MODESTI BLEJZ

< kolovoz, 2010 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Komentari On/Off

e-mail:modestiblejz@net.hr
sadržaj ovog bloga zaštićen je Copyrightom ©!

hej!

Što se po mojoj ludoj glavi uvijek vrzma jest:
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
________________________

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Opća deklaracija o pravima čovjeka je prvi sveobuhvatni instrument zaštite ljudskih prava, proglašen od strane jedne opće međunarodne organizacije, Ujedinjenih naroda. Proglasila ju je je na Opća skupština UN 1948. godine.

Iako je donesena ne kao ugovor, nego samo kao rezolucija koja nema nikakvu pravnu snagu, sa ciljem da osigura "zajedničko razumijevanje" ljudskih prava i sloboda koja se spominju u Povelji UN, tijekom slijedećih desetljeća doživjela je dramatičnu transformaciju. »Danas rijetki pravnici poriču da je deklaracija normativni instrument koji stvara, barem neke, pravne obveze za države članice UN.« (Buergenthal, str. 31)

Članak 1. svečano proglašava:
»Sva ljudska bića rađaju se slobodna i jednaka u dostojanstvu i pravima. Ona su obdarena razumom i savješću pa jedna prema drugima trebaju postupati u duhu bratstva.«

S tim je u vezi članak 28, koji proglašava ljudsko pravo da država i međunarodna zajednica priznaju njegova/njezina prava:

»Svatko ima pravo na društveni i međunarodni poredak u kojemu se prava i slobode utvrđene ovom Deklaracijom mogu u punoj mjeri ostvariti.«

Daljnje odredbe sadrže tzv. "katalog ljudskih prava", u kojem se:

zabranjuje ropstvo (čl. 4),
zabranjuje tortura (čl. 5.),

zabranjuje diskriminacija (čl. 2. i 7.), te uređuje
pravo na život (čl. 3.),
pravo na slobodu (čl. 3.),
pravo na osobnu sigurnosti (čl. 3.),

pravo svake osobe na pravično suđenje i zabrane samovoljnog uhićenja (čl. 9. - 12.),

pravu na zaštitu privatnosti (čl. 12.),

pravo čovjeka da se slobodno kreće unutar svoje države, da njen teritorij napusti i da se u svoju državu smije slobodno vratiti (čl. 13.),

pravo na utočište (azil) u drugim zemljama, od nepravednog progona u svojoj zemlji (čl. 14.),

pravo čovjeka da bude državljanin barem jedne zemlje i da se može odreći državljanstva (čl. 15.),

pravo punoljetnih muškaraca i žena da sklope brak i time osnuju obitelj, koja se štiti kao temeljna društvena jedinica (čl. 16.),

pravo na vlasništvo (čl. 17.), pravo na slobodu mišljenja i vjeroispovijedi (čl. 18.),

pravo na slobodu mišljenja i izražavanja, koja uključuje pravo na širenje ideja putem bilo kojeg medija (čl. 19.),

pravo na slobodu okupljanja i udruživanja (čl. 20.),

pravo na sudjelovanje u upravljanju svojom zemljom, putem izbora i pravom na pristup javnim dužnostima (čl. 21.),

pravo na socijalnu sigurnost u svrhu osiguranja temeljnog dostojanstva čovjeka (čl. 22.),

pravo čovjeka da radi i slobodno izabere zaposlenje, te da bude plaćen bez diskriminacije - jednako kao i drugi ljudi koji rade jednaki posao (čl. 23.),

pravo na sindikalno organiziranje radnika (čl. 23.),

pravo na dnevni odmor i plaćeni dopust od rada (čl. 24.),

pravo na dostojni životni standard (čl. 25.),

pravo na zaštitu materinstva i djetinjstva, koje uključuje i zaštitu izvanbračne djece (čl. 26.),

pravo na obrazovanje, koje uključuje obvezno osnovno obrazovanje, besplatno srednjoškolsko obrazovanje, te pravo na pristup visokoškolskom obrazovanju "jednako dostupno svima na osnovi uspjeha" (čl. 26.),

pravo prvenstva roditelja u izboru vrste obrazovanja za svoju djecu (čl. 26.),

pravo na pristup kulturi i znanosti (čl. 27.),

pravo na zaštitu moralnih i materijalnih interesa koji proizlaze iz kulturnog i znanstvenog stvaralaštva (čl. 27.)

pravo na društveni i međunarodni poredak u kojem se mogu ostvarivati ljudska prava (čl. 28.).

Sadržaj 30 članaka Opće deklaracije o pravima čovjeka kasnije je ugrađivan u druge međunarodne akte, uvijek uz stanovite izmjene. Najvažniji od tih akata su Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima i Međunarodni pakt o gospodarskim, socijalnim i kulturnim pravima - oba proglašena od Opće skupštine Ujedinjenih naroda 1966. godine; nakon dovoljnog broja ratifikacija od nacionalnih parlamenata (koji su propisali da će se prava i slobode iz tih akata poštivati u njihovim državama) oba su pakta stupila na snagu 1976.




- Lovci na krzno
- Crkva protiv golotinje – kako perverzno
- Lampedusa
- O grešnosti smijeha...
- Evo što činite svojoj djeci
- Verbalne manipulacije kao način komunikacije
- Zvijezda Smrti
- Paunovi
- Fight club
- Pocijepane zastave
- Kada tučeš tuci u glavu
- Ovisnost o tehnologiji i njene posljedice
- Gnjevna rulja, nova platforma
- Kultura ulizništva
- Čini zlo, ali nipošto o njemu ne govori
Ja mislim kao ti, ali
XXX
Tko to (po)tura Turcima?
po aboridžinima

Slijepa sljedba toboženizma
Papanstvo kao star-novo paganstvo
tri slova
Kad veliki padnu
Ime poze

da? SLUŠAONICA 1


Justin Timberlake - Say Something ft. Chris Stapleton

BBC News
World News SBS
Internet Monitor
Index.hr
Net.hr
Slobodna Dalmacija
Novosti
e-novine
H-alter
N1
Radio Gornji Grad
Tacno.net
Lupiga
Novi list
Tportal
Dnevnik.hr
Jutarnji list
24sata
Večernji list
Al Jazeera Balkan
HRT

*
DHMZ-tjedna vremenska prognoza
National Geographic
Meridijani
Booksa
Culturenet.hr
Vijenac
NikTitanik
Filmski.net
Film-mag.net
CineStar
The Pirate Bay
Eventim
ulaznice.hr
*
YouTube
Wikipedia
TV Program
Kostenlos Bilder und Fotos...
Gmail
Yahoo.mail



"Volim ljude, ali ne znam šta ću s njima.

Iskustvo me naučilo da ono što se ne može objasniti samome sebi, treba govoriti drugome. Sebe možeš obmanuti nekim djelom slike koji se nametne, teško izrečivim osjećanjem, jer se skriva pred mukom saznavanja i bježi u omaglicu, u opijenost koja ne traži smisao. Drugome je neophodna tačna riječ, zato je i tražiš, osječaš da je negdje u tebi, i loviš je, nju ili njenu sjenku, prepoznaješ je na tuđem licu, u tuđem pogledu, kad počne da shvata. Slušalac je babica u teškom porođaju riječi. Ili nešto još važnije. Ako taj drugi želi da razumije.

Više je dobrih ljudi na svijetu nego zlih. Mnogo više! Samo se zli dalje čuju i teže osjećaju. Dobri ćute.

Riječi su vazduh, kakvu štetu mogu nanijeti?
Riječi su otrov, od njih počinje svako zlo.
Onda, da ćutimo!
Ne treba da ćutimo. Ima se o čemu govoriti, ne napadajući. Pomoći treba, a ne odmagati. Država je to, bolan, hiljadu briga i nevolja, imanje svoje ne možes urediti kako valja, a kamoli toliki svijet. I onda počne neko da zakera, te ne valja ovo, te ne valja ono, e čudna mi cuda! Jašta da ne valja. Pravo je čudo kako išta valja: toliki ljudi, a svako vuče na svoju stranu.

Ne voliš da budeš na smetnji, ne voliš da te ko krivo pogleda, ne voliš da ti iko ružnu riječ kaže. Kako onda misliš da živiš?

A meni se čini da je strah najveća sramota ovog svijeta, i najveće poniženje čovjekovo. Izmahnut je nad njim, kao bič, uperen u grlo, kao nož. Čovjek je opkoljen strahom, kao plamenom, potopljen njime, kao vodom. Plaši ga sudbina, plaši ga sutrašnji dan, plaši ga vladajući zakon, plaši ga moćniji čovjek, i on nije ono što bi htio biti, već ono što mora da bude. Umiljava se sudbini, moli se sutrašnjem danu, poslušno ponavlja zakon, ponizno se smiješi mrskom moćnom čovjeku, pomiren da bude nakazna tvorevina sačinjena od straha i postajanja.

Lakše je nagovoriti ljude na zlo i mržnju nego na dobro i ljubav. Zlo je privlačno, i bliže je ljudskoj prirodi. Za dobro i ljubav treba izrasti, treba se pomučiti.

Da sam drukčiji, da život nosim kao tegobu, da sam ogorčen, počeo bih da se gubim, da pijem, da mrzim, postao bih nezadovoljnik koji se okreće protiv cijelog svijeta.
A ne mogu to. Uprkos svemu, živim kao i drugi ljudi, koji su bez moga biljega, veseo i tužan zbog običnih stvari, veseo zbog dobrih ljudi koji su pomalo zli, tužan zbog zlih ljudi koji su rijetko dobri...

Hodaćemo bez razloga, radovaćemo se, bez razloga, smijaćemo se, bez razloga, s jednim jedinim razlogom, što smo živi i što se volimo. A kud ćeš veći razlog.

U početku ljubav,
u životu mržnja,
na kraju sjećanje.

