no pešćenka, Magdin kut, Nova Loza ... više ne. Uvećan najsjeverniji dio karte, Malešnica. Dio na dodiru Malešnice i Španskog (oko današnjeg Kukuljevićeva trga). Istočni dio Španskog. Najjužniji dio karte, južno Špansko, spoj do Prečkog. Pogledajte ovdje i stanje terena na području Prečkog na vojnoj topografskoj karti iz 1944. godine! Dobro je vidljiva stara kasarna, kao i Zagrebačka/Petrovaradinska cesta (uočite natpis "Bugar" zdesna!) te ulica Prečko koja postoji i danas, prekinuta na dva dijela produženjem Horvaćanske. Ovdje se vidi taj potez Dom kulture Prečko-tržnica-crkva i dalje prema nasipu, kao i jaruge potoka (koji su istovremeno vrlo vjerojatno u stvari ostaci savskih rukavaca) uzduž ulice Prečko pa prema sadašnjem CAOP-u i Savskoj Opatovini (vidljivi i danas zapadno od ulice Svilkovići, njenog neasfaltiranog dijela koji ide ka nasipu, kao valoviti teren) te na mjestu gdje je danas osnovna škola Nikole Tesle (vidi komentare!) Stanje 1944. godine - u crvenom četverokutu je detalj jaruga iza današnje crkve, preko puta skladišta "Pneumatik". Opaska: Post sam nadopunio sa dvije dodatne karte 13.03.2013, 13:50 - Mladene, hvala ti na dodatnim kartama! Oznake: špansko, malešnica, preko, potok |
Udružene boje Jankomira |
Tenorizacija Hrvatske |
DobrovoljacNe, nije on taj ... Glavni kolodvor. Snimio: Vanja "Ja sam taj!" Snimio: Vanja Oznake: glavni kolodvor |
Kad kolodvor opusti ...
Da, ovih je dana Glavni kolodvor bio pust, posve pust .... kolosijecima su vozila samo radna vozila, a umjesto putničke vreve uokolo su bili samo pružni radnici u šarenim radnim prslucima .... pogledajte kakva je atmosfera vladala između željezničkih pragova u centru, na zapadu i istoku (zahvaljujem DB-u na fotkama sa ž.st. Maksimir!)
Simpatičan dizajn plakata sa obavijestima o radovima ... Snimio: Vanja Pozitivno - nema šanse da ikoji psojetilac kolodvora ostane neobaviješten o radovima! Snimio: Vanja Radno pružno vozilo. Snimio: Vanja Sve je u žuto-crvenom tonu. Snimio: Vanja Staro i novo (ako se ne varam, ovo se stručno zove "pružni skretnički blok" ili tako nešto?) Snimio: Vanja Na starim uređajima je natpis "ŽTP Zagreb". Snimio: Vanja Čekača nema ... Snimio: Vanja ... i koševi za smeće miruju ... Snimio: Vanja ... a na peronima caruje tišina. Snimio: Vanja Nikad toliko vlakova na Zapadnom kolodvoru! Snimio: Vanja Gužva je i na željezničkoj stanici Maksimir! Snimio: DB ... pogotovo kad krene jutarnja "špica". Snimio: DB Radni putokaz. Snimio: DB Oznake: glavni kolodvor |
"Cener"
Pretpostavljam da je većina vas čula za radove koji se ovih dana provode na zagrebačkom Glavnom kolodvoru - radikalnim zahvatom se mijenja kompletna pružna signalizacija i zbog toga je od prošlog petka, 01.03., pa do slijedećeg ponedjeljka, 11.03.2013. Glavni kolodvor zatvoren za sav promet. Svi vlakovi, bilo koje vrste, ranga ili odredišta, ne prolaze preko kolodvora, već završavaju na pokrajnjim kolodvorima, Zapadnom, Resniku, Maksimiru ...
... a cijeli taj krkljanac ima i jednu vrlo usputnu manifestaciju koja je razlog za moj današnji post! Naime, tokom ovih deset dana radova se na našim ulicama ponovo pojavila tramvajska "desetka", "cener" moje mladosti!!!!! "Cener" kod okretišta na Savskom mostu, stari model M-24 (onaj sa ručnim otvaranjem vrata), snimljeno negdje krajem 60-tih ili početkom 70-tih. Uočite prastaru reklamu za ožujsko pivo sa crtežom boce u obliku rakete - nekad su bile posvuda i baš me veseli što ju opet vidim nakon x desetljeća! Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Prakticar. "Cener" na Glavnom kolovoru ovih dana. Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Stib Tramvajska linija 10 se po prvi puta pojavila na zagrebačkim ulicama u tridesetim godinama prošlog stoljeća, još u doba kad su brojevi linija dodjeljivani ne smjerovima linija nego njihovim odredištima. U to doba nije bilo mogućnosti za kružno vođenje linija tako da se po imenu odredišta/broju mogla znati cjelokupna trasa neke linije. Sve linije koje su vozile za Ćrnomerec su nosile broj 1, Savski most je nosio broj 3, Trešnjevka 4, Maksimir 8 itd ... a broj 10 je označavao tramvaje koji su vozili za Gupčevu Zvijezdu. Dakle, linija Črnomerec-Maksimir je na vožnji prema Maksimiru nosila broj 8, a na putu za Črnomerec broj 1. Dakle, krajem 30-tih godina je "cener" vodio putnike do Gupčeve Zvijezde. Linija je vozila od spremišta kod današnjeg tehničkog muzeja do Gupčeve Zvijezde, smjer 10, i nazad, smjer 15. Nakon drugog svjetskog rata, kada su otvorene pruge kroz Vodnikovu, Jukićevu