Ljubav je ipak jača od svega.
"


SLUŠAONICA 2


Kristina Train - Dark Black

I. Fanatizam – smak ljudskog uma
II. Grijeh šutnje

- Obdukcija divljaštva
- O projekciji projektora
- Da, to je spin
- Yodin poučak
- Egzibicionisti
- Rasizam i svi njegovi preračuni

A. Perspektiva obrata
B. Jedan metak

Knjižno-filmski kutak:
Što se zadnje pogledalo?
Što se zadnje pogledalo?
Što se zadnje pogledalo?
Što se zadnje pogledalo?

Što se zadnje pogledalo?

Što se zadnje pogledalo?


SERIJE





Manhunt: Unabomber

GoT

The Handmaid's Tale

American Gods

Legion

Stranger Things

The Young Pope

Black Sails

Sherlock

The Man in the High Castle

SS-GB

Westworld

Horace and Pete

The Crown

Lethal Weapon

Designated Survivor

Taboo

Grantchester

The Big Bang Theory





FILMOVI




Tajna broja sedam / What Happened To Monday

Geostorm

Blade Runner 2049.

Victoria i Abdul

War for the Planet of the Apes (2017)

Spider-Man: Homecoming (2017)

Unbroken (2014)

Čuvari galaksije Vol. 2

Viceroy's House

Valerian and the City of a Thousand Planets / Valerian i grad tisuću planeta

Dunkirk

Denial (2016)

Saving Mr. Banks / Kako je spašen gospodin Banks

Wonder Woman (2017)

The Boss Baby

Patriots Day

The Mummy

The Space Between Us (2017)

Kongens nei / The King’s Choice (2016)

King Arthur: Legend of the Sword

The Exception (2016)

To Walk Invisible: The Bronte Sisters

Colossal (2016)

A United Kingdom (2016)

Beauty and the Beast (2017)

Kong: Otok lubanja

Logan

Hidden Figures

Jackie (2016)

Underworld: Blood Wars (2016)

Assassin's Creed

Elvis & Nixon

Loving (2016)

Lion / Lav (2016)

The Invisible Woman

Tang shan da di zhen / Aftershock

Sve ili ništa / Hell or High Water - Comancheria

Greben spašenih / Hacksaw Ridge

Dolazak / Arrival

The Great Wall (2016)

Putnici / Passengers

Deepwater Horizon

The Girl on the Train / Djevojka u vlaku

The Hateful Eight

The Accountant

Rogue One: A Star Wars

Dom gospođice Peregrine za čudnovatu djecu

Ben-Hur (2016)

Inferno

Sully (2016)

Jason Bourne (2016)

Fantastic Beasts and Where to Find Them

Doctor Strange

The Nice Guys

Star Trek Beyond (2016)

Legenda o Tarzanu

Warcraft

Independence Day: Resurgence (Dan nezavisnosti 2)

Captain America: Civil War

Me Before You

Locke

The Huntsman: Winter’s War

The Divergent 1, 2, 3...

Batman v Superman: Dawn of Justice

London Has Fallen


Igre gladi: Šojka rugalica 1./The Hunger Games: Mockingjay – Part 1

Gone girl

Birdman

Interstellar

St.Vincent

U šumi / Into the woods

The Judge / Sudac

Trance

Welcome to the Punch

Against the Sun

The Secret Life of Walter Mitty / Tajni život Waltera Mittya

Čuvari galaksije

Kako izdresirati zmaja 2

Planet majmuna: Revolucija

Godzilla
Još jedan film o Godzilli u kojemu Godzillu jedva da vidite. Holivudski tupež. 4/10

Noah
Inače volim Russella Crowea kao glumca, ali nema tog glumca koji bi glumeći biblijskog Nou koji u arci spašava čovječanstvo mogao spasiti i ovaj film. Najnoviji film Darrena Aronofskya je ukratko rečeno - dosadno pretenciozno smeće. Poštedi me blože biblijskih spektakala (sa porukom pride)! Kamo sreće da sam uštedila i na karti. 4/10

Hobit: Smaugova pustoš / The Hobbit: The Desolation of Smaug
Trilogija Hobit ne posustaje ni u drugom nastavku. Odlično. Nema se tu što reći. Tata spektakla. 9/10

Igre gladi: Plamen / The Hunger Games: Catching Fire
Igre gladi ne posustaju pod krinkom distopije šamarati ni u drugom nastavku, koliko će ih još biti ne znam. Jako dobro. 8/10

Rush/Utrka života
Po istinitim događajima. Nabrijana sportsko-psihološka drama (biografija) o rivalstvu svjetskih prvaka Nikija Laude i Jamesa Hunta, karakterno potpuno suprotnih velikana trka F1. Izuzetno napeto i dojmljivo. Soundtrack - miljenik Oscarovaca plodni skladatelj Hans Zimmer, uobičajeno na visini zadatka. Film za muškarce koji vole automobile, kojeg evo vrlo dobro prihvaćaju i žene. 8/10

Gravity/Gravitacija
Vizualno i scenaristički prekrasan film-drama, pisan da bude mali - ali opet veći od života (od svemira). Dakle, inteligentno prilazi s "nečasnim" namjerama. Kojim? Vidjet ćemo... Priča s porukom (neki bi rekli tipično američki patetičnom, što i jest, ali ok, u ovom slučaju /svemiru - patetika štima) koja puca na Oscara. Ženska uloga (odlična Sandra Bullock) pisana da puca na Oskara. Muška uloga (oscarovac Clooney) za sporednu ulogu također. Na učestale trenutke napeto, stresno, užasavajuće, jezivo, nategnuto, dirljivo, ali opet i lijepo. Prvi 3D film koji, po meni, u potpunosti opravdava nošenje naočala na projekciji. 9/10

Olympus Has Fallen
Začuđujuće ok akcijski film (kvalitetna šora i rasturačina Bijele kuće), na tragu Willisovog ciklusa Umri muški, s tim da ovaj put muški umire Gerard Butler. Totalno pretjerivanje, naravno, ali to se očekuje, neuništiva junačina veća od života. Cijepljeno od baš potpune patetike Misije: Bijela kuća, Olimpova filma blizanca ove ljetne sezone. It`s ok. 7/10

Ljubav / Amour
Drama, drametina, naddrametina. Film čija se projekcija nerijetko i napušta. Michael Haneke, kao jedan od naj filmskih (kant)autora ovog stoljeća, opet nemilosrdno, do kosti. 10

Star Trek: Into Darkness
Treker sam, ali ovo je scenarij koji mi baš nije imao nekog smisla. Lik Khana u Star Treku ima preveliku reputaciju da bi ga se ovako potraćilo. U redu, sam Khan je mračan i zgodan, dečki također, i oni logični i oni nelogični, a ni akcija ne staje, ali sama akcija bez logike? Ma Star Trek može bolje. I ići gdje nijedan čovjek išao nije. Samo kad bi ekipa u Hollywoodu umjesto profita na pameti imala muda u gaćama. 6/10

Elysium
O nesvijetloj distopiji, a zapravo stvarnosti, planeta Zemlja, na kojem postoji većinska sirotinja koja se bori da preživi i manjinska privilegirana kasta nedodirljivih bogataša koji žive visoko, visoko gore iznad Zemlje na svemirskoj stanici. Goruće pitanje sukoba (preslika SADa danas) - zdravstvo (dostupno svima). Bitka za preživljavanje je neizbježna. Rekla bih da je poruka subverzivna, ali budući je izrečena neskriveno, jasno i glasno - o subverziji nema riječi. 7/10

Bitka za Pacifik / Pacific Rim
Besramna i profita gladna kombinacija Godzille, Transformersa i iritantnih Power Rangersa za kojima luduju djeca i Japanci. Više je no očito da je autorima na umu dodatna zarada u prodaji / podvali akcijskih figurica maloj djeci. No u redu, kad se to tako prihvati, to je solidan dječje-akcijski zabavnjak za razbiti dosadnu večer. 7/10

Misija: Bijela kuća - White House Down
Ubi me ta gadljiva američka patriotska patetika. Toliko je klišeizirano da ispada kao da se netko fakat zajebava. Inače može proći kao solidni akcić kojemu je cilj bio izreklamirati Tatumove bicepse. Sve žen(s)ke sad uzdahnušsmo - aaaaaah. 7/10

Red 2
Stara ekipa opet praši, simpa, ali ništa više od toga. Prvi dio originalniji. Osrednji akcić. 6/10

Specijalne agentice / The Heat
Simpa i na trenutke smiješno, američki humor vulgaris, ženski buddy-buddy policijski film, šprdanje na vlastiti račun i račun žanra. Ali ništa više od toga. 6/10

Gru na supertajnom zadatku / Despicable Me 2
Ma ni sjena prvog filma. Niti smiješno niti zabavno. Naporno. Cilj izvući još više love roditeljima klinaca. 5/10

Usamljeni jahač
Genijalna satira, posveta žanru, komedija, originalan scenarij, glumci (vanserijski Johnny Depp). Jedan od rijetko inteligentnih i zabavnih filmova ljetne sezone 2013. 9/10

The Impossible / Nemoguće
Snimljeno po istinitoj priči o katastrofalnom tsunamiju u Indijskom oceanu koji je 2004. pokosio ljetovališta u Tajlandu i usmrtio tisuće ljudi. Nevjerojatno potresna priča, zastrašujući specijalni efekti i vrhunska angažiranost vrhunskih glumaca (Naomi Watts i Ewan McGregor, plus djeca), kao i neočekivana elementarna katastrofa udaraju nemilosrdno i direktno u želudac. Kolizija stvarnosti (činjenice da je film snimljen po istinitom događaju) i filma, te jasno naznačena krhkost pretanke granice između rajske idile i pakla na zemlji (uvodna i završna scena leta avionom), stvaraju nadrealne, a zapravo hiperrealistične slike. Same pohvale. Snažan mali-veliki europski film. 9/10

Zabranjena ljubav/Upside Down
Film koji bi bio samo jedan u nizu limunadnih ljubića za tinejdžere da nije impresivne vizualnosti i originalne scenarističke SF premise o dva dijametralno različita (naopačka), ali međuovisna svijeta suprotnih gravitacija. Iako je scenaristička ideja o distopijskom strogo razdvojenom svijetu/ovima (Gornjem bogatom i Donjem siromašnom) neuvijenom simbolikom namjerno otvorila prostor za ozbiljniju dramu koja propituje današnje neoliberalističko-korporativno-totalitarno društvo i sve veći svjetski jaz između bogatih i siromašnih, scenarij tu premisu ipak koristi samo kao impresivne kulise, ne upuštajući se do kraja u poozbiljivanje, ostajući na razini bajkovitog spektakla (zbog ciljanja na tinejdžersku publiku). U pamćenju ostaje ideja, simpatičnost glumaca i raskoš efekata, film stvoren za gledanje na velikom platnu. 7/10

Jadnici
Ok, volim Hugoa i mjuzikl Les, ali filmom nisam impresionirana. Korektno, ali ništa više od toga. 6/10

Django Unchained/Odbjegli Django
Tarantino u svom elementu, na svoj jedinstven način opet propituje novo povijesno razdoblje, ovaj put neslavnu američku robovlasničku prošlost, u maniri špageti vesterna. Nije njegov najbolji film, kao da je neuobičajeno nenadahnuto odradio scenaristički rasplet, ali film je ipak klasa za sebe, barem jedna njegova tarantinovski urnebesna scena opet ulazi u filmsku antologiju (čitaj: problem KKKa s kukuljicama). 7/10

Hobit-Neočekivano putovanje
Odlično, tek prvi dio trilogije, ali tri sata koja se ne osjete i nisu dosadna ni na tren, upravo suprotno, razina LOTRa na malo neozbiljniji i zabavniji način, na kraju samo izgarate od nestrpljenja i razočaranja što treba čekati godinu dana do sljedećeg nastavka. Jackson je i dalje majstor mašte. Vizualno spektakularno. Svijet Međuzemlja i dalje fascinantan. 9/10





Što se zadnje pročitalo?




KNJIGE


Lee Child, serijal o Jacku Reacheru

Rat i mir, Tolstoj

Savez kapetana Vorpatrila, Lois McMaster Bujold
Ledene opekline, Lois McMaster Bujold

Pero Kvesić (babl), Pudli lete na jug

Ha Joon Chang, 23 stvari koje vam nisu rekli o kapitalizmu

Witold Gombrowicz, Posmrtna autobiografija

O koristi i štetnosti historije za život, Friedrich Nietzsche

Katherine Jenkins, Pouke redovnika za kojega sam se udala

Godina opasnog sanjanja, Žižek Slavoj

Khaled Hosseini, Gonič zmajeva

Časni trgovci, Philippa Gregory

Vedrana Rudan, Ljubav na posljednji pogled

Europski duh, Viktor Žmegač

Susan Sontag, Istovremeno - eseji i govori

C. J. Sansom, Otkrivenje

Anđeli u tami, Eduard Pranger

G.R.R.Martin, Ples zmajeva - 1. i 2. dio: Pjesma leda i vatre - knjiga peta

Reinhold Messner, Gola planina

Pedeset nijansi sive - Ovo knjiga 2012.?! Sto nijansi treša. Bljuv.

Tragovima Odiseja, Jasen Boko

Kurosawin nemir svijeta, Branko Sbutega

Andrej Nikolaidis, Sin i Homo Sucker: Poetika Apokalipse

Čovjekovo traganje za smislom, Viktor E.Frankl

1941.: Godina koja se vraća, Slavko Goldstein

Shusaku Endo, Šutnja

Noć, Elie Wiesel

Kundera, Nepodnošljiva lakoća postojanja

Knjiga mrtvih filozofa, Simon Critchley

Milan Kundera, Identitet

Kradljivica knjiga, Zusak

Gustav Mahler-biografija

Raznoliki stavovi - Život Lenarda Cohena

Povijest opere, Michael Raeburn

Amos OZ, Pantera u podrumu

Čiji je jezik?, Mate Kapović - jednom o tome i sama pisah u postu naslovljenom Jezični puritanizam.

Ivana Simić Bodrožić, Hotel Zagorje; mučno svjedočanstvo mučnog vremena.

Stvoriteljeva karta, Emilio Calderon; kada se strastveni povjesničar baci u pisanje romana, umjesto romana dobijemo besmisleno i zamarajuće nabrajanje povijesnih trivia.

Kate Quinn - Ljubavnica Rima: antički ljubić na tragu Gladijatora isto evidentno napisan za filmsku ekranizaciju.

Ken Follett - Stupovi Zemlje; srednjovjekovni ep o gradnji katedrale napisan za filmsku ekranizaciju.

Sofijin svijet - Jostein Gaarder; roman o povijesti filozofije.

Stieg Larsson - trilogija Millenium; skandinavska legenda.

Svatko umire sam, Hans Fallada - drama Njemačke II.svj.rata.

Deadline-knjiga o jednoj ljubavi i previše smrti, Roberta Valdeca, vrlo živopisno opisuje njegov novinarski i ljubavni put po ratištima svijeta, od Afganistana do Bagdada pred američku invaziju na Sadamov režim, životno, krvavo i do bola napeto!

Nevjernica-Moj život, roman a zapravo životna priča Ayaan Hirsi Ali, knjiga je koja se ne ispušta iz ruku. Poučna, bolna i detaljna odiseja nama nepoznatom kulturom afričkog i bliskoistočnog islama, ispričana iz prve ruke, ruke jedne potlačene muslimanske žene, presjek jednog društva i kulture koja egzistira paralelno sa našom i koja autodestruktivno vrši nasilje nad ženama i djecom, kulture koja je toliko različita od zapadne da nam zvuči kao srednjovjekovna bajka. Hrabra Ali iskreno iznosi surove detalje i ne skriva ništa, zbog svojeg političkog djelovanja, ali nadasve nešutnje na nju je bačena fatva, život spašava bijegom prvo u Nizozemsku potom u SAD, gdje i danas živi.

Čudo u Poskokovoj dragi, Ante Tomića je roman za ispišat se od smijeha! Nešto genijalno duhovito, toliko da vas tjera da se čitajući grcate od smijeha dok vas ukućani gledaju u čudu jer im ništa nije jasno smijeh Vrlo pitak i taman ne predug romančić da ga progutate u jednom danu, jer kad ga uzmete u ruke ne ispuštate do zadnje strane, provjereno thumbup Kao stvoreno za odličnu filmsku komediju.

Snovi mojega oca, Barack Obama; ne mogu se oteti dojmu kako je ova knjiga zapravo politički pamflet namijenjen skupljanju bodova među crnačkom zajednicom SADa. Obama ju je pisao prije svog ozbiljnijeg političkog angažmana, a bi li se uopće mogao upustiti u politiku da nešto ovako nije prije napisao, veliko je pitanje. U knjizi se spisateljski vješto bavi svojim afričkim naslijeđem (i dubokim kompleksima afroameričke zajednice), repovima svojega neprisutnog oca (nevjerojatan lik nevjerojatnog životnog puta) i vječitom potragom za vlastitim identitetom, prva polovica knjige govori o bijeloj strani obitelji, druga o onoj kompleksnijoj - afričkoj. Nalazim veliku sličnost sa nedavno pročitanom knjigom D.Mengestua (osvrt dva reda niže), iščitava se ista međukulturna izgubljenost, problematika identiteta i pripadnosti.. ne baš vedro štivo, ponekad baš bremenito.

Koliba, razvikani bestseler William P. Younga, po meni spada u onu vrstu new ageovske coelhovske literature koja natrpana univerzalnim porukama puca visoko, ali literarno malo daje. Poruke su naravno lijepe, ali nije to Dostojevski. Proizvod na kakav već poslovično padaju Ameri, ali me brine što ih sve više slijedi i ostatak svijeta.
Poučak: razvikanost nije garancija kvalitete.

Egzil, Enza Betizze je uz Matvejevićev Mediteranski brevijar jedna od onih minucioznih knjiga koje bih preporučila pročitati svakom Dalmatincu koji drži do sebe i svoga kraja.

Lijepe stvari što se nebom gnijezde, Dinaw Mengestu; život između dvaju svjetova, između dvaju kontinenata, Amerika i Afrika te bolna izgubljenost između dvije kulture, sivo i tegobno.

Noćni let, Antoine de Saint-Exupery. Predivno! Ova je knjiga čista poezija, roman koji pjeva misteriju pionira avijacije, čista poezija koja mi je napojila dušu!

Mirjana Krizmanić, Tkanje života, zgodan self-priručnik, kojeg ne privedoh kraju, meni je to dosadno, self-priručnici nisu moj đir.

Otok, Victorie Hinslop

Ovo nije zemlja za starce Cormac McCarthya, još jedna filmska uspješnica koju još nisam pogledala no knjiga je pročitana i samo mogu reći da mi je nakon Ceste i ove knjige McCarthy prirastao srcu. Zreo promišljeni pisac koji ima što poručiti, koji -sad je to očito- ima određeni uvid i kojeg je užitak čitati.

U divljini, Jona Krakauera

Cesta, odličan postapokaliptični roman Cormac McCarthya koji govori o ljudskosti, snimljen i film sa Viggo Mortisenom, biti će to više nego dobro.

O nasilju - Slavoja Žižeka; da nije povremenih duhovitih referenci na neke pojmove opće kulture bilo bi potpuno nerazumljivo, jer to je Žižek – kad čitate Žižeka mozak vam cvrlji. Moćno.

Harry Potter and the Deathly Hallows, J.K.Rowlingsove.

Sto godina samoće, Gabriel Garcia Marqueza, su jedan tako naporan roman, tako ubitačno naporan roman da mi je ne jednom došlo tu prokletu knjižurinu bacit u zid nut A opet, od svega što sam od Marqueza pročitala, ovo mi je do sada njegovo najpitkije štivo. Čitajući knjigu naprosto klizite, plutate, lebdite, gutate stranicu za stranicom, bez ikakva zastoja. Nelogično? Besmisleno? Ludo? Genijalno? Upravo tako, ili riječima stare Ursule: Ovo je kuća luđaka, kuća luđaka! Sto godina samoće su mirakul, cirkus, latinoameričko prikazanje ili sveto prikazanje Latinske Amerike. To je kao da gledate Kusturicu, čitate leteće tuke, leteće mladenke, leteće pope, zlatne ribice, žive mrtvace, pukovnike, generale, banane, svece i sotone - kaleidoskop bunovnog ludila. Tisuće Aurelijana i Hose Arkadija, tisuće odvratnih, prokletih, svetih Buendija koje ciklički iz generacije u generaciju srljaju u suđenu im propast, a vi više ne znate ni tko je kome otac, djed, mater, tetka, sin, brat, ćaća, mater, baba, dida, čukundida… Uspon Makonda, pad Makonda. Čitate i šizite, šizite jer čitate, a kad konačno pročitate kunete se sebi – nikad više, i kad konačno pročitate dičite se – pročitala sam!

Meša Selimović, Tvrđava. I kako već jednom rekoh, Meša je genij. Nije lak, nije za svakog probavljiv, zahtjeva punu koncentraciju, ali kao utjeha evo – Tvrđava je donekle pitkija od Derviša i smrti. Njegova pitkija verzija, ili se to samo čini, ali u svakom slučaju još jedno – pisano remek-djelo. Što je to u Meši, da mu se kolko god bio težak i zahtjevan - otkad ga otkrih, uvijek i nanovo vraćam? Jer Meša kad ruje po duši ruje po duši cijelog svijeta. Pa čak i kad dođe do zamora pri probavljanju ove ili bilo koje njegove teške knjige, ta ista knjiga zove natrag, gotovo kao droga ili ovisnost, da je se čita i čita i čita. To je gotovo kao mazohizam. A šta da vam kažem, to se ne može opisati - to se treba čitati.

No numero uno i dalje je stari Dosti, Braća Karamazovi. E to je bio žrvanj. Jao. Dvotjedna patnja. Ali ova priča o Bogu, čovjeku, bogočovjeku - ga je vrijedna.

Za dušu i tilo
*
Tišina mora, J.P.Melvilla
Kubrickove Staze slave
Dina - pješčani planet
Das Boot
Blade Runner
Vrućina
Leon
Posljednji Mohikanac
Open range/Divlja prostranstva
Cyrano de Bergerac
Opasne veze
Tri boje: Plavo
Prije kiše
Ame agaru/Poslije kiše
Breza
Zemlja sjena
Rashomon
Posljednji samuraj
Tasogare seibei/Twilight samurai
Tigar i zmaj
Ubiti pticu rugalicu
Mississippi u plamenu
Boja Purpura
12 gnjevnih ljudi
Polja smrti
U plamenu Nikaragve
13Days
Cry Freedom
Pogodi tko dolazi na večeru
Momci iz Brazila
Zavjera
Bitka na Neretvi
Der Untergang
V for Vendetta
Hellboy 2
Entre les murs/Razred
Egipat
CIRQUE DU SOLEIL

Čeka se...


Star Wars: The Rise of Skywalker (2019)

Čitati...

serijal SPQR, John Maddox Robertsa
L.M.Bujold - ciklus Vorkosigan
Frank Herbert - ciklus DUNE (Muad`Dib!)
Brian Herbert - Kuća Atreides, Harkonnen, Corrino
ali Butlerijanski džihad mu je shit
Douglas Adams, Vodič kroz galaksiju za autostopere
skandinavska trilogija Millenium
J.K.Rowling - ciklus Harry Potter
L.R.King - Pčelareva naučnica, ciklus Sherlock Holmes
Gospodar prstenova - J.R.R. Tolkien
George R.R.Martin - Pjesme leda i vatre (Igra prijestolja)
Lee Child - Jack Reacher Novels
Modesty Blaze

Want to Get Sorted?I'm
a Gryffindor!


Slušati...

Sting
Dulce Pontes - Cancao Du Mar
Stefanovski & Tadić - Krushevo
Lajko Felix - Szeretni/To love
Dead Can Dance
Joan Osborne - Relish
Pat Metheny - Secret Story
Peter Gabriel - Solsbury Hill
Dire Straits - On Every Street
TBF - tuto kompleto
David Bowie
Chris Rea - Looking for the summer
Rolling Stones - Almost hear you sigh

Modesti Blejz on Facebook

SOUNDTRACKS

Mutiny on the Bounty - Vangelis
Piano i Prospero`s books - Michael Nyman
Amelie - Yann Tiersen
Braveheart - James Horner
Posljednje Kristovo iskušenje - Peter Gabriel
Jesus of Nazareth (Zefirellijev) - Maurice Jarre
Gladijator i Posljednji samuraj - Hans Zimmer




komad mjeseca
Kit Harington (aka Jon Snow)



sadržaj ovog bloga zaštićen je Copyrightom ©

29.08.2010., nedjelja

Kud plovi ovaj brod


ravno do dna

a pjeva nam divna i neponovljiva...
- 12:15 - Reci da se čuje (28) - Isprintaj - #

26.08.2010., četvrtak

Vijesti za gluhonijeme


ola
Naletivši danas na televizijske vijesti za gluhonijeme, koje često pogledam s većom pažnjom nego ´obične` vijesti, doživjeh trenutno nadahnuće za jedan mali eksperiment.
Pretpostavljam da ste svi već registrirali kako vijesti za gluhonijeme izgledaju, to su vijesti kao i sve druge kratke vijesti, samo sa jednom malom - ali značajnom razlikom. U donjem desnom kutu ekrana postoji jedan mali pravokutnik (ekranić unutar ekrana), u kojemu obično neka gospođa znakovnim jezikom prati i sažeto prenosi ono što se u vijestima izgovara, a ljudi oštećena sluha to ne mogu čuti. Pretpostavljam da su mnogi građani oštećena sluha silom prilika stekli vještinu djelomičnog iščitavanja sa usana, ali je znakovni jezik i gestikulacija gospođe iz malog pravokutnika – itekako dobrodošla pripomoć, pogotovo u kratkim vijestima gdje su prilozi češći, a između njih spikeri informacije iznose vrlo brzo, jednu za drugom, počesto stisnutih usana ili frfljajući si u bradu.
Moje nadahnuće i eksperiment sastojao se u sljedećem:

Pokušati pratiti vijesti iz zemlje i svijeta samo uz sliku, bez zvuka, promatranjem isključivo gospođina znakovnog jezika, baš onako kako to čine ljudi oštećena sluha – iako osobno znakovni jezik uopće ne poznajem.
Do kakvih sam zaključaka došla koristeći samo vještinu promatranja?
Velim, kako sam današnje vijesti doživjela isključivo vizualnim putem, bez truna znanja znakovnog jezika, oslanjajući se samo na slike, sporadične podnaslove i gospođinu gestikulaciju, dopustite da moja reinterpretacija današnjih događaja iz zemlje i svijeta može biti potpuni promašaj zubo

Dakle prva polovica vijesti prošla je uz sliku iz Sabora, zbog podnaslova sam uhvatila da je riječ o rebalansu proračuna, a zbog gospođine vrlo žive i neobične gestikulacije zaključila sam da se u Saboru događa nešto ludo. Naime gospođa je rukama izvodila, najbliži bi opis tomu bio - agresivne pokrete, ispunjavajući cijeli svoj minijaturni ekranić u dnu ekrana živim mahanjem, izbezumljenim podizanjem obje ruke iznad glave, vitlanjem šaka, udaranjem dlana o dlan, udaranjem šake o dlan, udaranjem šake o prsa, upiranjem i grčenjem prstiju, udaranjem prijeteći podignutog prsta u dlan, prsti su velikom brzinom sricali slova neke stranke ili imena, jedva ih hvatajući na vrijeme paralelno sa slikom, ruke su se slamale u laktovima, mali ekran je gotovo prepolovljen oštrim presijecanjem zraka vanjskim bridom dlana, odgurivanjem tijela, još jednim pokretom koji mi se učinio kao davljenje i cijelo vrijeme vrlo naglašenim grimasama lica koje bi najbolje pristajale gnjevnom čovjeku.
(protumačih ovako: u Saboru je došlo do krvave šore nut netko je nekoga divljački opandračio torbom u genitalije ili je u najmanju ruku predsjedavajući barba Luka zbog nepoštivanja dnevnog reda i poslovnika morao intervenirati zajapurenim bacanjem predsjedavajućeg čekića u nečiju tvrdu glavu)

U drugoj polovici velikom su se brzinom izmijenjivale slike iz svijeta, i dok sam neke prepoznala neke su mi ostale nejasne, rudnik, automobilska nesreća, potom neka afrička zemlja, europski birokrati isl, a gospođina gestikulacija za nijansu se smirila iako je vidljivo brzala kroz neke leteće slike, a uz prikaz neke poplave dobila tužan izraz lica, ruke su se gotovo nemoćno raširile i ramena tugaljivo opustila.
(protumačih ovako: na zapadu ništa novo, a na istoku uvijek neko sranje, žalosnanammajka)

Na kraju je uslijedila još vremenska prognoza na kojoj je znakovni jezik i gospođina gestikulacija poprimila potpuno drugi karakter od onog sa početka vijesti, kretnje su postale blage, jednostavne, uz minimalno odmicanje ruku od tijela, prsti su lagano sricali pojedine riječi kao da imaju vremena za svaku ponaosob, lice je postalo mirno i vedro kao ona sunašca na ekranu, s naznakom osmijeha. Sam kraj obilježen je mahanjem iz ekrana – pa sam i ja odzdravljajući mahnula u ekran mah
(protumačih ovako: sve je vedro past će kiša)

Promatranjem vijesti iz perspektive ljudi oštećena sluha, odnosno vijesti bez zvuka, dolazim do zaključka kako vijesti koje se odnose na vremensku prognozu ne zatijevaju velike niti nagle pokrete, osim toga vremenska prognoza je ljudskom oku najbezbolniji dio vijesti iz zemlje i svijeta.
Vijesti koje se odnose na svijet zahtijevaju ubrzavanje pokreta i spremnost na kraćenje, sažimanje odnosno cenzuru.

A vijesti koje se odnose na domaću političku scenu zahtijevaju puno riječi, maksimalno ubrzavanje pokreta, spremnost na sažimanje znakova, puno mahanja, lamatanja, naglih pokreta, grčenja, znojenja, kolutanja očiju, naglašenih grimasa i pojačanog iskazivanja agresije blabla

Dakle, iz današnjih vijesti za sve nas gluhe zaključujem kako provođenjem ovog malog eksperimenta, gašenjem zvuka na tv-u - još jasnije vrišti spoznaja da se ekperiment zapravo vrši nad nama. Jer sve je dobro za neke dok onaj zamorčić iz staklenog kaveza trčkara u kotaču i besmisleno ga vrti, sve je dobro dok zamorčić čini upravo ono što se od njega očekuje i pri tom ništa ne pita, ne vidi, ne čuje, ne buni se. Ali što ako taj zamorčić isključi zvuk, siđe sa kotača i kroz staklo svog ograničenog ekrana počne širom otvorenim očima promatrati svijet oko sebe, što kad mu se konačno posloži tko mu i kako diktira stvarnost...

Probajte ljudovi moji, isključite zvuk i progledajte * live long and prosper
- 20:06 - Reci da se čuje (22) - Isprintaj - #

24.08.2010., utorak

1001 Noć


Binbir Gece
Aj ća - gotovo je. Ne, nemojte me ni slučajno tješit, nema mi pomoći - nakačih se opako. A bila je dovoljna samo jedna epizoda, điz´s, nemrem bilivit - samo jedna epizoda no
Za Dona Barbaru aj još nekako, odolijevah joj prvih tjedan-dva, pa se tek onda upecah, ali ovako brzo past već nakon prve epizode - e majkumu rolleyes To mi se ne desi´ već dugo. Ko pokošena - TIMBEEEEEER!!! Pa FIJU! BUM!
I to na tursku sapunicu, ej! Ne na brazilsku, ne na meksičku, ne na kolumbijsku, ne na američku, ne na rusku, čak ni na hrvatsku belj - nego na tursku! Jao-jao, ne mogu od sramote svitu pred oči. Šta da radim, burku priko glave? rofl Burku il škartoc, s obzirom da je Turska sekularna i napredna zemlja ´el, ako mi ne virujete eno vam kod Jimba u nastavcima pa se divite i pojite lipotom...
A stvarno ne znam šta je, u čemen je stvar, il´ je to sapuničasto smeće stvarno opasno zarazno il´ ja postajem sapuničasto meka. Stavilo u opako pogođen termin navečer, nit prerano nit prekasno, taman kad se poštena žena nakon napornog dana ogleda po kauču očešat za malo romantike cerek a kauč naravno već hrče dead Stavilo, a priča za popizdit. Ženskoj hitno triba 150 tisuća dolara za malog sina oboljelog od leukemije, a on će joj dat lovu uz uvjet da s njime provede jednu jedinu noć... dobrodošli vi koji ste se upravo uključili...
-----------------------------------------------------------

Moderna Šeherezada. I to onako kvalitet, znaš yes Eksterijeri plus skupi interijeri, ništa lažnjak nego stvarno perzijski ćilim po podu, ćilim il´ nešto oderano nut i romantika na kvadrat, ona jadna sirota a on bogat i zgodan, pa ga kao treba uvjeravat naughty
Pu - kako igraju pokvareno! Pokvareno i gotovo. Navlakuša u startu. Vidiš odmah po facama. Ženska komad ženske, ala ovogodišnja Azerbejdžanka s Eurosonga da navuče mušku raju, a tip neki plavooko-buljooki ajmo reć´ ko islamizirani Valdec da navuče žensku raju smijeh farovi umisto očiju, uštirkano, neobrijano, ali brate to sve fercera. Evo već pronađoh da se njih dvoje i poslije i za vrijeme i za naozbilj pooženilo, proferceralo, dite dobilo... e onda znate koja to kemija isijava sa ekrana, điz´s (il´što bi Turci rekli Isa, ono ka u nas Issa´t) rofl
Šeherezada i Onur

I kako onda neće onako nemilosrdno janjičarski kao i prije 500 godina blickrigom popalit naughty sve zemlje s onu stranu Drine: prvo Tursku, pa onda Grčku, pa Bugarsku, Rumunjsku, Srbiju... u Makedoniji vele sa zadnjom epizodom na ulici nije bilo ni pasa, a sada evo došlo popalit i nas. Pokorit. Poturčit (križanac te dvije riječi... ko prvi njemu... pjeva )
Balkan šaptom pade (khm? pa baš pade?), šaptom il´ ženskim uzdahom. Mašala party

Samo ne znam šta s lingvistikom, domaćice ovih prostora već godinama kusaju taj sapuničasti španjolski baš oko ručka skupa sa onim zagorenim gulašom i neslanom juhom, ma kusaju ga ko materinji od španjolske matere, tu sei una muher de mi vida, mi kerida mi mariposa te kjero mućo per te io vivir Jose, Alejandro, Antonio, Juan... i tako dalje i tako bliže, pitaš prosječnu kućanicu koji joj je drugi jezik, pa normalno - espanjol porfavor!


1001 Noć
A štaš sad? Ništa, zakačilo se i gotovo. Mora se gledat. Nabavit turski rječnik. Uhom vatat turcizme. I Onura, Mehmeta, Burhana, Ahmeta... 1001 noć. Takotisvega. Nije mogla koja noć manje?
Ljubav i očaj, ma pričaj mi blabla Jebiga.

* Jekšemaš mah
- 01:00 - Reci da se čuje (29) - Isprintaj - #

18.08.2010., srijeda

Gdje su nestali svi kauboji?


Marlboro Men
Moram priznati da sam se ovog ljeta nauživala vesterna i vestern-serija više nego ikad. Eto barem da nečemu ljetni poslovično-reprizni termini posluže. Uspije se uhvatiti nešto novoga, ali i nešto staroga vrijednog gledanja.
Zahvaljujući tome uspjela sam pohvatati i treću nažalost zadnju sezonu Deadwooda, genijalno-opake i opako-genijalne vestern serije koja je toliko sirova da je s razlogom prikazivana u kasnim noćnim terminima (jedan od rijetko pametnih poteza naše domaće kratkovidnice). Jer ova produkcija uistinu nije bila za dječje oči, niti za oči osjetljivijih duša koje ne podnose sirovu realističnost (krv, jezivo okrutna ubojstva i sočne psovke, svega toga u Deadwoodu bilo je na bacanje). Zapravo, mislim da je Deadwood čak i oborio neki američki tv rekord u količini izgovorenih psovki po minuti i epizodi. Ku..i, pi.de i pi.ke u ovoj seriji služe kao najnormalnije poštapalice, a kao apsurd i začin dolazi činjenica da u Deadwoodu unatoč žestokim psovkama – nevjerojatna galerija likova utemeljenih na stvarnim povijesnim ličnostima (pozitivci-negativci i svi oni između), ama svi likovi govore uzvišenim elokventnim gotovo poetskim jezikom antičkih govornika. Rijetki pozitivci su na riječima škrti, dok su silovatelji, lopovi i ubojice - iznimni životni filozofi.
*ubojice filozofi
A i pozitivci nisu uvijek pozitivci već znaju biti i bad guys, kao što i najmračniji likovi ponekad ispadnu good guys. Recimo takav je i jedan od nosivih likova A.Swearengen u maestralnoj interpretaciji Iana McShanea (kojeg s radošću pamtim još kao šašavog Lovejoya i jezivog Mecenu u Anno Domini).
Ova serija je zapravo moderna revizija i novi neugodni, blatni, mračni pogled na razdoblje Divljeg zapada (to jest preslika Hrvatske danas) belj Razotkrivanje mitova na kojima počiva njegova tradicija. Drugim riječima, kao skrojena za one željne inteligentnog scenarija čiji se razvoj mora pratiti iz epizode u epizodu. Za sve željne mozganja i filozofije te detaljnog psiholoških uvida - Deadwood je vrhunska serija u rangu recimo nekoć Zapadnog krila, Mad Men ili još sirovijeg Rima, samo što je umjesto Bijele kuće, američkih 60ih ili antičkog Rima, Deadwood smješten na američki Divlji zapad. Čista jeza, a što da vam velim zaliven
A ja tako volim dobre vestern priče o Divljem zapadu. I iznimno me raduje zasluženi preporod u međuvremenu potpuno zamrlog vestern žanra, sve tamo od kultne tv serije Usamljena golubica (1989.), Costnerova Plesa s vukovima (1990.) i Eastwoodovih za žanr vesterna ključnih Nepomirljivih (1992.) pa na ovamo. Iako je zlatno doba vesterna i kaubojaca zapravo prošlo (razdoblje 50ih i 60ih, redatelji John Ford i Howard Hawks; te kasniji talijanski preporod 60ih i 70ih sa špageti-vesternima Sergia Leonea), zadnje se desetljeće koliko-toliko vestern osovio na noge i ponovo nam donosi krasne tv serije i pokoji filmić (daleko od npr. danas smiješno kičaste ali ipak kultne Bonanze).
Prije desetak dana moglo se pogledati i jednu od ikona vesterna, dragog Roberta Duvalla u krasnoj televizijskoj mini-seriji Broken Trail/Put Iskupljenja, gdje ustvari reprizira karakter mudrog kauboja iz Usamljene golubice i predivnog Open Rangea (sa Kevinom Costnerom).
*Robert Duvall
A na HRTu još uvijek traje mini-serija Mjesec Komanča (preludij Usamljenoj golubici), za koju naša blog Indijanka-vegetarijanka s pravom tvrdi da je prilično crno-bijelo postavljena, pogotovo nauštrb nama toliko dragih Indijanaca, no opet i ova serija ima nekih svojih draži, uzbuđenja, topline i ljudskosti toliko karakteristične za ovaj žanr.
Vrelo sunce na opaljenim licima, valovita kosa, pijesak nošen vjetrom, marame preko lica, kaubojski šeširi, kaktusi uz put, grmlje koje se kotrlja preko pustih staza, tvrdo sedlo, revolver, puška i laso, vjerni i plemeniti konji, zavijajući vukovi u preriji, dugokosi Indijanci, usamljeni rendžeri, vječna borba dobra i zla, uvijek neka draga Klementina, nepregledne ravnice, isušena korita rijeka, bizoni i divlji pastusi, prerija u nestanku, jahanje u zalazak sunca…
ah Karl May, Zane Gray i njihove priče, za sve su oni ´krivi` wink
A i ti vesterni, ma što to ima u njima da su nam toliko dragi… u jednom starom tekstu slično se pitah:
Pa je onda Charlton Heston izazvao Gregorya Pecka. Pa su se onda njih dvojica onako muški nasred prerije, kao dva bika, odmjerili. Pa se Charlton raskrečio u pozi Ben Hura, a Gregory u pozi krakate rode, ali nema veze jer su fakat bili dojmljivi. Pa su se kao dva bika zaletili jedan na drugog. Pa su se kao dva bika dohvatili. Pa je ovaj zviznuo onoga, a ovaj mu vratio. Pa je ko´fol bio mrak, ali kako tada nije bilo tehnologije za snimati po noći, u stvari je bio dan i to ravno podne, ali su oni stavili tamni filter da izgleda kao noć, pa je ko´fol bila noć i zato se to zove Američka noć. Pa su se oni onako pošteno lemali. Pa su onako pošteno frktali. Pa je Charlton zamahnuo šakom i fino se vidi da Gregorya nije ni taknuo, ali se Gregory ipak bacio unatrag jer ga je ko´fol tako pošteno tresnuo - PAU! PAU! - pa je poletila prašina. Pa je onda on ustao i isto tako pošteno - PAU! PAU! - promašio Charltona.
Pa je ovaj tresnuo i nagucao se slame, koja je tamo pobacana ko´fol da se vidi sasušena trava, ali se vidi da je to studijski nabacano, ali nema veze jer se on isto pošteno nagucao slame. Pa se Gregory krvnički bacio na njega da je sve slama frcala, a znojne im se marame slipile na razdrljena preplanula prsa. Pa su se njih dva valjali i šaketali i frktali (kao dva bika!). Pa se razbio i koji nos, koja usna i pokoji zub. Pa je potekla i lažna krv. Pa su se na kraju ko´fol i umorni i slipljeni i zašporkani i u modricama, zavaljali po onoj travi-slami jer ko´fol nisu imali više snage za šoru, ali nema veze jer je to ipak bila prava šora, ono pravo muška.
Gledao ih je samo Mjesec, koji u stvarnosti nije bio Mjesec nego Sunce, ali su stavili filter da izgledao kao noć pa je to ko´fol bio Mjesec iako nije bio, ali nema veze, poetična je poanta da ih je promatrao samo Mjesec.

Paola Cole je to fantastično otpjevala - Where have all the Cowboys gone? Gdje su nestale te muškarčine? Gdje su nestale te geste, te poze, ta bitnost časti? Gdje je nestala ta divna, starinska, namještena, lažna, studijska, ali ipak prvenstveno divna – srčanost starih vesterna? Gdje je nestao onaj osjećaj topline kad gledaš stare kaubojce, te nespretne, gegave, karikirane, časne muškarce Divljeg Zapada? Gdje su muda? Gdje je Shane? Gdje je BONANZAAAAAA!!!

Ne zamjerite na sentimentalnosti, ali u dobrom starom vesternu Big Country (a sada i u Broken Trailu, Mjesecu Komanča etc.) na trenutak sam opet pronašla tu krasnu starinsku muževnost.
James Stewart, Gregory Peck, Kirk Douglas, Montgomery Clift, Yul Brynner, Steve McQueen, Gary Cooper, John Wayne, hej John Wayne my man i mnogi, mnogi drugi – ovo je za vas:
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! party
*u zalazak
- 22:15 - Reci da se čuje (22) - Isprintaj - #

15.08.2010., nedjelja

Pobjednici Maratona lađa

*prvaci Maratona lađa 2010.

1. Gusari - Komin (lanjski pobjednici)

2. Stablina

3.mjesto dijele ekipe: Baćina i M.M.Rogotin

...nikad neizvjesniji Maraton, do zadnjeg metra trajala borba između prvih (4) ekipa, opet dvi lađe zapele na ulasku u Crnu Riku, na samom su se startu potpuno potopili lađari Plavo srce iz Zagreba, u pomoć im je priskočila ekipa Torcida-Ploče koja je ukipala dečke u svoju lađu, pomogla izvuć´ lađu iz Neretve, da bi se tegleći jedna drugu konačno ekipe zajedno pojavile na cilju u Pločama! party
Eh šta ti je naš Maraton, čoviku nekako svaki put zaigra srce cerek

Ljudi bilo je ludo, koncert Nene Belana taman završio, fešta još traje, krepana sam... slije i update sutra kroz jutro, crkle mi baterije, aj živili mi mah
Update:
...jutro je, dojmovi se još nisu slegli, nezaboravan Maraton! Koliko je tijesno bilo vidi se na prvoj fotki, prve tri ekipe jedna drugoj do zadnjeg metra pušu za vratom! Joj što volim Maraton yes
2. nadomak cilju


3. metež na kraju, svi više-manje zadovoljni

4. još meteža


5. jedine lađarice (nisu zadnje! čast zadnjega ovoga puta dijele potopljeni i njihovi spasitelji, kao što bi naš lokalni radio-voditelj rekao: potopili se, nema veze, netko će na cilj doći u lađi a netko automobilom ;0)


6. Škovrlj uživo

7. nasmiješi se

8. fešta (ludilo!)

9. knez Domagoj grli podanike


10. treće mjesto - crvena Baćina (puna simbolika razumljiva lokalcima: od samih početaka Maratona Baćinci prvi nose crvene majice u inat, povijesno slove za crvene, crvena bakljada)

11. treće mjesto - Rogotin (ekipa Marko Markota)


12. drugo mjesto - Stablina, prilika za slikanje s Barbom


13. Predsjednik među Gusarima (kasnije je s njima i zapivao, kome bi šumilo more moje sinje...)

14. prvo mjesto - Gusari iz Komina (također i lanjski pobjednici)


Eto svitu moj, vidimo se na Maratonu lađa dogodine! party
- 00:50 - Reci da se čuje (21) - Isprintaj - #

11.08.2010., srijeda

MARATON LAĐA NA NERETVI


lađari 2010.

I kako već obećah, sa zorom novog dana novi post... Svi koji redovito prate ovaj blog već znaju što u ovo doba godine obavezno najavljujem, pa će tako biti i ovaj put:

14.kolovoza 2010. u 17 sati (ova subota) u Neretvi starta spektakl nad spektaklima, fešta nad feštama, ludilo nad ludilima,

13. MARATON LAĐA NA NERETVI!!! party thumbup party

fešta na kojoj se i mrtvi dižu da bi gledali lađare ili sami uzeli veslo u ruke rofl dobri veslači su uvijek na cijeni, a ambicioznih ekipa hvalabogu ima dovoljno da bi se baš za svakoga snažnijega otimali rofl
Start 13og maratona lađa Metković-Opuzen-Ploče, je dakle u 17h ispod metkovskog mosta, da bi otprilike dvije ure i 15 min neprekidnog veslanja kasnije (dakle posli 19h) 22,5 km nizvodno, završio na cilju u Pločama na pločanskoj rivi.
Ljudi moji šta bih vam još mogla reći a da vam već prethodnih godina nisam rekla i da već i sami ne znate.
35 lađarskih ekipa, 35 lađa, u svakoj deset veslača kao jedan (plus kormilar/parićar i bubnjar), koji žestoko nesmiljenim tempom oru i pjene Neretvu i prelaze granice vlastitih snaga i izdržljivosti da bi prvi došli do cilja...
kome će ove godine pripasti titula pobjednika, tko će ove godine pobijediti, tko će najbolje startat a tko najjače finiširat, tko će koga u paralelnom veslanju dviju lađi kao slučajno opandračit veslom, tko će zapet na ulasku u Crnu Riku, tko će ispod mostića proć prvi a tko drugi, tko će u konačnici nositi slavu pobjednika Maratona lađa? zaliven
Milijun pitanja na koje svake godine cila Neretva u euforiji čeka odgovor, cila će se Neretva sliti na njene obale od Metkovića pa sve do Ploča, u automobilima, vlaku, barkama, trupama, na biciklama, na noge, 50 000 ljudi (a svake godine i sve više) pratiti će svoje ekipe, navijati, vikati, urlikati, bodriti svoje junake a onda konačno na pločanskoj rivi sav će se taj narod sliti čekajući svoje prvake bez obzira na misto!
Ljudi moji ma šta će to biti, već se ježim, e.

Zato lipo u subotu dođite u Neretvu pa ćete na svoje oči vidit ako mi ne virujete smijeh

p.s.zahvaljujući našoj marchelini jedan prigodni tekstić: Maraton lađa nam stiže!
- 04:30 - Reci da se čuje (29) - Isprintaj - #

06.08.2010., petak

Ma ti si divljak



…direktna suprotnost plemenitom mirnom dostojanstvu je naravno, danas samo naizgled sveprisutno divljaštvo. Namjerno formuliram rečenicu samo naizgled sveprisutno, jer je divljaštvo po svojoj prirodi agresivno, glasno, bučno, nametljivo, nasilno, vulgarno, fanatično, isključivo, neukusno, bez mjere, bez granica, neuviđavno, beskrupulozno, odnosno baš krojeno za mjeru neumjerenog pojedinca ili manjine koji divljom bučnom silom, agresijom, divljaštvom nadglašavaju utemeljene argumente mirne većine te prikrivaju vlastiti nedostatak valjanih argumenata.
Divljaštvo je dakle upravo po mjeri ne toliko današnjeg vremena, koliko u zadnjem stoljeću razbuktalih medija, kojima ono služi kao pogonsko gorivo, fluid, droga, koju opet po svojoj medijskoj prirodi nakon halapljivog gutanja dalje rasparčavaju i nameću društvu, tako da se ono čini prisutnije u njemu nego ikad. Iako uopće ne treba sumnjati da je divljaštva oduvijek bilo u apsolutno svim povijesnim razdobljima. Samo valja imati na umu da prije 20.st. nije postojalo tv medija koje bi nam ga u najbržem mogućem roku servirale za doručak, ručak i večeru (do pojave tv ekrana rasparčavanje divljaštva bio je ograničeni ´privilegij` državnih i crkvenih govornica).

Hamburger, vila, TV

Ovaj privid sveprisutnosti odnosno razbuktavanja divljaštva je dakle direktna posljedica instant-konzumerizma današnjeg svijeta, kako konzumerizma hrane ili materijalnih bogatstava tako i informacija. Cilj današnjeg konzumerističkog društva, kakvo doista jesmo, je - imati sve odmah. Hamburger, vilu s bazenom i direktan prijenos s mjesta nesreće. Slika čovjekovog hedonističkog divljaštva u punoj punini.
Današnji datum čak i simbolično donosi godišnjicu jednog neizrecivog divljaštva (Hirošima i Nagasaki) koje je moderno doba iznjedrilo, divljaštvo koje svojom grozotom prelazi u barbarstvo, primitivizam, sve odreda prepoznatljive atribute čovječje divljine (dok recimo, kao usporedbu, prava zemaljska divljina jednog kalaharijskog buša donosi blagu ćud i pitome ´primitivne´ ljude).

No ne valja se zavaravati ili tražiti alibi u tome kako je divljaštvo nusproizvod modernih medija ili obrnuto, ma nikako. Divljaštvo je oduvijek tu, s nama, prati nas od početaka civilizacije pa i prije nje, ono je u prahistoriji bilo obrambeni refleks, refleks koji se hrani strahom, da bi razvojem civilizacije, pravila i zakona postalo suvišno, otklonjeno sa strane - ali nikad odbačeno.

Bacio sam radio kroz prozor

Koliko često nam se danas otima sa usana onaj izraz prepoznavanja: Ma ti si divljak!

U nekim pojavama i osobama divljaštvo i dan danas pliva na samoj površini, ono je njihova slika i prilika, ono je njihova karakterna osobina koja ih u potpunosti definira. Dovoljno se osvrnuti oko sebe i niz takvih zapravo nametnutih primjera iskače samo od sebe. Divljačke osob(in)e u političkom, gospodarskom, sportskom, estradnom životu koje se na(d)meću svojom glasnoćom, vulgarnošću, skandalima... bacanjem u prazno riječi, predmeta, osuda... opskurne pojave koje se za medijsku pažnju, pažnju javnosti (kojom se hrane), ne otimaju vrijednim postignućima već divljačkim ponašanjem.

To su sve one umišljene veličine koje ne kontroliraju svoj ego, svi oni sportski djelatnici koji svojim djelovanjem i životnim profilom više odgovaraju mafijaškim šefovima te svakim svojim postupkom gaze sve postulate sporta i onoga što bi u svojoj plemenitosti sport trebao biti; takozvani poduzetnici za koje zapravo nitko ne zna čime se bave ali se redovito osmjehuju sa naslovnica svih žutih tiskovina programatski nižući skandale, supruge i sudske tužbe, sve u cilju samopromocije; političari koji pohlepom i bezobraznošću, neprimjerenim ponašanjem, riječnikom i izgledom u potpunosti urušavaju funkciju svojih pozicija etc, etc… lako ih je prepoznati.

Namjerno divljake ne želim imenovati, naime - u startu je pogrešno dohranjivati glad divljaka za samopromocijom, takve valja izgladnjivati ignoriranjem do potpunog nestanka. Jer za takve je odsustvo iz medija jednako smrti. Divljake valja ako ne zatrti onda što više utišati počevši taj proces na usnama dobrih ljudi. Nastaviti ga izostankom interesa, te isključenjem ne tv aparata - već sebe iz takve ponude viđenja svijeta.

Divljaštvo - kukavičluk

Divljaštvo također nije ni spolna, ni obrazovna, ni materijalna, niti statusna kategorija iako zagađuje svaku od njih. Divljaci nisu ograničeni ničim od navedenoga, iako bi po logici obrazovanje trebalo ograničavati divljaštvo - ono ga ponekad, što je neshvatljiv apsurd, čak i pojačava.

Akademici, umjetnici i pisci, takozvana intelektualna elita, visokopismeni članovi kulturnih udruga koji se neshvatljivo divljački prepucavaju, gađaju kako uglađenim riječima tako i stolcima u neviđeno vulgarnim srazovima svojih napuhanih taština; naizgled galantni i obrazovani diplomate, govornici više svjetskih jezika, svjetski putnici koji javno nekome izgledom imponiraju dok privatno švercaju alkohol, pronevjeruju, kockaju ili divljački premlaćuju supruge; saborski zastupnici koji vulgarnim riječnikom napadaju svoje političke oponente i neistomišljenike; vjerski djelatnici koji zadrtošću propagiraju isključivost… sve odreda visokoobrazovani divljaci.

Ne treba biti u zabludi da je netko divljak ako psuje. Ako netko u razgovoru koristi psovke to ga ne pečatira divljakom, iskonski divljak je divljak djelom, učinkom i posljedicama svojeg djelovanja, a ne riječima koje mogu biti savršeno uglađene a iskazivati neviđeno divljaštvo.

Ti divljaci su na istoj razini divljaštva kao i divljaštvo vašeg prvog susjeda koji buši gume na automobilu koje mu je slučajno prepriječilo put, na istoj razini divljaštva bezobrazne babe koja doktoru upada preko reda, na istoj razini divljaštva divljih graditelja, na istoj razini divljaštva lokalnih dužnosnika, na istoj razini navijača, na istoj razini kokoša u autobusu, kazalištu ili kinu koje neobzirno divlje kokodaču i drugima kvare doživljaj, na istoj razini divljaštva kojekakvih divljakuša koje se kroz medije vulgarno nadmeću svojim osvajačkim trofejima, silikonima, intimnim detaljima, graktanjem i glupostima, na istoj razini divljaštva kojekakvih anonimnih pijanih kreatura koji agresivnom drekom o domoljublju okrivljuju druge za sve svoje životne promašaje i frustracije, divljačkom agresijom i bukom tako prikrivajući vlastitu nemoć da se uhvate u koštac sa životom...

A ponekad je dovoljno pred divljaka stati i mirnog dostojanstva izreći - ja te se ne bojim. Postaviti sebe i svoj stav kao branu divljaštvu, iskazati građansku hrabrost, obraniti elementarnu kulturu. Ponekad je dovoljno samo stati pred recimo jednog takvog saborskog divljaka koji stol do vašeg vulgarno i glasno nadograđuje svoju prethodno iznesenu teoriju o madracima, pred njega stati i nijemo ga ozbiljnog lica gledati u oči. Neće mu biti svejedno, štoviše, biti će mu neugodno (provjereno u praksi).
Jer divljaštvo je u svojoj biti kukavičluk, nemoć, iskaz ograničenosti, nekontrolirani ispad žuči, bijede i jada, krik vlastite nemoći.

A ponekad je ipak potrebna noć iza rešetaka i udar po džepu. Ako si divljak onda divljaj, ali znaj da će te skupo koštati i uostalom divljaj tamo gdje nećeš drugom skakati po glavi.

´Ja sam domoljub!!!´ - kajgod, ti si divljak. A kad se napiješ onda si samo pijani divljak.
- 20:30 - Reci da se čuje (34) - Isprintaj - #

05.08.2010., četvrtak

Čašica dostojanstva



Ponekad se bolno osjeća kako svijetu u kojem živimo fali zdrava doza dostojanstva. Dostojanstvo kao vrijedna i plemenita kategorija, dar i stečevina, kako čovjeka tako i društva.
Zašto velim da dostojanstvo može biti dar ali i stečevina? Zato jer primjećujem da se s dostojanstvom netko uistinu rađa. Vjerojatno ste i sami ponekad nailazili na vama začuđujuće dostojanstvo u premladih osoba, gotovo djece, kojima s obzirom na njihovu nezrelu dob to dostojanstvo naizgled nekako nezgrapno ne pripada, kao što i u jedno ljeto izraslim pubertetlijama njihove naglo izdužene ruke i krakate noge također nezgrapno ne pripadaju, ali ipak pripadaju. Kombinacijom tko zna kakvih faktora, ucijepljeno u budući karakter i prije životne zrelosti, ovim je pojedincima poklonjen velik dar kojeg oni sami potom kroz život dodatno oplemenjuju.
Dok pak drugi, blagoslovljeni trnovitijom ali osvježavajućom stazom samospoznaje, to dostojanstvo u sebi strpljivo grade poučeni cjeloživotnim školovanjem, iskustveno i intuitivno mijenjajući i približavajući sebe što bliže toj vrlini. Njima je dano dostojanstvo pronaći.
Dostojanstvo je kategorija koja uvelike određuje i izgrađuje nečiji karakter (ili pak karakter iznjedruje dostojanstvo), no duboko djeluje i na okolinu koja je u doticaju sa spomenutim dostojanstvom.

Sigurno ste i sami primijetili kako u društvu istinskog dostojanstva (nekoga ili nečega) osjećate smiraj, mirnoću, staloženost, vaš se glas podubljuje i postaje ozbiljniji, opušteniji ste i sigurniji, otvoreniji, gotovo pa upotpunjeniji. To je gotovo melemski utjecaj dostojanstva na ponekad nedostojanstven svijet, ono je red u kaosu, ono je smirivanje i usporavanje opasno uzbibalih elektrona. Kako znati da je dostojanstvo pravo?
Ono vas blagotvorno poučava i pruža, primjerom i djelom.

Sidney Poitier

Prilikom prvog gostovanja ovog velikog glumca u Oprah showu, dostojanstvo navedenog gosta moglo se opipati i gotovo rezati u zraku. Razgovarajući o vlastitim nevjerojatnim životnim iskustvima sažetim u knjigu Mjerilo čovjeka, S.Poitier je odisao mudrim i poučavajućim spokojem, misaonom plemenitošću koja nadahnjuje. To mi je gostovanje ostala jedna od najdražih i najinspirativnijih epizoda ovog showa.
Istinskom dostojanstvu se s poštovanjem i intuitivno uklanja, ne da bi ga se lažno slavilo i podilazilo, već da bi mu se dobroćudno oslobodio prostor za učinkovitije liječenje poremećenih odnosa.

No ovakvo istinsko dostojanstvo ne valja miješati sa nositeljima zemaljskih dostojanstveničkih titula. Dostojanstvo o kojem govorim nije prilijepljena titula već karakterna vrlina, koja se ili ima ili nema – i sigurno se ne može ni jednim zemaljskim aktom pripisati, prisvojiti, proglasiti, nalijepiti.

Jer ne valja miješati zemaljske dostojanstvenike s dostojanstvom neimenovanog pojedinca! Dok zemaljski dostojanstvenici samo nose naziv koji ih zasluženo ili nezasluženo pripada, oni ne moraju u sebi nositi i dostojanstvo čovjeka, ali opet i mogu, baš kao i bilo koji drugi titularni zemaljski nedostojanstvenik.

Sigurno vam je sada na um pao pregršt takvih takozvanih javnih domaćih dostojanstvenika, kako iz političkog, sportskog, kulturnog ili estradnog dakle javnog života, koji se uporno trse medijski samopromovirati, nametnuti svoje takozvano dostojanstvo iz kojekakvih pobuda, a koje neću i ne želim imenovati jer nisu vrijedni pažnje, ali takve javne osobe žedne i željne medijske pažnje sve su - ali sigurno nisu dostojanstvene. Naime dostojanstvo ne žeđa i ne hlapi pažnju, upravo suprotno – ono traži osamu, i nerijetko bježi u promišljanje u samoizabranoj osami.

fra Bonaventura Duda

Jer dostojanstvo je skromno, tankoćutno, dobroćudno, strpljivo. Ono nije bahato iako se nosi uspravno, ali bez umišljene lažne veličine. Dostojanstvo nije sirovo, prostačko, oholo niti nasilno. Dostojanstvo je u svom ponosu glagol trpni. Ono ne trpi lasku niti ulizivanje, a ako ih prima onda budite uvjereni da nije dostojanstvo.
Dostojanstvo je mudro i odmjereno, milostivo i pravedno, tiho ali odlučno, nadasve svjesno svijeta oko sebe. Ono je skromno iako ne i unizno. Ono je nijema i odlučna snaga koja isijava.
U svojoj naravi je toplo, iako se takva postojanost nekome nenaviklom na snagu karaktera - može činiti zastrašujućom. Najljepši primjer ovakvog dostojanstva pruža Isus u trenutku kada ga pred židovskim svećenicima jedan ponižava i udara, a on mu gledajući ga u lice odgovara pitanjem: Zašto me udaraš, ako ti ništa nisam učinio?

Dostojanstvo i snažan duh često se nalaze jedno drugom u pratnji, no to nije pravilo koje nema izuzetka. Ove vrline ne vežu jedna drugu niti jedna drugoj robuju.

Dostojanstvo nije uštogljeno. Ne treba miješati hladnoću izričaja, ozbiljnost lica i posvemašnju ukočenost posture sa dostojanstvom. Ovo posebno treba imati u vidu kod danas sveprisutnog političkog glumljenja dostojanstva. Uspravljeni i ukočeni govornici, naizgled pametno izrečeni sklopovi rečenica, visokoumni izrazi i strane riječi nisu automatska garancija dostojanstva. Oni dostojanstvu mogu biti vrijedna pratnja no dostojanstvo njih niti zahtijeva niti ih uvijek prati. Dostojanstvo se može glumiti, ali ne i odglumiti. Odglumljeno dostojanstvo je lako prozreti, jer ono nema dubinu, samo hladnu i lažnu fasadu, te osjetljivu taštinu. Pravo dostojanstvo nije tašto.

bauštelac Frane

Dostojanstvo osim toga nije obrazovna, materijalna ili statusna kategorija. Nekoć davno me svojim dostojanstvom oduševio jedan skroman, pristojan i tih čovjek, ´najobičniji` građevinac, čovjek sa završenom osnovnom školom ali velikom kulturom življenja i manira. Uvijek samozatajno tih i uviđavan, korektan i pravedan prema svima, marljivo i pošteno obavljajući svoj težak posao donoseći skroman kruh svojoj obitelji, donosio je i stabilnost te staloženost na često burnim gradilištima na kojima je radio među kolegama sklonim pokojoj čašici više. Kada bi nadglednik bio nečim nezadovoljan šjor Frane je (kako ga je uvijek s poštovanjem oslovljavao) svojim dostojanstvom i vrijednim rukama garantirao ispravak, a Franina tiha riječ je bila zakon koju su doista svaki put ispoštovali kako nadglednik, tako i alkoholom ponekad zabludjeli a sada posramljeni i na rad potaknuti kolege. Na jedan radni dan njihove bi umorne duše onu zatupljujuću čašicu alkohola zamijenile ispijanjem okrepljujuće čašice šjor Franinog dostojanstva, iskupljujući tako i sebe kroz njega.

I kraljevskim, akademskim ili bogataškim glavama može manjkati dostojanstva kao što ga kod anonimnog bangladeškog seljaka može biti u izobilju. Isus je bio drvodjelja, Mandela zatvorenik ali i kao zatvorenik - gospodin Mandela, alexxlova bolnička čistačica sa partvišem koja nije dopustila glavnoj sestri da je ponižava (pamtim brajo), Frane bauštelac, no svi bez obzira na status - dostojanstveni.

Dostojanstvo se nadasve ne hvasta niti hvali. Dostojanstvo se ne može samoproglasiti, ono se jedino može u drugoga prepoznati, kao što ga i drugi eventualno mogu prepoznati u vama, no nikako ga ne možemo javno sami prepoznavati u sebi, jer javno samoproglašavanje automatski zatire samu bit dostojanstva, ali niti intimno samoproglašavanje nije lišeno opasnosti ega. Njemu možemo samo intimno unutar sebe težiti, samoizgradnjom, samoprijegorom i samokritikom, uz vječno ufanje da ga nećemo pomiješati sa vlastitim egoizmom i narcizmom.

...poskupljuje kruh

No što kada nam dostojanstvo gaze, kada se za vlastito dostojanstvo a time i dostojanstvo svoga svijeta moramo izboriti? I moramo li se izboriti za ono što je već u nama ali nam je zapravo negirano (dakle ne oduzeto, kao što se običaj verbalno izraziti, jer nam je ono što je već ukorijenjeno u nama nemoguće oduzeti ili iščupati, ali je moguće od drugoga ignorirati, ponižavati, omalovažavati, izlagati ruglu).
Postoji li dužnost prema istinskom dostojanstvu, dužnost njegove obrane ili dostojanstvo svojom prirodom zahtijeva nenasilje?
Pogotovo u današnjem svijetu. Zahtijeva kako obranu tako i nenasilje, dokle god je moguće nenasiljem.
Zastrašujuće teška zadaća. Dostojna istinski dostojanstvenih sretnika, ali ujedno i prokletih, jer teško je zamisliti da u ovakvom svijetu isključivo nenasilno dostojanstvo može opstati, ono je maltene i povijesno osuđeno na propast.

No iako naizgled osuđeno - dostojanstva još uvijek ima. Vjerovali ili ne, čak i više nego vidimo, čak i bliže nego mislimo, u malim gestama ´običnih malih` ljudi koji nas okružuju, uporno i nepokolebljivo, nevidljivo ali prisutno, no ono je po svojoj prirodi neagresivno, tiše i nenametljivije od svoje suprotnosti koja se glasnoćom i neumjerenošću u ovakvom svijetu vulgarno nameće te samo naizgled prevladava, samo naizgled vjerujte, no o tome u sljedećem postu…
- 00:10 - Reci da se čuje (16) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>