i Jagićevu i kada je postalo moguće doći od točke A (npr. Črnomerec) do točke B (npr. Maksimir) na više načina (preko Trga ili preko Glavnog kolodvora), tada je načinjena reorganizacija vođenja linija i "cener" je dobio novu trasu, od Črnomerca preko Jukićeve i Vodnikove za Glavni kolodvor i dalje, uz Džamiju, tadašnjom Ulicom Crvene Armije (danas Zvonimirovom) do okretišta kod Harambašićeve ulice. A 1963. je trasa produžena i do sadašnjeg okretišta na Borongaju. U međuvremenu su se desile i neke druge promjene u tramvajskoj mreži, napravljen je podvožnjak na Držićevoj, pruga kroz Šubićevu .... i "cener" je promijenio trasu. Onaj dio od Črnomerca je pripao novoj liniji broj 15 (opet taj broj 15! ), a desetka je od Borongaja krenula prema Savskome mostu. Taj trasa je potrajala sve do 1980. godine kada je izvršena nova reorganizacija prometa u kojoj je "cener" ispao iz potpuno "administrativnih" razloga. Naime, ponovo je uvedena "jedinica" koja duže vrijeme nije vozila i kod označavanja voznih redova se pojavio problem, preklapanje sa desetkom, i to je riješeno ukidanjem desetke. I od tada je nije bilo, pune 32 godine! Moja sjećanja na "cenera" su maglovita ... pred kraj osnovnoškolskog doba, tamo negdje 1976.-1977., sam tu i tamo posjećivao knjižnicu Medveščak, vozio se do nje tramvajem Zvonimirovom, i ostala su mi u sjećanju stara kola M-24, oni čuveni tramvaji gdje su se vrata otvarala rukom, bilo me je strah da neću sam moći otvoriti vrata. A kad sam krenuo u srednju školu i puno češće bivao u gradu, tada su već došle nove linije i desetke više nije bilo. Stoga, pozivam vas da iskoristite ovih deset dana da se provozate "cenerom", tko zna kad ćete opet imati prilike! (podatke sam crpio iz "ZET"-ove monografije izdane 2001. godine, a zahvaljujem se na pomoći i članovima željezničkog foruma ) A u to ime evo i nekih starih i novih fotki, a na kraju i prilog sa nekima od značajnijih događaja koji imaju direktnu ili indirektnu vezu sa "cenerom"! U 70-tima, Glavni kolodvor, tramvaj modela 101. Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Stib Zapadni kolodvor. Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Seabral Na okretištu kod Zapadnog kolodvora, stari "Đurin" tramvaj. Snimio: Vanja Linija 10, vozni red 1, vrlo "binarno", zar ne? . Snimio: Vanja "Cener" na glavnom kolodvoru u obličju novoga NT2200 tramvaja. Snimio: Vanja Tabla sa smjerom linije. Preneseno za foruma zeljeznice.net. Snimio: Stib Pomalo nezgrapna najava na displeju na Glavnom kolodvoru. Snimio: Vanja Improvizirana obavijest za putnike, Glavni kolodvor. Snimio: Vanja oko 1938.: Linija broj 10 označava tramvaje koji voze za Gupčevu Zvijezdu. 25.10.1945.: Dovršena pruga u Vodnikovoj 08.12.1946.: Dovršena pruga u Mislavovoj 31.08.1947. : Dovršena pruga u Jagićevoj i Jukićevoj, prelazak na novo označavanje linija. 29.01.1961.: Dovršena pruga kroz Šubićevu 21.04.1962.: Dovršen podvožnjak na Držićevoj zajedno sa prugom 04.07.1963.: Dovršen produžetak pruge do Borongaja početak 60-tih (možda 1963.?): Desetka mijenja trasu sa Črnomerca na savski most, vjerojatno sa razlogom kreiranja novih linija za Žitnjak i pojavom 15-ice 15.07.1973.: Otvorena pješačka zona u centru grada (Trg republike, Jurišićeva, dio ilice) 31.01.1977.: Povučena iz prometa posljednja kola tipa M-24 koja su dugo vozila na desetki 1980. : reorganizacija linija, nestahe "cener" 01.03.-11.03.2013.: Kratko ukazanje linije na relaciji Zapadni kolovor-Trg-Glavni kolodvor-Borongaj Oznake: ZET, tramvaj, cener, desetka, 10 |
Veliko
Dajmo riječ marketinškim stručnjacima - gdje je modelima najbolje staviti "VELIKO" pa da se roba najbrže prodaje?
Izlog "Bennetona", Cvjetni plac. Snimio: Vanja Snimio: Vanja Snimio: Vanja Snimio: Vanja Snimio: Vanja Oznake: reklame, benneton, cvjetni trg |
Ograda kao zapis vremena
Znate li gdje je ovo snimljeno?
Vjerojatno ne. No, na osnovu izgleda i uzorka mogli biste zaključiti tko ju je postavio, čije zemljište ona štiti! Snimio: Vanja |
Zagreb i Velesajam 1953.
Samo da znate čime ću vas od sada s vremena na vrijeme gnjaviti ...
Dobio sam ovu knjižicu na poklon prije nekog vremena (veliko HVALA poklonitelju!), ima u njoj cijelo čudo zanimljivih podataka iz 1953. godine! Naslovna stranica. Sadržaj. Plan paviljona na sadašnjoj lokaciji Studentskog centra i tehničkog muzeja. Isprekidane linije odozdo lijevo prema gore desno označavaju Savsku cestu, a one druge, s lijeve strane, željezničku prugu! |
< | ožujak, 2013 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |